Murkkuikäinen koulukiusattu, apua!!!

mustarastas

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta asiasta kuin koulukiusaaminen? Meidän poika on ollut koulukiusattu jo 1-luokasta asti ja nyt 7-luokalla kiusaaminen senkun jatkuu. Kukaan ei auta! Opettajat eivät "näe", rehtori vähättelee asiaa ja muutenkin koko koulu suhtautuu asiaan todella välinpitämättömästi! Pitääkö jotain todella pahaa tapahtua ennenkuin asialle tehdään jotain? Nyt on joku ihana ihminen perustanut koulukiusaaminen-stop adressin osoitteeseen www.adressit.com/koulukiusaaminen_stop , on se ihanaa kun edes joku ihminen välittää. Vaikka koulun pitäisi välittää ihan ensimmäisenä!

61

8402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamis

Tuo koulun välinpitämättömyys on kyllä uskomatonta. Puhutaan kyllä vanhempainilloisa kuinka ollaan valmiita auttamaan ja puututaan heti kiusaamiseen jne. Ja sitten tosipaikan tullen nostetaan kädet ylös.
      Meillä ei ole kiusaamisesta kysymys vaan paljon lievemmästä ongelmasta, mutta opettajat ovat ihan avuttomia ja ovat sitä mieltä, että lapsen on itse selvittävä tilanteesta. Eikä se kyllä taida onnistua, kun tilanne on mennyt jo sen verran pitkälle.
      Harmittaa, kun mielestäni vielä seiskalla voisi erilaisia ongelmia hoitaa suht helpostikin pientä kekseliäisyyttä käyttäen.

• mustarastas

On se koulun välinpitämättömyys ja sanoisinko jopa ammattitaidottomuus uskokmatonta, mutta ikävä kyllä totta! Koulun vaihtaminen ei meillä auttanut, eikä poika enään suostu vaihtamaan koulua! Mietimme että jos 8lk vielä tilanne jatkuu, harkitseme kotikoulua. Ainoa ongelma on se, että yläasteella on jo sen verran vaativia jaksoja ja aineíta että miten selviämme siitä kunnialla. Poika kun haluaisi lähteä teknilliseen vielä joskus ja sehän edellyttää hyviä arvosanoja, ja kun on koko ajan stressiä kiusaamisesta niin miten siinä kouluun keskittyy? Kotikoulussa olisi ehkä mahdollista korottaa niitä numeroitakin..

• -n22-

Olen ollut luokalla jossa yhtä poikaa kiusattiin.Samalla luokalla olin ala-asteella,yläasteella rinnakkaisluokalla. En ollut kiusaaja,mutta seurasin tilannetta sivusta (niinkuin moni muukin.) Tänä päivänä hän on "hyvä jätkä" ja omistaa paljon kavereita.(Kuulemma)

Valitettavasti yläasteelle meno ei muuta mitään.Historia seuraa sinne mukana.Kiusaajat jatkavat siellä ja keräävät vielä uusia apujoukkoja ja keksivät uusia keinoja sortaa heikompaansa.

On valitettavaa että koulu ei tee mitään.Kiusaajat pitäisi laittaa vastuuseen teoistaan,pelkkä jälki-istunto sillointällöin ei riitä!

Olisiko teidän mahdollista vaihtaa paikkakuntaa tai pojan koulua? Melkein näen sen ainoana "oljenkortena" jos haluatte pelastaa poikanne tulevaisuuden.Kiusaaminen on jatkunut jo niin kauan,ei se siitä miksikään muutu,valitettavasti :(

• mustarastas

Paikkakunnanvaihtoa ollaan suunniteltu, se ei vain ole niin helppoa eikä onnistu ihan heti. Koulunvaihto ei onnistu, ollaan kokeiltu jo moneen otteeseen.. Kotikoulu jää sitten vielä vaihtoehdoksi, mutta on yläasteikäiselle aika vaativaa.

• tompa12
        mustarastas kirjoitti:

Paikkakunnanvaihtoa ollaan suunniteltu, se ei vain ole niin helppoa eikä onnistu ihan heti. Koulunvaihto ei onnistu, ollaan kokeiltu jo moneen otteeseen.. Kotikoulu jää sitten vielä vaihtoehdoksi, mutta on yläasteikäiselle aika vaativaa.

Minuu haukkuu yks tyyppi kuulapääks ja voi helkkari et se ottaa päähän seuraavaks ku tulee aukoo päätään ni lätty lätisee.ja se tyyppi on samal luokal ei se tavallaa ole kaveri mut kyl se munka niin ku hyvät välit koulus ellei hauku.turpaan ku antaa ni kyl loppuu kiusaaminen ku kiusaaja pelästyy

• __ss
        tompa12 kirjoitti:

Minuu haukkuu yks tyyppi kuulapääks ja voi helkkari et se ottaa päähän seuraavaks ku tulee aukoo päätään ni lätty lätisee.ja se tyyppi on samal luokal ei se tavallaa ole kaveri mut kyl se munka niin ku hyvät välit koulus ellei hauku.turpaan ku antaa ni kyl loppuu kiusaaminen ku kiusaaja pelästyy

Annat sille joku päivä oikee kunnolla kaalii ni ei tuu enää voin luvatt

• Ei.hyvä...

isä sentään, onko todella totta, että lastasi on kiusattu eka luokalta asti ja mitään ei voi tehdä? Millaista kiusaamista esiintyy ja mitä on yritetty tehdä?
      Itse en kyllä todellakaan katsoisi jos lastasi kiusattaisiin, menisin niin ylös koulun johtoportaissa, että asia otettaisiin vakavasti.

Omiani ei onneksi koskaan ole kiusattu mutta olen kyllä ollut mukana oman lapseni kaverin kiusaamisjutussa seiskaluokalla ja se kyllä saatiin loppumaan vaikka koulu vähätteli asiaa, lopulta minä kerroin vanhempain-illassa kuisaajan äidille, että hänen poikansa on kiusaaja ja kerroin kaiken mitä tiesin asiasta; tämä äiti oli onneksi vastuullinen ja heti kotiin mentyään otti pojan puhutteluun ja sai pojan itkemään...kiusaaminen loppui siihen paikkaan.
      Lasta ei saa missään tapauksessa jättää itse selvittämään asiaa, kun aikuisetkaan eivät pysty lopettamaan esim. työpaikkakiusaamista niin miten sitten lapsi.
      Onko kaikki nyt varmasti tehty; jos opettaja ei tee mitään niin mene niin ylös kuin on tarpeen vaikka poliisille jos fyysistä väkivaltaa ilmenee...kaikki keinot pitää käyttää lapsen elämän pelastamiseksi.

• mustarastas

Minun lastani on kiusattu henkisesti haukkumalla, keksimällä valheita hänestä jne.. sekä fyysisesti pahoinpidelty, tönitty, läpsitty jne.. Kaikkeni olen tehnyt ja voimat ovat jo ihan lopussa! Koulu vain lyö kapuloita rattaisiin, vähättelee ongelmaa ja jopa kieltää sen kokonaan!

Olen ollut yhteydessä vanhempiinkin, osittain senkin vuoksi että koulu ei hoitanut kiusaamisasiaa ja myös koska monesti kun jätin koululle soittopyynnön vanhemmille niin sitä ei välitetty heille asti. Yleensä vanhemmat suhtautuvat asiallisesti kiusaamiseen, mutta en sitten tiedä missä vika on kun monet kiusaajat vain jatkavat kiusaamistaan? On myös ollut tapauksia joissa vanhemmat eivät ole uskoneet omista kullannupuistaan mitään pahaa... ja kaiken huippu oli yhden 6lk pojan vanhemmat jotka vanhempien palaverissa alkoivatkin syyttää meidän poikaamme siitä että hän provosoi kiusaajaa, eli heidän poikaansa ja lopuksi asia meni niin että tämän kiusaajan äiti sanoi että häntä on kiusattu koulussa koska hän on ulkomaalainen ja hänen poikaansa myös ja nyt pojasta on vain tullut koulukiusaaja.. ja thats it! Ei mitään muuta, eli äiti puolusti poikaansa joka on koulukiusaaja sillä että poikaa on kiusattu ja nyt pojalla on oikeus kostaa/antaa takaisin viattomille osapuolille! Sairasta sanon minä!!! Poliisille tein ilmoituksen mm.kun pojastani tehtiin herjaava sivusto IRC-galleriaan nettiin, poliisi soitti minulle ja sanoi että ikävä kyllä he eivät voi tehdä mitään koska tekijät ovat alle 15v..! Ja kun tein rikosilmoituksen entisestä naapurinrouvasta ja hänen pojastaan jotka alkoivat levittämään minusta ja pojastani juoruja ja valheita, ja tämä rouva lapsensa kanssa meni jutuissaan ja valheissaan niin pitkälle että aikuisetkin ihmiset tulivat uhkailemaan silloin 11v poikaani!!! Kukaan ei vaivautunut meiltä kysyä pitävätkö nämä jutut paikkansa! Poliisi joutui hylkäämään jutun koska näyttöä ei ollut heille riittävästi!

Kaikkeni olen tehnyt, koulussa puhunut opettajan, rehtorin, koulukuraattorin, terveydenhoitajan, lääkärin, psykologin jne. kanssa, ja kukaan ei oole saanut kiusaamista loppumaan...vieläkö minun pitäisi koulun talonmiestä jututtaa? Jospa hän osaisi auttaa ja kertoa miten se kiusaaminen saadaan loppumaan??? Omat voimani ovat menneet ihan tapellessa ja taistellessa tämän asian kanssa, eikä loppua näy..
        On se koulun välinpitämättömyys ja sanoisinko jopa ammattitaidottomuus uskomatonta, mutta ikävä kyllä totta! Koulun vaihtaminen ei meillä auttanut, eikä poika enään suostu vaihtamaan koulua! Mietimme että jos 8lk vielä tilanne jatkuu, harkitseme kotikoulua. Ainoa ongelma on se, että yläasteella on jo sen verran vaativia jaksoja ja aineíta että miten selviämme siitä kunnialla. Poika kun haluaisi lähteä teknilliseen vielä joskus ja sehän edellyttää hyviä arvosanoja, ja kun on koko ajan stressiä kiusaamisesta niin miten siinä kouluun keskittyy? Kotikoulussa olisi ehkä mahdollista korottaa niitä numeroitakin..?

Nyt toivonkin että tuo kyseinen adressi keräisi niin paljon nimiä että opetushallitus saisi jotain kouluissa aikaiseksi koulukiusaamisen poistamiseksi kouluista!!!

• Tuleva opettaja
        mustarastas kirjoitti:

Minun lastani on kiusattu henkisesti haukkumalla, keksimällä valheita hänestä jne.. sekä fyysisesti pahoinpidelty, tönitty, läpsitty jne.. Kaikkeni olen tehnyt ja voimat ovat jo ihan lopussa! Koulu vain lyö kapuloita rattaisiin, vähättelee ongelmaa ja jopa kieltää sen kokonaan!

Olen ollut yhteydessä vanhempiinkin, osittain senkin vuoksi että koulu ei hoitanut kiusaamisasiaa ja myös koska monesti kun jätin koululle soittopyynnön vanhemmille niin sitä ei välitetty heille asti. Yleensä vanhemmat suhtautuvat asiallisesti kiusaamiseen, mutta en sitten tiedä missä vika on kun monet kiusaajat vain jatkavat kiusaamistaan? On myös ollut tapauksia joissa vanhemmat eivät ole uskoneet omista kullannupuistaan mitään pahaa... ja kaiken huippu oli yhden 6lk pojan vanhemmat jotka vanhempien palaverissa alkoivatkin syyttää meidän poikaamme siitä että hän provosoi kiusaajaa, eli heidän poikaansa ja lopuksi asia meni niin että tämän kiusaajan äiti sanoi että häntä on kiusattu koulussa koska hän on ulkomaalainen ja hänen poikaansa myös ja nyt pojasta on vain tullut koulukiusaaja.. ja thats it! Ei mitään muuta, eli äiti puolusti poikaansa joka on koulukiusaaja sillä että poikaa on kiusattu ja nyt pojalla on oikeus kostaa/antaa takaisin viattomille osapuolille! Sairasta sanon minä!!! Poliisille tein ilmoituksen mm.kun pojastani tehtiin herjaava sivusto IRC-galleriaan nettiin, poliisi soitti minulle ja sanoi että ikävä kyllä he eivät voi tehdä mitään koska tekijät ovat alle 15v..! Ja kun tein rikosilmoituksen entisestä naapurinrouvasta ja hänen pojastaan jotka alkoivat levittämään minusta ja pojastani juoruja ja valheita, ja tämä rouva lapsensa kanssa meni jutuissaan ja valheissaan niin pitkälle että aikuisetkin ihmiset tulivat uhkailemaan silloin 11v poikaani!!! Kukaan ei vaivautunut meiltä kysyä pitävätkö nämä jutut paikkansa! Poliisi joutui hylkäämään jutun koska näyttöä ei ollut heille riittävästi!

Kaikkeni olen tehnyt, koulussa puhunut opettajan, rehtorin, koulukuraattorin, terveydenhoitajan, lääkärin, psykologin jne. kanssa, ja kukaan ei oole saanut kiusaamista loppumaan...vieläkö minun pitäisi koulun talonmiestä jututtaa? Jospa hän osaisi auttaa ja kertoa miten se kiusaaminen saadaan loppumaan??? Omat voimani ovat menneet ihan tapellessa ja taistellessa tämän asian kanssa, eikä loppua näy..
        On se koulun välinpitämättömyys ja sanoisinko jopa ammattitaidottomuus uskomatonta, mutta ikävä kyllä totta! Koulun vaihtaminen ei meillä auttanut, eikä poika enään suostu vaihtamaan koulua! Mietimme että jos 8lk vielä tilanne jatkuu, harkitseme kotikoulua. Ainoa ongelma on se, että yläasteella on jo sen verran vaativia jaksoja ja aineíta että miten selviämme siitä kunnialla. Poika kun haluaisi lähteä teknilliseen vielä joskus ja sehän edellyttää hyviä arvosanoja, ja kun on koko ajan stressiä kiusaamisesta niin miten siinä kouluun keskittyy? Kotikoulussa olisi ehkä mahdollista korottaa niitä numeroitakin..?

Nyt toivonkin että tuo kyseinen adressi keräisi niin paljon nimiä että opetushallitus saisi jotain kouluissa aikaiseksi koulukiusaamisen poistamiseksi kouluista!!!

Teillä on ikävä tilanne, jota minun on tulevana opettajana hyvin vaikea ymmärtää. Lukion sijasta olen päättänyt mennä nimenomaan opettamaan yläasteelle, jotta voin tehdä oman osani koulukiusaamisen lopettamiseksi. Ennen suurien tavoitteideni saavuttamista roikun keskustelupalstalla miettimässä lapsesi koulun välinpitämätöntä asennetta.

Mainitsit, että edes rehtori ei suhtaudu asiaan vakavasti. Uskon, että olet koettanut kaikkesi, mutta jäin miettimään käyttämääsi volyymia. Tönimistä ja läpsimistä on montaa laatua, joten ehkäpä rehtorille pitäisi vielä teroittaa asian vakavuutta. Jollei koulun pää edelleenkään kiinnostu koulun ilmapiiristä, voit aina luvata tehdä hänestä kantelun / valituksen. Luulisi äänen muuttuvan kellossa.

Et kertonut, mitä IRC-gallerian kanssa lopulta tapahtui, mutta olethan huomannut sivuilla mahdollisuuden ottaa yhteyttä ylläpitoon. Selittämällä tilanteen epäilen gallerian tiiminkin heräävän ja poistavan herjaavan osion.

Mitä lasten vanhempiin tulee, niin valitettavasti vanhemmilla on taipumusta olla epäuskoisia sen suhteen, että heidän kullannuppunsa voisi jotakin pahaa tehdä. Pääasiassa saamasi asiallinen suhtautuminen on todella positiivinen asia, vaikka muutama onnetonkin vanhempien kirjoon kuuluu.

Jos olisin sinä, ottaisin kotikoulun puheeksi lapsen kanssa. En usko, että hänellä mitään asiaa vastaan on, mikäli koulussa on jatkuva aivotärähdyksen vaara. Hänellä itsellään pitää kuitenkin olla motivaatiota tehdä töitä myös kotona, jotta numerot eivät laske. En usko, että ainakaan kouluun jääminen niitä nostaisikaan, mutta motivoituminen television ja tietokoneen lähellä voi olla teini-ikäiselle vaikeaa. :)

Tästä nyt tuli tällaista ajatuksenjuoksua, jota syvästi pahoittelen. Teille toivotan kaikkea hyvää.

• eivät kommentoi
        Tuleva opettaja kirjoitti:

Teillä on ikävä tilanne, jota minun on tulevana opettajana hyvin vaikea ymmärtää. Lukion sijasta olen päättänyt mennä nimenomaan opettamaan yläasteelle, jotta voin tehdä oman osani koulukiusaamisen lopettamiseksi. Ennen suurien tavoitteideni saavuttamista roikun keskustelupalstalla miettimässä lapsesi koulun välinpitämätöntä asennetta.

Mainitsit, että edes rehtori ei suhtaudu asiaan vakavasti. Uskon, että olet koettanut kaikkesi, mutta jäin miettimään käyttämääsi volyymia. Tönimistä ja läpsimistä on montaa laatua, joten ehkäpä rehtorille pitäisi vielä teroittaa asian vakavuutta. Jollei koulun pää edelleenkään kiinnostu koulun ilmapiiristä, voit aina luvata tehdä hänestä kantelun / valituksen. Luulisi äänen muuttuvan kellossa.

Et kertonut, mitä IRC-gallerian kanssa lopulta tapahtui, mutta olethan huomannut sivuilla mahdollisuuden ottaa yhteyttä ylläpitoon. Selittämällä tilanteen epäilen gallerian tiiminkin heräävän ja poistavan herjaavan osion.

Mitä lasten vanhempiin tulee, niin valitettavasti vanhemmilla on taipumusta olla epäuskoisia sen suhteen, että heidän kullannuppunsa voisi jotakin pahaa tehdä. Pääasiassa saamasi asiallinen suhtautuminen on todella positiivinen asia, vaikka muutama onnetonkin vanhempien kirjoon kuuluu.

Jos olisin sinä, ottaisin kotikoulun puheeksi lapsen kanssa. En usko, että hänellä mitään asiaa vastaan on, mikäli koulussa on jatkuva aivotärähdyksen vaara. Hänellä itsellään pitää kuitenkin olla motivaatiota tehdä töitä myös kotona, jotta numerot eivät laske. En usko, että ainakaan kouluun jääminen niitä nostaisikaan, mutta motivoituminen television ja tietokoneen lähellä voi olla teini-ikäiselle vaikeaa. :)

Tästä nyt tuli tällaista ajatuksenjuoksua, jota syvästi pahoittelen. Teille toivotan kaikkea hyvää.

Ammattikoulussa minun poikaani alettiin kiusata.Ihmettelin tilannetta ja opettajakin sanoi,että tulee kouluun,mutta lähtee kesken päivän pois.Puhuin pojan kanssa ja hän kertoi,että jotkut oppilaat alkavat vinoilla ja töniä.Lapseni katsoi parhaammaksi niissä tilanteissa lähteä pois paikalta,ennemmin kuin alkaisi nujakoida kiusaajien kanssa.Opettaja myönsi että on nähnyt sellaista tapahtuvan.
        Seuraavana syksynä homma jatkui,luokanvalvoja vaihtui ja sanoin tilanteesta tälle uudelle opettajalle,joka vain totesi,että sellaista pitää kestää...Tilanne ajautui siihen,että poikani ei mennyt kouluun ja erotetaanhan siitä,jos et kerran kouluasi käy.
        No nyt on työelämässä ollut jo vuosia ja asiat mallillaan.Harvoin kiusaajat varmaan miettivät mihin heidän kiusaamisensa johtaa tai sitten eivät välitä vaikka toinen ei saa kouluansa suoritettua heidän takiaan.

• poika, 8lk
        mustarastas kirjoitti:

musta tehtiin 6lk kanssa herjaava yhteisö, joka nyt ei paljon haitannut, mutta seiskaluokan alussa sitten kyllästyin siihen ja menin ilmoittamaan ylläpidolle siitä, ei tarvitse olla edes jäsen että voisi ilmoittaa. Muutama päivä meni kunnes sais ylläpidolta sähköpostia että kyseinen yhteisö on poistettu ja perustajat saivat jäähyä, heidän reaktioitaan oli todella huvittava seurata :D

• Ei koulukiusaaja.
        mustarastas kirjoitti:

Ne koulukiusaajat kerää ison porukan ympärilleen.Ne tuntee toisensa monen vuoden ajalta.Pahinta oli minun aikaan se kun vuonna 1982 aikanaan piti mennä yläasteelle isompaan kouluun syrjäkylältä kuudennen luokan jälkeen.Siellä ei ollut tuttuja ja toki syrjäkylän koulusta tulleet oppilaat oli heti kiusausporukan kohteena.Minun kohdalla kiusaaminen jatkui 20 vuotiaaksi asti jopa koulun jälkeen kunnes viimein sulake paloi ja niittasin turpaan ja kunnolla sitä kouluajan kiusaajaa.Siihen loppui.Oon samaa mieltä täysin ettei opettajat puutu koulukiusaamiseen.Varsinkaan pikku kunnissa missä opettajat tuntee monesti kiusaaja oppilaan vanhemmat jotka on ns.paremmissa piireissä.Esim pienen kunnan päättäjissä.Karu totuus.

• voin

sanoa että poikasi on varmaan jotenkin vähän nörtti tai jotain sellaista. Ja uskon että opettajiakaan ei kiinnosta tehdä mitään asialle. No kumminkin suosittelisin että opetat jotenkin poikaasi vastustamaan kiusaamista ei se lopu ennen ylä-asteen loppumista muuten. esim itsepuolustus.

T. Entinen koulukisattu nykyinen narkkari.

• Tapahtuu

Tossahan tapahtuu ennenpitkään se että poikasi näkee jonkun kiusaajista yksin ja todennäköisesti käyttää tilanteen hyväkseen ja antaa kunnon selkäsaunan. Sitten mietitään kyllä koulun kautta että miten moinen saadaan loppumaan kun toinen vihdoinkin kostaa 7 vuoden edestä. Tai sitten poikasi tekee todella jotain ihan muuta... Sitä ei ikinä tiedä kuinka pahaa se kiusaaminen oikeasti on.

• jsghsdghdsfg
      • koulukiusattu

vaikea kysymys:
        silloin kun on kiusattu, ei ole välttämättä voimia puuttua asiaan.

jos olisi edes sen verran rohkeutta tai voimia että kiusattu esim. kysyisi suoraan kiusaajaltaan: miksi kiusaat ?

ja sanoisi: en hyväksy tätä.

tämän jälkeen rehtorit yms julkisuus.

mutta kun kiusattu ei tätä prosessia jaksa, sillä hetkellä.

• mikaaaaa

Vieläkö käytte lukemassa näitä viestejä? Tuntuu että joko koko kylä on täynnä hulluja tai sitten sinun ja poikasi tarina ei ole koko totuus. Luultavasti puhumasi on totta ja kyläläiset hulluja. Ehdottaisin että marssisit vielä kerran rehtorin puheille ja sanoisit että nyt sen kiusaamisen on loputtava tai soitat vaikkapa iltalehdelle ja kerrot juttusi sinne. Tuskin ottaa rehtori sitä häpeää koulullensa. Lisäksi yritä tsempata poikaasi sanomaan vastaan tai jopa lyömään kiusaajiansa. Tietysti se on vaikeaa koska hän on aina ollut kiusattu. Myös rehellinen kysymys että miksi toimitte noin voisi olla paikallaan. Ja keksinpä vielä yhden avun. Pyydätte koulun oppilaitten vanhemmat luoksenne keskustelemaan asiasta ja selvittämään tilanne. Jos eivät tule niin siitä hyvä lisä iltalehti tarinaanne. Voisitte myöskin ottaa yhteyttä paikkakuntanne koulutus asiosta vastaviin ja kunnanvaltuustoon sähköpostitse. Eihän tuommoinen voi jatkua. Tekisi jonkin verran mieli henkiökohtaisesti tulla jututtamaan näitä koululaisia vaikka en ketään teistä tunnekkaan.

• tietää

-itse olen nyt 44v koulukiusattu..kiusaaminen alkoi 7luokalla ja jatkui läpi elämän,koulu-ammattikoulu-armeija työelämä.kaipa se vaistottiin että tuota on helppo rääkätä.
      -nykyään elän mieluiten (vaikkakin aviossa)erossa ihmisistä mahdollisimman paljon.työ elämän jätin ko aikoja sitten näiden syiden vuoksi nykyään kartan ihmisiä minkä vain voin.ystäviä minulle ei juuri koskaan ole ollut enkä niitä enää haluakaan...
      -vain yksi ihminen niistä kaikista jotka minua kiduttivat läpi elämän tuli ja pyysi kahville ja pyysi anteeksi tekojaan.jumala häntä siunatkoon..ainoa jota voi sanoa ihmiseksi....

• RR

En ole varma miksi minua ruvettin ala-asteella alunperin kiusamaan. Luultavasti siksi koska olin varsin kiltti silmälasipäinen ylikiltti pojanreppana? Haukkumista ja nimittelyä sain kuulla 9.luokkaan asti. Minulta kyseltiin esim, että nussinko omaa äitiäni tai että olenko jotenkin vammainen. Myös koulun ulkopuolella sain kärsiä kiusaajistani. Koulussa minua ei ikinä lyöty mutta vapaa-ajalla kyllä. Pahin kurittaja oli minua joitain vuosia vanhempi. Kaverit joita minulla oli ollut aikaisemmin rupesivat välttelemään minua koska eivät halunneet ottaa kantaa asioihin. Kaiken tämän jälkeen rupesin juomaan kovasti ja sitä jatkui lähes 15 vuotta. Tällä hetkellä yritän päästä viinasta eroon ja nauttia elämästäni. Muistot silti piinaavat minua. Elän nykyään erakon elämää ja en pysty luottamaan ihmisiin. Pystyn kyllä käymään töissä ja hoitamaan asiani. Uusien ihmissuhteiden luominen on kuitenkin aika hankalaa. Olen tavannut kiusaajiani jälkeenpäin ja osa heistä ovat pahoillaan. Myös pahin vihamieheni ja turpaanläiskijäni vuosia myöhemin pyysi minulta anteeksi. Hieman tämän jälkeen hän tappoi itsensä. Olin onneksi kerennyt tutustua häneen ja kuulla hänen tarinansa. Se oli sama kuin minun. Rakastakaa toisianne.

• Koulukiusattu
        RR kirjoitti:

En ole varma miksi minua ruvettin ala-asteella alunperin kiusamaan. Luultavasti siksi koska olin varsin kiltti silmälasipäinen ylikiltti pojanreppana? Haukkumista ja nimittelyä sain kuulla 9.luokkaan asti. Minulta kyseltiin esim, että nussinko omaa äitiäni tai että olenko jotenkin vammainen. Myös koulun ulkopuolella sain kärsiä kiusaajistani. Koulussa minua ei ikinä lyöty mutta vapaa-ajalla kyllä. Pahin kurittaja oli minua joitain vuosia vanhempi. Kaverit joita minulla oli ollut aikaisemmin rupesivat välttelemään minua koska eivät halunneet ottaa kantaa asioihin. Kaiken tämän jälkeen rupesin juomaan kovasti ja sitä jatkui lähes 15 vuotta. Tällä hetkellä yritän päästä viinasta eroon ja nauttia elämästäni. Muistot silti piinaavat minua. Elän nykyään erakon elämää ja en pysty luottamaan ihmisiin. Pystyn kyllä käymään töissä ja hoitamaan asiani. Uusien ihmissuhteiden luominen on kuitenkin aika hankalaa. Olen tavannut kiusaajiani jälkeenpäin ja osa heistä ovat pahoillaan. Myös pahin vihamieheni ja turpaanläiskijäni vuosia myöhemin pyysi minulta anteeksi. Hieman tämän jälkeen hän tappoi itsensä. Olin onneksi kerennyt tutustua häneen ja kuulla hänen tarinansa. Se oli sama kuin minun. Rakastakaa toisianne.

Otan osaa. Harmi että oot joutunu kestämään vielä kamalampaa koulukiusaamista, kuin minä itse. Vaikka multa löytyykin tommonen hirvee lista melkein kaikista inhottavista ja mieleen painuneista asioista.
        Toivottavasti sua ei jatkossa tulla enään kiusaamaan... Kaikkea hyvää sulle.

• mulannn

Minua kiusattiin koko perus koulun ajan, 9 vuotta. Oli tuskaa. Syyksi että olin hieman etäisempi kuin toiset. Noh, eipä vain sattunut kiinnostamaan sellaisten pentujen seura, kun eivät muuta osanneet kuin vähätellä ja aliarvioida kokoajan.

Nykyäänkin muistot ja tietyt tilanteet alkavat melkein päivittäin ahistamaan. Yläasteen lopussa olin muutenkin kadottanut koko elämäniloni kiusaajien vuoksi. Heh, kiitos heille ... Noh, vietin mielenterveysongelmien takia puoli vuotta suljetulla. Nyt on elämä hieman alkanut tasaantua. Vielä kun saisin lopun päihteiden käytölle.

Tsemppiä kiusattujen vanhemmille ja kiusatuille!

• vsdfbhb

Mua kiusattiin myös koko peruskoulun ajan. Kiusaaminen loppui kun menin toiselle puolelle kaupunkia tasokkaaseen lukioon. Meidän koulussa yläasteella meni todella huonosti rehtorin vaihtumisen jälkeen. Ei mitään kuria. kukaan ei puuttunut kiusaamiseen. En tavallaan ole vihainen sille ihmiselle joka minua kiusasi sillä tiedän että hänellä oli rankkaa. En puolustele häntä, mutta hänen kotiolonsa olivat kaameat (meillä oli ennen yhteinen ystävä ja kävinkin joskus heidän kotonaan). Hänen vanhempansa hakkasivat häntä, pakottivat vahtimaan naapurin juopon kakaroita jotta saivat rahaa kaljaan, myivät tämän tytön lemmikkejä jotta saivat kaljaa. Hänen isoveljensä hakkasi häntä. Ja vielä kaiken huipuksi kaksi kehitysvammaista siskoa haarrastivat seksiä keskenään. En ymmärrä missä lastensuojeluviranomaiset olivat! Homma meni siihen että kasilla tämä tyttö alkoi tulla kouluun piikinjäljet kädessään. En ihmettele jos tuollaisen jälkeen käyttäytyy normaalisti.
        Muutenkin aina silloin tällöin joku muutti paikkakunnalta pois koska kiusaus jatkui. Hakattiin päätä tiiliseinään etc. Olin onnekas koska muhun ei käyty käsiksi. Haukuttiin vaan ja peloteltiin. Vieläkin pelkään muita ihmisiä, etenkin lapsia ja nuoria vaikka olen jo 25 vuotias. Jatkan kouluani syksyllä uudessa ryhmässä ja mua pelottaa että kiusaaminen alkaa uudestaan vuosien tauon jälkeen.
        Kiusaaminen jättää kyllä pysyvät arvet. Itse rupesin purkamaan pahaa oloani lääkkeiden väärinkäytöllä 12-vuotiaana. Otin mm. yliannostuksia joiden takia oltiin välillä sairaalassa. Viiltelin, välillä oltiin tikattavana. Tätä on jatkunut ihan viime vuosiin saakka. Välillä tuntuu ettei elämässä ole mitään järkeä. Pelkään nuoria ja lapsia koulukiusaamisen takia, pelkään miehiä seksuaalisen hyväksikäytön takia ja äiti on alkoholisti. Mulla on nykyään vaikeaa päästä elämässä alkuun sillä kaiken tämän jälkeen mulle puhkesi nuorena skitsofrenia, maniaa ja vaikea masennus. Lääkkeitä popsin joka päivä, olen ollut myös suljetulla. Nuorena mulle myös puhkesi kaiken paskan takia bulimia, josta on muistona falskaava ruokatorvi ja huonot hampaat.
        Ei todellakaan kannata jättää nuorta/lasta itse selviytymään. Pahimmassa tapauksessa välit menee vanhempien ja lapsien välillä, kun nuori kokee ettei vanhemmat ole yrittäneet tarpeeksi saada kiusaamista loppumaan. Aloittaja on sentään yrittänyt jotain, mun vanhemmat eivät puutuneet millään lailla. Vieläkin muistan mitä kuudennella kun kerroin kiusaamisesta (taas) isä vain sanoi että ei tehdän tästä mitään juttua kun sun opettajalla on ollut niin vaikeaa. Kiitos vaan tästäkin.
        Kerroin tämän kaiken siksi että haluan muistuttaa että skitsofrenia ja muut sairaudet voi puhjeta kun elämässä on tarpeeksi stressiä ja pahoja kokemuksia joita mieli ei kestä. Ja skitsofrenian kanssa eläminen on aivan kamalaa. Aina pitää pelätä psykoosijaksoja. Elämästä ei tule mitään. Ei voi hankkia lapsiakaan. Vaikkei mulla perinnöllistä alttiutta olekaan.
        Eli miettikää moneen kertaan ennen kuin jätätte lapsenne vaan pärjäämään. Hänelle voi jäädä aikuisenakin se tunne että hänessä on jotain vikaa kun kaikki ovat häntä kohtaan ilkeitä ja välinpitämättömiä. Puhun kokemuksesta.
        Pointsit sille joka jaksoi lukea.

• Reino Retuperä
        vsdfbhb kirjoitti:

Mua kiusattiin myös koko peruskoulun ajan. Kiusaaminen loppui kun menin toiselle puolelle kaupunkia tasokkaaseen lukioon. Meidän koulussa yläasteella meni todella huonosti rehtorin vaihtumisen jälkeen. Ei mitään kuria. kukaan ei puuttunut kiusaamiseen. En tavallaan ole vihainen sille ihmiselle joka minua kiusasi sillä tiedän että hänellä oli rankkaa. En puolustele häntä, mutta hänen kotiolonsa olivat kaameat (meillä oli ennen yhteinen ystävä ja kävinkin joskus heidän kotonaan). Hänen vanhempansa hakkasivat häntä, pakottivat vahtimaan naapurin juopon kakaroita jotta saivat rahaa kaljaan, myivät tämän tytön lemmikkejä jotta saivat kaljaa. Hänen isoveljensä hakkasi häntä. Ja vielä kaiken huipuksi kaksi kehitysvammaista siskoa haarrastivat seksiä keskenään. En ymmärrä missä lastensuojeluviranomaiset olivat! Homma meni siihen että kasilla tämä tyttö alkoi tulla kouluun piikinjäljet kädessään. En ihmettele jos tuollaisen jälkeen käyttäytyy normaalisti.
        Muutenkin aina silloin tällöin joku muutti paikkakunnalta pois koska kiusaus jatkui. Hakattiin päätä tiiliseinään etc. Olin onnekas koska muhun ei käyty käsiksi. Haukuttiin vaan ja peloteltiin. Vieläkin pelkään muita ihmisiä, etenkin lapsia ja nuoria vaikka olen jo 25 vuotias. Jatkan kouluani syksyllä uudessa ryhmässä ja mua pelottaa että kiusaaminen alkaa uudestaan vuosien tauon jälkeen.
        Kiusaaminen jättää kyllä pysyvät arvet. Itse rupesin purkamaan pahaa oloani lääkkeiden väärinkäytöllä 12-vuotiaana. Otin mm. yliannostuksia joiden takia oltiin välillä sairaalassa. Viiltelin, välillä oltiin tikattavana. Tätä on jatkunut ihan viime vuosiin saakka. Välillä tuntuu ettei elämässä ole mitään järkeä. Pelkään nuoria ja lapsia koulukiusaamisen takia, pelkään miehiä seksuaalisen hyväksikäytön takia ja äiti on alkoholisti. Mulla on nykyään vaikeaa päästä elämässä alkuun sillä kaiken tämän jälkeen mulle puhkesi nuorena skitsofrenia, maniaa ja vaikea masennus. Lääkkeitä popsin joka päivä, olen ollut myös suljetulla. Nuorena mulle myös puhkesi kaiken paskan takia bulimia, josta on muistona falskaava ruokatorvi ja huonot hampaat.
        Ei todellakaan kannata jättää nuorta/lasta itse selviytymään. Pahimmassa tapauksessa välit menee vanhempien ja lapsien välillä, kun nuori kokee ettei vanhemmat ole yrittäneet tarpeeksi saada kiusaamista loppumaan. Aloittaja on sentään yrittänyt jotain, mun vanhemmat eivät puutuneet millään lailla. Vieläkin muistan mitä kuudennella kun kerroin kiusaamisesta (taas) isä vain sanoi että ei tehdän tästä mitään juttua kun sun opettajalla on ollut niin vaikeaa. Kiitos vaan tästäkin.
        Kerroin tämän kaiken siksi että haluan muistuttaa että skitsofrenia ja muut sairaudet voi puhjeta kun elämässä on tarpeeksi stressiä ja pahoja kokemuksia joita mieli ei kestä. Ja skitsofrenian kanssa eläminen on aivan kamalaa. Aina pitää pelätä psykoosijaksoja. Elämästä ei tule mitään. Ei voi hankkia lapsiakaan. Vaikkei mulla perinnöllistä alttiutta olekaan.
        Eli miettikää moneen kertaan ennen kuin jätätte lapsenne vaan pärjäämään. Hänelle voi jäädä aikuisenakin se tunne että hänessä on jotain vikaa kun kaikki ovat häntä kohtaan ilkeitä ja välinpitämättömiä. Puhun kokemuksesta.
        Pointsit sille joka jaksoi lukea.

Aikaisemmassa viestissäni kerroin että olin tutustunut kiusaajaani myöhemmin. Hän oli pahoillaan ja ihmetteli kuinka voin antaa anteeksi jotain sellaista jota hän oli minulle tehnyt. Hakannut paskat ulos! Olisin saanut häntä lyödä vanhojen muistojen kunniaksi mutten halunnut, koska en käyttäydy niin. Olen päätellyt että kiusatuiksi joutuvat ihmiset jotka haluavat hyvää, ovat arkoja, oikeudenmukaisia ja vilpittömiä. Kiusaajat tajuavat tämän ja käyvät kimppuun koska koston vaaraa ei ole. Kokemani asiat vaivaavat minua päivittäin. Psyyke joutuu koetukselle miettiessäni näitä. Itsetuntoni ei ole tarpeeksi vahva voidakseni hymyillä näille asioille. Tiedän että asiat muuttuvat paremmaksi. Se on karman laki. Sitä saa mitä tilaa. Minä olen tilannut onnea ja rauhaa.

• M.R ?
        Reino Retuperä kirjoitti:

Aikaisemmassa viestissäni kerroin että olin tutustunut kiusaajaani myöhemmin. Hän oli pahoillaan ja ihmetteli kuinka voin antaa anteeksi jotain sellaista jota hän oli minulle tehnyt. Hakannut paskat ulos! Olisin saanut häntä lyödä vanhojen muistojen kunniaksi mutten halunnut, koska en käyttäydy niin. Olen päätellyt että kiusatuiksi joutuvat ihmiset jotka haluavat hyvää, ovat arkoja, oikeudenmukaisia ja vilpittömiä. Kiusaajat tajuavat tämän ja käyvät kimppuun koska koston vaaraa ei ole. Kokemani asiat vaivaavat minua päivittäin. Psyyke joutuu koetukselle miettiessäni näitä. Itsetuntoni ei ole tarpeeksi vahva voidakseni hymyillä näille asioille. Tiedän että asiat muuttuvat paremmaksi. Se on karman laki. Sitä saa mitä tilaa. Minä olen tilannut onnea ja rauhaa.

Kiusattuja ovat ne hylkiöt jotka nököttävät kotona tietokoneen ääressä useimmin...Oletko varma ettei poikasi kiusaaminen johdu hänestä itsestään? Meidän luokalla ainakin kiusataan paria pilkun nussijaa ja muuten vaan kaikille v1ttu1levaa kakaraa joka nauraa joka asiaa ja hölöttää korvan juuressa kiakkea p4sk44

• 14v
        M.R ? kirjoitti:

Kiusattuja ovat ne hylkiöt jotka nököttävät kotona tietokoneen ääressä useimmin...Oletko varma ettei poikasi kiusaaminen johdu hänestä itsestään? Meidän luokalla ainakin kiusataan paria pilkun nussijaa ja muuten vaan kaikille v1ttu1levaa kakaraa joka nauraa joka asiaa ja hölöttää korvan juuressa kiakkea p4sk44

muaki haukutaan kääpiöksi, heliumiksi, karvattomaksi. joka viikko ainaki 3 krt.

kyllä vetäisin turpaan jos tulis yö myöhään vastaan

• Koulukiusattu

Olen 13-vuotias tyttö ja minä olen joutunut kestämään kiusaamista melkein koko elämäni aikana. Tarhassa olimme melkein kuin kaikki yhtä perhettä, mutta välillä joku saattoi aina ottaa parhaan parikseen johonkin leikkiin tai muuhun vastaavaan, ja tietysti muut seurasivat perässä. Sitten oli aika siirtyä kouluun.

Kiusaaminen pahenee

Ensimmäisellä luokalla olin vielä pirteä pieni tyttö joka sai esittäytymiskierroksella uuden tulokkaan ystäväkseen. No silloin tietysti kaikkia kiusataan leikillä, mutta satuin möhlimään tilanteen joskus ensimmäisen ja kolmannen luokan välissä kun pussasin yhtä poikaa (ei mikään suosittu). Olin sitä ennen hyvää pataa yhden kiusaajani kanssa. Hän alkoin tämän kuullessaan kiusaamaan minua hihittelemällä ja yrittäen saada muita mukaansa. Tämä kuitenkin harmikseni tehosi ja niin kaikki alkoi.
      Onneksi omistin 3 ystävää joiden ansiosta selviydyin hyvin viidennen luokan puoleenväliin, jolloin vanhempani olivat päättäneet muuttaa pois tuntemastani kotiseudusta.
      Sitä ennen olin joutunut kestämään hirveitä salajuonija, syrjimistä ja muuta sen tapaista aina tyhmiin pilatekstiviesteihin asti, jotka tulivat vielä tuplana takaisin koulussa tämän lisäksi.

Uusi koulu, uudet kiusaajat

Sitten koitti se haikea päivä kun jouduin jättämään ystävänäni, ja samalla hirveät oppilaat sinne melko metsän keskellä sijaitsevaan kouluun. Luulin että kaikki parantuisi. Se ei kuitenkaan ollut totta, sillä tämä tuleva oli vielä pahempaa kuin mitä olin toivonut ja kokenut.
      Ensimmäinen koulupäivä meni vielä oppilaiden ihmetyksellä ja kolmen uuden kaverin saamisella, jotka opastivat opettajan johdolla minua koulussa.
      Viikko sen jälkeen aloimme olla jo aika tuttuja toisillemme, ja opin muistamaan monien nimet ulkoa meidän luokaltamme (myös kiusaajien). Kiusaajat olivat aluksi aika "hiljaisia" minua kohtaan, kunnes eräänä päivänä kolme tyttöä tuli luokseni ja alkoivat kyselemään kaikkea.
      Opettajakin tuntui olevan aika tyytyväinen asemaani luokassa, ei häntä melkein yhtään kiinnostanut. Mutta sitten kun tuli aika pistää kyselyyn koulukiusaamisesta.
      Ystäväni ja koulukiusaajat olivat kääntyneet minua vastaan, joten päätin pistää totuuden lappuun.

Koulukiusattu ja paineet

Tuntui kuin lappu vain pahentaisi asiaa, sillä yhtenä päivänä opettajamme pyysi minua ja kahta muuta ystävääni tulemaan luokan ulkopuolelle juttelemaan kiusaamisesta.
      Yritin selittää kyynelien valuessa poskiani pitkin, että he yrittivät jättää minua ulkopuolelle muiden tavoin, mutta nämä vain kielsivät kaiken maahan katsoen yrittäen tueta toisiansa.
      Opettajani oli tämän jälkeen kertonut myös vanhemmilleni, joista isäni hieman suutahti kun en ollut kertonut asiasta. Juoksin tavalliseen tapaani omaan huoneeseeni itkien.
      Kyyneleet vain valuivat kun yritin kirjoittaa päiväkirjaani niistä hirveistä päivistä, jotka tuntuivat vievän minusta kaiken sen mehun joka virtasi minussa. Puhuimme koulussa opettajani kanssa jossa hän tuntui olevan mukamas ylpeä saavutuksistani ja sanoi, että olen liian hiljainen saisin viitata enemmän.
      Pieni möykky alkoi kasvaa sisälläni kun kävelimme ulos vanhempieni kanssa juuri pidetystä keskustelusta.
      Tiesin ettei se loppuisi siihen...

Uusi "tulokas"

Kuudennella luokalla meidän luokkaan oli tulossa kolmosella lähtenyt poika Afrikasta, jonka äiti työskentelee edelleen näissä lähetys hommissa.
      Kiusaajat muistivat hänet ja saivat pikkuhiljaa myös tämän uuden "tulokkaan" mukaansa kiusaamiseen, joiden kohteena olin minä.
      Ystäväni jättivät minut yksin, sillä eivät halunneet pilata omaa mainettaan kun kerran minua oltiin alettu kiusaamaan. Olivathan he kuulema luokiteltu nörteiksi minun lisäkseni. Pyh!
      Siitä se välituntisin yksin seisominen ja muualla yksin oleminen alkoi. Opettajakaan ei jaksanut enään kiinnittää huomiotaan minuun, mutta ruokalassa tuli aika usein seurakseni samaan pöytään.
      Tuntui kuin minulla ei olisi mitään arvoa tässä ilkeässä elämässä, joka on annettu melkeinpä ihmisten käsiin!

Kohti ylä-astetta

Onneksi nämä 1 ja puoli vuotta menivät ohi vaikka tuntuivat kestäneen ikuisuuden. Pelkäsin silti ylä-asteelle menoa kun siellä on muutenkin hieman iäkkäimpiä oppilaita...
      Pelko tuntui kuitenkin olleen aika turhaa, vaikka koulussa samat oppilaat kiusaavat minua edelleen. Olen kuitenkin saanut pari uutta ystävää!
      Ehkä kuitenkin vielä usein olen surullinen ja tuntuu kuin kukaan ei kuuntelisi, mutta tämä on parempaa kuin ala-asteella olo. Välillä se uusi poika tulee huutamaan perääni mykky -sanalla. Sitä se on käyttänyt ala-asteelta lähtien... Mykky kuulema tarkoittaa hänelle ja parille hänen kumppanilleen hiljaista, rumahkoa ja syrjäänvetäytyvää olentoa.

• Koulukiusattu

Läheisen menetys ja hetken hiljaisuus

Ennen vaarini menetystä yksi meidän nykyisistä luokkalaisista pojistamme veti tuolin altani, ja tietenkin kaaduin selälleni muiden nauraessa minulle. Ystäväni eivät uskaltaneet tehdä mitään ja se harmitti...
        Seuraavalla välitunnilla yritin vältellä niitä typeriä ihmisiä jotka olivat pilailleet kustannuksellani.
        Tämä kaikki pilkka kuitenkin loppui yllättäen kun menetin vaarini sydänkohtaukseen.
        Eivät he tienneet siitä vielä mitään, mutta olivat vain lopettaneet jotenkin sen kiusaamisen. Meillä oli ennen tätä ystävieni kanssa riitaa mutta he lupasivat olla tukenani! Nykyään tulen paremmin juttuun yhden tytön kanssa (ystäväni), jonka sisar on alkanut ottaa hänen paikkaansa eli kun tämä toinen tyttö oli alussa aika töykeä minua kohtaan...

Muistelen edelleen yksikseni vanhempieni kanssa vaariani, joka haudattiin 12.12.09 ja joka kuoli 20.11.09 sydänkohtaukseen.
        Hän ei koskaan nauranut ulkonäölleni ja oli myös koulukiusattu. Hän oli aika erakko, mutta rakasti koiraansa (asuu nykyään siskollani) ja Lapissa retkeilemistä. Hän joi välillä mutta ei tehnyt kenellekkään pahaa! Se ominaisuus yleensä monelta puuttuuki, siksi minä häntä ihailen...

HUOM. Tämä kaikki edellä mainittu on totta. En kerro kiusaajieni tai muidenkaan nimiä, vaan pidän ne varmuuden vuoksi salassa turvallisuuden yms. takia! Asiaan voi ottaa osaan tekemällä adressin ja yrittämällä kertoa lapsilleen koulukiusaamisen haitoista yrittäen ehkäistä uusien syntymistä. Monet ovat joutuneet tämän "hyökyaallon" uhriksi loppujen päästessä kuin koira veräjästä.
        Suomi on noussut kiusaamisessa jo aika korkealle, joten tehkäämme siis jotain ennen kuin se karkaa liikaa käsistä!

• 13 v poika
        Koulukiusattu kirjoitti:

Läheisen menetys ja hetken hiljaisuus

Ennen vaarini menetystä yksi meidän nykyisistä luokkalaisista pojistamme veti tuolin altani, ja tietenkin kaaduin selälleni muiden nauraessa minulle. Ystäväni eivät uskaltaneet tehdä mitään ja se harmitti...
        Seuraavalla välitunnilla yritin vältellä niitä typeriä ihmisiä jotka olivat pilailleet kustannuksellani.
        Tämä kaikki pilkka kuitenkin loppui yllättäen kun menetin vaarini sydänkohtaukseen.
        Eivät he tienneet siitä vielä mitään, mutta olivat vain lopettaneet jotenkin sen kiusaamisen. Meillä oli ennen tätä ystävieni kanssa riitaa mutta he lupasivat olla tukenani! Nykyään tulen paremmin juttuun yhden tytön kanssa (ystäväni), jonka sisar on alkanut ottaa hänen paikkaansa eli kun tämä toinen tyttö oli alussa aika töykeä minua kohtaan...

Muistelen edelleen yksikseni vanhempieni kanssa vaariani, joka haudattiin 12.12.09 ja joka kuoli 20.11.09 sydänkohtaukseen.
        Hän ei koskaan nauranut ulkonäölleni ja oli myös koulukiusattu. Hän oli aika erakko, mutta rakasti koiraansa (asuu nykyään siskollani) ja Lapissa retkeilemistä. Hän joi välillä mutta ei tehnyt kenellekkään pahaa! Se ominaisuus yleensä monelta puuttuuki, siksi minä häntä ihailen...

HUOM. Tämä kaikki edellä mainittu on totta. En kerro kiusaajieni tai muidenkaan nimiä, vaan pidän ne varmuuden vuoksi salassa turvallisuuden yms. takia! Asiaan voi ottaa osaan tekemällä adressin ja yrittämällä kertoa lapsilleen koulukiusaamisen haitoista yrittäen ehkäistä uusien syntymistä. Monet ovat joutuneet tämän "hyökyaallon" uhriksi loppujen päästessä kuin koira veräjästä.
        Suomi on noussut kiusaamisessa jo aika korkealle, joten tehkäämme siis jotain ennen kuin se karkaa liikaa käsistä!

Tsemppiä kaikille teistä kiusatuista! Tätä juttuu lukies meinas jo tippa tulla linssiin, vaikka mua ei oo koskaan kiusattu koulussa... Voimia teille! ;)

• Nykyään 16-vuotias

Olen kirjoittanut kyseisen viestin. Aika hassua miten olen keskittynyt enimmäkseen tarinan kertomiseen kuin itse kokemuksiini... Johtuu varmaan siitä etten uskaltanut paljastaa kaikkea nettiin yms. Nyt jos alkaisin kirjoittamaan elämäntarinaani niin sinne tulisi pakostikkin hirveää tekstiä, jota kukaan ei välttämättä pystyisi lukemaan joko sen takia että olen säälittävä tai sen takia että se pistää miettimään asioita. No, oli miten oli tsemppiä kaikille koulukiusatuille! Minun kohdalla elämä menee edelleen päin persettä. Yli 7 vuoden takaiset koulukiusaamiset, perheenjäsenten syyttämisestä ja kiusaamiset, sossutapaamiset, jne. eivät ole todellakaan auttaneet yhtään asiaa...

Pakko lopettaa ennen kuin alan jauhaamaan elämästäni vielä lisää...

• Nykyään 16-vuotias
        Nykyään 16-vuotias kirjoitti:

Olen kirjoittanut kyseisen viestin. Aika hassua miten olen keskittynyt enimmäkseen tarinan kertomiseen kuin itse kokemuksiini... Johtuu varmaan siitä etten uskaltanut paljastaa kaikkea nettiin yms. Nyt jos alkaisin kirjoittamaan elämäntarinaani niin sinne tulisi pakostikkin hirveää tekstiä, jota kukaan ei välttämättä pystyisi lukemaan joko sen takia että olen säälittävä tai sen takia että se pistää miettimään asioita. No, oli miten oli tsemppiä kaikille koulukiusatuille! Minun kohdalla elämä menee edelleen päin persettä. Yli 7 vuoden takaiset koulukiusaamiset, perheenjäsenten syyttämisestä ja kiusaamiset, sossutapaamiset, jne. eivät ole todellakaan auttaneet yhtään asiaa...

Pakko lopettaa ennen kuin alan jauhaamaan elämästäni vielä lisää...

No voi yhden kerran... Meni väärään kohtaan.

Jos kukaan ei vielä tiennyt niin olen tuo 13-vuotias pelle joka yritti esittää jotain mahtavaakin selittäjää.

• Voimat lopussa...

Minua kiusataan tällä hetkellä... Olen 12 vuotias tyttö, ja minua haukutaan kokoajan. Minua sanotaan rumaksi ja ulkonäköäni haukutaan jatkuvasti.. Koulussa en tahtoivi mennä koskaan luokkaan vaan haluaisin jäädä odottamaan opettajan tuloa. Eräs ystäväni kysyi miksi he haukkuvat minua ja kertoi sen tuntuvan minusta pahalle. Kiusaaja vaan vastasi, että mitä se sua kiinnostaa ja miksi hän asiaan puuttu ja että siksi, koska olen vaan niin ruma ja muutenkin. (haukkujat movat siis poikia)
      kiusaaminen tuntuu minusta niin pahalle, että itken paljon ja voimani ovat lopussa. Vanhemmille/ opettajalle en ole uskaltanut kertoa. Itken usein itseni uneen ja en jaksa enää... Olen harkinnut muuttoa isäni luokse Kuopioon, ainoastaan kiusaamisen takia. Miten jaksaisin?

• Kaapu

Minulla on omakohtaista kokemusta koulukiusaamisesta ala-asteella. Olin joidenkin mielestä erilainen, ja sehän ei käy. Erilaisuutta paheksutaan toki muuallakin kuin koulussa mutta koulukiusaamisessa erityisen julmaa on se, että sekä tekijä että uhri ovat lapsia. Lapsi on psykologisesti vielä kehittymätön. Hän ei ymmärrä tekojensa tai puheidensa seurauksia. Lapsen on myös mahdotonta käsitellä muiden taholta tulevaa pahansuopuutta ja alistamista niin että jättäisi sen omaan arvoonsa. Koulukiusaaminen varsinkin pitkään jatkuen voi vahingoittaa lasta monella tavalla pysyvästi. Ikuisten traumojen lisäksi voi tulla sosiaalisia pelkotiloja jotka vaikeuttavat ihmisten kanssa kanssakäymistä ja sitä kautta koko elämää. Voi ilmetä myös epäluuloisuutta ja suoranaista vihaa muita ihmisiä kohtaan. Onhan siitä jo ihan tarpeeksi esimerkkejä tässä maassa. Koulukiusaaminen on vastenmielistä ja käsittääkseni myös rikos. Opettajien velvollisuus on pitää koulussa kuria ja järjestystä, enkä nyt tarkoita sitä, että pitäisi antaa karttakepillä sormille tai piestä remmillä persauksille. Tarkoitan sitä, että opettajilla pitää olla luonnostaan vahva auktoriteetti jolla hän tekee oppilailleen selväksi että koulun sääntöjä noudatetaan. Tunneilla ei metelöidä, tunneilta ei myöhästytä ja oppilastovereita kunnioitetaan. Jos opettaja ei tähän pysty, hän on epäpätevä. Ongelma on siinä, että uuden polven nuoret opettajat ovat itse kuritta kasvaneita 25-30 vuotiaita kakruja jotka ovat mieluummin oppilaiden kamuja kuin auktoriteetteja. Sama ilmiöhän on nykyajan vanhemmilla.

• sefsf

Opeta poikaasi vetämään kunnolla turpaan kyllä jos se hakkaa ne puoli kuoliaaksii niin eiköhän se kiusaaminen lopu ja jos ei hakkaa uuestaan

• keiz0r.sr
        sefsf kirjoitti:

Opeta poikaasi vetämään kunnolla turpaan kyllä jos se hakkaa ne puoli kuoliaaksii niin eiköhän se kiusaaminen lopu ja jos ei hakkaa uuestaan

Vanhemmat ja itse kiusattu voisivat katsoa peiliin. Sieltä se syy löytyy! Luuletteko että täällä suoli24palstoilla lässyttäminen lopettaa kiusaamisen? Nykynuoret ovat todella julmia eikä niihin tehoa mikään puhuttelu. Tarvitaan WANHOJA hyvä keinoja, raippaa,remmin solkea,koivunemeä.. ja mitä muita näitä nyt on.

Suurin osa nykyajan aikuisistakin on semmoisia pullasorsa vässyköitä että oikein pahaa tekee! Toivottavasti joku ottaa onkeensa..

-Wanhan koulukunnan kasvattaja

• jfjfjfjfjf
        keiz0r.sr kirjoitti:

Vanhemmat ja itse kiusattu voisivat katsoa peiliin. Sieltä se syy löytyy! Luuletteko että täällä suoli24palstoilla lässyttäminen lopettaa kiusaamisen? Nykynuoret ovat todella julmia eikä niihin tehoa mikään puhuttelu. Tarvitaan WANHOJA hyvä keinoja, raippaa,remmin solkea,koivunemeä.. ja mitä muita näitä nyt on.

Suurin osa nykyajan aikuisistakin on semmoisia pullasorsa vässyköitä että oikein pahaa tekee! Toivottavasti joku ottaa onkeensa..

-Wanhan koulukunnan kasvattaja

Itse en ole varsinaisesti ehkä "kiusattu" mutta olen aika ujo, en ole mikään nörtti, eli ihan samanlainen kuin muutkin. Minulla on pari kaveria, mutta en ole siis mikään maailman sosiaalisin tyyppi.
        Nyt eräs poika luokallani on alkanut keksimään valheita minusta, ja rikkomaan tavaroitani. Tänään kävin tekemässä ilmoituksen tyypistä. Toivottavasti lopettaa..

• me
        jfjfjfjfjf kirjoitti:

Itse en ole varsinaisesti ehkä "kiusattu" mutta olen aika ujo, en ole mikään nörtti, eli ihan samanlainen kuin muutkin. Minulla on pari kaveria, mutta en ole siis mikään maailman sosiaalisin tyyppi.
        Nyt eräs poika luokallani on alkanut keksimään valheita minusta, ja rikkomaan tavaroitani. Tänään kävin tekemässä ilmoituksen tyypistä. Toivottavasti lopettaa..

sori tien ettei tää kuului tähän mutt tartten vastauksen olen viahtamassa koulua kristiinkaupungin ylä-asteesta vaasan variskalan kouluun ja en tiedä mihin pitäisi ottaa yhteyttä jotta viahto onnistuisi muuttaisi viikot siskon luo vaasaan matkaa on noin 100km kotoa vaihtaisin kiusaamisenja opettajien takai kiitos jos joku vaivautuu kertomaan

• k

Hommaa lihaksia ja lyö jos on pakko

• Damperelainennn

On kokemusta. Olin itse koulukiusattu sittein heräsin ja menis harrastaan judoo sa pistin niitä mulkeroita turpaan eipä oo kiusattu siittä lähtien nääs

• Kokemusta löytyy

Olin peruskoulussa kiusattu viidennestä luokasta siihen asti kunnes kahdeksannen luokan jälkeen vaihdoin paikkakuntaa ja viimeisen vuoden sain opiskella rauhassa ja se näky sitte numeroissaki ku pysty keskittymään opiskeluun eikä kiusaajien välttelyyn. On se kumma kun oli 2v sama opettaja ala-asteella eikä huomaa ongelmaa kun lyödään, potkitaan, nimitellään ja jätetään ulkopuolelle päivittäin. Suosittelen kaikille että allekirjoittaa tuon adressin niin tulevaisuudessa ehkä muutama välttyis samalta kohtalolta. Nyt 3 vuotta peruskoulun jälkeen edelleen kiusaaminen näkyy ahdistuksena ja lievänä sos. tilanteiden pelkona. Voin sanoa että kiusatulle jokainen päivää koulussa on helvetillinen. Sitä menettää itseluottamuksen rippeensäkkin kun jatkuu noin pitkään kiusaaminen. Sekin on jo hankalaa kun aina jätetään ulkopuolelle, kannatan että kouluissa kasvatettaisiin luokkahenkeä.

• kyl loppuu

annat leukua ni kyl loppu se kiusaamine

• auttoi minua

www.koulurauhaalehti.fi

• damned6685648

hyökkäys on paras puolustus.

• Tplglrkebeuofnrk

Tosin ei silloin kun on kyseessä uhri, joka on lahjaton ääliö kuten minä. Olen 7.lk ja en ole koskaan oiken ollut kiinnostunut itsepuolustus- tai kamppailulajeista. Että tämmöstä. Koulussa haukutaan ja ihan lyödään, potkitaan ja ns. "nipistellään" eli väännetään ihoa niin että sattuu. Asia on hankala kun opettajalle sanoi asiasta, ei auta mitenkään kun ei kiusaaminen lopu. Sitten vaan vanhemmille pitäis kertoa seuraavaks. Tympii kun toinen kiusaajista oli pienempänä paras kaveri, mutta alkoi vältellä ja olla vastaamatta puheluihin. Sen jälkeen ei kiusaamista ollut, kunnes päädyimme samalle 7 -luokalle, ja kiusaaminen alkoi.

• 58v.

muutimme 64 Kaupunkiin olin 12v jo alko hakkaaminen ja haukkuminen ,siihen loppu meikäläisen oppiminen ja alko helvetti. sen seurauksena olin poikakodit ja linnat jostainhan pieniihminen etsi tukea kun ei kotoa eikä koulusta saanut, kaiken rääkkäämisen jälkeen oli helpotus joutua (päästä) poikakotiin, ei kiusaajat joutuneet mihinkään ne oli isän ja äidin kullannuppuja. En yhtään ihmettele näitä koulu ampumisia , koulumaailma on ihan oma maailma siellä ei pärjää jos kääntää tosenposkensa minäkin harkitsin kovempia toimia mutta kantti ei sillon viellä riittäny nyt aikuisena kyllä riittää . Nykyään olen onneksi Töissäkäyvä omillaan oleva ihminen . Moni ei uskois mutta en auttais entisiä kiusaajia edes kuoleman vaarassa päinvastoin .

• tarkkana

Tääsä edellisesssä 58v. Oppiminen ja alko.........Varmaan on sensuroitu sana paratiisi, täässä näkee mistä on kysymys ,Tuijotetaan johonkin toissijaiseen asiaan ,vaan ei oikeaan kun ihmisillä on oikea hätä.

• Kymppi
        tarkkana kirjoitti:

Tääsä edellisesssä 58v. Oppiminen ja alko.........Varmaan on sensuroitu sana paratiisi, täässä näkee mistä on kysymys ,Tuijotetaan johonkin toissijaiseen asiaan ,vaan ei oikeaan kun ihmisillä on oikea hätä.

Vanhemmat Kysyy Mikä Avuksi kun Lapsi on Kiusattu .Yksi keino olisi tämmönen etsitte koulun Kingin Käsiine Joko palkkaatte tai palkkaattejapakotatte sen Vartiaksi lapsellenne, sen kun ei tarvii tehdä mitään kun vaan kaikki tietää sen. Raha se mikä ehkä auttaa , eikä tarvii kun 10 kuussa tai jotain semmosta. Kaikkea Voi kokella jos yhteikunta ei huolehdi omistaan

• jo 10v kiusattuna

Mitä teen kun kiusaaminen ei lopu, ei sitten millään.

Minua on kiusattu 1-luokasta lähtien ylä-asteen viimeiseen luokkaan asti.
      Ala-asteen opettajat eivät huomanneet ikinä, eivätkä osanneet auttaa. Rehtori ei saanut mitään myöskään loppumaan, ja hoki vain aina samaa että ei saa itkeä, vaan koveta ittes ja anna takasin. Rehtori huomasi kai sen ettei pysty auttamaan joten hän keksi sen että hän alkoi syyttää kiusaamisesta vanhempiani ja huonoa kasvatusta, ja kaikki se ilman todisteita. Rehtori siksi kaiken kukkuraksi lähetti kaksi sosiaalityöntekijää etsimään kodistani vikoja, mutta ei löytynyt. Mitä vielä ala-asteen loppua kohti se kiusaaminen vaan paheni ja Rehtori vaikeni. Ala-asteen lopuksi Rehtori vielä sanoi että ylä-asteella kiusaaminen loppuu. Yritin uskoa sen todeksi, mutta 7-luokalle siirryttyä huomasin että ei tästä loppua tullut, vaan nyt se vasta alkaa, se todellinen kiusaaminen. Yritin vältellä kiusatuksi joutumista, mutta turhaan. Mitä ylä-asteen opettajiin tuli niin aina kun he käänsivät selkänsä, niin kiusaamista tapahtui. Kiusaaja kavereineen aina todisti minut syylliseksi kaikkeen, ja sanoivat minun aloittaneen. Mitään ei edistystä tuonut sekään että jouduin juttelemaan asioitani kerran viikossa koulukuraattorille, koska kuraattori ei saanut aikaiseksi mitään, ja käänsi hänkin asiat lopuksi syykseni sekä vetosi että kodissa on jotain vialla. Kaikkein ärsyttävintä oli että kuraattori yritti saada jankuttamalla minua kertomaan vihjeitä että kodissa olisi vika, ja kun ei hän saanut koottua siihen todisteita, hän pyrki mielestäni eroon minusta sillä että hän nauroi tahallaan kiusaamiselle jota minulle tehtiin. Mitä sitten luulin jo että on kai pakko sietää haukkumista ja tönimistä koko ylä-aste loppuun saakka. Mutta Opettajat alkoivat lopulta huolestua siitä kun olin usein tunneilla hiljainen, alakuloinen ja välillä väsynyt, enkä viittaillut juuri paljoakaan ja arvosanatkin olivat laskeneet 4-6 välille, toisin kuin aikaisemmin oli tullut enemmän 7 vakio koe-numerona. Mitä tästä seurasi, vaan sitä että 9-luokalla olen joutunut kestämään kiusaamista edelleen, vaikka Rehtorille asioista puhuttua on saatu loppumaan muutaman kiusaajan kiusaaminen, ilmeisesti Rehtorin vedottua poliisiin, että tästä tulee poliisi asia jos ei tämä lopu tähän. Mutta voi kun ei niitä ole vaan muutama, vaan lähemmäs kymmenen, vaikka joskus niitä tuntuu olevan enemmän. En jaksa enään kun se vaan jatkuu kaikesta huolimatta, ja vanhempani ei pahemmin tiedä mitä tehdä, poliisiin ovat kerran ainakin ottaneet yhteyttä, joten joutuu jo miettimään mitä uskaltaa heille sanoa koska olen huono väittelemään kiusaajien kanssa, ja en siksi halua kasvotusten kiusajien kanssa. Toivon ettei muille kävisi näin, ja jos on käynyt, osaan ainakin ymmärtää. Toivoisin neuvoja, sekä kiitos lukijoille, osan ottajille ja mahdollisesta avusta jo etukäteen. Kiitos!

• Nuupukka

Hei kaikki, oon 13 v. Elämäni näytäisi olevan täydellistä. Olen kutosellla, o ihan hyvin rahaa, ysiluokan pojat viheltelee perään, ja muutenkin näyttäisi 'menevän hyvin'. Totuus on, että ns. ''piilohaukkuminen'' on murentamassa sisuskalujani aj mielenterveyttäni. Nyt kutosella meidän luokan poikien kiusaus on vain pahentunut. Ihastukseni sanoo virtahevoksi, läskiksi, haisuliksi, jne.
      Painoindeksin mukaan painoni on normaali, mutta ideani vääristyi tästä käsityksestä, kun tämä sattui:
      Olin luokassa järjestelemässä värikyniä, ja yhtä äkkiä ihastukseni tulee selkäni takaa ja kaataa pullollisen vettä niskaani! Keskellä tuntia! Eikä opettaja reagoinut mitenkään! Se ei ollut tarpeeksi, vaan perään hän ilkkui: -Älä huoli, ei se sun paksun läskikerroksen läpi mee! Pahinta on, että luokallamme on noin 80 kilonen mimmi joka vyötärömitta 1m!
      EIKÄ SITÄ OLE KOSKAAN KIUSATTU!!!
      Sen jälkeen alkoi mielipuolinen laihdutus. Ensin se alkoi kovalla treenillä, mutta kun en heti saanut tuloksia, se masensi, ja työnsin sormet ruokailun jälkeen aina kurkkuun ja oksensin ruokailun jälkeen. Tajusin että hengitykseni haisi sen jälkeen, joten sen jälkeen minulle on ilmetynyt ''anorektisiä oireita''. En uskalla kertoa vanhemmilleni tästä, koska olen itsekkin joskus saattanut kostoksi laukoa pari ilkeää sanaa, ja siksi kiusaajat väittävät minun olevan sydämetön kiusaaja! Ja idea kuitenkin on, että ihastukselleni (pääkiusaajalle) EN OLE KOSKAAN SANONUT MITÄÄN!!!
      Nyt ''laihdutuskuurini'' on mennyt vähän yli rajojen. En syö aamupalaa. Syön harvoin lounaan koulussa, pakko syödä, jos isosisko kyttää, kun on uhannut kertoa vanhemmille. Välipalan sentään syön (vihreää teetä). Ja päivälliseksi hiirenpaskan kokoisen aterian. Iltapalaa en syö. En ole menettänyt painoa yhtään, mutta vyötärö on kaventunut pahaan malliin.
      Yksi ilta viiltelin sheivarilla. Viisi, syvää viiltoa. Ne punottivat kauheasti seuraavana päivänä, ja ihastukseni huomasi ne.
      -Ethän aio tappaa itteäs, ku oot viillelly? se kysy.
      -Mitä vittua sä mun käsivartta kyttäät! tiuskaisin vain ja vedin hihan päälle.
      Silti idea huomiosta, ja välityksestä on saanut minut viiltelemään enemmän.
      Kun joku kysyy onko kaikki kunnossa, se vain ahdistaa, ja suututtaa.
      Olen kertonut kahdelle parhaalle kaverille kaiken. Sitä ei olisi pitänyt tehdä. Tänään kuin laitoin ''liikaa voita näkkärille'' kaverini ilkkui: -Siis eksä yrittäny laihuttaa vai? Vertaas meijän leipii!!
      Viskasin leivän roskakoriin, ja olin syömättä. Ahdistun, kun syön julkisesti. Se johtuu siitä, että kun otan ''epäterveellistä'' tai ''liikaa ruokaa'', niin hän heti on siinä: -Siis sun kannattis liikkuu enemmän ja syä vähemmän jos aiot laihtuu!
      Nyt olen täällä nälässä, eikä enään auta, vaikka yks kiusaajista sano eile: -Et sä oo lihava, söisit nyt.
      Se on liian myöhäistä. Päähänpinttymä mallivartalosta, ja jokapäiväinen mittaus on jo osa mielipuolista rutiiniani.
      Auttakaa minua, vielä kun uskallan edes kirjoittaa tunteistani!

• ihanperus..

Olen 12-vuotias normaali tyttö. vittu ku ottaa päähän se, että mulle tullaan sanomaan että kannattais sunki vähän sitä syömistä rajottaa JA MUILLE EI MITÄÄN VAIKKA NE ON MUA ISOMPIA.. sen jälkeen en oo syöny kunnollisia aterioita ja syön vain silloin kun muut syö koska pelkään että joku tulee sanomaan mulle siitä..

• ihanperus..

Olen 12-vuotias normaali tyttö. vittu ku ottaa päähän se, että mulle tullaan sanomaan että kannattais sunki vähän sitä syömistä rajottaa JA MUILLE EI MITÄÄN VAIKKA NE ON MUA ISOMPIA.. sen jälkeen en oo syöny kunnollisia aterioita ja syön vain silloin kun muut syö koska pelkään että joku tulee sanomaan mulle siitä..

• turpaa vaa

mä ainaki löisin turpaa tai potkisin polvilumpiot paskaks sitä onki hyvä levitellä juttuja ku polvet siin kunnos koko possel että istutaan koko vitun ikä pyörätuolis

• Jo pitkään kiusattu

Koulua ei vain kiinnosta. Opettajat kattelee vierestä. sitte ku niille sanotaan jotain pientä, nii siitä nousee kauhee juttu, et tarvii aamulla oikeen pitää semmone juttu ja vanhemmatki saa tulla. Näin meillä

• Toni -95

Itse en ole koskaan ollut kiusattu, mutta vanhemmat opettivat aina minulle ja sisaruksille, että jos kiusaus ei lopu opettajien kautta niin ne mulkut hoidellaan itse. Jos siitä tulee opettajilta jotain sanomista niin silloin voi käyttää syynä sitä että mitäs ei opettajat suhtaudu kiusaukseen mitenkään. Pikku veljeni on joutunut ensimmäisen luokan aikana monet kerrat jälki istuntoon kun on kiusaajat saanu turpaan. Kyllä se kiusaaminen loppu jo syksyn aikana. Eli heti kun kiusaaminen alkaa, älkää antako sen mulkun levittää teistä paskaa vaan tintatkaa turpaan.

• äiti x3

Hei

Oletteko koskaan miettineet, että poika siirtyisi käymään lopun yläkoulun sisäoppilaitokseen? Esim. Pälkäneellä toimii Anna Tapion koulu. Muitakin sisäoppilaitoksia Suomessa on. Kouluun otetaan jonkin verran oppilaita myös ylemmille luokille (8- ja 9-luokka)

Omista lapsistani kaksi kolmesta on käynyt Anna Tapion ja saanut sieltä erinomaiset eväät elämään. En väitä, etteikö sielläkin tapahtuisi kiusaamista (niin kuin jokaisessa koulussa), mutta ainakin oma kokemukseni on, että siihen puututaan hyvinkin tiukasti ja nopeasti. Olen myös nähnyt, mitä normaali yläkoulu voi pahimmillaan olla vanhimman lapseni kohdalla ja siksi olenkin todella tyytyväinen, että kaksi nuorempaa valitsi itse aikanaan Anna Tapion.

• äiti x3

Ja nyt vasta huomasin, että alkuperäinen viesti oli kirjoitettu jo vuosia sitten. Kirjoitukseni kuitenkin vinkkinä muille, joilla on samanlaisia ongelmia yläkoulussa.

• kiusatun äiti
        äiti x3 kirjoitti:

Ja nyt vasta huomasin, että alkuperäinen viesti oli kirjoitettu jo vuosia sitten. Kirjoitukseni kuitenkin vinkkinä muille, joilla on samanlaisia ongelmia yläkoulussa.

siis mistä se sun kirjoittama viesti löytyy? mun tyttö on yläkoulussa kiusattu!

• homppelihgf

lapsesi on täysi retardi ja sietää tulla kiusatuksi

• Koulukiusattu

Hassua miten olen tähän asti jaksanut pysyä maan päällä... Kiusaaminen alkoi tuon tarinan jälkeen vain pahentua koko ajan. Jossain vaiheessa olin niin piipussa että meinasin tehdä itsemurhan, mutta onneksi äiti pelasti henkeni tulemalla aikaisemmin kotiin. Hän pakotti minut puhumaan asiasta, jonka jälkeen elämä alkoi pikku hiljaa tulla paremmaksi (parantuminen hirveästä masennuksesta kesti yli vuoden). Voisin kirjoittaa enemmänkin, mutten jostain syystä halua enään avata umpeen menneitä arpiani. Ja jos jotain nyt oikeasti jaksaa kiinnostaa, niin kyllä, minua on kiusattu sekä fyysisesti että henkisesti. :/

Ps. Kirjoittamastani tarinasta on leikattu tosi paljon materiaalia pois. Muistaakseni sen takia etten uskaltanut pistää ihan kaikkea nettiin toisten luettavaksi...

• Nykyään 16-vuotias

Yksi minun viesteistäni. Voi niitä ihania paskamaisia muistoja...

• narkkari

mistä V*****A mä voin tietää mitä sun pitää tehä? >:()

• sorja 113

hei minuakin koulukiusatiin. minä opiskelin hyvin. minua ilkutiin koska opiskelen vääräsä kunassa olin rajan lähelä. se oli kauheaa. keron yhden tarinan opiskelin vääräsä koulussa olin juuri rajalla oli mahtavaa kun ajatelin etä olen ainoita jotka pääsevät toiseen kouluun sillä minun olisi pitänyt menä tunnin ajo matkan päähän noin menin eskariin minut hyväksytiin siellä hieman paremin kuin ykos luokala 1 minule aletiin sanoa ja ilkua häähää sielä se väärä kuntalainen menee itkin melkein uskonos tunilla puhuime siitä kunasta misä oleme ja sen kirkosta ja niistä jotka asuivat sielä olevasta uskonosta tuntui kauhean ulko puoliseslata ja kaverini nimeltä milla oli joskus minun kansa ja tapelime tosi usein joskus olime kavereita se oti silloin leikiin mukaan ja huusi ja kävi pyytämässä minua leikiin se oli siloin parasta aikaa kun hän sanoi sofia tule leikimään muta nykyjään kun 2b luokalaiset menivät 3 yhdys luokaan muta kaksi poikaa ja kaksi tyttöä tulivat meidän luokaan nyt meillä on kaksi milla toinen milan lisäksi oleme 3-4 3 luokalaisten kansa liikala harjoitelimme pituus hypyä urheilukentälä milla ja ellä 3-4 yhdts luokan ella sanoi että sanon kaikea typerää siitä lähtien aivan kuin milla olisi liitoutunut ellan kanssa paras ystävä petti

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      141
      4467
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2139
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2071
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      76
      1894
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1542
    6. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1522
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1395
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1316
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1297
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1109
    Aihe