Kanat & pakkanen

munitus

Omistan pienen lauman ruskeita kanoja. Niillä on oljilla ja korsilla sisustettu 'koti', josta on vapaa kulku aidatulle omalle alueelle.

Edellinen talon asukas piti kanoja kaikki talvet sisällä. Siis laittoi tiiviin luukun kiinni syksyllä ja avasi keväällä. Sisällä oli sähkövalo ajastimella, ja tietenkin vettä ja ruokaa.

Nyt olen kokeillut ja huomannut, etteivät kanat näytä kärsivän ulkoilusta talvipakkasella, päin vastoin. Tuntuu turhauttavalta sulkea ne pois päivänvalosta kuukausikausiksi.

Mikä voisi olla kanan pakkasraja? Rotua en tiedä, ruskeankirjava, munat vaaleanruskeita.

20

6499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matti

Kanat ovat joissakinmäärin kylmän arkoja eli talvi ulkoilut voi unohtaa . Teidän kanat kestää näköjään pakkasta mutta mikäli että päästäisi niitä ulos kuin silloin tällöin, niin rehun kulutus laskisi huomattavasti. eli kanat syövät enemmän kylmällä säällä pysyäkseen lämpyminä! myös altistus erillaisille infektiolle laskee. suosittelen että suljettä ulos meno aukon yöksi ja kovilla pakkasilla niin sisä lämpötila ei laskisi liian alas. Kirjallisuudessa ilmoitetaan pakkas rajaksi noin -5 astetta, mutta voisen ylittää jos kanat on tottunut ulkoiluun mutta silloinkin pakkas raja on pysyttävä alle -10 asteessa... ihanteellinen sisä lämpötila on niin 10- 16 astetta mikäli läm. tila nousee tästä , erillaiset taudit leviää helpommin ( myös ulkoloiset ). kanojesi rotu voi olla Isa broon (tai joku sinne päin ) tai ruskea leghorn tai suomalainen maatiaiskana.. poduista Brahma Ja Orpington on hyvin kylmää sietäviä rotuja!

• munitus

Kiitos. Nämä yksilöt on näköjään puolivahingossa tulleet tavallista karaistuneemmiksi. Vielä ainakin miinus kymmenessä ne juoksevat tyytyväisinä ulos, jos annetaan valita. Yöksi kyllä suljen luukun aina, mutta päivisin on tuntunut paremmalta päästää tyypit ulos.

Ei ole tullut mieleenkään pahat tarttuvat taudit, koska elävät niin eristyksissä. Mistäköhän ulkoloisia saa?

Jostain syystä tuntuu, että nämä syövät aina paljon, kesät talvet. On aivan sama, kuinka paljon esim täysravintoa laittaa automaattiin, kaikki syödään. Siis vaikka tarjoaa moninkertaisesti yli säkin kyljessä neuvotun. Ainoa, mitä jää on kaura. Ja ilman muuta kaikki ruuantähteet häviävät minuuteissa.

En ole löytänyt netistä juuri mitään tietoa. Roduista ei sitten yhtään mitään (Ruotsin puolella on jotain, muttei perusteellista rotukuvauslistaa sielläkään). Sen muistan, että ed asukas sanoi jonkun ulkomaalaisen nimen, ei siis missään tapauksessa ole suomalaisia maatiaiskanoja.

Mutta hyvin munivat, lähes munan päivässä kaikki viisi :-)

• matti
        munitus kirjoitti:

Kiitos. Nämä yksilöt on näköjään puolivahingossa tulleet tavallista karaistuneemmiksi. Vielä ainakin miinus kymmenessä ne juoksevat tyytyväisinä ulos, jos annetaan valita. Yöksi kyllä suljen luukun aina, mutta päivisin on tuntunut paremmalta päästää tyypit ulos.

Ei ole tullut mieleenkään pahat tarttuvat taudit, koska elävät niin eristyksissä. Mistäköhän ulkoloisia saa?

Jostain syystä tuntuu, että nämä syövät aina paljon, kesät talvet. On aivan sama, kuinka paljon esim täysravintoa laittaa automaattiin, kaikki syödään. Siis vaikka tarjoaa moninkertaisesti yli säkin kyljessä neuvotun. Ainoa, mitä jää on kaura. Ja ilman muuta kaikki ruuantähteet häviävät minuuteissa.

En ole löytänyt netistä juuri mitään tietoa. Roduista ei sitten yhtään mitään (Ruotsin puolella on jotain, muttei perusteellista rotukuvauslistaa sielläkään). Sen muistan, että ed asukas sanoi jonkun ulkomaalaisen nimen, ei siis missään tapauksessa ole suomalaisia maatiaiskanoja.

Mutta hyvin munivat, lähes munan päivässä kaikki viisi :-)

Mulla on yksi kanarotu kirja se on aika uusi ja kirjastoista sen luulislöytyvän sen nimi on :Kanat suomen rodut, Merja-Liisa Leppänen-Porttila. siinä on yksi parhaimmista kana aiheisista kirjoista!!!kirja on ilmestynyt vuonna 1999. siinä on isot ja kääpiö rodut ja onhan siinä vielä taisteluroduista jotain ...rotuja on kirjassa esitelty yht. n.46 kpl eliu huikea määrä kana rotuja löytyy tältä mantereelta... :) ulkoloisia saa esim. luonnon varaisista linnuista ja jos linnut on vapaana kesän niin 99% varmuudella voin sanoa että ni saa loisia luonnosta. Eikuitenkaan syytä huoleen niistä ei yleensä ole ihmiselle mitään vaarraa/haittaa ihmisewssä ne ei viihdy... teillä kanat ulkoilevat pakkasessa joten niitä ei vaivaa ulkoloiset suuremmalta osin! sisä tilojen puhtaudella ja siisteudellä saadaan ulkoloiset vähenemään. Ei ole tarkoitus mitenkään pelotella joten tässä hiemen positiivistä mukaan asiaan... jos kanalla ulkoloiset on ongelma niin se on melkin joka paikasta kalju... muutenkin sairaan oloinen... TEILLÄ EI TÄTÄ ONGELMAA VARMAAN ULKOILUN TAKIA OLE.!? MUUTEN OLEN SAMAA MIELTÄ NETISSÄ EI OLE MITÄÄN TIETOA KANARODUISTA JA YLIPÄÄTÄ MISTÄÄN KANAAIHEISIA SIVUJA...

• mä kans
        matti kirjoitti:

Mulla on yksi kanarotu kirja se on aika uusi ja kirjastoista sen luulislöytyvän sen nimi on :Kanat suomen rodut, Merja-Liisa Leppänen-Porttila. siinä on yksi parhaimmista kana aiheisista kirjoista!!!kirja on ilmestynyt vuonna 1999. siinä on isot ja kääpiö rodut ja onhan siinä vielä taisteluroduista jotain ...rotuja on kirjassa esitelty yht. n.46 kpl eliu huikea määrä kana rotuja löytyy tältä mantereelta... :) ulkoloisia saa esim. luonnon varaisista linnuista ja jos linnut on vapaana kesän niin 99% varmuudella voin sanoa että ni saa loisia luonnosta. Eikuitenkaan syytä huoleen niistä ei yleensä ole ihmiselle mitään vaarraa/haittaa ihmisewssä ne ei viihdy... teillä kanat ulkoilevat pakkasessa joten niitä ei vaivaa ulkoloiset suuremmalta osin! sisä tilojen puhtaudella ja siisteudellä saadaan ulkoloiset vähenemään. Ei ole tarkoitus mitenkään pelotella joten tässä hiemen positiivistä mukaan asiaan... jos kanalla ulkoloiset on ongelma niin se on melkin joka paikasta kalju... muutenkin sairaan oloinen... TEILLÄ EI TÄTÄ ONGELMAA VARMAAN ULKOILUN TAKIA OLE.!? MUUTEN OLEN SAMAA MIELTÄ NETISSÄ EI OLE MITÄÄN TIETOA KANARODUISTA JA YLIPÄÄTÄ MISTÄÄN KANAAIHEISIA SIVUJA...

Kanoista löysin yksityisen tekemän sivu´n .. löytyy haulla tapio harkönen kanat ovat siis maatiaisia ja piikköläistä kantaa

• mä kans

Kyllä meilläkin kanat ulkoilevat talvella 5 astetta meillä on sellainen raja ,että kanat ei mene ulos jos on poikkeukksiakin koska kana ja kukko harja heltat voit kovassa pakkasessa saa paleltumis vammoja Voi sulle mailata? olisin kiinnostunut auttamaan/ tietämään mitä rotua kanasi ovat, itselläni on suomenmaatiaista.

• matti

onko nää suomenmaatiaskanat arkoja??

• matti

Onko nämä suomalaiset maatiaskanat arkoja?

• matti
        matti kirjoitti:

Onko nämä suomalaiset maatiaskanat arkoja?

Tuli vahingossa kaksi saamaa viestiä sori!!? :)

• mä kans
        matti kirjoitti:

Tuli vahingossa kaksi saamaa viestiä sori!!? :)

Maatiaisen luonne on aika vaihteleva löytyy ,erittäin luottavaista , arkaa , mutta paljolla käsittelyllä ne ovat vaikka mitä ,ainakin meillä on on onnistunut ihan mikä vaan.
        Tässä viime kesänä ostin lisää parveen uusia yklöitä ja totesin ,että siitä ei oltu millaan lailla käsitelty , saatika nähnyt ihmistä mutta, nyt jokainen näistä tulee ovelle vastaan antaa nostaa itsensä syliin ja tulee myös jo ihan itse kun parven kukko vallu on sellainen lutuna ,että sitä voi kantaa vaikka kassissa eikä se pistä pahakseen , mutta kuitenki huolehtii kanoista erittäin hyvin.
        Tiedätkö että, maatiaisia löytyy noin 8-10 erillaista kantaa yleisimmäit ovat Piikkiöläinen ja savitaipaleen kannasta polveutuvat.

• matti
        mä kans kirjoitti:

Maatiaisen luonne on aika vaihteleva löytyy ,erittäin luottavaista , arkaa , mutta paljolla käsittelyllä ne ovat vaikka mitä ,ainakin meillä on on onnistunut ihan mikä vaan.
        Tässä viime kesänä ostin lisää parveen uusia yklöitä ja totesin ,että siitä ei oltu millaan lailla käsitelty , saatika nähnyt ihmistä mutta, nyt jokainen näistä tulee ovelle vastaan antaa nostaa itsensä syliin ja tulee myös jo ihan itse kun parven kukko vallu on sellainen lutuna ,että sitä voi kantaa vaikka kassissa eikä se pistä pahakseen , mutta kuitenki huolehtii kanoista erittäin hyvin.
        Tiedätkö että, maatiaisia löytyy noin 8-10 erillaista kantaa yleisimmäit ovat Piikkiöläinen ja savitaipaleen kannasta polveutuvat.

MONTAKON KANAA VOI VÄHINTÄÄN HANKKIA?? (KUKKO ??) ?? PS. HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!

• mä kans
        matti kirjoitti:

MONTAKON KANAA VOI VÄHINTÄÄN HANKKIA?? (KUKKO ??) ?? PS. HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!

Lattia koko määrää , kuinka paljon kanoja voi kyseiseen paikkaan otta,jos kanoja on likaa latti kokoon nähden tulee kannipalismia ja muuta kamalaa tappelua ahtaudesta joutuen ja silooin munintaki körsii voi loppua jopa kokonaan.
        Jos haluat vain itsellesi niin kymmenen kanaa on kiva määrää mutta, muista tilan koko ja sopivuus niin ei tule ikäviä yllätyksiä.

• mä kans
        mä kans kirjoitti:

Lattia koko määrää , kuinka paljon kanoja voi kyseiseen paikkaan otta,jos kanoja on likaa latti kokoon nähden tulee kannipalismia ja muuta kamalaa tappelua ahtaudesta joutuen ja silooin munintaki körsii voi loppua jopa kokonaan.
        Jos haluat vain itsellesi niin kymmenen kanaa on kiva määrää mutta, muista tilan koko ja sopivuus niin ei tule ikäviä yllätyksiä.

Ai niin unohdin sanoa ,että ihanne lattia pintala on 1-2 neliöta kanaa kohti.

• matti
        mä kans kirjoitti:

Ai niin unohdin sanoa ,että ihanne lattia pintala on 1-2 neliöta kanaa kohti.

Kuinka pieni on mahdollisinman pieni kanalauma?? eli 1 kukko ?????kanaa

• mä kans
        matti kirjoitti:

Kuinka pieni on mahdollisinman pieni kanalauma?? eli 1 kukko ?????kanaa

Pieni kanalauma olisi vaikka 3-5 kanaa ja kukko tai perinteinen 10 kanaa ja kukko.

• matti
        mä kans kirjoitti:

Pieni kanalauma olisi vaikka 3-5 kanaa ja kukko tai perinteinen 10 kanaa ja kukko.

Olisiko sinulla tiedossa mistä saisi rotukanoja?? esim. Orpogton tai vastaavia?

• mä kans
        matti kirjoitti:

Olisiko sinulla tiedossa mistä saisi rotukanoja?? esim. Orpogton tai vastaavia?

Katsoin juuri keltaista pörssiä ja huomasin ilmoituksia kultabrahmasta ,yhdessä oli kaikenlaisia ja se oli Nurmeksen suunnalta

• matti
        mä kans kirjoitti:

Katsoin juuri keltaista pörssiä ja huomasin ilmoituksia kultabrahmasta ,yhdessä oli kaikenlaisia ja se oli Nurmeksen suunnalta

pitää käydä katsomassa sitä ilmoitusta

• Farmari

Ehdoton kanan pakkasraja on - 5 astetta tämän jälkeen kanan sukurauhaset alkavat surkastua ja alkavat tuottamaan niinsanottua "kukkamehua". Kukkamehu on kanojen luonnollinen reaktio silloin kun kukkoa ei ole yhdyskunnassa ja kanat ulostavat mielellään kukkapenkkiin (muutoin pesäänsä). Noin 4 kk kuluttua pakkas jakson alettua kanat munivat vaan ns.nahkamunia joista ei voi kuoriutua munivia kanoja (Maatalousministeriön teettämä tutkimus 1978-1992 Turun yliopiso, TOKY567000.002.99)

• Pirkko

Olen kuulut että tämä kyseinen "pakkasraja" olisi jo 5 astetta, mutta jos se on - 5 astetta niin kai sitten uskaltaa kanat pitää ulkona vielä nollakelillä. Mutta olen kyllä huomannut kanoissa outoa käyttäytymistä jo tuossa 5 asteen jälkeen. Ne eivät ole enää syöneet tavalista ruokaa, ruuan olen kastanut mineraalitärpättiin ja sen jälkeen ne on syöneet niitä jyviä. Luin ohjeen kirjastossa jostain vanhasta tutkimuksesta.

• munitus

..vastauksistanne ja kommenteista!

Nyt on meillä tilanne se, että pakkaset pitävät luukun kiinni ja kanat sisällä. Mutta ei sielläkään ole tuota mainittua -5:ttä astetta koko ajan, ei missään tapauksessa. Kylmempää. Kuten myös aika ajoin edellisenäkin talvena.

En havaitse minkäänlaisia ongelmia. Kunhan itse pidän juomaveden sulana (kyllä, on jäätynyt joskus) ja ruokaa tarjolla. Munia tulee joka päivä, ja aina enemmän kuin yksi.

Tänään olisin päästänyt pitkästä aikaa ulkoilemaan raittiiseen ilmaan (alle 10 miinusastetta) jollei tuuli ja pyry olisi niin kovat.

Voisiko olla niin, että kaikki on kiinni siitä, että nämä ovat lähes koko ikänsä asuneet näinkin luomuina?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      111
      4389
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      80
      3564
    3. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3421
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3415
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3306
    6. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      2974
    7. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2974
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2865
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2810
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe