Terkkuja Bergenistä

Dynamic

Taas tuli kesällä tehtyä loistava reissu Ocu 1,6 -04 Dynamicilla. Kolmen porukalla, vaimo ja poika kyytiläisinä, tuli taas kerran nautittua mahtavasta tavaratilasta, jonne mahtuu ongelmitta kamat kolmen viikon reissua varten. Jopa takanäkyvyys säilyy, vaikka kyseessä on Hatch Back. Pakkaaminen on tosi helppoa, kun tilaa piisaa ja telttaillessa purkamista ja pakkaamista piisaa.

Rietti meni seuraavasti:
Turku --> Maarianhamina--> Grisslehamn --> Oslo --> Geilo --> Voss --> Bergen -->Olden --> Kristiansund --> Trondheim --> Åre --> Uumaja --> Vaasa jne.

Pääosa ajasta tuli vietettyä Oldenin seutuvilla Briksdalenissa vuorille ja jäätiköille kiipeillessä, mutta kyllä Geirangerin seutujakin kelpaa ihailla. Kerrassaan mahtavia mestoja. Komeinta Norjaa.

Tiet ovat Norjassa autolle todella haastavia, nimittäin vuoristossa tietenkin yhtä kiemuraa serpentiiniä. Usein todella kapeita ja nousut/laskut voivat olla jopa 19%. Jarrut on parasta olla kunnossa ja hyvät ja muutenkin ajo-ominaisuudet tulevat todella ilmi moisessa meiningissä. Enkä voi olla muuta kuin erittäin tyytyväinen. Dynamiciin kuuluvat penkit ansaitsevat täydet kymmenen pistettä. Kun koko päivän on oikeavasen keikkumista, oppii arvostamaan hyvää sivuttaistukea ja muutenkin pitkillä rupeamilla penkin jämäkkyys ja säädettävyys on arvossaan. Parissa tiukassa paikassa hätäjarrutehostin ilmoitti onneksi olemassaolostaan. Paikoitellen tiet ovat nimittäin
yksisuuntaisia, eli vastaantulijan voi ohittaa vain levennyksien kohdalla, eikä ole aina lainkaan selvää, kumpi jarruttaa tai tulee.

Ajo-ominaisuudet sopivat siis erittäin vaativiinkin oloihin mainiosti, sekä kuskin, että matkustajien kannalta. Hyvä musiikki soimassa maailman mahtavimpia maisemia ihaillessa. Yes!!

Bergen on yllättävän kaukana, kun pikkuisen kiemurtelee parhaita paikkoja etsiskellen pikkuteitä pitkin. 2000km oli lasissa Bergeniin saapuessa ja koko reissun pituudeksi tuli 3800km.
Keskikulutus ajotietsikan mukaan 6,4l/100km. Pienin päiväkulutus 5,7l/100km. Öljyä ei kulu tippaakaan.
Ja mikä parasta auton kannalta:
EI NIIN MITÄÄN VIKAA koko reissulla. Nyt on 60000km lasissa vähän yli kahdessa vuodessa ja huolto edessä. Eikä koko aikana ole ollut YHTÄÄN AINOAA VIKAA. Ei edes polttimoa ole palanut.

Ensi kesän reissua odotellessa hyvää syksyä kaikille kunnon ihmisille ja erityisesti Skodailijoille toivottaa Dynamic!!!!

11

1973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skodailija itsekin

      Kiitos kivasta matkakertomuksesta. Tuolla asenteella pitäis tällä palstalla liikkua muidenkin!

      Mutta tämä 'hiekkalaatikko' valitettavasti on mikä on ja eipä aikaakaan kun joku viisastelija aiheuttaa älyttömillä kommenteillaan pahan mielen. Mut taisinpa keretä kertomaan ekaksi positiivisen kommentin!

      Ocu (TDI 1,9 DSG) itselläkin alla jo toista vuotta, mittarissa kohta 40 tkm. Ei suurempia murheita, pientä hienosäätöä vain. Paras autoni mitä ikinä (autoilua takana jo päälle 25-v ja monenlaista kulkupeliä ollut alla). Voisi todeta että riittävän hyvä normaaliin kuljetustarpeeseen, parempaa ei tavallinen kansalainen tarvitse. Eri asia on ne joilla on tuohta upottaa vaikka tuplasti kalliimpaan autoon, se heille suotakoon.

      All the best

      • Dynamic

        Kiitos kiitoksista!
        Mä olen tätä palstaa seurannut kolmisen vuotta ja tunnen jo tyylistä ne pari pannaripelleä. Ei vaikuta minuun heidän uikutuksensa. Säälittää vaan uudet lukijat, jotka eivät tunne tilannetta ja saattavat ottaa tosissaan häirikköjen sairaat ininät. Ja onhan se kiva ampua pannari alas silloin tällöin!

        Viime vuonna tehtiin reissu läpi euroopan, josta voit lukea otsikolla "Terkkuja Roomasta", jos kiinnostaa.

        Oikein hyvää jatkoa!


    • octavisti

      Hei mihin aikaan olette liikkella ite oli vastaavalla vehkeella (1.8t) samoilla suunnilla heinäkuun puolessa välissä.

      Noi provot ja muut vikatarinat (oikeatkin) liittyy yleensä OCUII:een. OcuI :n han kyllä on tunnetusti vähävikainen. itsellä takana 70tkm viatonta taivalta. Ite uskon kyllä että OCUII:ssa saattaa esiintyä lastentauteja koska se on niin uusi malli

      • tekstiä

        pikkasen päälle vuoden vanha ocu 2 peffan alla. Takuuna korjattu radio 2x (paukkuu) ja sähkösäätöisen kuljettajanpenkin muistipoxi,(ei tallenntanut peilin asetuksia peruutuksen jälkeen) ei muuta.
        Takana 25.000km ja malli 2.0 TDI Elegance.
        Takuu korjaukset ym. on pelannut tosi hyvin Turun Rinta-Joupilla.


      • Dynamic

        Vähän ennen heinäkuun puoliväliä lähdettiin liikkeelle helteessä ja koko ajan oli helle päällä. Mainiot telttailu ja trekkauskelit. Takas tultiin Ruotsin puolelle muutama tunti ennen kuin tie Östersund Trondheim romahti. Alkoi nimittäin sillä seudulla todelliset kaatosateet, jotka me saimme niskaamme Åressa oikein kunnolla. Mut ei tullu vettä sisään sen paremmin autoon , kun telttaankaan, kun on hyvät vehkeet.

        Kyllä sitä on muisteltu ja ihmetelty aikoja ennen ilmastointia. Kuinka on voinut tulla toimeen ilman??? On se vaan niin mukava ja tarpeellinen, sekä helteellä, että kosteudessa!!


      • Late9999
        Dynamic kirjoitti:

        Vähän ennen heinäkuun puoliväliä lähdettiin liikkeelle helteessä ja koko ajan oli helle päällä. Mainiot telttailu ja trekkauskelit. Takas tultiin Ruotsin puolelle muutama tunti ennen kuin tie Östersund Trondheim romahti. Alkoi nimittäin sillä seudulla todelliset kaatosateet, jotka me saimme niskaamme Åressa oikein kunnolla. Mut ei tullu vettä sisään sen paremmin autoon , kun telttaankaan, kun on hyvät vehkeet.

        Kyllä sitä on muisteltu ja ihmetelty aikoja ennen ilmastointia. Kuinka on voinut tulla toimeen ilman??? On se vaan niin mukava ja tarpeellinen, sekä helteellä, että kosteudessa!!

        Kiitokset Dynamicille - jopa tämäkin foorumi jaksaa joskus yllättää positiivisesti.

        Omalla -04 Ocu I Combi Dynamicilla (1.8T) nyt reilut 65000km takana. Kesällä piti lähteä Norjaan, mutta muuttui Ahvenanmaan reissuksi, kun meidän 1-vuotias neitokainen päätti, että on aika alkaa opetella liikkumaan oikein tosissaan (= autossa istuminen ei maistunut). No ensi kesänä uusi yritys.

        Auton ainut vika on ollut kerran takuuseen vaihdettu vakkariviiksi - meni jo ekan puolen vuoden aikana. Niin ja joo, takaluukunkin maalautin uudestaan, nipo kun olin. Öljyä tuo ei ole koskaan syönyt olleskaan.

        Nyt odotetaan uutta diiseli-Ocua. Jos se joskus ens kuussa jopa suvaitsisi saapua polttoainelaskuja pienentämään. Toivottavasti ei käy Teuvot vaan sama hyvä zägä auton kanssa jatkuisi (ja vedetkin pysyisi ulkopuolella). ;P

        Juu ja ilman ilmastointia ei kyllä enää pärjäisi.


    • golfpassat

      Mikäs rotisko sinulla on aikaisemmin ollut??

      Kun noin ylistät toimivaa autoa.Eihän siinä nyt ole mitään ihmeellistä.

      Ei ole ollut meidänkään perheen volkkareissa mitään vikaa ja kilometrejä enemmän.

      Kuulosti enemmän skodan mainokselta.

      • Samu-75

        Voi se olla ihan positiivinenkin juttu että auto vaan toimii ja saahan sen sanoa ääneen. Kuka käskee ärsyyntyä yhden ihmisen positiivisluonteisesta kirjoittelusta? Ei sellainen ketään loukkaa.

        Itsellä edellinen oli VW Vento, joka sitten vuoden aikana jätti tielle lukemattomat kerrat, kunnes vika löytyi. Taisi olla sen vuoden ajamiset ihan pyhän hengen varassa kun syyksi löytyi ECU:n virtareleen murtuneet juotokset.

        Nykyisellä ajellessa vituttaa/huolettaa huomattavasti vähemmän. Uskaltaa lähteä kotinurkkia kauemmaksikin.

        Varmoja kilsoja muillekin..


      • olet yhtä mauton kuin
        Samu-75 kirjoitti:

        Voi se olla ihan positiivinenkin juttu että auto vaan toimii ja saahan sen sanoa ääneen. Kuka käskee ärsyyntyä yhden ihmisen positiivisluonteisesta kirjoittelusta? Ei sellainen ketään loukkaa.

        Itsellä edellinen oli VW Vento, joka sitten vuoden aikana jätti tielle lukemattomat kerrat, kunnes vika löytyi. Taisi olla sen vuoden ajamiset ihan pyhän hengen varassa kun syyksi löytyi ECU:n virtareleen murtuneet juotokset.

        Nykyisellä ajellessa vituttaa/huolettaa huomattavasti vähemmän. Uskaltaa lähteä kotinurkkia kauemmaksikin.

        Varmoja kilsoja muillekin..

        dynamic! Älä kuule lapsi puhu Pyhästä Hengestä tuollaisella kevytmielisyydellä. Olet todella häpeäksi koko palstalle juttuinesi ja sensuroinneillasi.


      • Dynamic
        olet yhtä mauton kuin kirjoitti:

        dynamic! Älä kuule lapsi puhu Pyhästä Hengestä tuollaisella kevytmielisyydellä. Olet todella häpeäksi koko palstalle juttuinesi ja sensuroinneillasi.

        Sinulla on kuule arvot näköjään kääntyneet päässäsi täysin päinvastaisiksi.
        Valkoisesta on tullut musta, hyvästä paha, hyvästä mausta mauton jne. Et taida itse sitä edes huomata, enään.

        Hakeudu hoitoon hyvä "mies"!!!!???, ennenkuin on liian myöhäistä!!!


      • Dynamic kirjoitti:

        Sinulla on kuule arvot näköjään kääntyneet päässäsi täysin päinvastaisiksi.
        Valkoisesta on tullut musta, hyvästä paha, hyvästä mausta mauton jne. Et taida itse sitä edes huomata, enään.

        Hakeudu hoitoon hyvä "mies"!!!!???, ennenkuin on liian myöhäistä!!!

        Edes kommentoida noihin kummallisiin, huonolla sanavalinnalla ja kirosanoilla höystettyihin Skodan haukkumisiin, joiden takana on useimmin joku jatketta kaipaava kovis-tyyppi. Me olemme joka vuosi tehneet 02 alkaen Norjan keikan Ocu 1,9 TDI-farmarilla ilman mitään ongelmia. Renkaat on olleet kyllä sopimattomat ja epätasapainossa, mutta se ei ole auton vika. Tänä kesänä palattiin pohjoisen kautta Rovaniemelle ja sitten etelään. 2 aikuista ja kolme 10v ja alle olevaa mukulaa sekä tavaraa kattoa myöten täynnä. Ja nyt näyttää kulutustakin vain 3,9 l/pitkällä aikavälillä. Pohjoiseen vetävillä Ruotsin teillä on melkoinen nopeus tolppapaikkoja lukuunottamatta, ja kyllä hyvin jaksaa kuitata muut kulkijat. Ainut "heikkous" on vähäinen maavara telttapaikkoja etsiessä, se kun ei ole maasturi. Kuitenkaan ei ole sen takia tarvinnut vielä jättää ajamatta. Oikein mukavaa saada positiivisia juttuja ainaisen jurputuksen tilalle. Ensimmäinen auto, jota ei ole tehnyt mieli vaihtaa uudempaan. No pojalla on vielä kolme vuotta vanhempi uutena ostettu, eikä vaihda. Ensi kesänä taas Lillehammeriin, kenties Bergeniin Odvaria moikkaamaan. On siellä sellainen maanrakennusurakoitsija. Kuulemiin!


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe