Pyllyn pesu

aaria*

Miten suoritatte vauvan pyllyn pesun (kakka)?
Pyyhittekö eka paperilla tai saveteilla tms. ja sitten pesette? Pelkällä vedellä vai saippualla?
Lavuaarissa vai missä? Miten omat käsien pesu jos vauva on kainalossa? Eikös se ole aika epähygieenistä hommaa lavuuaarissa kakkoja huljutella? Vai pesettekö lavuaarin sen jälkeen erikseen? No, omat kädet kai nyt ainakin vielä erikseen, enneku alkaa kuivata ja pukea vauvaa?

Juu, täällä kyselee vasta raskautta ajatteleva *kakkakammoinen*...

19

9894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä06

Ihan vesipesu lavuaarissa omin pikku kätösin. Maitoa juovan vauvan kakka on niin löysää että lähtee ihan vedellä ilman pyyhkimisiä ja saippuoita, sitten kun siirrytään kiinteisiin niin olen pyyhkinyt vaippaan isoimmat tai vessapaperiin ja sit vesipesu ilman saippuaa on riittänyt meille. En ole nähnyt tarpeellisena pestä lavuaaria joka kerran jälkeen vaan ihan norm siivotessa pessyt, omat kädet olen touhun jälkeen pessyt saippualla. Ja sit se kakkakammo kyllä katoaa kun se on oman kullanmurusen tuotosta..

• aaria*

Mihis vauva siksi aikaa kun omat kädet pesee? Mä aattelin jo että pyyhkeessä sitteriin siihen viereen...

Varmaan monen mielestä ihan tyhmä kyssäri tällainen, mutta onneksi vastasit ihan asiallisesti :)

Mutta opinnoissa kakkojen bakteerimäärät tuli hyvin selville ja kammottaa yleensäkin ihmiset jotka ei pese käsiään vessareissujen yhteydessä kunnolla saati lainkaan. Ja noita kakkavaippojen vaihtoa tuli kesällä rannalla seurattua huuli pyöreenä...osa vaihtoi ilman käsienpesua vain vaipan, yöks.

• teen koko
        aaria* kirjoitti:

Mihis vauva siksi aikaa kun omat kädet pesee? Mä aattelin jo että pyyhkeessä sitteriin siihen viereen...

Varmaan monen mielestä ihan tyhmä kyssäri tällainen, mutta onneksi vastasit ihan asiallisesti :)

Mutta opinnoissa kakkojen bakteerimäärät tuli hyvin selville ja kammottaa yleensäkin ihmiset jotka ei pese käsiään vessareissujen yhteydessä kunnolla saati lainkaan. Ja noita kakkavaippojen vaihtoa tuli kesällä rannalla seurattua huuli pyöreenä...osa vaihtoi ilman käsienpesua vain vaipan, yöks.

vaipanvaihdon loppuun ennen kuin pesen omat käteni. Koska poikavauvoilla voi olla tapana pissailla ilman vaippaa :)

• .....
        teen koko kirjoitti:

vaipanvaihdon loppuun ennen kuin pesen omat käteni. Koska poikavauvoilla voi olla tapana pissailla ilman vaippaa :)

ensin pyyhin enimmät kosteuspyyhkeellä, sitten lavuaarissa vesipesu. Vauva on toisella käsivarrella, eli vaan toinen käsi "likaantuu". Heti pyllyn pesun jälkeen otan toisen käteen vähän saippuaa ja pesen sen siinä (vauva siis edelleen toisella käsivarrella, tai nykyään jo "istuu" lavuaarin reunalla). Sitten kuivaan ja puen vauvan ja pesen kädet kunnolla.

• äippä06
        aaria* kirjoitti:

niin elikkäs laitan hoitopöydälle joka on vessassa, meillä on niin pieni vessa että "hoitopöytä" on pesukoneen päällä oleva hoitoalusta ja siitä lavuaarille matkaa n.50cm ettei tarvii pelätä tippumista. mutta jos on isompi matka hoitopöydälle niin ettei näe jos lapsi kääntyilee niin sitteri on ihan hyvä vaihtoehto tai joku muu luova ratkaisu..sitä keksii kaikenlaisia juttuja arjen sujumiseksi kun pieni pirpana ilmaantuu kuvioihin. mulla kanssa bakteerikammo ennen tyttöä ja töissä (päiväkodissa) tuli käsiä pestyä ihan kokoajan niin ett kädet oli jo ihan haavoilla. kyllä se sitten kun oman murusen vaippaa vaihtoi niin jotenkin vaan katosi...=)

• ronjis
        teen koko kirjoitti:

tuossahan "kakkakäsin" pukee vauvan eli kakkapöpöjä leviää.
        Mä hoitolasten kanssa pesin sen pesukäden kuten joku edellä sanoi ja sitten pukemisen päälle vielä molemmat kädet ihan kunnolla. Näin ainakin muistelen tehteeni ;) Mutta tuo hoitopöytä tai sitteri vieressä tuntuu kyllä siistiltä.

• minä vain
        äippä06 kirjoitti:

niin elikkäs laitan hoitopöydälle joka on vessassa, meillä on niin pieni vessa että "hoitopöytä" on pesukoneen päällä oleva hoitoalusta ja siitä lavuaarille matkaa n.50cm ettei tarvii pelätä tippumista. mutta jos on isompi matka hoitopöydälle niin ettei näe jos lapsi kääntyilee niin sitteri on ihan hyvä vaihtoehto tai joku muu luova ratkaisu..sitä keksii kaikenlaisia juttuja arjen sujumiseksi kun pieni pirpana ilmaantuu kuvioihin. mulla kanssa bakteerikammo ennen tyttöä ja töissä (päiväkodissa) tuli käsiä pestyä ihan kokoajan niin ett kädet oli jo ihan haavoilla. kyllä se sitten kun oman murusen vaippaa vaihtoi niin jotenkin vaan katosi...=)

Valistaskaa minua! Miksi pöpöjä ei saisi tulla?
        Olen kyllä huuhtaissut vain vedellä omat käteni. Ei ole ollut ongelmia. Poka 6kk.

Jos jonkun muun peppua pesisin niin toki saippuoisin. Myös kaupasta tullessa pesen kädet aina saippualla.

• tikkukaramelli
        minä vain kirjoitti:

Olen kyllä huuhtaissut vain vedellä omat käteni. Ei ole ollut ongelmia. Poka 6kk.

Jos jonkun muun peppua pesisin niin toki saippuoisin. Myös kaupasta tullessa pesen kädet aina saippualla.

toivottavasti et oo ainakaan kukaan mun tuttuni. Eipä innostas mennä sellaselle kahville joka just pessy muksusa pepun ilman kunnon käsipyykkiä saippualla. Hyi hitto, eikö sua vaivaa jos menisit jonkun luo joka leikkaa sulle pullaa ko just on pessy kakkapyllyä ja huuhtassu omat kätesä vain vedellä?

Tai käyny ite isolla tarpeella ja pesemättä käsiään nykii sun syätäviä?

Ja vauvan pyllyn pesussa kun kädet menee siihen ihteensä kuitenkin.

• muumimamma86
        minä vain kirjoitti:

olen aivan samaa mieltä, miksi pöpöjä ei saisi tulla??
        mitä pöpöjä vauvalle tulee kun laittaa roskan lattialta suuhun?

ite en pese ku vedellä kädet pojan pyllyn pesun ja kuivaamisen jälkeen..

en todellakaan joka välissä ehi käsiä pestä.. ennen ku teen ruokaa tietenkin pesen kädet tai ennen ku vieraille leikkaan pullaa....
        kauppa reissun jälkeen en pese käsiä...

• mieltä minäkin!!
        muumimamma86 kirjoitti:

olen aivan samaa mieltä, miksi pöpöjä ei saisi tulla??
        mitä pöpöjä vauvalle tulee kun laittaa roskan lattialta suuhun?

ite en pese ku vedellä kädet pojan pyllyn pesun ja kuivaamisen jälkeen..

en todellakaan joka välissä ehi käsiä pestä.. ennen ku teen ruokaa tietenkin pesen kädet tai ennen ku vieraille leikkaan pullaa....
        kauppa reissun jälkeen en pese käsiä...

Tossa alkuviestejä kun lueskelin niin oikein hämmästelin että olenkohan ainoa joka jättää kädet "pesemättä".. Eli siis peppua pestessä se käsi siinä samassa huuhtoutuu enkä sitä sen kummemmin pese. Ja muuten myös minäkin olen aika kova pesemään käsiäni, eli aina kun jostain tulen kotiin, ruokaa tehdessä yms.. eriasia sitten kun vauva istuu jo pöntöllä ja pitää vain mennä pyyhkimään niin silloin on ihan normaalia pestä kädet!

• aaria*
        mieltä minäkin!! kirjoitti:

Tossa alkuviestejä kun lueskelin niin oikein hämmästelin että olenkohan ainoa joka jättää kädet "pesemättä".. Eli siis peppua pestessä se käsi siinä samassa huuhtoutuu enkä sitä sen kummemmin pese. Ja muuten myös minäkin olen aika kova pesemään käsiäni, eli aina kun jostain tulen kotiin, ruokaa tehdessä yms.. eriasia sitten kun vauva istuu jo pöntöllä ja pitää vain mennä pyyhkimään niin silloin on ihan normaalia pestä kädet!

Hyi teitä :( kakka on täynnä ulostebakteereja, se on eriasia kuin "roska lattialla".

Hyi, yäks, toivottavasti ei kukaan mun tutuista tee noin.

• kerrohan!
        aaria* kirjoitti:

Hyi teitä :( kakka on täynnä ulostebakteereja, se on eriasia kuin "roska lattialla".

Hyi, yäks, toivottavasti ei kukaan mun tutuista tee noin.

Miten menet vauvasi kanssa pihalle kun hiekkalaatikolla voi olla ties kenen tai minkä elukan ulostebakteereita!! Ja vauvasi luultavasti tunkee niitä ulostebakteereita vielä suuhunsakkin!! voi hyvänen aika vaan itsellesi! Raskausaikana jo päänvaivana on vauvan pyllynpesusta aiheutuvat ulostebakteerit.. huh, huh!

• eivoieioi

Voi kauhia. Epänormaalina aloin jo itseäni pitää kun en ole asiaa edes ajatellut. Tottakai viruttelen kädet KAKKAvaipan vaihdon jälkeen mutta ei mitään desinfiointia. Ja pissavaippa vaihtuu sujuvsti vaikka SOHVALLA ilman kenenkään tai minkään pesua. Ja koskaan ei ole mitään tauteja levitelty ( lapsia kolme)! Hassua...isojen ihmisten kakkatouhut on sitten jo aivan toinen asia.

• näi oh
        eivoieioi kirjoitti:

Voi kauhia. Epänormaalina aloin jo itseäni pitää kun en ole asiaa edes ajatellut. Tottakai viruttelen kädet KAKKAvaipan vaihdon jälkeen mutta ei mitään desinfiointia. Ja pissavaippa vaihtuu sujuvsti vaikka SOHVALLA ilman kenenkään tai minkään pesua. Ja koskaan ei ole mitään tauteja levitelty ( lapsia kolme)! Hassua...isojen ihmisten kakkatouhut on sitten jo aivan toinen asia.

p*skaa se on.

• -;;--
        kerrohan! kirjoitti:

Miten menet vauvasi kanssa pihalle kun hiekkalaatikolla voi olla ties kenen tai minkä elukan ulostebakteereita!! Ja vauvasi luultavasti tunkee niitä ulostebakteereita vielä suuhunsakkin!! voi hyvänen aika vaan itsellesi! Raskausaikana jo päänvaivana on vauvan pyllynpesusta aiheutuvat ulostebakteerit.. huh, huh!

varmaan kun ei sen verran perään viitsitä katsoa. Meillä oli oma hiekkalaatikko, eikä siihen mikään elukka tai muukaan olio ole paskonut. Isompi lapsi jo tajuaa ettei mitään muuta kuyin ruokaa suuhun tungeta.
        Ihme pullamössöäitejä sitä kasvaa, ei ihme ettei pennutkaan osaa pestä paskomisen jälkeen käsiään. Ei kai jos kotonakaan ei pestä, vanhemmathan ne mallina on.

Ruokapöydässä naapurin penska nousee ylös kun "kakattaa", käy kakalla ja tulee käsiään pesemättä takaisin. Kun kysytään: Unohditko käsien pesun?", penska katsoo typertyneenä että: "miksi pitää pestä kädet?"

VOI TZIIZUS.

• .....

En minäkään ole vauvan peppupesun jälkeen käsiäni pessyt, vaikka muuten niitä koko ajan pesen. Ei ole edes tullut mieleen, että pitäisi varmaan.

Vauva nyt 4 kk. Nykyään kyllä toisinaan pukemisen jälkeen pesen käteni, kun lapsi jää lattialle makoilemaan. Ensimmäiset 2.5 kk meillä oli sitä että tissiä vaipanvaihto tissiä jne. Nukkui vissiin tissillä ollessaan päikkärit. Heräsi, kun irrotin tissin. Ei suostunut tuttiin. Jo pukiessa alkoi raivota niin, että välillä nousi hikikarpalot äidille. Rauhoittui vasta tissille. Ei tullut kyllä tuolloin mieleen, että kävisi vielä kätensä välillä pesemässä.

• pihako?
        -;;-- kirjoitti:

varmaan kun ei sen verran perään viitsitä katsoa. Meillä oli oma hiekkalaatikko, eikä siihen mikään elukka tai muukaan olio ole paskonut. Isompi lapsi jo tajuaa ettei mitään muuta kuyin ruokaa suuhun tungeta.
        Ihme pullamössöäitejä sitä kasvaa, ei ihme ettei pennutkaan osaa pestä paskomisen jälkeen käsiään. Ei kai jos kotonakaan ei pestä, vanhemmathan ne mallina on.

Ruokapöydässä naapurin penska nousee ylös kun "kakattaa", käy kakalla ja tulee käsiään pesemättä takaisin. Kun kysytään: Unohditko käsien pesun?", penska katsoo typertyneenä että: "miksi pitää pestä kädet?"

VOI TZIIZUS.

kyllä sinne vaikka linnut pääsee paskomaan jos ei sitten muut! ja kyllä tulee lapsella olemaan tylsä elämä jos ei muualle pääse ulkoilemaan kuin oman pihan hiekkalaatikolle!

• --,,---
        pihako? kirjoitti:

kyllä sinne vaikka linnut pääsee paskomaan jos ei sitten muut! ja kyllä tulee lapsella olemaan tylsä elämä jos ei muualle pääse ulkoilemaan kuin oman pihan hiekkalaatikolle!

Kuule isossa pihassa riittää telmimistä ja kuten sanoin kyllä jo vähänkin isompi oppii ettei maasta tungeta mitään suuhun. Oppii kun opetetaan!

Ja katsot, ne oman pihan hiekkalaatikot voidaan peittää leikin loputtua *sellaisilla* pressuilla :)

Ja missä minä sanoin ettei päässeet muualla ulkoilemaan kuin omassa pihapiirissä? Pääsivät kyllä, mutta mieluummin sitä touhuaa omassa pihassa puineen ja rantoineen kuin jollain vuokralähiön hiekkalaatikolla kun siihen mahis oli. Ja pointti koko jutussa oli se että lapsi oppii kyllä vauva-ajan jälkeen ettei suuhun tungeta kaikkea mahdollista - jos se hänelle opetetaan. Niitä hiekkakakkuja ei OIKEASTI tarvi syödä - syödään sitten sisällä "oikeaa kakkua".

Mutta se on niin vaikeeta tietysti joillekkin...

• peseytymis

"pakkomielle" ja "pöpökammo" mutta ei kuitenkaan tollaisessa asiassa! tulet kyllä huomaamaan miten toimia järkevästi ja mikä on tarpeellista..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2290
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2283
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2044
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1628
    5. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      33
      1538
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      922
    9. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      16
      911
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      894
    Aihe