Uskovien seurakunta

..vai väestörekisteri?

Kuvitellaanpa tilanne, että kaikissa uskovien muodostamissa seurakunnissa otettaisiin sama käytäntö kuin luterilaisessa seurakunnassa, eli alettaisiin kastamaan ja ottamaan seurakunnan jäseniksi kaikki uskovaisten perheisiin syntyvät vauvat.

Koska seurakunnan tulee Raamatun mukaan olla nimenomaan USKOVIEN muodostama yhteisö, niin seuraus olisi se, että vuosien kuluttua kaikki ne nuoret, jotka eivät henkilökohtaisesti ole Jeesukseen uskovia, jouduttaisiin erottamaan seurakunnasta. Ja tuskin ei-uskovainen nuori itsekään edes haluaa kuulua uskovien yhteisöön eli Jumalan seurakuntaan. (Raamatun mukaan seurakuntaan kuuluvat VAIN henkilökohtaisesti uskossa olevat ihmiset.)

Totuus on, että vaikka uskovaiset vanhemmat kuinka vilpittömästi ja tosissaan yrittäisivät kasvattaa lapsensa kristillisesti ja kertoisivat heille evankeliumia Jeesuksesta, johon uskoen hekin pelastuisivat, niin läheskään kaikki uskovien vanhempien lapset eivät halua olla Jeesuksen opetuslapsia eivätkä usko Jeesukseen omassa sydämessään.

Evankelisluterilainen kirkko ei ole minun käsitykseni mukaan "uskovien muodostama seurakunta", vaan vain tietynlainen väestörekisteri, johon kuuluvat kaikki sen jäseniksi "kastetut" ihmiset - jotka eivät ole myöhemmin eronneet kirkosta. Tällaisiksiko pitäisi joittenkin mielestä uskovien muodostamien seurakuntienkin muuttua?

Nykyisin uskovaisten perheitten lapset/nuoret, jotka itsekin ovat uskossa Jeesukseen, kastattavat itsensä - ne, jotka eivät ole, eivät kastata. Mielestäni tämä on loogista ja oikein.

52

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Even-Chai

Onpa siunaavia ja terveitä ajatuksia tämän keskustelun aloittaneella nimimerkki "vai väestöreksiteri"llä.
      Jos todella uskovien eri ryhmittymät ottaisivat lapsikastekäytännön, niin seuraava sukupolvi olisi taas "kastettuja pakanoita", ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa.

Sivuillemme otetaan vastaan laajempiakin selvityksiä hengellisistä asioista. Voit kirjoittaa:
      [email protected]

Katso, peruskristilliset, valtakunnalliset internetsivut:
      www.Jeesus-on-Herra.com

• upotettu

Siis kaikki syntyneet lapset suoraan väestörekisteriin!!! Ja kun he aikanaan osaavat itse päätöksiään tehdä,niin sitten he voivat liittyä mihin itse haluavat!!!
        Jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon tai vapaisiin suuntiin ,niin heillä olisi vastuu lapsiensa hengellisen elämän kasvusta suuri ja vastuullinen!niinkuin se tietysti nytkin on!

JOs vauvat kastettaisiin "uskovien seurakunnassa" (joka siis on turhaa)! niin siinä kävisi aikanaan juuri samoin kuin nyt on kirkkojen tapana vauvat kastaa.
        Olin itse kirkon jäsen 34 vuotiaaksi asti ja kun joskus oli puhetta tulevasta kuolemasta,niin heitin vai vitsinä,että -kyllä se pappi minut "pumppaa" sitten aikanaan taivaaseen!
        jonka olemassaolosat en ollut lainkaan vakuuttunut.

Jos olisin siinä tilassa juuri sillähetkellä kuollut,niin nyt tänään kun olen jo uskossa,tiedän että se papin "pummppaus" olisi ollut vain silmän lumetta muille kirkon jäsenille ja uskosta osattomille läheisille! ja olisin varmaan jonnekin muualle joutunut kuin taivaaseen!En ollut edes rippikoulua käynyt vaikka olin siis kirkon jäsen.En tiennyt Kristillisyydestä mitään!

Joudun nykyisessä työssäni kuulemaan silloin tällöin juuri samoja kommentteja taivaaseen pääsemisestä kuin itsekin olin aikanaan tehnyt.
        Nämä "kommentoijat" ovat kaikkea muuta kuin Jeesukseen uskossa olevia ihmisiä.

Juuri siksi kirkossa suoritettava vauva kaste on suurta harhaa ja petosta tuota alkavaa ihmistainta kohtaan,joka vain tuudittaa ihmisen harhaluuloon taivasosuudesta vaikka henkilökohtaista uskoa ei ole lainkaa.

Kaste ei ole mikään "varmuus pistos" ihmiselle taivasosuudesta ,vaan henkilökohtainen usko Jeesukseen!!!kuten Jeesus sanoo -

>>Markuksen evankeliumi:
        16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

• Kirkosta poistunut
        upotettu kirjoitti:

Siis kaikki syntyneet lapset suoraan väestörekisteriin!!! Ja kun he aikanaan osaavat itse päätöksiään tehdä,niin sitten he voivat liittyä mihin itse haluavat!!!
        Jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon tai vapaisiin suuntiin ,niin heillä olisi vastuu lapsiensa hengellisen elämän kasvusta suuri ja vastuullinen!niinkuin se tietysti nytkin on!

JOs vauvat kastettaisiin "uskovien seurakunnassa" (joka siis on turhaa)! niin siinä kävisi aikanaan juuri samoin kuin nyt on kirkkojen tapana vauvat kastaa.
        Olin itse kirkon jäsen 34 vuotiaaksi asti ja kun joskus oli puhetta tulevasta kuolemasta,niin heitin vai vitsinä,että -kyllä se pappi minut "pumppaa" sitten aikanaan taivaaseen!
        jonka olemassaolosat en ollut lainkaan vakuuttunut.

Jos olisin siinä tilassa juuri sillähetkellä kuollut,niin nyt tänään kun olen jo uskossa,tiedän että se papin "pummppaus" olisi ollut vain silmän lumetta muille kirkon jäsenille ja uskosta osattomille läheisille! ja olisin varmaan jonnekin muualle joutunut kuin taivaaseen!En ollut edes rippikoulua käynyt vaikka olin siis kirkon jäsen.En tiennyt Kristillisyydestä mitään!

Joudun nykyisessä työssäni kuulemaan silloin tällöin juuri samoja kommentteja taivaaseen pääsemisestä kuin itsekin olin aikanaan tehnyt.
        Nämä "kommentoijat" ovat kaikkea muuta kuin Jeesukseen uskossa olevia ihmisiä.

Juuri siksi kirkossa suoritettava vauva kaste on suurta harhaa ja petosta tuota alkavaa ihmistainta kohtaan,joka vain tuudittaa ihmisen harhaluuloon taivasosuudesta vaikka henkilökohtaista uskoa ei ole lainkaa.

Kaste ei ole mikään "varmuus pistos" ihmiselle taivasosuudesta ,vaan henkilökohtainen usko Jeesukseen!!!kuten Jeesus sanoo -

>>Markuksen evankeliumi:
        16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Miksi Sinun, nimimerkki "upotettu", piti itsesi nähdä vaiva erota kirkosta, johon et ollut milloinkaan omaehtoisesti liittynyt?
        Itse koen siinä asiassa tapahtuneen ihmisoikeuksia loukkaavan vääryyden.
        Eikö jokaisen pidäkin itse saada valita tuleeko hän kastetuksi ja liitetyksi johonkin kirkkokuntaan?

Vastatkaa...

• vanh l.

Kyllä vauva tulee kastaa, se on raamatun mukainen oppi. Voidaan verrata asiaa tukin uittamiseen. Ennen vanhaan uitettiin tukkeja vedessä pitkin virtoja ja vesiä. Tukkiyhtiöt "leimasivat" tukkinsa, eli merkitisvät tukin päähän omalle yhtiölleen kuuluvan leiman. Sitten tukit laitettiin kehysten sisään, ja lähdettiin uittamaan määränpäähän. Mutta vaikka tukit olivat leimattuja, ei kaikki tukit tulleetkaan perille, vaan osa meni kehysten yli, ja osa ali, ja tulipa muutamia uppotukkejakin. Kaikki tukit eivät menneetkään oikealle omistajalleen. Näin voi ajatella myös kasteen kohdalla. Tottakai omistajalla on oikeus merkitä omaisuutensa. Mutta jos ihminen itse karkaa pois, niin vaikea pakottaa. Se karkaaminen tapahtuu usein hyvin nuorena. Mutta eihän kaste ole mikään rekisteri, eikä uskovien rajaus, vaan raja kulkee sydämestä sydämeen.

• ¤

Kuinka niin "Raamatun mukainen oppi"? JOKAINEN vauva kuuluu syntyessään Jumalalle, oli kastettu (leimattu) ihmisten toimesta tai ei. Jumalan merkki meissä ei ole ihmisen tekemä. Ja ne, jotka isoiksi kasvettuaan eivät tule Jeesukseen uskoviksi, menettävät tämän taivaskelpoisuutensa vain siksi etteivät usko Jeesukseen - eivät siksi, ettei heitä ole kastettu. Ja ne taas, jotka uskovat, menevät ja kastattavat itsensä.

Kuuluuko vanhoillislestadiolaisten "seurakuntaan" myös ne nuoret, jotka eivät henkilökohtaisesti ole uskomassa? Mikä tekee ihmisestä seurakunnan (jonka pää on Kristus) jäsenen: usko vaiko kaste?

• vanh l.
        ¤ kirjoitti:

Kuinka niin "Raamatun mukainen oppi"? JOKAINEN vauva kuuluu syntyessään Jumalalle, oli kastettu (leimattu) ihmisten toimesta tai ei. Jumalan merkki meissä ei ole ihmisen tekemä. Ja ne, jotka isoiksi kasvettuaan eivät tule Jeesukseen uskoviksi, menettävät tämän taivaskelpoisuutensa vain siksi etteivät usko Jeesukseen - eivät siksi, ettei heitä ole kastettu. Ja ne taas, jotka uskovat, menevät ja kastattavat itsensä.

Kuuluuko vanhoillislestadiolaisten "seurakuntaan" myös ne nuoret, jotka eivät henkilökohtaisesti ole uskomassa? Mikä tekee ihmisestä seurakunnan (jonka pää on Kristus) jäsenen: usko vaiko kaste?

Kaste on hyvän omantunnon liitto. Jeesus on käskenyt kastaa kaikki, jotka häneen uskovat. Sielunvihollinen käy ympäri kuin kiljuva jalopeura etsien, kenet saisi niellä. Sen takia pienikin uskovainen ihminen tarvitsee kaikki Jumalan sota-aseet tässä taistelussa. Yksin kaste ei pelasta, vaan tarvitaan sydämen usko. Uskon pitää olla henkilökohtainen. Ei kukaan pakota, eikä painosta.

• upotettu
        vanh l. kirjoitti:

Kaste on hyvän omantunnon liitto. Jeesus on käskenyt kastaa kaikki, jotka häneen uskovat. Sielunvihollinen käy ympäri kuin kiljuva jalopeura etsien, kenet saisi niellä. Sen takia pienikin uskovainen ihminen tarvitsee kaikki Jumalan sota-aseet tässä taistelussa. Yksin kaste ei pelasta, vaan tarvitaan sydämen usko. Uskon pitää olla henkilökohtainen. Ei kukaan pakota, eikä painosta.

Mutta miksi ensin kaste???kun kerran usko sitten kuitenkin pitää olla jotta pelastuu???

Eli ,jos ihminen ei kasteesta huolimatta tule uskoon , niin hän ei pelastu!
        Toistan kysymyksen!- Miksi sitten ensin kaste???

Raamatu sanoo-
        Usko Herraan Jeesukseen,niin sinä pelastut!

Ja toinen jae sanoo Jeesuksen omin sanoin-
        >>Markuksen evankeliumi:
        16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>1.Korinttolaiskirje:
        7:14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

• ¤
        vanh l. kirjoitti:

Pienet uskovaiset ihmiset kastattavat itse itsensä. Pienet ei-uskovaiset ihmiset eivät kastata. Sama koskee tietysti isojakin ihmisiä.

Sekä uskovainen että ei-uskovainen ihminen on joskus ollut vauva. Mutta vain uskoontuleva ihminen menee ja kastattaa itsensä - ei siksi, että on joskus ollut vauva, vaan siksi että on tullut Jeesukseen uskovaksi!

• vanh l.
        upotettu kirjoitti:

Mutta miksi ensin kaste???kun kerran usko sitten kuitenkin pitää olla jotta pelastuu???

Raamatu sanoo-

>>Markuksen evankeliumi:
        16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>1.Korinttolaiskirje:
        7:14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

Ensin usko ja sitten kaste. Pieni vastasyntynyt on uskossa, eihän se osaa tehdä syntiä. Se olisi oikein hyvä esikuva meille, niin viaton.

• sinulle
        vanh l. kirjoitti:

Ensin usko ja sitten kaste. Pieni vastasyntynyt on uskossa, eihän se osaa tehdä syntiä. Se olisi oikein hyvä esikuva meille, niin viaton.

Voi mikä logiikka.

Mutta kun se kaste on hyvän omantunnon PYYTÄMISTä ja vanhan hautaamista, niin mistä synnistä se 'uskovainen' vastasyntynyt vauva haluaa hyvän omantunnon pyytää ja minkä vanhan minänsä se hautaa?

Ja mistä hän on tehnyt ensin parannuksen?

Siis sinun logiikkasi mukaan kaikki maailmaan syntyvät vauvat pitää kastaa, koska ne ovat "uskovaisia". Mutta KETKÄS sitten kastetaan Raamatun mallin mukaisesti? Ketkä ovat ne "sanan kuulleet ja parannuksen tehneet", joita tulee kehottaa menemään kasteelle, jos kerran kaikki on vastasyntyneinä jo kastettu?? Ei ketään, niinkö? Ja tämäkö on raamatullinen ajatus?

Jokainen lapsi on taivaskelpoinen (sanottakoon sitten vaikka "uskovaiseksi" jos paremmalta kuulostaa) Jeesuksen ristintyön perusteella, mutta yksikään entinen vauva ja nykyinen isompi ihminen (kastettu tai kastamaton) joka ei usko Jeesukseen, ei ole taivaskelpoinen. Hänet vanhurskauttaa ainoastaan ja vain USKO JEESUKSEEN.

Sinunko mielestäsi on ihan ok, että kaikki Suomen paatuneimmatkin syntiset, joilla ei ole pienintäkään halua parannuksen tekoon ja pelastukseen ja jotka avoimesti myöntävät etteivät Jeesusta tarvitse, on kuitenkin kastettu - vain siksi että he olivat muutaman kuukauden ajan "uskovaisia vauvoja"?????

Oletko IHAN tosissasi?

Entäpä jos joku näistä paatuneista koskee omantunnon heräämisen, tulee synnintuntoon ja tekee parannuksen synneistä, tunnustaa ne ja saa anteeksi ja haluaa kastattaa itsensä Jeesukseen Kristukseen, niin sanotko sinä, että "ei veliseni, ei. Kun olit pikkuinen vauva, sinut kastettiin jo..."

MItä tämä paatunut ja nyt uudestisyntynyt siihen sanoo? Sano minulle, MIKSI hän ei saisi mennä kasteelle? Ja mitä sanoo kasteestaan se paatunut ihminen, joka EI tule koskaan Jeesukseen uskovaksi ja menee kadotukseen? Mikä oli kasteen merkitys hänelle?

Minusta luterilainen kastekäytäntö on erittäin arveluttava ja outo. Se KIELTÄÄ uskoontulleilta kasteen, sen sijaan että kehottaisi siihen kuten Raamattu tekee.

Ihmisellä on imeväisikä, leikki-ikä, nuoruus, miehuus, vanhuus... Sanooko Raamattu, että jokaisen ihmisen tulee tulla kastetuksi vanhempiensa toimesta imeväisiässä? Eikö itsekullekin meille ITSELLEMME kuulu omakohtainen kehotus: Uskokaa Jeesukseen, tehkää parannus, ottakaa kaste! Jollekin se tapahtuu leikki-iässä, joillekin nuoruudessa, joillekin vasta vanhuudessa, joillekin ei koskaan. Millä sinä perustelet väitteesi, että ihmisen elämänkaaren siihen kohtaan, jolloin hän on imeväisikäinen, kuuluu Apostolien teoissa ja Uudessa testamentissa kuvailtu "uskovien kaste"???

• vanh l.
        sinulle kirjoitti:

Voi mikä logiikka.

Mutta kun se kaste on hyvän omantunnon PYYTÄMISTä ja vanhan hautaamista, niin mistä synnistä se 'uskovainen' vastasyntynyt vauva haluaa hyvän omantunnon pyytää ja minkä vanhan minänsä se hautaa?

Ja mistä hän on tehnyt ensin parannuksen?

Siis sinun logiikkasi mukaan kaikki maailmaan syntyvät vauvat pitää kastaa, koska ne ovat "uskovaisia". Mutta KETKÄS sitten kastetaan Raamatun mallin mukaisesti? Ketkä ovat ne "sanan kuulleet ja parannuksen tehneet", joita tulee kehottaa menemään kasteelle, jos kerran kaikki on vastasyntyneinä jo kastettu?? Ei ketään, niinkö? Ja tämäkö on raamatullinen ajatus?

Jokainen lapsi on taivaskelpoinen (sanottakoon sitten vaikka "uskovaiseksi" jos paremmalta kuulostaa) Jeesuksen ristintyön perusteella, mutta yksikään entinen vauva ja nykyinen isompi ihminen (kastettu tai kastamaton) joka ei usko Jeesukseen, ei ole taivaskelpoinen. Hänet vanhurskauttaa ainoastaan ja vain USKO JEESUKSEEN.

Sinunko mielestäsi on ihan ok, että kaikki Suomen paatuneimmatkin syntiset, joilla ei ole pienintäkään halua parannuksen tekoon ja pelastukseen ja jotka avoimesti myöntävät etteivät Jeesusta tarvitse, on kuitenkin kastettu - vain siksi että he olivat muutaman kuukauden ajan "uskovaisia vauvoja"?????

Oletko IHAN tosissasi?

Entäpä jos joku näistä paatuneista koskee omantunnon heräämisen, tulee synnintuntoon ja tekee parannuksen synneistä, tunnustaa ne ja saa anteeksi ja haluaa kastattaa itsensä Jeesukseen Kristukseen, niin sanotko sinä, että "ei veliseni, ei. Kun olit pikkuinen vauva, sinut kastettiin jo..."

MItä tämä paatunut ja nyt uudestisyntynyt siihen sanoo? Sano minulle, MIKSI hän ei saisi mennä kasteelle? Ja mitä sanoo kasteestaan se paatunut ihminen, joka EI tule koskaan Jeesukseen uskovaksi ja menee kadotukseen? Mikä oli kasteen merkitys hänelle?

Minusta luterilainen kastekäytäntö on erittäin arveluttava ja outo. Se KIELTÄÄ uskoontulleilta kasteen, sen sijaan että kehottaisi siihen kuten Raamattu tekee.

Ihmisellä on imeväisikä, leikki-ikä, nuoruus, miehuus, vanhuus... Sanooko Raamattu, että jokaisen ihmisen tulee tulla kastetuksi vanhempiensa toimesta imeväisiässä? Eikö itsekullekin meille ITSELLEMME kuulu omakohtainen kehotus: Uskokaa Jeesukseen, tehkää parannus, ottakaa kaste! Jollekin se tapahtuu leikki-iässä, joillekin nuoruudessa, joillekin vasta vanhuudessa, joillekin ei koskaan. Millä sinä perustelet väitteesi, että ihmisen elämänkaaren siihen kohtaan, jolloin hän on imeväisikäinen, kuuluu Apostolien teoissa ja Uudessa testamentissa kuvailtu "uskovien kaste"???

Matteuksen evankeliumin viimeisessä luvussa on Jeesuksen kastekäsky. ".....tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä..." Ei siinä käskyssä sanota että kaikki aikuiset. Uuden testamentin kasteesta kertovissa tapauksissakin kastettiin koko perhe, eikä lapsia jätetty kastamatta. (Apt. 16: 14-15) (Apt. 16:30-34).

• !!-!!
        vanh l. kirjoitti:

Matteuksen evankeliumin viimeisessä luvussa on Jeesuksen kastekäsky. ".....tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä..." Ei siinä käskyssä sanota että kaikki aikuiset. Uuden testamentin kasteesta kertovissa tapauksissakin kastettiin koko perhe, eikä lapsia jätetty kastamatta. (Apt. 16: 14-15) (Apt. 16:30-34).

Kastettiin ne, jotka tulivat Jeesukseen uskoviksi. Se oli selkeä malli Raamatussa. Ketään ei kastettu "etukäteen" siltä varalta, josko hänestä mahdollisesti tulee uskovainen ihminen isoksi vartuttuaan... Kaikilla vauvoilla on sama asema, mutta kaikki isot ihmiset eivät usko.

Biblian mukaan Jeesuksen lähtyskäsky kuuluukin näin: 19. Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt.

Pientä vauvaa ei voida opettaa. Jeesus käski ensin opettaa, sitten kastaa (ja Raamattu kyllä neuvoo ketä) ja sen jälkeen opettaa heitä pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt...

Minusta on outoa, että myös vanhollislestadiolaiset lukevat TÄSSÄ kohden uudempia käännöksiä ja luulevat, että ihmisiä TEHDÄÄN Jeesuksen opetuslapsiksi kastamalla heidät pieninä vauvoina... Siltihän ette käsittääkseni pidä uskovaisina kaikkia vauvoina kastettuja ihmisiä, ja kaikesta päätellen ette pidä uskovaisina edes niitä, jotka eivät kuulu kirkkoon mutta OVAT uskovaisia, uudestisyntyneitä kristittyjä! On asioita, joita en liikkeenne opista ymmärrä.

Olet varmasti kanssani samaa mieltä, että tämän ajan perhekunnat tarvitsevat kipeästi sitä, että he tekevät parannuksen synneistään ja löytävät armon ja anteeksiantamuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Suomalaisten tulisi tulla JEESUKSEEN USKOVIKSI. Vaikka kasteasiassa ollaan menty niin kuin on menty, niin tärkeintä olisi silti se, että ihmiset löytäisivät Jeesuksen ja armon avuksensa "oikeaan aikaan". Kadotuskin on totta, ei pelkästään taivas.

Joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra. HÄN on se, joka vie perille. Siunausta Sinulle!

• vanh l.
        !!-!! kirjoitti:

Kastettiin ne, jotka tulivat Jeesukseen uskoviksi. Se oli selkeä malli Raamatussa. Ketään ei kastettu "etukäteen" siltä varalta, josko hänestä mahdollisesti tulee uskovainen ihminen isoksi vartuttuaan... Kaikilla vauvoilla on sama asema, mutta kaikki isot ihmiset eivät usko.

