lentopelko

rooi

Tiedän että aiheesta on ollut aiemminkin keskustelua mutta miten te muut lentopelkoiset pystytte hallitsemaan pelkoanne?

Olen lähdössä marraskuussa lomalle, lentomatka noin 6h. Pelottaa nyt jo. en ole lentänyt kuin kerran aikaisemmin pienellä koneella ja nyt pelko onkin ehkä enemmän sitä että ei tiedä mitä on odotettavissa. Minulla on ahtaanpaikankammo ei niinkään ehkä lentäminen pelota vaan ahdas paikka ja se että sieltä ei pääse pois.

Vinkkejä otetaan vastaa!

9

1059

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murdock_91

Itse en kyllä ole lentopelkoinen, mutta joillain lentoyhtiöillä on joitain kursseja lentopelkoisille. Voi olla ettei Suomesta tälläistä löydy, mutta Briteissä ainakin on.

• ei kiitos

sillä voit olla turvallisuusriski ja pudotat koko koneen.

• ja minkäs voi

minä olen sentäs lentänyt monia kymmneiä kertoja mutta nykyisin pelkään vielä erityisen paljon, varsinkin tämän 11.9 jälkeen pelko on vaan kasvanut.
        Minä seuraan aina lentoemoja ja se jotenkin minua rauhoittaa kun he niin tyynesti hymyillen astelevat käytävillä. Ajattelen että jos he uskaltaa lentää työkseen, niin kyllä minäkin kerran, pari vuodessa uskallan lentää.
        Lähden viikon päästä ulkomaan reissuun ja hain lääkäriltä rauhoittavia ja ainon kyllä napata yhden pillerin ennenkuin astun koneeseen vaikka ne kyllä väsyttää.

• rooi
        ja minkäs voi kirjoitti:

minä olen sentäs lentänyt monia kymmneiä kertoja mutta nykyisin pelkään vielä erityisen paljon, varsinkin tämän 11.9 jälkeen pelko on vaan kasvanut.
        Minä seuraan aina lentoemoja ja se jotenkin minua rauhoittaa kun he niin tyynesti hymyillen astelevat käytävillä. Ajattelen että jos he uskaltaa lentää työkseen, niin kyllä minäkin kerran, pari vuodessa uskallan lentää.
        Lähden viikon päästä ulkomaan reissuun ja hain lääkäriltä rauhoittavia ja ainon kyllä napata yhden pillerin ennenkuin astun koneeseen vaikka ne kyllä väsyttää.

Ei mua niinku sanottu pelota se lentäminen van se ahtaanpaikankammo on ehkä se suurin tekijä. Ajattelin kans käydä lääkärillä ja luulen pelkkä tieto siitä et matkassa on rauhottava lääke auttaa jo pitkälle. Tää on vaan aika kaameeta ku mielikuvitus lentää aikas vauhdikkaasti ku miettii miten siihen lentämiseen sit loppuen lopuks oikeesti suhtautuu

• lentänyt
        rooi kirjoitti:

Ei mua niinku sanottu pelota se lentäminen van se ahtaanpaikankammo on ehkä se suurin tekijä. Ajattelin kans käydä lääkärillä ja luulen pelkkä tieto siitä et matkassa on rauhottava lääke auttaa jo pitkälle. Tää on vaan aika kaameeta ku mielikuvitus lentää aikas vauhdikkaasti ku miettii miten siihen lentämiseen sit loppuen lopuks oikeesti suhtautuu

mannertenvälisiä lentoja lentopelkoisena. Apua olen saanut rauhoittavista lääkkeistä. Olen ottanut tukevan annoksen ennen lentoa ja jopa lennon aikana.
        En ole tokkurainen enkä pelkää lentämistä=ahtaanpaikankammo.
        Käy lääkärissä ja selitä tilanne. Kyllä asia selviää ja pääset pelotta matkaan.
        Mukavaa matkaa

• lähtee,

tai ainakin minulla on lähtenyt minimiin lentämällä.Minun lentopelkoni oli omasta mielestäni eka kerralla paniikin kynnyksellä 1993.Ikinä ei ole pelottanut niin paljoa kuolemaan joutuminen.Kaikki lentokoneen kallistelut,mielestäni epämääräiset äänet,turbolenssit,ym olivat varmaan kuolemaan (putoamiseen)johtavia syitä.Mutta joka vuosi olen lentänyt kerran vuodessa(lomailemaan)siitä lähtien.Puhuin asiasta julkisesti,että pelottaa jne...Mutta vuosien kuluessa olen alkanut saada luottamusta lentämiseen.Edistystä on tapahtunut joka lennolla.Viimeisin lento 12/2005 oli juhlaa,kun tunsin ensi kertaa kuinka hauska on astua sisään lentokoneeseen.Mutta,mutta,mutta kuitenkin......edelleen ilmassa ollessa on "pieni" varovaisuus ja tarkkaavaisuus tallella.Kaiken kaikkiaan kehitystä on tapahtunut seuraavasti:Sanaristikoiden täyttäminen onnistuu,seurustelu toisten kanssa,jopa nukkuminen peräti 2 tuntia viimeisellä matkalla.Minä uskon,että näin käy myös sinullekkin!!!!!!Hyvää lomailua!!!!!Ps.Jos haluat keskustella asiasta lisää niin E-mail on:[email protected]

• asiaa...

yhtään tarkemmin,sillä lähes kaikki nykyään siviilikäytössä olevat lentokoneet AirBussit,Boeingit...jne....ovat kooltaan paljon suurempia kuin keskimääräinen suomalaisen ihmisen asunto.Joten se siitä ahtaanpaikankammosta.Ja ainakin minä olen AINA päässyt lentokoneesta ulos.Hieman ihmetyttää,millä lentoyhtiöllä lennät ja ne ei muka päästä koneesta matkustajia ulos lainkaan?Jos näin on niin suosittelen vaihtamaan yhtiötä.Eli kyllä niissä tilaa on ja uloskin pääsee.Ja toisaalta jos tapahtuu onnettomuus ilmassa,nousun aikana,laskun aikana niin aivan varmasti pääset ulos koneesta ja hyvällä onnella jopa loisteliaan tulimeren kera.

• rooi

ai koneesta pääsee ulos?ootko tosissas? Kiitti ku kerroit!

• saranda

Moi! Minuakin pelottaa lentäminen ja samoin kuin sinuakin juuri se ahdas ja suljettu paikka pelottaa eniten, lisäksi pelkään joutuvani paniikkiin, pelkään, että alan itkeä tai kirkua tai jotain muuta "hallitsematonta".

Kävin n. vuosi sitten Intiassa, lennot kestivät yli 10 tuntia yhteensuuntaan. Aikaisemmin olin tehnyt lentäen vain lyhyitä kotimaan matkoja. Jo viikkoja ennen matkaa oloni oli kamala, jännitin etukäteen ihan hirveästi (ehkä jopa enemmän kun itse lennolla). Sain paljon apua ja rohkaisua lukemalla ennen matkaa muiden lentopelkoisten kokemuksia ja neuvoja tältäkin keskustelupalstalta. Lisäksi Finnairin sivuilta löysin paljon hyödyllistä tietoa lentämisestä ja lentokoneista ja lentämisen turvallisuudesta. Kysymyksiä ja vastauksia lentämisestä sekä ilmailulääkärin sivut löytyvät ennen lentoa -kohdan alta.

Muistan erään lentopelkoisen neuvon erityisen hyvin. Hän neuvoi kertomaan pelosta muille. Jos matkustat puolison tai kaverin kanssa kerro hänelle mahdollisimman tarkasti tunteistasi. Koneessa kerro myös lentoemännälle. Tämä lentopelkoinen oli itse saanut tukea koneessa lentoemännältä. Lentoemäntä oli käynyt lennon aikana kyselemässä vointia ja kertomassa esimerkiksi mistä koneessa kuuluvat äänet johtuvat.

Minua nämä neuvot auttoivat suuresti. Lensin poikaystäväni kanssa ja hän tiesi, että minua pelotti ja minä tiesin, että hän olisi tukenani. Lentoemännille en pelostani kertonut, mutta pidin mielessä, että heiltä saisin myös tukea, jos sitä kaipaisin. Lennolla tarkkailin lentoemäntien ilmeitä, he jaksoivat hymyillä koko ajan, vaikka välillä oli turbulenssia. Iloiset ilmeet rohkaisivat.

Sain koneessa ikkunapaikan sekä meno- että paluulennolla, mikä oli minun tapauksessani hyvä. Vaikka pelkään myös korkeita paikkoja, lentokoneessa kilometrien korkeudessa oloni oli hyvä. Ahtaanpaikan pelkoni hellitti sillä, että sain katsella ulos. Loppumatkasta maisemat olivat upeat ja laskeutuminen aivan uuden näköiseen ympäristöön laukaisi lopulta pitkän jännityksen ja minua itketti. Itkin ja nauroin, pelon voittamisesta tuli upea tunne!

Matkasta, myös lentämisestä jäi minulle hyvät muistot. Nyt suunnittelen uutta matkaa ja huomaan jännityksen taas kasvavan, ei pelostaan pääse eroon. Mutta minulla on onnistuneita kokemuksia takana, joista saan rohkeutta.

Rohkeutta myös sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      154
      1877
    2. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      51
      1477
    3. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      103
      1436
    4. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1358
    5. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      58
      1276
    6. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      60
      1165
    7. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      988
    8. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      68
      967
    9. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      78
      822
    10. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      784
    Aihe