MILLOIN MERSULLA AJETTIIN RALLIA JA AJOIKO MIKKOLA KOSKAAN 450 SLCEELLÄ SUOMESSA...
MERSUT RALLISSA
19
5006
Vastaukset
- -------------
en muista,että mikkola olisi ajanut mutta kerran oli jyskälässä diesel mese ja kuskina oli muistaakseni kyösti hämäläinen.tämä oli joskus 80-luvun lopussa.eikä muuten ollut viimeinen.meni helvetin moisella metelillä,ja vauhtia piisasi.
- 1979
MUISTELISIN VUODEN OLLEEN 1979
- vuosiluku
1979 kirjoitti:
MUISTELISIN VUODEN OLLEEN 1979
varmaan aika lähellä oikeeta,muistaaksee tekivät auton Mäntsälässä Alangon pajalla ?
- muutamia..
F - ryhmässä on vissiin parikin meseä. Historiikeissa Ole Ström ajaa myös hienolla "taksilla".
- jyskälä
Onni Vilkas ajoi Mikkolan ( tai siis tehtaan) safari 450 slc :llä Jyskälän B-ryhmän aikakaudella olikohan 1984 ? Samana vuonna kun oli nolla-autona tehtaan avolava pösö 504 B-ryhmäläisenä, ja kyllä suihki.
- Homer Simpson
jyskälä kirjoitti:
Onni Vilkas ajoi Mikkolan ( tai siis tehtaan) safari 450 slc :llä Jyskälän B-ryhmän aikakaudella olikohan 1984 ? Samana vuonna kun oli nolla-autona tehtaan avolava pösö 504 B-ryhmäläisenä, ja kyllä suihki.
Onni Vilkas ajoi tehtaan mersulla nolla-autona ennen kilpailijoita vuonna 1980 (pösön avolava oli nollana, kun ei kisaan päästetty vaikka oli ilmoittautunut, 1984).
Tuolloin oli käytössä ryhmät 1, 2 ja 4. Mersu oli nelosryhmäläinen. Tuon vuoden jälkeen johtotähti laittoikin sitten pillit pussiin rallin osalta.
- T Turakainen
1961 Rauno Aaltonen voitti Jyväskylän Suurajot
ja Puolan rallin Mercedes 220 SE:llä.
Mersulla voitettiin Safari ralli kolmesti 1959-61.
Muissakin pitkissä eksoottisssa ralleissa Mersu
on esiintynyt (Vuelta, Bandama, Dakar etc). - rallim
tietojeni mukaan kyösti hämäläinen ajoi 70 luvulla kaks kertaa tiiseli mesellä vuosina 70 tai 71 ja 79 jyskälässä
- blackmagictiger
waldegärd ajoi ainakin mun tietojen mukaan
- Legendat-Onni-ja-Mersu
Vuoteen 1980 mennessä Onni Vilkas oli ajanut Jyväskylän Suurajot läpi Mersulla 24 kertaa. Mercedes-Benz-tehdas halusi juhlistaa asiaa niin, että 25. kerta oli saatava täyteen. Saksasta tuotiin ajokiksi Mercedes-Benz 500 SLC, 5-litraisella V8-koneella, jossa oli tehtaan mukaan 329 hv. Nollasta sataan se eteni 5 sekunnissa.
Hannu Mikkola oli ajanut mm. Safaria samalla autolla. Onni ajoi 0-autona Suurajot 1980. MB:n tallipäällikkö oli tyytyväinen 70-vuotiaan kotkalaisliikennöitsijän vauhtiin.
Monte Carlo -rallissa Vilkas oli ensimmäisen kerran v. 1951 autona Allard (110 hv). Ensimmäinen luokkavoitto siellä tuli v. 1963 vakiomallisella M-B 220 S:llä. MB-tehdaskuski jäi toiseksi vasta pitkien protestien jälkeen.
Onnin MB:n tunnusmerkki niin Montessa kuin Suurajoissakin oli ruudullinen etugrilli. Viimeisen kerran Mersulla Vilkas oli Montessa v. 1968 (keskeytys).- Anonyymi
Onni Vilkkaan Mersujen keulapelti oli maalattu valkoiseksi. Ajoi muuten -64 isompi koneisella 300SE:llä, sama koppa kuin 220SE/230S.
450 SLC 5.0 oli sen 0-auton tarkka nimi, se koppa ei koskaan saanu 500 nimeä, pari vuotta vain tehtiinkin 5 litraisella, ennen kuin tuli 500 SEC.
Olikohan Tatu Arin veli Vatanen, joka ajoi sillä avolava 504:lla?
Tuosta voi katsoa Onni Vilkkaan ralliautoja, sivustolta löytyy kaikkien merkittävien (pääosin Eurooppalaisten) rallien tulosluetteloita.
https://www.ewrc-results.com/profile/52537-onni-vilkas/
mm. Evy Rosenqvist ajoi tehtaan kuskina Mersulla 60-luvulla Euroopassa, siipiMersun lisäksi hän tai joku muu ajoi myös 230 SL urheiluautolla. 80-luvullahan 190 E 2,3 - 16 ajettiin rallia. Antamani linkin kautta löytyy valtavasti tietoa siitä kuka milläkin ajoi eri ralleissa. Toki kaiken kattavia ei tulosluettelot ole
- Anonyymi
Aikamoisia leluja. Urpo Lahtisen MB 300 Waxenberger on varmaan rajuin mese kautta aikojen . Vastauksena kysymykseen sillä ajettiin kaikkia lajeja.
- Anonyymi
1969 Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Waxenberger
Kehitysinsinööri Erich Waxenbergerin mukaan nimetty kilpa-auto.
Kehitetty aikansa nopeimmasta neliovisesta automallista.
Huippunopeus oli 285 kilometriä tunnissa.
Auton teho on 320 hevosvoimaa.
Urpo Lahtinen hankki vuonna 1970 yhden kolmesta Waxenbergeristä.
Lahtisen pojan nykyisin omistama yksilö on esillä Kangasalan Mobiliassa.
- Anonyymi
Waxenbergerin tehopainosuhde on muistaakseni parempi kuin maailman tehokkaimmalla sarjatuotantoautolla, Escort BDA. W on maailman suorituskykyisin 4D sedan.
- Anonyymi
W. nyt ei ole millään lailla sarjatuotantoauto. Liekö sekään oikeasti ollut maailman nopein 4-ovinen? MoPar teki ehkä 5kpl 4-ovista 426 hemiä, neljä oli Dodge Coronetejä ja viides Plymouth Belvedere tuli Suomeen Bernerin toimesta. Kovin sarjatuotantoa ei nekään siis edustaneet.
Nykyään maailmalla puhutaan vähemmän Waxenbergereistä, tais olla niin että kaksi niistä meni AMG:lle (ehkä v.70-71) ja ne jatkoi autoilla kisaamista. Nykyään AMG:t tunnetaan hyvin Rote Sau (Red Pig) lempinimellä, onko noita alkuperäsiä tallella vai tekivätkö uusia, en tiedä. Ainahan sanotaan että Urpon W. on ainut jäljellä.
Lahtisen yksilö on miedompi 6,3 kun kaksi? muuta oli suurennettu 6.8 ja tehoa oli lopulta -72 (AMG:n toimesta) jo (lähemmäs?) 500hv. - Anonyymi
000 Avolava Pösöllä ajoi Sampsa Junnila - Timo Tuominen.
- Anonyymi
Liikennöisijä Onni Vilkas ajoi Jyväskylässä 500 Mersulla joskus muinoin.
- Anonyymi
Marketta Oksala ajoi samalla Mersu dieselillä kun Kyösti Hämäläinen.
- Anonyymi
KYÖSTIN MERSU OLI VANHA TAKSI MÄNTÄSTÄ
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1078843
- 936770
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon656520Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345371Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634567- 553521
- 503365
- 513112
- 562932
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512906