sussari ainoa oikea koirarotu

koiramummeli

Olen ikäni halunnut saksanpaimenkoiran, jostain syystä ( eli muut perheenjäsenet) tahtoneet pieniä koiria ja kukas se periksi antaa jos ei perheen mamma.
nyt tilanne se, että lapset aikuisia, maailmalla.asun tilavassa ok talossa, iso tontti, rauhallinen asuinpaikka ja arvatkaas mitä: taas tekisi mieli saksanpaimenkoiraa.
no, mikä estää?
onkohan jo liikaa ikää= olen 58 vuotias koiramamma.

33

3445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpönlöpön!

      Mieti kun koira elää noin sen 15v,ja jos olet päättänyt sen itsekkin elää niin mikäettei :)

    • Riva

      huonolta kuullostaa. Asut ok talossa ja ikää on enemmän kun 30v. Joten jos otat koiran ja et pärjää sen kanssa niin siitä tulee naru tai häkkikoira??
      Suosittelen jotain pienempää ja enemmän seurakoiramaisempaa rotua.

      • m-li

        Mikä on yläikäraja pk-rotuisen koiran ottamiselle? Toivoopi yksi vanhuuden kynnyksellä jo oleva 35 v :)


      • jos

        olet motivoitunut,mitään ikärajaa ei ole,jos itsestään tuntuu niin tekee kuinka itsestään parhaimmaksi katsoo,älä anna toisten päättää miten elämäsi elät.
        Rivan kaltaisista kaikkitietävistä ei tarvitse siis välittää. :))


      • Riva
        jos kirjoitti:

        olet motivoitunut,mitään ikärajaa ei ole,jos itsestään tuntuu niin tekee kuinka itsestään parhaimmaksi katsoo,älä anna toisten päättää miten elämäsi elät.
        Rivan kaltaisista kaikkitietävistä ei tarvitse siis välittää. :))

        vaan kerron ihan oman mielipiteen.Itsellä on menossa 8.saku eli jotain tiedän miten vaativa rotu sakemanni kuitenkin on, vaikka täällä monella on helppo kun sitä kaikille suositellaan.
        Mutta kun katsoo tosiasiaa,että 58 vuotias ei ole enää nuori ja notkea ja koira elää sen 10 vuotta ainakin,niin en minä suosittele sakemannia eläkeajan koiraksi etenkään jos jos on eka koira.
        Jokainen tietää oman kunnon ja kestävyyden jaksaako aktiivisen koiran kanssa.


      • 42 vee

        ja sakemanni ja kolme muutakin koiraa.
        Eikä yhtään koiraa narussa pihapuussa.
        Pitäisköhän sun jo tehdä eläinsuojeluilmoitus??
        IDIOOTTI luuletko, ettei kolmenkympin jälkeen
        ole elämää.


      • Riva
        42 vee kirjoitti:

        ja sakemanni ja kolme muutakin koiraa.
        Eikä yhtään koiraa narussa pihapuussa.
        Pitäisköhän sun jo tehdä eläinsuojeluilmoitus??
        IDIOOTTI luuletko, ettei kolmenkympin jälkeen
        ole elämää.

        100 vuotiaanakin,mutta en edelleenkään suosittele 58 v naiselle eka koiraksi saksanpaimenkoiraa.Mutta on toki maailmassa sakemannia muistuttavia koiria jotka ehkä käy myös 58 v naiselle.


      • missä
        Riva kirjoitti:

        100 vuotiaanakin,mutta en edelleenkään suosittele 58 v naiselle eka koiraksi saksanpaimenkoiraa.Mutta on toki maailmassa sakemannia muistuttavia koiria jotka ehkä käy myös 58 v naiselle.

        aloittaja on sanonut että olisi eka koira? Ja mikä hiton etuoikeus vain "nuorilla" on muka ostaa sakemanni? Kyllä se aivan hyvin sopii vähän vanhemmallekin väelle. Useat vanhemmat ihmiset ovat huomattavasti paremassa kunnossa kuin nuoremmat. Ja jos ajattelee koiran elinikää, keskimäärin n. 10 vuotta niin ei se 68 vuotiaskaan ole vielä ikäloppu.
        Eli suosittelen kyllä aloittajaa ottamaan sen koiran jos siltä tuntuu ja koirahan pitää ihmisenkin hyvässä kunnossa kun lenkeillä on pakko käydä.


      • Riva
        missä kirjoitti:

        aloittaja on sanonut että olisi eka koira? Ja mikä hiton etuoikeus vain "nuorilla" on muka ostaa sakemanni? Kyllä se aivan hyvin sopii vähän vanhemmallekin väelle. Useat vanhemmat ihmiset ovat huomattavasti paremassa kunnossa kuin nuoremmat. Ja jos ajattelee koiran elinikää, keskimäärin n. 10 vuotta niin ei se 68 vuotiaskaan ole vielä ikäloppu.
        Eli suosittelen kyllä aloittajaa ottamaan sen koiran jos siltä tuntuu ja koirahan pitää ihmisenkin hyvässä kunnossa kun lenkeillä on pakko käydä.

        viettihirmun niin varmaan saa liikuntaa :):)


      • hoon
        Riva kirjoitti:

        viettihirmun niin varmaan saa liikuntaa :):)

        Et ymmärtänyt lopettaa ajoissa, tuo kommettisi oli epätoivoinen heitto, kun huomasit olevasi heikoilla jäillä.


      • Riva
        hoon kirjoitti:

        Et ymmärtänyt lopettaa ajoissa, tuo kommettisi oli epätoivoinen heitto, kun huomasit olevasi heikoilla jäillä.

        hyvää aihetta.Ja miksi on vaikee hyväksyä eriävää mielipidettä?
        Tuskin kukaan ostaa koiraa sen mukaan mitä täällä kirjoitetaan.Jos haluaa koiran niin sen ostaa vaikka mitä sanottas.Ja tosiasia on,että ne jotka haluaa kunnon saksanpaimenkoiran niin ne ei täällä kysele voinko ottaa.


      • hoon
        Riva kirjoitti:

        hyvää aihetta.Ja miksi on vaikee hyväksyä eriävää mielipidettä?
        Tuskin kukaan ostaa koiraa sen mukaan mitä täällä kirjoitetaan.Jos haluaa koiran niin sen ostaa vaikka mitä sanottas.Ja tosiasia on,että ne jotka haluaa kunnon saksanpaimenkoiran niin ne ei täällä kysele voinko ottaa.

        Mielipiteesi vivahtaa ikärasismiin, jonka vahingolliset vaikutukset on huomattu jo työelämässäkin.
        Mielipiteitä saa olla erilaisiakin, mutta kunnioitus esim. vanhenemista kohtaan pitäisi olla ihmisen perushyveitä.
        Ja kun vielä väitteillesi ei ole todellisuuspohjaa,
        olisi parempi että lopetat.


      • mumppada

        ja miksen pärjäisi,.olen terve ihminen, työelämässä vielä 9 vuotta ja häkkiin en laittaisi edes perhosta!


      • sama mummo
        missä kirjoitti:

        aloittaja on sanonut että olisi eka koira? Ja mikä hiton etuoikeus vain "nuorilla" on muka ostaa sakemanni? Kyllä se aivan hyvin sopii vähän vanhemmallekin väelle. Useat vanhemmat ihmiset ovat huomattavasti paremassa kunnossa kuin nuoremmat. Ja jos ajattelee koiran elinikää, keskimäärin n. 10 vuotta niin ei se 68 vuotiaskaan ole vielä ikäloppu.
        Eli suosittelen kyllä aloittajaa ottamaan sen koiran jos siltä tuntuu ja koirahan pitää ihmisenkin hyvässä kunnossa kun lenkeillä on pakko käydä.

        Joo.olisi mun elämäni kolmas koira.
        en ole aloittelija.
        koirani elivät 12 13 ja 14 vuotiaksi.
        nimimerkki: kokemusta on................


      • taidat itse
        Riva kirjoitti:

        hyvää aihetta.Ja miksi on vaikee hyväksyä eriävää mielipidettä?
        Tuskin kukaan ostaa koiraa sen mukaan mitä täällä kirjoitetaan.Jos haluaa koiran niin sen ostaa vaikka mitä sanottas.Ja tosiasia on,että ne jotka haluaa kunnon saksanpaimenkoiran niin ne ei täällä kysele voinko ottaa.

        olla ikäiseksesi tosi huono kuntoinen?


      • Lissin_mamma
        Riva kirjoitti:

        100 vuotiaanakin,mutta en edelleenkään suosittele 58 v naiselle eka koiraksi saksanpaimenkoiraa.Mutta on toki maailmassa sakemannia muistuttavia koiria jotka ehkä käy myös 58 v naiselle.

        jutun aloittaja sanoi just,että on ollu monta koira....mut aina pienet ,vaikka ite on aina tykänny sakemanneista!!!! Etkö sä osaa lukee???


      • ei sopisi

        Itselleni tuli kolmas sakemanni kun olin 63 v. Ja täytyy kehua, että harvemmin näette yhtä hyvin käyttäytyvää ja tottelevaista sakua. Ei minkäänlaisia vaikeuksia ole sen kanssa ollut.
        Tosin vielä 58-vuotiaana kisasin edellisen kanssa voittajaluokassa jäljellä ja avoimen etsintäkokeessa. Ehkä kokemuskin ratkaisee jotain.


    • liikaa ikää

      Hommaa se sakemanni ja rupea harrastamaan, liity lähimpään alaosastoon ja saat uusia ystäviä, kunto paranee ja elämään tulee uutta sisältöä ;) Panosta koiran kasvatukseen niin saat ihanan ystävän! Itse olen yli nelikymppinen ja meinaan näissä sakemannitouhuissa pyöriä vielä rollaattori-iässä ;)

    • kaikkitietävä

      Suomi on vielä suhteellisen vapaa maa, eikä "rivan" kaltaiset voi määrätä ottaako koiran tai ei.
      Suositella tietenkin aina voi, mutta noin jyrkkä kielteinen kanta särähtää pahasti.
      Ei saksanpamenkoira ole koiraa kummempi, jos sen pentuna ottaa, ja opettaa heti kunnon tavoille, ei ongelmia tule sen enempää kuin fifien kanssa.
      Mutta jos alkuopetus ontuu, on ongelmia tiedossa, ja rutkasti.
      Joten kun koira on vielä pieni ja kevyt, perusasiat kuntoon niin hyvä tulee.

      • Riva

        tekisi niin kun minä määrään niin ei olisi yhtään paperitonta sakemannia eikä pentutehtaita.Eli ei voi sanoa,että minä määrään.


      • mielitekosi
        Riva kirjoitti:

        tekisi niin kun minä määrään niin ei olisi yhtään paperitonta sakemannia eikä pentutehtaita.Eli ei voi sanoa,että minä määrään.

        mutta ota selvää kuinka paljon sakemanni vaatii omistajaltaan voidakseen hyvin. Ensimmäiseksi liity paikkakuntasi alaosastoon. Siellä pääset alkuun pennun kanssa. Itse olin melkein 50 ostaessani ensimmäisen sakemannini. Tosin minulla oli aikaisemmin ollut rotikan ja sakemannin risteytys. Koulutin sakuni voittajaluokan koiraksi eli käytin sen pk-kokeissa. Se oli mitä ihanin koira eikä sen kanssa ollut vaikeuksia. Nyt minulla on menossa 3:s sakemanni. Käyn sen kanssa jäljellä ja hakumetsässä. Tottelevaisuuskin on koko lailla hanskassa. Koira on vieläpä erittäin vilkas ja vahvasti saalisviettinen. Eli työtä ja VIITSIMISTÄ se todella vaatii, ei ole todellakaan mikään laiskan ihmisen koira eikä sitä missään nimessä pidä ottaa upean ulkonäön vuoksi. Onneksi en ole enää töissä niin minulla on aikaa todella paneutua sen kasvatukseen. Jopa eläinlääkärikin sanoi koirani olevan aivan unelmakoira, niin hyvin se käyttäytyy tilanteessa kuin tilanteessa.
        Mutta jos katsot täyttäväsi kriteerit, niin onnea valinnallesi.


      • mutta antoisa
        mielitekosi kirjoitti:

        mutta ota selvää kuinka paljon sakemanni vaatii omistajaltaan voidakseen hyvin. Ensimmäiseksi liity paikkakuntasi alaosastoon. Siellä pääset alkuun pennun kanssa. Itse olin melkein 50 ostaessani ensimmäisen sakemannini. Tosin minulla oli aikaisemmin ollut rotikan ja sakemannin risteytys. Koulutin sakuni voittajaluokan koiraksi eli käytin sen pk-kokeissa. Se oli mitä ihanin koira eikä sen kanssa ollut vaikeuksia. Nyt minulla on menossa 3:s sakemanni. Käyn sen kanssa jäljellä ja hakumetsässä. Tottelevaisuuskin on koko lailla hanskassa. Koira on vieläpä erittäin vilkas ja vahvasti saalisviettinen. Eli työtä ja VIITSIMISTÄ se todella vaatii, ei ole todellakaan mikään laiskan ihmisen koira eikä sitä missään nimessä pidä ottaa upean ulkonäön vuoksi. Onneksi en ole enää töissä niin minulla on aikaa todella paneutua sen kasvatukseen. Jopa eläinlääkärikin sanoi koirani olevan aivan unelmakoira, niin hyvin se käyttäytyy tilanteessa kuin tilanteessa.
        Mutta jos katsot täyttäväsi kriteerit, niin onnea valinnallesi.

        Itse turasin ja haaveilin 25 v ennenkuin olin niin aikuinen, että eka sakemannin otin. Ja nyt harmittaa, etten ottanut aikaisemmin. Loistoharrastus! Ota vaan, mutta varaudu että illat menee treenikentällä, satoi tai paistoi, oli pakkasta tai ei.


      • kaikkitietävä
        Riva kirjoitti:

        tekisi niin kun minä määrään niin ei olisi yhtään paperitonta sakemannia eikä pentutehtaita.Eli ei voi sanoa,että minä määrään.

        Riva, että muillakin voi olla kahdeksan sakemannin kokemus.
        Se ei edes ole vielä paljon.
        Muistan kun olin tuossa määrässä, en voi sanoa että se mikään autuaaksi tekevä määrä olisi ollut.
        Nyt on ikääkin jo tarpeeksi, että voin ottaa sellaisen sakun joka on juuri minulle sopiva.
        Ja koirat pelittää paremmin kuin nuorempana.
        Joten ota ihmeessä se saku, mutta muista, että työtä, ja taas työtä on tiedossa.


      • joopajoojoo
        kaikkitietävä kirjoitti:

        Riva, että muillakin voi olla kahdeksan sakemannin kokemus.
        Se ei edes ole vielä paljon.
        Muistan kun olin tuossa määrässä, en voi sanoa että se mikään autuaaksi tekevä määrä olisi ollut.
        Nyt on ikääkin jo tarpeeksi, että voin ottaa sellaisen sakun joka on juuri minulle sopiva.
        Ja koirat pelittää paremmin kuin nuorempana.
        Joten ota ihmeessä se saku, mutta muista, että työtä, ja taas työtä on tiedossa.

        just joo. huhhuh. koira onkin esine.


      • huhuhuh
        Riva kirjoitti:

        tekisi niin kun minä määrään niin ei olisi yhtään paperitonta sakemannia eikä pentutehtaita.Eli ei voi sanoa,että minä määrään.

        OHHOI, taas näitä.... eiköhän sun riva kannattaisi mennä jollekkin muulle palstalle huutelemaan noita mielipiteitäsi? jos joku haluaa kuulla mielipiteitä askarruttavaan ja todellakin tarkaan harkittavaan asiaan niin ei sun tarvitse heitellä noita pentutehtailu juttujasi... tuskin täällä pystyt sitä asiaa muuttamaan...
        MInusta kuulostaa hyvälle jos haluaa viettää elämäänsä koiran kanssa, se tuo aivan uutta sisältöä elämälle, on joku jonka takia jaksaa kotiin aina mennä :) eikä sakemanni ole mikään hirviö rotu joka vaatii just eikä melkein tietynlaisen omistajan. Omistajalla täytyy olla kunnon määränpää koiran suhteen, tiukat kurit ja muuta :) niinkun minkä tahansa koiran kanssa!


    • tyttösakemanni

      äitini on kohta 70v ja hänelläkin on
      Briardi, vaikeempi rotuna kuin sakemanni.

    • sakut : )

      ...nyt on aika toteuttaa oma unelma!!! Kerran täältä kuollaan jokainen ja jos ajatuksissa on NOIN pitkään ollut sakemanni niin anna palaa vain!!! Jos ei ihan pennusta halua kasvattaa niin ota 1-3 vuotias niin on lenkkikaveri heti valmis! Sitäpaitsi sulla on aivan mahtavat puitteet tällaiselle koiralle ja jos olet jo lapsesi maailmalle saanut, niin sakemannista saat oivan ja turvallisen kaverin!!!

      • 2-sakua

        samaa mieltä.
        Aivan kuin saksanpaimenkoira ois joku ihme rotu, mikä sopii vaan tietynlaisille ihmisille, ei saku poikkee muista koirista yhtään, kun vaan muistaa kouluttaa ja antaa tarpeeksi liikuntaa.


      • _sakemanni_
        2-sakua kirjoitti:

        samaa mieltä.
        Aivan kuin saksanpaimenkoira ois joku ihme rotu, mikä sopii vaan tietynlaisille ihmisille, ei saku poikkee muista koirista yhtään, kun vaan muistaa kouluttaa ja antaa tarpeeksi liikuntaa.

        Sakemannihan on oikeestaan erittäin helppo koirarotu, hvin miellyttämisenhaluinen työkoira, kunhan vaan jaksaa kouluttaa koiran kunnolla niin ikä ei ole este. Omankin koirani kasvattaja on jo n. 60-vuotias (en ole kehdannut kysyä tarkkaa ikää) suunnittelee jatkoa kasvatustyölleen kokoajan ja kouluttaa aktiivisesti omia koiriaan ja kilpailee niiden kanssa.


    • IKÄRAJATON

      MUn mielestä koiran ottamisella ei ole ikärajaa :D omalle kohdalle jos asiaa ajattelen, niin itse ainakin ottaisin jos se on aina ollut unelmana. :) eri asia jos olisit jotai 70, olisi aika fifty fifty että elääkö itse koiraa pidempään... Hyvähän se vaan on jos on koiralla lääniä olla, ja ulkoilla. Meidän susi hukka ainakin tykkää olla ulkona :)
      Mutta totahan se on, että sakemanni on erittäin vaativa rotu, vaatii huomiota ja erittäin pätevää koulutusta.... ja paljon hermoja... !! joten siinä mielessä kannattaa harkita, ettei tule sitten pettymyksiä... mutta muuten GO FOR IT! :)

      • yli viiskymppinen

        minäkin
        Olin vähän aikaa ilman koiraa ja mulla oli hoidossa pari viikkoo kaverin seropi, siinä huomasin et mikä ero on sakemannilla ja muilla koirilla. sakemannille kun puhuu tai sitä käskee niin se kuuntelee mut toi hoitokoira ei kertaakaan edes katsonu mua niin et ois voinu todeta et käsky meni perille.
        niimpä otin vielä uuden Saksanpaimenkoiran pennun ja päätin kasvattaa siitä itselleni kaverin, paljonhan se vaatii mut paljon se myös antaa. on aina upee tunne kun huomaa onnistuneensa opettamaan uuden asian tyypille joka innokkaasti haluaa oppia :)
        Niin ja Riva, kaikella kunnioituksella, vielä viidenkympin jälkeenkin ON elämää ;)


      • sakun omistaja
        yli viiskymppinen kirjoitti:

        minäkin
        Olin vähän aikaa ilman koiraa ja mulla oli hoidossa pari viikkoo kaverin seropi, siinä huomasin et mikä ero on sakemannilla ja muilla koirilla. sakemannille kun puhuu tai sitä käskee niin se kuuntelee mut toi hoitokoira ei kertaakaan edes katsonu mua niin et ois voinu todeta et käsky meni perille.
        niimpä otin vielä uuden Saksanpaimenkoiran pennun ja päätin kasvattaa siitä itselleni kaverin, paljonhan se vaatii mut paljon se myös antaa. on aina upee tunne kun huomaa onnistuneensa opettamaan uuden asian tyypille joka innokkaasti haluaa oppia :)
        Niin ja Riva, kaikella kunnioituksella, vielä viidenkympin jälkeenkin ON elämää ;)

        tuo on aivan totta :) anopilla on seropi ja sillä on mun sakemanniin noin pari kuukautta ikäeroa. KUn sille seropille jotain sanoo niin ei tosiaan edes vilkase, tai jos lietlää niin se van yltyy, jos pyytää luokse se miettii tuhat kertaa enen ku tulee. Vika voi olla kouluttajassa, ja varmaan onkin, mutta kyllä meidän koira tulee jopa käsimerkistä luokse. Aina kun sille puhuu se kallistelee päätä ja kuuntelee.... ehkei se kaikkea puhetta ymmärrä mutta ainakin se yrittää... :) se on hieno tunne.... en itse ole älykkäämpää rotua vielä tavannut, vaikka on ollut kymmeniä koiria aina rottweileristä seropiin. Aivan mahtavan kaverin ja työkoiran sakemannista saa.... se uhraisi vaikka henkensä omistajansa vuoksi :)


    • Anonyymi

      Vedä ämmä kätees eli tyydytä ämmä käteesi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe