hullua?

ihmettelijä_:_

ikinä en oo nähny doopermannia livenä mutta sitä ihmettelen että niiden maine on aika hurja. mulla tulee mieleen piikkikaulapanta ja sit pureminen.

eli pidättekö te doopermanneja suloisina lemmikkeinä? voitteko te telmiä niiden kanssa pelkäämättä? mitä jos teille tulee vieraita kotiin? voivatko vieraat rapsuttaa doopermannia?

ihan mielenkiinnosta kysyn.. pitävätkö "tarut" paikkansa vai onko doopermanni koira siinä missä muutkin.-

15

2086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gegs

      suloisia lemmikkejä, eiei.. PERHEENJÄSENIÄ nämä dobermannit ovat siinä missä muutkin koirat.
      itse aijon seuraavaksi koiraksi ottaa dobermannin.

      rotu on kuitenkin kovin energinen, fiksu ja vaativa, ensimmäiseksi koiraksi sitä ei voi suositella.

      kyllä dobermannin kanssa voi telmiä pelkäämättä, ne ovat uskollisia ja ystävällisiä omille perheenjäsenillensä ja suuri osa dobermanneista nykyään myös vieraille. :)

      dobermannien maineen ovat pilanneet ihmiset, jotka eivät niitä hallitse ja jotka ottavat koiran vain "egonjatkeeksi". siitä ei koskaan hyvää seuraa.
      myös elokuvat ja lehdet ovat tehneet pahaa koirien maineelle. mitään tappajakoiria ne eivät ole. toisinkuin monet kääpiökoirat..

      dobermanni on maailman upein koirarotu, kunhan pääsee oikeisiin kokeneisiin käsiin. lisätietoa dobermanneista saat www.sdy.fi :)

      • jaanaliina

        eli et ilmeiseste tunne rotua kovin hyvin kun haukut fiksuksi!?!? itselläni ollut 17 vuotta doppereita ja ihan tyhmin rotu mitä on kauniita ja käytännöllisiä harrastus koiria


      • gegs
        jaanaliina kirjoitti:

        eli et ilmeiseste tunne rotua kovin hyvin kun haukut fiksuksi!?!? itselläni ollut 17 vuotta doppereita ja ihan tyhmin rotu mitä on kauniita ja käytännöllisiä harrastus koiria

        on omakohtaistakin kokemusta.
        myös testituloksista luin joskus, että dobermanni on viidenneksi älykkäin koirarotu mitä maa päällään kantaa. ja varmasti pitää paikkansa, ovat hyvin teräviä koiria. ;)

        aika omituista, jos sulla on 17-vuotta kokemusta toppereista ja pidät niitä typerinä.. pistää miettimään...
        tai ehkä tuokin oli vain provo.


      • se oli
        gegs kirjoitti:

        on omakohtaistakin kokemusta.
        myös testituloksista luin joskus, että dobermanni on viidenneksi älykkäin koirarotu mitä maa päällään kantaa. ja varmasti pitää paikkansa, ovat hyvin teräviä koiria. ;)

        aika omituista, jos sulla on 17-vuotta kokemusta toppereista ja pidät niitä typerinä.. pistää miettimään...
        tai ehkä tuokin oli vain provo.

        minun mielipiteeni asiasta.Useasti on niin että omasta rodustaan ei voi sanoa pahaa.Olen pennun ostajillekkin sanonu että ei mikään äly fiksurotu mutta tietty sit hyvätkin puolet


      • .....!!!!
        se oli kirjoitti:

        minun mielipiteeni asiasta.Useasti on niin että omasta rodustaan ei voi sanoa pahaa.Olen pennun ostajillekkin sanonu että ei mikään äly fiksurotu mutta tietty sit hyvätkin puolet

        ..dopperin tuntee ei sitä tyhmäksi hauku.. :/
        Muiden koirieni rinnalla toopeni on suoranainen nero..
        Tosin ihan ihmisen älykkyysmitoille sekään ei yllä..niin kuin ei mikään muukaan koira, mutta....ei kyllä se vaan fiksu on, ei sille minkään voi..


      • gegs kirjoitti:

        on omakohtaistakin kokemusta.
        myös testituloksista luin joskus, että dobermanni on viidenneksi älykkäin koirarotu mitä maa päällään kantaa. ja varmasti pitää paikkansa, ovat hyvin teräviä koiria. ;)

        aika omituista, jos sulla on 17-vuotta kokemusta toppereista ja pidät niitä typerinä.. pistää miettimään...
        tai ehkä tuokin oli vain provo.

        on siinäkin, mitä kukakin tarkoittaa sanoessaan koiraa tyhmäksi taikka älykkääksi. Käyttökoirathan ovat sillä tavoin älykkäitä, että ne on helppo saada tottelemaan ihmistä. Opettaa niille tehtäviä, joissa voidaan vaatia ehdotonta tottelevaisuutta ja nöyryyttä. Niille töillehän ne on jalostettukin.

        -Mutta toisaalta, ne ovat sillä tavoin tyhmiä, että ne tekevät kaiken mitä ihminen tahtoo. Lisäksi vielä kaiken aikaa nöyristelevät ja mielistelevät. Sitten on toisenlaisia koiria, alkukantaisia, jotka ovat enemmän villieläimen kaltaisia. Niiden älykkyys perustuu ihan eri logiikkaan hengissäpysymisen suhteen. Niissä on huomattavasti enemmän haastetta kouluttajalle, vaikka aina puhutaankin miten "vaikeata" on kouluttaa dobberi. (Pitäisi siis pikemminkin sanoa, että on tärkeätä kouluttaa dobberi; jos ei kouluta sitä eikä opeta mitään, niin sitten seuraavaksi tulee sitä vaikeata...)

        Lienee turhaa kiistellä, mikä rotu on älykkäämpi, ellei ensin ole sovittu, mikä on mittarina älyä arvioitaessa.

        Käyttötarkoitushan koirarodun valinnassa on olennaisin.

        Meilläkin on edelleen MYÖS dobberi, ja pysyy jatkossakin...


    • ..on hyvä lisä perheessäsi jos sen osaa kouluttaa siihen sopivaksi. Omien toopejeni kanssa uskallan temuta ihan täysin niin kuin muidenkin koirien kanssa ja niin uskaltavat myös vieraat, koiramme suorastaan rakastavat vieraita (lisä käsiä rapsuttamaan 8) ).. Kovin ovat sävyisiä ja ystävällisiä tyyppejä.
      Eli oikein koulutettuna maailman ihanin koirarotu, väärin koulutettuna kaikkea muuta. "Äidin pikku Fifejä" niistä ei kuitenkaan tule kummassakaan tapauksessa..

      • hmm =)=)

        Doperman ajokoira dalmis sekoitus kova koulutus on aloitetu HETI ,kun meille tuli pässi luonnne pojalla on mutta on edistytty.Aina kokeilee meneekö sen tahto läpi vai joutuuko tekemään käskyn loppuun. Kertaakaan EI olla periksi annettu ja nyt osaa jo vaikka mitä ja tottelee hyvin käskyjä.


    • Onnellinen omistaja

      Itselläni on 1v. dopperi tyttönen.

      Otin dopperin ensimmäiseksi koirakseni, kokemusta muiden koirista löytyi kuitenkin ennalta sitäkin enemmän. Dobermannit oikein koulutettuina loistavia pakkauksia, huonosti koulutettuna(kuten muutkin koirat) ei niin loistavia.

      Meidän tyttönen on nopeasti oppiva ja peruskoulutus on hyvin päässä ja uusia temppuja ja käskujä opetellaan koko ajan. Meillä tehtiin heti alusta alkaen selväksi kuka on pomo ja kuka ei, varmasti juuri tämän takia kaikki mennyt todella hyvin, eikä ole juuri vallankaappausyrityksiä meillä nähty.

      Parempaa lenkki-, paini- ja touhailukaveria tuskin koskaan löydän. Dopperini on suloinen, ei lemmikki, vaan perheenjäsen.
      Piikkikaulapantoja löytyy iso kasa, puremisen sijasta meillä suukotellaan.

      Ja ei, kaikki dobermannien omistajat eivät ole erakkoja. Meillä käy vieraita siinä missä kenellä tahansa muullakin.
      Yhtäkään vierasta ei ole vielä syöty.

      Dobermannia en kyllä aloittelijalle suosittele. Nimenomaan ihmisen luonne täytyy olla kohdallaan ennen dobermannin hankkimista. Jos ei kykene pysymään johtajan kengissä jokaisena päivänä, ei tätä rotua kannata edes harkita.

      Ja sitten vain pienenä sivuhuomautuksena ihmettelijälle: ilmeiseti et rodusta kovinkaan paljoa tiedä, kun tuo nimen kirjoittaminenkaan ei mennyt ihan nappiin. Ei pahalla, mutta paras lääke ennakkoluuloihin on asioista selvää ottaminen. =)

      • Naspula

        Mulla kokemusta neljästä koirasta (yks pikkuseropi, kaks shelttiä ja yorkshiren (?)terrieri), ja meinaan sitten parinvuoden päästä dobermannin ostaa :) Tutullani tämmöinen suloinen otus, ja muutenki tullu luettua ja taitas sopia mulle. Tuskimpa kovin tyhmiä ovat jos osaa vain kouluttaa.


    • Kikkarapää

      Dobermanni on oikein käsiteltynä ja koulutettuna aivan ihana, yhden ihmisen mutta myös perheelleen uskollinen koira. Kun minulle tuli ensimmäinen pitovaikeusdobermanni, jo puolen vuoden päästä olimme kuin paita ja peppu, vakka ja kansi! Tiesin, että mulla tulee aina olemaan dobermanni! Ja niin on käynytkin. Koiria on tullut ja mennyt vuosikymmenten aikana. Rotu on SAMA! - dobermanni.

      Väärin käsiteltynä dobermannista tulee pelokas ja sen jälkeen vihainen koira, joka hyökkää puolustaakseen itseään. En kyllä kuitenkaan ymmärrä, miks dobbereita kutsutaan verikoiriksi jne. Ehkä historian vuoksi.

      Parempaa ja rakastettavampaa koiraa et saa kuin dobermannista!! Minä ainakin tiedän, ketkä rakastavat minua kaikkein eniten. -Omat dobberit!! Muutama hauskoja esimerkkejä: kun mummolassa vierailessamme äitini antaa ruuat koirilleni, ne kaikki tulevat MINUA kiittämään. Toinen esim: Kun joku leikillään "löisi" minua, mun omat dobberit tarraavat hampaillaan mahdollisimman varovaisesti "lyöjän" kättä ja kysyvät silmillään lyöjää, ethän hyvä ihminen lyö minun omaa ihmistäni, ethän? Yks dobermanni narttuni tosin hyppää lyöjän syliin ja nuolee rauhoittaakseen lyöjän kasvoja, ja häntä piiskaa vimmatusti onnellisena kun lyöjä antaa periksi.

      Mun isoisälläni on ollut dobermanni, samoin isälläni ja nyt mulla. Lyhyesti sanottuna: Dobermannit rules! ;-)

      • huuhaata

        Miksi joku on lyömässä/hyökkäämässä kimppuun heti jos omistaa dobermannin? Eikö tuo ole jo hieman vainoharhista.

        Tässä verikoirista (siitä rodusta siis) tietoa.
        http://www.bloodhounds.com/


    • Sekä vieraat että tutut. Ainakin kaikki ne dobberit, jotka ovat tämän katon alla asustaneet, ovat olleet erittäin ihmisrakkaita ja sosiaalisia. Samoin kaikki ne dobberit, joihin olen tutustunut hankkiessani näitä omia dobbereita, eli niiden iskät ja äiskät.

      Dobermannin kanssa telmiminenhän on mitä hauskinta puuhaa, miksi ihmeessä kuvittelet, ettei sen kanssa voisi telmiä pelkäämättä? -Tuleehan siinä tietysti joskus vahingossa mustelmia, kun minäkin meuhkasin 46 kiloa painavan ukkokoiran kanssa, ja oma paino on hätnäppää 60. Mutta eihän se todellakaan tahallaan satuta.

      Dobberin maine hurjana petona lienee hyvin pitkälle Hollywoodin syytä. Elokuvissahan se aina, ainakin melkein sataprosenttisen aina on murhanhimoisen vahtikoiran roolissa. Käyttökoira kun on, niin senhän voi sellaiseen rooliin helposti opettaa. Ja käytetäänhän niitä väärinkin (lue =väärinopetettuna) vahtikoirana, varsinkin tuolla isossa maailmassa.

      Doberman ei ehkä ole "koira siinä missä muutkin"; se on parhaiten onnistunut ihmisen jalostama käyttökoiran ja sisällä pidettävän "lemmikkikoiran" yhdistelmä. Ainutlaatuisen hyvä pakkaus!

    • :-)

      Mun kaks toopee tossa just kellii mun 2-vuotiaan tyttäreni kanssa lattialla ja painii... Ne osaa jopa varoa pikkutyttöä, eivätkä pane pahakseen vaikka tyttö väliin "hiukan" ottaa korvasta kiinni...

      Mä en antais mun tyttäreni mesoa yhdenkään lhasa apson kanssa tuolla tavalla! Tai mopsin tai muun pikkuräksyn! Dopsut on mahtvia koiria oikeissa käsissä. Ne tosin on ihan hirmu energisiä ja eivät missään nimessä sovellu laiskalle omistajalle. Muta jos jaksat sitoutua lenkittämään ja käymään koulutuksissa ja käyttämään tervettä maalaisjärkeä dobermannin kanssa, niin siittä saa upean luotettavan ja uskollisen kaverin! Niin ja kyllä niitä lapsia pitää niiden dopsujen kanssa valvoa. Ei yksikään koira siedä mielin määrin kiusaamista ja häiritsemistä. Lapsille on tehtävä selväksi, että koska koiran kanssa voi leikkiä. Lapsi oppii sen kyllä, sillä oppiihan se olemaan leikkimättä tulitikuillakin tai olemaan laittamatta sormiaan kuumalle liedelle!

    • McamusM

      Tohon en voi muuta oikeen sanoo kun on vissii tullu liikaa katottuu leffoja...=) kyl mä voin ainakin ihan hyvin painii koiran kans, niinku myös kaikki muutki mun tutut, pelkäämättä tod. et se söis... omfg...=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2266
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      170
      1873
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      170
      1687
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      32
      1339
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe