pohjevamma

veteraanihiihtäjä 50+

Joo. Oli tarkoitus kaudella 2006-07 pistää kaikki peliin maastohiihdon osalta. On tullut käytyä maastojuoksukisoissa matkat 6-15 km, 30.8. 15 km, eilen suunnistuskisoissa, matka 5 km puolen välin kantturoissa vasen pohje "napsahti", juoksu vaihtui kävelyksi. Kisan jälkeen ja tänään jalka muuttui puujalaksi.

Kipua tuntuu kävellessä voimakkaasta ideal siteestä huolimatta. Vasen pohje tuntunut kireältä jo joitakin vuosia, mutta tälläistä reaktiota en olisi uskonut omalle kohdalle sattuvan. Normaalit venyttelyt kuuluneet ohjelmaan päöivittäin, seinää vasten pohkeen venyttämistä.

Keskiviikon maastojuoksu erittäin rasittava, palautuminen eiliseen suunnistukseen näköjään täysin riittämätön.

Onko muilla vastaavia vammoja? jja kauanko paraneminen vie aikaa? Korvaavia harjoituksia?
Kuntosali ainakin käy ylöävartaloharjoitusten puolesta, tänään kokeilin.

15

10748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjep65

Nii, nyt ei auta muu kuin ottaa rauhallisesti. Mulla meni kanssa keväällä ja voin sanoa että ei oo vieläkään joukkuepelikunnossa. Voin kyllä tehä rullahiihtolenkkejä (jos ei koske muualle) ja fillarilla on kiva tehä reissuja. Fillarillakaan ei voi vieläkään tehä erit.kovia ylämäkivetoja. Sillon sattuu vielä pohkeeseen. (lukkopolkimet)
      Mulle jts paukutti kiitettevästi päähän että, otahan nyt poika rauhallisesti ainakin puolivuotta. Ja varovsti vielä senkin jälkeen. Eka kerralla en oikein uskonut. Nyt uskon.
      Se on sinullakin nyt jalanhoitoa edessä, ÄLÄ PIDÄ KIIRETTÄ, se kostautuu. Vatsoja, selkää, käsiä. Kivun salliessa kävelyä, pyöräilyä, rahallisesti.
      Tsemppiä paranteluun......

• jts

mistä kohtaa pohjetta sulla napsahti??jos se on pohkeen ja akillesjänteen kiinnityskohdan lähettyvillä..sit on vähä huonompi juttu..jos se meni iha puujalaksi se on valitettavasti aika pitkäkestonen juttu..puhun kokemuksesta!mullahan katkes akilles v.2003 helmikuussa..leikkaus ja toipuminen vei 7 kk!!nyt on kohtalaisessa kunnossa..pohjevamma on yksi niitä kaikista hankalampia paranemaan..se pitäs saada iha totaaliseen lepoon..muuten ei parane kuin hirveen hitaasti!
      käy ihmeessä lääkärillä..ja vaadi siihe jonkunlaine kipsi..sillä saa sen lepoon!

• tepi 60 +

tuntuupa tutulta tuo pohjevamma.itsellä ollut riesana 20 vuotta.lopulta jouduin lopettamaan juoksun kokonaan.juoksu uran aikana se ilmestyi kesken pitkän lenkin alaosaan pohjetta noin kananmunan kokoisena kipu pistoksena. paraneminen vei aikaa noin kaksi viikoa. lopulta jatkuva alaselkä kipu johti eläkkelle.nykyisin ei kestä mitään liikuntaa joka aiheuttaisi tärähtelyä. harrastan perinteistä hiihtoa se lievittää kroonista kiputilaa,tälle kesälle ostin rullasukset joilla työnnän tasatyöntöä peruskunto pulssilla. onko pohjevammasta kärsivällä alaselkä kunnossa. itse olen kuunnellut ihmisiä jotka kärsivät raajoihin kohdistuvista vammoista ja huomannut kaikilla olevan alaselkä kipuja.kevyttä lihaksistoa vahvistavaa liikuntoa esim, hiihto sauva kävely kukin kykyjensä mukaan uskoisin auttavan asiaa. kokemuksella 34 maratonia takana. terv,tepi

• 50+ kisahiihtäjä

vauriokohta akillesjänteen ja polven puolivälissä noin suunnilleen, sisäsyrjällä noin kananmunan kokoisella alueella. Alaselkä ok. Muutoinkin kipu lieventynyt torstaista, onneksi!

Kiitoksia asiallisesta vastauksista, harmittaa vain kun tässä iässä juokseminen muutoin hakusessa, mutta kovalla työllä viimein alkanut kulkea. Varsinkin maastossa, tuli aikanaan suunnistettua kilpaa 15-16 vuotta.

Täytyy huomenna kokeilla rullaluistelua tasatyönnöillä. Sisäsoutu consept 2 myös tuttua harjoitusta, aikanaan tuli vedeltyä satoja tunteja .

• jts

toi kirjotus..kyllä monessa vammajutussa on syypää jokin muu lihasryhmä!
        esim.akillesjänteen reistaaminen ainakin mulla johtu "heikoista" pohjelihaksista!
        ja liian vähäisestä venyttelystä..ja pikkuhiljaa rupes kostautumaan akillekseen..pohje ei enää joustanu..ja pam..se oli siinä!
        ja alaselän kivut johtuu monessa tapauksessa kireestä reiden takaosasta..keho on ihmeellinen!siksi sitä pitäs huoltaa säännöllisesti..oon kyllä itse pyrkiny tekemään joka päivä!
        kyllä toi jänne taas vähän vihottelee sen huomas taas eilen tuolla kuopijossa pitkäkestosissa ja kovissa ylämäki rasituksissa..ei uskalla ottaa kaikkia kierroksia..välillä ei tunnu..ja taas tuntuu!
        pakko hyväksyä..pysyy polla kunnossa!

• esittää
        50+ kisahiihtäjä kirjoitti:

vauriokohta akillesjänteen ja polven puolivälissä noin suunnilleen, sisäsyrjällä noin kananmunan kokoisella alueella. Alaselkä ok. Muutoinkin kipu lieventynyt torstaista, onneksi!

Kiitoksia asiallisesta vastauksista, harmittaa vain kun tässä iässä juokseminen muutoin hakusessa, mutta kovalla työllä viimein alkanut kulkea. Varsinkin maastossa, tuli aikanaan suunnistettua kilpaa 15-16 vuotta.

Täytyy huomenna kokeilla rullaluistelua tasatyönnöillä. Sisäsoutu consept 2 myös tuttua harjoitusta, aikanaan tuli vedeltyä satoja tunteja .

juoksun ja hiihdon nivoutuvan yhteen.

Olen aina hiihtänyt ja juoksua en ole harrastanut. Hiihtovauhtiini ei juoksua harrastavat ole kyenneet.

Kävelen kyllä paljon sauvojen kanssa, nousuissa juoksijat menevät ohi ja laskuissa ja tasasella tulevat nopeasti vastaan.

Että harjoitelkaa hiihtämistä muulla tavalla kuin juosten.

• 50+
        esittää kirjoitti:

juoksun ja hiihdon nivoutuvan yhteen.

Olen aina hiihtänyt ja juoksua en ole harrastanut. Hiihtovauhtiini ei juoksua harrastavat ole kyenneet.

Kävelen kyllä paljon sauvojen kanssa, nousuissa juoksijat menevät ohi ja laskuissa ja tasasella tulevat nopeasti vastaan.

Että harjoitelkaa hiihtämistä muulla tavalla kuin juosten.

Joo. Niinhän ne ovat eri laleja, olen kuitenkin lukenut alan kirjallisuudesta, jotta jos juoksu ei onnistu, kovin lujaa ei pääse suksillakaan.

Kävin eilen 3 tunnin sauvakävelyn vaihtelevassa maastossa, hyvin meni! Tosin vahvalla ideal siteellä.

Kyllähän kävely käy peruskestävyys harjoitteluun, mutta entäs vauhtikestävyys? Jos sitä ei löydy, lähtövaatteen alla köykäinen olo maastohiihdossa!

Kaikki on tietenkin suhteellista. Kolmekymmentä vuotta sitten radalla tonni meni karvan alle 3 minuuttia, nyt siihen kuluu neljä min. Maastojuoksukisoissa kilometrivauhti 5 min/km.

Tosin suunnistuksessa pärjää mukavasti heikolla juoksuvauhdilla kun vaan löytää rastit ilman hakuja.

• hyvänsä
        50+ kirjoitti:

Joo. Niinhän ne ovat eri laleja, olen kuitenkin lukenut alan kirjallisuudesta, jotta jos juoksu ei onnistu, kovin lujaa ei pääse suksillakaan.

Kävin eilen 3 tunnin sauvakävelyn vaihtelevassa maastossa, hyvin meni! Tosin vahvalla ideal siteellä.

Kyllähän kävely käy peruskestävyys harjoitteluun, mutta entäs vauhtikestävyys? Jos sitä ei löydy, lähtövaatteen alla köykäinen olo maastohiihdossa!

Kaikki on tietenkin suhteellista. Kolmekymmentä vuotta sitten radalla tonni meni karvan alle 3 minuuttia, nyt siihen kuluu neljä min. Maastojuoksukisoissa kilometrivauhti 5 min/km.

Tosin suunnistuksessa pärjää mukavasti heikolla juoksuvauhdilla kun vaan löytää rastit ilman hakuja.

niin minä katselen maalissa, kun tulet lenkiltä.

Juoksukunnolla ei tee hiihdossa enää tulosta, kuten nennävuosina. Se auttaa lähinnä jyrkemmissä nousuissa mutta tasaiset ja loivatkin nousutaipaleet mennään nykyisin tasatahtia ja vauti on todella niin kova, että vuorotahti hidastaa menoa lähes mateluksi.

Minä en käytä enää pitovoidetta suksessa, jos matka on loivaprofiilista mutta eihän nykysin ole normaaleissa hiihtolenkeissä rasittavia nousuja. Nämä kansainväliset radat ovatkin sitten eri asia.

• jts
        50+ kirjoitti:

hiihto on ykköslaji..ei kä voi juosta..nii ei sitte juosta!sillä ei ole enää nii paljoo merkitystä..siis juoksulla..yläroppa kyllä ratkasee melkein kaiken..nii ja reidet!
        tänäpäivänä ei reeneissä pitovoiteluu tarvii ollenkaa..jos tahkotaa noita normaaleja ratoja...tasatyönnöllä vaa!
        se mikä käsitetään JUOKSUNA on mielestäni hiihtoharjottelussa melko turhaakin jossain mielessä..luonne on muutttunu aika tavalla vuosikymmenten saatossa!
        tossa kattelin kerran mietaan videota v.1980..siinä hiihtotekniikassa oli vielä juoksulakin oma osuutensa..ei tänäpäivänä enää!!
        mutta eihän se haitaksi ole..jokainen taaplaa tyylillään..

• 50+

Ollaan maanantai aamussa täällä etelä-suomessa. Ilma muuttunut sateiseksi, eilinen rullaluistelu sauvoilla jäi tekemättä. Työkiireet painoivay päälle tyttären muutto. Päätyössäni linja-autonkuljettaja, sivutyössä taksisuhari vamma ei haittaa ollenkaan kun saa istua tuolilla.
      Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen kudosvaurio rajatulla alueella, joka tunttuu kovana pattina. Lääkäriin en ole ajatellut vielä ainakaan otta yhteyttä. Tänään meineen tehdä pitkän suvakävelylenkin ilmasta johtuen.

Lihashuolto jäänyt kesän aikana vaillinaiseksi.
      Keväällä kävin hierojalla 2-3 viikon välein niska-hartia-selkä alueella ammatista johtuen.

Kesän jälkeen painoa kertyi kesä-heinäkuussa 3-4 kg ylimääräistä, elokuun alusta aloitin tehoharjoitelun maastojuoksua, suunnistusta, rullaluistelua, kuntosalia yht 12-16 t/vko.

Jalat joutuivat lujille tässä sitten ihmetellään.!

Onneksi lumille on vielä aikaa 3 kk ainakin täällä etelä-suomessa!

Näköjään noita kirjoitusvieheitä jää tekstiin, mutta asia tulee kuitenkin ymmärretyksi.

• jts

viikkotuntimäärä on aika kova..varsinkii jos se on "alkanut" liian lyhyellä aikavälillä!
        ei varmaankaan kerkee palautua kunnolla..kyllä siellä on selvä arpikudos sun pohkeessa..sanoisin näin kokemuksesta ett se ei tule kuntoon ilman kunnollista lääkärin hoitoa!
        sillä on ihmeellinen taipumus uudistua jos ei löysää!
        sanoisin ett se on melkovarmaa..vaikka sitähän ei toivois!
        niinkuin tossa kirjottelin aiemmin..nää pohjevammat on ERITTÄIN huonoja parantumaan..jos ei saa sitä kunnolliseen lepoon!se on senverran tärkeä lihasryhmä joka on aina toiminnassa kun oot jalkojen päällä!
        mun mielestä kyllä kannattas harkita totaalista koiven lepoa..muuten asiat menee tän osalta vaan huonompaan suuntaan!
        joo täälläpäin aurinko paistaa..sauvakävely maastossa odottaa kulkijaansa!!!

