rengas

make

ihan kysymyksenä tänne näin ilman isoja kirjaimia kirjoittaen.. mitäs jos moottoripyörästä puhkeaa rengas? voiko sillä ajaa ja jos voi niin kuin pitkän matkan ennenkuin lähtee vanteelta. ajattelin vain semmoista tilannetta että olen jossain keskellä ei mitään ja kumi puhkeaa niin mitäs sitten? ei sisärengasta ja ei oikein ihanteellisin tilanne jättää mopoa siihenkään ja lähteä kävelemään rengas kädessä 100 km jonnekin suuntaan toivoen että löytyy liike jossa on renkaita ja taitoa asentaa se.
elikkä vastatkaa te jotka ajelette paljon ja kokemusta.. ei siis niiden vastausta jotka ajaa 320 km/h vaikka ilman renkaita

35

5994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prätkähiiri82

      Kyllähän se kestää ajaa, en ole kokeillu miten pitkään mutta kymmeniä kilsoja kuiteski. Ite olen ajanu yli 200km/h täysin tyhjällä renkaalla. Ihmettelin vaan että miten tuntuu tienpinta liukkalta=) Matala rengas kestää ja kantaa tyhjänäkin aika hyvin.

      • make

        kiitos vastauksestasi.. tuo helpotti pelkoani huomattavasti..


      • matkamopedisti

        ja meille tavallisille kuolevaisille sellainen renkaaseen suihkutettava spray voi joskus olla pelastus. Se saattaa auttaa nilkuttamaan seuraavalle renkaanvaihtopaikalle. En kuitenkaan ajaisi sataa enkä kahta, enkä varsinkaan kävisi radalla jos renkaassa on reikä, paikattukaan. Sisärenkaallisista en tosiaan tiedä.


    • olisi olla

      ajamatta sillä pyörällä ellei aivan lähellä ole jotain mistä saa apua tai voi pyörän jättää turvallisesti. Kaikilla sentään on kännykkä varmaan matkassa jolla asia helpottuu huomattavasti. Prätkähiiren kännykkä toimii vain NMT 450- verkossa jota ei ole ollut vuosiin. Siksi sen pitää ajaa tyhjällä renkaalla.

    • Gosan

      Taas pisti Rätkähiiri sellaisen valheen,ettei mitään määrää!Tyhjällä etu-,tai takarenkaalla et pysty ajamaan edes kävelyvauhtia.Pyörää ei pysty hallitsemaan lainkaan ja rengas pyörähtää pois vanteelta nopeasti.Sen voit jossain,kun jollain on rengas tyhjänä työntää pyörää.Se kiemurtelee jo siinä tilanteessa niin paljon,että voi kuvitella miten käy kun rengas tyhjenee vauhdissa.Onneksi pyörän renkaat useimmiten ajossa tyhjenevät jokseenkin hitaasti,ettei mitään suoranaista "räjähdystä" pääse tapahtumaan.Useimmiten esim.naula tyhjentää renkaan hitaasti ja jo ennenkuin rengas on vaarallisen tyhjä,se vaikuttaa pyörän ajamiseen niin paljon,että sen vuoksi joutuu pysähtymään,että huomaa mikä on vialla.
      Prätkähiiren kommentit voit jättää omaan arvoonsa.Lueppa sen kirjoituksia,niin huomaat miten ulkona ja sairas kaveri on.Ikävää vaan,että antaa tahallaan täysin valheellista "tietoa" täältä asiallisia vastauksia hakeville.

      • Turo--Inkeri

        voit uskoa, etten halua puolustella tuon rotan vuodatuksia, en niin millään lailla..

        mutta sen verran korjausta, että mikäli kyseessä on vahvalla rungolla varustettu matalaprofiilinen sporttipyörän rengas, teoriassa se voisi todellakin tyhjentyä kovassa vauhdissa tämän vaikuttamatta ajo-ominaisuuksiin merkittävästi (suoraan ajettaessa). Keskipakoisvoima nimittäin pitäisi silloin renkaan muodossaan sisäisen paineen sijasta.

        Se onkin sitten ihan toinen juttu, miten ko. tilanteessa pysähdytään turvallisesti. Nähdäkseni ei sitten mitenkään, ainakaan jos kyseessä eturengas. Takarenkaan tapauksessa on ehkä pienenpieni mahdollisuus, mutta sekin on kyllä aivan herran haltuun.. paitsi tietysti Prätkiksellä, joka hallitsee kaikki kuviteltavissa olevat tilanteet täydellisesti.

        Kiinnostaisikin muuten tietää, miten prätkis on ihan aikuisten oikeasti pysäyttänyt pyöränsä silloin, kun väittää ajaneensa yli 200kmh tyhjällä kumilla...?!


      • Gosan
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        voit uskoa, etten halua puolustella tuon rotan vuodatuksia, en niin millään lailla..

        mutta sen verran korjausta, että mikäli kyseessä on vahvalla rungolla varustettu matalaprofiilinen sporttipyörän rengas, teoriassa se voisi todellakin tyhjentyä kovassa vauhdissa tämän vaikuttamatta ajo-ominaisuuksiin merkittävästi (suoraan ajettaessa). Keskipakoisvoima nimittäin pitäisi silloin renkaan muodossaan sisäisen paineen sijasta.

        Se onkin sitten ihan toinen juttu, miten ko. tilanteessa pysähdytään turvallisesti. Nähdäkseni ei sitten mitenkään, ainakaan jos kyseessä eturengas. Takarenkaan tapauksessa on ehkä pienenpieni mahdollisuus, mutta sekin on kyllä aivan herran haltuun.. paitsi tietysti Prätkiksellä, joka hallitsee kaikki kuviteltavissa olevat tilanteet täydellisesti.

        Kiinnostaisikin muuten tietää, miten prätkis on ihan aikuisten oikeasti pysäyttänyt pyöränsä silloin, kun väittää ajaneensa yli 200kmh tyhjällä kumilla...?!

        Teoriassahan homma menee kuten kirjotit,mutta käytännössä.. : ) Mulla ollut pyöriä pian 18 vuotta.Pari kertaa olen löytänyt naulan ja joutunut ajamaan pikkuhiljaa tyhjenevän takarenkaan kanssa.Sitä kiemurtelemisen määrää.Ehkä tosiaan kovissa vauhdeissa TEORIASSA rengas voi pysyä vanteella ja muodossaan,mutta kun vauhti laskee niin siinä ollaan täysin matkustajan roolissa.Ja kyllä,puhun juuri nykyaikasimmista sporttirenkaista.
        Anyway,en kuitenkaan suosittele tyhjällä renkaalla ajamista kenellkään muulle,kuin peräkammarin Hiirelle!
        Kerro muuten Hiiri meille miten pyörä käyttäytyy tyhjällä renkaalla yli 400km/h:n vauhdeissa?Olethan senkin tietty kokenut!Turbo-pyörälläsi : ) Heko!


      • " haamukirjailija"
        Gosan kirjoitti:

        Teoriassahan homma menee kuten kirjotit,mutta käytännössä.. : ) Mulla ollut pyöriä pian 18 vuotta.Pari kertaa olen löytänyt naulan ja joutunut ajamaan pikkuhiljaa tyhjenevän takarenkaan kanssa.Sitä kiemurtelemisen määrää.Ehkä tosiaan kovissa vauhdeissa TEORIASSA rengas voi pysyä vanteella ja muodossaan,mutta kun vauhti laskee niin siinä ollaan täysin matkustajan roolissa.Ja kyllä,puhun juuri nykyaikasimmista sporttirenkaista.
        Anyway,en kuitenkaan suosittele tyhjällä renkaalla ajamista kenellkään muulle,kuin peräkammarin Hiirelle!
        Kerro muuten Hiiri meille miten pyörä käyttäytyy tyhjällä renkaalla yli 400km/h:n vauhdeissa?Olethan senkin tietty kokenut!Turbo-pyörälläsi : ) Heko!

        keskustelemassa itsensä kanssa.Ei ole enää oikein uskottavaa.


      • Gosan
        " haamukirjailija" kirjoitti:

        keskustelemassa itsensä kanssa.Ei ole enää oikein uskottavaa.

        Missä haamut kirjoittelee?? : )


      • Eniroon
        Gosan kirjoitti:

        Missä haamut kirjoittelee?? : )

        ja kysy ns." Rek.Haamu nimimerkki" kirjoittajista, keskustelu palstoista vastaavalta henkilöltä ,niin saat outoja vastauksia.


      • Turo--Inkeri
        Eniroon kirjoitti:

        ja kysy ns." Rek.Haamu nimimerkki" kirjoittajista, keskustelu palstoista vastaavalta henkilöltä ,niin saat outoja vastauksia.

        1: kirjoitan vain ja ainoastaan rekisteröidyllä nikilläni (=tällä, mikä nytkin on käytössä); kaikki muutkin saisivat tehdä vastaavalla tavalla, mutta jotkut eivät selvästikään näin menettele.

        2: minulla ei ole minkään valtakunnan tekemistä Eniron tai muunkaan ylläpitoon liittyvän tahon kanssa. En myöskään tunne ketään toista nimimerkillistä tai nimimerkitöntä kirjoittajaa täältä.

        3: loppujen lopuksi yhdentekevää, uskotko sinä nämä asiat, mutta näin ne on.


      • Prätkähiiri82
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        voit uskoa, etten halua puolustella tuon rotan vuodatuksia, en niin millään lailla..

        mutta sen verran korjausta, että mikäli kyseessä on vahvalla rungolla varustettu matalaprofiilinen sporttipyörän rengas, teoriassa se voisi todellakin tyhjentyä kovassa vauhdissa tämän vaikuttamatta ajo-ominaisuuksiin merkittävästi (suoraan ajettaessa). Keskipakoisvoima nimittäin pitäisi silloin renkaan muodossaan sisäisen paineen sijasta.

        Se onkin sitten ihan toinen juttu, miten ko. tilanteessa pysähdytään turvallisesti. Nähdäkseni ei sitten mitenkään, ainakaan jos kyseessä eturengas. Takarenkaan tapauksessa on ehkä pienenpieni mahdollisuus, mutta sekin on kyllä aivan herran haltuun.. paitsi tietysti Prätkiksellä, joka hallitsee kaikki kuviteltavissa olevat tilanteet täydellisesti.

        Kiinnostaisikin muuten tietää, miten prätkis on ihan aikuisten oikeasti pysäyttänyt pyöränsä silloin, kun väittää ajaneensa yli 200kmh tyhjällä kumilla...?!

        Nyt tulee asiaa:
        Kun huomasin takapyörän "liukkaudesta", että gummi on tyhjä vaikka ei ollut tie märkä. Pysäytin tietenkin pyörän helposti! Vahvasti etusella jarruttaen, niin että lähes perä nousee ilmaan(nousikin) Ei sen kummempaa kikkaa siihen tarvinnut. Kun yleensäkkin jarrutan(jos rankemmin jarrutan) just silleen että perse nousee ilmaan, se on hauskaa.
        Ja kyseessä oli tietenkin takapyörä.
        Vaikka jos kyseessä olisi ollut etupyörä, olisin ajanut keulapystyssä minne haluaisin!


      • Turo--Inkeri
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

        Nyt tulee asiaa:
        Kun huomasin takapyörän "liukkaudesta", että gummi on tyhjä vaikka ei ollut tie märkä. Pysäytin tietenkin pyörän helposti! Vahvasti etusella jarruttaen, niin että lähes perä nousee ilmaan(nousikin) Ei sen kummempaa kikkaa siihen tarvinnut. Kun yleensäkkin jarrutan(jos rankemmin jarrutan) just silleen että perse nousee ilmaan, se on hauskaa.
        Ja kyseessä oli tietenkin takapyörä.
        Vaikka jos kyseessä olisi ollut etupyörä, olisin ajanut keulapystyssä minne haluaisin!

        arvasin, ettei kaltaisellesi trollille pidä laittaa mitään, mihin tarttua.. tottakai vedit kuin Matrix-leffassa sillä pyörälläsi. Siitähän ei ole epäilystäkään. Rossikin olisi katsellut ihmeissään, että siinäpä vasta on vetäjä!!

        Ainahan kaikki ylimaallisen taitavat kuljettajat perinteisesti pieksevät suureen ääneen suutaan omista ajotaidoistaan.. ja nimenomaan ovat tupanneet tehdä sen täällä suomi24-sivustoilla. Ja kun ynnätään tähän elvistelyyn muut jutustelusi (sekä mm. teknisen tietämyksesi taso!) saadaan vielä kirkkaampi kokonaiskuva tapauksesta Prätkähiiri.

        AllRightin kataloogissahan on ollut hauska Hemmo-sarjakuva.. ja siinä semmoinen hahmo kuin Baarituoli-Bergström, jolta ei uho ja jutut lopu ikinä kesken. Teissä on jotain samaa.


      • Prätkähiiri82
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        arvasin, ettei kaltaisellesi trollille pidä laittaa mitään, mihin tarttua.. tottakai vedit kuin Matrix-leffassa sillä pyörälläsi. Siitähän ei ole epäilystäkään. Rossikin olisi katsellut ihmeissään, että siinäpä vasta on vetäjä!!

        Ainahan kaikki ylimaallisen taitavat kuljettajat perinteisesti pieksevät suureen ääneen suutaan omista ajotaidoistaan.. ja nimenomaan ovat tupanneet tehdä sen täällä suomi24-sivustoilla. Ja kun ynnätään tähän elvistelyyn muut jutustelusi (sekä mm. teknisen tietämyksesi taso!) saadaan vielä kirkkaampi kokonaiskuva tapauksesta Prätkähiiri.

        AllRightin kataloogissahan on ollut hauska Hemmo-sarjakuva.. ja siinä semmoinen hahmo kuin Baarituoli-Bergström, jolta ei uho ja jutut lopu ikinä kesken. Teissä on jotain samaa.

        niinhän se on. turo on kuvitellut olevansa taitava kuski, mutta kun joku on taitavempi niin se ottaa egon päälle. Ei voi mitään.


      • Prätkähiiri82
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

        niinhän se on. turo on kuvitellut olevansa taitava kuski, mutta kun joku on taitavempi niin se ottaa egon päälle. Ei voi mitään.

        jokainen joka on yleensäkkään temppuilua pyörällä harrastanut, tietää ettei se edes ole vaikeaa!! Lisäksi temppuilu auttaa muutenkin oppimaan pyörän hallintaa, joka on turolla jäänyt aivan lapsen tasolle.


      • Turo--Inkeri
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

        niinhän se on. turo on kuvitellut olevansa taitava kuski, mutta kun joku on taitavempi niin se ottaa egon päälle. Ei voi mitään.

        ja asia todistetaan pieksemällä suutaan täällä anonyymilla sivustolla. Kuka eniten pieksee suutaan, juuri se on taitavin ja nopein. Vähän samaan tyyliin kuin yläasteella selviteltiin, kuka on koulun "kingi".

        Toisille se elämä on yhtä kilparataa, lähinnä oman heikon itsetuntonsa kompensoimiseksi.


      • Prätkähiiri82 kirjoitti:

        jokainen joka on yleensäkkään temppuilua pyörällä harrastanut, tietää ettei se edes ole vaikeaa!! Lisäksi temppuilu auttaa muutenkin oppimaan pyörän hallintaa, joka on turolla jäänyt aivan lapsen tasolle.

        temppuilee http://www.youtube.com/watch?v=731LpDgF7wU&search=motorcycle


      • kytket vaan
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

        Nyt tulee asiaa:
        Kun huomasin takapyörän "liukkaudesta", että gummi on tyhjä vaikka ei ollut tie märkä. Pysäytin tietenkin pyörän helposti! Vahvasti etusella jarruttaen, niin että lähes perä nousee ilmaan(nousikin) Ei sen kummempaa kikkaa siihen tarvinnut. Kun yleensäkkin jarrutan(jos rankemmin jarrutan) just silleen että perse nousee ilmaan, se on hauskaa.
        Ja kyseessä oli tietenkin takapyörä.
        Vaikka jos kyseessä olisi ollut etupyörä, olisin ajanut keulapystyssä minne haluaisin!

        sen etuvedon päälle niin pääset pitkälle.


      • Prätkähiiri82

      • Turo--Inkeri
        Prätkähiiri82 kirjoitti:

        Kannattaa opetella. Lisää kummasti itsevarmuutta ja pyöränkäsittelytaitoa ihan normaali liikenteessäkin!

        http://www.youtube.com/watch?v=u1q1tvKy6WE&mode=related&search=motorcycle

        harmi vaan, että vaikka pyöränkäsittelytaitoa olisi kosoltikin, liikaan itsevarmuuteen yhdistettynä ja liikenteessä se on silti "accident waiting to happen"... ja tämä mitenkään saarnaamatta, vaan ihan faktana.



      • sitä taas
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        voit uskoa, etten halua puolustella tuon rotan vuodatuksia, en niin millään lailla..

        mutta sen verran korjausta, että mikäli kyseessä on vahvalla rungolla varustettu matalaprofiilinen sporttipyörän rengas, teoriassa se voisi todellakin tyhjentyä kovassa vauhdissa tämän vaikuttamatta ajo-ominaisuuksiin merkittävästi (suoraan ajettaessa). Keskipakoisvoima nimittäin pitäisi silloin renkaan muodossaan sisäisen paineen sijasta.

        Se onkin sitten ihan toinen juttu, miten ko. tilanteessa pysähdytään turvallisesti. Nähdäkseni ei sitten mitenkään, ainakaan jos kyseessä eturengas. Takarenkaan tapauksessa on ehkä pienenpieni mahdollisuus, mutta sekin on kyllä aivan herran haltuun.. paitsi tietysti Prätkiksellä, joka hallitsee kaikki kuviteltavissa olevat tilanteet täydellisesti.

        Kiinnostaisikin muuten tietää, miten prätkis on ihan aikuisten oikeasti pysäyttänyt pyöränsä silloin, kun väittää ajaneensa yli 200kmh tyhjällä kumilla...?!

        olikin..... Noh.. keskipakovoima toki vetää rengasta vanteesta pois päin.. pysty-ympyriäissuunnassa... mikäs voima silloin painaa renkaan... noh.. sitä tubeles sovitetta vanteen huulta vasten... eli sivusuunnassa... jos ei sisällä ole painetta?


      • motoristi myös

        olin menossa vaihdattamaan takarengasta,josta näkyi jo kankaat kovastikin, mutta menomatkalla rengas räjähti 160km/h nopeudessa pitkässä loivassa mutkassa. Kuului vaan sellainen "pamahdus" ja pyörä meni vähän holtittomaksi, mutta ilman isompia ongelmia sain parkkiin ja se siitä. Tuota en kyllä uskoisi itsekään jos ei olisi kokemusta, koska tuntuisi, että mutkassa renkaan räjähtäessä pyörä lähtisi välittömästi alta, mutta ilmeisesti rengas on rakenteelleen niin jäykkä,että kestää tyhjänäkin ajaa suht hyvin. Kyllähän se pikkasen "luikerteli", mutta ilman isompaa ongelmaa ja ennen kaikkea MUTKASSA...


    • penoo

      Kerran oli mulla kevyessä prätkässä raskaan pyörän rengas, sitä ehkä olis jaksanut työntää rengaas tyhjänä, tai vedättämällä vaihteella kävelen rinnalla siirtää. 70-luvulla piikillä ajaessani läsähti takarengas satasen vauhdissa hiekkatiellä. Etujarrua puristamalla luiston rajalla pyörä pysähtyi vähän ennen ojan pienarta.
      Nykyinen pyöräni painaa 350kg, on itsestään selvää että sillä ei voi ajaa rengas tyhjänä, paitsi jos jostain saisi siihen vanhan ajan rättirenkaan!!

    • Tex Willer

      Jos sulla on kaskovakuutus pyörässä niin, eikös silloin riitä kun tilaat hinurin paikalle, niin se vie prätkän ja sinut lähimpään asianmukaiseen korjaamoon.
      Ja jos on esim. yöaika ja pajat ovat kiinni saat vielä vakuutusyhtiön piikkiin hotellimajoituksen.

      Näin olen ymmärtänyt, varma en ole kun ei ole omakohtaista kokemusta.

    • palstaa asiasta

      Eipä kannata paljon lueskella tämän porukan mutuja tyhjällä renkaalla(takanen)ajamisesta.Jos on oikean kokoinen sportvyörengas oikean kokoisella vanteella niin kyllä voit ajella ihan huoletta pitkiäkin matkoja ongelmitta.Siinä eräs kirjoittaja oli oikeassa että vauhdin ollessa 100 keskipakovoima pitää renkaan jo hyvin ryhdissä ja yleensä tyhjentynyt rengas ilmoittaa itsestään kun vauhti laskee hitaaksi.Silloinkin se ilmenee jäykkänä hallintana kun paino lepää nimenomaan jäykkien reunojen varassa ja esim risteysalueilla kallistaminen ei tahdo sujua.Eli jos rengas on esim 180/55-17ZR tai vastaavaa tyyppiä ja oiken kokoisella(leveys)vanteella,anna mennä vaan.Rengas kyllä kuumenee ja kuluu nopeasti mutta ei kannata sinne korpeen sen takia jäädä.
      Etukumi onkin sitten aivan eri asia,kannattaa vain nilkutella hyvin hissuksiin.

      • make

        kiitos vastauksestasi. tuo oli se mihin hain vastausta ja sinulta sen sain hyvin asiallisesti.

        kiitos tietysti kaikille vastanneille myös.


      • Gosan

        On erittäin vaarallista antaa tällaista täysin valheellista tietoa.Täysin tyhjällä etu-,ja/tai takarenkaalla on jokseenkin mahdotonta ajaa.Sen voi jokainen helposti kokeilla jos ei usko.Rengas vaan tyhjäksi ja eikun ajamaan.En kyllä suosittele.En ymmärrä näiden valheellisten väitteiden lähettäjien tarkoitusperiä.Miksi pitää antaa valheellista tietoa??? "...sportvyörengas oikean kokoisella vanteella niin kyllä voi ajella ihan huoletta pitkiäkin matkoja huoletta"???? Täyttä skeidaa koko väite!!Mutta jos ei joku usko,niin eikun kokeilemaan.Ventiiliä vaan löysälle,niin että ilma pihisee pikkuhiljaa ulos ja menoksi.Kokeilkaa miten pitkälle pääsette!!En kyllä suosittele.


      • mankelix
        Gosan kirjoitti:

        On erittäin vaarallista antaa tällaista täysin valheellista tietoa.Täysin tyhjällä etu-,ja/tai takarenkaalla on jokseenkin mahdotonta ajaa.Sen voi jokainen helposti kokeilla jos ei usko.Rengas vaan tyhjäksi ja eikun ajamaan.En kyllä suosittele.En ymmärrä näiden valheellisten väitteiden lähettäjien tarkoitusperiä.Miksi pitää antaa valheellista tietoa??? "...sportvyörengas oikean kokoisella vanteella niin kyllä voi ajella ihan huoletta pitkiäkin matkoja huoletta"???? Täyttä skeidaa koko väite!!Mutta jos ei joku usko,niin eikun kokeilemaan.Ventiiliä vaan löysälle,niin että ilma pihisee pikkuhiljaa ulos ja menoksi.Kokeilkaa miten pitkälle pääsette!!En kyllä suosittele.

        Täällä on tosiaankin aivan älyttömiä vastauksia. Jopa toisen hengen vaarantavia lausumia. Voiko tyhjällä renkaalla ajaa ? Järjetöntä edes kuvitella moista. Mutta uskon että noi mutu-jutut ovat niitä pyörättömien arvauksia. Joo...mitä sitä nyt turhaan pitää renkaissa ilmaa. Elokuvissakin ajetaan pelkillä vanteilla ja sitten se vehje vielä räjähtää makeasti kun ajaa rotvailerin reunaan. Kyllä on totuus päässyt monelta tyystin hämärtymään, tai ehkä jopa katoamaan.


      • Turo--Inkeri

        HUOM. JOKAINEN, JOKA ON LUKENUT EDELTÄVÄN VIESTIN:

        Kirjoittaja jätti tyystin mainitsematta, että mikäli ajaa tyhjentyneellä renkaalla, se paitsi lämpenee erittäin voimakkaasti, on myöskin hyvin suuressa vaarassa mennä täysin riekaleiksi!

        Tuttavapiiristä löytyy omakohtaistakin kokemusta: CBR1000F ja puhjennut takarengas, puikoissa omistajan veli, joka ei kokemattomana heti älynnyt, mistä on kyse vaan "antoi mennä vaan", tuloksena renkaan hajoaminen tuhannen päreiksi Hämeenlinnan moottoritiellä 130kmh vauhdissa, sekä lipat. Eipä käynyt onneksi kuskille juuri mitään, mutta huomionarvoista on myös se, että rengas meni aivan säpäleiksi, ja hajotti mm. takalokasuojan sekä jokaisen takaosan katteen. Kumin sisällä olleet, hajoamisessa esille tulleet teräsvyöt saivat aikaan uskomatonta jälkeä - fillari näytti suunnilleen siltä kuin peräosassa olisi räjähtänyt kranaatti. En halua veikkailla, minkä näköinen olisi esim. kuskin tai matkustajan jalka, joka osuu tuommoiseen. Myös takavanne hajosi, mutta siitä oli vaikea sanoa, mikä aiheutui vailla painetta ajosta, mikä kaatumisesta.

        Mielestäni ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA pidä ainakaan jatkaa ajoa kuin "ei mitään" (tosin tämä on käytännössä aika mahdotontakin, koska kyllä se niin paljon vaikuttaa käsiteltävyyteen). Vain silloin, jos vaihtoehtona jäädä yksin pimeälle tielle, hitaasti voi nilkuttaa lähimmän yösijan/korjaamon luo. Ja jos pyörässä valuvanteet, siitä voi lähteä ettei tyhjentyneen renkaan vanne ole sen ajelun jälkeen enää ainakaan täysin pyöreä.


    • R1150GS

      Älkää hyvät ihmiset vain ottako Prätkähiiren juttuja tosissaan. Kaverilla ei ole lääkitys kohdallaan!!!

      Yli 200km/h tyhjällä renkaalla ja vielä hengissä, kokeilkaapa piruttanne ajaa vaikka puolilla paineilla tuota vauhtia, mutta omalla vastuulla.

    • make

      hyvin kiitettävästi tähän aiheeseen on otettu kantaa. uskoisin kuitenkin että asialliset vastaukset ovat ne jotka eniten pitävät paikkansa.
      eli rengas ei lähde vanteelta aivan heti. tarkoitukseni siis koko aiheen kannalta oli se että kuvitelma tilanteesta että ajan vaikkapa jossain kaukana kotoa ja rengas puhkeaa. itse en varmasti yli kävelyvaihtia uskaltaisi ajaa mutta siis mietin sitä että kuinka nopeasti rengas lähtee vanteen päältä jos on pakko ajaa jotta pääsee jonnekin missä on asutusta. eli irtoaako se heti esim lasinsirun puhkaisemana ja hitaasti tyhjentyen ja jos ei niin antaako se kumi mitään suojaa vanteelle esim pientareella hitaasti mentynä vaikkapa muutaman kiven ja miljoonan töyssyn yli. asian ydin on siis uskallanko ajaa metriäkään jotta ensinmäinen turvallinen paikka löytyy jossa motskaria ei ehkä polteta tai rikota kun nykypäivänä mitään omaisuuttaa ei enää kunnioiteta.

    • Moottoripyörä.Org

      Jos sinulle tulee kysyttävää jostakin asioista,kysy mieluummin toisella palstalla.Muutama luulee tietävän jotain mutta kaikella kunnioituksella turoja kohtaan,olette todella tietämättömiä asioista.Paljon parempaa asia tietoa saat palstata jossa asioista todellakin tietävät kirjoittelevat ja vastailevat kysymyksiin.Tämä porukka ei tiedä mitään muutä kuin mutua.

      • Turo--Inkeri

        Kerroppas meille, miksi on valheellinen väite, että tyhjä rengas lämpenee vaarallisen paljon, ja perustele myös infosi??

        Ei se .org:kaan mikään oraakkeli ole (tai ainakaan pitäisi kellekään olla), aika tavallisia taaplaajia sielläkin on kirjoittelemassa.. ehkä vähän isommalla %:lla ovat mp:omistajia, mutta monenlaista juttua kuulee sielläkin. On toki joukossa asiantuntijoitakin, en minä sitä sano.

        En tiedä, mistä olet nyt saanut päähäsi, että tyhjenneellä renkaalla voisi ajaa kuin ei mitään, mutta sori vaan, sinä se tässä olet heikosti informoitu.

        terv: T--I (vajaa 14 ajokautta täyttä "mutua")


      • Gosan

        Sinä se sitten tiedät sen absoluuttisen totuuden??!!Mulla ainakin on oma nicci Moottoripyörä.org:ssa ja monessa muussakin alan foorumissa.Olen ajanut pyörällä vuodesta -91 lähtien.Uskoisin jotain tietäväni muutakin,kuin mutu-juttuja.Ja tyhjällä renkaallakin olen nähnyt porukan yrittävän ajaa.Eräs näistä on muuten Suber-biken suomen mestari.On se kummaa,miten kaveri joka OIKEASTI osaa ja hallitsee pyörän,ei pysty tyhjällä renkaalla ajamaan mutta joku "Orggilainen" taas ajelee ihan hyvin.Hänellä on varmaan paljon muita parempi pyörä.Vielä parempi,mitä suomen mestarilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe