Puun hinta

purtavaa

Mitä teille on tarjottu kuusitukista?
Minä sain juuri tarjouksen, jossa sekä kuusitukin että mäntytukin hinta 55 euroa tasan.
Olisiko aika lyödä kauppa kiinni?

45

50215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsälöläinen

      Älä missään nimessä myy, sain juuri 61 euroa männystä ja 60,5 kuusesta.
      Kuitua en myynyt, vaan otan itselle, kuten kaikki muutkin nykyään.

      • purtavaa

        Kuulostaa aika kovalta hinnalta, vai oliko jotain erikoispuuta?


      • Metsää ostanut.

        Siis oliko toi 61 kuutiolta ? Miten se lasketaan ? Kuka kaataa vai pitääkö itse hommata metsuri ?


    • ei riitä

      täällää pohjoseessa kitukasvusesta mät 72,3 harvennuksessa ja kuidustaki 31e

      • purtavaa

        Mikä firma tollasia maksaa?


      • pellolainen

        Pitää paikkansa. Myin juuri 71.5 € ja kuidusta 32€.


      • pa

        juu näin o!et seittemääkymppii saa siitä lenkosta tumppi männystäs!


    • tukkia

      Kun myyt pelkkä tukkia hinta on helposti yli 70 ja järeällä yli 80 motti. Kuitu kannattaa hakettaa tai tehdä klapeiksi jos hinta on alle 40/motti.

      • purtavaa

        Kuka ostaja maksaa tukista 80 euroa motilta alv0?


      • huh !

        Kiireellä hakkaamaan ( pienemmätkin puut) jos 80 e motti hehhheheeee...kuka todellakin maksaa 80 e motilta?


      • Vakavasta asiasta
        purtavaa kirjoitti:

        Kuka ostaja maksaa tukista 80 euroa motilta alv0?

        Koiranleuka vitsailee hinnoilla ja korottaa, tuskin lie metsää nähnytkään::))


      • arska

        Rubigin kuutio ja kahvimotti? Vanha metsuri arvuuttelee.


    • jussi-ko
    • Metsien mies

      Olisi aika lyödä ja kiireellä ! 55 e on huippuhinta.
      Kuka sitten sellaista maksaakin, se on jo 5 e keskihintaa korkeampi ja keskihintakin on yläkanttiin.

      • kauan seurannut

        Alle 60e ei kannata tukkia myydä,muuten metsätalous ei ikinä tule kannattavaksi.


      • Metsien mies
        kauan seurannut kirjoitti:

        Alle 60e ei kannata tukkia myydä,muuten metsätalous ei ikinä tule kannattavaksi.

        Mutta kun eivät enenmpää maksa.Annatko hapata / kuivaa puut metsään? Jos kellä nyt päätehakkuu kypsää metsää , niin ei kun MOTO metsään puimaan !


      • purtavaa
        Metsien mies kirjoitti:

        Mutta kun eivät enenmpää maksa.Annatko hapata / kuivaa puut metsään? Jos kellä nyt päätehakkuu kypsää metsää , niin ei kun MOTO metsään puimaan !

        Juu aion päättää kaupat ensiviikolla.
        Ko leimikko n 3500 mottia (9ha) tien varressa.
        Viime viikolla kiertelin leimikossa ja siellä oli useita pystykuivia ja muutama tikan kolokin.
        Luulen että kasvu paranee huomattavasti uudistamalla ja 9% tuotolla minulla on se 60 euroa tukkimottia kohti jo enssyksynä jossain rahastossa!


      • maantasalla oleva
        purtavaa kirjoitti:

        Juu aion päättää kaupat ensiviikolla.
        Ko leimikko n 3500 mottia (9ha) tien varressa.
        Viime viikolla kiertelin leimikossa ja siellä oli useita pystykuivia ja muutama tikan kolokin.
        Luulen että kasvu paranee huomattavasti uudistamalla ja 9% tuotolla minulla on se 60 euroa tukkimottia kohti jo enssyksynä jossain rahastossa!

        älä odota liikoja rahastojen tuotoilta,ettet pety saavatpahan rahaston hoitajat osansa sinunkin "metsärahoista". kasvamaton metsä kannattaa hakata tietenkin pois ja uudistaa.


      • Anonyymi

        Halvalla meni!!


    • justeeri

      noin halvallako myyt puut niin niihinhän prätkästää vie lahjavero piälle.jojan sen suap klapinakin.

      • Metsien mies

        Kannattaa tehdä klapiksi ! Halkokauppa se mikä kannattaa...Koivulla halkomotista saa todellakin paremmin kuin tukista. Onhan siinä tietysti hommaakin enemmän.


      • purtavaa
        Metsien mies kirjoitti:

        Kannattaa tehdä klapiksi ! Halkokauppa se mikä kannattaa...Koivulla halkomotista saa todellakin paremmin kuin tukista. Onhan siinä tietysti hommaakin enemmän.

        Joo 3500 kiintoo, ku lyö klavuix ja vie asiakkaille, niin ei taida rahat olla viä lokakuussa tilillä, niinku tässä pystykaupassa?


      • justeeri
        purtavaa kirjoitti:

        Joo 3500 kiintoo, ku lyö klavuix ja vie asiakkaille, niin ei taida rahat olla viä lokakuussa tilillä, niinku tässä pystykaupassa?

        niin onhan siinä iso kasa klapeja mut 20tuhatta euroakin enemmän rahaakin mut sehän on sivuseikka..jos rahaa tarttee äkkiä??


    • frogman

      antaa sen maannouseman ja lahottajasienen vaan ottaa omansa.
      Ei metsää kuulu hoitaa.
      Ens vuonna voi saada euron enemmän kuutiolta.
      Kattellaan kymmenen vuoden kuluttua.
      Jää enemmän "metsänomistajan puita" klapeiksi.

    • Ihan kelvollisilta hinnoilta tuntuvat, ottaen yleisen tason huomioon.
      Tässä yhteydessä pitää aina kuitenkin pitää kirkkaana mielessä totuus:
      PUULLA ON OLLUT AINAKIN PARI VUOSIKYMMENTÄ LASKEVA REAALIHINTA.

      Keskustelussa on väläytelty hyvinkin suuria kuutiohintoja. Kyllähän se tietysti niin on että hintataso ei nouse ellei MYYJILLÄ ole odotuksia hinnan noususta, vaikka ne sitten olisivat vähän epärealistisiakin. Siinä hommassa vain saattaa joskus jäädä kauppa tekemättäkin.
      Puukauppaa voidaan toki siirtää, muutamia vuosia. Siinä vain saatetaan joutua keskelle laskusuhdannetta ja kauppakin pitäisi tehdä.
      Näissä kaupan siirroissa vuodesta toiseen voi käydä niinkin, että tehdään metsän kasvulle vahinkoa. Harvennushakkuu ainakin pitää tehdä koko lailla ajallaan, Päätehakkuussa on ehkä kuitenkin enemmän järkevää liikkumavaraa.

      Soo, soo pojat! Jätetääs nyt ainakin havutukit sen klapipisneksen ulkopuolelle, kyllä siihen on materiaalia ihan tarpeeksi muutenkin.

      • justeeri

        miksi jättää!!!!! tukista on hyvä saanti ja nykykoneet ei pelkää suuria puita ja jos hintakin nousee ihan mukavasti niin miksikä ei.


      • justeeri kirjoitti:

        miksi jättää!!!!! tukista on hyvä saanti ja nykykoneet ei pelkää suuria puita ja jos hintakin nousee ihan mukavasti niin miksikä ei.

        Varmaan ihan totta tuo mitä kerrot justeeri. Kyllähän se tukinkin kuutiohinta saattaa hiukan tuossa hommassa nousta.

        Klapitetaan nyt ensin kaikki muu puu, niissä hintaero vielä suurempi.
        Jos sinulta on klapipuu loppunut metsästä niin osta kuitukoivua naapurilta. Saatat saada paremman tuoton sen klapittamisesta kuin kuin havutukkien haaskuusta. Onhan se koivuklapi nyt aivan toisissa hinnoissa kuin pihkaklapi.

        Pitää toki ajatella myös hiukan kansantalouttakin. Ei ihan kaikessa saa tuijottaa siihen omaan euroonkaan.


      • ne on
        Vaari kirjoitti:

        Varmaan ihan totta tuo mitä kerrot justeeri. Kyllähän se tukinkin kuutiohinta saattaa hiukan tuossa hommassa nousta.

        Klapitetaan nyt ensin kaikki muu puu, niissä hintaero vielä suurempi.
        Jos sinulta on klapipuu loppunut metsästä niin osta kuitukoivua naapurilta. Saatat saada paremman tuoton sen klapittamisesta kuin kuin havutukkien haaskuusta. Onhan se koivuklapi nyt aivan toisissa hinnoissa kuin pihkaklapi.

        Pitää toki ajatella myös hiukan kansantalouttakin. Ei ihan kaikessa saa tuijottaa siihen omaan euroonkaan.

        mun mettiäni ja niitten kanssa mä pelaan tasan just niin ku mä haluan ja tahdon!


      • H
        ne on kirjoitti:

        mun mettiäni ja niitten kanssa mä pelaan tasan just niin ku mä haluan ja tahdon!

        Omistan 4 ha metsää, jota ei ole hoidettu ainakaan 5 vuoteen mitenkään.
        Puun myynti mielessä,saisi harvennettua ja rahaa remonttiin.
        Olen kuullut että melkein kaikki tuot metsästä menisivät metsurin palkkaan? Ja vero 28 %? Olen työtön ja liiton päivärahoilla.
        Löytyyhän tuota itseltäkin moottorisaha että voisi puut itse kaataa,eri asia sitten miten saan ne tuotua tien lähelle.

        Kuten huomaatte ei mitään tietoa puun myynnistä tai metsästä!


      • laulamaan
        H kirjoitti:

        Omistan 4 ha metsää, jota ei ole hoidettu ainakaan 5 vuoteen mitenkään.
        Puun myynti mielessä,saisi harvennettua ja rahaa remonttiin.
        Olen kuullut että melkein kaikki tuot metsästä menisivät metsurin palkkaan? Ja vero 28 %? Olen työtön ja liiton päivärahoilla.
        Löytyyhän tuota itseltäkin moottorisaha että voisi puut itse kaataa,eri asia sitten miten saan ne tuotua tien lähelle.

        Kuten huomaatte ei mitään tietoa puun myynnistä tai metsästä!

        Ensin raivaa sieltä kaikki alle 5cm paksut risut pois (tais siis vain nurin) ja sitten voit tarjota jollekin pystykaupan tekijälle (Stora Enso, UPM, Metsäliitto) palstaa. Metsurihommat voi unohtaa jos et itse ole tehnyt. Motolla tuollanen palsta hoidellaan, joka tapauksessa ajokoneelle pitää urat olla metsässä ja moton jäljiltä ne maata ja juuria suojaavat havut on ajouralla eikä pitkin mettiä.

        Toisaalta ei puukauppa nytten käy mutta risukkoa ei osteta muutenkaan.


      • jyrkein
        laulamaan kirjoitti:

        Ensin raivaa sieltä kaikki alle 5cm paksut risut pois (tais siis vain nurin) ja sitten voit tarjota jollekin pystykaupan tekijälle (Stora Enso, UPM, Metsäliitto) palstaa. Metsurihommat voi unohtaa jos et itse ole tehnyt. Motolla tuollanen palsta hoidellaan, joka tapauksessa ajokoneelle pitää urat olla metsässä ja moton jäljiltä ne maata ja juuria suojaavat havut on ajouralla eikä pitkin mettiä.

        Toisaalta ei puukauppa nytten käy mutta risukkoa ei osteta muutenkaan.

        Mulla oli käsissä 40v. ensiharvennus. Kyllästyin raivoussahaan ja päästelin mettää siistimmäksi 24av Tilhellä. Otin semmoset pois jotka ei varmasti mene kaupaksi ja sellaaset joista ei ikinää kasva mitää kunnollista. Polttopuuta tuli riittävästi. Tämänhetken verotuksesta vois joku muu kertoo, eikös ny ole vieläse 50%ale verosta, eli menis 14%?


      • H kirjoitti:

        Omistan 4 ha metsää, jota ei ole hoidettu ainakaan 5 vuoteen mitenkään.
        Puun myynti mielessä,saisi harvennettua ja rahaa remonttiin.
        Olen kuullut että melkein kaikki tuot metsästä menisivät metsurin palkkaan? Ja vero 28 %? Olen työtön ja liiton päivärahoilla.
        Löytyyhän tuota itseltäkin moottorisaha että voisi puut itse kaataa,eri asia sitten miten saan ne tuotua tien lähelle.

        Kuten huomaatte ei mitään tietoa puun myynnistä tai metsästä!

        Tuo vero on 28% puhtaasta tulosta. Toisin sanoen jos maksat metsurille ja muihin kuluihin yhtä paljon kuin saat myynnistä, niin vero on edelleen 28%, mutta 0€.
        Tällä hetkellä on vielä voimassa näitä huuhaa alennuksia verosta.

        Jos polttopuutarvetta, niin ota kaikki raivauspuu pois ja myy sen jälkeen pystyyn. Turha kaupata muuten juuri nyt, eivät osta.


      • ns. tuore metsänomis
        H kirjoitti:

        Omistan 4 ha metsää, jota ei ole hoidettu ainakaan 5 vuoteen mitenkään.
        Puun myynti mielessä,saisi harvennettua ja rahaa remonttiin.
        Olen kuullut että melkein kaikki tuot metsästä menisivät metsurin palkkaan? Ja vero 28 %? Olen työtön ja liiton päivärahoilla.
        Löytyyhän tuota itseltäkin moottorisaha että voisi puut itse kaataa,eri asia sitten miten saan ne tuotua tien lähelle.

        Kuten huomaatte ei mitään tietoa puun myynnistä tai metsästä!

        Jos myyt puut pystykauppana niin sinulle ei kerry ollenkaan kuluja korjuusta, eli sinulle maksetaan puumäärästä puutavaralajeittain. Samalla voit saman yhtiön kanssa sopia tarvittavat hoitotyöt (jos kyseessä esim. uudistushakkuu). ja maksaa hoitotyöt puunmyyntituloilla. Verot maksat suurin osa ennakkona.

        Ota yhteyttä paikalliseen ostomieheen ne osaa kyllä neuvoa.

        www.storaensometsa.fi
        www.puukauppa.fi


      • yks mettäpöllö
        ns. tuore metsänomis kirjoitti:

        Jos myyt puut pystykauppana niin sinulle ei kerry ollenkaan kuluja korjuusta, eli sinulle maksetaan puumäärästä puutavaralajeittain. Samalla voit saman yhtiön kanssa sopia tarvittavat hoitotyöt (jos kyseessä esim. uudistushakkuu). ja maksaa hoitotyöt puunmyyntituloilla. Verot maksat suurin osa ennakkona.

        Ota yhteyttä paikalliseen ostomieheen ne osaa kyllä neuvoa.

        www.storaensometsa.fi
        www.puukauppa.fi

        Puolikaskuormaa ette hae, koska rekan polttoainetta kuluu enemmän kuin on kuorman arvo. Se on nyt sillä lailla, Karvinen, että metsää ei Suomessa kannata enää myydä ollenkaan paitsi naapurille klapeiksi.

        Poltin juuri talven aikana 6000kg omaa metsää. Jos olisin myynyt ne teille, olisin saanut parisataa euroa nettona. Sillä sitten olisin ostanut polttoöljyä talon lämmitykseen pariksi viikoksi.

        Jos hakee kaupasta lankunpätkän, niin siitä saa maksaa 10euroa metriltä. Mutta kaikki mikä lähtee pois omasta metsästä on arvotonta. Eiköhän jätetä kaupat tekemättä.

        Metsänhoitoyhdistyksen vuosimaksu ja vakuutukset on jo suurempi kuin metsän tuotto rahassa. Täytyy olla hullu, jos haaveilee metsän omistuksesta.

        Metsän vaatimasta työstä ei puhuttu vielä mitään.

        Eikä pakollisista velvoitteista!


    • Karisto
      • kiekero

        Niin voiko puhua, että puulla on jokin hinta kun -70 luvun alussa iha aukolla sai kerrostalo kaksion, nyt ei taida riittää 10ha. on ihan sopaskaa puhua puun kovista hinnoista.


      • joo käsistä
        kiekero kirjoitti:

        Niin voiko puhua, että puulla on jokin hinta kun -70 luvun alussa iha aukolla sai kerrostalo kaksion, nyt ei taida riittää 10ha. on ihan sopaskaa puhua puun kovista hinnoista.

        No oikeassa olet, kyllähän nuo asunnon hinnat on karanneet käsistä. 70-luvun alussa sai mainitsemasi kerrostalokaksion parillasadallatuhannella mummonmarkalla. Nyt pitää lappaa lähes miljoona vastaavaa valuuttaa tiskiin. Kyllä se alkaa luteita rassaamaan ..

        Isäntä kun vaihtaa Valmetin uuteen nykypäivänä, niin eipä sen vaadittavan aukon kokoa ole tarvinnut kasvattaa kolmenkymmenen vuoden takaiseen.


      • valtra19
        joo käsistä kirjoitti:

        No oikeassa olet, kyllähän nuo asunnon hinnat on karanneet käsistä. 70-luvun alussa sai mainitsemasi kerrostalokaksion parillasadallatuhannella mummonmarkalla. Nyt pitää lappaa lähes miljoona vastaavaa valuuttaa tiskiin. Kyllä se alkaa luteita rassaamaan ..

        Isäntä kun vaihtaa Valmetin uuteen nykypäivänä, niin eipä sen vaadittavan aukon kokoa ole tarvinnut kasvattaa kolmenkymmenen vuoden takaiseen.

        Kyllä saa laittaa helkutisti isomman aukon nyt kun 30 vuotta sitten jos meinaa ostaa uuden traktorin.


      • maksettu hinta
        valtra19 kirjoitti:

        Kyllä saa laittaa helkutisti isomman aukon nyt kun 30 vuotta sitten jos meinaa ostaa uuden traktorin.

        Valtakunnalliset kantohinnat €/m3
        4 edellistä viikkoa, sis. erikoispuutavaralajit

        Tukkipuu €
        mänty
        53,14
        kuusi
        53,39
        koivu
        39,80
        Kuitupuu €
        mänty
        17,38
        kuusi
        19,20
        koivu
        15,58


      • lisää
        maksettu hinta kirjoitti:

        Valtakunnalliset kantohinnat €/m3
        4 edellistä viikkoa, sis. erikoispuutavaralajit

        Tukkipuu €
        mänty
        53,14
        kuusi
        53,39
        koivu
        39,80
        Kuitupuu €
        mänty
        17,38
        kuusi
        19,20
        koivu
        15,58

        Alla olevassa taulukossa näkyvät eri puutavaralajien markkinahinnat Metsänhoitoyhdistys Länsi-Satakunnan alueella.


        Kantohinnat

        Uudistushakkuu Harvennushakkuu Ensiharvennus
        Mäntytukki 57,70 47,07
        Kuusitukki 54,85 47,48
        Koivutukki 36,46
        Mäntykuitu 19,71 15,37
        Kuusikuitu 22,14 16,68
        Koivukuitu 15,74 12,55

        Tiedot päivitetty 25.1.2011.


    • 23vertti

      Puuta kannattaa myydä, jos tukista saa 60 E kuutiolta

    • kuka raukka

      viitsii kaivaa noin vanhaa tietoa päivitä itsesi

    • laskeskellut

      Kuka viitsii firmoille myydä , -pistä pannunpesästä sisään , siis 10 m2 kiinto per vuos ja säästät 1500 euroa öljyyn . - myy naapureillekkin saat paljon paremmin vaikka tekisit ite , -- saha kuutin motti on firmoissa 500 euro.

    • veltsu4

      muistaako kukkaa metänomistajista etitysesti tukkipuun hinnoista nos nostetaan puiten hintaa het olivat ruunarit itkemässä lissää liksaa tuntipalkoihinsa ruunarien palkat nousseet moneekertaan. puuhinta polkenu paikoillaan vuoskymmenet

      • muistitallella

        Hyvin on ainakin kuitupuu pitänyt hintansa, v. 1977 kuitupuulla sai 77mk/kiintomotti ja nyt sillä saa 12€/kiintomotti.

        Toki muistetaan ajat, kun tämä palkannostoautomaatti toimi, puun hintoja nostettiin, palkkoja nostettiin ja lopulta devalvoitiin, taas puun hintaa nostettiin, palkkoja nostettiin ja taas devalvoitiin... Nyt ei voi devalvoida, palkkojen pitäisi joustaa, mutta ei voi, niin puun hintaa lasketaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe