kani vai marsu?

harkitseva__

eli, olen hommaamassa lemmikkiä. olen päättänyt hankkia joko kaksi naarasmarsua tai vaihtoehtoisesti yhden luppakorvakanin, jota pitäisin jatkuvasti vapaana silleen, että opettaisin sisäsiistiksi..

sanokaapas nyt hyviä ja huonoja puolia näistä lajeista.. :D auttaisi paljon ratkaisemista!

vai kannattaisiko luppiksiakin ottaa kaksi (jos niihin päädyn) vai onko luppis onnellinen ilman toisen kanin seuraa?

19

6071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyt

      Suosittelen kania vaikka marsu taitaakin olla jonkin verran helppohoitoisempi.

      Kanista saa todella ihanan ja seurallisen kaverin, varsinkin angorakani on juuri kuvauksen mukainen. Pakollinen keriminen on taas miinusta tässä rodussa.

      Marsut eivät käsitykseni mukaan viihdy sylissä yhtä hyvin ja säikkyvätkin paljon herkemmin.

      • Anonyymi

        Ei ei mitä höpötät marsut pitää enemmän sylissä olossa kun kanit


    • suski87

      Kanitkin ovat laumaeläimiä, joten niitäkin kannattaisi hankkia se kaksi. Varmin pari on leikattu uros ja naaras. Kannattaa myös varautua siihen, etteivät kaikki kanit välttämättä opi sisäsiisteiksi, viihdy sylissä tms. ja siltikin ne tarvitsevat paljon liikuntaa ja hyvää hoitoa jopa sen yli kymmenenvuotta minkä saattavat elää. Näistä lajeista on viimeaikoina ollut puhetta muutamalla muullakin palstalla, joten nyt laiskuuttani kopioin tähän pari vanhoista vastauksistani saman tyylisiin aiheisiin:

      "Meillä majailee tällähetkellä kaksi kania; leikattu uros Maikain Goshi ja naaras Gerberan Hekla. Hekla oli ensimmäisen vuoden meille tultuaan yksin, mutta sen jälkeen kun sille tuo kaveri tuli en kyllä enää voisi edes kuvitella ottavani vain yhtä kania. Meillä kumpikaan kaneista ei varsinaisesti viihdy sylissä mutta arkojakaan ne eivät missään tapauksessa ole. Tulevat aina huoneen ovelle vastaan (kissojen takia kanien elintila rajoitettu yhteen huoneeseen) pyörivät jaloissa ja kerjäävät nameja. Ovat oppineet tulemaan jopa kutsusta luo, mokomat ahmatit. Etenkin päivisin kanit viettävät paljon aikaa paljon aikaa makoillen kylki kyljessä toistensa otsia nuollen, mutta etenkin iltaisin nuo innostuvat touhottamaan; pyörittävät aktivointipalloa kilpaa ympäri huonetta, hyppivät peräkanaa sohvalle ja kiipeilevät sen selkänojan päällä etsivät hyppytasoja eri laatikoista... Goshi myös tykkää viskoa erilaisia laatikoita ja purkkeja, jos niitä sen ulottuville sattuu.

      Johdoista kumpikaan kaneistani ei niin välitä, elleivät ne koe jonkin johdon nimenomaisesti olevan tiellä (jos ne koittavat änkeä itseään esim. jonkin tason taakse). Varmuuden vuoksi olen kuitenkin suojannut johdot puutarhaletkulla etenkin kun rotista yksi on niistä hyvin kiinnostunut. Hieman tuhoja nuo ovat kyllä aiheuttaneet; tapettia on paikoin vähän kadonnut, listat hieman pyöristyneet... mutta nuo nyt juoksevatkin vapaina huoneessa lähes 24/7. Parin viikon päästä tätä kyllä joutuu todennäköisesti väliaikaisesti rajoittamaan, kun ainakin viikot tulen viettämään kanien kanssa koulun asuntolassa. Sisäsiistejä noista ei ole kumpikaan; wc-laatikon käyttö kyllä muistetaan jos joudutaan olemaan enemmän suljettuina häkissä, mutta jaloitellessa sitä ei koeta meilllä ilmeisesti niin tärkeäksi.

      Ruualle nuo kumpikin ovat hyvin persoja ja kaikki tarjottu katoaa hyvin nopeaan oli kyseessä sitten heinä, pelletit, tuoreruoka tai namit. Koneellekin sitä on nyt oppinut varaamaan aina kuivattua ruisleipää, kuiva hedelmiä, rusinoita tai muuta pientä, kun itsekin tulee välillä jotain naposteltua ja sitten on heti pari kania jaloissa ja parhaillaan sylissäkin, kun pupsit tulevat vaatimaan osuuttaan syötävistä. Välillä nämä meidän pupsit ovat kyllä turhankin ahneita; salaattien ohella menisivät myös huonekasvit ja rottien ruokaämpäriä avatessa kaksi kanin päätä työntyy välittömästi rottien sapuskojen kimppuun, saa tuon poitsun kyllä välillä poimia heti ämpärin pohjaltakin. Jotain poitsunkin ruokahalusta kertoo sekin, että jo tunti kastraation alusta kun kani ei nukutuksen jäljiltä pystynyt vielä kunnolla kävelemäänkään se raahautui pellettikupille syömään. Heinää nuo saavatkin rajattomasti, pellettejä yhteensä alle desin päivässä (tällähetkellä merkkinä Genesis) ja tuoreruokaa päivittäin vaihtelevan määrän. Lisäksi huoneesta löytyy sitten oksia jyrsittäviksi ja silloin tällöin tosiaan kuivattua ruisleipää ja kuivahdelmiä nameiksi.

      Ikää kummallakin on nyt reilu kaksivuotta ja ainoa kerta kun näitä on eläinlääkärissä tarvinnut käyttää on tuo kun poitsu leikattiin että sen sai sitten Heklan kanssa yhteen. Ummetuksista, ripulista tms. eivät ole toistaiseksi ainakaan kärsineet kertaakaan, vaikka välillä onnistuvatkin jotain sopimatonta syömään keksittyään jonkin uuden reitin jollekin tasolle tai opittuaan pomppimaan tietsikkatuolin kautta tietokonepöydälle ja sitäkautta eteenpäin... Kaikkeen nuo ryhtyvätkin :D Kynsienleikkuu sujuu poitsun kohdalla erittäin helposti ja tytsänkin kohdalla melkein. vika on kuitenkin enimmäkseen leikkaajassa, kun tuon tytsänkin kasvattaja siltä kerran leikkasi näyttelyssä kynnet niin homma sujui niin äkkiä ja nätisti ettei tosikaan. Itse sitä vaan tuppaa liikaakin varmistelemaan ettei vahingossakaan leikkaa verisuoneen ja likalla menee hermot odotellessa kun räplään sen tassuja.

      Kanit ovat meillä lähes täysin sisäkaneja, mutta joskus käydään takapihalla valjaissa. Kahta kania ei kuitenkaan ole niin kauhean helppo yksin juoksuttaa, kun silloin kumpikin taatusti tahtoo erisuuntiin, mutta kanit tykkäävät selvästi enemmän juoksennella samanaikaisesti kun pääsevät välillä toisen viereen lepäilemään ja juoksemaan peräkanaa. Ulkoaitauksessa nuo eivät niin viihdy, kun tuo edellinen versio oli melko pieni (siirreltävä 111*74*74cm, kun tuohon pikkupihaan ei oikein isoa kiinteää voi tehdä) ettei siinä mahtunut kunnolla pomppimaan ja Hekla ei niin tykkää syödä ulkoilessaan, toisin kuin Goshi."

      "Marsut vaativat kanien tapaan paljon liikuntaa ja tilavan häkin. Aivan minimissään niitä olisi hyvä juoksuttaa 1-2 tuntia joka päivä, mutta mitä enemmän, sen parempi. Marsuja tulee olla vähintään kaksi ja kahdella vähintään 120*60cm häkki. Monet kuitenkin suosivat marsuilla laajoja taikakuutio aitauksia joilla saattaa olla kokoa useita neliöitäkin (marsut eivät hypi niin paljoa kuin kanit, joten useimmat pysyvät matalahkossa katottomassa aitauksessa mainosti). Marsut ovat kaneja ja rottia huomattavasti äänekkäämpiä ja niillä riittää äänimaailmaa erilaisista kuikutuksista vaativaan vinkunaan jos herkkuja ei tulekaan heti jos ruokapussi rapisee.

      Marsut eivät ole mahdottoman vaikeita mutta itse kokisin ne hieman rottia ja kaneja työläämmiksi. Tämä mm. siksi, että ne tarvitsevat c-vitamiinilisän ruokavalioonsa, oppivat harvoin sisäsiisteiksi, voivat saada tassunpohjiinsa känsiä joita voi joutua leikkelemään, niiden rasvarauhasta pitää puhdistaa (joskin pitäähän rotillakin häntää)... Mutta onhan se paljon ihmisestäkin kiinni, mitä hoitotoimenpiteiä pitää työläämpinä kuin toisia. Itselläni on mutamia marsuja ollut ja vaikka ne ihan mukavia puikuloita olivatkin, koen kanit ja rotat enemmän omiksi lajeikseni.

      Marsut ovat kaneja useammin syliteltäviä otuksia. Ne ovat useimmiten aktiivisimpia päivällä. Ne kuitenkin oppivat helposti toistuviin rutiineihin, minkä itse huomasin vahviten aikuisen kodinvaihtajamarsun kanssa; tämä yksilö oli tottunut saamaan aamutuoreensa viideltä aamulla, ja alkoi siihen aikaan pitää kovaa kuikutusta eikä lopettanut sitä ennenkuin herkut olivat kupissa. Monta kertaa sitä vain yritti olla huomioimatta toista, että tapa loppuisi, mutta etenkään kouluviikkoisin ei ollut vaihtoehtoja jos halusi päästä takaisin nukkumaan. Muuten kyllä sekin oikein suloinen otus grin Viimevuosina marsujen kanssa touhuilu on minulla ollut vähäisempää mutta meillä joitain kertoja hoidossa ollut marsukaksikko kyllä meinasi herättää marsukuumeenkin uudestaan. Käytännönsyistä en meille kyllä edes haluaisi yhtä aikaa kaneja ja marsuja.

      Kannattaa muuten vilkaista myös nämä sivustot lajivalintaa miettiessä:

      http://marsut.net/
      http://www.puput.net/ "

      • vastauksistanne

        päätökseni on: kaksi luppakorvakania.. :)


    • ...

      Kääpiöluppakorvakaneja ei ole olemassa, on vain kääpiöluppia, ei perään mitään korvia ja kaneja;)

      Hanki kanisi ehdottomasti SMY:n hyväksymältä kanikasvattajalta, tässä linkki sinne:
      http://www.kaniyhdistys.com/

      Ota runsaasti jo etukäteen tietoa kanejen hoidosta, ruokinnasta ym., sillä kaneista liikkuu paljon väärää ja vanhentunutta tietoa!

      Näiltä sivuilta saat oikeata tietoa kanien hoidosta ym. suosittelen käymään:

      http://groups.msn.com/tipinelainsivut

      http://protu.it.helsinki.fi/sonja/kani/kaninhoito.shtml

      http://www.kolumbus.fi/marijamuut/NETTISIVUThoitoohjeetsairaudetkanitieto/tietohoitopaasivu.htm

      http://www.kanienkotikolo.urli.net/

      http://www.sey.fi/elaintieto/kotikani.html

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Lemmikkikani

      http://www.puput.net/keskustelu/

      Onnea kaneista!

    • sivu

      on paras .Siellä on muutakin mukavaa kani-ihmisille.KANNATTAA tutustua ihan ajan kanssa ja aina uudestaan.

    • kanin entinen omistaja

      kantsii ottaa marsu kanist on hirvee hoitaminen ja muuteski mun yhel kaveril on kani ja se ei oikee jaksa sitä kosk se on nii vaivallinen ja niit kuulemma ei kantsi ottaaa kaks. kysyin joskus eläikaupast ja se ei suositellu et niit olis kaks. Mut marsu on iha kiva mut vähä säikky.

      • elina.

        SIIS MITÄ TE OIKEIN PUHUTTE TÄÄLLÄ??!
        tottakai kaks kania on parempi kun yks!
        sitte täytyy olla tosi huono eläinkauppias jos ei tiedä et kani on seuraeläin ja tarvitsee joko LAJITOVERIN tai PALJONPALJONPALJON IHMISEN SEURAA.!
        eikä marsu ole säikky, jos sitä osaa käsitellä.
        ja kannattais ekaks miettiä, että jaksaako hoitaa sitä kania vai voiko hoitaminen olla raskasta.
        omasta mielestäni kanin hoitaminen ei todellakaan ole raskasta. paitsi nyt parien kuukausien aikana
        naaraskanini rupesi murisemaan, puremaan ja raapimaan minua.
        tämän takia luultavasti joudun antamaan kanini pois ://.
        mutta sitten saan uuden kanin, jos haluan.
        ensin ajattelin myös kania ja marsua, mutta päädyin siihen että kani ja kani tai marsu ja marsu. :)

        mutta tässä kaikille pieni neuvo : naaraskanit puolustavat reviiriään(pesäkoppiaan) todella uskollisesti. uroskanit ovat leppoisempia, eli kannattaa ottaa uroskani.

        mutta, sehään on vain mun mielipide (:.


      • kanitonparhaita

        Vittu sä et tiiä mistään mitää haukut kaneja vittu


    • VtMp

      Mä ottaisin ainakin luppiksen, mutta kaikki kanit viihtyy hyvin yksinään. Olen kuullut omin korvin että myös naaraat tappelevat ennemmin tai myöhemmin. Jos välttämättä haluat ottaa kaksi kania, niin poikia suosittelen. Kyllä pojatkin tappelee, mutta kasrtoituna ne eivät. Poikasetkin ovat söpöjä mutta uroksen tulee olla ainakin 7 kuukautta lisääntyäkseen. Ainakin joidenkin sivujen mukaan. Naaraan iästä en ole varma. Minulla itsellä on hermeliini kani ja me ei oteta omaa naarasta vaa katotaan jos joku tuttu haluais poikasia ja astutettais se meidän kani. Se on siis uros. Eläinkauppiaiden mukaan urokset kesyyntyy paljon helpommin mutta en ole ihan varma. Marsuista en tiedä paljo mitään mutta onhan ne söpöjä. Kani tietoa kyllä löytyy... XD

    • kusipää

      kani pärjää kyl yksin mutta parempi olis toinenki kani seuraks. marsut ääntelee öisin ainaki meil sillon kun semmosia oli eikä niiden kanssa voi oikeen harrastaa mitää estehyppyjä muunmuassa niinun kanin kanssa, mutta helppohoitoisempia ja sulosia kyl. no kani si on kans tosi ihana mut paljon aikaa vievä ja selkeest vaikeempi hoitone.. eti tietoo ja vertaile kumpi sopii sulle paremmi, molemmat mun mielest iha kivoi

    • .....ds

      Suosittelen itse marsuja. Marsut ovat mielestäni seurallisempia. Ja eivät vie niin paljon tilaa. Marsut voivat oppia myös sisäsiistiksi, 7/8 marsuistani on sisäsiistejä.

      • kgji

        Marsut on arkoja paskoja ....... kanit rula.. marsut on vitun paskoja eikä niiden kaa voi tehä mitää. oot aika sairas jos tykkkäät marsuista-...- hanki elämä


      • Anonyymi

        8 marsua!?! Miten jaksat edes hoitaa niin monta!?!


      • Anonyymi
        kgji kirjoitti:

        Marsut on arkoja paskoja ....... kanit rula.. marsut on vitun paskoja eikä niiden kaa voi tehä mitää. oot aika sairas jos tykkkäät marsuista-...- hanki elämä

        Hanki ite!!! Ja Ps se on mielipide eli ei tarvitse ottaa, tommoista hepulia!!!


    • *luppis*

      kantsii ottaa mielummin kani koska se on oppivainen ja hyvin ihmisrakas. marsussa on huonompi puoli se että sitä on rankempi hoitaa, muutenkin marsut haiskahtaa aika paljonkin enemmän kuin kani, kani on helpompi hoitoinen kuin marsu. luppis on onnellinen ilman kaveria jos sitä hoitaa hyvin ja on sen kanssa ettei sitä jätä häkkiin yksinään ja ettei olisi sen kanssa. luppiksen elinikä on keskimmillään n.6vuotta mutta hyvin hoidettuna se elää isempäänkin!

    • *luppis*

      lisäksi kanin ei ole hyvä olla yli lihava se vain lyhentää sen elinikää!!

    • ...Lalapa....

      Suosittelen kahta luppakorva kania.

    • minttu♥

      minulla on kääpiöluppis ja mietin myös silloin marsua,mutta en oo yhtää katunut että otin kääpiöluppiksen se on niin seurallinen ja kyllä tykkää seurata perheen menoa.

    Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe