kasvaimen poisto rinnasta?

huolestunut...

Kertokaa millainen operaatio hyvälaatuisen kasvaimen poistaminen on? Itseltäni löytyi liki vuosi sitten fibroadenoma, sidekudoskasvain. Todettiin ultralla ja karkeaneulabiopsialla. Nyt patti on kasvanut järkyttävän kokoiseksi ja häiritsee paljon, olen jo varannut ajan kirurgille tarkastukseen sen poistamista vasten, mutta jännittää..

Poistettiinko teiltä patti puudutuksessa vai nukutettiinko? Jäikö siitä häiritsevää arpea? Entä miten kasvaimen poisto muuten vaikuttaa rinnan ulkonäköön, onko kokemuksia? Oma pattini on suurehkon mansikan kokoinen, ja siis tuntuu ja näkyykin pienessä rinnassa rumasti :( Mutta pelkään, että noinkin ison palan poisto vaikuttaa rinnan kokoon? En tietenkään haluaisi eripari rintoja... Koko on 70B eikä siitä olisi varaa pajon poistaa :D

Onneksi pahanlaatuisuudesta ei pitäisi olla huolta, tuo karkeaneulanäyte on tietääkseni varsin luotettava.

7

11527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fibroadenooma

      leikattiin siis epäiltynä täksi fibroadenoomana, patologin lausuntoa odotellaan vielä. Miksiköhän minulta otettiin ohutneula näyte kun kuulema karkeaneulanäyte on varmempi...?

      Niin se leikkaus. Se riippuu missä kohtaa sinulla on se patti. Minulla patti oli isohko ja se oli rintarauhasessa, jotenkin siellä sisällä. Se leikattiin päiväkirurgisena eli pääsin kotiin samana päivänä, edellytti sitä etten ottanut esilääkettä ollenkaan.

      Kyllä minä arvelen että nukutuksessa leikataan isot kasvaimet. Minulla lukee lyhkiepikriisissä että "päädytty nukutukseen tuumorin koon vuoksi".

      Minulla on sama "vika" eli rinnat ei ole koolla pilatut, samaa kokoa ku sulla =D. Minulle ei jäänyt mitään "monttua" kun patti poistettiin =D. Kyllä se tasottuu sitten kun haava paranee kunnolla.Niin ja arpea ei jää juuri mitään, sekin vähäinen peittyy kun rinta "peittää" sen. Tämä oli kyllä taitava kirurgi, sanoikin ennen leikkausta että hän tekee kaikkensa ettei jäisi rumaa arpea.

      Eli leikkauksesta sen verran että leikkaus kesti jotain 30-45minsaa. Nukutustapaa sanotaan humaukseksi, eli pintanukutus ettei tunne kipua. Herääminen oli suht´helppoa ja konkoilin heti ylös kun tuotiin osastolle (tosin hoitaja vei takasin kun ei saa omin päin lähteä heti =D).Yllättävää oli se että kipuja ei ollu juurikaan. Haavaa särki 2 ensimmäistä päivää.Mustelma jäi aika iso mut sehän johtuu vaan verenvuodosta ja häipyy muutamassa viikossa.

      Älä jännitä suotta, tiedäthän jo että kasvain on hyvälaatuinen, toivottavasti minullakin on,,, helpotti kuitenkin että se on nyt poissa, olkoot sitten mikä tahansa. Olisi kiva tietää minkäikäinen olet??

      Toivottavasti tästä minu sepostuksesta oli jotain apua sinulle :)

      • leikattu myös

        fibroadenoma. Leikattiin yksityisesti ja paikallispuudutuksessa. Kooltaan taisi olla jotain pikkasen alle 2cm. Pääsin melkein heti kotiin. Puudutusta lisättiin kun tunsin kipua. Kirurgi leikkasi apunaan hoitaja. Ei sitä mitään kuoppaa jää sehän on ylimääräinen kasvain. MInulle sanottiin että varminta poistaa kaikki rinnan kasvaimet myös hyvälaatuiset. Arpi jäi koska minulla tuppaa muodostumaan helposti arpikudosta mutta ei tuo pieni arpi mitään haittaa. Jälkiseurauksia on silloin tällöin rinnassa tuntuva vihlonta ja kipu, joka johtuu juuri arpimuodostuksesta. Tästä on aikaa jo 10 vuotta olin silloin pikkasen alle 20.


      • fibroadenooma
        leikattu myös kirjoitti:

        fibroadenoma. Leikattiin yksityisesti ja paikallispuudutuksessa. Kooltaan taisi olla jotain pikkasen alle 2cm. Pääsin melkein heti kotiin. Puudutusta lisättiin kun tunsin kipua. Kirurgi leikkasi apunaan hoitaja. Ei sitä mitään kuoppaa jää sehän on ylimääräinen kasvain. MInulle sanottiin että varminta poistaa kaikki rinnan kasvaimet myös hyvälaatuiset. Arpi jäi koska minulla tuppaa muodostumaan helposti arpikudosta mutta ei tuo pieni arpi mitään haittaa. Jälkiseurauksia on silloin tällöin rinnassa tuntuva vihlonta ja kipu, joka johtuu juuri arpimuodostuksesta. Tästä on aikaa jo 10 vuotta olin silloin pikkasen alle 20.

        se vaikuttaa myös leikataanko nukutuksessa vai ei et onko se kasvain "syvällä" vai rinnan pinnassa. Fibroadenoma on kai sellanen että se kasvaa vähän mihin sattuu =D


      • huolestunut...
        fibroadenooma kirjoitti:

        se vaikuttaa myös leikataanko nukutuksessa vai ei et onko se kasvain "syvällä" vai rinnan pinnassa. Fibroadenoma on kai sellanen että se kasvaa vähän mihin sattuu =D

        Nyt olen vähän vähemmän huolissani :)

        Olen 22v. Minulle ainakin joka vaiheessa sanottiin, että syövän mahdollisuus on todella pieni. Kasvain näytti ultrassa hyvänlaatuiselta, lisäksi olen nuori eikä suvussa ole esiintynyt rintasyöpää. Joten sanottiin, että ei tarvitse poistaa.

        Kun pattia tutkittiin, se oli jotain 2*1,5cm, nyt se on varmaan 5cm.. Tosi inhottava. Aluksihan tuota kasvainta sai oikein tunnustella, että löysi, mutta nyt ei sitä ongelmaa ole. Jos vedän olkapäät taakse, patti näkyy ihan paljaalla silmällä, se on niin iso ja pinnassa.

        Minulla patti on tosiaan ihan pinnassa ja ihan reunassa, jää tuohon suunnilleen rintojen väliin, vähän ylemmäs. Eli toivottavasti sen arven saa vähän alemmas tms, ettei näkyisi avonaisen paidan tai bikinien kanssa. Toisaalta, pääasia, että tuon kökön saa pois!

        Reilun kahden viikon kuluttua pääsen ainakin kirurgin tutkittavaksi. YTHS:lle menen ja ainakin tähän asti olen saanut tosi hyvää ja ammattitaitoisen oloista palvelua :)


      • Sama edessä
        huolestunut... kirjoitti:

        Nyt olen vähän vähemmän huolissani :)

        Olen 22v. Minulle ainakin joka vaiheessa sanottiin, että syövän mahdollisuus on todella pieni. Kasvain näytti ultrassa hyvänlaatuiselta, lisäksi olen nuori eikä suvussa ole esiintynyt rintasyöpää. Joten sanottiin, että ei tarvitse poistaa.

        Kun pattia tutkittiin, se oli jotain 2*1,5cm, nyt se on varmaan 5cm.. Tosi inhottava. Aluksihan tuota kasvainta sai oikein tunnustella, että löysi, mutta nyt ei sitä ongelmaa ole. Jos vedän olkapäät taakse, patti näkyy ihan paljaalla silmällä, se on niin iso ja pinnassa.

        Minulla patti on tosiaan ihan pinnassa ja ihan reunassa, jää tuohon suunnilleen rintojen väliin, vähän ylemmäs. Eli toivottavasti sen arven saa vähän alemmas tms, ettei näkyisi avonaisen paidan tai bikinien kanssa. Toisaalta, pääasia, että tuon kökön saa pois!

        Reilun kahden viikon kuluttua pääsen ainakin kirurgin tutkittavaksi. YTHS:lle menen ja ainakin tähän asti olen saanut tosi hyvää ja ammattitaitoisen oloista palvelua :)

        Kerro, miten leikkauksesi sujui? Mitä löytyi? Minulla edessa kahden fibroadenoomaksi epäillyn patin (toinen 3,2cm) poisto 2-3 viikon kuluessa. Lääkäri tosin sanoi, ettei aivan sata varmoja voida olla etteikö kyse olisi jostain phylloidituumorista (tms.), joka voisi olla ärhäkkääkin sorttia. Olen nyt 40v. Minulta poisttetiin 26-vuotiaana jo eka fibroadenoomam joka oli herneen kokoinen. Silloin paiakllispuudutuksessa. Nyt edessä nukutuksessa tehtävä leikkaus. Onko jollekin tuttua juttua?


    • arjuska47

      sain tänään tietää ohutneulanäytteen tuloksen rinnan kasvaimesta, pitäisi olla hyvänlaatuinen mutta lääkärin mielestä on epäilyttävä joten se leikataan parin viikon kuluttua nukutuksessa, kasvain tutkitaan heti ja jos löytyy pahanlaatuista otetaan myös kainalosta näytteet. minä olen käynyt mammossa ja ultrassa 20 saakka ja kystia on ollut koko ajan.siskoni on kuollut rintasyöpään.

    • Anne59

      Minulta leikattiin phylloidituumori kaksi vuotta sitten,se oli tosi syvällä. Mammografiassa huomattiin n.3cm. Leikattiin puudutuksella kun pelkäsin nukutusta,kaikki meni hyvin ja hyvänlaatuinen. Ei ollut kipuja leikkauksen aikana eikä sen jälkeen,nännin vierestä avattiin eikä jäänyt mitään arpia. Se mua kiusas kun olin melkein vuorokauden nälässä ja olen diabeetikko joutuivat laittamaan mulle sokeria tippumaan kun oma aika veny muutamalla tunnilla ja se kun koko ajan tuputettiin kipulääkettä eikä mua koskenut mihinkään.Nälkä vaan armoton.sain onneksi toimenpiteen jälkeen mehua ja leipää. Kannattaa käydä mammossa en olisi varmaan ikinä tuotakaan huomanna.kun sitten vasta kun olisi jo myöhäistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2369
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1784
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      165
      1497
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      889
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      175
      766
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe