Häiritsekkö yhdyssana virheet

kfja

Häiritseekö yhdyssana virheet?

Mikä niissä häiritsee? tuntuu kun aina jonnekkin kirjoittaa niin saa lapsellisen kommentin epäkohteliaaseen sävyyn, että et osaa yhdyssanoja.

Minua ne ei häiritse, mutta suomi24:sessa se häiritsee enemmän kuin mikään muu CAPSIN jälkeen, minua ei edes Capslock häiritse.

Eikös se ole tärkeintä että kirjoittaa selkeätä suomea, vai onko niillä parilla hassulla yhdyssana virheellä niin paha sivuvaikutus muihin keskustelijoihin.

15

1066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipottaja

Kun teksti vilisee yhdyssanavirheitä tai mitä tahansa virheitä, se minun mielestäni antaa kirjoittajasta tyhmän kuvan. Kuinka yksinkertainen on ihminen, joka ei osaa yhdyssanoja? Toki myös tuo mainitsemasi caps lockin ylimääräinen käyttö on ärsyttävää.

Virheistä huomauttelijat tuskin huomauttelevat ammatikseen, mutta aina toisinaan keittää yli, kun ihmiset eivät vaan osaa. Ja mikäs sen ärsyttävämpää, kuin peruste "kyllä siitä selvää sai, en jaksanut panostaa enempää". Se on oman itsensä ja muiden kanssaihmisten vähättelyä. Jos kaikki kirjoittaisivat asenteella "kunhan jotain selvää saa" tulisi internetissä asioimisesta lähes mahdotonta.

ps. En tiedä teitkö tuon tahallaan antamalla esimerkin, mutta yhdyssanavirhe on yhdyssana.

• huolimattomuus

Ihan samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Viitsimättömyys on kanssakeskustelijoiden aliarvioimista.

Minua kyllä häiritsee vielä enemmän se, jos kirjoittaja ei osaa laittaa välilyöntiä välimerkkien jälkeen, tai joku kirjoittaa pitkän jutun yhteen pötköön ilman kappalejakoa. Sellaista ei jaksa lukea ensinkään.

• Ketjun aloittaja
        huolimattomuus kirjoitti:

Ihan samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Viitsimättömyys on kanssakeskustelijoiden aliarvioimista.

Minua kyllä häiritsee vielä enemmän se, jos kirjoittaja ei osaa laittaa välilyöntiä välimerkkien jälkeen, tai joku kirjoittaa pitkän jutun yhteen pötköön ilman kappalejakoa. Sellaista ei jaksa lukea ensinkään.

Minä en osaa yhdys-sanoja, pilkku virheitä tuli myös todella paljon (50 tai enemmän). Pisteet ovat hallussa melko hyvin.

Silti sain kauppa opistossa H3 arvosanan aineesta, sillä osaan kirjoittaa rakentavasti, ja WORD korjaa toiset kirjoitus ja kielioppi virheet.

Minkäs teet kun et yhdysanoja osaa, ei niitä koulussa ikinä ole harjoiteltu. Ainoastaan aineen kirjoitusta jossa ne kielioppi virheet ovat rokottaneet arvosanaa. Itselläni kyse ei ole välinpitämättömyydestä vaan siitä etten osaa niitä.

• apua:
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

Minä en osaa yhdys-sanoja, pilkku virheitä tuli myös todella paljon (50 tai enemmän). Pisteet ovat hallussa melko hyvin.

Silti sain kauppa opistossa H3 arvosanan aineesta, sillä osaan kirjoittaa rakentavasti, ja WORD korjaa toiset kirjoitus ja kielioppi virheet.

Minkäs teet kun et yhdysanoja osaa, ei niitä koulussa ikinä ole harjoiteltu. Ainoastaan aineen kirjoitusta jossa ne kielioppi virheet ovat rokottaneet arvosanaa. Itselläni kyse ei ole välinpitämättömyydestä vaan siitä etten osaa niitä.

Hommaa vaikka kirjastosta Kielenhuollon käsikirja tai vastaava. Lue yhdyssanoja käsittelevä luku ajatuksella, harjoittele itseksesi vähäsen ja kohta yhdyssanat sitten sujuvat. Ei se vaikeaa ole!

• slm
        apua: kirjoitti:

Hommaa vaikka kirjastosta Kielenhuollon käsikirja tai vastaava. Lue yhdyssanoja käsittelevä luku ajatuksella, harjoittele itseksesi vähäsen ja kohta yhdyssanat sitten sujuvat. Ei se vaikeaa ole!

teillä tullut pieneen mieleenne, että aika monellakin ihmisellä on lukihäiriö, eli eivät tahallaan niitä virheitä tee? Silloin ei niin helpolla niitä tuosta vaan harjoitellakaan, vaikka toki lukihäiriöisetkin voivat harjoittelemalla saada kirjoittamisen sujuvammaksi. Elämässä on vähän isompiakin ongelmia kuin epävirallisilla keskustelupalstoilla olevat kirjoitusvirheet.

• Nimetön
        slm kirjoitti:

teillä tullut pieneen mieleenne, että aika monellakin ihmisellä on lukihäiriö, eli eivät tahallaan niitä virheitä tee? Silloin ei niin helpolla niitä tuosta vaan harjoitellakaan, vaikka toki lukihäiriöisetkin voivat harjoittelemalla saada kirjoittamisen sujuvammaksi. Elämässä on vähän isompiakin ongelmia kuin epävirallisilla keskustelupalstoilla olevat kirjoitusvirheet.

Nyt kysyttiinkin, että häiritseekö ne. En mä ainakaan ketään inhoo sen takii, ettei osaa yhdyssanoja, mutta jos kysytään että häiritseekö, ni kyllä yhdyssanavirheet mua häiritsee. En mä itekään kaikkea osaa, mutta jotkut "vakavat virheet", kuten talvi kenkä, marja-piirakka, rekkaauto yms, on tosi ärsyttäviä. Jotkut tietyt säännöt on aika simppeleitä.

• kun suomen

kielen yhdyssanasääntö on maailman helpoin! Jos nominatiivissa oleva substantiivi määrittää toista substantiivia, se on aina yhdyssana. Haloo, eihän tuon helpompaa voi olla. Samoin genetiivisääntö on lapsellisen helppo.

Lisäksi, jos suomi on äidinkieli, pitäisi aikuisikään mennessä olla jo niin paljon kirjallisuutta luettuna ja yhdyssanoja nähtynä, että ns. luontainen kielentajukin jo kertoo, milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja milloin erikseen.

• Ketjun aloittaja
        kun suomen kirjoitti:

kielen yhdyssanasääntö on maailman helpoin! Jos nominatiivissa oleva substantiivi määrittää toista substantiivia, se on aina yhdyssana. Haloo, eihän tuon helpompaa voi olla. Samoin genetiivisääntö on lapsellisen helppo.

Lisäksi, jos suomi on äidinkieli, pitäisi aikuisikään mennessä olla jo niin paljon kirjallisuutta luettuna ja yhdyssanoja nähtynä, että ns. luontainen kielentajukin jo kertoo, milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja milloin erikseen.

Itse en lue koskaan kirjoja, sillä unohdan lukemani nopeasti, jos teksti on pitkä ja tylsä, minun on nähtävä kuvia, kuten elokuvissa.

Yhdyssanoista en tajua paljoa, toiset yhdyssanat osaan toisia en. Pilkut ovat itselläni myös monesti hukassa tai väärässä paikassa. Silti äidinkieli on H3 eli hyvä.

• aika sentään!

Itse en lue koskaan kirjoja, sillä unohdan lukemani nopeasti, jos teksti on pitkä ja tylsä, minun on nähtävä kuvia, kuten elokuvissa.

Yhdyssanoista en tajua paljoa, toiset yhdyssanat osaan toisia en. Pilkut ovat itselläni myös monesti hukassa tai väärässä paikassa. Silti äidinkieli on H3 eli hyvä.

Eihän kirjoja lueta välttämättä sen vuoksi, että niistä mitään muistaisi! Yleissivistystä ystävä hyvä!

• ihmisten

suurin asia on toisten virheet. Tasan ei käy onnenlahjat.

• sen

täytyy olla niin, että pitäisi elämässä olla jotain isompia asioita, niin ei tarvitsisi periaatteessa aika pienistä asioista valittaa. Pitäisikö vaikka hankkia oikea elämä? Ei voi oikeasti olla noin vaikeaa...

• Anonyymi
        sen kirjoitti:

täytyy olla niin, että pitäisi elämässä olla jotain isompia asioita, niin ei tarvitsisi periaatteessa aika pienistä asioista valittaa. Pitäisikö vaikka hankkia oikea elämä? Ei voi oikeasti olla noin vaikeaa...

Se, joka ei osaa noita pikkuasioitakaan, ei voi olla luotettava isoissakaan asioissa.

• .,,..

31MUAHÄ1R1TS3OLLENKAANM1KS1HÄ1R1TS1S1KU1HANHYHV1NSAAS3LVÄÄMUUT3NK1N
      YHDYS SANAV1RH31STAVAL1TTAVATONVA1NN1POJA

• Anonyymi

Sanottakoon vaikka näin. Kun ei tykkää lainkaan toisen kirjoittajan postauksen sisällöstä, niin joku aina vetää herneen nenäänsä. Sen sijaan että kommentoisi ja argumentoisi asiaa vasta-argumeteilla niin siirtyykin oikopäätä dissauslinjalle ja huomauttelee kaikista havaitsemistaan kirjoitusvirheistä ( Yhdyssanat, väärät kirjaimet jne). Dissaaminen ja mollaaminen on tunnetusti paljon helpompaa kuin asialinjainen vasta-argumentointi. Tavallansa korottaa itsensä ylös jalustalle. Pitää itseänsä omasta mielestänsä paljon älykkäämpänä, viisaampana kuin mollattavansa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      440
      5441
    2. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      2276
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      147
      1801
    4. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      82
      1549
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      18
      1492
    6. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1434
    7. Perjantaita!

Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      82
      1315
    8. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      71
      1257
    9. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      40
      1209
    10. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      70
      1198
    Aihe