autolla ranskaan?

mikaru

Olemme suunnittelemassa perheen kanssa jo kesälomaa 2007. Suuntaamme ensimmäistä kertaa autolla Eurooppaan, Aiomme vuokrata Ranskasta asunnon viikoksi.Ensin pysähdymme Pariisiin Eurodisneytä katsastamaan. Mikä olisi fiksuin ja helpoin tapa matkustaa. Nyt mietimme Via Balticaa tai Hanko-Rostock -lauttaa. Meitä on viisi henkilöä, joista "lapset" 12-16 -vuotiaita. Vinkkejä otetaan vastaan, kaikenlaisia!

10

1798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morwen

      Olen perheen kanssa (siis vanhempieni) ajanut usein Ranskaan. Olemme menneet reittia Turku-Tukholma-Helsingborg-Helsingor-Hampuri-joku kaupunki Ranskan pohjoisosassa (esim. Nancy)-kohdepaikka, usein Etela-Ranskassa.

      Viimeksi vanhempani kayttivat Hanko-Rostock -reittia, ja ilmeisesti omalla tavallaan pitivat siita, koska ajamista tuli melko paljon vahemman. Kenties he suosittelisivat sita. Via Baltica lienee vahan kaukana reitilta...

    • Touko_pouko

      Ryanairilla Tampereelta Franhfurt-Hahnin kentälle ja sieltä vuokra-autolla eteenpäin. Matkan hinnassa ei ole eroa, koska Saksan laivat kalliita ja autovuokrat Saksassa edullisia. Aikaakin säästyy pari vuorokautta. Ajomatka Hahnin kentältä Disneylandiin noin 5 tuntia. Tätä kokeilimme itsekin kuukausi takaisin ja hyvin toimi.

    • Anna-Anna

      Vielä yksi mahdollisuus ovat Finlinesin rahtilaivat Helsingistä Travemündeen. Ensi kesänä lisäävät kapasiteettia kovasti, kun tulee uusia ja isompia laivoja. Kannattaa tehdä hintavertailu Superfastiin ja ottaa huomioon, että Finlinesilla (tosi hyvät) ateriat sisältyvät hintaan.

      Minulla ei tietenkään ole vielä kokemusta uusista laivoista ja niiden tasosta, koska olen tähän mennessä matkustanut vain niillä vanhoilla Hansaluokan laivoilla. Katso www.ferrycenter.fi

      En itse lähtisi Via Balticaa Ranskan suuntaan, koska se on sinne mennessä aika pitkä vaihtoehto. Etelään päin, eli Puolaan, Unkariin ja esim. Kroatiaan se on ollut meille hyvä vaihtoehto.

    • oma tai vuokra-auto

      Ajamme toisinpäin, siis Ranskasta Suomeen joka kesä ja olemme käyttäneet Rostock-Hanko-linjaa koska se on ollut nopein, mutta viime kesänä Superfastin omistajavaihdoksen vuoksi palvelu oli huonosti organisoitu eikä juuri pelannut eikä ajan säästäminenkään oikein onnistunut, kun laivalle piti mennä jo illalla vaikka laiva lähti vasta aamulla, siis kaksi yötä laivalla.

      Katsastetaan ensi kesänä ne uudet vaihtoehdot Travemündestä ja Lübeckistä tai sitten lento-vuokra-autovaihtoehto.

      Joku ehdotti Ryanairia Hahniin ja vuokra-autoa, mutta jos ensikohde on Disneyland Paris, niin lyhyempi ajomatka tulisi lentää Ryanairilla Stanstediin Englantiin ja sieltä Tours'iin (matka Tampere-Stansted-Tours oli viime keväänä 78€ per henkilö molempiin suuntiin yhteensä).Tours'ista Pariisiin on autolla vain 230km,tavallisella junalla pari tuntia tai TGV:llä suoraan Disneylandiin n. 1 tunti 20 min.

      Via Balticaa emme ole edes ajatelleet, koska parilla tutulla on ollut tosi huonoja kokemuksia varkauksista kehnoihin teihin. Hidasta se on, vaikka jonkun euron säästäisikin.

      • mikar u

        kiitos tiedoista. Kiva kuulla ihmisten kokemuksista! On nimittäin ihan eri juttu lähteä suunnittelemaan reissua, kun on jo kokemusta joiltain. Lisää vinkkejä otetaan vastaan. Ja tottakai kaikkea muutakin ranska -tietoa, olemme nimittäin ensikertalaisia. Normandiasta olemme vuokranneet talon.


      • Rouen ja Dieppe
        mikar u kirjoitti:

        kiitos tiedoista. Kiva kuulla ihmisten kokemuksista! On nimittäin ihan eri juttu lähteä suunnittelemaan reissua, kun on jo kokemusta joiltain. Lisää vinkkejä otetaan vastaan. Ja tottakai kaikkea muutakin ranska -tietoa, olemme nimittäin ensikertalaisia. Normandiasta olemme vuokranneet talon.

        Olimme elokuussa Normandiassa ja matkustimme reittiä Turku-Tukholma (aamulla) - Helsingör-> Puttgarden - Münster-Eindhoven-Lille-Amiens- ja kohteemme lähellä rannikkoa. Matkalla yövyimme kaksi yötä autolautan lisäksi, mutta olimmekin kolme viikkoa reissussa, eikä ollut kiire...

        Oletteko menossa mihin päin Normandiaa?


      • mikaru
        Rouen ja Dieppe kirjoitti:

        Olimme elokuussa Normandiassa ja matkustimme reittiä Turku-Tukholma (aamulla) - Helsingör-> Puttgarden - Münster-Eindhoven-Lille-Amiens- ja kohteemme lähellä rannikkoa. Matkalla yövyimme kaksi yötä autolautan lisäksi, mutta olimmekin kolme viikkoa reissussa, eikä ollut kiire...

        Oletteko menossa mihin päin Normandiaa?

        Olemme menossa Deauvilleen. Ja kesäkuussa.


    • Kirsikka1977

      Kahdesti olen ollut autolla Eurooppaa kiertämässä. Eka kerralla mentiin laivalla Helsingistä suoraan Saksaan. Erittäin näppärä homma ja loppujen lopuksi ei kovin kallis. Nimittäin ensinnäkin ruotisiin pitää mennä laivalla. Yö laiva kallis, päivälaiva hapla, mutta sitten yöpyminen Tukholmassa. Ja se ajo matka Tukholmasta Malmön kautta Kööpenhaminaan on puuduttava. Silta maksut ihan törkeitä, Malmö-Köpis, ja sit kaksi Tanskan puolella, en muista nimiä, ennen kuin pääsee mantereelle. Eli suosittelen suoraan laivalla Saksaan menoa.

      Sitten Ranskassa, ja muualla Euroopassa, moottariteit on sinisellä pohjalla, ja vihreällä pohjalla on tavalliset tiet, siis opasteissa. Eli vastakpäin kuin Suomessa. Ranskassa on myös maksulliset nuo moottoriteit, mutta eivät ole kalliita. Saksassa kannattaa kiertää suuret satama/teollisuus kaupungit hieman kauempaa. Voi olla nimittäin ihan kiitettävät ruuhkat/jonot, jos tietöitä tekevät. Kannattaa muuten hommata kunnon kartta. Me ostettiin kunnollinen Michelin tei kartta heti ku Ranskaan päästiin. Siihen on merkitty maisema reitit ja kaikki pikku tietkin. Normandiaan kun kerran menette niin käykää ihmeessä tutustumassa myös Etretatiin. Viehättävä pikku kylä, jossa erikoinen ranta. Ihan pyöreitä sileitä kiviä, mutta ovat kolmen peukalon kokoisia. Normandiassa on myös monia Maailman sotiin liittyviä muisto merkkejä. Juu tässätä taisi tulla vähän sekava selitys. Toivottavasti edes jostain vinkistä oli apua. Niin sitä piti viel kysyä, että kai teistä joku osaa ranskaa?

    • mappy

      Reittivalinnassa auttaa ohjelma www.mappy.com
      Siinä on nykyään jopa suomenkielinen vaihtoehto, kun klikkaat Suomen lippua.

      Ranskassa on osa moottoriteistä maksullisia, osa maksuttomia. Maksut eivät ole mitenkään loogisia matkan mitan mukaan, vaan riippuu siitä, kuka tien omistaa.

      Mappyohjelmasta saat tarkat tiedot maksuista, arvioidusta ajoajasta, siinä on jopa tutkat merkitty. Voit pyytää esimerkiksi nopeimman reitin ilman moottoritiemaksuja jne. Siinä on useampia kriteereitä vaihtoehtoina.

    • kannattaa kokeilla!

      Jos haluatte aitoranskalaiselle maaseudulle, suosittelen seuraavaa paikkaa: www.lemoulindegrolhier.com . Upea paikka järvenrannalla, mukava englantilainen isäntäpariskunta, koira ja hevonen rapsuteltavana, eivät kuitenkaan tungeksi ja vasta rempatut loma-asunnot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1308
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe