Siittiöiden tarpeellinen määrä?

Mmm

Meillä lapsettomuuden syyksi paljastui heikko sperma: siittiöitä 8 miljoona/ml, suoraan eteenpäin liikkuvia 8 % ja normaalimuotoisia vain 3 %.

Osaisiko joku valaista, mitkä ovat mahdollisuudet raskautua näillä määrillä luomusti? Entä inseminaatiolla? Voiko huono tulos johtua alle 2 kk aikaisemmin sairastetusta kuumeesta?

Yritystä takana 1 v 5 kk.

17

7821

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katja

On myös siittiöt tosi surkeaa tavaraa, tosi nopeita ei ole yhtään prosenttia ja epämuodostuneita melkein kaikki. Lisäksi vintiöt ovat vielä kiinni vasta-aineessa.

Siemenneste "pestään" laboratoriossa tarpeen mukaan ja tämän operaation jälkeen meilläkin on kohtalaiset mahdollisuudet saada lapsi inseminaatiolla.

• pietu-

Inseminaatiolla ym. hoidoilla paremmat mahdollisuudet, mutta eipähän sitä luomuakaan ole poissuljettu, kun miettii, että hedelmöitymiseen tarvitaan vain se yksi munasolu ja yksi siittiö :)

• Mmm

se lääkärikin sanoi, että yksi riittää, ja antoi hieman toivoa luomuraskaudesta. :)

Itseäni huolettaa vain se, että kaikki näistä luvuista ovat melko paljon alle viitearvojen. Vähintään 20 miljoonaa/ml pitäisi olla määrä, yli 25 % suoraan liikkuvia ja yli 14 % normaalimuotoisia.

• auttaa

älä ota tuhkamunaa

• Lapseton mies

...saatanan tyhmä kommentti. Painupa vaikka vittuun tältä palstalta.

• muotovika

haluat satuttaa ihmisiä jotka kipuilevat kipeän asian kanssa. En kuule totta vie ole mikään tuhkamuna, vaikka spermani ei priimaa olekaan. Hoidoilla tai ilman mustakin voi tulla vielä isä ja rakastava sellainen. Pysy totta vie pois tältä palstalta!

• *TT*
        muotovika kirjoitti:

haluat satuttaa ihmisiä jotka kipuilevat kipeän asian kanssa. En kuule totta vie ole mikään tuhkamuna, vaikka spermani ei priimaa olekaan. Hoidoilla tai ilman mustakin voi tulla vielä isä ja rakastava sellainen. Pysy totta vie pois tältä palstalta!

ottako tän kaverin kommentteja liikaa itseenne. Taitaa olla hänellä elämässä jotain ikävempiä ongelmia kuin meillä lapsettomuus konsanaan, kun täällä täytyy muiden tunteilla leikkiä.

• muotovika

Luomu on varmaan mahdollinen noilla arvoilla, mutta kylläkin hyvin epätodennäköinen. Yhteen spermatutkimukseen ei kuitenkaan pidä luottaa liikaa, vaan antaa toinen näyte parin kuukauden kuluttua. Tulokset voivat olla ratkaisevasti erilaiset.Itselleni on kylläkin tehty spermatutkimus jo kaksi kertaa ja tulokset olivat aika samansuuntaiset. Hedelmällisyyteni on todettu ratkaisevasti heikentyneen ja ainakin seuraavilla arvoilla luomuraskaus vaatii jonkinlaisen ihmeen: siittiöitä 19 milj./ml, tilavuus 2 ml ja normaalimuotoisia vain 1%. Homma kaatuu mulla siihen, että 99% mun siittiöistä on epämuodostuneita päästään ja eivät näin pysty "porautumaan" munasoluun. Hoidoilla kuulemma voidaan munkin arvoilla tulla isäksi. Odotan nyt kuitenkin vielä yhden spermatutkimuksen verran, jospa noi arvot vielä korjaantuisi, vaikka epätodennäköistähän se varmaan on. Sitten pitää päättää sopiva hoito. Luomua olemme yrittäneet samoin jo johta puolitoista vuotta ja eipä näytä ilman hoitoja tärppäävän. Vaimoni on täysin ok.

• Mmm

aika samanlainen tilanne teillä kuin meilläkin. Minusta ei löydetty tutkimuksissa vikaa. Täytyy tosiaan toivoa, että uusintanäyte antaisi paremman tuloksen. Tässä nyt joutuu jonkin aikaa odottelemaan joka tapauksessa kutsua julkiselle puolelle, joten jos vaikka siittiötilanne kohentuisi itsekseen sillä aikaa.

Olisikohan hoitona tällaisessa sitten inseminaatio vai icsi? Itse suhtaudun vähän varauksella noihin raskaampiin hoitoihin, eikä niihin ole meillä varaakaan. Inseminaatio kyllä on ihan ok vaihtoehto.

• Joni100
        Mmm kirjoitti:

aika samanlainen tilanne teillä kuin meilläkin. Minusta ei löydetty tutkimuksissa vikaa. Täytyy tosiaan toivoa, että uusintanäyte antaisi paremman tuloksen. Tässä nyt joutuu jonkin aikaa odottelemaan joka tapauksessa kutsua julkiselle puolelle, joten jos vaikka siittiötilanne kohentuisi itsekseen sillä aikaa.

Olisikohan hoitona tällaisessa sitten inseminaatio vai icsi? Itse suhtaudun vähän varauksella noihin raskaampiin hoitoihin, eikä niihin ole meillä varaakaan. Inseminaatio kyllä on ihan ok vaihtoehto.

Moro

Ihmettelen ettekö ole tehneet sitten vielä minkäänlaista
        hoitosuunnitelmaa?

Minulla perustutkimuksissa otetun surkean spermanäytteen (tilavuus 3 ml, tiheys 3.9 milj./ml, määrä 13.9 milj.
        epämuotoinen pää, keskiosa ja häntä) jälkeen tuli heti toinen palaveri, missä mietittiin jatkoa. Päädyttiin siinä, että tehdään yksi inssi, mikä on jo hoito mutta samalla siinä tulee näyte kontrolloitua. (vaihteluthan jokainen tietää) Tämän jälkeen oli tarkoitus lähteä suoraan mikroon.

Tämä näyte oli kuitenkin "parempi", itse en siinä tosin paljon eroa huomannut, joten tehtiin toinen inssi. Sen näyte oli kaikkista huonoin, joten sitten mikroon. Olettehan tietoisia, että tämmöisessä tilanteessa pitää tehdä törkeän kalliita verikokeita, ennen kuin koeputkeen lähdetään? Kromosomit ym. ettei saada aikaan surua vanhemmille eikä lapselle. Tosin vaikka niistä löytyisikin jotain niin niidenkin haittaa pysytyään selvittämään, koska tällöin mennään perinnöllisyyslääkärille.

Perseestä koko touhu =)

• Mmm
        Joni100 kirjoitti:

Moro

Ihmettelen ettekö ole tehneet sitten vielä minkäänlaista
        hoitosuunnitelmaa?

Minulla perustutkimuksissa otetun surkean spermanäytteen (tilavuus 3 ml, tiheys 3.9 milj./ml, määrä 13.9 milj.
        epämuotoinen pää, keskiosa ja häntä) jälkeen tuli heti toinen palaveri, missä mietittiin jatkoa. Päädyttiin siinä, että tehdään yksi inssi, mikä on jo hoito mutta samalla siinä tulee näyte kontrolloitua. (vaihteluthan jokainen tietää) Tämän jälkeen oli tarkoitus lähteä suoraan mikroon.

Tämä näyte oli kuitenkin "parempi", itse en siinä tosin paljon eroa huomannut, joten tehtiin toinen inssi. Sen näyte oli kaikkista huonoin, joten sitten mikroon. Olettehan tietoisia, että tämmöisessä tilanteessa pitää tehdä törkeän kalliita verikokeita, ennen kuin koeputkeen lähdetään? Kromosomit ym. ettei saada aikaan surua vanhemmille eikä lapselle. Tosin vaikka niistä löytyisikin jotain niin niidenkin haittaa pysytyään selvittämään, koska tällöin mennään perinnöllisyyslääkärille.

Perseestä koko touhu =)

vielä hoitosuunnitelmaa, koska perustutkimukset on tehty opiskelijaterveydenhuollossa. Sieltä saimme nyt lähetteen kunnalliselle puolelle, jossa sitten jatkoa katsotaan.

Jos teillä päädyttiin kokeilemaan inssiä, niin ehkä meillekin sitä kokeillaan sitten. Mistään kalliista kromosomikokeista en ole kuullutkaan, mutta toivon vain että niitä ei tarvittaisi.

• Jani100
        Mmm kirjoitti:

vielä hoitosuunnitelmaa, koska perustutkimukset on tehty opiskelijaterveydenhuollossa. Sieltä saimme nyt lähetteen kunnalliselle puolelle, jossa sitten jatkoa katsotaan.

Jos teillä päädyttiin kokeilemaan inssiä, niin ehkä meillekin sitä kokeillaan sitten. Mistään kalliista kromosomikokeista en ole kuullutkaan, mutta toivon vain että niitä ei tarvittaisi.

Inssejä lähdettiin tekemään, koska tarvittiin kontrolli. Lääkäri oli fiksu ja yhdisti sen inssiin. Toisen kohdalla, kun näyte oli vielä surkeampi alkoi tuntua jo rahastukselta.. Mikäli simpoissa on paljon vikaa tehdään verikokeet (y-kromosomi, kromosomi kartoitus ja paljon muita)

• Vauva toiveissa
        Jani100 kirjoitti:

Inssejä lähdettiin tekemään, koska tarvittiin kontrolli. Lääkäri oli fiksu ja yhdisti sen inssiin. Toisen kohdalla, kun näyte oli vielä surkeampi alkoi tuntua jo rahastukselta.. Mikäli simpoissa on paljon vikaa tehdään verikokeet (y-kromosomi, kromosomi kartoitus ja paljon muita)

Terve Jani100, kirjoitit että

Olettehan tietoisia, että tämmöisessä tilanteessa pitää tehdä törkeän kalliita verikokeita, ennen kuin koeputkeen lähdetään?

ja tämä kuulostaa mielestäni sikäli hyvältä, että olisi mukava tutkia että olemmeko mieheni kanssa "yhteensopivia" ennen koeputkihoitoja. Olemme selittämättömästi lapsettomia, miehellä hiukan alentunut normaalimuotoisten siittiöiden määrä, mutta siittiöiden kokonaismäärä kompensoi tilanteen. Osaatko sanoa minkä verran nuo kromosomitutkimukset maksavat? Hoidot olemme juuri aloittaneet yksityisellä. Joskus pohdituttaa, että onko tarkoitettu niin, että me emme mieheni kanssa saa biologisia lapsia...

• JoniJani100
        Vauva toiveissa kirjoitti:

Terve Jani100, kirjoitit että

Olettehan tietoisia, että tämmöisessä tilanteessa pitää tehdä törkeän kalliita verikokeita, ennen kuin koeputkeen lähdetään?

ja tämä kuulostaa mielestäni sikäli hyvältä, että olisi mukava tutkia että olemmeko mieheni kanssa "yhteensopivia" ennen koeputkihoitoja. Olemme selittämättömästi lapsettomia, miehellä hiukan alentunut normaalimuotoisten siittiöiden määrä, mutta siittiöiden kokonaismäärä kompensoi tilanteen. Osaatko sanoa minkä verran nuo kromosomitutkimukset maksavat? Hoidot olemme juuri aloittaneet yksityisellä. Joskus pohdituttaa, että onko tarkoitettu niin, että me emme mieheni kanssa saa biologisia lapsia...

Hello!

Mun verinäytteet makso semmonen 450 €. Y-koromsomin dna-tutkimus ja kromosomiston tutkimus oli kalleimpia. Näytteet otettiin, jotta saatais tietää miks siittiöitä on niin vähän. (useammassa näytteessä tiheys alle 10milj./ml. tai jopa alle 5milj./ml. Ne on ne rajat milloin verikokeet tarvitaan.) Näin tosiaan varmistetaan, ettei mennä täysin luontoa vastaan...

Onks teillä muotovika tehty mitään suunnitelmia?

Perseestä edelleen =)

• muotovika
        JoniJani100 kirjoitti:

Hello!

Mun verinäytteet makso semmonen 450 €. Y-koromsomin dna-tutkimus ja kromosomiston tutkimus oli kalleimpia. Näytteet otettiin, jotta saatais tietää miks siittiöitä on niin vähän. (useammassa näytteessä tiheys alle 10milj./ml. tai jopa alle 5milj./ml. Ne on ne rajat milloin verikokeet tarvitaan.) Näin tosiaan varmistetaan, ettei mennä täysin luontoa vastaan...

Onks teillä muotovika tehty mitään suunnitelmia?

Perseestä edelleen =)

Moikka!

Onhan noista hoidoista ollut puhe. Inssejä voidaan kuulemma eka yrittää,mutta lekuri sanoi suoraan, että mikro on mun luvuilla kyllä varmin ja nopein vaihtoehto. Ja mikron käyttö yleistyy kovaa vauhtia, jos ja kun lapsettomuuden syynä on pelkästään meidän kundien huono spermatilanne. Nyt vielä elättelen epätoivoisia toiveita paremmista tuloksista. Valmistaudun kolmanteen analyysin, vaikka se ei varmaan tilannetta muuta. Menee niin sinkkiä, seleeniä kuin multivitamiineja! Sikäli kyllä perseestä, että tässä tuntee olevansa vähän kuin jokin spermakone, joka pitäisi saada kuntoon, vaikka itse ei ole edes epäkuntoisuuttaan aiheuttanut.
        Keep on going Jani ja muut kundit!

• Jani100
        muotovika kirjoitti:

Moikka!

Onhan noista hoidoista ollut puhe. Inssejä voidaan kuulemma eka yrittää,mutta lekuri sanoi suoraan, että mikro on mun luvuilla kyllä varmin ja nopein vaihtoehto. Ja mikron käyttö yleistyy kovaa vauhtia, jos ja kun lapsettomuuden syynä on pelkästään meidän kundien huono spermatilanne. Nyt vielä elättelen epätoivoisia toiveita paremmista tuloksista. Valmistaudun kolmanteen analyysin, vaikka se ei varmaan tilannetta muuta. Menee niin sinkkiä, seleeniä kuin multivitamiineja! Sikäli kyllä perseestä, että tässä tuntee olevansa vähän kuin jokin spermakone, joka pitäisi saada kuntoon, vaikka itse ei ole edes epäkuntoisuuttaan aiheuttanut.
        Keep on going Jani ja muut kundit!

Moro!

Onks teil ollu mitään puhetta niistä verinäytteistä?

On kiva tietää, miten muualla toimitaan.. Välillä tulee mieleen rahastus näissä touhuissa.

• muotovika
        Jani100 kirjoitti:

Moro!

Onks teil ollu mitään puhetta niistä verinäytteistä?

On kiva tietää, miten muualla toimitaan.. Välillä tulee mieleen rahastus näissä touhuissa.

Moro vaan!

Mulle on tehty pari spermatutkimusta (laajin mahdollinen),niistä omavastuu yhteensä n. 100 euroa ja perusverikokeet, niistä omavastuu n. 100 euroa. Kaikki tasot kuitenkin normaalit, hormonit ok ja mitään selitystä heikolle spermalle ei ole löytynyt. Kromosomeja ja muita ei ole tutkittu, kun mun siittiötiheys ja tilavuus on lähes normaali, vaikkakaan ei todellakaan mikään hyvä. Ei vasta-aineita. Mikro kyllä maksaa yksityisellä maltaita, joten mietin kyllä ensin sitä inssiä tai julkiselle hakeutumista, vaikka siellä on kuulemma hirveät ruuhkat. Mutta mä odotan nyt vielä sen yhden testin. Tsemppiä sulle, vaikka vaikeeta tämä on. Sen verran tää on syönyt miehisyyttä, että eka kerran elämässäni ole kohdannut erektiohäiriöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3103
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      82
      3024
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      193
      2522
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2215
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      27
      1539
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1416
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1413
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13