Kannattaako hankkia piirtopöytä?

juupajuu :)

Mitä mieltä ootte?

Tykkään piirrellä koneella, tai no... pikemminkin värittää, käsin yleensä piirrän ne.

Kannattaisiko hankkia piirtopöytä? Onko sillä ja hiirellä värittämisessä/piirtämisessä paljon eroa? Millaista suosittelisitte?

Kiitos vastauksista! :)

72

41750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopajookosta

      oon samaa miettiny. Piirtopöydän kans työskentely on kuulemma luontevampaa ku saa kynällä vedellä kuten piirtämisessä muutenkin. Myös "vahvuus" paremmin hanskassa kynällä eli helppoa kun voi painaa raskaammin ja jälki on voimakkaampi. En päässy ratkasuun mallista, laatu ei aina verrattavissa hintaan ja etsin sitä halpaa ja hyvää :).
      Odotelaanpa joltain kokemuksen möreää rintaääntä.

      • juupajuu :)

        Niin, sitä minä itsekin ajattelin :).
        Toivottavasti nyt joku osaa vastata tähän... :)


    • Kiiki

      sain mieheltäni joululahjaksi piirtopöydän (teen grafiikkaa) mutta en ole jaksanut perehtyä sen käyttöön... itse asiassa en ole edes kovin kiinnostunut sillä en piirrä koneelle vaan käsittelen valokuvia/skannattuja kuvia..

      taidan laittaakin sen lähipäivinä huuto.nettiin --mutta mielenkiinnolla jään seuraamaan tätä keskustelua, olisi kiva kuulla onko joku käyttänyt..

      • Vaimolleni

        valopöydän...puhutaankohan samasta asiasta?


      • Kiiki
        Vaimolleni kirjoitti:

        valopöydän...puhutaankohan samasta asiasta?

        valopöydälle olisi varmaan mullekin enemmän käyttöä (ja nyt kaikki nörttinikkarit nauravat kokispulloonsa... sori tämä provosoiva stereotypia)

        mutta siis vakavasti puhuen: mulla on laatikossa (!) wireless tablet, ei liene edes ihan halpa sellainen mutta laatikkoon on jäänyt eka kokeilun jälkeen. Teen samat kuvat paljon helpommin adobella ja skannerilla..


      • magnapoika

        siinäpä se...asun hesan lähellä..


      • Wacom-tyttö

        Lieneekö jännetuppitulehdus tuttu? Voisin kuvitella jos joudut esimerkiksi lassoilemaan tai kloonaamaan kuvan osia.

        Hyvän pelin sait, mutta jos käytön aloitus ei ole niin helppoa, niin kokeilepa elää vaikka pari päivää ilman hiirtä; kynässä pitäisi olla hiiren nappeja vastaavat painikkeet joiden käytön kyllä oppii puolessa tunnissa. Ihan silkka netskuttelukin helpottaa esim. photari-käyttöä.

        Ainakin hiiret tulevat olemaan katoavaa kansanperinnettä, eli jos aiot syväillä kuvia vielä kymmenen vuoden päästä, niin kannattanee alottaa näihin edistyneempiin käyttöliittymälaitteisiin tutustuminen jo nyt.


      • Kauanodotin

        Nyt on kymmenes vuosi lähtenyt alkuun ja sitä riittää vielä kymmenen kuukautta. Hiiret ovat edelleen voimissaan työpöytäkäytössä, joten siinä sinulle, "ennustaja"!


      • Anonyymi
        magnapoika kirjoitti:

        siinäpä se...asun hesan lähellä..

        stadin


    • graafikko

      Piirtopöytä on ihan ehdoton väline mikäli piirrät tietokoneella. Olen tehnyt ammatikseni tietokonegrafiikkaa noin 10 vuotta enkä voisi kuvitellakaan käyttäväni hiirtä piirtämiseen.

      • Kiiki

        jos olet ammattilainen niin piirtopöydissämme on ehkä vähän eroa... tässä piirtojälkeä täytyy seurata screeniltä, mikä tuntui eka(ja vika) kokeilulla melko työläältä... ehkä kaivan vielä sen laatikon vaatehuoneesta;)


      • graafikko
        Kiiki kirjoitti:

        jos olet ammattilainen niin piirtopöydissämme on ehkä vähän eroa... tässä piirtojälkeä täytyy seurata screeniltä, mikä tuntui eka(ja vika) kokeilulla melko työläältä... ehkä kaivan vielä sen laatikon vaatehuoneesta;)

        Wacom Intuos3 A4, siis ei mikään kovin erikoinen. ruudultahan sitä piirtojälkeä seurataan, kyllähän hiirelläkin työskennellessä jälki näkyy vain ruudulla. Suurin ero hiirellä piirtämiseen on pöydän paineentunnistus. (mitä lujempaa painat, sitä tummempi/leveämpi jälki.)


      • juupajuu :)

        No hyvä, kun joku kokenut antoi kommenttia ^^. Tajusinkin tässä juuri, että aion hankkia sen. Pitäisi vaan nyt tietää, mikä olisi paras malli...


      • lenje
        juupajuu :) kirjoitti:

        No hyvä, kun joku kokenut antoi kommenttia ^^. Tajusinkin tässä juuri, että aion hankkia sen. Pitäisi vaan nyt tietää, mikä olisi paras malli...

        Ostin äskettäin suoraan Wacomilta "käytetyn" mallin ja olen tuohon hankintaan hervottoman tyytyväinen. Kun ei ole skanneria (älä kysy miksi:) niin piirtäminen on jonkin aikaa ollut nollassa, mutta nyt olen taas päässyt taiteilemaan sydämen kyllyydestä. Piirtolevy on täysin uuden näköinen ja sen hinta oli silti lompakolle ystävällinen...nam...:) Minulla on nyt siis Intuos3/A4-levy, josta maksoin n.390EUR (hinnassa mukana alv:t ja 20EUR "postituskulut")...kaupassa tuo olisi maksanut uutena n.600EUR.

        http://www.wacom-shop.net/cgi-bin/wacom.storefront/EN
        -> ks. sivun vasemmalla olevasta valikosta se "used products" kohta . Siellä on yleensä Intuos2 tai Intuos3-piirtolevyjä valikoimassa. Uusienkin levyjen hinnat taitaa olla tuolla alle kauppojen hintojen...ainakin mitä pikaisesti äsken vertailin. Levy tuodaan Suomeen normaalisti 2-3 päivässä...paitsi tietty jos tilaat sen torstaina, niin kuin minä...levy tuotiin vasta seuraavana tiistaina kotiovelle:). Ostoksien tekoon tarvitset luottokortin tai paypal-tilin (jos nyt oikein muistan...).

        En tiedä miten paljon tulisit käyttämään levyä tai minkälaiseen kuvantekoon, mutta suosittelen kuitenkin vähintaan A5-kokoista Intuos3- tai Intuos2-levyä...A4-kokoinen on hyvä jos teet kuvia kunnianhimoisemmin.

        Jos ei Wacomilta ostaminen innosta, niin suosittelen tuota huuto.netin tarjonnan tutkailua. Siellä on välillä myynnissä käytettyjä piirtolevyjä...ei kauhean usein, joten sopivaa voi joutua vahtaamaan tuokion ja varmasti vielä toisenkin tuokion.


        PS. Kuten varmaan huomasit, kovasti suosittelen Wacomin Intuos-mallia, sillä ne Graphiret ja Volitot taitavat olla enemmän kuvien käsittelyä, ei niinkään vaativampaa piirtelyä varten. Kovin tarkaan en ole niiden teknisiä juttuja tutkaillut, joten voin olla ihan väärässäkin. Kollegoilla on kuitenkin järjestään kaikilla Intuosit työpöydällä...


      • juupajuu :)
        lenje kirjoitti:

        Ostin äskettäin suoraan Wacomilta "käytetyn" mallin ja olen tuohon hankintaan hervottoman tyytyväinen. Kun ei ole skanneria (älä kysy miksi:) niin piirtäminen on jonkin aikaa ollut nollassa, mutta nyt olen taas päässyt taiteilemaan sydämen kyllyydestä. Piirtolevy on täysin uuden näköinen ja sen hinta oli silti lompakolle ystävällinen...nam...:) Minulla on nyt siis Intuos3/A4-levy, josta maksoin n.390EUR (hinnassa mukana alv:t ja 20EUR "postituskulut")...kaupassa tuo olisi maksanut uutena n.600EUR.

        http://www.wacom-shop.net/cgi-bin/wacom.storefront/EN
        -> ks. sivun vasemmalla olevasta valikosta se "used products" kohta . Siellä on yleensä Intuos2 tai Intuos3-piirtolevyjä valikoimassa. Uusienkin levyjen hinnat taitaa olla tuolla alle kauppojen hintojen...ainakin mitä pikaisesti äsken vertailin. Levy tuodaan Suomeen normaalisti 2-3 päivässä...paitsi tietty jos tilaat sen torstaina, niin kuin minä...levy tuotiin vasta seuraavana tiistaina kotiovelle:). Ostoksien tekoon tarvitset luottokortin tai paypal-tilin (jos nyt oikein muistan...).

        En tiedä miten paljon tulisit käyttämään levyä tai minkälaiseen kuvantekoon, mutta suosittelen kuitenkin vähintaan A5-kokoista Intuos3- tai Intuos2-levyä...A4-kokoinen on hyvä jos teet kuvia kunnianhimoisemmin.

        Jos ei Wacomilta ostaminen innosta, niin suosittelen tuota huuto.netin tarjonnan tutkailua. Siellä on välillä myynnissä käytettyjä piirtolevyjä...ei kauhean usein, joten sopivaa voi joutua vahtaamaan tuokion ja varmasti vielä toisenkin tuokion.


        PS. Kuten varmaan huomasit, kovasti suosittelen Wacomin Intuos-mallia, sillä ne Graphiret ja Volitot taitavat olla enemmän kuvien käsittelyä, ei niinkään vaativampaa piirtelyä varten. Kovin tarkaan en ole niiden teknisiä juttuja tutkaillut, joten voin olla ihan väärässäkin. Kollegoilla on kuitenkin järjestään kaikilla Intuosit työpöydällä...

        Tuosta oli paljon apua :). Kävinkin vilkaisemassa tietoja netistä erilaisista piirtopöydistä ja ajattelin tuon mallin olevan sopiva. Ja se, että sen saisi vielä halpaan hintaan (verrattuna normaaliin).
        Kiitos!


      • ~KARPALO~

        itselläni on piirtopöytä ja käytöän sitä joskus .... mutta mielestäni hiirellä on paljon helpompi piirtää. Johtuu varmaan siitä koska piirtopöytäni ei ole kovin hyvä ja se on hyvin pieni kokoinen... itse tarvisin ainakin A4 kokoisen mutta on vain joku A6-A5 kokoinen : /


    • Hiohop

      Ostin piirtopöydän viimekesänä mutta enpä juurikaan ole käyttänyt. Mieluummin piirrän käsin ja skannaan, jonka jälkeen käsittelen loppuun kuvankäsittelyohjelmalla. Ihan hiirtä käyttäen ;)

      • sdegag

        Kyllä kuvankäsittelykin onnistuu piirtopöydällä paremmin kuin hiirellä. Oon kasvanu yhteen mun intuos kolmosen kanssa :)


    • Ducksteri

      Käytän itse paljon piirtopöytää kotona ja töissä. Kun on makuun päässyt, niin tuntuu ettei sitä ilman pärjäisikään. Ei pelkästään pirtämiseen, vaan kaikkeen kuvakäsittelyyn ja efektointiin käypä laite.
      Wacom taitaapi olla se laadukkain ja ominaisuuksiltaan paras merkki. Itse tykkään pienestä A5-kokoisesta pöydästä. Olen käyttänyt isompiakin, mutta niissä väsyy käsi nopeasti, kun joutuu huitomaan niin isoja liikkeitä.

    • juupajuu :)

      Sain sen piirtopöydän, Intuos 3 A4, ja suosittelen lämpimästi kaikille, jotka harkitsevat piirtopöydän ostoa! ^^

      Toimii moitteettomasti, parin harjoituskerran jälkeen osasin jo käyttää helposti ja hyvin. Mukana tulevalla ohjelmalla saa tehtyä hienoa jälkeä, kun painaa enemmän, tulee tummempi jälki, ominaisuuksia voi muutella. Kuin piirtäisi käsin :). Toimii tietysti samalla lailla muidenkin ohjelmien kanssa.

      • juupajuu :)

        ...Siis ei se kaikilla ohjelmilla voi laittaa tummempaa kun painaa enemmän, esim. Pain Shop Pro:n kanssa ei toimio niin, Photoshopin kanssa taas toimii ^^¨.


    • Eep

      Pieni huomautus kaikille niille jotka aikovat ostaa piirtopöydän mutta miettivät eri merkkien välillä: Tällä alalla sanat "halpa" ja "laadukas" eivät toimi samassa lauseessa. Markkinoilla on kyllä halpisversioita, esim. Aiptekin ns. piirtopöydät. Itse lankesin rahapulassa olevinaan säästeliääksi ja ostin Aiptekin A4-kokoisen piirtopöydän joka aktiivikäytössä ei kestäyt kuin juuri ja juuri takuun päättymisen yli. Jo ennen takuun päättymistä alkoi ilmaantua pieniä vikoja, kynän napit eivät toimineet, pöytä sammui välillä kesken käytön yms.
      Kokemuksesta oppineena ostin Wacomin Graphire4 A6-pöydän ja hintavamman pöydän laatukin nousi roimasti.

      Joten jos olet vähänkään tosissasi piirtelyn kanssa niin kannattaa vaikka syödä kaurapuuroa ja juoda vettä viikon että saa sitten hyvän pöydän satsaamalla kerralla vähän enemmän pätäkkää!

      • mietintämyssy

        mitä tästä opimme, ostakaa vähintään se intuos 2:nen tai 3:nen. :)
        Jo pelkästään senkin takia että intuosis on puolet enemmän paineentunnistustasoi kuin esim.graphicis.
        Ja muut merkit saa unohtaa roskiin kun toiminta on mitä on.


      • white rabbit
        mietintämyssy kirjoitti:

        mitä tästä opimme, ostakaa vähintään se intuos 2:nen tai 3:nen. :)
        Jo pelkästään senkin takia että intuosis on puolet enemmän paineentunnistustasoi kuin esim.graphicis.
        Ja muut merkit saa unohtaa roskiin kun toiminta on mitä on.

        ihan mielenkiinnosta luin ton koko keskustelun. Kiinnostais kovasti tietää miten tarkaa jälkeä tuolla piirtöpöydällä saa. Ite kun piirrän tarkasti ja olen nyt vakavissani aikeissa siirtyä digitaalisen taiteen pariin noin (ainakin aluks) harrastus muodossa. Toimiiko se samoin kuin käsillä piirtäis? entäs miten piirtopöydän ruutu onko se helposti naarmuuntuvaa?


    • print24

      Kyllä, jos tarvetta vaan löytyy, niin piirtopöytä on silloin suositeltava työväline.

      • white rabbit

        Ok. Ens kuussa lähtee hankintaan wacomin intuos 3 a5 malli.


      • wacottaja
        white rabbit kirjoitti:

        Ok. Ens kuussa lähtee hankintaan wacomin intuos 3 a5 malli.

        Suosittelen Wacomeja ,parhaita laadultaan. itse olen kokeillut moista kaverillani ja hyvältä tuntui. itse haaveilen tuollasesta intuos3 A5 .. pixmaniassa 270 ja päälle tuollainen .. muualla päälle 300€


    • Lirssi

      Niin sitä aattelin kysästä että, saako mistää kaupasta revittyä wacomin mitään a5 alle huntilla joka on hyvä alottelijoille?? vai joutuuko huutokaupasta mennä kattelee?

      • eisaaei

        Halvi wacomin a5 maksaa sen ~170e


      • Loe

        Joo no kyllä tuolla Pixmaniassa tuntu olevan iha 70€ halvimmat Wacomit, laadusta tai muusta en sitten tiedä :/


      • -miyoko
        Loe kirjoitti:

        Joo no kyllä tuolla Pixmaniassa tuntu olevan iha 70€ halvimmat Wacomit, laadusta tai muusta en sitten tiedä :/

        eli itekkin olen kyllä tuolta pixmaniasta ajatellut hankkia piirtopöydän, mutta jos otan pienemmän (esim nyt vaikka .http://www.pixmania.com/fi/fi/621986/art/wacom/piirtopoyta-bamboo-one.html ) , niin vaikuttaako sen piirtopöydän koko sitten koneelle ilmestyvän kuvan kokoon?


      • pikasso...100
        -miyoko kirjoitti:

        eli itekkin olen kyllä tuolta pixmaniasta ajatellut hankkia piirtopöydän, mutta jos otan pienemmän (esim nyt vaikka .http://www.pixmania.com/fi/fi/621986/art/wacom/piirtopoyta-bamboo-one.html ) , niin vaikuttaako sen piirtopöydän koko sitten koneelle ilmestyvän kuvan kokoon?

        itse ostin wacomin intuos 4 A6 widen...tyytyväinen olen ollut...luulin aluksi että pieni on huono...myyjä puhui minut ostamaan pienen härvelin. A4 kokoinen pöytä on aika valtavan kokoinen läpyskä ja pari sataa kalliimpi..isossa pöydässä on laajat liikeradat....pienessä itselleni ainakin sopivat liikeradat,ei tartte huitoa..ja on sopivan kokoinen sylissä pidettäväksi....kuvan kokoon pöydän koko ei vaikuta.tottumis kysymyksiä lienee nämäkin.itse ostin laitteen verkkokauppa comista...sai heti kainaloon....käytän siinä ohjelmana gimppiä...mukana tuli kyllä photoshop elements 7....hankala jos ei ole kielet hallussa...gimppi on ilmainen ja hyvä....http://piirroskuvat.suntuubi.com/


      • Greenandini

      • Yaaru
        pikasso...100 kirjoitti:

        itse ostin wacomin intuos 4 A6 widen...tyytyväinen olen ollut...luulin aluksi että pieni on huono...myyjä puhui minut ostamaan pienen härvelin. A4 kokoinen pöytä on aika valtavan kokoinen läpyskä ja pari sataa kalliimpi..isossa pöydässä on laajat liikeradat....pienessä itselleni ainakin sopivat liikeradat,ei tartte huitoa..ja on sopivan kokoinen sylissä pidettäväksi....kuvan kokoon pöydän koko ei vaikuta.tottumis kysymyksiä lienee nämäkin.itse ostin laitteen verkkokauppa comista...sai heti kainaloon....käytän siinä ohjelmana gimppiä...mukana tuli kyllä photoshop elements 7....hankala jos ei ole kielet hallussa...gimppi on ilmainen ja hyvä....http://piirroskuvat.suntuubi.com/

        Kiitos tuosta viestistä erityisesti. Minä täällä odottelen omaa pöytääni, se on just tollanen pieni. Alkoi epäilyttämään se pieni koko odotellessa, mutta nyt olen taas rauhallisin mielin. Ihanasti vatsanpohjasta ottaa kun miettii että saatan saada pöydän jo huomenna tai ylihuomenna (maksoin 20e siitä että saan sen 24- 24 tunnissa pixmaniasta. Hyvä palvelu! )


      • 877667
        Loe kirjoitti:

        Joo no kyllä tuolla Pixmaniassa tuntu olevan iha 70€ halvimmat Wacomit, laadusta tai muusta en sitten tiedä :/

        varmasti AIPTEKilta löytää laatu piirto pöytiä esim 130€ 14" piirtopöytä photoshop (en muista mikä versio oliko 6)


    • Blackhound

      Harrastan digitaalista taidetta hyvin paljon ja olen kinunnut äitiäni ostamaan syntymäpäivälahjaksi piirtopyödän, jotta viivapiirrosten tekeminen helpottuisi.

      En ole koskaan koskenutkaan piirtopöytiin, joten mikä mahtaisi olla tällaiselle amatöörille hyvä? Mielellään tahtoisin Wacomin piirtopöydän.

      • FIJS0

        Aloittelijalle suosittelen tuota Wacomin Bamboo-sarjaa. Edullisia, ja helppokäyttöisiä, kun käytön kerran opettelee. Minulla oli kolme vuotta, sitten myin sen eteenpäin ja ostin Wacom Intuos4 A4. Tämä uudemman vehkeen käyttöä jouduin vähän opettelemaan, ja melkein siinä innostuskin jo lopahti, mutta sitten yhtäkkiä opin sen käytön ja olenkin ollut erittäin tyytyväinen.


      • Lare96
        FIJS0 kirjoitti:

        Aloittelijalle suosittelen tuota Wacomin Bamboo-sarjaa. Edullisia, ja helppokäyttöisiä, kun käytön kerran opettelee. Minulla oli kolme vuotta, sitten myin sen eteenpäin ja ostin Wacom Intuos4 A4. Tämä uudemman vehkeen käyttöä jouduin vähän opettelemaan, ja melkein siinä innostuskin jo lopahti, mutta sitten yhtäkkiä opin sen käytön ja olenkin ollut erittäin tyytyväinen.

        Ovatko ihan kelvottomia?
        Minäkin kattelen piirtopöytää. A5 varmaan.


    • *Virve*

      Kun haluaisin piirtää, ja tehdä kuvia. No, ajattelin aina että en osaa yhtään. Olen hommannut piirtopöydän ja sen avulla olen opetellut. Tässä jotain mitä olen tehnyt piirtämällä piirtopöydällä.

      http://personal.inet.fi/koti/koira.manta.topi/Kuvia4.html

      Itse tosiaankin vasta harjoittelen piirtämistä, mutta kuitenkin koen jotenkin onnistumisen iloa:) Kiitos piirtopöydän!

      • petal

        Mitä eroa noilla Bamboo ja Intuos sarjoilla on muuta kuin tuo hinta?
        Onkohan niillä piirtämisessä paljon eroja?
        Itsekin mietin piirtopöydän hankkimista...


      • xxxxmmm
        petal kirjoitti:

        Mitä eroa noilla Bamboo ja Intuos sarjoilla on muuta kuin tuo hinta?
        Onkohan niillä piirtämisessä paljon eroja?
        Itsekin mietin piirtopöydän hankkimista...

        Jo paineentunnistus on Bamboon ja Intuosin välillä aivan eri tasoa. Intuos tunnistaa myös kynän kaltevuuden ja sen herkkyys on paljon parempi. Intuosia käyttää ammattilaiset - Bamboo on harrastelijatasoa.

        Itse monta piirtotasoa kokeilleena voin sanoa, että eron huomaat kun siirryt halvemmasta Intuosiin.


      • naurukeppi
        xxxxmmm kirjoitti:

        Jo paineentunnistus on Bamboon ja Intuosin välillä aivan eri tasoa. Intuos tunnistaa myös kynän kaltevuuden ja sen herkkyys on paljon parempi. Intuosia käyttää ammattilaiset - Bamboo on harrastelijatasoa.

        Itse monta piirtotasoa kokeilleena voin sanoa, että eron huomaat kun siirryt halvemmasta Intuosiin.

        Minä saan varmaan nyt joululahjaksi tuollaisen Bamboo-sarjan pöydän ja luulenpa, että pärjään sillä. Toki eroja varmasti on, mutta minulle on pääasia, että saan vain piirtää. Toimiiko nämä muutes Gimpillä?


      • xxxxxxxmmmm
        naurukeppi kirjoitti:

        Minä saan varmaan nyt joululahjaksi tuollaisen Bamboo-sarjan pöydän ja luulenpa, että pärjään sillä. Toki eroja varmasti on, mutta minulle on pääasia, että saan vain piirtää. Toimiiko nämä muutes Gimpillä?

        toimii. :-)


    • Xovda

      Jos koneella piirtelee vähänkään enemmän, suosittelen kyllä lämpimästi piirtopöydän hankkimista. Niillä halvoilla pääsee kyllä alkuun, mutta varoituksen sanana on kyllä mainittava että useammalla kaverillani on palanut hermot Trustien ja Aiptekien kanssa kun ne eivät ole kestäneet edes sitä että niitä katsotaan vähän vihaisesti. In other words, jos tietää että piirtistä tulee tarvitsemaan pitemmän aikaa, kannattaa ostaa kerralla kunnollinen. Itselläni on ollut Wacom Intuos kolmonen sen kaksi ja puoli vuotta ja se toimii kuin unelma edelleen. Intuos nelosesta olen kuullut sellaista palautetta, ettei se olisi niin kestävä kuin tämä edeltäjänsä, mutten ole itse tesmannut niin enpä uskalla varmana tietona alkaa väittää moista.

    • Gombs

      Heips, tässä kun luin tätä niin alko himo piirtopöytää kohden kasvaa.
      Mietin kuitenkin seuraavaa.. olen vasta muutama päivä sitten alkanut piirtämään, ja haluaisin vähän katella, että minkälaisia taitoja mulla oikeen on sen suhteen. Kynällä paperille piirtäminen on kivaa, mutta olen huomannut, että kaikkein makeimmat kuvat on kuitenkin tehty ihan jollain tollasella piirtopöydällä. Latasin Gimpin jossain vaiheessa, että saan kuviani vähän muokattua ja leikattua sun muuta, en tajunnut että sitä käytetään myös piirtämiseen :o
      Eli siis.. mitä nyt tossa luin, niin ei kannata kuitenkaan heittää rahoja hukkaan mihinkään halpisjuttuun, mikä maksaa alle satasen? Eli olisko toi Wacomin Bamboo-sarja sitten mullekkin se oikea?

    • Mintless

      Minulla on ollut kanssa suunnitelmissa ostaa tommonen piirtopöytä Windows XP - malliselle kannettavalle, löysin yhden käytetyn Trust Slimline Sketch Tablet nimisen piirtopöydän, joka lähtisi ihan siedettävällä hinnalla. Onko mitään kokemuksia kyseisestä piirtimestä?

    • kysyjä

      Onkos kokemuksia Wacom Bamboo Onesta?

      • hinta-laatusuhde

        On, se on erittäin hyvä piirtoalusta ja kelpaa jopa ammattimaisempaan käyttöön.


    • kysyjä

      Entäpä Wacomin Bamboo Penistä, kolmannesta sukupolvesta?

    • Ymmällään oleva

      Tere! Tässä on jo aika paljon viestejä piirtopöydän hankkimisista.
      Mutta tässä yksi lisää. Piirrän melko useasti ja ne ovat olleet tussi ja lyijykynä töiden skannaamista koneelle ja väritystä sekä parantelua gimpillä.
      Luin nuo aiemmat viestit.
      Niin, onko se ohut, suhkot pieni Flex design (Trust-merkkinen) 30-40e, ihan surkea että hankkisi?
      Entä tämä Trust Slimline 1373?(koko 250x150 mm ja hinta 70e.)
      Vai onko totta, että kaikki Trust-merkkiset ovat kelvottomia?

    • asdasdasdasdasd

      Wacomin Bamboo pen (3rd Gen) maksaa 60e Verkkokaupassa ja on erittäin hyvä aloittelijalle

    • Hintava

      Onko tuo Wacom Intuos4 tosiaan melkein 400 euroa hinnaltaan?

    • tietämätön

      Mitäköhän luulette, onko '' Trust '' hyvä merkki?

      • neuvost

        Itse ostin ekana trustin pyödän mutta se toiminut pätkänvertaa (aivan ******)
        Wacom Bamboo on ainoa luotettava markkinoilla oleva tällä hetkellä.


    • Keisarinvaimo

      Tietämätön, kannattaa mielummin ostaa Wacom-merkkisiä piirtopöytiä. Muihin ei edes kannata katsoa.

    • ~

      Mulla on Trust toiminut nyt kohtalaisen hyvin noin kolme vuotta, hyvä hinta-laatusuhde myös. Voin suositella ainakin sen perusteella että jotain vastinetta rahoille saa. : )

      • trustpakotus

        MIksi näitä trusteja suosittelevia tänne ilmaantuu, kun oikeesti se läpyskä täysin onneton ja pari kympiä lisää niin saa kunnollisen wacom bamboon..

        Onko joku ihme tarve ostattaa ihmisillä jotakin skeidaa ja sitte ne ostaa kunnollisen myöhemmin ja taas yks trust jossain sängyn alla tarpeettomana. Mulla on myös trust ihan oikein kaksin kappalein (iso ja pieni) ja molemmat täysin kuraa jotta tiedän kyllä mistä puhun.


      • pimatzu
        trustpakotus kirjoitti:

        MIksi näitä trusteja suosittelevia tänne ilmaantuu, kun oikeesti se läpyskä täysin onneton ja pari kympiä lisää niin saa kunnollisen wacom bamboon..

        Onko joku ihme tarve ostattaa ihmisillä jotakin skeidaa ja sitte ne ostaa kunnollisen myöhemmin ja taas yks trust jossain sängyn alla tarpeettomana. Mulla on myös trust ihan oikein kaksin kappalein (iso ja pieni) ja molemmat täysin kuraa jotta tiedän kyllä mistä puhun.

        Ostin Bamboo Penin (ctl-470) ja nyt näyttää että lapset on aika kiinnostuneita vehkeestä. Pari päivää tätä testanneena voi olla että ominaisuudet eivät kuitenkaan ole riittävät kuvataideopiskelijalle... Eli lapset saa tämän muta minkä siten ostaisin itselle? Bamboo jotain mutta mikä?


    • HalpaMuttaHyvä.

      Haluaisin joululahjaksi halvan piirtopöydän mutta hyvän. Olen harrastelija
      piirtäjä ja olisikos tuo Bamboo nytten vanhemmilleni halvin vaihtoehto?
      Saako sen helposti ja jos se vaikka tippuu maahan meneekö se rikki.
      Sama kynän kanssa , meneekö se rikki jos sitä painaa liian kovaa?
      Ja myös helppo tajuta . Olen hyvä englannin kielessä mutta onko helppo
      laittaa näitä kuvia läppärille?
      Jooh . Paljon kysymyksiä . Haluaiisn ostaa jonkun A4 tai pienemmäni .
      Jos en saa lahjaksi

    • Bamboonta toivova?

      Itsekin mietin joululahjatoiveena wacomin bamboota, mutta vanhemmat on aika pihalla näissä asioissa... onko A6 liian pieni? pärjääkö bamboolla ammattimaisemmallakin tasolla (en ole kokeillutkaan piirtopöytiä, joten en tiedä tuleeko kauheasti käutettyä, eli en halua mitään liian kallista, mutta jos käytänkin niin ei saisi olla surkea...), ja jos ei niin miksei?

    • Piirtäjä

      Halvimpia on Trustin vehkeet. Itse ostin sellaisen harjoitellakseni ja katsoakseni, että onko siitä oikeasti hyötyä ja todellakin on!
      Nyt haaveissa parempi malli, mutta ihan perus värittelyä ym. onnistuu tekemään aivan mainiosti tuolla Trustillakin ^^ 50 itse tuosta maksoin ^^

    • HalvallaHyvää?

      Minä haluaisin halvan ja kestävän pöydän, ei mitään kallista. Veikkaan että A5 riittää. Mitä malleja on? Siis toisinsanoen mikä on Wacomin halvin/halvimpia malleja?

    • sahbdgsjbjaj

      Itse ostin Wacom Bamboo Pen & Touch piirtopöydän ja on ihan hel**tin hyvä!

    • Mitäs mieltä...

      Tuota...tässä alko itteekin kiinnostamaan enempi nämä piirtopöytä hommat (kun olin muutenkin jo niitä kattelemassa)

      En ole ennen piirtänyt tämösien piirtopöytien kautta enkä tableteilla.

      Mutta ajattelin että olisko tämmösestä mihinkään työhön,esim just näihin piirtämisiin ja sellaisiin : http://eu.shop.wacom.eu/products/intuos/intuos-pro/intuos-pro-medium/580?c=2213275

      En kylläkään mikään ammattilainen ole...aika aloittelija


      Muutamia Manga/Anime kuvia on tullu mallista piirreltyä paperille/ja jotain muuta pientä sotkua :D

      Vai olisko jotain muuta ihan semmosta hyvä/perus piirtopöytää?

      (haluaisin kyllä semmoisen jossa ei paljo tarviis päätä käytää eli ei hirveän vaikeita asennus menetelmiä mennä läpi ja että se piirtopöytä kestäs jonkin aikaa ja alle 300€ jos löytys niin ois hyvä, kun kivastikkin on tämä joulu tulossa niin saattas jouluks sitten yrittää sen hankkia :)

      Ja että se toimis Windows Vista 7 Home Premiumille.

    • Apuaa!!!!

      Hei, Onko kukaan tilannut jotain piirtopöytää pixmanian sivustolta?
      Haluaisin tilata sieltä piirtopöydän, mutta haluaisin tietää muitten kokemuksia.
      Onko piirtopöytä tullut perille? Kuinka pitkään kesti perille tulo? Onko luotettava maksaa?

    • Kyselijä

      Mikä olisi sellainen malli mikä sopisi ensimmäiseksi piirtöpöydäksi?

    • Vastailija

      wacom bamboo (nykyisin wacom intuos) on kuulemma hyvä eikä kovin kalliskaan, taisi olla noin 70 euroa

      itse olen harkinnut juuri kyseisen laitteen hankkimista

      ja wacom taitaa muutenkin olla se paras merkki jos piirtopöytää etsit

    • tyyppä

      voiko sillä värittää alueen yhdellä kosketuksella voiko tehdä animaatioita ???

      • tyyppä

        nimittäin saan semmoisen joulu lahjaksi


    • piirrus

      wacom intuos pro medium - onko kellään kokemusta sen rekisteröinnissä kun itselläni on sellainen ja jotenkin tuo sivu aina kaatuu kun yrittää kirjautua sisään...?

    • huada67

      Kannattaa muistaa piirtopöytää valitessa, että tuo koko on sen piirtoalueen koko,
      toimii huomattavasti paremmin isommalla piirtopöydällä. Pienellä se on kuin käyttäisi hiirtä tosi pienen hiirimaton päällä.

      Päädyin itse small-kokoiseen XP-Pen DECO 01 piirtopöytään joka maksaa n. $ 80 . Jo tässä pienimmässä mallissa piirtoalue on itselleni enemmän kuin tarpeeksi iso. enkä vaihtaisi isompaan tai pienempään (10"x6.25" piirtoala) . Myös eri paineentunnistustasoja (8192) on enemmän kuin muistan.

      https://www.xp-pen.com/goods/show/id/224.html

      https://www.storexppen.com/buy/52.html

    • kipetsu

      Kannattaa ehdottomasti mutta halvimmilla ei ole sama tuntuma. Aloitin wacom bamboolla ja nyt on pro versio intuos ja ero on tarkkuudessa aivan kuin yö ja päivä jos vertaa halpaan lautaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe