onko pakko

ottaa

keltarauhashormoonia estrogeenin kanssa.
Jos oletetaan et menkat pelaa jotenkin ja vaihdevuodet on silti alkamassa ja estrogeenista on pula. Mun elimistö ei siedä keltarauhashormoonia yhtään kun on pula estrogeenista. Eikö silloin pelkkä estrogeeni aluksi auttaisi? Vai määrätäänkö aina molemmat?

18

2764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakko ole

mutta yleensä sitä määrätään suojaamaan kohdun limakalvoja, ettei paksuunnu liikaa ja siten aiheuta solumuutoksia

• tulevat normaalisti

niin eikö silloin kohtukin tyhjene.Eli kun mulla ei tule kuukautiset säännöllisesti etsrogeenivajeen takia niin....

• kysytään taas
        tulevat normaalisti kirjoitti:

niin eikö silloin kohtukin tyhjene.Eli kun mulla ei tule kuukautiset säännöllisesti etsrogeenivajeen takia niin....

Saanko kysyä mistä tiedät ettei sinulla ole estrogeenia tarpeeksi, ikäsi puolesta pitäisi olla tosin jo hiipumassa mutta ei tuotanto vielä kokonaan loppu.

• on otettu FSH
        kysytään taas kirjoitti:

Saanko kysyä mistä tiedät ettei sinulla ole estrogeenia tarpeeksi, ikäsi puolesta pitäisi olla tosin jo hiipumassa mutta ei tuotanto vielä kokonaan loppu.

ja se oli selvästi koholla. Luin myös terveysportista tutkimuksen mitä suositellaan nykyisin luotettavammalta kuin FSH:n mittausta. Annetaan potilaalle 10:n päivän kuuri kierron puolivälistä lähtien progestroiinia ja jos menkat jäävät pois niin estrogeenia ei ole tarpeeksi.
        Ihan selväähän se on maalaisjärjelläkin kun limakalvot pölisee kuivuuttaan, masentaa, väsyttää, kierto ei pelaa kunnolla ja FSH on koholla.

• alkuperäinen kirjoittaja
        on otettu FSH kirjoitti:

ja se oli selvästi koholla. Luin myös terveysportista tutkimuksen mitä suositellaan nykyisin luotettavammalta kuin FSH:n mittausta. Annetaan potilaalle 10:n päivän kuuri kierron puolivälistä lähtien progestroiinia ja jos menkat jäävät pois niin estrogeenia ei ole tarpeeksi.
        Ihan selväähän se on maalaisjärjelläkin kun limakalvot pölisee kuivuuttaan, masentaa, väsyttää, kierto ei pelaa kunnolla ja FSH on koholla.

niin...mulla oli jo 37-vuotiaana sellassia häiriöitä, että tarvittiin estrogeenikuureja. Lisäksi kiertoni on ollut hyvin lyhyt jo 10 vuotta ja lyhyin jopa 19 pv. Sitten keltarauhaskuuri lopettaa kuukautiset moneksi kuukaudeksi. Näin ei tapahtunut 33-vuotiaana vaan silloin se oli hyvä lääke liian pitkään kiertooni ja PMS-syndroomaan. Eli mulla ilmeisesti keltarauhanen imee loputkin estrogeenit pois eli se jää liian heikoksi keltarauhashormoonin rinnalla.

• estrogeenin
        on otettu FSH kirjoitti:

voi myös ihan mittauttaa.Itselläni se oli 0.09 kierron 5pvä, se oli erittäin matala arvo, mutta silti gyne sanoi, että se voi juuri noin muutenkin vaihdella kierron eri vaiheessa, ja kun se hiipumassa se käy tosi alhaalla tuo arvo, mutta nousee sitten taas.Ei FSH arvo kerro pelkkää estrogeenitasoa vaan stimuloivaa hormoonitasoa mikä nousee vaihdevuosiin tultaessa

• asiantuntijan mukaan
        estrogeenin kirjoitti:

voi myös ihan mittauttaa.Itselläni se oli 0.09 kierron 5pvä, se oli erittäin matala arvo, mutta silti gyne sanoi, että se voi juuri noin muutenkin vaihdella kierron eri vaiheessa, ja kun se hiipumassa se käy tosi alhaalla tuo arvo, mutta nousee sitten taas.Ei FSH arvo kerro pelkkää estrogeenitasoa vaan stimuloivaa hormoonitasoa mikä nousee vaihdevuosiin tultaessa

Estrogeeniä ei kannata mitata koska se ei ole niin tarkka kuin FSH. FSH kohoaa sitä myötä kun estrogeeni vähenee. Se on tarkempi siten kun se oikeaan aikaan mitattuna antaa luotettavamman kuvan kuin kovasti vaihtelevat estrogeenipitoisuudet veressä.

• mutta fsh
        asiantuntijan mukaan kirjoitti:

Estrogeeniä ei kannata mitata koska se ei ole niin tarkka kuin FSH. FSH kohoaa sitä myötä kun estrogeeni vähenee. Se on tarkempi siten kun se oikeaan aikaan mitattuna antaa luotettavamman kuvan kuin kovasti vaihtelevat estrogeenipitoisuudet veressä.

fsh ei ole myöskään aina luotettava, jolloin joutuu mittauttamaan myös estrogeenit, progesteroonitkin erikseen, kun oireita kuitenkin on. Uskon kuitenkin gynegelogianai näissä asioissa. Hormoonikorvaushoito saatetaan aloittaa myös vaikka fsh taso näyttäisi normaalia, mutta jos oireet ovat jo rajut on hoito paikallaan.

• Mamma Mia

vaan keltarauhashormonia ekaks kun kuukautiset alkavat reistailemaan. Niin ainakin minulle. Terolut oli kai sen nimi.

• Mamma MIa

kun minä just sanoin että mulla on pula estrogeenista. Kaksi kertaa on kokeiltu keltarauhashormoonia sillä seurauksella et menkat ovat ollet monta kuukautta poissa.
        Nyt kävi samaten kun otin lääkkeet uudestaan käyttöön. 10 vuotta sitten se auttoi mutta ei nyt.

Eli kysyn uudestaan tuon alkuperäisen kysymykset että onko pakko ottaa keltarauhasta jos vuodot tulee muutenkin?

• Mamma Mia
        Mamma MIa kirjoitti:

kun minä just sanoin että mulla on pula estrogeenista. Kaksi kertaa on kokeiltu keltarauhashormoonia sillä seurauksella et menkat ovat ollet monta kuukautta poissa.
        Nyt kävi samaten kun otin lääkkeet uudestaan käyttöön. 10 vuotta sitten se auttoi mutta ei nyt.

Eli kysyn uudestaan tuon alkuperäisen kysymykset että onko pakko ottaa keltarauhasta jos vuodot tulee muutenkin?

jos on kohtu tallella niin pakko ottaa myös keltarauhashormoneja. Muuten voi tulla kohtusyöpä. Niin gyneni sanoi minulle. Sitten limakalvojutuista. Limakalvot eivät kuivu ennen kun menkat ovat olleet poissa muutaman vuoden.( eikä käytä korvushoitoa) Se ei ole ensimmäinen oire vaihdevuosissa.

• ole samaa mieltä
        Mamma Mia kirjoitti:

jos on kohtu tallella niin pakko ottaa myös keltarauhashormoneja. Muuten voi tulla kohtusyöpä. Niin gyneni sanoi minulle. Sitten limakalvojutuista. Limakalvot eivät kuivu ennen kun menkat ovat olleet poissa muutaman vuoden.( eikä käytä korvushoitoa) Se ei ole ensimmäinen oire vaihdevuosissa.

kaikista asioista. Tiedän sen kun pääsen koulussa selaamaan näitä tutkimuksia alan opiskelijana. Terveystiedon maisterini oli sitä mieltä , ettei tarvitse käyttää jos menkat tulee säännöllisesti estrogeenin avulla. Oma arvauskeskuksen lääkäri taas ei suostu kirjoittamaan minulle mitään koska minulla ei ole vaihdevuosia vielä. Viis siis oireista vaikka olisi kaikki oireet.
        Limakalvot alkavat kuivumaan kun estrogeenin vaikutus elimistössä vähenee. Ei vasta sitten kun menkat ovat olleet poissa useamman vuoden. POikkeuksia tietysti on. Minulla on limakalvot alkaneet kuivumaan n.vuosi sitten vaikka tähän kesään saakka kuukautiset ovat tulleet joka kuukausi.
        Kaikillahan eivät oireet ole samanlaisia ja toisilla niitä ei ole ollenkaan.

Kiinnosti vaan tietää onko kenellekään määrätty pelkkää estrogeenia enkä halua vueta väittelemään paljonko sitä on minulla ittelläin ja että milloin limakalvot kuivuvat!

• Mamma Mia
        ole samaa mieltä kirjoitti:

kaikista asioista. Tiedän sen kun pääsen koulussa selaamaan näitä tutkimuksia alan opiskelijana. Terveystiedon maisterini oli sitä mieltä , ettei tarvitse käyttää jos menkat tulee säännöllisesti estrogeenin avulla. Oma arvauskeskuksen lääkäri taas ei suostu kirjoittamaan minulle mitään koska minulla ei ole vaihdevuosia vielä. Viis siis oireista vaikka olisi kaikki oireet.
        Limakalvot alkavat kuivumaan kun estrogeenin vaikutus elimistössä vähenee. Ei vasta sitten kun menkat ovat olleet poissa useamman vuoden. POikkeuksia tietysti on. Minulla on limakalvot alkaneet kuivumaan n.vuosi sitten vaikka tähän kesään saakka kuukautiset ovat tulleet joka kuukausi.
        Kaikillahan eivät oireet ole samanlaisia ja toisilla niitä ei ole ollenkaan.

Kiinnosti vaan tietää onko kenellekään määrätty pelkkää estrogeenia enkä halua vueta väittelemään paljonko sitä on minulla ittelläin ja että milloin limakalvot kuivuvat!

gynekologilta eikä täältä palstalta. Netissä on myös paljon kirjoituksia vaihdevuosista.Minulle on kuitenkin selitetty että pitää käyttää sekä keltarauhashormonia ja estrogenia samanaikaisesti jos kohtu on tallella.Arvauskeskukseen ei kannata mennä näillä asioilla.

• ku arvaustohtorin sihteeri
        Mamma Mia kirjoitti:

gynekologilta eikä täältä palstalta. Netissä on myös paljon kirjoituksia vaihdevuosista.Minulle on kuitenkin selitetty että pitää käyttää sekä keltarauhashormonia ja estrogenia samanaikaisesti jos kohtu on tallella.Arvauskeskukseen ei kannata mennä näillä asioilla.

väittää, että heillä on täysi valmius hoitaa vaihdevuosivaivoja ja ei tarvii gynegologia. Olen eri mieltä koska suvussamme on sekä syöpää että varhain alkavia sydän-ja verisuonisaurauksia. Minä taas olen tältä saralta toistaiseksi terve. Verenpainetta ja kolestrolia on ollut ja sokeritkin lievästi koholla silloin kun olin ylipainoinen. Nyt kaikki on kohdallaan niitten osalta. Olen sitä mieltä että tapauksessani tarvittas erikoisosaamista mutta miten pääsen eteenpäin kun ei ole rahaa yksityiselle sektorille?

• Mamma Mia
        ku arvaustohtorin sihteeri kirjoitti:

väittää, että heillä on täysi valmius hoitaa vaihdevuosivaivoja ja ei tarvii gynegologia. Olen eri mieltä koska suvussamme on sekä syöpää että varhain alkavia sydän-ja verisuonisaurauksia. Minä taas olen tältä saralta toistaiseksi terve. Verenpainetta ja kolestrolia on ollut ja sokeritkin lievästi koholla silloin kun olin ylipainoinen. Nyt kaikki on kohdallaan niitten osalta. Olen sitä mieltä että tapauksessani tarvittas erikoisosaamista mutta miten pääsen eteenpäin kun ei ole rahaa yksityiselle sektorille?

minä olen aina käynnyt gyneasioissa yksityisellä, vaikka ei oikein varaa olisikaan. Hormoniasiat ovat niin monimutkaisia että gynetkään eivät aina tiedä mikä on oikein ja mikä ei.Terveyskeskuksesta voi aina pyytää lähetteen naistensairalaan, mutta tiedän että sieltä ei helposti sitä saa. Minulla oli sydänvaivoja ja pyysin lähetteen mutta ei.Sanottiin että vaivat ovat vaan stressiä. Kävin kardiologilla ja jopas alkoi tapahtua.Naapurin rouvalle annetttiin asmalääkkeitä hengenahdistukseen ja yskään. Ei kulunut pitkään aikaa ennen kun tuli vaikea sydäninfarkti kun oireet olivatkin tullut sydämestä. että se siitä arvauskeskuksesta.:(

• runsaita vuotoja

Minulla vain keltarauhashormoni runsaisiin vuotoihin, ei muuta. Olen 50v ja estrogenin puutosta ei vielä havaittavissa.

• yleensä se menee näin:

ensin alkaa kuukkarit reistailemaan, voi tulla tosi runsaina, ja lääkäri määrää keltarauhashormonia, vaikka terolutia, sitten alkaa pikkuhiljaa tulla näitä muita oireita, kuten kuumat aallot,heikkouden tunnetta,unettomuutta, sitten nivelsärkyjä jne.

Olen käyttänyt yhdistelmähoitoja (keltarauhas ja estrogeenilaastarit esim.) sitten lääkäri tuumasi, että vain yhtä laastaria, jolloin kuukautiset loppuisivat kokonaa, no tämä ei sopinut mulle lainkaan - oli kuin olisin ollut joko raskaana tai kuukautisia odotellut; itketti ja turvotti kaiket päivät, joten palasin takaisin entisiin yhdistelmälaastareihin.

• laastarit
        yleensä se menee näin: kirjoitti:

ensin alkaa kuukkarit reistailemaan, voi tulla tosi runsaina, ja lääkäri määrää keltarauhashormonia, vaikka terolutia, sitten alkaa pikkuhiljaa tulla näitä muita oireita, kuten kuumat aallot,heikkouden tunnetta,unettomuutta, sitten nivelsärkyjä jne.

Olen käyttänyt yhdistelmähoitoja (keltarauhas ja estrogeenilaastarit esim.) sitten lääkäri tuumasi, että vain yhtä laastaria, jolloin kuukautiset loppuisivat kokonaa, no tämä ei sopinut mulle lainkaan - oli kuin olisin ollut joko raskaana tai kuukautisia odotellut; itketti ja turvotti kaiket päivät, joten palasin takaisin entisiin yhdistelmälaastareihin.

Hei saanko kysyä mitä on yhdistelmälaastarit, olen itse saanut primolut-nor keltarauhash.pillereinä ja estradot 1mg laastareita, en ole kuullut että olisi yhdistelmälaastareita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      192
      6756
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      156
      1965
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      53
      1169
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1051
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1015
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      947
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      918
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe