Kuntoutusrahan avulla yliopistoon

Opettajaksi aikova

Kuinka moni on saanut Kela:lta tai eläkelaitokselta oikeuden opiskella yliopistossa kuntoutusrahan turvin? Onko ollut helppoa saada myönteinen päätös?
Omalla kohdallani piti käydä yli vuoden kestänyt kädenvääntö asiasta. Kun muka ei voi kustantaa "arvon ylenemistä". Näin Keva:lta sanottiin!
Olisiko ollut minunkaan järkeä lähteä AMK-opiskelijaksi, koska olisin saanut 3.5 vuodessa edellistä ammattiani vastaavan koulutuksen(ja työllistyminen hyvin epävarmaa...) ja nyt yliopistossa kolmessa vuodessa on tarkoitus saada opettajan pätevyys omalle alalleni.Ja on huomattavasti laajemmat mahdollisuudet saada työtä!
Viimein onnistui ja nyt aloittelen opintojani hyvillä mielein.Suorastaan onnellisena!
Kehotan kaikkia kuntoutusrahaa hakevia olemaan sitkeitä ja pitämään tiukasti kiinni omista koulutus/ammattitoiveistaan. Jos on ollut 20v työssä ja maksanut eläkevakuutusmaksuja koko ajan, on ammatilliseen uudelleenkoulutukseen todellakin oikeutettu, mikäli on työkyvytön omaan ammattiinsa.
Olin itse jo luovuttamassa taistelussa Kevaa vastaan,mutta sitkeys palkittiin.

15

4358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miekin nyt

      Kelan kuntoutusrahalla AMK:ssa,korkeakoulu sekin.

    • nyt sairaanhoitaja AMK

      20V hoitoalaa takana

      tapaturma ja selän loukkaantuminen ,mahdoll työn vaihto edessä... 2 fysiatria jo suositellut.

      miten asia etenee?

      millainen on sun korvaus,oletko tyytyväinen rahaan?

      itse olen mietiskellyt sosionomiopintoja...toisaalta kantsiiko taas AMK?

      pääsisköhän sitä terveydenhuolon opettajakoulutukseen?

      • Opettajaksi aikova

        Kerroit,että pari lääkäriä suositellut ammatin vaihtoa. Se ei riitä,pitää olla lääkärintodistus (B-lausunto),jossa sinut todetaan työkyvyttömäksi omaan ammattiisi ja suositellaan ammatillista uudelleenkoulutusta.Siitä se lähtee.

        Sinun pitää myös selvittää työnantajan kanssa mahdollisuudet sijoittua johonkin kevyempään työpisteeseen. Tällaisesta kokouksesta pitää olla lausunto,kun haet kuntoutusrahaa. Meillä se pidettiin työterv.huollossa,läsnä oli oma lääkäri,työsuojeluvaltuutettu,ylihoitaja ja terv.hoitaja. Ylihoitaja organisoi kokouksen ja kutsui väen koolle.

        Seuraavaksi sinun pitää laatia kuntoutussuunnitelma. Esim. Keva:n sivuilta voi valmiita lomakkeita tulostaa. Tämä on hyvin tärkeä paperi. Minulle painotettiin, että järkevä ja hyvä kuntoutussuunnitelma on tosi tärkeä asia haettaessa kuntoutusrahaa. Eli ei riitä,että sinulla on jotain "haaveita" uudesta ammatista,pitää olla tarkat suunnitelmat ja ajat milloin haet ja mitä opiskelupaikkaa haet. Tätä suunnitelmaa on sitten myös sitouduttava noudattamaan. Kuntoutusraha myönnetään aina tietylle aikavälille tiettyyn koulutukseen. Oikeus kunt.rahaan voidaan myöntää jo ennen kuin pääset ko. opiskelupaikkaan. Rahan saat vain jos tosiaan tulet valituksi siihen opiskelupaikkaan.
        Jos et pääse,aloitat uuden kunt.rahan hakemisen uuteen koulutukseen.

        Kunt.raha on oma eläke 33%. Eli siis se eläke,minkä saisit,jos nyt jäisit työkyvyttömyyseläkkeelle,ei se vanhuuseläke.
        Toisin sanoen aika hyvä tuki,parempi kuin esim. aikuisopiskelijan saama muu tuki.
        Lisäksi korvataan matkoja,materiaalikuluja ja atk-laitteista osa. Kyllä tällä tuella pärjää,varsinkin jos on se puoliso huolehtimassa osasta yhteisiä kuluja. Minulla ei ole....

        Tärkeintä on siis aliottaa paperisota ajoissa ennen halutun opiskelun alkua. Ainakin Keva:lla ollaan hirveän tarkkoja kaikesta. Lääkärinlausunnonkin pitää olla hyvin seikkaperäinen ja tarkka,ennen kuin se menee läpi. Lisäksi on hyvä laatia itse selostus,jossa kertoo sairauden/vamman vaikutukset työssäselviytymiseen ja arkielämään työn ulkopuolella.

        Toivotan sinulle onnea matkaan ja kärsivällistä mieltä! Ihan pienestä ei saa lannistua, monet asiat joutuu selostamaan uudelleen ja uudelleen.
        Pitää olla myös vahva opiskelumotivaatio,se on tosi tärkeää myönteisen päätöksen saamiseksi.

        Jos sinulla on jo AMK-tutkinto,ei ole mitään järkeä lähteä uutta amkin tutkintoa hakemaan. Hae suoraan yliopistoon.Saat tosi paljon hyväksiluettuja opintoja sairaanhoit. tutkintosi takia. Maisterikoulutuksia on preventiiviselle puolelle, johtamiseen ja opettajaksi.Opettajapuolelle on kaikkein vaikein päästä,niin tänä vuonnakin. Sosionomiksi jos aiot,muista,että sillä tutkinnolla et pääse kovin helposti mihinkään vaativimpiin ja paremmin palkattuihin hommiin.

        Mietintämyssy päähän ja uutta elämää etsimään! Tsemppiä!


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        Opettajaksi aikova kirjoitti:

        Kerroit,että pari lääkäriä suositellut ammatin vaihtoa. Se ei riitä,pitää olla lääkärintodistus (B-lausunto),jossa sinut todetaan työkyvyttömäksi omaan ammattiisi ja suositellaan ammatillista uudelleenkoulutusta.Siitä se lähtee.

        Sinun pitää myös selvittää työnantajan kanssa mahdollisuudet sijoittua johonkin kevyempään työpisteeseen. Tällaisesta kokouksesta pitää olla lausunto,kun haet kuntoutusrahaa. Meillä se pidettiin työterv.huollossa,läsnä oli oma lääkäri,työsuojeluvaltuutettu,ylihoitaja ja terv.hoitaja. Ylihoitaja organisoi kokouksen ja kutsui väen koolle.

        Seuraavaksi sinun pitää laatia kuntoutussuunnitelma. Esim. Keva:n sivuilta voi valmiita lomakkeita tulostaa. Tämä on hyvin tärkeä paperi. Minulle painotettiin, että järkevä ja hyvä kuntoutussuunnitelma on tosi tärkeä asia haettaessa kuntoutusrahaa. Eli ei riitä,että sinulla on jotain "haaveita" uudesta ammatista,pitää olla tarkat suunnitelmat ja ajat milloin haet ja mitä opiskelupaikkaa haet. Tätä suunnitelmaa on sitten myös sitouduttava noudattamaan. Kuntoutusraha myönnetään aina tietylle aikavälille tiettyyn koulutukseen. Oikeus kunt.rahaan voidaan myöntää jo ennen kuin pääset ko. opiskelupaikkaan. Rahan saat vain jos tosiaan tulet valituksi siihen opiskelupaikkaan.
        Jos et pääse,aloitat uuden kunt.rahan hakemisen uuteen koulutukseen.

        Kunt.raha on oma eläke 33%. Eli siis se eläke,minkä saisit,jos nyt jäisit työkyvyttömyyseläkkeelle,ei se vanhuuseläke.
        Toisin sanoen aika hyvä tuki,parempi kuin esim. aikuisopiskelijan saama muu tuki.
        Lisäksi korvataan matkoja,materiaalikuluja ja atk-laitteista osa. Kyllä tällä tuella pärjää,varsinkin jos on se puoliso huolehtimassa osasta yhteisiä kuluja. Minulla ei ole....

        Tärkeintä on siis aliottaa paperisota ajoissa ennen halutun opiskelun alkua. Ainakin Keva:lla ollaan hirveän tarkkoja kaikesta. Lääkärinlausunnonkin pitää olla hyvin seikkaperäinen ja tarkka,ennen kuin se menee läpi. Lisäksi on hyvä laatia itse selostus,jossa kertoo sairauden/vamman vaikutukset työssäselviytymiseen ja arkielämään työn ulkopuolella.

        Toivotan sinulle onnea matkaan ja kärsivällistä mieltä! Ihan pienestä ei saa lannistua, monet asiat joutuu selostamaan uudelleen ja uudelleen.
        Pitää olla myös vahva opiskelumotivaatio,se on tosi tärkeää myönteisen päätöksen saamiseksi.

        Jos sinulla on jo AMK-tutkinto,ei ole mitään järkeä lähteä uutta amkin tutkintoa hakemaan. Hae suoraan yliopistoon.Saat tosi paljon hyväksiluettuja opintoja sairaanhoit. tutkintosi takia. Maisterikoulutuksia on preventiiviselle puolelle, johtamiseen ja opettajaksi.Opettajapuolelle on kaikkein vaikein päästä,niin tänä vuonnakin. Sosionomiksi jos aiot,muista,että sillä tutkinnolla et pääse kovin helposti mihinkään vaativimpiin ja paremmin palkattuihin hommiin.

        Mietintämyssy päähän ja uutta elämää etsimään! Tsemppiä!

        Olitpa hyvin selostanut miten homma menee ja etenee...Kiitos ;)

        Tiesin kyllä sen että B_lausuntoa siihen ensimmäisenä kaivataan...työpaikkani osastonhoitajan kanssa jo "kevyemmästä" työstä ktselin...nii in,misä hoitoalalla sellainen on???

        Marraskuun puolessa välissä loppuu saikkuli,silloin fysiatri aikoi itse ottaa kantaa ns työasiaan...silloin myös nähdään mihin tälläkertaa fysioterapia vie...viimmeksi vei huonompaan kuntoon!

        Mietiskelin tuota terv.huollon maisterin papereitakin. mutta...mulla on englannin kieli aivan hukassa ja se mua askarruttaa... Katselin kerran muuan vuosi takaperin luettvat kirjat...yksi niistä ainaskin oli tuttu AMK-opiskelusta eli jokin hoitotieteen kirja muistaakseni.

        Jos luet tän,laitatko vähän millaset ne pääsykokeet oli,oliko aivan älyttömän vaikeat ja miten toi englanninkielen taito (tais tarvia sitäkin jo pääsykokeessakin).
        Huomioitiinko tämä "vajaakuntoisuus) pisteissä mitenkään?

        Mutta...kiitos paljon vastauksistasi!


      • Opettajaksi aikova
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Olitpa hyvin selostanut miten homma menee ja etenee...Kiitos ;)

        Tiesin kyllä sen että B_lausuntoa siihen ensimmäisenä kaivataan...työpaikkani osastonhoitajan kanssa jo "kevyemmästä" työstä ktselin...nii in,misä hoitoalalla sellainen on???

        Marraskuun puolessa välissä loppuu saikkuli,silloin fysiatri aikoi itse ottaa kantaa ns työasiaan...silloin myös nähdään mihin tälläkertaa fysioterapia vie...viimmeksi vei huonompaan kuntoon!

        Mietiskelin tuota terv.huollon maisterin papereitakin. mutta...mulla on englannin kieli aivan hukassa ja se mua askarruttaa... Katselin kerran muuan vuosi takaperin luettvat kirjat...yksi niistä ainaskin oli tuttu AMK-opiskelusta eli jokin hoitotieteen kirja muistaakseni.

        Jos luet tän,laitatko vähän millaset ne pääsykokeet oli,oliko aivan älyttömän vaikeat ja miten toi englanninkielen taito (tais tarvia sitäkin jo pääsykokeessakin).
        Huomioitiinko tämä "vajaakuntoisuus) pisteissä mitenkään?

        Mutta...kiitos paljon vastauksistasi!

        Ei pääsykoekirjat ole englanninkielisiä eikä pääsykokeissa vielä tarvita englannin kielen taitoa. Vasta opiskeluaikana se tulee vastaan,monet kirjat on englantia ja ne on pakko jollain lailla läpi selata tenttiin valmistautuessa.

        Tämän vuoden pääsykoe oli ensi kertaa valtakunnallinen,kaikille sama.
        Ja aika vaikea,se täytyy sanoa. Kysymykset oli laajoja, piti hallita kokonaisuuksia.
        Lisäksi alussa jaettiin artikkeli,jonka kautta piti tietoa soveltaa.
        Kannattaa lukea pitkin kevättä, että alkaa kokonaisuudet hahmottua. Avoimessa yliopistossa on myös kursseja,joista voisi olla sinulle hyötyä.


    • MikkoMaltillinen

      Miten paljon saat sitä kuntoutusrahaa/kk?
      Kun on noin paljon työvuosia?
      Onko se parempi kuin esim. aikuisopintoraha?

      • Kuntouturahalainen

        Joo,saan minäkin opiskelen yliopistossa ja saan n. 1550ekua/kk matkakorvauksen.
        Ekavuonna sai 650 euron "kulukorvauksen" kirja ja materiaali- ym. kuluihin. Muina vuosina se on 350.
        Eli kyllä on parempi kuin muut tuet. Mielestäni se on oikeus ja kohtuus,koska on menettänyt työkyvyn entiseen ammattiinsa ja maksanut työssöolovuosinaan eläkevakuutusmaksua joka palkasta.
        Seula on todella tiukka,pitää olla erittäin hyvät perusteet uudelleenkoulutukselle. Hirveä paperisota,sanoisin.
        Näin pystyy opiskelemaan kokopäivätoimisesti ilman opintolainaa ja valmistuu nopeammin.
        Itse en enää uskalla sanoa koko asiasta kenellekään kurssilaiselle,niin kateellista porukka on tästä ilmaisesta tuestani.
        Kuitenkin olisin mieluummin ollut työelämässä entisessä ammatissani,en suinkaan itse halunnut vammautua työtapaturmassa ja menettää työkykyäni! Se oli vaikeaa aikaa,kun ikä lähentelee kuitenkin 5-kymmentä ja pohjakoulutus oli kohtalaisen hyvä.
        Neuvon mielelläni,jos joku tarvitsee apua sen paperisodan kanssa. Kokemusta on!


      • kuralainen myös
        Kuntouturahalainen kirjoitti:

        Joo,saan minäkin opiskelen yliopistossa ja saan n. 1550ekua/kk matkakorvauksen.
        Ekavuonna sai 650 euron "kulukorvauksen" kirja ja materiaali- ym. kuluihin. Muina vuosina se on 350.
        Eli kyllä on parempi kuin muut tuet. Mielestäni se on oikeus ja kohtuus,koska on menettänyt työkyvyn entiseen ammattiinsa ja maksanut työssöolovuosinaan eläkevakuutusmaksua joka palkasta.
        Seula on todella tiukka,pitää olla erittäin hyvät perusteet uudelleenkoulutukselle. Hirveä paperisota,sanoisin.
        Näin pystyy opiskelemaan kokopäivätoimisesti ilman opintolainaa ja valmistuu nopeammin.
        Itse en enää uskalla sanoa koko asiasta kenellekään kurssilaiselle,niin kateellista porukka on tästä ilmaisesta tuestani.
        Kuitenkin olisin mieluummin ollut työelämässä entisessä ammatissani,en suinkaan itse halunnut vammautua työtapaturmassa ja menettää työkykyäni! Se oli vaikeaa aikaa,kun ikä lähentelee kuitenkin 5-kymmentä ja pohjakoulutus oli kohtalaisen hyvä.
        Neuvon mielelläni,jos joku tarvitsee apua sen paperisodan kanssa. Kokemusta on!

        Minä saan kuraa 350 euroa kuussa. Mitä vitsin järkyttäviä summia, 1500 euroa???! Aikoinani hain kuraa ja parin kuukauden päästä tuli myöntävä päätös, aika helppo nakki oli. Kunnon lausunnot tietenkin mukaan, lääkärit, kuntsarit, opettajat jne.


      • kuralainen myös
        kuralainen myös kirjoitti:

        Minä saan kuraa 350 euroa kuussa. Mitä vitsin järkyttäviä summia, 1500 euroa???! Aikoinani hain kuraa ja parin kuukauden päästä tuli myöntävä päätös, aika helppo nakki oli. Kunnon lausunnot tietenkin mukaan, lääkärit, kuntsarit, opettajat jne.

        Opiskelen siis itsekin yliopistossa (HY) neljättä vuotta. Koulutarvikeraha on 350 e lukukautta kohden. Olen oikeutettu yleiseen asumistukeen, joten n. 500 eurolla kuussa kärvistelen.


      • KuRa
        kuralainen myös kirjoitti:

        Minä saan kuraa 350 euroa kuussa. Mitä vitsin järkyttäviä summia, 1500 euroa???! Aikoinani hain kuraa ja parin kuukauden päästä tuli myöntävä päätös, aika helppo nakki oli. Kunnon lausunnot tietenkin mukaan, lääkärit, kuntsarit, opettajat jne.

        Kuntoutusrahan määrä riippuu TÄYSIN siitä,miten kauan olet ollut työelämässä ja mikä on ollut palkkasi.
        Kuntoutusraha on se summa,jonka saisit,mikäli jäisit ELÄKKEELLE juuri silloin,kun työkyvyttömyys todetaan.
        Eläkkeen määrään lisätään 33% ja se on kuntoutusrahan lopullinen summa/kk.
        Ei kannata ihmetellä,jos omasi on pienempi kuin tuon toisen ihmisen.
        Selkeä laskentaperuste on nimenomaan työhistoriasi ja siltä ajalta saatu palkka.

        Materiaalikorvaus taas on KAIKILLA 650 euroa ensimmäisenä vuotena ja 350 euroa kaikkina muina vuosina.Lisäksi voit saada kerran 550 euroa atk-laitteiden hankintaan ja siinä se.

        Olisihan se ihan väärin,jos muutaman vuoden työssäololla saisi saman kuin pitkän työhistorian töitä tehnyt. Eläkevakuutusmaksu kertyy palkastasi,ei taivaan tuulista.
        Matkakulut korvataan,jos opiskelumatka on yli 26km,ei muuten.
        Et siis ole kärsinyt mitään vääryyttä,vaan saat täsmälleen sen,mihin sinulla on oikeus.

        Ennen Kela:n kuntoutusraha oli pienempi,mutta on nyt sama kuin eläkevakuutuksien maksama.
        Kuulutko niihin ihmisiin,joiden etuus maksetaan Kela:n "vanhan kaavan" mukaan? Nykyisin samat summat ja etuudet.


      • alkuperäinen kirjoittaja
        Kuntouturahalainen kirjoitti:

        Joo,saan minäkin opiskelen yliopistossa ja saan n. 1550ekua/kk matkakorvauksen.
        Ekavuonna sai 650 euron "kulukorvauksen" kirja ja materiaali- ym. kuluihin. Muina vuosina se on 350.
        Eli kyllä on parempi kuin muut tuet. Mielestäni se on oikeus ja kohtuus,koska on menettänyt työkyvyn entiseen ammattiinsa ja maksanut työssöolovuosinaan eläkevakuutusmaksua joka palkasta.
        Seula on todella tiukka,pitää olla erittäin hyvät perusteet uudelleenkoulutukselle. Hirveä paperisota,sanoisin.
        Näin pystyy opiskelemaan kokopäivätoimisesti ilman opintolainaa ja valmistuu nopeammin.
        Itse en enää uskalla sanoa koko asiasta kenellekään kurssilaiselle,niin kateellista porukka on tästä ilmaisesta tuestani.
        Kuitenkin olisin mieluummin ollut työelämässä entisessä ammatissani,en suinkaan itse halunnut vammautua työtapaturmassa ja menettää työkykyäni! Se oli vaikeaa aikaa,kun ikä lähentelee kuitenkin 5-kymmentä ja pohjakoulutus oli kohtalaisen hyvä.
        Neuvon mielelläni,jos joku tarvitsee apua sen paperisodan kanssa. Kokemusta on!

        Siis tuo mainitsemani summa (1550) oli ennen verotusta,eli menee siitä vielä 28% vero, ei koko summa jää käteen.


      • kuralainen
        KuRa kirjoitti:

        Kuntoutusrahan määrä riippuu TÄYSIN siitä,miten kauan olet ollut työelämässä ja mikä on ollut palkkasi.
        Kuntoutusraha on se summa,jonka saisit,mikäli jäisit ELÄKKEELLE juuri silloin,kun työkyvyttömyys todetaan.
        Eläkkeen määrään lisätään 33% ja se on kuntoutusrahan lopullinen summa/kk.
        Ei kannata ihmetellä,jos omasi on pienempi kuin tuon toisen ihmisen.
        Selkeä laskentaperuste on nimenomaan työhistoriasi ja siltä ajalta saatu palkka.

        Materiaalikorvaus taas on KAIKILLA 650 euroa ensimmäisenä vuotena ja 350 euroa kaikkina muina vuosina.Lisäksi voit saada kerran 550 euroa atk-laitteiden hankintaan ja siinä se.

        Olisihan se ihan väärin,jos muutaman vuoden työssäololla saisi saman kuin pitkän työhistorian töitä tehnyt. Eläkevakuutusmaksu kertyy palkastasi,ei taivaan tuulista.
        Matkakulut korvataan,jos opiskelumatka on yli 26km,ei muuten.
        Et siis ole kärsinyt mitään vääryyttä,vaan saat täsmälleen sen,mihin sinulla on oikeus.

        Ennen Kela:n kuntoutusraha oli pienempi,mutta on nyt sama kuin eläkevakuutuksien maksama.
        Kuulutko niihin ihmisiin,joiden etuus maksetaan Kela:n "vanhan kaavan" mukaan? Nykyisin samat summat ja etuudet.

        En ole kateellinen, hämmästyin vain odottamatonta rahasummaa. Ymmärrän toki, että oma kurani suhteutetaan olemattomaan työhistoriaani (menin lukiosta, johon sain myös kuraa, suoraan yliopistoon) ja muilla se menee toisinpäin. Ensinäkemältä luku vaikutti vain uskomattomalta. Kiitos, kun jaksoit selventää. Noihin lisätukiin voin lisätä vielä kotimatkarahan, eli jos asuu opiskelun takia toisella paikkakunnalla kuin muu perhe, saa korvausta kotimatkoista kerran kuussa (siihen sisältyy omavastuu).

        Viimeinen kirjoittaja kirjoitti ihan asiaa kateudesta. Minäkin olen saanut sitä kokea. Opiskelijahan saa normaalisti tukea n. 430 euroa ja minähän saa bruttona n. vajaa satasen enemmän, ja vieläpä tukeni on myönnetty pidemmälle ajalle kuin 5,5 vuotta (opintotuen enimm. aika). Tämäkin on joillekin liikaa.


      • Dooris
        Kuntouturahalainen kirjoitti:

        Joo,saan minäkin opiskelen yliopistossa ja saan n. 1550ekua/kk matkakorvauksen.
        Ekavuonna sai 650 euron "kulukorvauksen" kirja ja materiaali- ym. kuluihin. Muina vuosina se on 350.
        Eli kyllä on parempi kuin muut tuet. Mielestäni se on oikeus ja kohtuus,koska on menettänyt työkyvyn entiseen ammattiinsa ja maksanut työssöolovuosinaan eläkevakuutusmaksua joka palkasta.
        Seula on todella tiukka,pitää olla erittäin hyvät perusteet uudelleenkoulutukselle. Hirveä paperisota,sanoisin.
        Näin pystyy opiskelemaan kokopäivätoimisesti ilman opintolainaa ja valmistuu nopeammin.
        Itse en enää uskalla sanoa koko asiasta kenellekään kurssilaiselle,niin kateellista porukka on tästä ilmaisesta tuestani.
        Kuitenkin olisin mieluummin ollut työelämässä entisessä ammatissani,en suinkaan itse halunnut vammautua työtapaturmassa ja menettää työkykyäni! Se oli vaikeaa aikaa,kun ikä lähentelee kuitenkin 5-kymmentä ja pohjakoulutus oli kohtalaisen hyvä.
        Neuvon mielelläni,jos joku tarvitsee apua sen paperisodan kanssa. Kokemusta on!

        Kyllä on melkoinen summa "ilmaista rahaa"!!!!
        Ja me muut sinnitellään jollain 500 euron siivulla! Aika omituista.


      • Kuntouturahalainen
        16.9.2006 13:23

        Hei, minulla olisi nyt tavoitteena ammatillinen uudelleenkoulutus, nimenomaan yliopisto-opintoina. Sain hylkäävän ennakkopäätöksen, josta tein valituksen ja lisäsin valitukseen perusteluja. Kaipailen sinulta lisää vinkkejä paperisodan pyörittelyyn ja uudellenkouutuksen perusteluun.


    • kateellisten seassa

      Enää en uskalla hiiskahtaa yhdellekään opiskelukaverille siitä,että saan kuntoutusrahaa.
      Tämä tuki on niin paljon suurempi kuin esim. aikuisopintotuki,että porukka on tosi tosi kateellista....
      Onhan se totta,että saan aika hyvät tuet,mutta ei liene minun syyni,että työkyky meni.
      Kaikilla on sama etuus,jos kirjoitetaan työkyvyttömyyspaperit.
      Vaikka lähestyn jo 5-kympin ikää,koen olevani silti oikeutettu tähän opiskeluun.
      Pääsen vielä takaisin työelämään ja maksan veroja kuten muutkin ihmiset.

      Miksi joku kadehtii toista tämmöisen asian takia?
      Saan käteen vähän yli 1000 euroa/kk, mutta on minulla perhe ja jotenkin pitää elää!
      Päätin,että en kenellekään enää kerro saavani kuntoutustukea,se on varmaan. Niin ilkeitä kommentteja olen kuullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe