Damn it kipsi!

Misukka-

Onko kellään samoja ongelmia? Oon nyt kävelly kepeillä reilun viikon ja murtunut jalka alkaa olla pienin ongelma tässä. Kädet on ihan ylirasituksen partaalla, toisella ei pysty kohta tekeen mitään ku kyynärvarsi niin kipeä. Lisäksi kipsi on niin pitkä (vaikka vamma on jalkaterässä) että polvi ei pysty toimiin normaalisti ja se tuntuu epästabiililta. Sitten ku kipsi korottaa toista jalkaa ni on niinkus eripituset jalat josta seuraa varmasti selkäongelmia (tuntemuksia on jo!) Pitäs ilmeisesti käyttää sitte sisälläki kenkää/korotusta tossa toisessa jalassa..
Saa nähä missä kunnossa kroppa on sitte 4 vkon päästä ku kipsin saa pois...Jos murtuma parantunu niin kaikki muut paikat on hajalla!:(

8

5979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *milla

teippaa jessellä ensi töiksesi keppien käsikahvoihin kunnon määrä pehmikettä. auttaa!!! ite käppäsin kuusiviikkoa talvella kepeillä.

• kipsijalka m79

Voithan myös pyytää sairaalalta pyörätuolin lainaan, niinkuin mä tein kun kädet kipeyty liikaa sauvakävelystä. Huomattavasti helpompi rullailla tän tuolin kans kun pomppia keppien kans.. rasittaa huomattavasti vähemmän käsiä. Ja eihän sun oo pakko koko aikaa mennä tuolillakaan. Mäkin käytän lähinnä vaan kotona sisällä tätä ja sit jos lähden johonkin "ulos" niin otan kepit taas.

• pt:n käyttöä!!!

Muistan vielä vahvasti sen tunteen, kun pää tuskanhiestä märkänä liikuin kainalosauvojen kanssa ekoja lenkkejäni. Kädet tärisivät ja olivat puutuneet sen jälkeen. Ajattelin, että jään sängyn pohjalle.Pelkäsin samaa, että kivulias selkäni ei kestä tätä toispuoleisuutta, mutta selkäni puolesta olin elämäni kunnossa koko ajan Olin sitkeä ja liikuin todella pitkiä matkoja keppien avulla, vähitellen matkaa lisäten.

Sinun kannattaisi pyytää jotain ammattilaista katsomaan, ovatko kepit säädetty sinulle sopivalle korkeudelle. Kipsikenkiä kannattaa pitää aina liikkuessa jalassa.

Toipumisessa on eri vaiheita, joissa vähitellen aletaan varaamaan kipsijalkaan enemmän ja enemmän. Sinun kannattaa noudattaa näitä ohjeita kirjaimellisesti, sillä siitä on sinulle vain hyvät seuraukset! Itse tein niin ja kun koitti se päivä, että sain kipsin pois, oli lopun ajan toipumiseni todella lyhyt, sillä lihakset kipsin alla olivat pysyneet kunnossa, kun olin käytellyt kipsijalkaani ohjeiden mukaisesti.

Tapasin sairaalassa kohtalotoverini, joka oli samaan aikaan kipsattavana. Hän istuskeli käytävällä pt:ssa, eikä osannut käytellä sauvoja alkuunkaan, vaikka oli jo aika ottaa kipsi pois, voin vain kuvitella, miten pitkä toipumisaika hänellä oli edessä kipsin poisoton jälkeen! Rohkeutta ja uskoa toipumiseen!

• kokenut

saman. Eli tänään otettiin saapaskipsi pois. Se oli 8 viikkoa, vielä pitää 2 viikkoa konkkailla kepeillä, sillä en saa vielä astua jalalla. Kantapäässä oli pirstaleinen murtuma. Minulla kipeytyi molemmat käsivarret, sitten oikean puolen rintalihas ilmeisesti revähti jollakin lailla ja se oli yhtä tuskaa. Terve jalka kipeytyi myös rasituksesta, vaikka yritin konkkailla mahdollisimman vähän. Kipeän jalan puoleinen lonkka on tosi kipeä. Tuli varmaankin siitä, kun jalka on ollut melkein koko ajan ylöspäin (kun istun). Varpaat ja jalka nimittäin turposivat aina kun laittoi jalan alas. Nyt kipsin poiston jälkeen tuntuu kuin jalka olisi jonkun muun jalka eli ihan tönkkö, lihakset surkastuneet ja puutunut. Toivottavasti se tästä nopeasti paranee.

• ------

Minulla oli vuosia sitten pitkä kipsi reiden tyveen saakka (säärimurtuma). Jouduin pitämään sitä kauan, mutta minulla ei tullut ongelmia kyynärsauvojen kanssa. Niihin tuli väkisin opeteltua jo sairaalassa. Hoitsut pisti harjoittelemaan ahkerasti ja sairaalasta pääsi pois vasta sitten kun osasi kulkea sauvoilla portaissa. Kädet ei kipeytyneet vaikka en aikaisemmin ollutkaan niitä treenannut tms. En kyllä liikkunut pitkiä sessioita kaupungilla pahimpaan aikaan. Kotona tuli oltua aika paljon. Ehkä se säästi käsiä, mutta ylävartalo sai silti treeniä tuon kyynärsauvoilla liikkumisen ansiosta.

• Kohtalotoveri

Säälin sua.. On mulkin ollut kipsi jalassa, mut kepit ei tuottanu noin pahoja ongelmia. Vähän kädet rakkoili jne, mut hengissä selvisin. No, koitahan pärjäillä keppiesi kanssa..

• ekakerta

Ittelläni katkesi koko nilkka pokki....... Ja kipsi 8vk kädet on jo aivan rei'illä.

• Kysele sairaalasta

Olen joutunut muutaman kerran kyynärsauvojen varaan pidemmäksi ja lyhyemmäksi ajaksi. Pidemmän käytön jälkeen kädet olivat kuin ojankaivajalla, känsillä mutta vastaavasti lihakset olivat kasvaneet.

Hiertymät on syytä hoitaa ettei niistä tule suurempaa ongelmaa.

Ajasta päätellen pärjännet jo yhdelläkin kyynärsauvalla jos murtuneella jalalla saa varata. Kyynärsauvan voi korvata sellaisellakin rakenteella ettei paino tule kämmeniin vaan sauvan yläpäässä on eräälainen tuolin käsinojan tapainen rakenne jolloin kuormitus kohdistuu kyynärpäähän ja kyynärvarteen, kämmen saa levätä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3707
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      44
      2215
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2179
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2074
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51
      1746
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1429
    8. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1173
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      105
      1153
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1099
    Aihe