Biblian mukaan Jeesuksen lähtyskäsky kuuluukin näin: 19. Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt.

Pientä vauvaa ei voida opettaa. Jeesus käski ensin opettaa, sitten kastaa (ja Raamattu kyllä neuvoo ketä) ja sen jälkeen opettaa heitä pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt...

Minusta on outoa, että myös vanhollislestadiolaiset lukevat TÄSSÄ kohden uudempia käännöksiä ja luulevat, että ihmisiä TEHDÄÄN Jeesuksen opetuslapsiksi kastamalla heidät pieninä vauvoina... Siltihän ette käsittääkseni pidä uskovaisina kaikkia vauvoina kastettuja ihmisiä, ja kaikesta päätellen ette pidä uskovaisina edes niitä, jotka eivät kuulu kirkkoon mutta OVAT uskovaisia, uudestisyntyneitä kristittyjä! On asioita, joita en liikkeenne opista ymmärrä.

Olet varmasti kanssani samaa mieltä, että tämän ajan perhekunnat tarvitsevat kipeästi sitä, että he tekevät parannuksen synneistään ja löytävät armon ja anteeksiantamuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Suomalaisten tulisi tulla JEESUKSEEN USKOVIKSI. Vaikka kasteasiassa ollaan menty niin kuin on menty, niin tärkeintä olisi silti se, että ihmiset löytäisivät Jeesuksen ja armon avuksensa "oikeaan aikaan". Kadotuskin on totta, ei pelkästään taivas.

Joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra. HÄN on se, joka vie perille. Siunausta Sinulle!

Niin on Bibliassa kuten sanoit, että "opettaa". ja viitteessä "tehdä opetuslapseksi". Keskeisiä asioita nämä on. Mutta erittäin keskeistä on myös vanhurskauttamisoppi, eli miten ihminen tulee uskovaiseksi. Ajat muuttuvat, mutta Jumalan sana on muuttumaton. Raamatussa sanotaan, että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki muu sen ohessa teille annetaan. Mutta vaikka epäuskoinen panisi kaikki maailman silmälasit silmilleen, niin Jumalan valtakuntaa ei näe oikein. Täytyy tehdä parannus, niin Jumalan valtakunta näkyy rakkaana.

• softbear
        vanh l. kirjoitti:

Lueppa uudestaan!!!tuo Apt 16:14-15.
        Kun Paavali julisti Jumalan sanaa,niin-
        Siinä sanotaan,että- Herra avasi Lyydian SYDÄMEN!
        ottamaan -VAARIN SIITÄ MITÄ PAAVALI PUHUI!
        Senjälkeen HÄNET ja hänen PERHEKUNTANSA kastettiin!>Roomalaiskirje:
        10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.>

>>Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän-(Jeesus)-sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>Onko helpompi uskoa siihen mitä "arvelee" sanan tarkoittavan? kuin ,että uskoo siihen mikä VARMASTI sanassa on näkyvillä!?

• softbear
        vanh l. kirjoitti:

Niin on Bibliassa kuten sanoit, että "opettaa". ja viitteessä "tehdä opetuslapseksi". Keskeisiä asioita nämä on. Mutta erittäin keskeistä on myös vanhurskauttamisoppi, eli miten ihminen tulee uskovaiseksi. Ajat muuttuvat, mutta Jumalan sana on muuttumaton. Raamatussa sanotaan, että etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki muu sen ohessa teille annetaan. Mutta vaikka epäuskoinen panisi kaikki maailman silmälasit silmilleen, niin Jumalan valtakuntaa ei näe oikein. Täytyy tehdä parannus, niin Jumalan valtakunta näkyy rakkaana.

>>Juuri näin!!!
        >>Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa!

• vanh l.
        softbear kirjoitti:

Lueppa uudestaan!!!tuo Apt 16:14-15.
        Kun Paavali julisti Jumalan sanaa,niin-
        Siinä sanotaan,että- Herra avasi Lyydian SYDÄMEN!
        ottamaan -VAARIN SIITÄ MITÄ PAAVALI PUHUI!
        Senjälkeen HÄNET ja hänen PERHEKUNTANSA kastettiin!>Roomalaiskirje:
        10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.>

>>Markuksen evankeliumi:
        16:15 Ja hän-(Jeesus)-sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>Onko helpompi uskoa siihen mitä "arvelee" sanan tarkoittavan? kuin ,että uskoo siihen mikä VARMASTI sanassa on näkyvillä!?

Niinpä. Ei puhuta lapsista mitään. Ei. Vaan tarkoitetaan koko perhettä. Jos lapsia ei tulisi kastaa, siellä lukisi että kaikki kastettiin mutta ei lapsia. Ei mikään kohta raamatussa kiellä antamasta lapsille kastetta, mutta kastekäsky on siellä. Tuo on kyllä totta, että perhekunta tarkoitti tuolloin myös palvelijoita yms. Vauvat ovat kyllä uskovaisia, ja ottavat kasteen sakramentin uskolla vastaan. Kasteessa ei tapahdu synninpäästöä.

• vanh l.
        softbear kirjoitti:

>>Juuri näin!!!
        >>Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa!

Mutta ei riitä, että Jumalan valtakunna portti löytyy, vaan raamattu neuvoo menemään siitä ahtaasta portista sisälle. Uskoa ei voi saada rukouksella tai lukemisella tms. vaan tarvitaan raamatun ja Lutherin opetuksen mukainen synninpäästö.

• softbear
        vanh l. kirjoitti:

Mutta ei riitä, että Jumalan valtakunna portti löytyy, vaan raamattu neuvoo menemään siitä ahtaasta portista sisälle. Uskoa ei voi saada rukouksella tai lukemisella tms. vaan tarvitaan raamatun ja Lutherin opetuksen mukainen synninpäästö.

Tuota....? heh..heh..

Vai Lutterin...synninpäästö???

Voi pyhä yksinkertaisuus!!!

Olet ilmeisesti ihan tosissasi!!!???

Eikö Jeesuksen -VEREN- sovinto kerro sinulle mitään?

Sana sanoo ->>Olkoon teillä se mieli joka Kristuksella Jeesuksella oli!

• omaan!
        softbear kirjoitti:

Tuota....? heh..heh..

Nimenomaan.

Ei tarvitse kuin lukea Apostolien teot yhden kerran läpi ajatuksen kanssa, niin löytää vastauksen kysymykseen: miten saan syntini anteeksi!!

Ja jos jatkaa vielä Paavalin kirjeitä, niin asia vahvistuu moneen kertaan.

Lestadiolaisten laki "toisen uskovaisen täytyy julistaa ihmiselle synnit anteeksi ennen kuin Jumala voi antaa niitä anteeksi" ei ole raamatullinen laki.

• uskoviksi
        vanh l. kirjoitti:

Niinpä. Ei puhuta lapsista mitään. Ei. Vaan tarkoitetaan koko perhettä. Jos lapsia ei tulisi kastaa, siellä lukisi että kaikki kastettiin mutta ei lapsia. Ei mikään kohta raamatussa kiellä antamasta lapsille kastetta, mutta kastekäsky on siellä. Tuo on kyllä totta, että perhekunta tarkoitti tuolloin myös palvelijoita yms. Vauvat ovat kyllä uskovaisia, ja ottavat kasteen sakramentin uskolla vastaan. Kasteessa ei tapahdu synninpäästöä.

Kaikille, jotka kastettiin, oli ENSIN puhuttu sanoma Jeesuksesta ja ne jotka ottivat sanan vastaan ja tulivat Jeesukseen uskoviksi, kastettiin. Näihin uskoviksi tulleisiin kuului myös lapsia, mutta varmasti ymmärrät sinäkin, että pieni imeväisikäinen ei pysty kuuntelemaan sanomaa ja opetusta, eikä "iloitsemaan siitä, että on tullut Jeesukseen uskovaksi"...

Perhekunnista nimenomaan mainitaan, että ne tulivat Jeesukseen uskoviksi. "Tuleminen" kertoo siitä, että he eivät olleet aiemmin uskovia. Pienistä vauvoista ei siis voi olla kyse.

Jos lukee rehellisin mielin Uutta Testamenttia, jokaisessa kastekertomuksessa löytää perusajatuksen: ne jotka uskoivat, ottivat kasteen.

• vanh l.
        upotettu kirjoitti:

Raamatu sanoo-

>>Markuksen evankeliumi:

Vauvat ovat taivaskelpoisia vaikka vanhemmat eivät olisi uskomassa. Lainaus korintolaiskirjeestä ei liity vanhurskauttamisoppiin, vaan Paavali kirjoittaa siinä ettei avioliittoa pidä purkaa.

• vanh l.
        uskoviksi kirjoitti:

Kaikille, jotka kastettiin, oli ENSIN puhuttu sanoma Jeesuksesta ja ne jotka ottivat sanan vastaan ja tulivat Jeesukseen uskoviksi, kastettiin. Näihin uskoviksi tulleisiin kuului myös lapsia, mutta varmasti ymmärrät sinäkin, että pieni imeväisikäinen ei pysty kuuntelemaan sanomaa ja opetusta, eikä "iloitsemaan siitä, että on tullut Jeesukseen uskovaksi"...

Perhekunnista nimenomaan mainitaan, että ne tulivat Jeesukseen uskoviksi. "Tuleminen" kertoo siitä, että he eivät olleet aiemmin uskovia. Pienistä vauvoista ei siis voi olla kyse.

Jos lukee rehellisin mielin Uutta Testamenttia, jokaisessa kastekertomuksessa löytää perusajatuksen: ne jotka uskoivat, ottivat kasteen.

Ei kasteen vastaanottamiseen tarvi ymmärrystä. Kuinka paljon ymmärrystä oli niillä lapsilla, jotka Kristus otti syliinsä, joita hän siunasi ja taivaan omaksi antoi? Eivätkö hekin olleet vielä vailla ymmärrystä? Juuri sen takia, koska he ovat sopivimpia uskoon, koska heillä ei ole vielä järki estelemässä. Lapset kuulevat kasteen sanat ilman ymmärrystä, mutta uskossa. Muistuttaisin, että Jeesus käski kastamaan kaikkia, eikä rajannut ketään pois.

• ..kuin sinä
        vanh l. kirjoitti:

Ei kasteen vastaanottamiseen tarvi ymmärrystä. Kuinka paljon ymmärrystä oli niillä lapsilla, jotka Kristus otti syliinsä, joita hän siunasi ja taivaan omaksi antoi? Eivätkö hekin olleet vielä vailla ymmärrystä? Juuri sen takia, koska he ovat sopivimpia uskoon, koska heillä ei ole vielä järki estelemässä. Lapset kuulevat kasteen sanat ilman ymmärrystä, mutta uskossa. Muistuttaisin, että Jeesus käski kastamaan kaikkia, eikä rajannut ketään pois.

Pienet lapset ovat taivaskelpoisia. Siksi Jeesus ei käskenytkään heitä tekemään parannusta synneistään ja menemään kasteelle.

Mutta tiedän toki, että luterilainen kirkko opettaa lapsikastetta. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että Suomessa on PALJON muitakin kuin luterilaisia - ja nimenomaan uskovaisissa ihmisissä!

• vanh l.
        softbear kirjoitti:

Tuota....? heh..heh..

Sana sieltä, toinen täältä. Näyt lukevan toisten kirjoituksia samanlailla kuin raamattua, että sana sieltä toinen täältä. Sisältö jää epäselväksi.

• vanh l.
        omaan! kirjoitti:

Nimenomaan.

Ei tarvitse kuin lukea Apostolien teot yhden kerran läpi ajatuksen kanssa, niin löytää vastauksen kysymykseen: miten saan syntini anteeksi!!

Ja jos jatkaa vielä Paavalin kirjeitä, niin asia vahvistuu moneen kertaan.

Lestadiolaisten laki "toisen uskovaisen täytyy julistaa ihmiselle synnit anteeksi ennen kuin Jumala voi antaa niitä anteeksi" ei ole raamatullinen laki.

Ei ole lestadiolaisten keksimä, kyllä se on raamatun opetus. Kun luet ajatuksen=järjen kanssa raamattua, niin näet asiat miten järkesi neuvoo. Voit ajatella ne itselle mieluisaksi. Mutta jos lukisit pyhän hengen kanssa, niin ei ole ajatuksilla siaa. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Ottakaat pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt"

• ..
        vanh l. kirjoitti:

Ei ole lestadiolaisten keksimä, kyllä se on raamatun opetus. Kun luet ajatuksen=järjen kanssa raamattua, niin näet asiat miten järkesi neuvoo. Voit ajatella ne itselle mieluisaksi. Mutta jos lukisit pyhän hengen kanssa, niin ei ole ajatuksilla siaa. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Ottakaat pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt"

Mutta ole nyt kiltti ja lue KOKO Uusi Testamentti. Pyydä Pyhää Henkeä olemaan oppaanasi, jotta ymmärtäisit oikein.

Vanhoillislestadiolainen tapa tulkita ja lukea ja ymmärtää Raamattua ei ole yhtä kuin Pyhä Henki.

:-)

• !!!!!!
        vanh l. kirjoitti:

Mutta etsipä esimerkkikohta Raamatusta: Missä ja kuka opetuslapsi antaa jollekin ihmiselle hänen syntinsä anteeksi?

Yhtään esimerkkiä siitä, että uskovien tulisi harrastaa vanhoillislestadiolaisten harrastamaa "Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi" -anteeksiantamista, ei Raamatusta löydy.

Opetuslapset saivat tehtävän EVANKELIOIDA tämä maailma. Evankeliumia Jeesuksesta ja sitä, että häneen uskomalla saa ihminen syntinsä anteeksi ja vapautuksen synneistänsä, tulisi julistaa kaikille hänen luomilleen ihmisille. Jeesus ei tarkoittanut, että uskovien tulee hokea "syntejä anteeksi" toisilleen, vaan julistaa evankeliumia ihmisille, jotka eivät vielä Jeesusta tunne.

Raamattu neuvoo anteeksiantamisesta näin:

Matt. 18:15 Mutta jos veljesi rikkoo SINUA VASTAAN, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.

18:21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo MINUA VASTAAN? Ihanko seitsemän kertaa?"
        18:22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan
        seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.

Kolossalaiskirje:
        3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta TOISTA VASTAAN. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.

• vanh l.
        !!!!!! kirjoitti:

Mutta etsipä esimerkkikohta Raamatusta: Missä ja kuka opetuslapsi antaa jollekin ihmiselle hänen syntinsä anteeksi?

Yhtään esimerkkiä siitä, että uskovien tulisi harrastaa vanhoillislestadiolaisten harrastamaa "Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi" -anteeksiantamista, ei Raamatusta löydy.

Opetuslapset saivat tehtävän EVANKELIOIDA tämä maailma. Evankeliumia Jeesuksesta ja sitä, että häneen uskomalla saa ihminen syntinsä anteeksi ja vapautuksen synneistänsä, tulisi julistaa kaikille hänen luomilleen ihmisille. Jeesus ei tarkoittanut, että uskovien tulee hokea "syntejä anteeksi" toisilleen, vaan julistaa evankeliumia ihmisille, jotka eivät vielä Jeesusta tunne.

Raamattu neuvoo anteeksiantamisesta näin:

Matt. 18:15 Mutta jos veljesi rikkoo SINUA VASTAAN, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.

18:21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo MINUA VASTAAN? Ihanko seitsemän kertaa?"
        18:22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan
        seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.

Kolossalaiskirje:
        3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta TOISTA VASTAAN. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.

Itsehän jo tavallaan vastasit omaan kysymykseesi. Evankeliumi on sovitussaarna, eli joka on saanut omat syntinsä anteeksi, voi julistaa toiselle synninpäästön. Ei Jeesus, eikä Jumala tule saarnaamaan syntejä anteeksi. Jos ei sitten uskovainen ihminen voi julistaa syntejä anteeksi, niin kuka ne sitten julistaa?

• Menkää siis

Luuk.14:23 "Niin Herra sanoi palvelijalle: Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi"

Matt.28:18-20 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Fil.3:5 "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson (=Kaste) ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,"

Joh.3:5 "Jeesus vastasi: Totisesti, totisesti minä sanon sinulle, jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan"

Joh.7:16-17 "Jeesus vastasi heille ja sanoi: Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."

• ¤

Mutta älä hyvä ihminen tuudittaudu siihen rauhaan - äläkä anna lähimmäistesi tuudittautua - että kun heidät on "pakotettu" pieninä vauvoina kastetuiksi tulemaan, niin he tämän perusteella ovat Jeesuksen opetuslapsia ja pääsevät taivaaseen.

Tärkeämpää olisi, että jokainen suomalainen (oli vauvakastettu tai ei) tulisi tuntemaan Jeesuksen omakohtaisena vapahtajanaan, tekisi parannuksen synneistänsä ja omaisi OMASSA sydämessään uskon Jeesukseen Kristukseen.

Olisi tärkeää, että suomalaisillekin julistettaisiin evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, sillä "joka ei usko, hänet tuomitaan kadotukseen" - oli sitten kastettu taikka ei.

• !!-!!

Ehkäpä Jeesuksen esittämä vertaus ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, että meidän tulisi PAKOTTAA ihmisiä tulemaan uskoon. Usko on vapaaehtoinen asia, samoin kuin tietenkin myös kasteella käynti.

Monesti uskovia syytetään uskon "tuputtamisesta". Ja tottahan on, että uskoa ei pysty toisen sydämeen tuputtamaan (jos pystyisi, tottakai tuputtaisimme). Emme me voi pakottaa ihmisiä tekemään parannus, uskomaan evankeliumi ja käymään kasteella. Pietarikin vain vastasi miehille, jotka kysyivät "mitä meidän pitää tekemän, että me iankaikkisen elämän perimme". Hänkään ei pakottanut, hän vain ilmoitti mitä tuli tehdä.

Se, että ihmiset "pakkoliitetään" jonkun kirkon jäseniksi, ei myöskään ole mielestäni oikein - varsinkin koska siinä ei ole kyse ihmisen pelastumisesta. Jeesuksen esittämä vertaus ei siis missään mielessä oikeuta pakkoliittämään ihmisiä kirkon tai tietyn seurakunnan jäseneksi - edes kasteen kautta - sillä kaste ja kirkkoon kuuluminen eivät ihmistä pelasta.

• Aivan

"Koska seurakunnan tulee Raamatun mukaan olla nimenomaan USKOVIEN muodostama yhteisö, niin seuraus olisi se, että vuosien kuluttua kaikki ne nuoret, jotka eivät henkilökohtaisesti ole Jeesukseen uskovia, jouduttaisiin erottamaan seurakunnasta. Ja tuskin ei-uskovainen nuori itsekään edes haluaa kuulua uskovien yhteisöön eli Jumalan seurakuntaan. (Raamatun mukaan seurakuntaan kuuluvat VAIN henkilökohtaisesti uskossa olevat ihmiset.)"

Tästä(kin) näen, miten pimeä olet sinä ihmispolo.
      Itsevanhurskas farisealainen. Jos minua jokin ärsyttää niin tuo saastainen omahyväisyys ja OMAVANHURSKAUS, se on aina olevinaan paras Kristitty.

Et todellakaan tiedä lainkaan, mistä puhut. Seurakunta on nimittäin Kristuksen ruumis.

Ainoastaan Kristuksessa voi syntinen ja itsessään Jumalalle kelvoton pelastua. Sellainen kelvoton olet sinäkin, täysin ansioton raukka. Uskoa ei ole sinapinsiemenen vertaa sinullakaan. Silti uhoat itsesi laisten seurakunnasta erottamisilla.

Ainoa pelastava usko on JEESUKSENUSKO. JEESUKSENUSKOVAISET PELASTUVAT, ei omalla, vaan Jeesuksenuskolla. Tähän heidät on kasteessa liitetty. He ovat uudestisyntyneet Hengestä.
      Mikä lihasta syntynyt on se ON liha. Oma hyvyys ja kerskuminen on liha.

Et sinä ole Kristus, mutta asetut silti heti toisen syntisen tuomariksi, et omaa Hänen Henkeään lainkaa. Kristuksen henki on armon ja rakkauden heki, mutta vain katuvalle syntiselle, itsevanhurskasta ei kukaan voi pelastaa.

Ilman armoa ei pelastu kukaan ja kenelläkään ei ole yhtäkään ansioon oikeuttavaa tekoa. Katsopa hieman peilista, miten musta sontiainen sinäkin olet, vähäuskoinen:

Luuk. 17:5   Ja apostolit sanoivat Herralle: "Lisää meille uskoa."

Luuk. 17:6   Niin Herra sanoi: "Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä.

Huomaatko sinä itse, miten hengellisesti sokea sinä nimim. "...vai väestorekisteri" olet.

Kysyn nyt, missä on sinun uskon kerskauksesi sinä arvon varmaotteinen toisten syntisten tuomari ja fariseus. Missä on se usko mistä kerskaat.

Luepa tuosta ylhäältä, mitä uskovat tekevät, siis vähäuskoiset, joiden usko on vain maailman pienimmän siemenen kokoinen.

Osaatko muuten hävetä ylpeyttäsi lainkaan. Minä en voisi esimerkiksi kuvitellakaan siirtäväni silkkiäispuuta pois paikoiltaan.

Luuk. 17:7   Jos jollakin teistä on palvelija kyntämässä tai paimentamassa, sanooko hän tälle tämän tullessa pellolta: 'Käy heti aterialle'?
      Luuk. 17:8   Eikö hän pikemminkin sano hänelle: 'Valmista minulle ateria, vyöttäydy ja palvele minua, sillä aikaa kuin minä syön ja juon; ja sitten syö ja juo sinä'?

Luuk. 17:9   Ei kaiketi hän kiitä palvelijaa siitä, että tämä teki, mitä oli käsketty?

Luuk. 17:10   Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'"

Olen varma siitä, että et ole tehnyt 10% siitä mitä piti tehdä ja silti sinä kukkoilet jo muita ulos seurakunnasta vähäuskoisuuden vuoksi. Näin pimeä on fariseus herra. Tee parannus ja usko evankeliumi. Ota Kristuksen armo armona vastaan
      sinä syntinen.

Näin olemme me Jeesukseen uskovat saaneet Jumalan armosta tehdä, eikä katua ole tarvinnut. VAIN JEESUS PELASTAA. Omat teot ovat vain saastainen vaate.

Juuri ontuvat ja sokeat Kristus on kutsunutkin seurakuntaansa, rikkaat pöyhkeilijät saavat mennä tyhjänä pois. Jumalan valtakunta on lasten valtakunta.

Luuk. 14:21   Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle.'

• Aivan

"....tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle."

Tämä kutsu on ollut minun mahdollisuuteni, enkä ole päivääkään katunut, niin paljon olen saanut nauttia Jumalan hyvyydestä.

• Pakana(M)

olette mainioita. Jokaisella on oma versionsa kristinuskosta, ja jokainen on omasta mielestään oikeassa ja muut väärässä.

• !!-!!

Aidon määritelmän siitä mikä on Jumalan seurakunta ja ketkä siihen kuuluvat ja miten se toimii kullakin paikkakunnalla, löydät Uudesta testamentistasi.

Jumalan seurakuntaan kuuluvat ne ihmiset, jotka Jumala on vanhurskauttanut uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Omavanhurskaus on eri asia kuin se lahjavanhurskaus, joka tulee Jumalalta jokaiselle, joka Jeesukseen uskoo.

Valitettavasti suurin osa isojen kirkkojen jäsenistä eivät ole saaneet osakseen tätä Jumalan antamaa lahjavanhurskautta, koska se ei kelpaa heille. Koomisinta on se, että kun joku tunnustaa olevansa uskossa Jeesukseen ja saaneensa syntinsä anteeksi ja menevänsä kasteelle, niin sinun kaltaisesi sanovat häntä "omavanhurskaaksi". :-o

• !!!!!!!!!!

Eikö siis mielestäsi Jumalan seurakunnan tule olla nimenomaan Jeesukseen uskovien muodostama? Siis sellaisten, jotka panevat turvansa Kristukseen, eivät itseensä? Niitten, jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi ja nimensä Elämän kirjaan. Niitten, jotka ovat uudestisyntyneet ylhäältä?

Jos siinä on jotain OMA-vanhurskasta, niin selitäpä missä?

• luterilaiselle

"..Kristuksen henki on armon ja rakkauden henki, mutta vain katuvalle syntiselle.."

Niin, ja juuri siksi kysynkin: Miksi myös ne vastasyntyneinä kastetut ihmiset, jotka eivät kadu syntejään vaan HALUAVAT elää niissä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, kenties loppuelämänsä ajan, ja jotka vähätvälittävät Jumalan 10 käskystä ja Jeesuksen ohjeista ja haistattavat pitkät paskat kaikille uskovaisille ja Jeesuksesta saarnaajille ja Jeesuksen verelle - ovat sinun mielestäsi Kristuksen ruumiin eli Jumalan seurakunnan jäseniä? Ovatko he Jeesukseen uskovia ihmisiä ja juuri sen vuoksi Kristuksen seurakunnan jäseniä? Millä perusteella?

Eli kysymys lyhyesti: onko evankelisluterilainen seurakunta sinun mielestäsi Jumalan seurakunta? Ovatko kaikki sen jäsenet Jeesukseen uskovia, syntejään katuneita ja armahduksen ja uudestisyntymän kokeneita ihmisiä?

• Huh huh
        luterilaiselle kirjoitti:

"..Kristuksen henki on armon ja rakkauden henki, mutta vain katuvalle syntiselle.."

Niin, ja juuri siksi kysynkin: Miksi myös ne vastasyntyneinä kastetut ihmiset, jotka eivät kadu syntejään vaan HALUAVAT elää niissä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, kenties loppuelämänsä ajan, ja jotka vähätvälittävät Jumalan 10 käskystä ja Jeesuksen ohjeista ja haistattavat pitkät paskat kaikille uskovaisille ja Jeesuksesta saarnaajille ja Jeesuksen verelle - ovat sinun mielestäsi Kristuksen ruumiin eli Jumalan seurakunnan jäseniä? Ovatko he Jeesukseen uskovia ihmisiä ja juuri sen vuoksi Kristuksen seurakunnan jäseniä? Millä perusteella?

Eli kysymys lyhyesti: onko evankelisluterilainen seurakunta sinun mielestäsi Jumalan seurakunta? Ovatko kaikki sen jäsenet Jeesukseen uskovia, syntejään katuneita ja armahduksen ja uudestisyntymän kokeneita ihmisiä?

on AIVAN pihalla kuin lumiukko tässä kasteasiassa.

• vanh l.

Ev.lut seurakunta yms. kirkkokunnat ovat henkiseltä sisällöltään tyhjiä. Pelkkä nimi on jäljellä. Jumalan valtakunnan raja kulkee sydämestä sydämeen. Mihinkään yhdistyksen tai kirkon rekisteriin kuuluminen ei voi olla takeena taivaskelpoisuudesta. Pyhä henki on sellainen, että jolla se on, omistaa myös päästön avaimet. Paha omatunto ja rauhattomuus tuntuu kyllä sydämmessä epäuskoisella ihmisellä. Mutta joillakin se tunto voi olla niin paatunut, että tuntee itsensä hyväksi ihmiseksi, ja silloin ollaan harhateillä.

• Hihhulityttö
        Pakana(M) kirjoitti:

olette mainioita. Jokaisella on oma versionsa kristinuskosta, ja jokainen on omasta mielestään oikeassa ja muut väärässä.

mainio. Pakanana olet kiinnostunut uskovien väittelyistä ja haluat osallistua näiden keskusteluihin.Olen samaa mieltä kanssasi siitä,että ovat kovia sanailemaan ja periksiantamattomia näkemyksilleen. Jokainen on ollakseen oikeassa. Olen huvittuneena ajatellut sitä kun ollaan joskus taivaankodissa, miten tullaan toimeen keskenämme siellä, kun on näin vaikea hyväksyä toisemme täällä.
        Esim.nimimerkki Aivan luulee ainoana olevansa oikeassa käsityksineen. Voi olla lopulta niin, että monet meistä jää rannalle ja sinä Pakana olet pyhien joukoissa!

• koetelkaa

Kukapa muiden uskon toteennäyttää kun omaakin uskoa kehotetaan koettelemaan. Koetelkaa, oletteko uskossa.

Ihminen voi tulla myös väärään uskoon ja oikein palavasti, että silmät loimuavat ja mennään vaikka kuolemaan uskon puolesta. Muistatko viedä Davidin oksan -lahkon jäsenet, uskoa piisasi vaikka muille jakaa.

Matt. 25:43 "minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa."

Kuka oli vankilassa, Jeesus oli vankilassa. Miksi pilkkaan Luterilaisen kirkon oikein kastettuja jäseniä. Kunhan et vain pilkkaisi itseään Jeesusta.

Matt.25:45 "Silloin hän vastaa heille ja sonoo: Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle"

• Aivan
        Huh huh kirjoitti:

on AIVAN pihalla kuin lumiukko tässä kasteasiassa.

Sinä höpötät samaa lausetta, mutta koskaan et Raamatun sanaa pysty kaatamaan ja epäuskoinen saa lopulta kadotustuomion. Tarkkaan tiedä raamatullisen kasteen ja olen sen useasti esille tuonut, mutta kukaan ei sitä pysty kaatamaan.
        Miten sellainen ihminen puhuu kasteesta joka ei tiedä edes mikä kaste on ja miksi se tehdään.
        Uskovia matkimalla ei kukaan pelastu, kyllä se on itse nöyrryrrävä uskomaan.

Gal. 3:26   Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        Gal. 3:27   Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Ei kaste mitään matkimista ole. Kaste liittää Kristukseen ja opetuslapseuttaa kastetun, mitää eivät sokeat totuudelle mahda.

Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Huh huh
        Aivan kirjoitti:

Sinä höpötät samaa lausetta, mutta koskaan et Raamatun sanaa pysty kaatamaan ja epäuskoinen saa lopulta kadotustuomion. Tarkkaan tiedä raamatullisen kasteen ja olen sen useasti esille tuonut, mutta kukaan ei sitä pysty kaatamaan.
        Miten sellainen ihminen puhuu kasteesta joka ei tiedä edes mikä kaste on ja miksi se tehdään.
        Uskovia matkimalla ei kukaan pelastu, kyllä se on itse nöyrryrrävä uskomaan.

Gal. 3:26   Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        Gal. 3:27   Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Ei kaste mitään matkimista ole. Kaste liittää Kristukseen ja opetuslapseuttaa kastetun, mitää eivät sokeat totuudelle mahda.

Matt. 28:18   Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Matt. 28:19   Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        Matt. 28:20   ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

tämä "Aivan" varmaan sekoaa tuon kasteharhansa kanssa.

• Kasteasiassa
        Huh huh kirjoitti:

tämä "Aivan" varmaan sekoaa tuon kasteharhansa kanssa.

Kastamattomilta lahkolapsilta puuttuu Pyhän Hengen sinetti kun kerran Herran Enkeli ei ole kasteessa käynyt merkitsemässä Kristuksen verellä ruksia lapsen sydämmen ovenpieleen.

Sinetti verensuojasta vielä puuttuu. Ja nyt, mitä viivyttelette viekää kastamattomat pienet lahjauskoiset, lapsenuskoiset lapsenne oikeaan kirkkoon koulutettujen pappien kastettavaksi nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

• Huh huh
        Kasteasiassa kirjoitti:

Kastamattomilta lahkolapsilta puuttuu Pyhän Hengen sinetti kun kerran Herran Enkeli ei ole kasteessa käynyt merkitsemässä Kristuksen verellä ruksia lapsen sydämmen ovenpieleen.

Sinetti verensuojasta vielä puuttuu. Ja nyt, mitä viivyttelette viekää kastamattomat pienet lahjauskoiset, lapsenuskoiset lapsenne oikeaan kirkkoon koulutettujen pappien kastettavaksi nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Höpö höpö!!!

• kenen mielestä...
        Kasteasiassa kirjoitti:

Jos perustaksi otetaan Jumalan Sana eli Raamattu, Aivan on kasteasiassa väärässä. Jos perustaksi otetaan Lutherin sana ja hänen kirjoituksensa, niin hän on 'oikeassa'. Kenen sana on Totuus?

Muuten: oletko SINÄ ITSE nimimerkki Aivan?

• Kasteen siunaukset
        kenen mielestä... kirjoitti:

Jos perustaksi otetaan Jumalan Sana eli Raamattu, Aivan on kasteasiassa väärässä. Jos perustaksi otetaan Lutherin sana ja hänen kirjoituksensa, niin hän on 'oikeassa'. Kenen sana on Totuus?

Muuten: oletko SINÄ ITSE nimimerkki Aivan?

Kastamattomalta lahkolapseltahan puuttuvat kaikki kasteen siunaukset, mitä Raamattu luettelee kasteessa tapahtuvan:

esim. -puetaan päälle Kristuksen antamat häävaatteet

-liitetään Kristuksen kasteeseen

-liitetään Kristuksen ruumiiseen

-liitetään Kristuksen hautaamiseen

-liitetään Kristuksen ylösnousemukseen

-synnytään uudesti vedestä ja hengestä

-uudestisyntymisen peso

-syntien poispesu

-jne.

Katso itse kaikki kastekohdat Omasta Raamatustasi, etsi hakusanalla Kaste.

Lapsilla on ehdoton etuoikeus kaikkiin kasteen siunauksiin! Älä jätä lastasi paitsi kasteen siunauksista.

Kaste on Jumalan ainutkertainen ja täydellinen työ, jota kukaan ihminen ei pysty mitätöimään eikä uusimaan.

Yksi kaste riittää, kasteen uusimisyritykset ovat lähinnä pilkanteloa Korkeimmalle.

• Niinpä
        Kasteen siunaukset kirjoitti:

Kastamattomalta lahkolapseltahan puuttuvat kaikki kasteen siunaukset, mitä Raamattu luettelee kasteessa tapahtuvan:

esim. -puetaan päälle Kristuksen antamat häävaatteet

-liitetään Kristuksen kasteeseen

-liitetään Kristuksen ruumiiseen

-liitetään Kristuksen hautaamiseen

-liitetään Kristuksen ylösnousemukseen

-synnytään uudesti vedestä ja hengestä

-uudestisyntymisen peso

-syntien poispesu

-jne.

Katso itse kaikki kastekohdat Omasta Raamatustasi, etsi hakusanalla Kaste.

Lapsilla on ehdoton etuoikeus kaikkiin kasteen siunauksiin! Älä jätä lastasi paitsi kasteen siunauksista.

Kaste on Jumalan ainutkertainen ja täydellinen työ, jota kukaan ihminen ei pysty mitätöimään eikä uusimaan.

Yksi kaste riittää, kasteen uusimisyritykset ovat lähinnä pilkanteloa Korkeimmalle.

sinua kasteen harhakulkevainen!

• Varo lahkoja
        Niinpä kirjoitti:

sinua kasteen harhakulkevainen!

Raamattu varoittaa tämän päivän lahkoista, jotka niissä pyörivät eivät peri Jumalan valtakuntaa.Gal.5:20-21.

Matt.7:22 "Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?

Matt.7:23 "Ja silloin minä lausun heille julki: Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."

Missähän päin niitä riivaajia ajetaan ulos Jeesuksen nimissä ja kuolleita yritetään herätellä?

• !!-!!
        Varo lahkoja kirjoitti:

Raamattu varoittaa tämän päivän lahkoista, jotka niissä pyörivät eivät peri Jumalan valtakuntaa.Gal.5:20-21.

Matt.7:22 "Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?

Matt.7:23 "Ja silloin minä lausun heille julki: Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."

Missähän päin niitä riivaajia ajetaan ulos Jeesuksen nimissä ja kuolleita yritetään herätellä?

Voi ystävä rakas. Luuletko sinä, että KAIKKI jotka parantavat sairaita Jeesuksen nimessä, ovat sellaisia joita Jeesus ei tunne?? Kuulostaa siltä kuin olettaisit, että Jeesuksen nimessä sairaitten parantaminen ja kuolleitten herättäminen ja riivaajien ulos ajaminen olisi todiste siitä, että kyseiset ihmiset EIVÄT ole Jeesuksen omia. Huonostipa Raamattusi tunnet.

Sinä olet kaiketi sitä mieltä, että Pietari on yksi niistä, joita Jeesus ei omakseen tunnusta, koskapa Raamattu kertoo hänestä näin:

Apt. 3:6. Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
        7. Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
        8. ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

• Tätä mieltä
        Varo lahkoja kirjoitti:

olisi, että ottaisit mitä pikimmin yhteyttä lääkäriin.

• Aaronin sauva
        !!-!! kirjoitti:

Voi ystävä rakas. Luuletko sinä, että KAIKKI jotka parantavat sairaita Jeesuksen nimessä, ovat sellaisia joita Jeesus ei tunne?? Kuulostaa siltä kuin olettaisit, että Jeesuksen nimessä sairaitten parantaminen ja kuolleitten herättäminen ja riivaajien ulos ajaminen olisi todiste siitä, että kyseiset ihmiset EIVÄT ole Jeesuksen omia. Huonostipa Raamattusi tunnet.

Sinä olet kaiketi sitä mieltä, että Pietari on yksi niistä, joita Jeesus ei omakseen tunnusta, koskapa Raamattu kertoo hänestä näin:

Apt. 3:6. Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
        7. Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
        8. ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

Pietarin oikea uskonhenki ei ole todiste kaikkien muiden ihmisten 2000 v. jälkeisestä uskonhengestä.

Muistele tapahtumia Faaraon hovissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      68
      3781
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      60
      3448
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      47
      3197
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      64
      3020
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      53
      2601
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      36
      2172
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2139
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      60
      2002
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      50
      1917
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51