Onko kukaan soittanut sahaa?

Kalle-Aaretti

Tai jotain muuta yhtä eksoottista soitinta. Pirunviulu ei kelpaa, jollei siitä ole saanut saanut tunnistettavaa melodiaa.

15

1127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60+

      ja oli tosi taitava soittaja.Pelimanni yhtyeen solistina kesä häissä.Mutta erikoisin soitin jota olen kuunnellut oli tuohen pala jota tuohihattuinen vanhempi mies soitti kuin
      huuliharppua ja kappale täysin tunnistettava.Kehui soitintaan maailman halvimmaksi.

    • exoottisia

      Olen pienenä tyttönä soittanut voikukan varrella ja heinän lehdellä ja pajupillillä jonka olin itse tietenkin tehnyt. Sitten oli tämä pillikukka, mikä se on oikealta nimeltään, kasvaa savimailla, kelletävä valmis pilli?
      Sitten soittelen vieläkin käsilläni, peukalot vastakkain tiukasti ja puhalletaan väliin, voi muunnella kireyttä ja sävellajeja.
      Sitten osaan viheltää erikoisesti niin että kukaan ei tunnista kuka se on, ilma tulee tuolta kielen ja ylähampaiden välistä kivasti.

      • exoottista

        ja taitavaa. Kun on soittimen tarve, niin näköjään se osataan tehdä.
        Kateeksi käy - minä reppana trumpetiseeraan lapsenlapsilleni vain tyhjällä talouspaperirullalla.
        Mutta hauskaa meilläkin on!


      • pirunviulua
        exoottista kirjoitti:

        ja taitavaa. Kun on soittimen tarve, niin näköjään se osataan tehdä.
        Kateeksi käy - minä reppana trumpetiseeraan lapsenlapsilleni vain tyhjällä talouspaperirullalla.
        Mutta hauskaa meilläkin on!

        Pirun viulua on tullut soitelleeksi kakarana ja miksei nuorukaisenakin,jonkun tyttösen ikkunan alla ja aina sai kyytiä pakosalle.


      • uzma-m
        pirunviulua kirjoitti:

        Pirun viulua on tullut soitelleeksi kakarana ja miksei nuorukaisenakin,jonkun tyttösen ikkunan alla ja aina sai kyytiä pakosalle.

        ja kampaa,sakilla kiusasimme ihmisia ja soittelimme pirunviulua,toiset pitivat vahtia jos joku tuli seipaan kanssa ajamaan pois.


    • a-woman1

      Pulloista saa huilumaisen äänen, kun laittaa niihin vettä ja puhaltaa pullon suuhun liki vaakasuoraan. C-duuriasteikko löytyy hyvin ja ääni on kaunis. Sellaista olen kokeillut.
      Sahaakin joskus lapsena kokeilin, mutta en muista enää osasinko...
      Pahvilaatikosta, narusta/karhulangasta ja kepistä voi rakentaa soittimen, jossa laatikko toimii kaikupohjana ja kepillä kiristetään lanka tiukalle. Soitetaan näppäilemällä.

      • Ja naputelet sillä .

        Posket toimivat kaiku pohjana.
        Nykysin vähän vaikeeta tekareitten kanssa soitella.


      • Turisija

        että olen minäkin noita kokeillut. Myöhemmin se elämys pani runosuolenikin toimimaan vilkkaasti, tuikkaanpa tuohon otteen tuotoksestani:

        ---
        …tuohonpa olis' parasta
        saaha neuvo tietäjältä,
        joka lauluja latovi,
        Vimpelissä pimputtavi
        kantelolla kaikuvalla,
        kauhiasti kailottavi,
        laulujansa loilottavi
        mölyäänellä syvällä,
        kaulallansa karhialla.

        Olipa Väiski Vimpelistä,
        poika pohjan kankahilta,
        naamapuolelta totinen,
        pijättyvä piirteiltänsä,
        vastas mulle viipymättä
        äänellä kärisevällä,
        selvänä kuin vesihiisi:

        Laulu on lasista tehty,
        pullon suulta purskutettu,
        ilman ei ikinä viitsi
        vingutella viulupuuta,
        karjahella kauhiasti,
        rautalankoja rapata!

        Soitto on somempi juttu.
        Sitä syntyy, ku puhallat
        huuliltasi pullon suuhun
        aivan sievästi sivulta.
        Täyttöastteen suhteessa on
        äänen korkeus kovasti,
        viritys niin vietävästi:

        Täyteen pulloon ku puhallat,
        vingahus on viehättävä,
        täynnä toivoa todella.
        Tyhjään pulloon kun tohotat,
        törähtää niin ruutanasti,
        ulvahdus on uuvuttava,
        ääni aamuisen apea.

        Enempää en nyt ehätä
        tietojani kertomahan,
        viisautta jakelemahan,
        ellei palkkiot parane,
        kielirasvat kirkastune:

        Anna tuikku, niin tupisen,
        anna paukku, niin pajatan,
        anna pullo, niin pulisen
        ilmoille isot asiat:
        Konekaupat kuultaville,
        laitehankinnat latelen,
        joilla hommat hoidetahan,
        tietokannat kaavatahan
        vuotten kymmenten perästä
        tulevalle tuhannelle!


      • a-woman1
        Turisija kirjoitti:

        että olen minäkin noita kokeillut. Myöhemmin se elämys pani runosuolenikin toimimaan vilkkaasti, tuikkaanpa tuohon otteen tuotoksestani:

        ---
        …tuohonpa olis' parasta
        saaha neuvo tietäjältä,
        joka lauluja latovi,
        Vimpelissä pimputtavi
        kantelolla kaikuvalla,
        kauhiasti kailottavi,
        laulujansa loilottavi
        mölyäänellä syvällä,
        kaulallansa karhialla.

        Olipa Väiski Vimpelistä,
        poika pohjan kankahilta,
        naamapuolelta totinen,
        pijättyvä piirteiltänsä,
        vastas mulle viipymättä
        äänellä kärisevällä,
        selvänä kuin vesihiisi:

        Laulu on lasista tehty,
        pullon suulta purskutettu,
        ilman ei ikinä viitsi
        vingutella viulupuuta,
        karjahella kauhiasti,
        rautalankoja rapata!

        Soitto on somempi juttu.
        Sitä syntyy, ku puhallat
        huuliltasi pullon suuhun
        aivan sievästi sivulta.
        Täyttöastteen suhteessa on
        äänen korkeus kovasti,
        viritys niin vietävästi:

        Täyteen pulloon ku puhallat,
        vingahus on viehättävä,
        täynnä toivoa todella.
        Tyhjään pulloon kun tohotat,
        törähtää niin ruutanasti,
        ulvahdus on uuvuttava,
        ääni aamuisen apea.

        Enempää en nyt ehätä
        tietojani kertomahan,
        viisautta jakelemahan,
        ellei palkkiot parane,
        kielirasvat kirkastune:

        Anna tuikku, niin tupisen,
        anna paukku, niin pajatan,
        anna pullo, niin pulisen
        ilmoille isot asiat:
        Konekaupat kuultaville,
        laitehankinnat latelen,
        joilla hommat hoidetahan,
        tietokannat kaavatahan
        vuotten kymmenten perästä
        tulevalle tuhannelle!

        Kiitos mukavasta runosta!


    • Upa

      Onko joku soittanut sippiviulua?

    • pienen hevosenkengän näköinen kapine, jossa keskellä kieli, jota näpytellään. Poskilla muodostetaan sävel. Hieman sama periaate äänenmuodostukseen kuin kynä hampaiden välissä.

      • tehdä

        Osaako vaarivaari tehdä vielä pajupillin?
        Minä olen unohtanut miten se tehtiin. Soitinten kokoelmaan vielä lisäisin kanan pyrstösulasta tehty pilli, jolla pyyt kutsuttiin lähemmäs, metsämiestä.
        Sitäkään en muista miten se vuoltiin, mutta paksuimmasta kohti se katkaistiin ja pieni reikä keskelle, muistaakseni.


      • Turisija

        jota pelimanniyhtyeet kutsuvat munniharpuksi. En tiedä, mikä suuharpun alkuperä lie, mutta kauan sitä ovat pohjoismaiset pelimannit käytelleet. Nimestä päätellen (munharpa) se lienee tullut meille Ruotsista.

        Soittaessa munniharppua pidetään tosiaan hampaiden välissä, joiden välityksellä kielen värähtely vahvistuu suuontelossa. Suuontelo toimii 'kaikukoppana' ja ontelon muotoa ja tilavuutta vaihtamalla kielen värähdyksen 'kaiku' kuuluu suuontelosta erikorkuisina sävelinä. Kuten sanoit, kynä hampaiden välissä naputeltuna voisi olla 'köyhän miehen munniharppu' ;-)


      • pajupillin
        tehdä kirjoitti:

        Osaako vaarivaari tehdä vielä pajupillin?
        Minä olen unohtanut miten se tehtiin. Soitinten kokoelmaan vielä lisäisin kanan pyrstösulasta tehty pilli, jolla pyyt kutsuttiin lähemmäs, metsämiestä.
        Sitäkään en muista miten se vuoltiin, mutta paksuimmasta kohti se katkaistiin ja pieni reikä keskelle, muistaakseni.

        Googletin ja sain
        http://www.smy.fi/koulut/polku/nuotiolla/puhde_pajupilli.html
        Ei ihan sellainen kuin minä teen, mutta idea siinä. tuli muitakin sivuja, mutta en katsellut tarkemmin.
        Tekaisin pajupillin viime keväänä yhdelle Tokion keskustassa asuvalle oopperalaulajalle ;-) Oli kovasti tyytyväinen "kansansoittimeen". Osti keskiaikamarkkinoilta ruokopillin.

        Pilli tehdään niin, että kuivunut järviruoko katkaistaan niin, että solmu jää pätkän toiseen päähän ja toinen pää on auki. Sitten rassataan tikulla sisäkalvo pois ja tehdään puukolla pieni viilto solmun viereen. Puukolla nostetaan samalla noin 3 cm mittainen kieli viillosta avonaiseen päähän päin. Soittelureikiä tehdään "puolivälistä avonaiseen päin 4 tai 5 kpl" Pilli työnnetään suujun sen kielenmitan verran ja puhallettaessa kieli pyrkii sulkemaan viiltoaukon ja kieli alkaa värähdellä.
        vaariv...


      • linkistä
        pajupillin kirjoitti:

        Googletin ja sain
        http://www.smy.fi/koulut/polku/nuotiolla/puhde_pajupilli.html
        Ei ihan sellainen kuin minä teen, mutta idea siinä. tuli muitakin sivuja, mutta en katsellut tarkemmin.
        Tekaisin pajupillin viime keväänä yhdelle Tokion keskustassa asuvalle oopperalaulajalle ;-) Oli kovasti tyytyväinen "kansansoittimeen". Osti keskiaikamarkkinoilta ruokopillin.

        Pilli tehdään niin, että kuivunut järviruoko katkaistaan niin, että solmu jää pätkän toiseen päähän ja toinen pää on auki. Sitten rassataan tikulla sisäkalvo pois ja tehdään puukolla pieni viilto solmun viereen. Puukolla nostetaan samalla noin 3 cm mittainen kieli viillosta avonaiseen päähän päin. Soittelureikiä tehdään "puolivälistä avonaiseen päin 4 tai 5 kpl" Pilli työnnetään suujun sen kielenmitan verran ja puhallettaessa kieli pyrkii sulkemaan viiltoaukon ja kieli alkaa värähdellä.
        vaariv...

        Kiitos linkistä, pitääkin ensi keväänä tehdä pajupillit. Tuo ruokopilli tuntui tutulta, varmaankin on lapsena osannut senkin tehdä.
        Sittenhän sitä suulla päästeltiin kaikkia mahdollisia ääniä.
        Hevosen kyydissä sopivasti alkoi laulattaa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe