itkevä vauva

surullinen äiti

Pienokaiseni syntyi n. reilu 3kk sitten, vauva itki kovasti jo laitoksella, sama jatkui kotona. Maitoa ei tullut tarpeeksi, syntyi stressikierre, josta seurauksena maidon tulon loppuminen. Vauvani on kasvanut korvikkeen voimin. Itku joka alkoi laitoksella on jatkunut näihin päiviin asti. Aluksi itku oli lähes jatkuvaa, hyviä hetkiä oli vähän. Okei, tiedän..vauvathan itkee paljon, mutta meidän vauvan itku ei ole mitä tahansa itkua, pikemminkin kiljuntaa. Ääni on aivan valtava, vyöhyketerepeutti joka oli hoitanut monia koliikkivauvoja sanoi että ei ole koskaan kuullut vauvalla yhtä voimakasta ääntä. Tämä ääni sai minut monesti sekoamispisteen lähelle. Nyt kauhulla mietin paria ensimmäistä kuukautta, ne oli tuskaa. Elin osittain synnytysmasennuksessa tai missä lie masennuksessa, tuntui että vauvalla on valtava hätä johon mikään ei auta... lopulta myös minulla oli hätä.
Nyt n. 3,5 kk synnytyksestä vauvani itkee toisinaan edelleen tällä valtavalla voimalla. Jos on nälkä, väsy, märkä vaippa..ihan sama mikä ongelma ääni on valtavaa kiljuntaa. Kiljunta edelleen tuo minulle alkuaikojen vaikeudet mieleen, enkä pysty tätä itkua kauaa kuuntelemaan. Onneksi se loppuu nykyään helpommin.
Vauvani ei myöskään nuku kunnon päiväunia, vaan lyhyitä pätkiä 15-45min, tämäkin tuo oman rasituksen koska tuntuu että vauva on jatkuvasti väsynyt ja samoin äiti jolla aikaa ei jää päivisin yhtään mihinkään ylimääräiseen.
Vauvani on silti maailman rakkain, enkä häntä pois antaisi. En loppujen lopuksi oikeestaan edes tiedä mitä tällä viestilläni hain, mutta ehkä haluan kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia.
Syytä en koskaan mihinkään ole saanut, ei ollut kuulemma koliikkia kun huuto ei ajoittunut tiettyyn aikaan päivästä, ei ollut maitoallergiaa.. onko vauvani vain kovin herkkä, kovaääninen vai onko hänellä vahva tempperamentti,..vastausta en tiedä. Toivon vaan hänen vielä tästä rauhoittuvan.
Niin ja lisään vielä, että vauvani on muuten kaikin puolin terve, hyvin kasvanut ja aivan ihana persoona nykyään kun asiat on hyvin, ääni vaan on valtava ja päiväunet kun olisivat pidemmät.
Ei muuten yhtään helpota oloa kun näkee ystävien vauvoja, jotka ilmaisevat vastaavat tunteensa pienellä hennolla itkulla/kitinällä =D heidän vanhempansa ovat onnekkaita.
Tiedän että vauvan äänen kovuus on pieni ongelma, ja tähän maailmaan mahtuu paljon ääntä, mutta kuunnelkaapa sitä tuskaista huutoa jatkuvasti... oman vauvan tuskainen itku on järkyttävää kuunneltavaa.

7

5316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääntä

lähtee täälläkin.Itselläni on nyt 4 kk ikäinen vauva ja osaa myös huutamisen taidon,ja kovin huutaakin,varsinkin nälissään tai väsynä.Itselleni tämä lapsi on jo kolmas ja musta kaikkein kovaäänisin.Mutt olen myös se huomannut,että usein kova itkeminen liittyy eniten nälän tuntemukseen.Meillä täytyy oikein sinnikkäästi yrittää vauvaa syöttää,varsinkin iltaisin,sillä hän ei ottaisi vaikka on nälkä.Olenkin sitä mieltä,että noin pieni ei ymmärrä aina edes imeä kun on väsy ja itku jatkuu,ja silloin itsekin väsyy syöttämiseen ja siihen kovaan huutoon.Mut sinnikäs yrittäminen ja välillä tauko ja taas syöttäminen ovat auttaneet.
      Kyllä vauvasi äänenkäyttö muuttuu ajan myötä,vaikka lapsen itku on myöhemminkin aina äitiin kovasti vaikuttava.Mutta sitäkin oppii kestämään jonkin verran.Ei tästä taida olla paljon apua,vaikka toivon,että saisit joitakin vastauksia kysymyksiisi.Onko vauvasi ensimmäinen?Tuntuu vaan,että jokainen vauva on persoonansa,eikä aina tietyt rutiinit toimi toisen kanssa.
      Mutta voimia vauvasi hoitamiseen!!

• .................

Mun esikoinen oli sellainen vauva, että se suorastaan kirkui. Nukkui vaan lyhyitä pätkiä ja oli muutenkin "vaativa" hoidettava.

Hankalaa oli. Nyt muksu on reipas ekaluokkalainen, että kyllä se siitä...vaikka välillä tuntui, ettei tuu mitään.
      Kävin uhmaiän aikaan sellaisessa "tahtolasten" piirissäkin. Niin tempperamenttinen muksu oli. Toisaalta taas on myös rohkea, empaattinen ja nopea oppimaan (puki itse päälle jo 3-vuotiaana, ajo ilman apupyöriä 4-vuotiaana jne.)

Yritin muistella sitä vauva aikaa ja tässä on jotain muisteluita, mikä vähän auttoi:
      Mahdollisimman säännöllinen rytmi - elimistö tottuu siihen ja turvallisuuden tunne lisääntyy, ruokailu ennen kun on liian väsynyt ja nukkumaankin ennen kun on liian väsynyt - yliväsyneenä vaan huusi, eikä mikään rauhottanu, liikkuminen - vauva rauhottui aina vaunulenkillä, tutti - ei ehkä sais suositella, mutt meillä siitä oli iso apu, ehkä imemisen tarvetta / muuta turvaa, mutta äänenvaimentimena loistava.
      Mun lapsi oli silti melko itkuinen ja jälkeenpäin ajattelin, että ehkä se oli jotain hermoston kehittymättömyyttä tms. esim ääniherkkyyttä (itki aina imuria ym.) Ehkä et voi asialle tällä hetkellä mitään muuta kuin antaa syliä itkusta huolimatta. Älä ainakaan syytä itseäsi. Olet varmasti loistava äiti. Ajan kanssa tilanne kohenee varmasti.

• surullinen äiti

Juu lapseni on siis ensimmäinen. Olenkin tuota miettinyt että vauvasta kasvaa varmaan lujatahtoinen ja vaativa yksilö. Niin ja tuon nopean oppimisen olen jo saanut havaita. Hymy irtosi pieneltä normaalia aikaisemmin ja nyt ollaan lähdetty lattialla vähitellen eteenpäin ryömimään vaikka ikää on vasta reilu 3 kk.

Kyllä me tästä koitamme selvitä ja jaksaa, kiitos ymmärtäväisistä ja asiallisista vastauksista =)

• samasta

Kuulostaa niin tutulta. Meillä esikoinen, tyttö, on nyt pian 4v. ja oli myös vaativa vauva, isoääninen. Kun isänsä soitteli synnäriltä sukulaisille, niin tuumailivat langan tooisessa päässä että onpas teillä aika isoääninen vauva...ei myöskään nukkunut öisin, vain päivällä ja silloinkin ainoastaan ulkona. Että väsymyksen tunnen, kun en tietty uskaltanut itsekään sitten nukkua, kun lapsi parvekkeella. Hymyili todella aikaisin ja oli aurinkoinen luonne JOS viihdytit/pidit sylissä koko ajan. Tissillä olisi ollut jatkuvasti, vaikka maitoa riitti, mutta kun tutti ei kelvannut koskaan, kai tyydytti sitä imemishalua siinä. Myös yöllä koko ajan tissi suussa. Liikkeelle lähti vajaa 5kk ja 9kk käveli. Nykyäänkin vielä vaatii itselleen paljon huomiota ja öisin saa "kiukkukohtauksia" jos päivällä ollut paljon puuhaa tai erikoista ohjelmaa. Ruoka- ja nukkumaanmenoajat oltava aina samat, muuten tulee hankaluuksia... Oppii kyllä nopeasti ja sosiaalinen luonne, mutta esim. herkkä isoille äänille. Itsepäinen on ja minulle aina ihmiset sanoo että olen antanut liikaa periksi...enkä todellakaan ole. Lapsi hakkaa vaikka tunnin päätään seinään jos luulee sillä saavansa tahtonsa läpi. Vaikka ei saa. Onneksi pikkuveljensä on lähes täysi vastkohta, en olis välttämättä jaksanut toista samanlaista, kun isompikin vie vielä niin paljon huomiota...

• uusi äiti

Anna Wahlgrenilla on mielenkiintoisia mielipiteitä vauvan itkusta, koliikista ja nukkumisesta ym. Sieltä olen löytänyt paljon asioita jotka auttavat vauvan ymmärtämisessä ja hoidossa. Suosittelen. Kirjan nimi on "Vauvakirja"

• ei yhtiäkään

päiväunia eka 2 kuukauteen, nukkuu nykyään sellaset 10-12 vrk mutta on hereillä tosta 13-21 jopa 22 asti. Nukkuu 2-3 tuntia ja nousee taas leikkiin ja sit nukkuu 01 - 08.

Huuto alkoi ku päästiin sairaalasta kotiin ja on sen jälkeen kitissy enemmän tai vähemmän ja karjahtelee ja komentelee. Hetkeekää ei viihtyny yksin alle 7-kuisena, ei nukkunu ilman äitiä, kesken unien heräili tarkistaan, että äiti ei karkaa. Yötkin vieressä.

Kokeile mennä vauvan kans nukkuun, ehkä nukkuu sit paremmin ja saat itsekin levähtää. Itkuherkkyys tietenki lisääntyy, ku ei joka itkuun vastaa ja tempperamenttisempi tyyppi sit raskii korottaa ääntä ja vaatia. Näin ainakin meillä. Mutta aina ei yksinkertaisesti jaksa. Joskus ku pinna palaa, paan sänkyynsä huutaan ja oven kii ja menee 10 min päästä katsoon, ku vähän saanu huoahtaa. Helpommalla tietenki pääsee, ku jaksaa järjestää viihdykettä koko ajan. Meillä ainaki nauraa kauheasti, ku joku vain jaksaa jutella ja peuhata sen kans non-stop 24 h vuorokaudessa.

Mutta jaksamisia. Kyl se helpottuu ajan kans ku oppii liikkuun ja iteki viihdyttään itseään.

• Kohtalotoveri

Voisit kirjoittaa meidän pikkuherrasta, niin samanlaiselta kuulostaa! En kertatakaikkiaan ymmärrä, miten me selvisimme läpi kolmen ensimmäisen pahimman kuukauden, joka oli vaan ympärivuorokautista vauvan kantamista, syöttämistä ja hyssyttelyä. Koskaan ei ole meillä nukuttu kunnon päiväunia, korkeintaan n. 15-30 minuuttia pari kertaa päivässä. Ja yöllä heräillään edelleen n. 3-6 kertaa.

Meidän pienellä miehellä on nyt ikää 9 kk, ja voin sanoa, että menoa ja meininkiä riittää! Miekkonen konttaa,nousee seisomaan, kiipeää, ottaa askeleita tukea vasten, vetää tavarat pöydiltä ja kaapeista, kaatuilee ja touhuaa tauotta. Ja jos on tylsää, huutaa kurkku suorana. Mutta parempi tämä, kuin se alun jatkuva lohduton itku, johon ei apua löytynyt!

Koita jaksaa, ja ajattele asiaa niin, että kun selviät tästä, selviät mistä tahansa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe