Syntyi niin kovin pienenä

Tuleva kummitäti

Meille syntyi kummilapsi pari päivää sitten todella varhaisessa vaiheessa. Painoa pojalla vain 700g ja pituutta 25cm. Lääkärit olivat sanoneet vanhemmille, että 92 % todennäköisyydellä selviää.
Miten on, onko muilla kokemuksia näin pienistä?

18

16785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ja poika (885g)

      Nykyisin selviää vielä pienempiäkin. Keskosen elämässä ne kolme ensimmäistä päivää ovat kaikkein kriittisimmät. Toki "takapakkeja" voi tulla myöhemminkin (ja usein tuleekin), mutta yliopistollisissa sairaaloissa lapsi saa parasta mahdollista hoitoa. Jaksamista sinulle ja kummilapsellesi sekä lapsen vanhemmille!

    • Kummitäti myös

      Kummityttöni, kohta 9-vuotias, oli syntyessään vielä vähän pienempi (600g/24cm), ja tuttavapiiriin kuuluu myös toinen pikkukeskosena syntynyt. Molemmissa tapauksissa selviämisennuste oli vain 50%, ja hyvin meni kuitenkin. Ensimmäiset päivät ovat aina ne kriittisimmät. Toivotaan parasta pikkuiselle pojalle!

      • kummitäti myös

        Korjauksena tuohon edelliseen viestiini, että vauvan syntymämitat oli 600 g ja 30 cm, 24 oli raskausviikkojen määrä... pieni kuitenkin.


      • aikamies
        kummitäti myös kirjoitti:

        Korjauksena tuohon edelliseen viestiini, että vauvan syntymämitat oli 600 g ja 30 cm, 24 oli raskausviikkojen määrä... pieni kuitenkin.

        on ollut, 700 ja nyt iso mies. Tosin kaikkea on ollut.
        Mutta aikahyvin kuitenkin.


      • tuttuni
        aikamies kirjoitti:

        on ollut, 700 ja nyt iso mies. Tosin kaikkea on ollut.
        Mutta aikahyvin kuitenkin.

        synnytti 4vuotta sitten vauvan ja hän painoi vain 500g ja pituutta 25cm,oli siinä "linnunpojalla" tekemsitä ja taistelimista itsensä "henkiin",nyt on aivan hyvin ottanut toiset samanikäiset kiinni ,kaksi vuotiaaasi hän oli muita ikäisiään pienempi ja on täysin terve ,


      • Nuori nainen.
        kummitäti myös kirjoitti:

        Korjauksena tuohon edelliseen viestiini, että vauvan syntymämitat oli 600 g ja 30 cm, 24 oli raskausviikkojen määrä... pieni kuitenkin.

        Samankokoinen,kun minä pienenä. :) ikää nykyään 20-vuotta :)


    • mahkut on

      Yritä löytää vaikka googlettamalla Miro Walfrik Sippala, poika syntyi rv 22 6 ja oli kans noin 500g. Äiti on kirjoittanut päiväkirjaa pojan kasvusta ja sitä on mukava lukea

      • Täältä

        ..löytyypi: www.kottikarryt.net


      • *TT*
        Täältä kirjoitti:

        ..löytyypi: www.kottikarryt.net

        tuo Miro. Itku tuli :'(

        Miten muuten OYSsissa on noin pientä hoidettu? Olen itse luullut, että tehohoidon raja on Suomessa 24 viikkoa. o_O


      • niin että...
        *TT* kirjoitti:

        tuo Miro. Itku tuli :'(

        Miten muuten OYSsissa on noin pientä hoidettu? Olen itse luullut, että tehohoidon raja on Suomessa 24 viikkoa. o_O

        joko se 24 raskausviikkoa TAI tuo 500g:n paino. jos jompi kumpi täyttyy, niin katsotaan keskoseksi ja tehohoito aloitetaan. jos kumpikaan ei "ehdoista" ei täyty, katsotaan keskenmenoksi ja vauvelin mahdollisuudet toivottomiksi...


      • ...
        niin että... kirjoitti:

        joko se 24 raskausviikkoa TAI tuo 500g:n paino. jos jompi kumpi täyttyy, niin katsotaan keskoseksi ja tehohoito aloitetaan. jos kumpikaan ei "ehdoista" ei täyty, katsotaan keskenmenoksi ja vauvelin mahdollisuudet toivottomiksi...

        Mulle sanottiin ku jouduin osastolle suppareitten takia rv20 0. Et lääkkeillä voidaan ehkäistä supistuksia 22 viikolta alkaen koska silloin katsotaan vauvan olevan elinkelpoinen. Samoin jos Lapsi syntyy 22 viikolla tai jälkeen ei puhuta enää keskenmenosta vaan silloin syntyi kuollut vauva. Ja tehohoitoa mun käsittääkseni annetaan kaikille 22 viikon jälkeen syntyneille jos katsotaan että lapsella on jotain mahdollisuuksia. Näin mulle sanoi sekä kätilö, että synnytyslääkäri. tuo rv 22 oli heidän mukaan rajana siinä keskenmenon ja kuolleen vauvan syntymisena juuri sen takia että silloin lapsella on jo pieni mahdollisuus selvitä.


      • lukija..
        ... kirjoitti:

        Mulle sanottiin ku jouduin osastolle suppareitten takia rv20 0. Et lääkkeillä voidaan ehkäistä supistuksia 22 viikolta alkaen koska silloin katsotaan vauvan olevan elinkelpoinen. Samoin jos Lapsi syntyy 22 viikolla tai jälkeen ei puhuta enää keskenmenosta vaan silloin syntyi kuollut vauva. Ja tehohoitoa mun käsittääkseni annetaan kaikille 22 viikon jälkeen syntyneille jos katsotaan että lapsella on jotain mahdollisuuksia. Näin mulle sanoi sekä kätilö, että synnytyslääkäri. tuo rv 22 oli heidän mukaan rajana siinä keskenmenon ja kuolleen vauvan syntymisena juuri sen takia että silloin lapsella on jo pieni mahdollisuus selvitä.

        on totta, raja on siis 22.


      • mother69
        lukija.. kirjoitti:

        on totta, raja on siis 22.

        Hei,
        oma tyttäreni syntyi vuonna 1995, raskausviikkoja ehti kertyä vain 23 ja lapsi painoi syntyessään 565 grammaa. Alku oli vaikeaa ja useampi leikkausoperaatio jouduttiin neidille tekemään. Tänä päivänä sitkeä tyttönen käy viidettä luokkaa ja pärjää koulussa oikein mallikkasti. Hieman on hoikka ja motorinen kehitys on tullut koko ajan jälkijunassa esim. polkupyöräily, mutta loppujen lopuksi asiat ovat menneet ootettua paremmin. Viiden viikon hengityskonehoitokaan ei jättänyt keuhkoihin mitään merkkejä, eikä pitkä hoito vaikuttanut edes näkökykyyn. Tsemppiä hieman erilaiseen alkuun!


      • Neonataalihoitaja
        niin että... kirjoitti:

        joko se 24 raskausviikkoa TAI tuo 500g:n paino. jos jompi kumpi täyttyy, niin katsotaan keskoseksi ja tehohoito aloitetaan. jos kumpikaan ei "ehdoista" ei täyty, katsotaan keskenmenoksi ja vauvelin mahdollisuudet toivottomiksi...

        Eipä pidä paikkaansa tuo sinun väite. Oikeassa elämässä ja puhun nyt yliopistosairaalasta. Jos lapsi hengittää yhtään itse, pulssi tuntuu/kuuluu niin välittömästi aloitetaan tehohoito. Ei ole mitään väliä viikoilla eikä painolla.

        Tämä vain teille faktaksi kerrottakoon.

        Nimim. kokemusta on 6 vuotta keskosia hoitanut ja heitä sektiosalista hakenut.


    • Mummo2

      Onneksi moni pikkukeskonen selviää.Vaikeita aikoja on edessä ja takapakkia varmasti tulee. Minun lapsenlapseni syntyi rv 24, eikä jaksanut elää kuin yhden päivän. Toivon sinulle ja kaikille lapsen läheisille voimia ja tietysti pienelle itselleen enkelien suojaa ja taistelutahtoa!

    • ....................

      mulle tehtiin hätäsektio rv 26 6,vauva painoi 520g ja oli 28cm pitkä.oikea la olisi ollut 10.6,mutta syntyi 10.3,3kk aikaisemmin nyt vauvalla viikkoja (kohtuikä) 37 3.syntyessään oli vain tunnin happilaitteissa,varmaan kortisoonitkin vaikuttanut asiaan kun kerkesin ne saada.tammikuusta asti onki saanut sairaalassa ravata,kun mulla meni silloin lapsivedet

    • toivotaan parasta

      Mitään paino- tai rv-rajaa hoidolle ei ole. Aina katsotaan tilannekohtaisesti. Tytöt ovat muuten keskimäärin viikkoihin nähden kypsempiä ja selviävät paremmin kuin pojat. Onnea pienelle!

    • ei viikkorajaa

      Mitään viikkorajaa hoidoille ei ole. Jos arvioidaan, että voi selvitä, niin aina hoidetaan. Tytöt esim. keskimäärin on viikkoihin nähden kypsempiä kuin pojat ja selviävät paremmin...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe