Joskus keskustelujen yhteydessä on käynyt ilmi,minä 60 poikamies olen jotenkin poikkeus kun teen joka päivä ruokani itse tottahan samanlaisia on muitakin mutta ilmeisesti vähemmän.Tänäänkin syön ananaskanaa pilahviriisillä.On suorastaan mahdoton ajatus että menisin "Esson baariin syömään"väheksymättä heidän osaamistaan tai poikamiesten osaamattomuutta.Ruuanlaitto on mahtava harrastus ja varsinkin se itse
tehdyn syöminen.Keittokirjoista en ymmärrä mitään,mikä hyvältä maistuu se löytyy opi ja erehdy kautta.Rohkeasti vain kokeilemaan, jollei aina onnistu ei osaa arvostaa onnistumista.
Poikamies ruokala
55
5075
Vastaukset
- peruskoulun käynyt
Ettekö te ketjujen aloittajat edes voisi kirjoittaa yhdyssanoja oikein? Tuo ketjun otsikko erilleen kirjoitettuna ei tarkoita mitään!
- karavaanari90
vai kuinka
- ii-li
Viestissäsi oli vain yksi kirjoitusvirhe.
Kukaan 60-vuotias ei ole käynyt peruskoulua.
Tämä on keskustelupalsta, jossa sisältö on tärkeämpää kuin yhdyssana-, lyönti- tai kirjoitusvirheet. En olisi muuten kiinnittänyt huomiota virheeseesi, ellei ilkeilysi olisi koskenut juuri niitä.
Piti vaan sanomani että harvinaisia otuksia ovat miehet jotka uskaltavat "ryhtyä rupeamaan" ja pitävät ruoanlaittoa jopa hauskana ja luovana puuhana!
Varsinkin sellaiset miehet, joilla vaimo on pitänyt ruoanlaitosta huolen, mutta sitten on miehet ehkä jääneet leskiksi tai on tullut ero ja monet jokapäiväiset askareet on opeteltava alusta lähtien.
Kyllä se ruoanlaitto on parhaimmillaan kun uskaltaa vähän "säveltää" ja tuosta vaan lonkalta kokeilla eri mausteita. Meissä naisissakin on paljon sellaisia kokkeja, jotka eivät luota omaan näkö- ja makuaistiinsa vaan keittokirjaa on seurattava prikulleen.- karavaanari90
Opettelin mm.pyykin pesun !vasta 56v!ensin sen teki Äiti sitten vaimo,sen jälkeen edesmennyt avovaimo,nyt itse ja onnistuu myös.Ehkä kaikkea en silitä mikä pitäisi, mutta kelpaa.
- karavaanari90
Pidätkö ruisräiskäleistä.Tässä resepti,200g vehnäjauhoja,100g ruisjauhoja,suolaa tl,sokeria 3tl, maitoa 0,50L, vichyä 0.5L,saa seisoa noin 6-8 h,paistetaan voilla
karavaanari90 kirjoitti:
Pidätkö ruisräiskäleistä.Tässä resepti,200g vehnäjauhoja,100g ruisjauhoja,suolaa tl,sokeria 3tl, maitoa 0,50L, vichyä 0.5L,saa seisoa noin 6-8 h,paistetaan voilla
Pitääpä kokeilla muurinpohjapannulla ulkona! ;)
- Kokin taidot
karavaanari90 kirjoitti:
Olen luullut,että ihminen on laiska? Tuo on hyvää tuo valmistamasi ruoka,siitä olen varma! Aidosti ihailen tuollaista miestä!
- karavaanari90
MdK-MdK kirjoitti:
Pitääpä kokeilla muurinpohjapannulla ulkona! ;)
Muista muurikka kuumaksi
- Kalle-Aaretti
Minä olen pitänyt meidän pesueen eväässä aina kun työhommiltani ehdin. Käynyt pääsääntöisesti kaupat ja tehenyt safkat. Siinä mielestäni ei ole mitään ihmeellistä.
Vaikka joskus oli parikymmnetäkin matkapäivää kuukaudessa, oli pakastimessa valmista kastiketta varalle.
Tätänykyäänkin hirvimettän anti jakautuu tasan tulevaisuuteen ja olevaisuuteen. Kuten marjapuskien anti. - karavaanari90
karavaanari90 kirjoitti:
Sori 3 kananmunaa vispattuna unohtui reseptistä
toivottavasti et aloittanut jo
- Huuha
Oh voi, kyllä sitä muutkin vanhoila päivillään opettelevat kunnollista ruuanlaitoa, esimerkiksi minä. Ja se on mukavaa. Tosin luulin inhoavani yli kaiken tällaista puuhastelua, mutta niin se ihmisen mieli muuttuu.
Aina eivät onnistu keitokseni, mutta itsepä syönkin. On aivan ihanaa, tehdä ruokaa hartaudella ja rauhassa. Ennen piti aina tuhatta ja sataa saada jotakin pötyä pöytään. Paljon tuli käytettyä valmista ja puolivalmista ruokaa. Silti tykkään, että omat keitokset - huonotkin - ovat tehdasvalmisteita parempia. Ainakin tiedän, mistä aineksista syömiseni ovat.
Pullaa en edelleenkään saa onnistumaan (aina likilaskuista ), vaikka vaivaan niin vimmatusti, mutta muut leipomukset jotakuinkin ovat sen makuisia ja oloisia kuin pitääkin. Ongelma on vain siinä, että juuri tätä osastoa en periaatteessa saisi nauttia yhtään. Vaan onhan näitä muita lähimmäisiä kyllin.- joku vaikea resepti
Mikä ruoka olisi hankala valmistaa? Leipoa en haluaisi,kun niitä ei kuitenkaan kukaan syö!
- soilike
Eräs muinoinen ystäväni , yritti ”käydä sydämeeni vatsan kautta”
Hän valmisti tosiaan ihanan ruoka-annoksen
Sisäfilee pätkitään sanan pituisiksi pätkiksi kuin leveys Vaikka molempia possua ja vasikkaa,
Ruskistetaan joka puolelta, ovathan melkein pyöreitä. Riputellaan suolaa sopivasti joka puolelle, asetellaan uunivuokaan
Tetra vispikermaa maustetaan
1 tl paprikajauhetta, ¼ tl chilipippuria sekoitetaan,
kaadetaan file-palleroiden päälle
Peitetään Turunmaa-juustoviipaleilla
Paistetaan tunti 220 n ast (en ole varma), mut juuston täytyy ruskistua
Nautitaan ystävän kaa tai vaikka yksin, eipä juuri kaipaa välttämättä rehuja sanoi hän
Oli muuten taivaallisen ihanaa, se ruoka meinaan. - O.Velin
Nuorempana naiset kiinnostivat ja vanhempana näyttävät tulevan sairaudet ja taudit.
- Jaba_43
olin vuosikaudet päiväsaikaan poikamiehenä, kun vaimo kävi töissä ja minä tein etätyötä kotoa.
"mitä jääkaapista löytyy" on hyvin inspiroivaa, kun osaa käyttää kattilaa, pataa, uunia ja paistnpannua.
Hommasin vaan siinä vaihessa kaikista ruoanvalmistusastioista pienikokoisimmat versiot, että osaisin tehdä vain sen annoksen, jonka yksin jaksoin syödä. Vaimo näet söi töissä, ja vain iltapala tehtiin yhdessä.- 60+
minäkin lusikkani soppaan.Joudun laittamaan ruokaa päivittäin vaimon pitkän työpäivän takia,itselle sekä kahdelle koulupojalle.Hengissähän nuo vielä ovat ja kasvavat.Tulee joskus moitteitakin kun se ruoka on tavallista arkiruokaa.Vaimo tekee sitten niitä parempia,leipomaan en aio ruveta,siitä ei kyllä tulisi mitään.Yksi ikäiseni tuttu sanoi kerran kokeilleensa ja tuumasi että tuli siinä taikinan teossa ainakin kädet puhtaaksi.HEH.
- Likka123
Ostin peruskoulun kotitalouden oppikirjan sukulaiselleni, jonka vaimo kuoli. Siinä on helppoja ruokaohjeita ja kodinhoito-ohjeita. Taitojen karttuessa voi hankkia seuraavia osia.Usein kotitalouden oppikirjoissa on ruoka-aineet laskettu henkilöä kohti, joten pieniä annoksia on helppo tehdä.
- karavaanari90
Ostappa kaupasta valmiiksi pakattua ruokatavaraa yhden hengen annoksina,jauheliha n.400g valmiiksi pakattu,kyljykset vähintään 3kpl myös valmiiksi pakattu ja niin ed.Harvassa kaupassa on viellä liha/kalatiski josta voit ostaa itsellesi sopivan määrän.Toisekseen yhden annoksen tekeminen huomattavasti vaikeampaa kuin kahden annoksen,en tiedä mistä johtuu.
- ii-li
karavaanari90 kirjoitti:
Ostappa kaupasta valmiiksi pakattua ruokatavaraa yhden hengen annoksina,jauheliha n.400g valmiiksi pakattu,kyljykset vähintään 3kpl myös valmiiksi pakattu ja niin ed.Harvassa kaupassa on viellä liha/kalatiski josta voit ostaa itsellesi sopivan määrän.Toisekseen yhden annoksen tekeminen huomattavasti vaikeampaa kuin kahden annoksen,en tiedä mistä johtuu.
Niitä on yhdessä pussissa vähintään 6 kpl, usein enemmän. Ostin tänään pussillisen ruissämpylöitä. Pussissa on 12 kpl. Ruisleipä on kyllä siitä hyvä, että se kelpaa kuivanakin.
Olen pula-ajan lapsi. Ruokaa ei sopinut heittää menemään. Nykyisin heitän roskiin varmaan paljon enemmän ruokaa kuin syön. Yhden hengen talous on valmistajien ja kaupan ihanne. On pakko ostaa enemmän kuin tarvitsee.
Esimerkiksi pakastekeitot on mitoitettu niin, että niissä on liikaa yhteen, mutta liian vähän kahteen ateriaan.
Voi tai margariini ovat sellaista tavaraa, että siitä menee varmaan 90% roskapönttöön. En käytä levitteitä leivän päällä, ja sitten rasvat härskiintyvät.
Tietääkö kukaan voiko jostakin ostaa sellaisia 10 g:n voi- tai margariinipakkauksia, joita on baareissa tai kuppiloissa tai hotellien aamiaisella? ii-li kirjoitti:
Niitä on yhdessä pussissa vähintään 6 kpl, usein enemmän. Ostin tänään pussillisen ruissämpylöitä. Pussissa on 12 kpl. Ruisleipä on kyllä siitä hyvä, että se kelpaa kuivanakin.
Olen pula-ajan lapsi. Ruokaa ei sopinut heittää menemään. Nykyisin heitän roskiin varmaan paljon enemmän ruokaa kuin syön. Yhden hengen talous on valmistajien ja kaupan ihanne. On pakko ostaa enemmän kuin tarvitsee.
Esimerkiksi pakastekeitot on mitoitettu niin, että niissä on liikaa yhteen, mutta liian vähän kahteen ateriaan.
Voi tai margariini ovat sellaista tavaraa, että siitä menee varmaan 90% roskapönttöön. En käytä levitteitä leivän päällä, ja sitten rasvat härskiintyvät.
Tietääkö kukaan voiko jostakin ostaa sellaisia 10 g:n voi- tai margariinipakkauksia, joita on baareissa tai kuppiloissa tai hotellien aamiaisella?Leivät laitan pakasteeseen ja otan sieltä vaan sen verran kuin syön päivän aikana. Leipäpalojen sulattaminen mikrossa vie muutaman sekunnin. Ei ole koskaan leipää kuivumassa.
Jos taas leipä ei ole valmiiksi siivutettua tai muuten annospalasina niin siivutan limpun ja laitan pieniin päiväannospusseihin ja pakasteeseen.
Voipakkauksen voi jakaa pienempiin pakkauksiin ja käärii ne vaikka alumiinifolioon ja laittaa pakasteeseen.
Jos ostan esim. jauhelihaa suurpakkauksessa niin joko teen sen heti erilaisiksi ruoiksi ja pakastan tai jaan lihan pienempiin pakkauksiin myöhempää valmistamista varten. Suurpakkaukset tulevat kuitenkin edullisemmaksi kuin pienet pakkaukset.
Eli kaikki mitä voi pakastaa, kannattaa ostaa suurpakkauksissa.- soilike
ii-li kirjoitti:
Tietääkö kukaan voiko jostakin ostaa sellaisia 10 g:n voi- tai margariinipakkauksia, joita on baareissa tai kuppiloissa tai hotellien aamiaisella?Ostan kirnuvoi-paketin, paloittelen sen pakasterasiaan väljästi.
TV-jutussa kerrottiin muinaisesta suokätköstä, jossa oli mm. voita tallennettu
söisin mielelläni sellaista ruokaa.Esson ruokiin kyllästyy ja mitä kerkiää marjanpoiminnan ja kalastuksen kanssa tekemään.
Nytkin pitäisi kiirehtiä ruokaa laittamaan,puurolla on mennyt aamupäivä jospas kävisi pitkästä aikaa hampurilaisella.Kun majaa vaihtaa aina parin päivän päästä pitää olla supuskat matkassa ja keitellä tai sulattaa pakasteita.
Tänään tehdäänkin siskonmakkarakeittoa,kaalipataa on pakasteessa.Leivoin eilen täysjyvävehnästä leipää kun oli muut jauhot loppuneet,ohrajauhoja lisäksi.Maustoin siirapilla ja rusinoilla,ei kaveri meilellään söisi täysjyvää on kuulemma liian karua.Minä syön juuston kanssa.Mikä on ruoanlaitossanne bravuurinumero, joka taatusti on helppo tehdä ja joka ei epäonnistu?
Tietysti sen täytyy olla myös maukasta (mutta hyvää :D)!- karavaanari90
Kesto n.3h.Uunikuntoon alle 30min tuoksun kesto n.2,5h.
n.1kg keräkaali josta paistetaan n.puolet
n.400g sikanautaa paistetaan
1 isohko sipuli, paistetaan sokerin kanssa n.1tL
2 porkkanaa pieneksi silputtuina
0,5dl ungle bens puuroutumaton riisi
sillä aikaa kun ensim.satsi kaalia paistuu tehdään liemi johon tulee 2lihalimi kuutiota soijakastiketta 2RKL,10-20maustepip.oregaanoa 1tL ja n.0,5dL ketsuppia.
suolasta en tiedä,itse lisään aromatsuolaa.
Sit kannelliseenvuokaan ensin raakaa kaalta, päälle paistettua kaalta, porkkana suikaleita ja paistettu jauheliha sipulin kanssa ylipuolet riisistä keittämättömänä,päälle kerros paistettua ja paistamatonta kaalta kunnes vuoka täysi, päälle keitetty liemi ja loput riisit.
Uuni 175 ast.kun riisi ja porkkana on kypsää voi alkaa syödä.Aikaa meni uunissa n.2,5h.Koeta kestää älä hätäile. - En viitsisi
karavaanari90 kirjoitti:
sillä aikaa kun ensim.satsi kaalia paistuu tehdään liemi johon tulee 2lihalimi kuutiota soijakastiketta 2RKL,10-20maustepip.oregaanoa 1tL ja n.0,5dL ketsuppia.
Sit kannelliseenvuokaan ensin raakaa kaalta, päälle paistettua kaalta, porkkana suikaleita ja paistettu jauheliha sipulin kanssa ylipuolet riisistä keittämättömänä,päälle kerros paistettua ja paistamatonta kaalta kunnes vuoka täysi, päälle keitetty liemi ja loput riisit.
Uuni 175 ast.kun riisi ja porkkana on kypsää voi alkaa syödä.Aikaa meni uunissa n.2,5h.Koeta kestää älä hätäile.Olet tosiaan uskomaton! Käyn "Esson Baarissa" ainakin kaksi-kolmekkin kertaa viikossa,mutta tosiaan,ruokiin kyllästyy. Pitäisikö aloittaa ruuanlaitto,kun saat tuon vaikuttamaan helpoltakin,niin osaisikohan sitä?
- karavaanari90
En viitsisi kirjoitti:
Olet tosiaan uskomaton! Käyn "Esson Baarissa" ainakin kaksi-kolmekkin kertaa viikossa,mutta tosiaan,ruokiin kyllästyy. Pitäisikö aloittaa ruuanlaitto,kun saat tuon vaikuttamaan helpoltakin,niin osaisikohan sitä?
Todella huomattavasti helpompaa kuin voit kuvitella.Kokeile joskus.
- karavaanari90
Ton kaalilaatikon jälkeen sopii hyvin homejuustoviineri ja kahvi.
Voitaikina levyjä, sen verran huoneen lämmössä että irtoavat rikkoutumatta
uunipellille paistopaperin päälle,niin monta kuin syödään heti.Jokaisen neliön päälle ananasrengas
renkaan sisäreikä täytetään aura tai jollain muulla homejuustolla
voitele kananmunalla,
uuniin 220 astetta kun hyvin nousset ja ruskistuneet n.15min.jälkeen.Muista juusto ja ananas kuumia. - 60+
karavaanari90 kirjoitti:
uunipellille paistopaperin päälle,niin monta kuin syödään heti.Jokaisen neliön päälle ananasrengas
voitele kananmunalla,
uuniin 220 astetta kun hyvin nousset ja ruskistuneet n.15min.jälkeen.Muista juusto ja ananas kuumia.onko se toimiva vehje,varmaan joku on sitäkin kokeillut.Joku kerran sanoi sen olevan täysi turhake.
karavaanari90 kirjoitti:
voitele kananmunalla,
uuniin 220 astetta kun hyvin nousset ja ruskistuneet n.15min.jälkeen.Muista juusto ja ananas kuumia.minulla on kaalilaatikon maustaminen puolella vähempää.Pitää muistaa kun mökillä uunissa paistaa ensikerralla.
Ja tuo jälkiruokakain.Oletko muuten oikea karavaanari?teetkö näitä matkallakin.
Kun jättäisi muun hömpötyksen pois jäisi enenmmän aikaa ruuan laitolle.Meillä käy niin että minä ole unohtanut ruuanlaiton ja mies nälissään laittaa jotain ei siihen auta mennä sanomaan että laita tuota maustetta ja tullalailla.Kokki häipyy sillon.- karavaanari90
pääsky kirjoitti:
minulla on kaalilaatikon maustaminen puolella vähempää.Pitää muistaa kun mökillä uunissa paistaa ensikerralla.
Ja tuo jälkiruokakain.Oletko muuten oikea karavaanari?teetkö näitä matkallakin.
Kun jättäisi muun hömpötyksen pois jäisi enenmmän aikaa ruuan laitolle.Meillä käy niin että minä ole unohtanut ruuanlaiton ja mies nälissään laittaa jotain ei siihen auta mennä sanomaan että laita tuota maustetta ja tullalailla.Kokki häipyy sillon.Kyllä olen karavaanari No 533--,tällä hetkellä vaunuton/A-autoton, nykyisin mökkiläinen,mutta kuinka kauvan?Teen näitä ruokia jos uuni löytyy. Mutta ilman uunia hyvä retkiruoka ohje.
Koivu lohi
riittävän kokoinen koivupäre n.2-3mm paksu (voi olla muutakin lehtipuuta"leppä,haapa"
lohimedaljonki, laudalle, maustetaan cilipippurilla,mustallapippurilla,suolataan aromatilla,grilliin jossa lämmintä n.225-250c.Ei liian lähelle tulta ettei alusta syty.Syödään sipuli,porkkana,perunamuusin kanssa tai keitetyillä perunilla, baernaiskastikkeen kera.
Maistuis varmaan sullekin karavaanari90 kirjoitti:
Uuni 175 ast.kun riisi ja porkkana on kypsää voi alkaa syödä.Aikaa meni uunissa n.2,5h.Koeta kestää älä hätäile.ostin tänään. Siitä onkin aikaa kun viimeksi olen viitsinyt ruveta sitä tekemään, mutta sain
nyt inspiksen tuosta sinun reseptistäsi.karavaanari90 kirjoitti:
Kyllä olen karavaanari No 533--,tällä hetkellä vaunuton/A-autoton, nykyisin mökkiläinen,mutta kuinka kauvan?Teen näitä ruokia jos uuni löytyy. Mutta ilman uunia hyvä retkiruoka ohje.
Koivu lohi
riittävän kokoinen koivupäre n.2-3mm paksu (voi olla muutakin lehtipuuta"leppä,haapa"
lohimedaljonki, laudalle, maustetaan cilipippurilla,mustallapippurilla,suolataan aromatilla,grilliin jossa lämmintä n.225-250c.Ei liian lähelle tulta ettei alusta syty.Syödään sipuli,porkkana,perunamuusin kanssa tai keitetyillä perunilla, baernaiskastikkeen kera.
Maistuis varmaan sullekinMiten tuon päreen asetat grilliin? Eikös se "suojaa" kalaa kypsymiseltä? Onko loimulohen versio - eli kala päreineen kyljellään grillin "loimussa"?
Haisee niinkuin kaikki kukkakaaliruoka, mutta ei ole pahaa.
Murretaan kukkakaali pikkukukiksi ja ne paistetaan voissa kullanruskeiksi (kuullotetaan).
Paistovoihin tehdään vaalea! ruskeakastike (vehnäjauhoja pari ruokalusikallista paahdetaan siinä kullanruskeaksi, ei liian tummaksi ja siihen lisätään vettä ja kermaa).
Kuullotetut kukkakaalit lisätään kastikkeeseen ja keitellään lievällä lämmöllä ehkä 15 min. Maustetaan suolalla ja nautitaan perunoiden ja muiden perheenjäsenten kera ;-)- Nälkä tulee
vaarivaari kirjoitti:
Murretaan kukkakaali pikkukukiksi ja ne paistetaan voissa kullanruskeiksi (kuullotetaan).
Paistovoihin tehdään vaalea! ruskeakastike (vehnäjauhoja pari ruokalusikallista paahdetaan siinä kullanruskeaksi, ei liian tummaksi ja siihen lisätään vettä ja kermaa).
Kuullotetut kukkakaalit lisätään kastikkeeseen ja keitellään lievällä lämmöllä ehkä 15 min. Maustetaan suolalla ja nautitaan perunoiden ja muiden perheenjäsenten kera ;-)Ihania ruokia! Lohta ja bearnais-kastiketta ja kukkakaalikastiketta.sekin varmaan taivaallisen hyvää. Nauttisin ja kehuisin,jos minulle tarjottaisiin.
- ii-li
En viitsisi kirjoitti:
Olet tosiaan uskomaton! Käyn "Esson Baarissa" ainakin kaksi-kolmekkin kertaa viikossa,mutta tosiaan,ruokiin kyllästyy. Pitäisikö aloittaa ruuanlaitto,kun saat tuon vaikuttamaan helpoltakin,niin osaisikohan sitä?
Täytyy vain muistaa panna pata kylmään uuniin (ja sen jälkeen uuni päälle) ennen kuin on kiljuva nälkä.
Keramiikkapadassa ei voi pilata mitään. Kaikesta ruoasta tulee hyvää. Jos padan unohtaa uuniin, niin ei hätää mitään. Ruoka ei kuivu eikä pala.
Roomalaispata (Römertopf) on noin 3000 vuotta vanha keksintö, ehkä vanhempikin. Parhaat padat ovat lasittamattomia. Niitä liotetaan vedessä, jotta ne imisivät mahdollisimman paljon vettä huokosiinsa. (Ihan samalla tavalla kuin kukkapurkkeja).
Sen jälkeen padan voi täyttää millä tahansa aineksilla, roiskitaan mausteita joukkoon, ei lisätä vettä eikä rasvaa. Ruoka hautuu uunissa kypsäksi ja se on aina hyvää. - Kannellinen keramikkapata on yksi maailman parhaimmista keksinnöistä ruoan valmistuksessa. Se on vain jäänyt unholaan.
En edes minä pysty pilaamaan mitään ruokaa roomalaispadassa, vaikka olen surkea kokki. Sellaista ruokaa kehtaan tarjota jopa vieraille.
Sorry, jos olen paasannut samasta asiasta ennenkin. Se tuli vain taas mieleen tuosta viitsimisestä. Kokeile joskus. ii-li kirjoitti:
Täytyy vain muistaa panna pata kylmään uuniin (ja sen jälkeen uuni päälle) ennen kuin on kiljuva nälkä.
Keramiikkapadassa ei voi pilata mitään. Kaikesta ruoasta tulee hyvää. Jos padan unohtaa uuniin, niin ei hätää mitään. Ruoka ei kuivu eikä pala.
Roomalaispata (Römertopf) on noin 3000 vuotta vanha keksintö, ehkä vanhempikin. Parhaat padat ovat lasittamattomia. Niitä liotetaan vedessä, jotta ne imisivät mahdollisimman paljon vettä huokosiinsa. (Ihan samalla tavalla kuin kukkapurkkeja).
Sen jälkeen padan voi täyttää millä tahansa aineksilla, roiskitaan mausteita joukkoon, ei lisätä vettä eikä rasvaa. Ruoka hautuu uunissa kypsäksi ja se on aina hyvää. - Kannellinen keramikkapata on yksi maailman parhaimmista keksinnöistä ruoan valmistuksessa. Se on vain jäänyt unholaan.
En edes minä pysty pilaamaan mitään ruokaa roomalaispadassa, vaikka olen surkea kokki. Sellaista ruokaa kehtaan tarjota jopa vieraille.
Sorry, jos olen paasannut samasta asiasta ennenkin. Se tuli vain taas mieleen tuosta viitsimisestä. Kokeile joskus.sellainen pata, ostettu joskus 80-luvulla, mutta en ole käyttänyt sitä koskaan! Käyttöohjeetkin ovat vielä sisällä.
Ostin samanlaisen äidilleni ja hän kehui aina käydessäni miten kätevä se on esim. karjalanpaistin teossa ja kaikenlaisten muittenkin uuniruokien teossa.MdK-MdK kirjoitti:
sellainen pata, ostettu joskus 80-luvulla, mutta en ole käyttänyt sitä koskaan! Käyttöohjeetkin ovat vielä sisällä.
Ostin samanlaisen äidilleni ja hän kehui aina käydessäni miten kätevä se on esim. karjalanpaistin teossa ja kaikenlaisten muittenkin uuniruokien teossa.- ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
sellainen pata, ostettu joskus 80-luvulla, mutta en ole käyttänyt sitä koskaan! Käyttöohjeetkin ovat vielä sisällä.
Ostin samanlaisen äidilleni ja hän kehui aina käydessäni miten kätevä se on esim. karjalanpaistin teossa ja kaikenlaisten muittenkin uuniruokien teossa.Käytäpä sitä joskus. Se on aivan erinomainen.
Pitää vain muistaa, että se pannaan aina kylmään uuniin. Jos sen panee kumaan uuniin, niin se halkeaa. - ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
...joita tarkoitin. Kultista en tiedä, mutta minunkaltaiseni tumpelokin saa niillä aikaan hyvää ruokaa.
- karavaanari90
vaarivaari kirjoitti:
Miten tuon päreen asetat grilliin? Eikös se "suojaa" kalaa kypsymiseltä? Onko loimulohen versio - eli kala päreineen kyljellään grillin "loimussa"?
Normaalisti Grilli ritilälle.Vaatimuksena on että päreeseen jää hieman reunoja ja se on hieman karkea tekoinen,eli pärekoneesta suoraan hiomatton tai kirveellä veistettynä,irtotikut tietenkin pois.Mitä isompi paistos sitä isompi päre ja kun se on karkea tekoinen ei kalanrasva niin helposti valu liekkeihin, tietenkin reunat ylöspäin.Tuoreen päreen lievä kosteus auttaa alapuolisen osan kypsymisessä ja kansi yläpuolelta,koska kalaa ei käännetä grillauksen aikana.Pieni jäähdytys,valmistumisen jälkeen. Alustaa voi käyttää lautasena,suositeltavaa varsinkin retki olosuhteissa.Keittiön alu-foliosta saa kätevästi grilliin kertakäyttöisen kannen jollei muuta satu olemaan.Muuten kuin loimulohi mutta lisätty mausteet ennen valmistusta, eikä palaneen pihkan makua.
- Hintriika
ii-li kirjoitti:
Käytäpä sitä joskus. Se on aivan erinomainen.
Pitää vain muistaa, että se pannaan aina kylmään uuniin. Jos sen panee kumaan uuniin, niin se halkeaa.Kiitos muistutuksesta! Ostin joskus Helsingissä kirpputorilta sellaisen, mutta enpä tainnut käyttää kuin kerran.
Sattui nyt saumaan, kun mietin juuri, miten parhaiten valmistaisin pakastimessa olevan hirvenpaistiköntin. Se on sen verran pieni, ettei kai kokonaisena kannata paistaa. Siis miten tekisit savipadassa hirven palapaistin? MdK-MdK kirjoitti:
Ostin samanlaisen äidilleni ja hän kehui aina käydessäni miten kätevä se on esim. karjalanpaistin teossa ja kaikenlaisten muittenkin uuniruokien teossa.Huomasin että keittokirjojeni joukossa oli kirja "Laga i lergryta" juuri tällaisia Röhmertopf/Schlemmertopf patoja varten. Siinä on yli 100 reseptiä ja huomasin että padassa voi vaikkapa paistaa leivän!
Tänään tein ruokaa ensimmäisen kerran tässä padassa, joka on ollut kaapissani 80-luvulta lähtien ja hyvää tuli.- ii-li
Hintriika kirjoitti:
Kiitos muistutuksesta! Ostin joskus Helsingissä kirpputorilta sellaisen, mutta enpä tainnut käyttää kuin kerran.
Sattui nyt saumaan, kun mietin juuri, miten parhaiten valmistaisin pakastimessa olevan hirvenpaistiköntin. Se on sen verran pieni, ettei kai kokonaisena kannata paistaa. Siis miten tekisit savipadassa hirven palapaistin?Jos roomalaispatasi on lasittamaton, niin nestettä ei pidä panna lainkaan mukaan. Kosteus tulee liotetusta padasta itsestään sekä kasviksista, joita panee joukkoon. Kastike on tehtävä erikseen. - Jos patasi taas on lasitettu, niin nestettä ja rasvaa voi kyllä lisätä, ja siitä varmaan saa hyvän kastikkeen.
Minä olen sitä mieltä, että kaikki pataruoat ovat herkullisempia, kun lihaa on selvästi vähemmän kuin juureksia ja vihanneksia. Mutta se nyt on vain minun makuni mukaista. Pidän itse kaikista kasviksista. Huomaan lounaspaikoissa syöväni salaatteja ja raasteita sun muita vihanneksia ja juureksia paljon enemmän kuin muut.
En pysty neuvomaan yhtään mitään hirvipaistia koskevaa. Kuten olen sanonut, olen surkea kokki. Tee, kuten olet tottunut mieluummin kuin kokeilet jotakin, josta et sitten pidäkään. Harvinainen hirvipaisti on liian arvokas kokeiluihin. Parempi kokeilla jollakin tavallisemmalla lihalla ensin.
Olen syönyt hirveä hyvin harvoin. Se on minusta hyvää, ja maistuu enemmän lihalta kuin muu liha. "Lihemmalta". :) [Samoin pulla maistuu "pullemmalta", jos taikinassa on sahramia.]
Olen ollut joskus Painonvartijoissa. Ihmettelin sitä, että kun siellä varoteltiin niin kovasti rasvasta, niin lasittamtonta keramiikkapataa ei mainittu koskaan. Siihen ei edes saa panna rasvaa. Rasva pilaa padan tukkimalla keramiikan huokoset. Kuivan lihan silavointi on tietysti sellainen asia, jonka pata kestää. karavaanari90 kirjoitti:
Normaalisti Grilli ritilälle.Vaatimuksena on että päreeseen jää hieman reunoja ja se on hieman karkea tekoinen,eli pärekoneesta suoraan hiomatton tai kirveellä veistettynä,irtotikut tietenkin pois.Mitä isompi paistos sitä isompi päre ja kun se on karkea tekoinen ei kalanrasva niin helposti valu liekkeihin, tietenkin reunat ylöspäin.Tuoreen päreen lievä kosteus auttaa alapuolisen osan kypsymisessä ja kansi yläpuolelta,koska kalaa ei käännetä grillauksen aikana.Pieni jäähdytys,valmistumisen jälkeen. Alustaa voi käyttää lautasena,suositeltavaa varsinkin retki olosuhteissa.Keittiön alu-foliosta saa kätevästi grilliin kertakäyttöisen kannen jollei muuta satu olemaan.Muuten kuin loimulohi mutta lisätty mausteet ennen valmistusta, eikä palaneen pihkan makua.
Teen samankaltaista, mutta vuolukivestä tehdyn grillikiven päällä. Kivessä on reunassa rasvaura, joten ei rasvat pääse palamaan. Minulla on kaasugrilli, jossa "vanhanaikaiseen tapaan" on vulkaanisia kiviä lämpöä tasaamassa.
Käytän sitä myös mökillä hätäapu-uunina kivet pohjalla ja lisärautaritilä niiden päällä erottamassa vuokaa tai leipää kivestä- ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
Huomasin että keittokirjojeni joukossa oli kirja "Laga i lergryta" juuri tällaisia Röhmertopf/Schlemmertopf patoja varten. Siinä on yli 100 reseptiä ja huomasin että padassa voi vaikkapa paistaa leivän!
Tänään tein ruokaa ensimmäisen kerran tässä padassa, joka on ollut kaapissani 80-luvulta lähtien ja hyvää tuli.Panin sen hajamielisyyksissäni kuumaan uuniin.
Nyt en löydä mistään samanlaista lasittamatonta pataa. Jos löydän padan, niin yritän hankkia myös keittokirjan sitä varten. Tai sitten pitää opetella lasitetun padan käyttöä.
Minulla on monta keittokirjaa, mutta ainoa, jota olen oikeasti käyttänyt on kouluja varten tehty "Tyttöjen keittokirja" vuodelta 1916. Sisältö on suunniteltu lapsille, joten se on tasapainossa minun taitojeni kanssa.
Maustaminen on kyllä nykyään erilaista kuin v. 1916. (Itse asiassa on kyllä niin, että maustepippuri on ihan turhan takia unohdettu. Se on hyvä mauste, eikä liika maustepippuri pilaa ruokaa. Nykyisin käytetään sen sijasta vain mustaa pippuria. Tuntuu myös siltä, että valkopippuri on unohtumassa. Rosé-pippuri ja viherpippuri taas ovat oivallisia mausteita. Niissä on oikeasti hyvä maku, eikä niitä voi panna ruokaan niin paljon, että se menisi pilalle.)
Ainoa ongelma on se, että "Tyttöjen keittokirjassa" kypsennysohjeet ovat niin epämääräisiä, ettei niistä tajua mitään. Esimerkiksi: "Keitetään hyvällä tulella viidestä minuutista yhteen tuntiin." Siis mitä? ;) - Hintriika
ii-li kirjoitti:
Panin sen hajamielisyyksissäni kuumaan uuniin.
Nyt en löydä mistään samanlaista lasittamatonta pataa. Jos löydän padan, niin yritän hankkia myös keittokirjan sitä varten. Tai sitten pitää opetella lasitetun padan käyttöä.
Minulla on monta keittokirjaa, mutta ainoa, jota olen oikeasti käyttänyt on kouluja varten tehty "Tyttöjen keittokirja" vuodelta 1916. Sisältö on suunniteltu lapsille, joten se on tasapainossa minun taitojeni kanssa.
Maustaminen on kyllä nykyään erilaista kuin v. 1916. (Itse asiassa on kyllä niin, että maustepippuri on ihan turhan takia unohdettu. Se on hyvä mauste, eikä liika maustepippuri pilaa ruokaa. Nykyisin käytetään sen sijasta vain mustaa pippuria. Tuntuu myös siltä, että valkopippuri on unohtumassa. Rosé-pippuri ja viherpippuri taas ovat oivallisia mausteita. Niissä on oikeasti hyvä maku, eikä niitä voi panna ruokaan niin paljon, että se menisi pilalle.)
Ainoa ongelma on se, että "Tyttöjen keittokirjassa" kypsennysohjeet ovat niin epämääräisiä, ettei niistä tajua mitään. Esimerkiksi: "Keitetään hyvällä tulella viidestä minuutista yhteen tuntiin." Siis mitä? ;)Kun käsittääkseni olet siellä pääkaupunkiseudulla, niin joltakin kirpputorilta löytyy takuulla lasittamaton savipata. Minä näin niitä vähän väliä kirppareilla, eikä hintakaan ollut päätä huimaava. Kaiketi ihmiset eivät osaa käyttää pataa ja siksi hylkäävät sen.
Luin tuon ohjeesi nesteen lisäämisestä liian myöhään. Siis laitoin vähän nestettä lasittamattomaan pataan, mutta ei se siitä ollut moksiskaan. Nyt ruoka on parvekkeella jäähtymässä, koska tein sen ennakkoon vieraita ajatellen. Ensi maistamalta oli ihan makoisaa! - soilike
ii-li kirjoitti:
Sorry, jos olen paasannut samasta asiasta ennenkin. Se tuli vain taas mieleen tuosta viitsimisestä. Kokeile joskus.Mistä niitä saa?
Mikä olis haku googleen - uzma-m
vaarivaari kirjoitti:
Kuullotetut kukkakaalit lisätään kastikkeeseen ja keitellään lievällä lämmöllä ehkä 15 min. Maustetaan suolalla ja nautitaan perunoiden ja muiden perheenjäsenten kera ;-)vaariin on otettu.
soilike kirjoitti:
Mistä niitä saa?
Mikä olis haku googleenKyllä varmaankin hyvinvarustetuista taloustarvikeliikkeistä löytyy. Ehkä Stockmannilta tai jostakin erikoisliikkeestä.
Kirpputorilta...
http://www.kitchentotable.com/productlines/clay-bakers.php
Niitä on eri kokoisia. Itselläni on aika pieni ja huomaan sen edut nyt kun arkisin laitan vaan itselleni ruokaa.- ii-li
Hintriika kirjoitti:
Kun käsittääkseni olet siellä pääkaupunkiseudulla, niin joltakin kirpputorilta löytyy takuulla lasittamaton savipata. Minä näin niitä vähän väliä kirppareilla, eikä hintakaan ollut päätä huimaava. Kaiketi ihmiset eivät osaa käyttää pataa ja siksi hylkäävät sen.
Luin tuon ohjeesi nesteen lisäämisestä liian myöhään. Siis laitoin vähän nestettä lasittamattomaan pataan, mutta ei se siitä ollut moksiskaan. Nyt ruoka on parvekkeella jäähtymässä, koska tein sen ennakkoon vieraita ajatellen. Ensi maistamalta oli ihan makoisaa!...on kahta eri sorttia: Hyvin huokoisia ja hyvin tiiviitä. Minun oli hyvin huokoinen, ja sen ohjeessa kiellettiin panemasta vettä, koska liemi imeytyy pataan ja huokoset tukkeutuvat. Tiiviimpiin varmaan saakin panna vettä.
Vähän arveluttaa ostaa pataa kirpparilta, ellei se ole käyttämätön. Keramiikkaan on voinut imeytyä mitä vain, kun ei tiedä, miten sitä on pidetty. - ii-li
soilike kirjoitti:
Mistä niitä saa?
Mikä olis haku googleen129 kpl hakusanalla römertopf. Koison sivu oli hyvä. Siinä oli myös padan huolto-ohjeet.
- soilike
ii-li kirjoitti:
129 kpl hakusanalla römertopf. Koison sivu oli hyvä. Siinä oli myös padan huolto-ohjeet.
:) : ) ::))
vaarivaari kirjoitti:
Teen samankaltaista, mutta vuolukivestä tehdyn grillikiven päällä. Kivessä on reunassa rasvaura, joten ei rasvat pääse palamaan. Minulla on kaasugrilli, jossa "vanhanaikaiseen tapaan" on vulkaanisia kiviä lämpöä tasaamassa.
Käytän sitä myös mökillä hätäapu-uunina kivet pohjalla ja lisärautaritilä niiden päällä erottamassa vuokaa tai leipää kivestäpaistaa leipääkin?
Tänäkesänä maistuu lohet kasvatus lohet enemmän maalle kun on vesi vähänä.Minulle tekee pahaa kirjoilohi paistettunakin jos se maistuu maalle.
Aloitan jo kalanmaksa öljyn syönnin jos ei tule tarpeeksi kalaa syötyä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694899KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923840- 1883611
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783279Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241961
- 1851833
- 301696
- 431405