• l.brandy

on pohje vaivannut. Sain pohkeeni joskus tulehtumaan (lääkärin mukaan) juoksuharjoittelulla. Tuo vaiva on minulla edelleen riippuen ilman lämpötilasta, juoksualustasta. Se ei haittaa koskaan hiihdossa, soudussa tai pyöräilyssä, mutta säännöllinen asfalttijuoku ja kuntosalilla syväkyykky on minun harjoituksistani pois. Sulkapallo ja tenis kovalla alustalla, muistuttavat joskus vammasta, mutta pystyn niitä kuitenkin täysillä harrastamaan. Juoksemaankin pystyn, valoisana aikana, koska kotipihasta pääsen suoraan metsäpolulle,: Harmittavinta on se etten voi osallistua juoksutapahtumiin, koska ne ovat lähes aina kovalla alustalla.

• 50+

vasemman pohkeen tilanne parantunut oleellisesti.
      kävin maanantaina iltarastit, kipua tuntui vielä jonkin verran, eilinen iltarastit meni melkein normaalisti. Taisin selvitä säikähdyksellä tällä kertaa. Ensi sunnuntaina laitetaan paikat kovaan testiin Lassen hölkässä, matka 20km. Saas nähdä miten 52 v äijän käy, ei ole juostu näin pitkää kisaa sitten 80-luvun. Urheiluteipillä olen ajatellut tukea pohkeen, niin tein eilenkin.

• jts

se on jo vanha tapahtuma..en muista vuotta mutta on sielläkin tultu käytyä!oisko ollu jotain 80-luvun vaihetta..mietaan kanssa juostiin samassa porukassa viimoset kilometrit..juttua tuli koko ajan vaikka jo rupes matka painamaan!maaliinkin tultiin melkein peräjälkeen..en vaan kerro missä järjestyksessä!onko se vielä hiekkatietä?sillo oli ainakii suurin osa!
        jos saan sanoa rehellisesti..kannattais ottaa vaa "mahottoman löysästi"ettei tuu pahempaa ja pitkäaikasta vaurioo..mutt onneksi se ei ookaan mitään kovaa repimistä nousutkii on melko loivapiirteisii!
        toi tukihomma on hyvä..auttaa just siinä lihassupistuksessa..onnee vaan!!

• 50+
        jts kirjoitti:

se on jo vanha tapahtuma..en muista vuotta mutta on sielläkin tultu käytyä!oisko ollu jotain 80-luvun vaihetta..mietaan kanssa juostiin samassa porukassa viimoset kilometrit..juttua tuli koko ajan vaikka jo rupes matka painamaan!maaliinkin tultiin melkein peräjälkeen..en vaan kerro missä järjestyksessä!onko se vielä hiekkatietä?sillo oli ainakii suurin osa!
        jos saan sanoa rehellisesti..kannattais ottaa vaa "mahottoman löysästi"ettei tuu pahempaa ja pitkäaikasta vaurioo..mutt onneksi se ei ookaan mitään kovaa repimistä nousutkii on melko loivapiirteisii!
        toi tukihomma on hyvä..auttaa just siinä lihassupistuksessa..onnee vaan!!

ensimmäinen lassen hölkkä jaärjestettiin v74, eilinen oli 33. Kisa meni pohkeen osalta normaalisti,ei vaivoja. Aika n 1.40,00, 15 km jälkeen juoksu tosi työlästä, henkinen puoli joutui kovaan testiin! Fransis Kirwa juoksi ajan 1.00,00 joka kansainvälistä tasoa 20km:llä. Tästä on hyvä jatkaa, ens sunnuntaina Pääkaupunki juoksu, puolimaraton! Hölkkiä meinaan käydä niin paljon kuin aikaa riittää, tosi kovia rypistyksiä, ei tartte yksin juosta. Kaikki maastohiihtäjät vaan hölkille!
        Sisäkalut saa kunnon tuuletuksia ennen ekoja hiihtostartteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe