PT100

Harri man

Tere!

Onko kaikkien pt100 vastusten resistanssi-arvot samat? Eli kun löysin taulukon, jossa on resistanssi vrs lämpötila, niin voiko tätä taulukkoa soveltaa jokaiseen pt100 vastukseen valmistajasta riippumatta?

4

1075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12joo13497

No miksiköhän lämpötila-anturista käytetään nimeä PT-100? no siksi että sen resistanssi on hyvinkin lähellä 100 ohmia 0 celsiusasteen lämpötilassa. Eli kaikkiin vastuksiin pätee sama taulukko.

• sama mies

Onko tällänenkin vastus olemassa? Ja jos on, niin sen resistanssiarvo on sitten 10 kertaa pienempi?

Noh, seuraava kysymys kuuluukin, että kuinka saan PT10 vastuksesta PT100 arvot? Eli on siis vastus, joka on PT10, mutta laitteeseen, johon sitä olen kytkemässä tunnistaa vain PT100 vastuksen. Ja vastuksen vaihto ei käy. Tätä pitäis käyttää? Onko jotan valmiita muuntimia, vai miten saisin arvon kymmenkertaistumaan lineaarisesti samassa suhteessa?

• niin mitenkään paitsi
        sama mies kirjoitti:

Onko tällänenkin vastus olemassa? Ja jos on, niin sen resistanssiarvo on sitten 10 kertaa pienempi?

Noh, seuraava kysymys kuuluukin, että kuinka saan PT10 vastuksesta PT100 arvot? Eli on siis vastus, joka on PT10, mutta laitteeseen, johon sitä olen kytkemässä tunnistaa vain PT100 vastuksen. Ja vastuksen vaihto ei käy. Tätä pitäis käyttää? Onko jotan valmiita muuntimia, vai miten saisin arvon kymmenkertaistumaan lineaarisesti samassa suhteessa?

tietty rakentamalla laitteen joka tasan 1:10
        muuttaa resistanssia.
        Mutta se on taatusti yhtä monimutkainen kuin
        tuo "pt100-laite".
        Minä aloittaisin ottamalla tuon pt100-vastaanottimen
        kytkentäkaavion esiin ja alkamalla suunnitella
        muutostöitä sen elektroniikkaan.

• Raimo

Vastuksen arvotaulukko on vitteellinen eikä tarkka! Muutenkin mittauksessa on yksi tärkeä sääntö. Mittauslaitteen muodostaa anturi ja detektori. Detektorin näyttämää verrataan referenssiin ja muodostetaan kalbrointi arvot. Lämpötila ollessa kyseessä riittänee kun määritetään suoran yhtälön muuttujat. Lopullinen tulos lasketaan kalibrointiarvoista ja näyttämästä. Pt100 on tarkempi kuin lämpöpariin perustuva mittaus, mutta aika epätarkkoja tuloksia saat jos pelkällä taulukolla aiot pärjätä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      180
      6577
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1814
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1019
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      942
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      869
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      246
      863
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      829
    Aihe