Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä aika on paras metsästää teerejä?

pojankoltiainen

Mihin aikaan kantsii mennä ampuu teerejä? Onko aamu vai ilta parempi?
Ja antakaa muutakin tietoo..Kantsiiko näin aikasin kun teeren metästys alkaa ottaa kivääri vai haulikko? Mikä supistus haulikossa?
Mikä kivääri? Vai kumpikin olalle ja menoksi?

7

1900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiärä

      Kannattaa kysellä paikallisilta vanhoilta mehtämiehiltä.

      Mutta jos sillä seutua on kovin katteellista pokukkata tai pitävät sinua raukkana niin saatan vähän vinkata.


      Molemmat on hyviä, vaan on aamu iltaa viisaampi.
      Sillon töyr lentää kolomesta vartista ennen auringo nousua aina tuonne kaheksille yheksille.
      Jo toki kun paras sumunen pakkasaamu sattuu niin kymmeniltä yheltätoistakin saattaa puluputus vielä kuulua.

      Se ilta aika on lyhyt, mutta jos tiiät paikan jossa ne pulisee ennen auringonlaskua. niin siitä ne tavottaa ne tullee siihen vartti ennen pimentymistä tai vartin yli. Se aika on lyhyt, joskin jos maltat mennä paikalle ja seuraat hommaa niin saatat tajuta jonkin jujun.

      Haulikkohan nyt pitää alkusyksystä olla mukana. Tuo supistus homma on vähän semmosta tuurista kiinni, mutta puolsuppee kiini ja taimikossa suoraputki näin alakuaikona. Luotirännin kaliiperina viisseiska on paras. Se on keponen kantaa ja sillä kahestasaasta teeren kajauttaa.

      Pitemmästä ei pitäs pilikkuseiskalla ampua jos ei laita puolvaippaa. Se kun kokovaipalla ei sitte tapa heti mahaosumilla vaan tahtoo latvasta liitää semmosen sata jopa kolome neljäkisattaa metriä. sitä ei löyä kun se työntää ittesä johonki kolloon sitten.Minä uskallan sannoo että olen ampunu kaikilla panoksilla mitä kaupan on ja omalattaksiset päälle niin sanon että osta nuita Lapualaisia jos haluat että samallailla pellaa.

      Kyllähän sitä kivääriäkin tarvii ainakin jos aikoo suhisemalla teeriä ottaa. Molemmathan ne pitää sitten ainakin lokakuulla kantaa,,tahtoo mennä kiroiluks jos toista vaan pittää mukanaan.
      Rihlahan se hyvä on drillinkistä puhumattaan semmoseen ei tavallisislla kuolevaisilla ole varraa.


      Nyt sinne metälle. Jos tiät paikan niin turhia tässä sillon puhun, mutta jos et. Niin siellä missä olet kuullu teerten usseemmin pulisevan, niin sinne mänet. Se on ylleensä sellasta kallioista seutua korkeempi töyräs kituskasvusta mäntyä tahi aukkoa vierellä. Tai sitten isommalla nevalla.

      Arvele sieltä se korkein puu johon töyren suat istumaan se on harvon mikkää yksittäinen siemenpuu keskellä aukkua semmosee se ei istu ussei.

      Kahtele parinkymmenen metrin päähän piilo ittelles ja mäne sinne tunti ennen aurinkonousua ja Hilijaa.

      Varttia ennen aurinkonousua suhaha niinkun olet kuullu teeren suhahtavan.. Sen ei tarvise männä sinne päin kuhan sohiset paremmin kuulostaa poikateereltä..

      Suhaha kaks kertaa peräten ja ole aina kymmenisen minuuttia kuulolla muuten net arvaa narriks.. ja sitten jos teer vastaa niin siihen heti perään vetäse tohahukses.

      Sitten vaan kärsivällisesti ojottelet se tullee ylleesä tunnin puolentoista sissää jos on vastannu,(varraa lämmintä päälle ja reppu mukkaan prseen aluseks) kun maltat vaan ja sehän se onkelma sulle suurin tulleekin kun tekis miel siitä lähteä "paremmille mettämaille"
      Mutta usko pois ei kannate.

      Saattaa se kuhahtaa sajanmetrin päähän sun taakkeski ja tulla jalkapelillä kattomaan että kuka se noin kummasti tohisee, että olehan tarkkana..

      Kyllä se siitä.Kukaan ei o seppä syntyissään.

      • Unohtu

        Niitä komeimpia kukkoja pitää säästää.

        Ja tiijätkö miksi? No tietennii teeret pienenee maalimanlopun eillä, jos suurimmat aina ammutaan.

        Se rotujalostus toimii toisinkinpäin, pitkällä viiveellä.


      • Pojjankoltiainen

        Annoit arvokasta tietoa.Luin sitä kuin isoa kirjaa!


      • jouko

        kylläpä oli loistavaa ja kokenutta tekstiä. itsellekin avautui uusia näkökulmia. kiitoksia paljon! :) itse olen sitä mieltä että koira olisi ehdoton nuissa linnustuspuuhissa. tahtoo olla että ainoat saaliit mitä ilman kyseistä elukkaa saa on pyyt...

        jos teeriäkin lähestyt avomaastossa niin lähteevät kun ohjukset liikenteeseen jo kaukaa. vanha sääntö jonka mukaan lintua pitäisi kulkea kohtisuoraan ei ole niin yksiselitteinen. - onhan parvessa lähes aina useampi yksilö jotka katselevat eri kulmista...


      • Jiärä
        Unohtu kirjoitti:

        Niitä komeimpia kukkoja pitää säästää.

        Ja tiijätkö miksi? No tietennii teeret pienenee maalimanlopun eillä, jos suurimmat aina ammutaan.

        Se rotujalostus toimii toisinkinpäin, pitkällä viiveellä.

        No niihän se mennee että ahneella on toenperään paskanen loppu. Kun alakaa laskemaan miäriä niin sillon on paras lähtee vähäsaikaa väiskin lihatiskille. Minä oon katellu että kun nuita harmoita säästelöö niin kanta pyssyy samana.

        Se ei kauaa ahista jos jättää ampumati, ku tietää että ite sen tuumasi.

        Minä taasenni kukkojen säästelystä olen ihan sitä mieltä, että vanhat ukkoteeret on piruimpia munaheikkejä. Tarkotan sitä notta yksi rutilus ajjaa kolomekymmentä nuorta lissääntymiskykystä kollia karkusalle ja rehvastellee keväthankilla koko paikkakunna harmoihe haaremilla.. ei se ennää niille mittää maha.

        Net ne pittää vanhimmat töörukot ampua niistä ei pullaa tule. tiijättöhän tuon pippelheikit ittestännöki. Sillo pyssyy kanta vahvana. Ja on vissi.

        Minulla on tämmonen haihatuinen kun oon tuossa katellu että se tuo kanta vaihteloo ku luetaan metästys ja keväthallat pois niin 6 ja 12 vuojen välilöin. Onko kukkaan pannu merkille sammaa?


      • Jiärä
        jouko kirjoitti:

        kylläpä oli loistavaa ja kokenutta tekstiä. itsellekin avautui uusia näkökulmia. kiitoksia paljon! :) itse olen sitä mieltä että koira olisi ehdoton nuissa linnustuspuuhissa. tahtoo olla että ainoat saaliit mitä ilman kyseistä elukkaa saa on pyyt...

        jos teeriäkin lähestyt avomaastossa niin lähteevät kun ohjukset liikenteeseen jo kaukaa. vanha sääntö jonka mukaan lintua pitäisi kulkea kohtisuoraan ei ole niin yksiselitteinen. - onhan parvessa lähes aina useampi yksilö jotka katselevat eri kulmista...

        Katoen tuolta toiselta kohalta kun kuvvauksesta kyselit..siellä ol niin paljo jostai karanneita, että kirjotan tänne. Kiitosta kiitoksista,minnen tiijä kummemmin näistä mehtähommista opettelen vastikkään. Kuvvausta piettiin tuossa viis-kuuskymmentäluvulla sillai omatekosilla kuvilla,töyren mallinen ja pehkuja untuvia sisällä.. Ja sitä ko sitte nuapuri löyhkä poeka oekeena ampu nii pöllähti niinku oikeassa osumassa.

        Mutta se ei kuulunna asiaan. Meitä ol puolenkymmentä ukkoo kaks jäi kuville, kuaveita piti olla mielute kolomekin. Sitten lähti loput ukot ajamaan tööriä kuville, sis net pitiki laittoa näkyvälle töyräälle petäjiin latvoihi.

        Isolta alalta ku sillai piäs ajamaan ettei ollu muuta porukkata sammaa aikaa sotkemassa ni tuli joskus pariki eri lintua paistiksi. Nykyänsä ei semmottine tahto onnistua ellei ole ni veikiä, että ottaa hirvimiehistä hyötyä kun kuuloo mihin net on menossa mölyämään. Sillo eiku kuvat puihe ja ojottelemaan vaan.

        Net kun ajettuna ja parvessa tulovat niin eivät juurikaan suhinoista piittaa, vaan ku korkialla on kuvat puissa , sinne tulevat. Eiku sulat pölisemmään.


    • asa

      kun metsässä kulkee, niin itse olen huomannut että teeret on yleensä aina jonkin "reunalla", eli siis suon, kalliokon, hakkuuaukion, tien, ojan ym reunalla. tai kun metsätyyppi muuttuu, niin niiden rajalla jne... eli kannattaa kulkea "reunoilla" :) toki ihan tien reunassahan ei saa kulkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe