Kertokaapa jotain kivoja/helppoja askarteluvinkkejä , mitä on hyväksi/kivaksi koettu 1-2v kanssa?
Askarteluvinkkejä kaivataan!
8
8463
Vastaukset
- tuon ikäiset
juuri askartele, eikä tarvitsekaan. Itse olen päiväkodissa töissä ja en näen mitään järkeä tuon ikäisten kanssa askartelemisessa. Tietty voi välillä antaa kynää käteen ja kaksvuotiaalle jo vähitellen saksiakin ja sormivärejä koittaa, mutta muutn on kyllä muut jutut ton ikäisillä.
- lhlh'
saavat katsella ainakin kun muut tekee. Jos kiinnostaa,saa tulla "askartelemaan".
Silkkipaperitollojen asettelu on mukavaa noin pienistäkin,tarkkaan laittavat. Paperin ruttaus,niitä muutama päällekkäin,siinähän on kukka,eikös... Ja todella,osa tykkää sutata kynien kanssa ja sormivärien.
Rohkeasti vaan kokeilemaan. Siitä se alkaa,välineet tutuiksi on mun periaate,kun me tehhään natiaisten kanssa "askarteluja" - hoitaja*
Juu eipä nuo noin pikkuset kovin sitä askartelua tarvitse.
Mutta jos haluaa jotain ni varmaan nuo sormivärit, sotkuahan siitä tulee mutta ne saa siivottua :)
Kortteihin (esim, isän- ja äitienpäivä) kiva idea (-tosin samalla aika kulunutkin) on se lapsen oma käden jälki. - kuvataidetta?
Itse käsitän arkarteluksi kaiken mitä lapsi tuottaa erilaisilla välineillä eli myös piirtämisen ja maalaamisen. Lasten kohdalla askartelu on tavallaan kuvataiteiden harjoittelua, ja taide taas vastaavasti voi olla monin eritavoin toteutettua.
Askartelun tuotos ei tarvise olla mikään aikuisen mallista ja käskystä kopioitu "teos", eikä sen valmistumiseen ole tarvittu leikkamista tai ompelua.
Kyllä moni pieni haluaa osallistua askarteluhetkeen ainakin täällä perhepäivähoidossa, eikä mieleeni ole ikinä tullut rajoittaa lapsen intoa kokeilla.
Vähitellen taidot kasvavat ja lapsi oppii käyttämään erilaisia välineitä kuten saksia.
Mielestäni sellaiset lapset, joita rajoitetaan silloin kun itse ovat innostuneita toimimaan, saattavat menettää intonsa ja silloin voi myös olla, että näistä lapsista tulee niitä, jotka 5-6-vuotiaana kuvittelevat etteivät "osaa" esim. piirtää.
- 2-vuotias
askaretelee tosi mielellään. Aika yksinkertasiahan ne pitää olla.. esimerkiksi sormiväreillä voi jo 1-vuotias maalailla. Sitte ku lähestyy kahta vuotta voi ottaa mukaan pensselit ja vesivärejä koitella ja saksien käyttöä harjoitella. Erilaista liimaamista ja leikkaamista. Me tässä yks päivä esimerkiksi tehtiin siili, leikkasin pahvista siilin muotosen ja lapsi liimas siihen männynhavuja, joita oltiin kerätty pihalkta. Nyt syksyllähän voi tehä kans vaikka puun, liimata lehtiä..vessapaperirullista saa tehtyä vaikka mitä ja niitäki voi maalata..
- Isukki ,,,
Etsi joku autoteippaus tai ikkunateippaus firma ja pyydä heiltä tarrojen jätepaloja. Antaavat yleensä ihan mielellään lasten askarteluun. leikkaa tarroista muutama elukkka hahmo ja poita vaikka valmiiksi ja sitten lasten kanssa irroitatte tarroja yhdessä ja liimailette johonkin isoon pahvilaatikosta leikattuun pahviin ja teette yhdessä vaikka ison taulun ja samalla voi kertoa satua niistä eläimistä mitä siihen tauluun tulee. Yhdessä sitten leikkaatte lisää eläimiä, eli sinä leikkaat ja kerrot samalla siitä eläimestä, ja irroitettuasi taustapaperin annat lasten liimata eläimet siihen maisematauluun jonnekkin. Eikä tarvitse pyyhkiä mitään maaleja tai värejä pois mistään.
- Sama isukki
Nyt on kyllä jo syksy, mutta kun ilmat ovat vielä kauniita, niin piirustuslehtiö ja luontoon. Sitten istuskelette joidenkin kivien päällä ja piirrät lyijykynällä puita mitä näette ja kiviä sekä samalla keksit satuja ja kertomuksia niistä kivistä ja puista. Kiva myös etsiä pyöreitä kiviä ja maalata lasten kanssa niistä leppäkerttuja. Ensin vaan punaiseksi ja sitten sormilla vaikka painaa niitä mustia pisteitä.
Hei :) Minä oon huomannut että Playmais on ainakin tuote jota ihan pienetkin tykkää käsitellä ja se on turvallinen ja myrkytön tuote :)Lisää tietoa löydät sivustolta www.hiiriviikari.fi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713