Ketjukirjeiden laillisuus

isä vaan

Lapseni sai kirjeen, jossa oli lista nimiä ja ylimmälle piti lähettää kortti ja kirje piti lähettää kuudelle ystävälle neljän päivän sisään. Ettei ketju katkeaisi.. Kirjeen mukaan kirjeen alulle panijana oli lapset vuonna 1998. Kirjeessä kerrottiin, että päästään ennätysten kirjaan jos ketju ei katkea vuoden 2006 loppuun mennessä. Kuka valvoo, ettei katkea? Kirjeen mukaan posti seuraa lähetyksiä???

Jos näin olisi ja jos vaikka kirje toimisi 30 prosenttisesti, eli vaikka joka kolmas sen laittaisi eteenpäin, niin lähetyksiä tulisi aika monta. Äkkiä laskettuna 2 potenssiin jotain 400, eli hirveä määrä. Se muutettuna postimerkkitaksana euroiksi on niin iso summa, että sillä elää muutama sata itsensä herroiksi. Lapset saavat hyvän mielen kun saavat kortteja.

Minä en antanut lapseni osallistua moiseen kusetukseen. Kumpa saisi selville, onko kaiken takana postin pääjehut Suomessa? Ruotsissa? Norjassa? Tai muualla missä? Missään tapauksessa älkää tekään antako lastenne lähteä mukaan moiseen kusetukseen, sillä posti ei voi seurata lähetyksiä. Jos voisi, niin se olisi rikoksessa osallinen, koska kirjeessä velvoitettiin lähettämään kirjeet postitse.???

10

2787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurristi

On hyvä opettaa lapselle toisaalta ketjukirjeiden laittomuudesta mutta myös systeemin järjettömyydestä. Monet verkostomarkkinointiyritykset nimittäin toimivat tällä periaatteella. Tarvitaan monta häviäjää, jotta yksi voittaisi.

Postikortti tuntuu niin vähäiseltä taloudelliselta edulta, että tämä ketjukirje ei liene laiton. Mutta eipä aikaakaan, kun joku keksii pistää kortin sijaan ässä-arpoja liikenteeseen.

• ihmettelij'

Oikeuteen vaan

• Beagle Boy
        ihmettelij' kirjoitti:

Oikeuteen vaan

Ihmettelijä toteaa, että oikeuteen vaan.

Eipä taida olla harmaata aavistustakaan, millaisella prosessilla sinne oikeuteen mennään.
        Luulee varmaan, että on kuin marketin ovi,että siitä sisään vaan.
        Ja normaalisti mietitään etukäteen, että onko mahdollista juttu voittaa.

• äityliini

taannoin, jossa matkassa oli luontoarpa ja kehotuksena lähettää samaisia 5 kappaletta!

ja joo, en lähettänyt!

• on näitä

lasten leikkejä, joita on ollut iät ja ajat. Meillä koulussa niitä 80-luvulla liikkui, en koskaan jatkanut eikä mitään tapahtunut. Anna lasten leikkiä.

• harrastavat

Kun lapseni olivat pienempiä, olivat äidit näitä ketjukirjeiden levittäjiä. Kohdalleni sattui ainakin 2 erilaista. Yksi oli sellainen, että piti lähettää lasten sukat 4:lle kaveriäidille, ja sitten verkostomaisesti olisi itse saanut vaikka kuinka ja paljon sukkia. Toinen oli lastenkirjat. Aika viattomia juttuja, jotka kuulostivat hyviltä, mutta eivät kuitenkaan toimineet. Muutama sukka ja kirja muistaakseni tuli.

• Juulia...

Sain kerran teininä ketjukirjeen missä piti lähettää ässä-arpa. En kyllä sitä tehnyt.

• eli...

80-luvulla niitä ketjukirjeitä oli paljon liikenteessä ja tuli kierrätettyäkin. Ja kyllähän äitini niistä varoitteli, mutta ei sitä silloin tajunnut.
      Silloin tosin ei tarvinut mitään ylimääräistä lähetellä, kunhan kirjoitti 3-7 kirjettä jollekin.

Myöhemmin 90-luvun lopulla sitten alkoi aikuisilta tulla ketjukirjeitä, joissa olisi pitänyt lähettää sukkia ja viimeisimmässä karkkipussi. Nyt ei todellakaan enää jaksa tuollaiset edes kiinnostaa, eikä aikaakaan ole. Yhden sellaisen hyvänmielenviestin laitoin kiertoon ja sähköpostiin on tullut joitain hassuja, jotka on lähinnä vitsejä noista perinteisistä ketjukirjeistä. Niitä olen laittanut joskus eteenpäin.

• äiti*3

Tämä kiertää nyt ympäri Suomea, meillekin jo tullut kahteen kertaan. Täysin normaalia ala-asteikäisten viihdytystä. Eka kerralla annoin tytön kirjoittaa kiertoon, toisella kerralla sanoin että nyt ollaan jo osallistuttu.

Jos yksikään kortti tulee tytölle, olen tyytyväinen.

Kiellän kyllä lapsiani osallistumasta sellaisiin kirjeisiin, joissa vaaditaan isompaa panosta, esim. juuri sukkia yms. Tämä korttijuttu oli pieni ja viaton.

• Tuttujuttujuu

Pienestä viattomasta kertyy postin kassaan melkonen lisäpotti. Herää epäilys, onko joku johtoportaassa mukana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe