WOWin käytön rajoittaminen?

Addiktin äiti

Luin eräältä toiselta palstalta, että WOWissa itsessään olisi optiona jonkinlainen rajoitin, jolla pystyy rajaamaan WOWin pelaamista esim. kahteen tuntiin päivässä. Pitääkö tieto paikkansa ja voisiko joku neuvoa, miten tällaisen rajoittimen saa päälle?

191

41416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blackdragon

taitaa olla se parental control siellä wow-europe sivulla. Kun loggaat tunnuksillasi sisään siellä wow-europe sivuilla pitäisi tulla sellanen parental control kuva ja siitä sitten säädetään...

• juujuujuu

wow-europe.com, account management ja siin alotussivul heti parental control

• soppa

Ota johto pois ja taskuun,niin takaan että ei pelaa kuin sinun valvonnassa.

• PASK+- ÄITI

Voi pyhä jyssäys millasia TÄYSIÄ- NOLLA- VANHEMPIA LAPSILLA ON !!!!!!!
        Jos et osaa itse antaa lapsellesin rajoja niin anna lapset pois -- parempi että ne raukat otetaann huostaan jo nyt tollaselta idiootti- nössöltä joka ei ole kypsä vanhemmuuteen kuin vasta sitten kun he alkavat tappaa pelin mukaisesyti muita kadulla joko ajatuksissaan taio tosisaan !!!

• ...toi oli jo
        PASK+- ÄITI kirjoitti:

Jos et osaa itse antaa lapsellesin rajoja niin anna lapset pois -- parempi että ne raukat otetaann huostaan jo nyt tollaselta idiootti- nössöltä joka ei ole kypsä vanhemmuuteen kuin vasta sitten kun he alkavat tappaa pelin mukaisesyti muita kadulla joko ajatuksissaan taio tosisaan !!!

aika paha.. Vaikka tottahan se on että pitäisi antaa lapselle rajat..

PS. Sulla oli kirjoitus virheitä aika paljon..

• ylempi
        PASK+- ÄITI kirjoitti:

Trollaaja, älkää välittäkö.

• Joopajoooo
        soppa kirjoitti:

Ota johto pois ja taskuun,niin takaan että ei pelaa kuin sinun valvonnassa.

itellä ku otettiin johto pois koneesta niin tilasin omakätisesti uuden eikä tienny mitn et pelasin..muahaha xD

• jokutartar

...Auktoriteetiongelma,jos lapsi ei usko sanaa.
      Meillä toimii,kun on yhteisesti sovittu peliajat,maks kaksi tuntia päivässä.
      Kone otettiin pois pojan huoneesta ja sille tehtiin paikka olohuoneessa,ettei poika voi yöllä pelata.
      Ja läksyt ja muut hommat on oltava tehty ennen pelailua.
      Lasten ei kuulu istua koneella tuntitolkulla.
      Meillä siis vain viikonloppuna saa pelata kaksi tuntia per päivä.
      Arkisin vain tunnin.

Lapset KAIPAAVAT rajoja.Rajaton lapsi on onneton lapsi.

• hullu juttu

on sitten auktoriteetti kunnossa kun koneen pitää olla olohuoneessa jotta poika tottelee?

Pata kattilaa soimaa.

• toimii

Kun kone on olohuoneessa, jos ei auta niin vasaralla rikki vaan.

• vai että "rajaton lapsi on onneton lapsi". tietenki jos ei oo mitää rajoja ni se on huono homma mut siis TUNNIN PÄIVÄSSÄ ja KAKS TUNTII VIIKONLOPPUSIN!?! toi on törkeetä. ei tainnu olla itselläs mikää ihmeellisen vapaa lapsuus

• ....joku....

ei kannata rajoittaa lapsien peliä, koska lapset tarvitsevat sitä ja peleistä oppii englantia.

• wowin pelaaja

todella hyvä peli, top 10 listassa ensimmäisenä, suosittelen että annatte pelata tätä peliä.

• kalle2314

olen 20v ja pelaan tätä peliä. Suosittelen antaa pelata tätä koska se on hyväksi englannin oppimiselle.

• rajojen poisto

Minun mielestä lapsi on todella onneton jos hän ei saa tehdä mitä haluaa. Tarkoitan siis että ei saa mennä söhertämään graffiteja seiniin jne, mutta harrastuksien puolesta ei saisi olla rajoja. Mitäs se haittaa jos lapsi harrastaa pelaamista? Samanlainen harrastushan se on kuin esimerkiksi jääkiekko, harrastus sekin on.Tietenkin menee vähän yli jos lapsi pelaan esim 10h päivässä, mutta eihän jääkiekkoakaan pelata 10h päivässä. Että sillä lailla!

• lare2
        kalle2314 kirjoitti:

olen 20v ja pelaan tätä peliä. Suosittelen antaa pelata tätä koska se on hyväksi englannin oppimiselle.

Voi kilin kellit. Isot miehet miakkailee, ja heittelee loitsuja, jossain koneen äärellä. Lapset vielä ymmärtää. Yhtä neurettavaa, kuin joku Larppaus. Haahaahaahaa. Mitähän ...ttareita tekin olette. Tunti päivässä lapsille on ihan ok. Tärkeämpiäkin harrastuksia on. Itse asiassa pelaaminen ei mielestäni ole harrastus, vaan hauskanpitoa, niinkuin esim. alkoholin nauttiminen.

• kaikki kestää
        ....joku.... kirjoitti:

ei kannata rajoittaa lapsien peliä, koska lapset tarvitsevat sitä ja peleistä oppii englantia.

>> peleistä oppii englantia.

Hihi, oletko koskaan pelannut tuota kyseistä World of Warcraftia? No ehkä olet, jos englannin taitosi rajoittuvat amerikan englantiin, lukuisine LOL, ROFLMAO, ZOMFG!1!!, WTF sanastoon.

Ei millään pahalla, mutta WoWista ei taatusti opi englantia, ainakaan sellaista, jota ei voi käyttää muitten, kuin teini-ikäisten kanssa.

• ZOMG
        kalle2314 kirjoitti:

WTF! XD

• nauratti
        kaikki kestää kirjoitti:

Hihi, oletko koskaan pelannut tuota kyseistä World of Warcraftia? No ehkä olet, jos englannin taitosi rajoittuvat amerikan englantiin, lukuisine LOL, ROFLMAO, ZOMFG!1!!, WTF sanastoon.

Ei millään pahalla, mutta WoWista ei taatusti opi englantia, ainakaan sellaista, jota ei voi käyttää muitten, kuin teini-ikäisten kanssa.

ROFLMAO
        Reps.

Niin. MMORPG - wannabe verkko ropet opettavat tosiaan ns. Foorumienglantia, josta ei ole IMHO mitään hyötyä IRL. Jos pitää pelata sen englannin oppimisen takia, suosittelen vaikka Falloutia tai jotain muuta lähes oikeaa roolipeliä, missä ei ole pelkkää mättöä vaan on myös se "rauhanomainen" vaihtoehto.

• et voi olla tosissasi
        wowin pelaaja kirjoitti:

todella hyvä peli, top 10 listassa ensimmäisenä, suosittelen että annatte pelata tätä peliä.

Siis haluat maksaa tonneja siitä, että voit omalla tietokoneellasi pelata maailman "parasta" ja maksullisinta(ko) sianlahtaussimulaattoria.

WoW on nätti, mutta siihen se jääkin. "wanna trade a knife to 3k. lol"

• sca
        kaikki kestää kirjoitti:

Kummallista, meillä ainakin juniori oppi englantia tosi hyvin.

• ....

aika kohtuutonta vaikka WoW onkin ihan pyllystä.

• puhetta
        skene kirjoitti:

vai että "rajaton lapsi on onneton lapsi". tietenki jos ei oo mitää rajoja ni se on huono homma mut siis TUNNIN PÄIVÄSSÄ ja KAKS TUNTII VIIKONLOPPUSIN!?! toi on törkeetä. ei tainnu olla itselläs mikää ihmeellisen vapaa lapsuus

Mietin, mikä mahtaa olla viestin kirjoittajan ikä. Kuulostaa peruskouluikäiseltä lapselta, joka ei hyvin rajallisen elämänkokemuksensa vuoksi vielä ymmärrä elämän perusasioita, lastenkasvatuksesta puhumattakaan. Omasta mielestäni tuntikin pelaamista päivässä on liikaa, lasten kuuluu vapaa-ajallaan leikkiä kavereidensa kanssa ja näin harjoittaa sosiaalista kanssakäymistä normaaleilla keinoilla. Se nyt vain sattuu olemaan totta, että useimmiten peliaddikti-lapsista kehittyy epäsosiaalisempia, kuin muista ikätovereistaan. Sitäpaitsi tietokonepelit ovat muutenkin huonoksi kasvavalle nuorelle, joka ei välttämättä aina ymmärrä, mikä on totta ja mikä ei, mikä on käytännössä mahdollista ja sallittua ja mikä ei. Ja veikkaanpa vielä, että myös kirjoittaja aikanaan kasvattaa lapsensa hivenen eri tyyliin, kuin mitä tuli täällä murrosikäisenä paasattua.

• milide
        puhetta kirjoitti:

Mietin, mikä mahtaa olla viestin kirjoittajan ikä. Kuulostaa peruskouluikäiseltä lapselta, joka ei hyvin rajallisen elämänkokemuksensa vuoksi vielä ymmärrä elämän perusasioita, lastenkasvatuksesta puhumattakaan. Omasta mielestäni tuntikin pelaamista päivässä on liikaa, lasten kuuluu vapaa-ajallaan leikkiä kavereidensa kanssa ja näin harjoittaa sosiaalista kanssakäymistä normaaleilla keinoilla. Se nyt vain sattuu olemaan totta, että useimmiten peliaddikti-lapsista kehittyy epäsosiaalisempia, kuin muista ikätovereistaan. Sitäpaitsi tietokonepelit ovat muutenkin huonoksi kasvavalle nuorelle, joka ei välttämättä aina ymmärrä, mikä on totta ja mikä ei, mikä on käytännössä mahdollista ja sallittua ja mikä ei. Ja veikkaanpa vielä, että myös kirjoittaja aikanaan kasvattaa lapsensa hivenen eri tyyliin, kuin mitä tuli täällä murrosikäisenä paasattua.

sieltähän se näkyy kun profiilia klikkaa, 15-kesäinen nassikka moittimassa tiukkapipoksi. eli nappiin osuit.

• =).
        hullu juttu kirjoitti:

on sitten auktoriteetti kunnossa kun koneen pitää olla olohuoneessa jotta poika tottelee?

Pata kattilaa soimaa.

nimenomaan, auktoriteetti kunnossa!

• eri mieltä
        puhetta kirjoitti:

Mikäköhän oma kokemuksesi tietokonepeleistä on?
        Tuntuu, että olet ottanut vähän liian vakavasti mediassa maalailtuja varoituksia ja stereotyyppejä pelaajista ja peleistä.
        "Sitäpaitsi tietokonepelit ovat muutenkin huonoksi kasvavalle nuorelle, joka ei välttämättä aina ymmärrä, mikä on totta ja mikä ei, mikä on käytännössä mahdollista ja sallittua ja mikä ei."

Niin juu, eli nuori ei vaan ymmärrä, että vaikka pelissä haltia saa hakata örkkiä taikamiekalla, tosielämässä nuori itse ei saakkaan vastaavasti hakata rinnakkaisluokkalaista pullolla. Just.

"Tietokonepelit" on määritteenä samanlainen kuin "Televisio-ohjelmat" eli on mielestäni aika paksua niputtaa kaikki samaan kasaan ja todeta että pahasta ovat, piste. Tietenkin on pelejä, joiden vaikutus kasvavaan nuoreen on kiistatta haitallinen ja joita ei misään nimessä saisi antaa alaikäiselle (esim GTA), ja totta on, että liiallisella pelaamisella on haittavaikutuksia, fyysisiä ja sosiaalisia, mutta tämä ei tarkoita että KAIKKI pelit murentaisivat nuoren moraalin ja sosiaaliset taidot, tai että pelaamista ei tulisi sallia ollenkaan.

Itse en yleensä tietokonepeleistä perusta, mutta pikkuveljen WoW-seikkailuja olan yli seuranneena olen itsekin, 23 vuoden kypsässä iässä, kiinnostunut ja aloittanut pelaamisen.

Viitaten edelliseen kirjoittajaan, tunti päivässä tuntuu minustakin WoWin kyseessä ollessa aika julmalta. Näin siksi, että peli sisältää sessioita, joissa pelaajan täytyy muodostaa toimiva ryhmä muiden, usein toisista maista kotoisin olevien pelaajien kanssa ja seikkailla läpi tietyn alueen. Näissä tilanteissa ryhmän tulee toimia yhdessä, tukien toinen toistaan hahmojen erilaisia erikoiskykyjä hyväksi käyttäen, jotta koko porukka selviää hengissä seikkailun läpi. Näistä ei voi lähteä kesken pois jättämättä muuta ryhmää pahaan pulaan, ja yksi tunti on aika lyhyt aika kirjautua peliin, etsiä ryhmä ja selvitä koko paikka kunnialla läpi.

Siis tilanteisin reagoivaa tiimityötä ennalta tuntemattomien ihmisten kanssa englanniksi. Epäsosiaalista?

Lapsen pelaamisen kontrollointi on tietysti hyvin tärkeää, mutta olisi hyvä tutustua juuri oman lapsen pelaamiin peleihin, niiden asennemaailmaan ja sisältöön, ennen kuin alkaa sokeasti soveltamaan jotain tunnin sääntöjä. Pelejä kun on niin montaa eri tyyppiä ja laatua!

Itse ainakin uskon WoWin olleen jopa hyödyksi veljelleni, joka pelatessaan joutuu kommunikoimaan vieraalla kielellä toisten pelaajien kanssa. Mitä itse tiedät pelistä, jota lapsesi pelaa?
        Vai tiedätkö mitään?

• taas eri mieltä
        kaikki kestää kirjoitti:

Niin, pelissä käytettävä englanti ei ole kieliopillisesti oikeaa tai "hyvää", koska asiat halutaan ilmaista mahdollisimman nopeasti.
        Mutta harvoin keskustelussakaan pääpointti on kielen hienostuneessa käytössä, vaan halutun asian selväksi tekemisessä. Siis: vaikka kieltä ei osaisi täydellisesti, sitä voi silti käyttää. (Tässä suomalaisilla on usein ongelmia; koetaan, että kun ei kerran osata täydellisesti kielioppia ja ääntämystä, niin ei sitten sanota mitään, prkl)

Itse aisassa, puhutko itse muka kirjakieltä tai edes hyvää suomea keskustellessasi päivittäin ihmisten kanssa? (BTW, kirjoitetaan muiden, ei muitten)

Näin pelaaminen osaltaan laskee kielen käyttökynnystä. Tietenkään pelkästään pelaamalla ei hyvää englantia opi, mutta kouluopintojen ohessa on hyvä käyttää kieltä oikeassa, lapselle mielekkäässä vuorovaikutustilanteessa.

• Jormis77
        lare2 kirjoitti:

Voi kilin kellit. Isot miehet miakkailee, ja heittelee loitsuja, jossain koneen äärellä. Lapset vielä ymmärtää. Yhtä neurettavaa, kuin joku Larppaus. Haahaahaahaa. Mitähän ...ttareita tekin olette. Tunti päivässä lapsille on ihan ok. Tärkeämpiäkin harrastuksia on. Itse asiassa pelaaminen ei mielestäni ole harrastus, vaan hauskanpitoa, niinkuin esim. alkoholin nauttiminen.

Oisko se sit parempi jos lapsi ottais pelaamisen sijasta harrastuksekseen viinan kittaamisen? Oishan siinä tosin etunsa, ainakin jos ulkosalla ryyppäisi raitista ilmaa nauttien.

• Pelurin äiti
        eri mieltä kirjoitti:

Tuntuu, että olet ottanut vähän liian vakavasti mediassa maalailtuja varoituksia ja stereotyyppejä pelaajista ja peleistä.
        "Sitäpaitsi tietokonepelit ovat muutenkin huonoksi kasvavalle nuorelle, joka ei välttämättä aina ymmärrä, mikä on totta ja mikä ei, mikä on käytännössä mahdollista ja sallittua ja mikä ei."

Niin juu, eli nuori ei vaan ymmärrä, että vaikka pelissä haltia saa hakata örkkiä taikamiekalla, tosielämässä nuori itse ei saakkaan vastaavasti hakata rinnakkaisluokkalaista pullolla. Just.

"Tietokonepelit" on määritteenä samanlainen kuin "Televisio-ohjelmat" eli on mielestäni aika paksua niputtaa kaikki samaan kasaan ja todeta että pahasta ovat, piste. Tietenkin on pelejä, joiden vaikutus kasvavaan nuoreen on kiistatta haitallinen ja joita ei misään nimessä saisi antaa alaikäiselle (esim GTA), ja totta on, että liiallisella pelaamisella on haittavaikutuksia, fyysisiä ja sosiaalisia, mutta tämä ei tarkoita että KAIKKI pelit murentaisivat nuoren moraalin ja sosiaaliset taidot, tai että pelaamista ei tulisi sallia ollenkaan.

Itse en yleensä tietokonepeleistä perusta, mutta pikkuveljen WoW-seikkailuja olan yli seuranneena olen itsekin, 23 vuoden kypsässä iässä, kiinnostunut ja aloittanut pelaamisen.

Viitaten edelliseen kirjoittajaan, tunti päivässä tuntuu minustakin WoWin kyseessä ollessa aika julmalta. Näin siksi, että peli sisältää sessioita, joissa pelaajan täytyy muodostaa toimiva ryhmä muiden, usein toisista maista kotoisin olevien pelaajien kanssa ja seikkailla läpi tietyn alueen. Näissä tilanteissa ryhmän tulee toimia yhdessä, tukien toinen toistaan hahmojen erilaisia erikoiskykyjä hyväksi käyttäen, jotta koko porukka selviää hengissä seikkailun läpi. Näistä ei voi lähteä kesken pois jättämättä muuta ryhmää pahaan pulaan, ja yksi tunti on aika lyhyt aika kirjautua peliin, etsiä ryhmä ja selvitä koko paikka kunnialla läpi.

Siis tilanteisin reagoivaa tiimityötä ennalta tuntemattomien ihmisten kanssa englanniksi. Epäsosiaalista?

Lapsen pelaamisen kontrollointi on tietysti hyvin tärkeää, mutta olisi hyvä tutustua juuri oman lapsen pelaamiin peleihin, niiden asennemaailmaan ja sisältöön, ennen kuin alkaa sokeasti soveltamaan jotain tunnin sääntöjä. Pelejä kun on niin montaa eri tyyppiä ja laatua!

Itse ainakin uskon WoWin olleen jopa hyödyksi veljelleni, joka pelatessaan joutuu kommunikoimaan vieraalla kielellä toisten pelaajien kanssa. Mitä itse tiedät pelistä, jota lapsesi pelaa?
        Vai tiedätkö mitään?

Jeps, siinäpä oli varsin kypsä näkökulma 23-vuotiaalla. Paljolti samoin olen minäkin ajatellut, vaikka olenkin jo yli nelikymppinen, 13-vuotiaan pelipojan äitee.

Tunti on Wowissa tosiaa lyhyt aika. Ja mitä kerroit tuosta porukkahommasta ja toisten auttamisesta tehtävän suorittamisessa, niin olen omasta pojastani huomannut, että on jopa enemmän sosiaaliseksi muuttunut IRL, varsinkin nyt kun aloitti yläasteen ja sai uusia kavereita.

Ja mitä kielitaitoon tulee, poika on ollut aina kympin oppilas englannissa ja nyt tuli eka ruotsin kokeesta 10-, ja näyttää että poikaa lähinnä huvittaa tämä pelislangi. Mikäs siinä, voihan asiat kirjoittaa lyhenteitä käyttäen, jos kerran porukat sen ymmärtää. Kätevää.

Eikä se tosiaan aina ole yks-yhteen, että väkivaltaisia pelejä pelaavat ovat väkivaltaisia reaalielämässä. Meidän poika on aina ollut varsinainen diplomaatti ja sovittelija, oikea rauhankyyhky ;) Rehellinen ja empaattinen kaveri.

Joten olenpa sitte antanut pojan pelailla parikin tuntia illassa, kunhan vaan läksyt ja muut pakolliset on tehty. Ja on myös päiviä, jolloin soitellaan kitaraa, rumpuja, bassoa ym poikien kanssa tai oleillaan muuten vaan.

• Ehm..
        kaikki kestää kirjoitti:

Vai ei muka opi... Itselläni Englannin numero nousi 6 -> 9 kun pelasin 3kk WoWia

• hulabalaibalaibaloo
        kalle2314 kirjoitti:

kyllä olen samaa miltä että WoWia kannattaa pelata, tosin maksu on yksi haittapuoli... mutta oma englannin kielen taitoni on lisäätynyt about 60% jo valmiiksi hyvästä taidosta... ja haluan vielä lisätä että pelissä on tullut tavattua monia hyvin sosiaalisia ihmisiä ja on tullut monta kaveria, ruotsista asti jopa... mutta se että joku alle 10v. kakara pelaa WoWia on kyllä minustakin tyhmää...

• Tommi*81

Tuossa pelissä ei tunti päivässä riitä mihinkään. Paras ratkaisu olisi päästä koko pelistä irti, koska sen pelaaminen 1-2 tuntia päivässä ei yksinkertaisesti ole tarkoituksellista. Riippuu nyt tietysti vähän siitä minkä ikäinen lapsesi on. Jos hän on 10 vuotias niin eiköhän tuollainen 1-2 tuntia riitä hänelle, mutta 15-vuotiaalle ei varmasti riitä kun halutaan painaa pelissä vähän eteenpäin ja ollaan killassa jne..

Paras tapa pelata WoWia on 3-5 tunnin sessioita tai sitten ei ollenkaan, siis jos pelissä haluaa edistyä. Tietty 3-5 tuntia kuulostaa aika paljolta, mutta tunnin pelisessioita varten on sitten toiset pelit.
        Voi olla, että otan pelit vain liian vakavasti...Kai tuotakin peliä voi pelata pikkupätkissä, mutta mielestäni pelistä lähtee silloin idea kun loppupään tehtävien tekeminen joukolla kestää kuitenkin sen 4-5 tuntia ja pahimmillaan enemmänkin.

Kyseessä on varsin surkea peli ja itsekin olen ollut siitä muutaman kerran tauolla. Tiedän useita henkilöitä, jotka käyttävät peliin 8-10 tuntia päivässä ja henkilöitä, jotka työssäkäynnin ohella pelaavat käytännössä jatkuvasti WoWia. Itselläni perussessio pelissä on sellainen 2-3 tuntia ja sitten isommassa ryhmässä voi venyä kuuteen tuntiinkin, mutta se on vain pakollista.

• noo-oohh
        skene kirjoitti:

vai että "rajaton lapsi on onneton lapsi". tietenki jos ei oo mitää rajoja ni se on huono homma mut siis TUNNIN PÄIVÄSSÄ ja KAKS TUNTII VIIKONLOPPUSIN!?! toi on törkeetä. ei tainnu olla itselläs mikää ihmeellisen vapaa lapsuus

Setä vastaa:
        ehkei 15 vuotias skene vielä ikänsä puolesta ole täysin kypsä vastaamaan kasvatuksellisiin kysymyksiin. ;)
        jokaisessa kodissa on omat säännöt mutta yksi asia on varma: rajaton lapsi ei kasva tasapainoiseksi aikuiseksi. Maailma on täynnä sääntöjä ja niiden opettelu alkaa kotoa. Kotoa tulee se perusturvallisuus ja rajat siitä ettei kaikkea voi aina tehdä oman mielensä mukaan.

Sääntöjä on oltava. Tunti päivässä on mielestäni ihan hyvä aika. Päivän aikana ehtii sitten tehdä muutakin kuin läksyt. Ehtii ulkoilla, leikkiä muita juttuja, jne.

• esattaja
        kaikki kestää kirjoitti:

Milläs sinä niitä questeja teet ja juttelet quest-hahmoille jos et osaa englantia. Niistä se englannin taito karttuu.

Toisaalta valtaosa wowittajista on aikuisia, jotka osaavat jo englantia, mutta onhan pelaaminen hauskaa ajanvietettä, ja varsinkin nettipeleistä saa uusia tuttavuuksia ja kavereita.

• kaikki kestää
        taas eri mieltä kirjoitti:

Niin, pelissä käytettävä englanti ei ole kieliopillisesti oikeaa tai "hyvää", koska asiat halutaan ilmaista mahdollisimman nopeasti.
        Mutta harvoin keskustelussakaan pääpointti on kielen hienostuneessa käytössä, vaan halutun asian selväksi tekemisessä. Siis: vaikka kieltä ei osaisi täydellisesti, sitä voi silti käyttää. (Tässä suomalaisilla on usein ongelmia; koetaan, että kun ei kerran osata täydellisesti kielioppia ja ääntämystä, niin ei sitten sanota mitään, prkl)

Itse aisassa, puhutko itse muka kirjakieltä tai edes hyvää suomea keskustellessasi päivittäin ihmisten kanssa? (BTW, kirjoitetaan muiden, ei muitten)

Näin pelaaminen osaltaan laskee kielen käyttökynnystä. Tietenkään pelkästään pelaamalla ei hyvää englantia opi, mutta kouluopintojen ohessa on hyvä käyttää kieltä oikeassa, lapselle mielekkäässä vuorovaikutustilanteessa.

Myönnän, käytän kyllä amerikanenglannin, brittienglannin, ruotsin, saksan ja japanin vahvasti värjäämää sanastoa ystävieni kanssa keskustellessa. Mutta en totta tosiaankaan sano mm, kun haluan sanoa muun muassa. Enkä ole kertaakaan nähnyt National Geographicia saati muita englanninkielisiä julkaisuja selatessani kirjoittajan käyttäneen lyhenteitä, kuten BTW by the wayn sijasta. Kyllähän varmasti tiedetään mitä BTW tarkoittaa ja miten ehkä lausutaan, mutta eri asia on tietävätkö koululaiset miten se kirjoitetaan oikein?

Totta tosiaan pelaaminen laskee kielen käyttökynnystä, mutta kuten eräs kirjoittaja valaistuneesti mainitsi, sitä KUNNON englantia oppii paremmin vaikkapa Fallouteista ja muista peleistä, jossa sitä pitää käyttää muissakin tilanteissa, kuin hektisissä pelitaisteluissa, joissa sanoma pitää saada heti läpi. Tietysti, jos ei muiden, kuin kaasupullon kokoisten halua englantiaan ymmärtävän, WoW on valinta. Mutta kirjoitapas ystäväiseni englannin kirjoituksissa esmes "And all the sudden lass went wtf."

10 pisteen tehtävä papukaija-merkki = Havaitse kohta mistä varmasti saat bonusta.

Jos mielekäs tarkoittaa perussanaston raiskaamista teinislangilla, voi Suomen kansa tyytyväisin mielin vastaanottaa tittelin maailman amerikkalaistuneimpana kansana, tietysti alkuperäisten jälkeen.

• näinhän se menee
        Pelurin äiti kirjoitti:

Jeps, siinäpä oli varsin kypsä näkökulma 23-vuotiaalla. Paljolti samoin olen minäkin ajatellut, vaikka olenkin jo yli nelikymppinen, 13-vuotiaan pelipojan äitee.

Tunti on Wowissa tosiaa lyhyt aika. Ja mitä kerroit tuosta porukkahommasta ja toisten auttamisesta tehtävän suorittamisessa, niin olen omasta pojastani huomannut, että on jopa enemmän sosiaaliseksi muuttunut IRL, varsinkin nyt kun aloitti yläasteen ja sai uusia kavereita.

Ja mitä kielitaitoon tulee, poika on ollut aina kympin oppilas englannissa ja nyt tuli eka ruotsin kokeesta 10-, ja näyttää että poikaa lähinnä huvittaa tämä pelislangi. Mikäs siinä, voihan asiat kirjoittaa lyhenteitä käyttäen, jos kerran porukat sen ymmärtää. Kätevää.

Eikä se tosiaan aina ole yks-yhteen, että väkivaltaisia pelejä pelaavat ovat väkivaltaisia reaalielämässä. Meidän poika on aina ollut varsinainen diplomaatti ja sovittelija, oikea rauhankyyhky ;) Rehellinen ja empaattinen kaveri.

Joten olenpa sitte antanut pojan pelailla parikin tuntia illassa, kunhan vaan läksyt ja muut pakolliset on tehty. Ja on myös päiviä, jolloin soitellaan kitaraa, rumpuja, bassoa ym poikien kanssa tai oleillaan muuten vaan.

Fiksu homma.

:)

• esko-A
        eri mieltä kirjoitti:

Vai tiedätkö mitään?

JUST nii mut olen siltikin tosta GTA:sta eri mieltä ... lukekaa mun juttu vähä alempaa ja siks toiseksee ne 'zydeemit' mitä siinä on on tarkotettu vaan sille hlölle joka kirjoitti sen edellisen. et älköön te muut vihastuko:)

• Radix Lecti
        kaikki kestää kirjoitti:

siis jenkki englanti on täysin samanlaista ku brittienglanti paitsi että siinä joitaki aioita tarkoitavat sanat ovat eri sanoja kuin britti englannissa (esim. kuorma-auto on britti englannissa lorry ja jenkki englannissa truck) ja kyllä peleistä oppii englantia, itse ainakin olen oppinut paljon englantia juuri peleistä ja elokuvista (olen tällä hetkellä lukiossa ja menestyn englannissa oikein hyvin)

• ....
        nauratti kirjoitti:

ROFLMAO
        Reps.

Niin. MMORPG - wannabe verkko ropet opettavat tosiaan ns. Foorumienglantia, josta ei ole IMHO mitään hyötyä IRL. Jos pitää pelata sen englannin oppimisen takia, suosittelen vaikka Falloutia tai jotain muuta lähes oikeaa roolipeliä, missä ei ole pelkkää mättöä vaan on myös se "rauhanomainen" vaihtoehto.

WoWissa tuo englanti ei todellakaan rajoitu zomg, rofl, wtf sanastoon.. Jos omistaa maksimi tason hahmon ja haluaa raidata oikeasti niin on pakko opetella oikeaa englantia, killan chatissa puhutaan paljon asioista laidasta laitaan. Ventrilossa (puhe ohjelma) pitää osata myös lausua englantia jne.. Eniten minua ehkä häiritsee tuo 8-16-vuotiaden päteminen kaikesta.. Varsinkin kun ne ovat ihmeen usein tälläisiä; "Vtn hintari et osaa mtn !!!!"!!!!!!!111!!!!!!!". Itse olen 14-vuotias, mutta yritän kirjoittaa edes normaalisti "kypsästi" forum viestini.

• Spcock Returns
        kalle2314 kirjoitti:

Ja vitut olet 20v

• aaseaeaea
        nauratti kirjoitti:

ROFLMAO
        Reps.

Rofl, Lol ja kaikki ovat kuitenkin lyhenteitä. Yleensä lyhenteitä käytetään vain jos tiedetään mistä lyhenne on ja mitä se tarkoittaa. Toki varmasti poikkeuksiakin on. Eikä pelissä pärjää pelkillä lyhenteillä, kyllä pitää osata servulla kuin servulla englantia, että voi jotain tehdäkkin. Jos menee esimerkiksi tuntemattomien kanssa oikeastaan minne vain niin tarvitsee osata englantia.

• sasadadadadad
        kaikki kestää kirjoitti:

Myönnän, käytän kyllä amerikanenglannin, brittienglannin, ruotsin, saksan ja japanin vahvasti värjäämää sanastoa ystävieni kanssa keskustellessa. Mutta en totta tosiaankaan sano mm, kun haluan sanoa muun muassa. Enkä ole kertaakaan nähnyt National Geographicia saati muita englanninkielisiä julkaisuja selatessani kirjoittajan käyttäneen lyhenteitä, kuten BTW by the wayn sijasta. Kyllähän varmasti tiedetään mitä BTW tarkoittaa ja miten ehkä lausutaan, mutta eri asia on tietävätkö koululaiset miten se kirjoitetaan oikein?

Totta tosiaan pelaaminen laskee kielen käyttökynnystä, mutta kuten eräs kirjoittaja valaistuneesti mainitsi, sitä KUNNON englantia oppii paremmin vaikkapa Fallouteista ja muista peleistä, jossa sitä pitää käyttää muissakin tilanteissa, kuin hektisissä pelitaisteluissa, joissa sanoma pitää saada heti läpi. Tietysti, jos ei muiden, kuin kaasupullon kokoisten halua englantiaan ymmärtävän, WoW on valinta. Mutta kirjoitapas ystäväiseni englannin kirjoituksissa esmes "And all the sudden lass went wtf."

10 pisteen tehtävä papukaija-merkki = Havaitse kohta mistä varmasti saat bonusta.

Jos mielekäs tarkoittaa perussanaston raiskaamista teinislangilla, voi Suomen kansa tyytyväisin mielin vastaanottaa tittelin maailman amerikkalaistuneimpana kansana, tietysti alkuperäisten jälkeen.

Niin wowissahan ei kukaan pakoita käyttämään niitä lyhenteitä. Tehtäviä lukemalla ja suomentamalla oppii sitä KUNNON englantia, niissä kun ei ole lyhenteitä. Voit sinäkin olla sitten tyytyväinen kun kaikki eivät ole sitä "maailman amerikkalaistuneempaa kansaa". Tähänkin voidaan vielä laittaa, että jos käyttää lyhenteitä niin yleensä myös tietää mitä ne tarkoittaaa.

"Myönnän, käytän kyllä amerikanenglannin, brittienglannin, ruotsin, saksan ja japanin vahvasti värjäämää sanastoa ystävieni kanssa keskustellessa. Mutta en totta tosiaankaan sano mm, kun haluan sanoa muun muassa. Enkä ole kertaakaan nähnyt National Geographicia saati muita englanninkielisiä julkaisuja selatessani kirjoittajan käyttäneen lyhenteitä, kuten BTW by the wayn sijasta. Kyllähän varmasti tiedetään mitä BTW tarkoittaa ja miten ehkä lausutaan, mutta eri asia on tietävätkö koululaiset miten se kirjoitetaan oikein?"

Mielestäni tärkeämpää onkin juuri oppia puhumaan/ymmärtämään englantia, ei monikaan joka ei asu Britanniassa tarvitse osata kirjoittaa englantia täydellisesti ja ei nyt tarvitse antaa esimerkkejä kuinka pitää jossakin työssä.. USEIMMASSA työssä ei tarvitse. Wowista ja peleistä oppii sitä tärkeämpää, eli sitä sanastoa. Kieliopilla ei tee juurikaan mitään jos ei osaa sanastoa. National Geographic onkin hyvä esimerkki ottaa tähän, kun yleensä mediassa pyritään välttämään lyhenteiden käyttöä.

• asaas
        Radix Lecti kirjoitti:

siis jenkki englanti on täysin samanlaista ku brittienglanti paitsi että siinä joitaki aioita tarkoitavat sanat ovat eri sanoja kuin britti englannissa (esim. kuorma-auto on britti englannissa lorry ja jenkki englannissa truck) ja kyllä peleistä oppii englantia, itse ainakin olen oppinut paljon englantia juuri peleistä ja elokuvista (olen tällä hetkellä lukiossa ja menestyn englannissa oikein hyvin)

Britit ja Jenkit kyllä ymmärtävä toisiaan, kummallakin englannilla pärjää tuolla maailmalla

• aaaaaeerre
        lare2 kirjoitti:

sitten on pahasta, kyllähän monet harrastavat ihan oikeasti sitä miekkailua (sitä myös pidetään sivistyneiden lajina). Täytyy ymmärtää, että pelit on rentoutumiseen ja siihen että saa ajatukset pois arkisista asioista. En sano etteikö olisi muitakin tapoja rentoutua kuin pelit.

Yhtä lapsellista on kun isot miehet ovat baareissa ryyppäämässä ja illan jälkeen harrastava nakkikiskalla nyrkkeilyä, viikonlopusta toiseen. Kilpailevat kuka on pahiten kännissä ja sammuvat lopulta jonnekkin ojaan ja kuvittelevat sen olevan hienoa. Siinä ohessa menee maksa ja terveys kärsii muutenkin.

Maailmassa on loppujen lopuksi hyvin vähän aikuismaista tekemistä, jos ruvetaan katsomaan. Ehkä tärkeintä olisi kuitenkin että itse viihtyy, sama se mitä tekee.

• WoWin kannattaja
        kaikki kestää kirjoitti:

Jaha, mun mielipiteeni on että oppii TOSI hyvin! Olen itse 12v 6lk ja olen saanut jokaisesta englannin kokeesta min. 9 ja maks. 10. Pelaan WoWia tunnin päivässä, ja ilman WoWia englantini olisi 7...
        Ja siitä vielä, että nuo LOL, ROFLMAO, ZOMFG!1!!, WTF ja nje. sanat ovat vain lyhenteitä, pelissä käytetään myös "oikeita" sanoja, ja nuo ovat vain niiden lyhenteitä. Ja vielä lopuksi haluan kysyä, että oletko itse pelannut WoWia enemmän kuin 30min? Ja siinä tapauksessa jos olet, niin halua ilmaista, että kantasi on aivan päin suomen vaahteroita! Opi ajattelemaan!
        Parhain, tai ei niin parhain terveisin, Blacksky.
        Ps. Anteeksi tuo kielenkäyttö, niin ärsyttää tuommoinen =/

• alexndrea3

Napsautat sulakkeen pois päältä ,jopa pelit seisahtuu ,muistan kun poikani vain soitteli musiikkia liian myöhään ,eikä kielto auttanut laitoin sulakkeen kiinni ,eipä enää soitellut musiikkia ,ja kun muutaman kerran kokeilin alkoi totella .Sinähän määräät mitä hän tekee ,jos vielä alaikäinenkin ? älä ole voimaton :)

• nilkkisika

jäitkö ihan itse vahtimaan että sulakkeet pysyy "kiinni" vai eikö ole pelkoa että tekniikantaju riittää sulakkeen kiertämiseen?

• heh heh heh___

Öhem. Tiedän vastaavan tapauksen jossa katkaistiin virta=kone toki sammui , mutta aikojen kuluessa levylle tuli liikaa virheitä jolloin Windows asennuskaan ei enää toiminut (kone vietiin maahantuojalle uudelleen asennettavaksi) ... tästä syyttelivät vanhemmat sitten taas lapsia ja remmi raikaa. (prkl ensin ostetaan kallis kone joka sitten rikotaan.. niin eihän meissä mitään vikaa ole)

*huoh* että teitä itiootteja piisaa. :D

• itarus

...jättää wowin maksut maksamatta niin jopas loppuu pelaaminen! sillä rahalla joku järkevä hatrrastus!

• wowin pelaaja

Jos tilanne ei ole aivan toivottoman paha, niin en välttämättä turvautuisi rajoittimen käyttöön.

Jos lapsesi pelaa WoWia todella paljon, on hän todennäköisesti myös jossain killassa (pelaajaryhmä). Valtaosa WoWin pelaajaryhmille suunnatusta sisällöstä yksinkertaisesti vaatii enemmän yhtäjaksoista peliaikaa kuin kaksi tuntia. Käytännössä estäisit lapseltasi lähes kokonaan osallistumisen ryhmän toimintaan. Ryhmissä toimiminen puolestaan on sosiaalista ja mahdollisesti kielitaitoa ja kulttuurien ymmärrystä kehittävää, joten sen karsimisen jälkeen pelin hyvät puolet vähenisivät reippaasti.

Helpommin toteutettavissa oleva ratkaisu olisi WoWittomat päivät, 1 tai 2 viikossa. Nämäkin voisi sovittaa yhteen lapsen WoW-aikataulujen kanssa siten, että yhdessä päättäisitte mitkä päivät minäkin viikkona ovat WoWittomia. Tällä tavoin saisit lapsesi puuhaamaan muutakin niin, että hän pystyisi myös pitämään WoW-harrastuksensa. Lisäksi lapsesi oppisi suunnitelmallisuutta ja vastuuta osallistuessaan itse WoWittomien päivien päättämiseen.

• sivusta seurannut

mutten jaksa ymmärtää miksi mukulan pitäisi antaa istua paikoillaan kaiket illat, kun nuorena luodaan kuitenkin liikuntaharastusten pohjat sekä liikunta vahvistaa luustoa, niveliä jne, ylipäänsä koko kropan olisi hyvä saada nuorena mahd paljon liikettä. Lisäksi tykkään että sosiaalisia taitoja hankitaan nuorena lähinnä livenä, tietsikan kautta nykyajan nuori ehtii kyllä oppia ja löytää vielä moneen kertaan.

Tokikaan en enkun taitoja sun muita väheksy, enkä nettiä saati wowia niiden kehittäjänä, mutta jos nettailu/pelailu syö aikaa normaalilta liikunnalta ja sosiaalisilta suhteilta livenä, pitää netin/pelin/wowin käyttöä ehdottomasti rajoittaa.

• pelikielto
        sivusta seurannut kirjoitti:

mutten jaksa ymmärtää miksi mukulan pitäisi antaa istua paikoillaan kaiket illat, kun nuorena luodaan kuitenkin liikuntaharastusten pohjat sekä liikunta vahvistaa luustoa, niveliä jne, ylipäänsä koko kropan olisi hyvä saada nuorena mahd paljon liikettä. Lisäksi tykkään että sosiaalisia taitoja hankitaan nuorena lähinnä livenä, tietsikan kautta nykyajan nuori ehtii kyllä oppia ja löytää vielä moneen kertaan.

Tokikaan en enkun taitoja sun muita väheksy, enkä nettiä saati wowia niiden kehittäjänä, mutta jos nettailu/pelailu syö aikaa normaalilta liikunnalta ja sosiaalisilta suhteilta livenä, pitää netin/pelin/wowin käyttöä ehdottomasti rajoittaa.

Wowi ei todellakaan ole hyvä harrastus.

• saakeli
        pelikielto kirjoitti:

Wowi ei todellakaan ole hyvä harrastus.

Miten se on pois sosiaalisesta kanssakäymisestä?
        Et taida olla ikinä pelannut yhtään nettiropea?
        Tai mitään muutakaan peliä?
        Ärsyttää kun ihmiset joiden pelihistoria rajoittuu johonkin Trivial Pursuitin pelaamiseen mökki reissulla,tulevat arvostelemaan ja tuomitsemaan ilman sen kummempaa selitystä kuin että pelit ovat pois sosiaalisesta kanssakäymisestä tai että eihän se mikään harrastus voi olla kun vaan istutaan koneen ääressä.
        voisikohan johtua tuo tuomitseminen siitä että kun ei itse ymmärretä mitään koneista/peleistä,niin ollaan kovin kärkkäästi tuomitsemassa?..ketjun aloittajalle vielä sen verran että onhan se hyvä että rajoittaa jos on sen verran nuori ettei osaa itse säädellä omaa pelaamista,mutta ei kuitenkaan jeesustella,eihän?

• sivusta seurannut
        saakeli kirjoitti:

Ärsyttää kun ihmiset joiden pelihistoria rajoittuu johonkin Trivial Pursuitin pelaamiseen mökki reissulla,tulevat arvostelemaan ja tuomitsemaan ilman sen kummempaa selitystä kuin että pelit ovat pois sosiaalisesta kanssakäymisestä tai että eihän se mikään harrastus voi olla kun vaan istutaan koneen ääressä.
        voisikohan johtua tuo tuomitseminen siitä että kun ei itse ymmärretä mitään koneista/peleistä,niin ollaan kovin kärkkäästi tuomitsemassa?..ketjun aloittajalle vielä sen verran että onhan se hyvä että rajoittaa jos on sen verran nuori ettei osaa itse säädellä omaa pelaamista,mutta ei kuitenkaan jeesustella,eihän?

jos siellä koneella istutaan illat pitkät. Ja näköjään älykkyydestäkin poistuu osa..

Tietenkin jos käyttö on kohtuullista, muutama ilta viikossa tjsp eikä se vähennä merkittävästi liikuntaharrastuksia/kavereiden tapaamisia, niin sen kuin, jopa suotavaa jo pelkästään sen kielitaidon takia muut edut joita täälläkin on vouhotettu.

Mutta nuoren kuuluu ennnen muuta liikkua ja harjoitella OIKEIDEN ihmisten kanssa ja ylipäänsä IHMISTEN kanssa sitä sosiaalista kanssakäymistä. (Ja opiskella)

Well come real world, se on sittenkin erilaista livenä kuin WOWissa!!!!!

• sivusta seurannut
        saakeli kirjoitti:

1. Jos omakin asenteesi on tuo että wow korvaa sosiaalisen kanssakäymisen, niin en ihmettele.

2. Jokainen sekunti, jonka vietät muualla kuin elävien, oikeiden ihmisten kanssa, on pois sosiaalisesta kanssakäymisestä. Netti tai nettipelit tai pelit tai spesifioituna wow ei korvaa minkäänlaisia livesuhteita.

• pelaan minäkin

Se on ihan totta että kaksi tuntia ei pidemmälle ehtineelle pelaajalle ole riittävä aika pelata kerralla, mutta silti mielestäni pelamista voi rajoittaa. Ei pitkiä pelituokioita tarvitse viikkoon montaa mahduttaa. Isommat (useamman pelaajan vaativat ja enemmän aikaa vievät) hommat sijoittuvat useinmiten viikonlopuille, joten jos sovitte yhdessä että yhtenä päivänä viikossa peli aika on vaikka 3-4 tuntia ja muutamana muuna iltana viikossa sen 1-2 tuntia, niin pitäisi riittää. Ja silloin aikaa jää myös muille vapaa-ajan viettotavoille.

Sitten niistä sosiaalisista suhteista. Itse kuulun kiltaan, ja vuosien varrella olemme oppineet tuntemaan toisemme. Yleensä yhteydenpito tapahtuu tietenkin tietokoneen kautta, mutta tapaamme toisiamme ihan livenäkin silloin tällöin. Mielestäni WoWi voi olla yhtä toimiva sosiaalinen ympäristö kuin mitkä tahansa muutkin harrastukset. Enemmänkin se on kiinni lapsen omista sosiaalisista taidoista, osaako ilmaista itseään ilman kehonkieltä tarpeeksi selkeästi. Tärkeämpää lapsen kehityksen kannalta siksi olisikin huolehtia siitä, että lapsi pääsee osalliseksi monenlaisiin sosiaalisiin tilanteisiin, ettei taidot joita WoWi ei kehitä jäisi paitsioon.

Ja lopuksi vielä WoWin opettavuudesta. Mielestäni pelissä oppii englantia, sillä koko peli toimii englanniksi, eihän pelissä itsessään puhuta lyhenneslangia, vaan vain pelaajien kesken. Kyllä siinä kielitaito kummasti karttuu kun yrittää selvittää mitä pitää milloinkin tehdä. Lisäksi sivutuotteena tulee monia muitakin asioita ihan samalla tavalla kuin perinteisemmissä harrastuksissa.

Eli subjektiivinen mielipiteeni WoWista ja sen pelaamisesta on, että se on harrastus siinä missä mikä tahansa muukin, ja sellaisena se olisi hyvä pitääkin. Eli peli aika vaan reilusti rajoitetuksi, mutta antakaa lapsen kuitenkin hyvillä mielin pelata silloin kun on sen aika.

• näin on

jos siellä koneella istutaan illat pitkät. Ja näköjään älykkyydestäkin poistuu osa..

Tietenkin jos käyttö on kohtuullista, muutama ilta viikossa tjsp eikä se vähennä merkittävästi liikuntaharrastuksia/kavereiden tapaamisia, niin sen kuin, jopa suotavaa jo pelkästään sen kielitaidon takia muut edut joita täälläkin on vouhotettu.

Mutta nuoren kuuluu ennnen muuta liikkua ja harjoitella OIKEIDEN ihmisten kanssa ja ylipäänsä IHMISTEN kanssa sitä sosiaalista kanssakäymistä. (Ja opiskella)

Onhan se "normaali" elämä jo nähty. Pojat vetää kamaa kun on tylsää ja tytöt miettii ulkonäköään 5 tuntia päivässä kun joku hius on vähän vinossa. Tätä sitten kutsut sosiaaliseksi kanssakäymiseksi? Aika kuluu noiden asioiden parissa ja aivot kuihtuvat yksinkertaisiksi. Pelatessa sentään nuppi saa rasitusta jatkuvasti ja siellä korostuu ihmisen TÄRKEIN OMINAISUUS eli persoona, koska kaikki ihmiset ovat kasvottomia eikä näin ulkonäkö pääse vaikuttamaan.

Liikuntaa ei tarvitse kun max 1-2 tuntia päivässä. Ei ole sitten kummallista, jos riehuu ulkona koko yön, mutta jos pelaa säännöllisesti pelejä niin HUIJUI! ei ole ihminen enää normaali.

• sivusta seurannut
        näin on kirjoitti:

Onhan se "normaali" elämä jo nähty. Pojat vetää kamaa kun on tylsää ja tytöt miettii ulkonäköään 5 tuntia päivässä kun joku hius on vähän vinossa. Tätä sitten kutsut sosiaaliseksi kanssakäymiseksi? Aika kuluu noiden asioiden parissa ja aivot kuihtuvat yksinkertaisiksi. Pelatessa sentään nuppi saa rasitusta jatkuvasti ja siellä korostuu ihmisen TÄRKEIN OMINAISUUS eli persoona, koska kaikki ihmiset ovat kasvottomia eikä näin ulkonäkö pääse vaikuttamaan.

Liikuntaa ei tarvitse kun max 1-2 tuntia päivässä. Ei ole sitten kummallista, jos riehuu ulkona koko yön, mutta jos pelaa säännöllisesti pelejä niin HUIJUI! ei ole ihminen enää normaali.

jos pelien tiimellyksessä käsitys ulkomaailmasta muuttuu tuollaiseksi kuin sinulla! Huom! Tavalliset kersat saavat sisältöä elämäänsä muustakin kuin siitä miten tukka on, ja tavalliset kersat ei juokse öitä ulkona.. Hey tervetuloa ulos etsimään todellista elämää!!!!!!

• todellisuuteen

jos pelien tiimellyksessä käsitys ulkomaailmasta muuttuu tuollaiseksi kuin sinulla! Huom! Tavalliset kersat saavat sisältöä elämäänsä muustakin kuin siitä miten tukka on, ja tavalliset kersat ei juokse öitä ulkona.. Hey tervetuloa ulos etsimään todellista elämää!!!!!!

Et taida sitten tietää tuon taivaallista pentujesi elämästä? Siellä ne kavereiden kanssa vetää aineita minkä ehtivät ja sinä luulet niiden olevan enkeleitä. Näin niitä rikollisia syntyy maailmaan.

• sivusta seurannut
        todellisuuteen kirjoitti:

Et taida sitten tietää tuon taivaallista pentujesi elämästä? Siellä ne kavereiden kanssa vetää aineita minkä ehtivät ja sinä luulet niiden olevan enkeleitä. Näin niitä rikollisia syntyy maailmaan.

Sinähän toki tiedätkin missä lapseni viettävät aikaansa :)

• eri mieltä, taas

1. Jos omakin asenteesi on tuo että wow korvaa sosiaalisen kanssakäymisen, niin en ihmettele.

2. Jokainen sekunti, jonka vietät muualla kuin elävien, oikeiden ihmisten kanssa, on pois sosiaalisesta kanssakäymisestä. Netti tai nettipelit tai pelit tai spesifioituna wow ei korvaa minkäänlaisia livesuhteita.

Niin.
        en tiedä, huomasitko, mutta suuri osa täällä WoWia kehuneista (myös minä) ovat kaikki kanssasi yhtä mieltä siitä, että pelaaminen ilman mitään rajoituksia on pahasta, että lapsi/nuori/ihminen tarvitsee myös tervehenkistä ulkoliikuntaa ja livekontakteja lihallisiin ihmisiin (toiset pelaajat ovat myös, itse asiassa, eläviä ja oikeita), ettei koko elämää voi elää wowissa jne.
        Tuntui, ettet tätä huomannut, koska omissa vastauksissasi olit niin kovin ehdoton.

Siis itsellesi rautalangasta:

1. Kukaan ei ole väittänyt, että WoW korvaa sosiaalisen kanssakäymisen, vaan on sanottu, että WoWissa oppii myös sosiaalista kanssakäymistä (Toisin kuin tasohyppelyissä, joissa pelaaja on yksin koneen kanssa)

2. Lasten ja nuorten sosiaalinen elämä livenä keskenään, voi, ihan oikeasti, poiketa rajustikin siitä, mitä aikuiset kuvittelevat sen olevan. en nyt väitä, että lapsesi vetävät aineita heti kun katoat näköpiiristä, mutta tuntuu, ettet oikein tiedä asioiden kaikkia puolia, kun olet niin ehdottoman oikeassa.

"Netti tai nettipelit tai pelit tai spesifioituna wow ei korvaa minkäänlaisia livesuhteita."
        Minkäänlaisia on taas vahva sana. Ihmiset saavat netistä ihan oikeita ystäviä, joskus seurustelukumppaneitakin, ja joku voi peliyhteisössä kokea suurta onnistumisen ja arvostamisen tunnetta, vaikka live-elämässä olisi syrjääntynyt nörtti. Äläkä nyt sano, että senkun menisi pelaamaan jalkapalloa ja hankkisi uusia ystäviä, esim koulujen monimutkaisissa (aikuisille valitettavan usein näkymättömissä) hierarkisissa järjestelmissä ei aseman, statuksen tai ystäväpiirin vaihto aina noin vain onnistukaan.

ja vielä
        3) netissä ja WoWissa tavatut ihmiset ovat eläviä ja oikeita siellä oman koneensa äärellä.

Oletko itse mielestäsi sosiaalisissa kanssakäymisissä elävien, oikeiden ihmisten kanssa puhuessasi puhelimessa?

• etttä
        saakeli kirjoitti:

lapses ois mielummin vkl illat kaupungilla juomassa yms. riippuu tietty lapses iästä, kuinka kauan hän voi pelata, esim yli 12 vuotias saa mielestäni pelata arkisin yli tunnin ja viikonloppuisin yli 2 tuntia.
        veljeni (18v) pelaa kyseistä peliä ja on kertonut jopa ajattelevansa pelin aikana englanniksi, että kyllä se taitaa kielitaitoa kehittää.

• itsekin

olet näemmä gnome?

• asasaasadadada

Sinähän toki tiedätkin missä lapseni viettävät aikaansa :)

kun et itsekkään tiedä, jos et vahdi heitä koko aikaa.

Peleistä kun puhutaan niin yleensä otetaan esille kaikki ääripäät ja yleensä ne huonot, kuinka eräs 29 vuotias mies teki itsemurhan pelattuaan liikaa tai kuinka 8 vuotias pojasta tuli syrjäytynyt.

Eihän kun puhutaan jalkapallosta niin puhuta ikinä näistä kuolemista mitä on sattunut. Jokin aika sitten saksalainen maalivahti teki itsemurhan, hän kärsi myös epäonnistumisen pelosta tai pelaajista jotka ovat kuolleet dopingista johtuneeseen sydänkohtaukseen. Jääkiekossa venäläinen nuori pelaaja kuoli myöskin kesken pelin. muistanpa tapauksen missä maalivahti kuoli luistimen tekemään viiltoon kaulassa.. Onko se siis syy että joku on tehnyt itsemurhan/kuollut niin kieltää kyseinen harrastus, puhutteko lapsille myöskin kuinka jalkapallo on vaarallista samalailla? Epäilen.

Yleensäkin mikä tahansa urheilu on aina hyvä asia ja pelaaminen pahasta tämä on se yleinen mielikuva. Eiköhän se ole se kohtuu kaikessa. Jos harrastetaan 10 tuntia päivässä urheilua eihän sitäkään se keho kestä, tulee erilaisia kehon rasitustiloja mistä voi seurata erilaisia sairauksia.

Kavereiden kiipeillään puissa, leikitään ties minkälaisia vaarallisia leikkejä. Myöhemmällä iällä kaverusten kanssa puhutaan ja ryypätään, luuletteko oikeasti että lapset soittavat kavereiden kanssa jotain soitinta päivät pitkät tai keskustelevat politiikasta. Varmaan niitäkin löytyy, mutta kyllä niistä kyselyistäkin selviää kuinka moni on kokeillut tupakkaa, viinaa ja huumeita.

Onko pelien vika, etteivät vanhemmat osaa rajoittaa lapsiaan? Mitä jos kokeilisitte tehdä niille lapsille jonkulaisia sopimuksia nalkutuksen ja huutamisen sijasta, kuten että tunti tai kaksi liikuntaa tai/ja kotitöitä päivässä niin loppuillasta saa tehdä mitä itse haluaa. Eivät ne lapset aivottomia robotteja ole jota tarvitsee ohjailla joka asiassa, kyllä yli 12 vuotiaat lapset jo tajuaa ettei välttämättä ole parasta pelailla 8 tuntia päivässä, se on sitten eri asia että välittävätkö he siittä.

Eihän se koulun käyminenkään kuitenkaan mitään helppoa ole, eipä moni aikuinenkaan tee töiden jälkeen juurikaan mitään. Onhan se vähän ihmeellistä että kaljamaihainen isä vaatii jatkuvasti liiikkumaan vaikka itse löhöilee sohvalla ja syö makkaraa. Olkaa niille lapsille esimerkkejä ja käykää itse liikkumassa myöskin, niin se sanomakin voi mennä paremmin perille.

Itse voin sanoa wowia pelanneena, että niinpä vain sieltäkin löytyy kavereita joiden kanssa on vielä yleensä helpompi puhuakkin, kun kyseiset henkilöt eivät tunne sinua oikeassa elämässä. Ainoastaan se fyysinen olemus puuttuu, tottakai se on tärkeä juttu että lapset puhuvat myös oikeassa elämässä ihmisten takia. Nettipelit yleensä yhteisöjen takia kuitenkin voivat myös kehittää niitä sosiaalisia taitoja.

Ylisuojelevat vanhemmat vain yleensä murskaavat lapsen itsetunnon. Kun ei anneta tehdä mitään, ei ole kokemusta mistään eikä silloin voi luottaa omiin taitoihinsa. Kun ei luota omiin taitoihinsa niin ei uskalla mitään kokeilla, koska pelkää epäonnistumista.

ja se mitä tässä viestissä yritin sanoa niin liika on aina liikaa ja kohtuus kaikkeen. Ei mitään kannata tehdä liikaa, jopa liiallinen veden juominen voi tappaa. Antakaa niiden lapsien elää, virheistä oppii.

• aaseaeaeaeaeaeae
        asasaasadadada kirjoitti:

kun et itsekkään tiedä, jos et vahdi heitä koko aikaa.

Peleistä kun puhutaan niin yleensä otetaan esille kaikki ääripäät ja yleensä ne huonot, kuinka eräs 29 vuotias mies teki itsemurhan pelattuaan liikaa tai kuinka 8 vuotias pojasta tuli syrjäytynyt.

Eihän kun puhutaan jalkapallosta niin puhuta ikinä näistä kuolemista mitä on sattunut. Jokin aika sitten saksalainen maalivahti teki itsemurhan, hän kärsi myös epäonnistumisen pelosta tai pelaajista jotka ovat kuolleet dopingista johtuneeseen sydänkohtaukseen. Jääkiekossa venäläinen nuori pelaaja kuoli myöskin kesken pelin. muistanpa tapauksen missä maalivahti kuoli luistimen tekemään viiltoon kaulassa.. Onko se siis syy että joku on tehnyt itsemurhan/kuollut niin kieltää kyseinen harrastus, puhutteko lapsille myöskin kuinka jalkapallo on vaarallista samalailla? Epäilen.

Yleensäkin mikä tahansa urheilu on aina hyvä asia ja pelaaminen pahasta tämä on se yleinen mielikuva. Eiköhän se ole se kohtuu kaikessa. Jos harrastetaan 10 tuntia päivässä urheilua eihän sitäkään se keho kestä, tulee erilaisia kehon rasitustiloja mistä voi seurata erilaisia sairauksia.

Kavereiden kiipeillään puissa, leikitään ties minkälaisia vaarallisia leikkejä. Myöhemmällä iällä kaverusten kanssa puhutaan ja ryypätään, luuletteko oikeasti että lapset soittavat kavereiden kanssa jotain soitinta päivät pitkät tai keskustelevat politiikasta. Varmaan niitäkin löytyy, mutta kyllä niistä kyselyistäkin selviää kuinka moni on kokeillut tupakkaa, viinaa ja huumeita.

Onko pelien vika, etteivät vanhemmat osaa rajoittaa lapsiaan? Mitä jos kokeilisitte tehdä niille lapsille jonkulaisia sopimuksia nalkutuksen ja huutamisen sijasta, kuten että tunti tai kaksi liikuntaa tai/ja kotitöitä päivässä niin loppuillasta saa tehdä mitä itse haluaa. Eivät ne lapset aivottomia robotteja ole jota tarvitsee ohjailla joka asiassa, kyllä yli 12 vuotiaat lapset jo tajuaa ettei välttämättä ole parasta pelailla 8 tuntia päivässä, se on sitten eri asia että välittävätkö he siittä.

Eihän se koulun käyminenkään kuitenkaan mitään helppoa ole, eipä moni aikuinenkaan tee töiden jälkeen juurikaan mitään. Onhan se vähän ihmeellistä että kaljamaihainen isä vaatii jatkuvasti liiikkumaan vaikka itse löhöilee sohvalla ja syö makkaraa. Olkaa niille lapsille esimerkkejä ja käykää itse liikkumassa myöskin, niin se sanomakin voi mennä paremmin perille.

Itse voin sanoa wowia pelanneena, että niinpä vain sieltäkin löytyy kavereita joiden kanssa on vielä yleensä helpompi puhuakkin, kun kyseiset henkilöt eivät tunne sinua oikeassa elämässä. Ainoastaan se fyysinen olemus puuttuu, tottakai se on tärkeä juttu että lapset puhuvat myös oikeassa elämässä ihmisten takia. Nettipelit yleensä yhteisöjen takia kuitenkin voivat myös kehittää niitä sosiaalisia taitoja.

Ylisuojelevat vanhemmat vain yleensä murskaavat lapsen itsetunnon. Kun ei anneta tehdä mitään, ei ole kokemusta mistään eikä silloin voi luottaa omiin taitoihinsa. Kun ei luota omiin taitoihinsa niin ei uskalla mitään kokeilla, koska pelkää epäonnistumista.

ja se mitä tässä viestissä yritin sanoa niin liika on aina liikaa ja kohtuus kaikkeen. Ei mitään kannata tehdä liikaa, jopa liiallinen veden juominen voi tappaa. Antakaa niiden lapsien elää, virheistä oppii.

Tietynlainen tasapaino elämään se on hyvä. rentoutumista, urheilua, kotitöitä ja lepoa, pitää mielen virkeänä. Tällöin se lapsi voi vähän pelatakkin, eikä se silloin aiheuta mitään terveyshaittoja.

• on pop

Kuinka suuri on poikasi tietotekniikan osaamisen taso? Entä omasi?

On muutama homma, mitä voit kokeilla valitsemassasi järjestyksessä. Osa toimii paremmin kuin toiset..

Laita koneen asetukset kuntoon, eli siis palomuuri blokkii WoW:in esim. tiettyinä aikoina. Ja asetuksia ei voi tietenkään muuttaa kuin järjestelmänvalvoja, ja sinulla on järjestelmänvalvojan salasana.

Tämä toimii, toinen hyvä ja toimiva tapa on ystävämme verkkojohto. Piuha irti ja piiloon. Kun alkaa näyttää siltä, että pelaaminen olisi järkevissä rajoissa, anna piuha takaisin. Toista tarvittaessa.

Oletan, että maksat jäsenmaksun. Jätä maksamatta. Toimii ihan kivasti.

Tietokoneen lukitseminen järjestelmänvalvojana on myös asenteikas ratkaisu.

• Meidän mutsi on maikka

Kyllä sen verran täytyy vanhemmillakin olla tietämystä tietotekniikasta, että osaavat määritellä itsensä pääkäyttäjäksi ja estää ei toivottujen sivujen käytön. Meillä riitti yksi ainoa uhkaus ja sopuun päästiin.

• wow on perseest

kyl tommosii rajottimii jostaa löyty.ei kannata antaa kakrujen pelaa.jää paha addiktio ja menee koulut pilalle.puhun omasta kokemuksesta

• anon sitä

no sanot lapselles että nyt riitti tältä päivältä ja laitat koneen kiinni.

• Siinäpä se

nih!

• Tämmöistä täällä..

Täälläpäin oli pojat pelannu liikaa gta:ta ja menneet uhitteleen kaupan kassaneidille aidonnäköinen kuulapyssy apunaan! Sällit 15 v. Täytyy olla melko idiootteja,kun eivät siinä iässä tajua mikä on väärin ja mikä ei. Tuli pojilla äitiä ikävä kun myyjä oli soittanut poliisit pentujen perään. Ihan oikein.

• eri mieltä

Millainen vanhempi olet, kun annat alaikäisten lastesi pelata GTA:ta? Annatko niiden myös katsella pornoa ja splatterimurha-elokuvia? Ostat heille tupakkaa, huumeita ja viinaa?

Peleissä on ikärajasuositukset, ja kaikissa, kaikissa GTA:ta käsitelleissä artikkeleissa tai tv-spoteissa, mitä minulle on tullut vastaan, on todettu, että vaikka Gta on hyvä peli, se EI MISSÄÄN NIMESSÄ SOVELLU ALAIKÄISILLE.

Olet todella vastuuton, tyhmä ja huono kasvattaja, jos et yhtään tajua kontrolloida tai seurata, mitä lapsesi pelaavat. Pelikotelossa pitäisi olla näkyvillä ikärajasuositus, katso siitä!

Pelit ovat kuin tv-ohjelmat, on koulu tv-tä, luontodokumentteja, piirrettyjä ja lastenohjelmia, mutta on myös väkivaltapornoa ja kauhua. Järki käteen!

• esko-A
        eri mieltä kirjoitti:

Millainen vanhempi olet, kun annat alaikäisten lastesi pelata GTA:ta? Annatko niiden myös katsella pornoa ja splatterimurha-elokuvia? Ostat heille tupakkaa, huumeita ja viinaa?

Peleissä on ikärajasuositukset, ja kaikissa, kaikissa GTA:ta käsitelleissä artikkeleissa tai tv-spoteissa, mitä minulle on tullut vastaan, on todettu, että vaikka Gta on hyvä peli, se EI MISSÄÄN NIMESSÄ SOVELLU ALAIKÄISILLE.

Olet todella vastuuton, tyhmä ja huono kasvattaja, jos et yhtään tajua kontrolloida tai seurata, mitä lapsesi pelaavat. Pelikotelossa pitäisi olla näkyvillä ikärajasuositus, katso siitä!

Pelit ovat kuin tv-ohjelmat, on koulu tv-tä, luontodokumentteja, piirrettyjä ja lastenohjelmia, mutta on myös väkivaltapornoa ja kauhua. Järki käteen!

mitä varte muka GTA pitää olla k-18...täytän kohta 14 ja oon pelannu kaikki 3-d gtat läpi(jotkailmestynyps2). on näitä tullu pelattua, mutta mitä iloa on semmosista peleistä joissa ei tapahdu mitään? sitäpaitsi GTA on kaikkea muuta kuin pelkkää mättöö... on siinä semmosiakin tehtäviä mitkä voi tämmöne tavalline pulliainenki tehä ... esim. kasvata lihakses 3 kertaa isommaks tai että opettele pidättämään hengitystäs pidempään. mun mielestä semmonen vanhempi on PERSEESTÄ, joka kontrolloi nuoren elämää ihan liikaa, eikä se tarkoita sitä, että jos annat esim. poikasi pelata GTA:ta, että tarjoat hänelle samantien viinaa, huumeita ja tupakkaa! GTA:ssahan et edes voi ostaa päihteitä(kyllämätiedän;j). ittestäni ei oo tullu yhtään hirveempi tyyppi vaikka pelaankin joskus oikein kunnolla. kavereilla käyn nyk. ahkerammin ku ennen ja niin päin pois. ittestäni on tullut paljon sosiaalisempi viime-aikoina ... joskus 6. luokalla olin kunnon addikti joka istui vaan himassa pelaamassa mahansa kanssa.. nyt mul on melkei yhtä iso hauis ku mun isällä ja päkki näkyy :9... ollaan kaverin kanssa karatessa jonka alotin kun lopetin fudiksen joku viis vuot sitte vissii tai jotaaai... ittelläni ei oo minkäänlaisia oireita tullu pelien kautta. sitäpaitsi kannattaa pelata. siinä oppii tosi hyvin englantia, italiaa, ranskaa ja enspanjaa jos osaa niitä ensin vähäsen, koska useimmissa peleissä nämä ovat valikon kielinä.

nih...että mene sinä vaa kuule sinne mistä oot tullukkin ..toiselta puolelta;d.. ja anna lapses vaa pelata niitä pelejä mitä hän haluaa äläkä kontrolloi liikaa muuten se pistää välit poikki heti ku lentää pesästä...jos sulla ny niitä on.

PS. mitä varte tuut tänne horisemaa GTA:sta...?!?!?!?!?! täähän on WOW:in lisä-osa palsta ... (voijeesus) ... opettele samalla lukemaan jookos ja mee jonnekkin aikuisten valitus palstalle selittämään ... hushus ...:)

• esko-A
        esko-A kirjoitti:

mitä varte muka GTA pitää olla k-18...täytän kohta 14 ja oon pelannu kaikki 3-d gtat läpi(jotkailmestynyps2). on näitä tullu pelattua, mutta mitä iloa on semmosista peleistä joissa ei tapahdu mitään? sitäpaitsi GTA on kaikkea muuta kuin pelkkää mättöö... on siinä semmosiakin tehtäviä mitkä voi tämmöne tavalline pulliainenki tehä ... esim. kasvata lihakses 3 kertaa isommaks tai että opettele pidättämään hengitystäs pidempään. mun mielestä semmonen vanhempi on PERSEESTÄ, joka kontrolloi nuoren elämää ihan liikaa, eikä se tarkoita sitä, että jos annat esim. poikasi pelata GTA:ta, että tarjoat hänelle samantien viinaa, huumeita ja tupakkaa! GTA:ssahan et edes voi ostaa päihteitä(kyllämätiedän;j). ittestäni ei oo tullu yhtään hirveempi tyyppi vaikka pelaankin joskus oikein kunnolla. kavereilla käyn nyk. ahkerammin ku ennen ja niin päin pois. ittestäni on tullut paljon sosiaalisempi viime-aikoina ... joskus 6. luokalla olin kunnon addikti joka istui vaan himassa pelaamassa mahansa kanssa.. nyt mul on melkei yhtä iso hauis ku mun isällä ja päkki näkyy :9... ollaan kaverin kanssa karatessa jonka alotin kun lopetin fudiksen joku viis vuot sitte vissii tai jotaaai... ittelläni ei oo minkäänlaisia oireita tullu pelien kautta. sitäpaitsi kannattaa pelata. siinä oppii tosi hyvin englantia, italiaa, ranskaa ja enspanjaa jos osaa niitä ensin vähäsen, koska useimmissa peleissä nämä ovat valikon kielinä.

nih...että mene sinä vaa kuule sinne mistä oot tullukkin ..toiselta puolelta;d.. ja anna lapses vaa pelata niitä pelejä mitä hän haluaa äläkä kontrolloi liikaa muuten se pistää välit poikki heti ku lentää pesästä...jos sulla ny niitä on.

PS. mitä varte tuut tänne horisemaa GTA:sta...?!?!?!?!?! täähän on WOW:in lisä-osa palsta ... (voijeesus) ... opettele samalla lukemaan jookos ja mee jonnekkin aikuisten valitus palstalle selittämään ... hushus ...:)

nii ja sitäpaitsi GTA: Vice City onki pahempi ku San Andreas koska sanin eurooppalaisessa versiossa ei ole pornoa(uudempiversio:SanAndreas)
        tosin jenkki-versiossa on kuulemma kaverin mukaa vaik mink näköst 'toimintaa' ... Vice:ssä pääsetkin porno-tehtaan pomoks yhessä vaiheessa jos mä oikeen muistan ... mut kuitenki menes toiselle palstalle ...hushus...

• 0wn3d
        eri mieltä kirjoitti:

101 1337

• salliva-.-.-.-
        eri mieltä kirjoitti:

Porno on sikäli vaan hyvää. Opiipahan poikas tunteen paikat ja näyttää mitä haluu. Semmonen kaappihomo siitä tulee, jos pornon kiellät... Ja kyllä se sitä aikam varmasti kattoo muutenkin koneella kun vanhemmat on ulkona, että silleen...

• että semmosta

Haluat sitten, että pentusi etsii "normaalin" harrastuksen, johon kuuluu kaupungilla riehuminen ja pullo kädessä, sätkä huulessa ja ruisku suonessa? Ei siinä oo ikinä mitään epänormaalia jos pentu luuraa ulkona vaikka 8 tuntia päivässä kunhan ei pelaa kun max 2 tuntia per päivä tai joillakin max 1 tunti päivässä.

Tiedoksi vielä että WoW on sellainen peli joka VAATII paljon pelaamista, että siinä saa tehtyä jotain järkevää myöhemmässä vaiheessa. Ei ihme, jos pentu alkaa kitistä.

• Durahn7777

On huvittavaa lukea miten aikusemmasta päästä olevat ihmiset kirjoittelevat näin typeriä.
      Kovin moni ei ole nähnyt peliä lainkaan tai vain vilaukselta.(juuri tylsimmän ja typerimmän tilanteen kohdalla)
      Verkkoroolipelit ovat hyvä keino kommunikoida ja pitää hauskaa satojen ihmisten kanssa ympäri maailmaa.
      Esim WOW:issakin oppii englantia todella helposti, enkä tarkoita niitä lol ja omg lyhenteitä vaan todellista vuorovaikutusta, kaupankäyntiä, suunnitelua ym.
      Ne jotka väittävät, ettei kaverit wowissa ole oikeita, eivät ole vielä käsittäneet internetin antamia mahdollisuuksia lainkaan vaan yksinkertaisesti kieltävät uuden metodin, koska osaavat itse vain vanhan.
      Itse omaan monia ystäviä niin verkkopelejen kuin foorumeidenkin kautta ja olen tavannut kyseisiä henkilöitä myöhemmin myös tosielämässä.
      peli myös opettaa organisoinnin kanssa, koska killan ja/tai klaanin pyöritys ja osanaoleminen vastaa suurilta osin oikean yhdistyksen toimintaa niin käytetyn ajan, neuvottelu taitojen, organiointikykyjen kuin myös rahatalouden hoidon kanssa, peruskommunikaatiota ja kompromisointia unohtamatta.

Ketjun aloittajalle sen verran että WOW:in sivuilta löytyy tarvittavien rajoitteiden ohjeet ym.
      Aikaa voi antaa pelaamiseen lapselle enemmänkin, KUNHAN LÄKSYT JA KOTITYÖT TULEE SILTI TEHTYÄ KUNNOLLA.
      Täytyy muistaa että ropettamisen vastapainoksi täytyy saada jonkinlaista liikuntaa, vaikka sillä houkuttimella että mitä enemmän on ulkona ja liikkuu sen mukaan saa myös peliaikaa.

Omasta mielestäni WOW ei ole parhaimpia ropeja mitä löytyy, esim monet japanilaiset ropet kuten FF-online(ym FF:ät), Tales of-sarja ja baten kaitos ovat paljon mielekkäämpiä.

• sivusta seurannut

että jos on tarpeeksi ulkona, tarpeeksi kavereiden kanssa ihan oikeastikin, eikä koulu kärsi, niin mikäs siinä, sen kun wowwittaa. Tässä oli vain välissä sellaisia kommentteja, ettei muuta elämässä tarvitse kuin pelata, se kehittää lasta tasapuolisesti ja riittävästi kaikilla elämän osa-alueilla. Niihin puutuin minä.

• asarwar.

että jos on tarpeeksi ulkona, tarpeeksi kavereiden kanssa ihan oikeastikin, eikä koulu kärsi, niin mikäs siinä, sen kun wowwittaa. Tässä oli vain välissä sellaisia kommentteja, ettei muuta elämässä tarvitse kuin pelata, se kehittää lasta tasapuolisesti ja riittävästi kaikilla elämän osa-alueilla. Niihin puutuin minä.

Itselläni on lähemmäksi 9 keskiarvo, käyn kuntosalilla, on kavereita ja silti pelaan WoWia. Kaikki on siitä kiinni osaako lapsi kontroloida pelaamistaa. Itse olen huomannut ettei kaikki sosialiiset kontaktit ole hyvästä, en ehkä ole suosituin ihminen koulussa, mutten myöskään ryyppä kylällä viikonloppuisin.

• asasasasasasaas

Nyt tuli semmoista asiatekstiä tännekkin.

• Meilläkin Wow..

Heips =)

Itse en ole rajoittanut tarkoituksella, mutta jäi maksamatta ja nyt en ole saanut maksettua sitä Visa-elektronilla, vaikka kaiken olen tehnyt oikein. Kolme yritystä maksaa peli ja jos ei jostain syystä onnistu, niin seuraavan kerran voi yrittää vasta 24 tunnin kuluttua. Jos yrittää aikaisemmin, niin kortti sulkeutuu kolmeksi vrk:ksi..
      Näin on meillä pakosta rajoittunut.

Wowissa on kyllä ainakin yksi hyvä puoli ja se on, että lapset oppivat englannin kielen todella nopeasti, ainakin meillä =).
      Muuten koko peli on silkkaa rahastusta ja peestä..

• ilmaisservuilla,

Pelatkaa ilmaisservuilla. Okei, joskus sukkaa aika iloisesti, mutta muuten on jees. Ei ainakaan maksa mitään. Katsokaa http://www.wowstatus.net

• mötcryy

"Silkkaa rahastusta"?

Kannattaisi ihan niinkuin prioriteettilistan ensimmäisenä asiana vähän kattoo tietoa että mistä asiasta sitä tänään mennäänkään aukomaan päätänsä.

Painu sinne kukkahattusetä(täti?)

• syntikoneet murskaksi

Tämä kyseinen peli on yksi viimeisimmistä esimerkeistä siitä kuinka Saatana houkuttelee lapsia valtakuntaansa pelien välityksellä.

Peliin tutustuminen saattaisi olla järkytys useammallekin vanhemmalle, mikäli lasten henkinen hyvinvointi ja mielenterveys heitä vähääkään kiinnostaisi. Syytä onkin kysyä: Haluaisitko oman jälkikasvusi harjoittelevan murhaamista, ryöstämistä, verenhimoisten pakanajumalien palvontaa ja sieluja syövän velhous-opin harjoittamista? Kyseisenlaiset pelit vahingoittavat lapsen moraalimaailmaa ja normaalia henkistä kasvua, sillä niissä keskitytään normalisoimaan tekoja, joita sivistynyt yhteiskunta ei voi hyväksyä. Et kai tyrkyttäisi pornoakaan pikkulapselle? Kun lapsi on tietokonepelien maailmassa ryöstänyt ja murhannut satoja, ellei tuhansia kertoja, niin silloin se koulutoverin kukkaron näpistäminen tai ikävän pikkuveljen tyrkkääminen auton eteen ei tunnu enää niin pahalta.

Juuri tällä tavoin pelit turmelevat lasten sydämet, ja valmistelevat heitä todellisiin rikoksiin ja synnin syöksykierteeseen.

Ainoa oikea keino on valvoa MITÄ pelejä pelataan, kuin kuinka paljon niitä pelataan. Tietenkin lasta vahingoittavien pelien vahingoittavuus korostuu, mitä pidenpään niitä kerralla pelataan.

• sivusta seurannut

mielikuvitusmaailma on asia aivan erikseen. Normaali skidi kyllä ymmärtää mikä on mielikuvitusta ja mikä ei. Paitsi tietenkin jos kotonakin tuputetaan kaiken valtakunnan henkimaailman olentoja, kuten jeesuksia yms, niin ei ole ihme jos mielikuvitusmaailman ja todellisen rajat hämärtyvät.

• nähtävissä

mielikuvitusmaailma on asia aivan erikseen. Normaali skidi kyllä ymmärtää mikä on mielikuvitusta ja mikä ei. Paitsi tietenkin jos kotonakin tuputetaan kaiken valtakunnan henkimaailman olentoja, kuten jeesuksia yms, niin ei ole ihme jos mielikuvitusmaailman ja todellisen rajat hämärtyvät.

Koska nykymaailmassa aikuiset riistävät lapsiltaan mahdollisuuden Jeesuksen eheyttävään voimaan, ja sensijaan tuputtavat tupakkaa, alkoholia ja huumeita (ja tietokonepelejä) niin ei ole minkäänlainen yllätys että lasten mielenterveyden häiriöt ja itsemurhat ovat jo pitkään olleet huimassa kasvussa. Tämä korreloi aivan täysin yksiin yhteiskunnan maallistumisen ja raa'istumisen kanssa. Valtion hallinto ja teollisuuspiirit myös tukevat tätä halutessaan lapset koulun penkille jo 6-vuotiaina (tulevaisuudessa ehkä jo nuorempinakin) sekä myös kouluopetuksen supistuksilla joilla pyritään siihen, ettei koulussa opetettaisi kuin se välttämätön joka työn tekemiseen vaaditaan. Valtiojohto ei nimittäin näe enää kouluja perustietämyksen ja sivistyksen vaalijoina, vaan pelkkinä työväestön tuotantolaitoksina. Tässä tavoitteessa myös on karkoitettu Jeesus koululaitokesta.

• uskontosi kuolee!
        nähtävissä kirjoitti:

Koska nykymaailmassa aikuiset riistävät lapsiltaan mahdollisuuden Jeesuksen eheyttävään voimaan, ja sensijaan tuputtavat tupakkaa, alkoholia ja huumeita (ja tietokonepelejä) niin ei ole minkäänlainen yllätys että lasten mielenterveyden häiriöt ja itsemurhat ovat jo pitkään olleet huimassa kasvussa. Tämä korreloi aivan täysin yksiin yhteiskunnan maallistumisen ja raa'istumisen kanssa. Valtion hallinto ja teollisuuspiirit myös tukevat tätä halutessaan lapset koulun penkille jo 6-vuotiaina (tulevaisuudessa ehkä jo nuorempinakin) sekä myös kouluopetuksen supistuksilla joilla pyritään siihen, ettei koulussa opetettaisi kuin se välttämätön joka työn tekemiseen vaaditaan. Valtiojohto ei nimittäin näe enää kouluja perustietämyksen ja sivistyksen vaalijoina, vaan pelkkinä työväestön tuotantolaitoksina. Tässä tavoitteessa myös on karkoitettu Jeesus koululaitokesta.

Sinun mielikuvitus jeesuksesi ei suinkaan ole ainoa tapa pitää ihmisiä kurissa. Maailmassa on lukuisia uskontoja, jotka toimivat samalla tavalla. Ehkäpä Islam taitaa olla se kaikista kurinalaisin kuitenkin.

• Durahn7777

Aina uskovaiset turvautuvat samaan kikkaan.
        "saatana on keksinyt asia X:n synnin levittämiseen".
        Elokuvista, tvstä ja sarjakuvista sanottiin samaa kun ne ilmestyivät aikanaan ja eipä silti maailma mitenkään mädemmäksi ole muuttunut, ainakaan niiden vaikutuksesta.
        Tietääkö, joku esimerkiksi 80-luvulla kohua nostaneesta helluntaisnuorten levittämästä kasetista jossa väitettiin miten rock-musiikki oli saatanasta.
        Rock muusiikkia on ollut jo 20 vuotta siitä ja ei maailma ole helvetiksi muutunut.

tiesittekö että aikanaan paavi tuomitsi katulamput ja rokotteet jumalan vastaiseksi??

• XD vittu mitä juttuu

et oo edes osannu warcraftin nimee oikeen kirjottaa... voi lol... on siinäkin yks... ja mitä vittuu tää "Saatana houkuttelee lapsia valtakuntaansa pelien välityksellä" siis voi kek... ja siks toisekseen, mistä sie löydät WoWista verenhimoisen pakanajumalan palvojan siis ei NPC (Non player computer) vaan oikean pelaajan? sen miekin haluan tietää...

• real priest

Et taida tuntea lainkaan Wowia kun olet noin kapeakatseinen. Wowissa on perinteinen hyvä-paha asetelma, samankaltainen kuin perinteisissä saduissa. Mitä mieltä olet esim.Narniasta? Siinäpä vasta kammottavia paholaisia! Ja teokset on kirjoittanut tunnettu kristitty C.S. Lewis. Jopa Aslania on verrattu Kristukseen! Ei kaikki Wowissa ole pahalla puolella. Itselläni on pelihahmona pyhä pappi, joka käyttää ainoastaan "hyvää" voimaa. Mielestäni tämä sopi mainiosti minulle, teologille, joka pelailen Wowia 13-vuotiaan poikani kanssa, enkä lakkaa ihmettelemästä kuinka hienosti ja laadukkaasti tämä peli on toteutettu.

• Durahn7777
        real priest kirjoitti:

Et taida tuntea lainkaan Wowia kun olet noin kapeakatseinen. Wowissa on perinteinen hyvä-paha asetelma, samankaltainen kuin perinteisissä saduissa. Mitä mieltä olet esim.Narniasta? Siinäpä vasta kammottavia paholaisia! Ja teokset on kirjoittanut tunnettu kristitty C.S. Lewis. Jopa Aslania on verrattu Kristukseen! Ei kaikki Wowissa ole pahalla puolella. Itselläni on pelihahmona pyhä pappi, joka käyttää ainoastaan "hyvää" voimaa. Mielestäni tämä sopi mainiosti minulle, teologille, joka pelailen Wowia 13-vuotiaan poikani kanssa, enkä lakkaa ihmettelemästä kuinka hienosti ja laadukkaasti tämä peli on toteutettu.

Väitätkö, että luontoa rakastavat taurenit, katkeran kohtalon kokeneet undeadit, ihmisten lähes sukupuuttoon tappamat Trollit ja pohjimilttaan rauhaa rakastavat Örkit ovat pahoja!?!?!?

• vitun pässi saatana
        XD vittu mitä juttuu kirjoitti:

et oo edes osannu warcraftin nimee oikeen kirjottaa... voi lol... on siinäkin yks... ja mitä vittuu tää "Saatana houkuttelee lapsia valtakuntaansa pelien välityksellä" siis voi kek... ja siks toisekseen, mistä sie löydät WoWista verenhimoisen pakanajumalan palvojan siis ei NPC (Non player computer) vaan oikean pelaajan? sen miekin haluan tietää...

"et oo edes osannu warcraftin nimee oikeen kirjottaa..."

REPS! Non player computer??!!!oneoneone ei jumalauta. :D

• real priest
        Durahn7777 kirjoitti:

Väitätkö, että luontoa rakastavat taurenit, katkeran kohtalon kokeneet undeadit, ihmisten lähes sukupuuttoon tappamat Trollit ja pohjimilttaan rauhaa rakastavat Örkit ovat pahoja!?!?!?

Kirjoitin edellisen postaukseni tyypille, joka ei Wowia ymmärrä lainkaan, vaan väittää sen kokonaisuudessaan edustavan"pimeitä voimia". Jännite hyvän ja pahan välillä on tunnettu kaikissa kulttuureissa ja saa ihmisten mielikuvitukset liikkeelle. Mutta pitää varmaan paikkaansa, että taureenit ovat pahoja vastapuolen pelaajan mielestä, ja holy priestkin muuttuu "pahaksi" taureenin silmissä, kun se on healannut taureenin kimppuun hyökänneen vastustajan jotta vastustaja voi tehdä ratkaisevan iskun ja taureen joutuu hautuumaalle...

• Radix Lecti

tulet tänne hupattamaan jostain jeesuksesta ja pakanajumalista ja sieluja syövästä velhous-opista, no annat ainaki hyvät naurut. ei normaaleilla kersoilla todellisuus ja pelimaailma mee sekasin ainakaan mitä itse olen omasta takaa huomannu (olen itsekkin pelaillu pelejä mutta en wowia, mutta monet kaverit pelaa wowia eikä ne sen kummempia oo ku normaalit ihmisetkään).

• mötcryy

Ei hitto :DDD
        ei voi mitenkää lopettaa tälle nauramista :D
        Katoin et oli joku läppä mut vissii iha tosissaa laitettu.

Mut ei mitää löytyyhän näitä himouskovaisiaki.

NO RELIGION - NO WAR

• viestissssssas

oli todella naurettavam, tutustuisit peliin ensin. Tietysti on tuollaisia mielipiteitä, mutta onko rosvo ja poliisi leikkikin syntistä puuhaa? Kukaan täysijärkinen WoWin pelaaja ei tyrkkäisi ketään auton alle. Jos pelissä hankitaan tavaraa itselleen että voisi porukalla mennä tappamaan pääpahista joka tappaa kymmeniä tuhansia pelin viattomia tuosta vaan. Onko tämä pahasta? Ensiksi, tämä peli on todella kesy muhin peleihin verrattuna. Veri ei roisku jne. Itse pelaan varjopappia, painan nappuloita ja pistän kirouksen viholliseen joka yrittää tappaa minut. Pelin on todella harmiton ellei lapsi ole jotenkin henkisesti jälkeenjäänyt. Pelissä pyritään etsimään muita pelaajia tappamaan tämän pelimaailman tuhoajia.

• sasasasasaasas
        real priest kirjoitti:

Raamatussa esiintyy pahuutta, murhia, salaliittoja, ihmisten teloittamista, tauteja, niin pahoja ihmisiä että jumala joutuu hukuttamaan kaikki jne. Pitäisikö siis vanhempien myös kieltää raamattu, kyllä jos pelit kielletään samalla periaatteella. Uskovaisten kannattaisi näköjään itsekkin tutustua siihen hyvän elämän opukseensa.

• ja kunnolla

Anna kakarallesi tuntumaa keskiajan tosimeiningistä. Tarpaise konetta kirveellä ja polta se ulkona roviolla. Tehoaa aina.

• arthtrj

minun veljenikin pelaa wowia aika paljon. tähän peliinhän pitää ostaa peliaikaa erikseen, ja 60 päivän pelikortti maksaa jotain 10-20 euroa, luulisin. eli jos peliaikaa ei osteta, niin peliä ei pysty pelaamaankaan. omankin kokemukseni pohjalta olen pannut merkille että nykyään on useita hyvinkin addiktiivisia internet pelejä, useimmat niistä juuri wow:in kaltaisia roolipelejä tai ensimmäisen persoonan ammuntaa kuten esimerkiksi counter strike. ennen pelasin lähes koko ajan kun vain sattui olemaan vapaa-aikaa. nykyään vietän enemmän aikaa kavereiden kanssa ja kuuntelen musiikkia. hillitön pelaaminen saattaa olla myös pelkkä ohimenevä ilmiö, joka sitten katoaa iän myötä. toki kannattaa myös kannustaa poikaa mahdollisissa muissa harrastuksissa tai saada hänet innostumaan jostain. liikunnalliset ja musiikilliset harrastukset ovat mielestäni hyvää ajanvietettä, ja pelaaminenkin myös kunhan koneen äärestä pääsee joskus poiskin.

• Tiedättekö?

Mielestäni olen kyseisestä pelistä oppinut paljon englanninkieltä. Vanhemmat luulevat, että lapset pelaa siellä tietokoneensa kanssa. Itse pelaan ihmisten kanssa. Ennenkuin alatte muksuille puskemaan sääntöjä, koettakaa tutustua miltä heistä tuntuu olla siellä. Se, jos harhaluuloihin piiloudutte ja yritätte kontrolloida lapsia keksien 1 tunnin sääntöjä, kertoo miten heikkoja olette.

Moni teini-ikäinen nuori käyttää huumeita, juo säännöllisesti. Valehtelee erittäin hyvin vanhemille, jotka antavat 10 euroa että lapsi pääsee "leffaan". Ette tiedä omista lapsista mitään. Pelit eivät ole tapa lapsen piiloutua jotain, se on heille lähinnä ajanviete. Kyseinen peli sisältää ominaisuuksia, jotka saattaa laittaa lapsen/nuoren ja jopa konkarinkin istumaan paljon koneella. Ei ne säännöt mitään auta, lapsenne pelaa kaverilla samaa peliä ja tulee sitten kaverinsa kanssa tunniksi kotio.

Kukin tyylillään ja näitä juttuja kun luin. Aloin siunaamaan ja kiittämään jumalaa, olen saanut vanhemmat, jotka antaa minulle vapautta, mutta rakastavat. Kunnioittavat ja luottavat minuun. Antavat tehdä päätöksiä kohtuudenrajoissa.
        Kyllä lapsen pelaaminen menee yli, jos 10 vuotias takoo aamusta aamuyöhön, sitä en kiellä. Mutta miksi osoitatte lapsillenne olemattomia teorioita, joihin ette itse uskoisi?

• Nimetön
        Tiedättekö? kirjoitti:

Mielestäni olen kyseisestä pelistä oppinut paljon englanninkieltä. Vanhemmat luulevat, että lapset pelaa siellä tietokoneensa kanssa. Itse pelaan ihmisten kanssa. Ennenkuin alatte muksuille puskemaan sääntöjä, koettakaa tutustua miltä heistä tuntuu olla siellä. Se, jos harhaluuloihin piiloudutte ja yritätte kontrolloida lapsia keksien 1 tunnin sääntöjä, kertoo miten heikkoja olette.

Moni teini-ikäinen nuori käyttää huumeita, juo säännöllisesti. Valehtelee erittäin hyvin vanhemille, jotka antavat 10 euroa että lapsi pääsee "leffaan". Ette tiedä omista lapsista mitään. Pelit eivät ole tapa lapsen piiloutua jotain, se on heille lähinnä ajanviete. Kyseinen peli sisältää ominaisuuksia, jotka saattaa laittaa lapsen/nuoren ja jopa konkarinkin istumaan paljon koneella. Ei ne säännöt mitään auta, lapsenne pelaa kaverilla samaa peliä ja tulee sitten kaverinsa kanssa tunniksi kotio.

Kukin tyylillään ja näitä juttuja kun luin. Aloin siunaamaan ja kiittämään jumalaa, olen saanut vanhemmat, jotka antaa minulle vapautta, mutta rakastavat. Kunnioittavat ja luottavat minuun. Antavat tehdä päätöksiä kohtuudenrajoissa.
        Kyllä lapsen pelaaminen menee yli, jos 10 vuotias takoo aamusta aamuyöhön, sitä en kiellä. Mutta miksi osoitatte lapsillenne olemattomia teorioita, joihin ette itse uskoisi?

paremmin ei olisi voinut asiaa sanoa. tuo on ihan totta.

• Nimetön
        Tiedättekö? kirjoitti:

Ja mäkin oon oppinut tosi paljon englantia netissä pelatessani.

• löytyi vihdoinkin
        Tiedättekö? kirjoitti:

ei voi todeta tähän muuta kuin KOHTUUS.

tapaus a) kaverille koulu on elämä (ottamatta kantaa syihin). Ainoa mitä mahtuu mieleen on koulu, koulu, koulu... itku tulee jos kokeesta ei tule 10 ja maailma sortuu jos todistuksessa ei ole 10. Lukio läpi kahdessa vuodessa, 8 laudaturia ja hyvältä näyttää??

vaan mites kävi:
        toinen koitti jatko-opintoja, mikään ei tuntunut hyvältä, ei valmistunut mihinkään ammattiin ja istuu nyt (ikä 26v) kaupan kassassa.

toinen samaa tasoa oleva tapaus valmistu sentään vielä ammattiin, mutta ei työpaikalla tullut toimeen kenenkään kanssa. Vaihdettiin työtehtävää pari kertaa ja sai viimein homman, jossa ei tarvi puhua kenellekkään. Riittää että naputtaa konetta vimmatusti.

jatketaan tapauksella b)

kaveri innostu punttaamisesta joskus 15-kesäsenä. Käytiin yhessäkin salilla alkuun 2-3 kertaa viikossa. Meni jonkin aikaa niin kaveri ei paljon muuta tehnykkään ku punttas. Olin varmaan toista vuotta lukiossa kun kaveri tuskasteli että tulokset ei nouse. Meni ehken puoli vuotta kun näin taas kaveria. Kerto saaneensa hyviä neuvoja ja tulokset lähtenyt nousuun (penkki kait jonku 30-40 kiloa vanhasta 120 tuloksesta ), ja ulkonäkö oli sitä luokkaa etten epäillyt kyllä hetkeäkään. Tais vinkit liittyä johonkin muuhun kuin treenaamiseen.

(joku tuosta viimeisestä lauseesta arvatenkin aloittaa mussuttamisen, mutta kukin arvailkoon tykönään. Väitänpä vaan että muutokset kaverissa tulosten kanssa puhuu omaa kielttään)

ja miten kävi: ampu itsensä 2005

ja tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka ihan omastakin tuttavapiiristä kerätyillä havainnoilla.

Mutta palatakseni asian ytimeen: mikä hyvänsä asia, uskonnosta kehonkulttuuriin, on kohtuuttomuuksiin vietynä pahasta.
        Jos koko elämä pyörii yhden ja ainoan asian ympärillä, niin ei siitä mitään hyvää seuraa. Varsinkin lapsille ja nuorille monipuolista liikuntaa, jotta motoriikka, keuhkot, sydän jne. tulevat sellaiseen kuntoon, että on vanhempana mitä ylläpitää.

Mutta tästä ei myöskään pidä sulkea pois tietokonetta. Fakta on se, että monella alalla ei nykyään tule toimeen ilman tietokoneen käyttötaitoja ja internetkin tarjoaa kiistattomia hyötyjä. Pelaaminen taas on viriketoiminta siinä missä mikä hyvänsä muukin ja kuten mainittua, edistää osaltaan oppimista.

• vanha konna
        Tiedättekö? kirjoitti:

kyllä olen samaa mieltä tästä asiasta

• vanha konna
        vanha konna kirjoitti:

kyllä olen samaa mieltä tästä asiasta

nii sry

• yksinäinen poika

Lopetin koulun wowin takia ja mukavaa on ollut.
      Olen tehny päivärutiinit wowin pelaamiseén. Jäbäni muuten rank3 warrior horde.. :DD
      Rakastan wowia ja siksi muulla ei ole väliä

• NYT TULI LOPPU!!!!

"WARNING!! Yöllä väsyneenä kirjoitettu, oli siis kiinnostava aihe."No minäpäs lopetan tämän palstan tähän. "Jos sopii" Tämä aihe on koluttu jo läpi. Ja tähän ei pitäisi sekoittaa mitään uskon asioita jn. Jotkut ei usko, jotkut uskoo. Ja mitä aikuisten pelaamiseen tulee niin tekeekö aikuiselle pahaa pelata 5h per päivä, entä lapsi? Minä pelaan 5 tai 6 tuntia päivässä."Wowin lisäksi muita" Ja englantiakin olen oppinut. Olen 13v ja minulla on paljon saksalaisella serverilläni ystäviä. "Peli ystävien lisäksi vähän läheisempiäkin." Olen jopa keskustellut Teamspeak 2 ohjelmalle niille. Tätä aihetta liioitellaan liikaa. Lapsi ei lihoa jos pelaa, lapsi lihoaa kun syö! "pelatessaan paljon".Itse sitten käytän vain lyhenteitä: hehe,hihi,k,kk,ja lol. Te "huolestuneet äidit" tiedättekö mitä? Olen pelannut Gta 3;sta,san adreas,jn, wowia. Onko minun elämä pilalla??? Ihan terve olen, todistus normaali. "vaikka en mikään super_sport olekkaan" En käytä huumeita :-) Enkä viina jn. Enkä katso pornoa. JOS LAPSI ON TEHNYT JOTAIN:uhkailee aseella kassa miestä,naista, tämä johtuu joko 1:Kasvatista 2:olenSiitä että hänellä on vilkas mieli kuvitus, ja muuten vähän onglemia,masennusta jn. Minä aivan normaali vaikka pelaan aika paljon. PS:Kaikki wow kaverini on jotain 26V.
        JA SINÄ ÄITI SIINÄ, EIKÖ OLEKKIN ETTÄ LAPSEN SUUSTA KUULEE TUTUUDEN??? (-KERTAAPPAS SITTEN TEKSTI!!!!!-)

• Toivottavasti tykkäät
        NYT TULI LOPPU!!!! kirjoitti:

"WARNING!! Yöllä väsyneenä kirjoitettu, oli siis kiinnostava aihe."No minäpäs lopetan tämän palstan tähän. "Jos sopii" Tämä aihe on koluttu jo läpi. Ja tähän ei pitäisi sekoittaa mitään uskon asioita jn. Jotkut ei usko, jotkut uskoo. Ja mitä aikuisten pelaamiseen tulee niin tekeekö aikuiselle pahaa pelata 5h per päivä, entä lapsi? Minä pelaan 5 tai 6 tuntia päivässä."Wowin lisäksi muita" Ja englantiakin olen oppinut. Olen 13v ja minulla on paljon saksalaisella serverilläni ystäviä. "Peli ystävien lisäksi vähän läheisempiäkin." Olen jopa keskustellut Teamspeak 2 ohjelmalle niille. Tätä aihetta liioitellaan liikaa. Lapsi ei lihoa jos pelaa, lapsi lihoaa kun syö! "pelatessaan paljon".Itse sitten käytän vain lyhenteitä: hehe,hihi,k,kk,ja lol. Te "huolestuneet äidit" tiedättekö mitä? Olen pelannut Gta 3;sta,san adreas,jn, wowia. Onko minun elämä pilalla??? Ihan terve olen, todistus normaali. "vaikka en mikään super_sport olekkaan" En käytä huumeita :-) Enkä viina jn. Enkä katso pornoa. JOS LAPSI ON TEHNYT JOTAIN:uhkailee aseella kassa miestä,naista, tämä johtuu joko 1:Kasvatista 2:olenSiitä että hänellä on vilkas mieli kuvitus, ja muuten vähän onglemia,masennusta jn. Minä aivan normaali vaikka pelaan aika paljon. PS:Kaikki wow kaverini on jotain 26V.
        JA SINÄ ÄITI SIINÄ, EIKÖ OLEKKIN ETTÄ LAPSEN SUUSTA KUULEE TUTUUDEN??? (-KERTAAPPAS SITTEN TEKSTI!!!!!-)

mo.

toivottavasti tykkäät sun WOW kavereistas..
        tässä on yks kuva niistä...
        jos meinaat wowin kautta hankkiutuu avioon ni onnea matkaan...

http://staticfree.info/graphics/comp nun.jpg

• zzzzzzzzzzzzzzzzzz

Käytän itsekkin lyhenteitä, mutta mikä tämä rolf on? OMG? Noita en tiedä

• kääntäjä
        zzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

Käytän itsekkin lyhenteitä, mutta mikä tämä rolf on? OMG? Noita en tiedä

ROFL = rolling on floor laughing, eli nauraa lattialla kierien.

OMG = oh my God, eli voi hyvä Luoja.

• Nuori mies

Yhdyn kyllä siihen että sitä aikaa pitää rajoittaa mutta yksi tai kaksi tuntia on kyllä liiän vähän.

Itse aloitin pelaamaan ylä asteen aikana, sen jälkeen kun aloitin pelaamisen englannin numero oli noussut kuudesta, yhdeksikköö. Ruotsin numero nousi nelosesta seiskaan. Seitsemännellä luokalla keski arvosana oli 7.2, ylä asteen loputtua 8.8, koska roolipelien takia oli kiinnostus matematiikkan ja kieliin ja kielioppiin noussut paljon. Nyt on ammattikoulu käyty, töissä käyn ja vieläkin pelaan 3-4 tuntia päivässä, pari päivää työ viikon aikana ja enemmän viikonloppuisin. Olen saanut sieltä monia hyviä ystäviä ympäri maailmaa ja olen oppinut hyväksymääm erillaisia ihmisiä. yhden kaverin tapauksessa hän löysi vaimonsa WoW:ista ja hyvin ovat olleer jo kaksi vuotta naimisissa.

Ja sinulle joka väitit WoW:in saatanan tekeleeksi joka houkuttelisi ihmisiä tekemään samoja asioita kuin siellä niin aivan väärässä olet, kukaan järjissään oleva pelaaja ei kuvittele että hän on haltija tai örkki ja että pystyy taikomaan tulipalloja tai komentelemaan demoneita jne...Pelit eivät kehoita tekemään mitään, ne ovat vain mielikuvitus maailmoita joita ei normaalit pelaajat ota tosissaan ja katso vain sitä omaa raamattuasi joka sallii orjuuden, tappamisen jumalan nimissä ja joka lupaa pelkkää ikuista kidutusta jos ei usko tähän "jumalan kirjoittamaan" kirjaan

• dop

Menepäs www.wow-europe.com/en/

Sieltä "Account Management" (oikeaylä)

Kirjautumiseen tarvitset tunnuksen nimen ja salasanan, tämä on sama mitä poikasi käyttää kirjautuessaan servereille.

Tämän jälkeen "Parental Control"

Käyttö vaatii rekisteröitymisen, jotta se tekee vain sinun tiedossasi olevan salasanan.

Tämän jälkeen samoja linkkejä seuraamalla viikkotaulukkoon, jonka vihreää pintaa 'maalaamalla' voit muutella puolentunnin sykleissä peliaikoja viikon ajalta. Huomaa, että "Timezoneksi" tulee valita GMT 02.00 DLS.

Kannattaa tarkistaa pojulta, milloin hänen kiltansa niinsanotusti "raidaa", eli järjestää 20-40 hengen yhteisiä sessioita. Nämä ajoittuu yleensä 20.00-24.00 väliselle ajalle.

• Järjen käyttö sallittua !

Moi.

Ne jotka haikailevat lastensa peluuta Wowin parissa...

miettikääpäs asiaa hetken näin?...
      mistä lapset saavat rahansa? (jos ovat alle 16v)
      vanhemmilta? eikö... noni eli kuka rajoittaa lasten peluuta? VANHEMMAT ! asia on teidän henkilökohtainen kyynel !

mitä jos lapsi on 16v ja töissä ja maksaa itse pelin käytöstä ja pelaamisesta...

vaihtoehdot:
      A: mitä jos sanoisitte että nyt loppu peli ja ulos tekemään jotain muuta !
      B: hankkikaa harrastus heille....?
      C: jos ne haluu tulla läskeiks nörtti sohvaperunoiks jotka vaan pelaa ja pelaa ja pelaa.... ni ei voi mitään.
      D: tiiäks ku ainakin paritaloissa on sulakkeet melkei joka huoneeseen... katos ku niitäkin saa irti... ni eiköhä ne pelit lopu ainakin "KOTONA" siihen?...

E: mitä minä tekisin?... puhuisin järkeä päähän !

• perusteella?

Lähes kaikki wowin kannattajat ovat sitä mieltä, että jos lapsen ei annata pelata, se roikkuu jossain nurkalla ja vetää aineita?

Enpä itse ole tarvinnut virtuaalista elämää siihen että pysyn huumeista erossa. Vietän lähes kaiken vapaa-aikani (eli ei koulussa tai töissä) ulkona kavereiden kanssa, viikonloput usein avokin kanssa. Ja ajatelkaa, kukaan ei ole sanonut että olisin jotenkin turmeltunut vaikka en pelaa wowia!

On se maailma muuttunut kummalliseksi. "Useat nuoret käyttävät huumeita" ?? En tiedä missä porukoissa liikut, mutta en tunne kuin yhden joka on käyttänyt (huomaa, ei käytä enää). Ja muuten, tunnen aika paljon ihmisiä.

Tiedättekös, ulkona voi tehä aika montaa muutakin asiaa kuin vetää huumeita/ryypätä/tehdä ilkivaltaa/ryöstää kassaneitejä/yms... Väkisin tulee mieleen, että onkohan nyt oltu liikaa koneella kun tuollaisia kuvittelee?

Ja miten niin liikuntaa ei tarvitse MAKSIMISSAAN kuin tunnin tai pari? Harvemmin ihminen liikaa liikkuu. "Aargh, olin tänään kolme tuntia lenkillä, en voi liikkuwa loppuviikolla ollenkaan???"

Wow ei estä sosiaalista kanssakäymistä? Kun kaveri löysi tämän pelin, ei moneen kuukauteen lähtenyt kavereilla käymään, vaikka pyydettiin, kun pelasi vaan.

• Jmk
        perusteella? kirjoitti:

Lähes kaikki wowin kannattajat ovat sitä mieltä, että jos lapsen ei annata pelata, se roikkuu jossain nurkalla ja vetää aineita?

Enpä itse ole tarvinnut virtuaalista elämää siihen että pysyn huumeista erossa. Vietän lähes kaiken vapaa-aikani (eli ei koulussa tai töissä) ulkona kavereiden kanssa, viikonloput usein avokin kanssa. Ja ajatelkaa, kukaan ei ole sanonut että olisin jotenkin turmeltunut vaikka en pelaa wowia!

On se maailma muuttunut kummalliseksi. "Useat nuoret käyttävät huumeita" ?? En tiedä missä porukoissa liikut, mutta en tunne kuin yhden joka on käyttänyt (huomaa, ei käytä enää). Ja muuten, tunnen aika paljon ihmisiä.

Tiedättekös, ulkona voi tehä aika montaa muutakin asiaa kuin vetää huumeita/ryypätä/tehdä ilkivaltaa/ryöstää kassaneitejä/yms... Väkisin tulee mieleen, että onkohan nyt oltu liikaa koneella kun tuollaisia kuvittelee?

Ja miten niin liikuntaa ei tarvitse MAKSIMISSAAN kuin tunnin tai pari? Harvemmin ihminen liikaa liikkuu. "Aargh, olin tänään kolme tuntia lenkillä, en voi liikkuwa loppuviikolla ollenkaan???"

Wow ei estä sosiaalista kanssakäymistä? Kun kaveri löysi tämän pelin, ei moneen kuukauteen lähtenyt kavereilla käymään, vaikka pyydettiin, kun pelasi vaan.

Todellakaan kaikki ihmiset eivät ole sitä mieltä (wowin pelaajat) että jos ihminen ei pelaa wowia niin se norkuu aineissa nurkalla. Mistä sinä tuota olet saanut päähäsi? Samaahan voisi sanoa mistä tahansa harrastuksesta..

Itsekin vietän aikani ihan töissä, Avokin kanssa sekä ystävieni kanssa enkä ole turmeltunut. En tosin tullut mitenkään turmeltuneeksi vaikka pelaankin Wowia siinä lomassa.

Eiköhän ihmiset tiedä mitä kaikkea ulkona voi tehdä. Tiedäthän sinäkin.

Liikuntaa tarvitsee säännöllisesti tottakai. Mutta kolmen tunnin lenkki päivässä? Kilpaurheiliana harjoittelin 3tuntia päivässä muun liikkumisen ohella, Nyt ns.Kunto urheilijana ihan 1.5 tunnin päivä kerta riittää.
        Meinaatko ettei kerkeäisi pelata wowia että liikkua? Ja toisaalta joka päivä ei tarvitse edes lapsen normaalin leikin ohella harrastaa 1.5-3 tuntia minkään Liikuntatieteen teorian tai opinkaan mukaan. Joten kyllä siinä aikaa jää vaikka sitten WoWille.

Sosiaalisuutta on montaa asiaa. WoWissa tutustut satoihin jos ei tuhansiin ihmisiin. Pelaat killassa jossa on kymmeniä jäseniä. Puhut heidän kanssaan helposti jopa microfoonia apuna käyttäen. Tutustut eri maalaisiin ihmisiin ja ystävystyt. Itse kävin juuri hollannissa tapaamassa Wow tuttaviani viikonlomallani. Mitä tuo on paitsi sosiaalista kanssa käymistä?

Sinun kaverisi ei halunnut tavata sinua? Ei kannattaisi yleistää kaikkiin Pelaajiin. Ei pahalla mutta ehkä olet vain tylsää seuraa?
        Ja toisaalta jos pointina on se irl:issä näkeminen niin sano nyt vielä ettei sitten irlissä pelaamisen jälkeen saa esim tavata näitä peli kavereita, koska heitähän näet jo pelissä?

Muutama Loppukaneetti.

Englannin oppiminen peleistä/elokuvista/Tv:stä Ole ollenkaan tuulesta temmattu asia tutkimustenkaan perusteella joita esim pohjoismaalaisten tutkimusten perusteella Joissa tutkitaan pohjoismaalaisten nuorten englannin osaamista ja miksi suomessa taso on suhteessa kova.

Ei normaalia elämää kannata hylätä, Mutta mikä Esim Wowin tilalle? Ulkona oloa yksin? Ei sitä WoWia kannata lapsen kaikkea aikaa pelata. Mutta Jos Wow kielletään esim sarjisten lukemisen tilalle tai Telkan katsomisen tai väkisin ulos lähettämisen. Ei siinä ole mitään järkeä.

Lisäksi vanhemmat voisivat hyvin osallistua lastensa pelaamiseen ja pelata mukana. Osallistua peliin.. Vanhempien mukana olo on tärkeää ihan kaikessa vaikke lapsi pelaisikaan WoWia.
        Ei sekään ole lapsen kasvatuksellisesti mitenkään järkevää dumpata lapsi joka illaksi eri urheilu harrastuksiin ja olla olematta tämän kanssa.. lapsen kasvun kannalta tämä skenaario on aivan yhtä epätervettä kuin jättää lapsi päivät pääksytysten katsomaan videoita tai wowiin.

• asasasaasa
        perusteella? kirjoitti:

Mitään 5 tunnin rääkkiä seitsemässä päivässä viikossa, tulee erilaisia rasitustiloja jotka voivat johtaa erilaisiin sairauksiin, murtumiin tai nivelrikkoihin.

• Aikaisemmin järkyttynyt

Pelit ja vehkeet kokonaan pois taloudesta.

• lumi.Pyry...

jaaha.Olen itsekin pelannut WOW:ia.Ei se mikään vaarallinen peli ole, jos sitä pelkäät..on siinä rajoitin.

• höh

Ystävni vetää lapseltaan modeemin piuhan rajottaaksen wowin pelaamista. Se ei auta. Eikä mikään rajoitinlkaan. Se saa lapsesi kääntymään sinua vastaan. Tyttöni pelaa wowia ja sanon kiltisti jos mielestäni hän pelaa liikaa. Kyllä hän uskoo. Rajoitin ei ole mikään keino. Sitäpaitsi menetät paljon peliaikaa. Ainahan voit lopettaa sen maksamisen.

• murrr :-)

"Se yöllä väsyneenä kirjoittanut tyyppi"
        Tarkoitin lähinnä sillä läheisemmällä että oikein hyvä kaveri! :-) Ymmärsit väärin. Ja toi kukalie puhui asiaa kun sanoi että ei peleissä mitään, esim:pahan palvontaa oo. Jos kaikki pelejä pelanneet menisivät helvettiin, niin kaikki varmaan joutus sinne. Ja tälläsii ne kaverit esim on: "http://www.kemi.fi/sonntag/rikuvat/nortti.jpg" Siis jos olis german :-)

• J OJOJO
        murrr :-) kirjoitti:

"Se yöllä väsyneenä kirjoittanut tyyppi"
        Tarkoitin lähinnä sillä läheisemmällä että oikein hyvä kaveri! :-) Ymmärsit väärin. Ja toi kukalie puhui asiaa kun sanoi että ei peleissä mitään, esim:pahan palvontaa oo. Jos kaikki pelejä pelanneet menisivät helvettiin, niin kaikki varmaan joutus sinne. Ja tälläsii ne kaverit esim on: "http://www.kemi.fi/sonntag/rikuvat/nortti.jpg" Siis jos olis german :-)

KATO OTSIKKO

• Naanna

Siihen ei tarvita muuta rajoitinta kun vanhempien päätös ettei pelata enenpää kuin on sovittu.
      Toi on niin itsestään selvä asia että on aivan turha aloitus...

• Woweee

Wow on parasw peli.. Miks sitä tarvis rajottaa. Muahpaha sitäpaitsi jos pelaisit ite ni et mitää estoi haluis

• toimii varmasti

kokeiltu on. Ei onnistu pelaaminen enää...

• setset

setsetsetset

• SRYYYYYYYYY!
        setset kirjoitti:

setsetsetset

Sori toi paska viesti :-(. Niin meinasin että mitä tämä rolf ja OMG meinaa ? =
        PS:Käytän iteekin lyhenteitä in english :-)

• 19v tytteli
        SRYYYYYYYYY! kirjoitti:

Sori toi paska viesti :-(. Niin meinasin että mitä tämä rolf ja OMG meinaa ? =
        PS:Käytän iteekin lyhenteitä in english :-)

Juu, elikäs
        ROFL on rolling on (the) floor laughing. Sehän tarkoittaa sitä että kieriskelee lattialla nauraen :D
        OMG on tietenkin Oh, my god :) Kaikki varmasti tietävä mitä se tarkoittaa.

Itse oon 19 ja wowia tulee pelattua yhdestä kahteen tuntiin päivässä. Tämä siksi että perheessämme on muitakin ja meillä on sääntönä tunnin pelivuorot. Eli jokainen meistä lapsista (11-19v ikähaarukka) pelaa sen yksi tai kaksi tuntia päivässä. Eikä edes putkeen. Joka päivä ei pelivuoroja edes ehdi totettaa, kun pojat ovat ulkona kavereiden kanssa. Silloin saattaa olla että sitä ehtii olla koneella vain puolisen tuntia. Mielestäni pelaamista pitää rajoittaa pienemmillä lapsilla. Se mitä täällä on aikaisemmin puhuttu siitä että pari tuntia ei riitä kun pelaa wowia. Se on aivan totta. Jos menee suuren porukan kanssa "instanceihin" eli niin sanottuihin rinnakkaismaalmoihin, niissä saattaa mennä kolme tai jopa neljäkin tuntia. Jotain tehtäviä kuitenkin ehtii tunnissa parissa suorittaa. Wowin pelaaminen on kuitenkin mukavaa, pelasipa sitä yhden tai kaksi tuntia. Meilläkin on pojat oppineet englantia kun ovat jutelleet kavereilleen wowissa.
        Vanhemmille voisi olla hyvä näyttää ja kertoa millaisesta pelistä on kyse.
        Tässä alkaa tulla jo vähän samoja asioita mistä on aikaisemminkin puhuttu.
        *kiittää ja kumartaa*
        Heips.

• Jarmo 92

Ihan turhaa ruikuttaa WoWaamisesta siis hei. Jos ei saa pelata koneella niin sitten lähettiin pätkäseen miekalla vaikka naapuri kattia. Se on sitten niitten syy jotka kieltää pelaamasta ku siinä tulis tapettua vaa koneella. Kyllä WoWii saa pelata vaikka satatuntia jos nii haluaa. Että lopettakaa se antiikkinen mössötys.

• pois

8D

Piltillä oikea asenne!

• JOJOJOJOJoxxxa

Jos rofl tarkoitta sitä,mitä on. Niin tolle viestille:"WoWaamista ei saa rajottaa." Rofl :-)

• wowiavastaan

Jokainen agressiivinen teko johtaa wowittomuuden keston tuplaantumiseen.

revi siitä, nulikka :)

• Teinit rauhoittukaa

Joo tääläki teiniangstit vaan provoaa tahallaan. Olemmehan suoli24palstalla.. :) Eli viestin aloittajan ei kannata välittää niistä yhtään mitään. Kyllä sitä peliä pystyy rajoittamaan ku laitat sille lapselle kunnon kurin. Ja on kai lapsella isäkin joka voi sanoa lujemmin jos sinua ei lapsi usko? Ja jos ei muu auta nii lyö koko tietokone paskaksi nii loppuu pelaaminen. Voithan toki sitä ennen yrittää tehdä sielä wow sivulla sen rajoituksen jos vain osaat. Pelaan myös itse tätä peliä mutta ainaki tähän mennessä olen tietänyt rajani ja vietän myös normaalia elämää..Kaikille teineille voin sanoa että saa ne epicit vähemmälläki ku osaa pelata :D

• No huh x2

Saahan ne epicit jos puhutaan surkeista epicseistä. Niin ja eipä sinun muiden takuja hyväksi käyttävänä tarvitse osata pelata korkeintaan lukea foorumeilta vinkit =P

Ihan yhtä lailla sinäkin provoat kehottamalla lyömään koneen paskaksi aivan kuin se olisi joku vaihtoehto oikeastikin. (järkevä sellainen)

• jaa-axxxx
        No huh x2 kirjoitti:

Saahan ne epicit jos puhutaan surkeista epicseistä. Niin ja eipä sinun muiden takuja hyväksi käyttävänä tarvitse osata pelata korkeintaan lukea foorumeilta vinkit =P

Ihan yhtä lailla sinäkin provoat kehottamalla lyömään koneen paskaksi aivan kuin se olisi joku vaihtoehto oikeastikin. (järkevä sellainen)

Nyt Loppuu saat* tää pask*!!! Ei kannata jatkaa enää!!! Tää ei lopu ikinä jos jatkatte vielä,"isot aikauset" lapset tätä! :-)

• anddii......
        jaa-axxxx kirjoitti:

Nyt Loppuu saat* tää pask*!!! Ei kannata jatkaa enää!!! Tää ei lopu ikinä jos jatkatte vielä,"isot aikauset" lapset tätä! :-)

Veikkaan että 10 sec päästä joku sanoo: Sanoo penska. Tai jotain.

• voivoivoi

Siis ei hitto. 2h päivässä? Sekin on jo paljon jos joka päivä pelaa.

Ainakin neljä kaveriani pelaa wowia. Yhdellä heistä se on suuri ongelma (pelaa useita tunteja joka päivä) ja hänen sosiaalielämänsä on kärsinyt suuresti. Toisella meni opinnot viime vuonna aivan pieleen pääosin wowin takia (myöntää sen itsekin).

Kaksi muuta kaveria nyt vain pelaa sitä paljon, toisinaan jop 5-6h illassa. He sitten vain eivät kerkeä muuta tehdä "kun on raidi mihin lupasin mennä".

Ja mitä hyötyä tästä kaikesta on? EI NIIN MITÄÄN. Pari sanaa ehkä englantia oppii, se on siinä.

Peli vapaa-ajanvietteenä on ihan OK jos ajankäyttö pysyy kurissa, mutta WoW selvästi aiheuttaa suurelle osalle riippuvuusongelmia. Joten, jos ette ole vielä sitä aloittanut pelaamaan, ÄLKÄÄ EDES ALOITTAKO. Näin aion itse tehdä.

• VoikoVoi?

Jos kaksi tuntia päivässä wowia on paljon aikaa turhaan niin eikös 2 tuntia päivässä ole liikaa silloin liikuntaankin?? Ja ihan turha mennä sanomaan urheilun kunto aspectista jos on kerran puhe ettei aikaa riitä tuon 2tunnin ajankulun jälkeen kouluun/Töihin. Tämän esimerkin voimme siirtää mihin tahansa.. ulkona pelehtimiseen, tv:n katsomiseen.. Valitse sinä oma suosikkisi.

Niin mitä se sosiaalinen elämä pitäisi olla? Baarissa istumista ja sielä livenä muutaman ihmisen kanssa jutustelua? Salilla muutaman muun punttia nostavan kanssa jutustelua? Leffojen katselua muutaman muun kansa? Esimerkkejä kiitos.

Todellisuudessa Netissä ihmisten kanssakäyminen on aivan yhtä sosiaalista jos ei jopa enemmän kuin in real life useastikin. Siitä vain puuttuu se toisen oikean naaman näkeminen. En missään tapauksessa kiellä kyseisen asian tärkeyttä, mutta eipäs nyt Suurennella asioita jookos.

Mitä hyötyä on katsoa elokuvia? Mitä hyötyä on istua baarissa? Mitä hyötyä on pelata yhtään mitään? Mitä hyötyä on leikkia hiakka laatikolla? Mitä hyötyä on rassata jotain romuja? Mitä hyötyä on soittaa jotain soitinta? Mitä hyötyä on pelata esim biljardia? Ei yhtään sen enempää ole hyötyä yhdestäkään tälläisestä verraten nyt esim wowiin. Se mikä hyöty näistä kaikista on, se onkin se mitä sillä haetaan. Eli ajankulu, nautinto etc suomeksi nämä ovat Harrastuksia se hyöty niistä on.

Hah Tuo sinun kaneettisi "peli vapaa-ajanvietteenä on ihan ok jos ajankäyttö pysyy kurissa" On taas yhtä tyhjän kanssa ja se voidaan vetää aivan kaikkeen.

Aika minkä vietät minkä tahansa harrastuksen tai tekemisen parissa oli se sitten koottavien tekemistä, baarissa istumista, leffojen/tv:n katsomista, Auringon ottamista, kortin peluuta, urheilemista, etc etc etc. On ok jos se ei tuhoa normi elämää ja tämä pätee niin aikuisiin ihmisiin kuin nuorisoon tai lapsiin.

Mikä tahansa aiheuttaa riippuvuutta. Alkoholi, tupakka, Korttipelit, auringon otto, Urheilu.. Kaikki nuo ja monet muut aiheuttavat riippuvuutta ja aiheuttavat elämänpilalle menoa liian suurina annoksina. Voitaisiinkin sanoa, että mitään ei kannata aloittaa jos ette ole vielä aloittaneet koska se voi aiheuttaa riippuvuutta.

• JO JO JO!!!!
        VoikoVoi? kirjoitti:

Jos kaksi tuntia päivässä wowia on paljon aikaa turhaan niin eikös 2 tuntia päivässä ole liikaa silloin liikuntaankin?? Ja ihan turha mennä sanomaan urheilun kunto aspectista jos on kerran puhe ettei aikaa riitä tuon 2tunnin ajankulun jälkeen kouluun/Töihin. Tämän esimerkin voimme siirtää mihin tahansa.. ulkona pelehtimiseen, tv:n katsomiseen.. Valitse sinä oma suosikkisi.

Niin mitä se sosiaalinen elämä pitäisi olla? Baarissa istumista ja sielä livenä muutaman ihmisen kanssa jutustelua? Salilla muutaman muun punttia nostavan kanssa jutustelua? Leffojen katselua muutaman muun kansa? Esimerkkejä kiitos.

Todellisuudessa Netissä ihmisten kanssakäyminen on aivan yhtä sosiaalista jos ei jopa enemmän kuin in real life useastikin. Siitä vain puuttuu se toisen oikean naaman näkeminen. En missään tapauksessa kiellä kyseisen asian tärkeyttä, mutta eipäs nyt Suurennella asioita jookos.

Mitä hyötyä on katsoa elokuvia? Mitä hyötyä on istua baarissa? Mitä hyötyä on pelata yhtään mitään? Mitä hyötyä on leikkia hiakka laatikolla? Mitä hyötyä on rassata jotain romuja? Mitä hyötyä on soittaa jotain soitinta? Mitä hyötyä on pelata esim biljardia? Ei yhtään sen enempää ole hyötyä yhdestäkään tälläisestä verraten nyt esim wowiin. Se mikä hyöty näistä kaikista on, se onkin se mitä sillä haetaan. Eli ajankulu, nautinto etc suomeksi nämä ovat Harrastuksia se hyöty niistä on.

Hah Tuo sinun kaneettisi "peli vapaa-ajanvietteenä on ihan ok jos ajankäyttö pysyy kurissa" On taas yhtä tyhjän kanssa ja se voidaan vetää aivan kaikkeen.

Aika minkä vietät minkä tahansa harrastuksen tai tekemisen parissa oli se sitten koottavien tekemistä, baarissa istumista, leffojen/tv:n katsomista, Auringon ottamista, kortin peluuta, urheilemista, etc etc etc. On ok jos se ei tuhoa normi elämää ja tämä pätee niin aikuisiin ihmisiin kuin nuorisoon tai lapsiin.

Mikä tahansa aiheuttaa riippuvuutta. Alkoholi, tupakka, Korttipelit, auringon otto, Urheilu.. Kaikki nuo ja monet muut aiheuttavat riippuvuutta ja aiheuttavat elämänpilalle menoa liian suurina annoksina. Voitaisiinkin sanoa, että mitään ei kannata aloittaa jos ette ole vielä aloittaneet koska se voi aiheuttaa riippuvuutta.

Right!

• gldfgfdangmnk
        VoikoVoi? kirjoitti:

hei silleen kumminki vähän eri asia jos liikut kaks tuntia päivässä ko pelaat koneella. oikeesti

• Jarmo 92

Siis WoWist oppii mite elämä skulaa. Jos joku tulee haastaa riitaa nii sit hakkaat sen Nii täytee reikii et se pääsee töihi siiviläks. Siis jossä pystyt. Liikakovii jätkii kandee välttää. Näihä se menee. Josseitota muute tajuu nii sit WoWaamalla pääsee kelaa näit juttui. Jokase pitäs Wowaa aiski vähä.

• hankielämäjasitärataa
        Jarmo 92 kirjoitti:

Siis WoWist oppii mite elämä skulaa. Jos joku tulee haastaa riitaa nii sit hakkaat sen Nii täytee reikii et se pääsee töihi siiviläks. Siis jossä pystyt. Liikakovii jätkii kandee välttää. Näihä se menee. Josseitota muute tajuu nii sit WoWaamalla pääsee kelaa näit juttui. Jokase pitäs Wowaa aiski vähä.

Jos joku tulis mulle haastaa riitaa nii en mä sitä ensimmäisenä hakkais vaikka itsepulustusta harrastankin. Niillä wow lihaksillahan sä jonkun varmasti hakkaisitkin. Onhan wow ehkä hyvä, mutta WoW on tietokonepeli hemmetti, ajanvietettä ei mikään elämänopettaja.

• 16v

En jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi, mutta kuitenkin. Olen itse 16-vuotias, sosiaalinen ja erittäin urheilullinen lukiolainen. Pelaan wowia Aktiivisesti. koulupäivinä joskus en ehdi pelaamaan ollenkaan mutta jonain päivänä kun on käynyt jo lenkillä/harkoissa eikä ole muutakaan tekemistä, niin wowiin voi mennä jopa 6tuntia.

Wowia ei ole haitannut sosiaalista taikka muutakaan elämääni mitenkään! itseasiassa olen saanut sieltä hauskoja ulkomaalaisia ystäviä.

Minusta ainakin on paljon parempi että lapset ovat perjantaisin pelaamassa wowia kotonaan kuin RYYPPÄÄMÄSSÄ KAUPUNGILLA.

Ei mahda mitään jos toisilla ei ole sosiaalista elämää. Turha syyttää wowia. Se on itsestä kiinni Ja _vanhemmista_!!! Kasvatus aloitetaan pienestä pitäen - eikä kun lapsi on 13v. Vinkkinä kaikille vanhemmille. Mielestäni lapset kannattaa pistää aivan pikkuisina jo harrastusten pariin. Siitä ei ole mitään haittaa - pelkästään hyötyä!

En jaksanut miettiä tätä kirjoitustani kunnolla, kun olen tässä referaattia tekemässä. Mutta onnea kaikille wowittajille, toivottavasti teillä ei ole yhtä hullu äiti kuin minulla.

• asasaas
        gldfgfdangmnk kirjoitti:

hei silleen kumminki vähän eri asia jos liikut kaks tuntia päivässä ko pelaat koneella. oikeesti

Ei se silleen ole. Kummatkin ovat ajankulutukseen tarkoitettuja toimintoja jos niitä tekee liikaa seuraamukset ei ole hyvät.

• tumpelo

älä osta peliaikaa! tuskin sillä muksullas on omaa visa korttia! muistaakseni pelisä ikärajoitus

• addiktiäiti sekä perhe

Meillä on vuorot, milloin kukin pääsee koneelle.

Keskustelumme koostuvat nykyisin siitä, miten raidit ovat sujuneet ja kuinka paljon epixxx on sieltä saatu.

• kokemusta_kaivataan

oiski noin rennot porukat. Jos neki pelais nii huushollissa ois 8 meganen yhteys ja hirvee huuto raidaamisesta.

• äiti123

Haloo! Äitinä sinun pitää tehdä selväksi kuka määrää, ota kone pois kokonaan jos ei muuten rajoita! TOIMII

• wowin_pelaaja

Kannattaa poistaa koko peli jos sitä wowia haluat rajottaa. Jos pistät rajottimen päälle niin lapses pistää sulle semmosen tulvan tekstiä ettei järkeä. Toinen vaihtoehto on että aloitat itse pelaamaan kyseistä peliä ja valtaat tietokoneen lapseltas.

• YEAH BABY!ZZ

Niin... Kokeileppa mitä lapses tuumaa kun alat ite pelaan sitä 8h päivässä. Taitaa penskakin jo tajuta että kuinka paljon pelaa. Aina kun sun pitäs tiska pyykätä, jn. Meet koneelle pelaan wowia! :-)

• Luomu-Lordi

Tietokonetta ei alunperin suunniteltu viihdekäyttöön vaan hyötykäyttöön. Näin ainakin olen luullut kun aloitin kaavioiden teon 1980-luvun alussa. Kone korvasi millimetripaperille tehdyt käyrästöt. Ja jälki oli siistiä.

Markkinavoimat (tai jotain sinnepäin) oivalsivat kuitenkin suuret humpuukimarkkinat.

Hyvin harva miljoonista nykykäyttäjistä käyttää esimerkiksi MS Exceliä yhtään mihinkään.

Ihmetyttää pelien agressiivisuus. Jos itse joskus pelaan koneella, niin minulle riittää pasianssi.

• DarthVenom

Ovatko ne pelit, joita olet katsonut tai pelannut olleet räiskintöjä tai GTA:n tapaisia pelejä?
        Kuulehan kaveri: pelit jakautuvat elokuvien ja kirjojen tapoin eri lajityyppeihin. Räiskinnät ovat poikkeuksetta aggressiivisia ja sisältävät eri asteista väkivaltaa. Oletko kokeillut esimerkiksi seikkailupelejä kuten Monkey Island-pelisarjaa? Tai roolipelejä kuten Fallout- tai Baldur's gate-pelisarjaa? Monkey Islandissa pääpaino on juonessa,hersyvässä huumorissa ja paikkojen tutkimisessa. Falloutissa ja Baldur's gatessa on toki tuli- ja miekkataisteluja mutta ne ovat loppujen lopuksi kiltimpiä kuin nykyajan lauantaiaamun piirretyt tai kymmenen uutiset.
        No,Fallouttia suosittelen suunnilleen 13-14 vuotiaasta ylöspäin olevalle pelaajalle, koska siinä esiintyy huumeita ja seksiä mutta myös moraalisia kysymyksiä. Älä tuomitse koko hommaa yhden genren tai pelin pohjalta!

• Luomu-Lordi
        DarthVenom kirjoitti:

Ovatko ne pelit, joita olet katsonut tai pelannut olleet räiskintöjä tai GTA:n tapaisia pelejä?
        Kuulehan kaveri: pelit jakautuvat elokuvien ja kirjojen tapoin eri lajityyppeihin. Räiskinnät ovat poikkeuksetta aggressiivisia ja sisältävät eri asteista väkivaltaa. Oletko kokeillut esimerkiksi seikkailupelejä kuten Monkey Island-pelisarjaa? Tai roolipelejä kuten Fallout- tai Baldur's gate-pelisarjaa? Monkey Islandissa pääpaino on juonessa,hersyvässä huumorissa ja paikkojen tutkimisessa. Falloutissa ja Baldur's gatessa on toki tuli- ja miekkataisteluja mutta ne ovat loppujen lopuksi kiltimpiä kuin nykyajan lauantaiaamun piirretyt tai kymmenen uutiset.
        No,Fallouttia suosittelen suunnilleen 13-14 vuotiaasta ylöspäin olevalle pelaajalle, koska siinä esiintyy huumeita ja seksiä mutta myös moraalisia kysymyksiä. Älä tuomitse koko hommaa yhden genren tai pelin pohjalta!

"Kuules kaveri!" Hah hah haa, mitä kielenkäyttöä!
        Pelasin 80-luvun lopulla Lemmingsejä ja Prince of Persiaa. Ja se riitti.
        Pelien pelaamista ei voi verrata kirjojen lukemiseen, koska tietokonepelit ovat paljon sitovampia ja kaiken ajan kuluttuvia. Tänä aikana nuoriso seurustelee liian vähän aikaa toistensa seurassa. Koko sukupolvi tulee kasvamaan kieroon.
        Siitä seurauksena sosiaalisuus tulee häviämään ja itsekkyys lisääntyy.
        Todennäköisesti vanhat raihnaiset ihmiset tullaan hävittämään armomurhalla, jotta nuorilla riittää paremmin aikaa taistelupelien ääressä.

Ehkä jokaisen sukupolven pitää kokea maailmansota, ettei sitä tarvitse simuloida tietokoneella. Kysyn vain, että onko suurella osalla ihmisistä joku sielusyntyinen murhanhimo!?

• sairas?
        Luomu-Lordi kirjoitti:

Pelien pelaamista ei voi verrata kirjojen lukemiseen, koska tietokonepelit ovat paljon sitovampia ja kaiken ajan kuluttuvia. Tänä aikana nuoriso seurustelee liian vähän aikaa toistensa seurassa. Koko sukupolvi tulee kasvamaan kieroon.
        Todennäköisesti vanhat raihnaiset ihmiset tullaan hävittämään armomurhalla, jotta nuorilla riittää paremmin aikaa taistelupelien ääressä.

Ehkä jokaisen sukupolven pitää kokea maailmansota, ettei sitä tarvitse simuloida tietokoneella. Kysyn vain, että onko suurella osalla ihmisistä joku sielusyntyinen murhanhimo!?

Hanki apua. Kuulostat erittäin sairaalta ihmiseltä.

• Sinä kuulostat
        sairas? kirjoitti:

Hanki apua. Kuulostat erittäin sairaalta ihmiseltä.

myös aika sairaalta.. Joku voi tähän vastata että minä olen myös aika sairas koska replayn tähän "sairaaseen" jätkään..

• keskustelua.
        Sinä kuulostat kirjoitti:

myös aika sairaalta.. Joku voi tähän vastata että minä olen myös aika sairas koska replayn tähän "sairaaseen" jätkään..

Tännehän on pesiytynyt ihan joukko syöpäläisiä. Ottakaa heidät kiinni ja tuhotkaa!

• WoW:ista monia taitoja

Tietokone kehiteltiin viihdekäyttöön (kotimikrot), mm 80-90luvuille.

Ongelmana oli huono päiviteltävyys joten laitteistoja muuteltiin siten että ns. käyttis ja muut oli päiviteltävissä.

Suomeksi=tietokone muuntuu sille asetettaviin tarpeisiin.

Ohjelmisto on asennettavissa , voi optimoida koneensa erilaisten palvelujen tuottajaksi, palvelimeksi, tiedostojen jakajaksi tai peli clientiksi.

Kyse on uudesta teknologiasta joka on sovellettavissa vaatimuksiin ja muunneltavissa moneen tarpeeseen.

Tietokone on minulle esim. päivän lehti, postilaatikko, televisio ja pelikeskus.

Pelaamisen ohella ollaan yhteydessä muihin pelaajiin ja WOW on roolipeli jossa yhteiskunnassa tarvittavia sosiaalisia taitoja kehittyy.

:D

• Klaanipelaaja___
        Luomu-Lordi kirjoitti:

Sosiaalisia taitoja vaaditaan pelaamisessa paljon. Liityt peli klaaniin (eli nykyisin netissä pelaaminen ei voi tapahtua 1:in pelaajan ehdoilla).

Tätä voi verrata yhteistyöhön. Joudut toimimaan osana ryhmää ja sooloilijat saavat helposti huonoa mainetta ja ovat pelaaja yhteisöissä arvoasteikolla nolla. (todella hyvät voivat sooloilla jos on todella erinomaiset taidot)

Joka tapauksessa pelaaminen vaatii yhteistyötä.

Jos kuulut pelaavaan yhteisöön, tarvitsee olla tavoitettavissa ja riippuen asemasta yhteisössä.. hoitaa joitakin tehtäviä:pitää kokouksia joissa yhteisön asioista päätetään ja niin edelleen.

Olet minun mielestäni asioista hieman harhassa.

Pelit ja varsinkin internet pelaaminen on monipuolista ajanviidettä hyvä kokemus ja oppikoulu siitä mihin yhteistyötä ja auttavaisuutta juuri tarvitaan.

:D

• DarthVenom
        Luomu-Lordi kirjoitti:

Aika mielenkiintoisia sanavalintoja sinulla: pistät sukupolven "kieroon kasvamisen" pelien syyksi.
        Olen pelannut suunnilleen 15 vuotta niin konsolilla kuin tietokoneellakin ja usko pois, niin ovat useat kaverinikin. Viikonloppuisin tapaamme kokoontua matsaamaan niin Aapeliin kuin Counter Strikeen ottamaan mittaa toisistamme kaupungilla humalassa örveltämisen sijaan. Jos jokin uhkaa tätä ja tulevia sukupolvia, niin ne on kuule alkoholi, huumeet ja mielenterveysongelmat kuten masennus, puhumattakaan vanhemmista, joita ei kiinnosta olla lastensa kanssa.
        Ja mitä tulee nuorison seurusteluun. Oletko kenties ajatellut, että seurustelun muodot ovat ehkä muuttuneet ja kehittyneet SINUN ajoistasi?
        Mitäs muuta sinä väititkään? Ai juu: "pelit vievät kaiken ajan". Tuo on aaaika kärjistetty väite. Normaali peruspelaaja tekee paljon muutakin vapaa-ajallaan kuin kyyhöttää koneen ääressä. Minä esimerkiksi luen kirjoja, käyn kävelemässä, pelaan kesäisin suopotkupalloa ja tietysti hengailen kavereiden kanssa "reaalimaailmassa".
        Jos kerta olet pelannut viimeksi 80-luvulla, niin miksi arvostelet asiaa, jota et ilmeisesti enää ymmärrä? Pelit ja pelaaminen ovat muuttuneet melkoisesti niistä ajoista. Osaatko muuten PERUSTELLA väitettäsi ihan faktatiedon pohjalta eikä vain ENNAKKOLUULOJESI pohjalta??!!
        Tässä kaikki tällä kertaa.

• Luomu-Lordi
        keskustelua. kirjoitti:

Tännehän on pesiytynyt ihan joukko syöpäläisiä. Ottakaa heidät kiinni ja tuhotkaa!

Retorinen kysymys tämä vain on. Teidän vahingoittuneet päänne eivät enää tajua elämästä mitään. Ette erota todellisuutta pelimaailmasta ja raivostutte, jos joku uskaltaa vielä asettaa sen kyseenalaiseksi.

Suomen nuoriso on pilattu. Hitler olisi innoissaan. Ennen vanhaan oli sotia useammin ja liikaväestöstä päästiin eroon.

En ymmärrä, ettei hienon peruskoulun läpikahlanneet osaa suhtautua kriittisemmin maailman menoon.

• on joo
        Luomu-Lordi kirjoitti:

Retorinen kysymys tämä vain on. Teidän vahingoittuneet päänne eivät enää tajua elämästä mitään. Ette erota todellisuutta pelimaailmasta ja raivostutte, jos joku uskaltaa vielä asettaa sen kyseenalaiseksi.

Suomen nuoriso on pilattu. Hitler olisi innoissaan. Ennen vanhaan oli sotia useammin ja liikaväestöstä päästiin eroon.

En ymmärrä, ettei hienon peruskoulun läpikahlanneet osaa suhtautua kriittisemmin maailman menoon.

Olet aivan oikeassa. Aloittakaamme puhdistukset sinusta. Selvittäkää hänen osoite ja toimeksi!

• menee kauppakeskuksen
        DarthVenom kirjoitti:

Aika mielenkiintoisia sanavalintoja sinulla: pistät sukupolven "kieroon kasvamisen" pelien syyksi.
        Olen pelannut suunnilleen 15 vuotta niin konsolilla kuin tietokoneellakin ja usko pois, niin ovat useat kaverinikin. Viikonloppuisin tapaamme kokoontua matsaamaan niin Aapeliin kuin Counter Strikeen ottamaan mittaa toisistamme kaupungilla humalassa örveltämisen sijaan. Jos jokin uhkaa tätä ja tulevia sukupolvia, niin ne on kuule alkoholi, huumeet ja mielenterveysongelmat kuten masennus, puhumattakaan vanhemmista, joita ei kiinnosta olla lastensa kanssa.
        Ja mitä tulee nuorison seurusteluun. Oletko kenties ajatellut, että seurustelun muodot ovat ehkä muuttuneet ja kehittyneet SINUN ajoistasi?
        Mitäs muuta sinä väititkään? Ai juu: "pelit vievät kaiken ajan". Tuo on aaaika kärjistetty väite. Normaali peruspelaaja tekee paljon muutakin vapaa-ajallaan kuin kyyhöttää koneen ääressä. Minä esimerkiksi luen kirjoja, käyn kävelemässä, pelaan kesäisin suopotkupalloa ja tietysti hengailen kavereiden kanssa "reaalimaailmassa".
        Jos kerta olet pelannut viimeksi 80-luvulla, niin miksi arvostelet asiaa, jota et ilmeisesti enää ymmärrä? Pelit ja pelaaminen ovat muuttuneet melkoisesti niistä ajoista. Osaatko muuten PERUSTELLA väitettäsi ihan faktatiedon pohjalta eikä vain ENNAKKOLUULOJESI pohjalta??!!
        Tässä kaikki tällä kertaa.

hedelmäpeleihin sekä veikkaukseen rutkasti sekä aikaa että rahaa. Siellä he silmät kiiluen odottavat, josko seuraavalla kierroksella kolikot tursuaisivat koneen luukusta.

Ja keski-ikäisillä tädeillä ja sedillä menee kaljaan rutkasti sekä aikaa että rahaa. Perjantaina iltapäivällä jo aloitellaan tätä sosiaalista juomatapahtumaa yhdessä vaimon kanssa sohvalla teevetä katsellen. Perjantai-illasta ei jälkeenpäin muisteta oikein mitään, lauantai-ilta sujuu myöskin sohvalla (olo on aika huono mutta iltapäivällä maittaa jo olut).

• assasaasaas

Huvikäyttöön vaan työkäyttöön, markkinavoimat kuitenkin keksivät auton hevosesta ja päläpäläpälä. Eihän se tarkoita että mikäli joku väline on keksitty johonkin käyttöön, etteikö sitä voisi myös muuhun tarkoitukseen käyttää.

Katso telkkaria, lue kirjoja, käy baarissa. siellä saat yhtälailla sitä agressiivisuutta.

• asdafafafa
        Luomu-Lordi kirjoitti:

Pelimaailmaa puolustavia mielipiteitä, on sekin sairaus jos ei osaa ottaa huomioon vastapuolen tunteita/mielipiteitä ja haukkuu heitä sairaiksi jne.

Kyllä hitler olisi varmasti myös innoissaan lihavista ja hyvin kasvaneista kaljamahaisista vanhemmista, joissa on sitä johtajan ainesta oikein olan takaa.

En ymmärrä että kasvatuksellisesti näin ylivertainen ihminen edes eksyy wowifoorumeille.

• massiivi roolipeli

Kannattaa varmasti sopia peliajat ja puolin ja toisin pitää sopimusten ehdoista kiinni.

2h päivässä riittää?

Tilanteen saa talteen ja tavarat sun muut palautuvat ennalleen kun pelin taas käynnistää.

Olen sitä mieltä että ehdoista on pystyttävä sopimaan ja sopimuksista pitämään kiinni pelin ulkopuolella.

Ennalta sovittu on sopimus ja luottamusta tarvitaan puolin ja toisin:ei mitään brutaalia vallankäyttöä. :D

• Mun yksi tuttu WOWaa kokoajan ja sen äiti antaa sen tehhä niin koska se ei osaa toimia Oliverin kanssa oikein

• Taikajimi

Minusta tällaista rajoitinta ei ks. pelissä ole.

Minusta seuraavanlainen rajoitin on kaikkein toimivin-->

Lpsesi pelaaminen loppuu silloin kun sinusta siltä tuntuu. Komennat häntä lopettamaan. Jos ei meinaa uskoa niin piuhat irti seinästä jos ei vieläkään niin kone takavarikkoon. =) Ei näistä asioista tarvitse tehdä yhtään tämän vaikeampia.

• elämää...

...suurempi asia. Siksi pelaan sitä paljon. Minusta kaikki, joilla ei ole WoWissa huippukamoja ja paljon mainetta, ovat pelkkiä nollia. Minulla noita kaikkea on ja voin tuntea itseni erikoiseksi ihmiseksi. Oikea elämä suosii idiootteja enkä halua kuulua sellaisten joukkoon.

• Wow on hyvä

Miksi siis pelata hyvää peliä, kun voi pelata parempaa, eikä mitään surkeaa jenkkiräiskintää vaan Rome: Total Waria

http://www.keskustelu.us

• dzeiel
      • 223joku293

Elämä ei ole samanlaista kun 50 - 80 luvulla.
        Joten ehdotan että lopetatte WoW:in haukkumisen, ynnä muut pahat puheet ja jätette WoW:in pelaajat rauhaan! Mutta en tarkoita että olen aika rajotteita vastaan. Itse olen 14 vuotta ja pelaan WoW:ia

PS: Eikö hän asia ole jo loppuun käsitelty.

• Mie..
        223joku293 kirjoitti:

Elämä ei ole samanlaista kun 50 - 80 luvulla.
        Joten ehdotan että lopetatte WoW:in haukkumisen, ynnä muut pahat puheet ja jätette WoW:in pelaajat rauhaan! Mutta en tarkoita että olen aika rajotteita vastaan. Itse olen 14 vuotta ja pelaan WoW:ia

PS: Eikö hän asia ole jo loppuun käsitelty.

rajoitus on ihan huvä juttu itse pelaan yli 2 tuntia joskus mutta se olisi ehkä mullekki hyvä juttu

• bururur

Oliko tämä ketju kenties päässyt aikanaan suomi24 etusivulle? Jollain otsikolla: Lapseni on peliriippuvainen.

Niin laadukasta materiaalia ketjussa.

• .....

On wowissa jotain hyvääkin jos siihen jää koukkuun:
        Ite vedin ennen aika rankasti alkoholia (usein), mutta sitte ku aloin pelaan niin jäi viina ja sekoilut :D

• Ewerttiu
        ..... kirjoitti:

On wowissa jotain hyvääkin jos siihen jää koukkuun:
        Ite vedin ennen aika rankasti alkoholia (usein), mutta sitte ku aloin pelaan niin jäi viina ja sekoilut :D

Tunti max. arkisin koneen ääressä sanon minä! Nykyään näkee näitä lökäri pullaposkiteinejä tarpeeksi, joita ei ole koskaan ohjattu liikunnan pariin. Paremmin sen tunnin voi käyttää esim. englannin kirjoja lukemalla ja varmasti oppii paremmin kieltä kuin pelejä pelaamalla tai vaikka lukemalla, joka taatusti sivistää paremmin.

Nykyteinit on niin "ganstaa", että kun tulee sitten työelämän rajat vastaan niin itse en ole kyllä palkkaamassa ketään sormenheiluttelija lökäreitä ikinä, jotka eivät edes osaa puhua oikein. Pois vaan wowit ja muut semmoset ja takaisin tekemään jotain rakentavaa. Jos hupia ei osaa muualta kuin monitorin äärestä etsiä niin silloin on joku pahasti vinossa ja se ns. elämä puuttuu.

Koulussa pitäisi muutenkin olla enempi valistusta vanhemmille videopelien vaaroista, koska juuri WoW on yksi pahimmista peleistä, jotka saattavat tuhota nuorien elämän. Helposti jää läksyt tekemättä, tullaan unisena tunneille ja sitten alkaakin jo muu elämä lipsua. Vanhemmilta tulee palautetta kun numerot tippuu, opettajat ovat huolissaan ja tätä rataa.

• Pelien kannattaja
        Ewerttiu kirjoitti:

Tunti max. arkisin koneen ääressä sanon minä! Nykyään näkee näitä lökäri pullaposkiteinejä tarpeeksi, joita ei ole koskaan ohjattu liikunnan pariin. Paremmin sen tunnin voi käyttää esim. englannin kirjoja lukemalla ja varmasti oppii paremmin kieltä kuin pelejä pelaamalla tai vaikka lukemalla, joka taatusti sivistää paremmin.

Nykyteinit on niin "ganstaa", että kun tulee sitten työelämän rajat vastaan niin itse en ole kyllä palkkaamassa ketään sormenheiluttelija lökäreitä ikinä, jotka eivät edes osaa puhua oikein. Pois vaan wowit ja muut semmoset ja takaisin tekemään jotain rakentavaa. Jos hupia ei osaa muualta kuin monitorin äärestä etsiä niin silloin on joku pahasti vinossa ja se ns. elämä puuttuu.

Koulussa pitäisi muutenkin olla enempi valistusta vanhemmille videopelien vaaroista, koska juuri WoW on yksi pahimmista peleistä, jotka saattavat tuhota nuorien elämän. Helposti jää läksyt tekemättä, tullaan unisena tunneille ja sitten alkaakin jo muu elämä lipsua. Vanhemmilta tulee palautetta kun numerot tippuu, opettajat ovat huolissaan ja tätä rataa.

Ottakaa huomioon se, että kun pelaa WoWin tapaisia pelejä, niin kyllä siinä englannin kieli paranee kun kirjoittaa samaa lausetta kaikkille niin siin tulee sanat tutuksi.
        Hyvässä tapauksessa siellä voi myös oppia uusia sanoja mitä ei ennen tiennyt.

Jotkut ylä-asteelaiset pelaavat englannin kielisiä pelejä oppiakseen. Oppimisen voi tehdä hauskalla tavalla, muuten kuin pelkästään lukemalla. Ei pelkällä lukemisella pärjää!!! (HUOM. peleissä ei ole pelkästään englantilaisia myös ruotsalaisia, norjalaisia jne.)

Ennen kuin alotin WoWin mun monet patsi Englanti ja sattumoisin ruotsi oli 6 luokkaa. Kun aloitin niin numerot alko pikku hiljaa nousta sinne 8 ja 9 numeroihin.

Kylllä pelaamisella pärjää, mutta useat puhuvat siinä järkeä, että sitä ei saa olla kohtuuttomiin asti. Sanoisin että 3-4 tuntia olisi se sopiva aika.

Eikä kaikkien pidä olla mitään riisi tikkuja ja ali-painosia. Minun entinen luokkalainen kuoli juuri sen takia, koska hänet pakotettiin tekemään kaikkea mitä hänen vanhemmista tuntui, eli liikuntaa 8 tuntia päivässä ja pikku patukka per 1 tai 2 kuukausi ja synttäreillä vain jotain 1 jokaista lajia ja samoin jouluna ja kaikkina juhlina.

Jos haluat lapsenlapsesi olevan samanlaisia kuten te nyt, ja kysytte miks he ovat semmoisia. Se johtuu siitä kun teidän lapset oppivat sen teiltä ja niitten lapset niiltä. Useiden tuttujeni mielestä pitäisi juuri antaa pikkusen armoa ja olla miten haluaa joskus. Lapsuus vaan menee pilalle kun ei saa tehdä mitään semmoista hauskaa mikä tuntuu hyvältä.

Lapsien pitää saada joskus tehdä sitä mitä haluaa, kuten olla pitkään tietokoneella. Vai pidättekö samat rytmit 12 kuukautta vuodessa, ja samat hommat niin pitkään kun lapsi muuttaa pois. Lapsesta tuntuu varmasti hyvältä kun muuttaa pois luotanne ja kun voi vihdoinkin päättää vähänkin omasta elämästään.

Takaisin WoWiin. Pelissä voi tavata uusia ihmisiä ja melkein ystäviäkin. WoW ei ole pelkästään murhaamis peli, se on myös chatti jossa voi puhua tois maalaiselle kaverille, kun tekstiviesti maksaa hirveästi. kuka nyt antaisi vaikka sähköpostinsa, koska ei tiedä pääsekö se viesti tulemaan perille. ja koskaan ei tiedä että vaikka löytäis tulevan rakkauden (koskaan ei tiedä onko nais hahmolla ole mies ohjaaja)

• Falader
        Pelien kannattaja kirjoitti:

Ottakaa huomioon se, että kun pelaa WoWin tapaisia pelejä, niin kyllä siinä englannin kieli paranee kun kirjoittaa samaa lausetta kaikkille niin siin tulee sanat tutuksi.
        Hyvässä tapauksessa siellä voi myös oppia uusia sanoja mitä ei ennen tiennyt.

Jotkut ylä-asteelaiset pelaavat englannin kielisiä pelejä oppiakseen. Oppimisen voi tehdä hauskalla tavalla, muuten kuin pelkästään lukemalla. Ei pelkällä lukemisella pärjää!!! (HUOM. peleissä ei ole pelkästään englantilaisia myös ruotsalaisia, norjalaisia jne.)

Ennen kuin alotin WoWin mun monet patsi Englanti ja sattumoisin ruotsi oli 6 luokkaa. Kun aloitin niin numerot alko pikku hiljaa nousta sinne 8 ja 9 numeroihin.

Kylllä pelaamisella pärjää, mutta useat puhuvat siinä järkeä, että sitä ei saa olla kohtuuttomiin asti. Sanoisin että 3-4 tuntia olisi se sopiva aika.

Eikä kaikkien pidä olla mitään riisi tikkuja ja ali-painosia. Minun entinen luokkalainen kuoli juuri sen takia, koska hänet pakotettiin tekemään kaikkea mitä hänen vanhemmista tuntui, eli liikuntaa 8 tuntia päivässä ja pikku patukka per 1 tai 2 kuukausi ja synttäreillä vain jotain 1 jokaista lajia ja samoin jouluna ja kaikkina juhlina.

Jos haluat lapsenlapsesi olevan samanlaisia kuten te nyt, ja kysytte miks he ovat semmoisia. Se johtuu siitä kun teidän lapset oppivat sen teiltä ja niitten lapset niiltä. Useiden tuttujeni mielestä pitäisi juuri antaa pikkusen armoa ja olla miten haluaa joskus. Lapsuus vaan menee pilalle kun ei saa tehdä mitään semmoista hauskaa mikä tuntuu hyvältä.

Lapsien pitää saada joskus tehdä sitä mitä haluaa, kuten olla pitkään tietokoneella. Vai pidättekö samat rytmit 12 kuukautta vuodessa, ja samat hommat niin pitkään kun lapsi muuttaa pois. Lapsesta tuntuu varmasti hyvältä kun muuttaa pois luotanne ja kun voi vihdoinkin päättää vähänkin omasta elämästään.

Takaisin WoWiin. Pelissä voi tavata uusia ihmisiä ja melkein ystäviäkin. WoW ei ole pelkästään murhaamis peli, se on myös chatti jossa voi puhua tois maalaiselle kaverille, kun tekstiviesti maksaa hirveästi. kuka nyt antaisi vaikka sähköpostinsa, koska ei tiedä pääsekö se viesti tulemaan perille. ja koskaan ei tiedä että vaikka löytäis tulevan rakkauden (koskaan ei tiedä onko nais hahmolla ole mies ohjaaja)

Nyt vanhemma tässä taas syyttelee peliä josta eivät tiedä MITÄÄN toki myönnän että itse pelailen ehkä hitusen liika WoWia on ne jotkut rajat hyvä olla mutta tunti tai kaksi on aikas hintsua kuten edellä mainittiiin WoWissa voi tehdä hyviä ystäviä ja siitä saa hyvää puheenaihetta IRL(=In real life) kavereille toki nyt arvostelette pienen "eleämänkokemukseni" takia "Njeeh iha sama mitä toi nulikka tosa tietää" koska olen vasta 14

• -.-.-.-.-.-
        Falader kirjoitti:

Nyt vanhemma tässä taas syyttelee peliä josta eivät tiedä MITÄÄN toki myönnän että itse pelailen ehkä hitusen liika WoWia on ne jotkut rajat hyvä olla mutta tunti tai kaksi on aikas hintsua kuten edellä mainittiiin WoWissa voi tehdä hyviä ystäviä ja siitä saa hyvää puheenaihetta IRL(=In real life) kavereille toki nyt arvostelette pienen "eleämänkokemukseni" takia "Njeeh iha sama mitä toi nulikka tosa tietää" koska olen vasta 14

Falader, sä puhut todella asiaa. kiitti kun tuet minua!!! :)

• -.-.-.-.-.-
        -.-.-.-.-.- kirjoitti:

Kaikki vanhemmat lukekaa noi kaikkien pelaajien tekstit matkan varrelta tähän viestiin. se mikä jäi mun edellisestä pitkästä viestistä, se että liikuntakin on hyödyllistä. ite käyn kuntosalilla 2 kertaa viikosssa, josku kerran jos ei ole aikaa (HUOM. toi "ei ole aikaa" ei tarkoita pelaamista, vaan kavereiden ja perheen kanssa olemista.) Joskus tulee pelattua 1 tunti tai kaks ja joskus tule pelattua 5-7 tunttia, kuten viikon loppuisin. Mutta ei joka viikonloppuisin kun menen tapaamaan isovanhempia tai kavereita.

Minä en tajua semmoisia vanhempia, jotka haluavat lapsensa olevan " täydellisiä ja ei-kieroonkasvaneita", vaan mä olen semmoisten vanhempien puolella jotka tajuavat antaa lapsellensa jonkin verran armoa.

Mutta siinä tapauksessa, jos lapsi alkaa olla yhtämääräivelä kuin pahin joukon johtaja pelissä ja uhkaava, tekisi mieli tappaa kuten NPC:seen pelissä, niin ehdottaisin lopettaa lapsen peliaika ja viedä vaikka mielisairaalaan tai jollekin joka voi auttaa. Pahimmassa tapauksessa ottaisin ton mielisairaalan.

Ja jos teillä on nuoria lapsia kuten juuri koulun alottaneita tai nuorempia ja teillä on WoWia pelaava lapsi, niin pitäkää nuorin pois sen pelin läheltä niin teidän ei tarvitse pelätä että nuoremmasta tulee samanlainen tyypi kuten hänen isoveljestään tai siskostaan. Ei ole kivaa kun hänkin alkaa pelata WoWia niin nuoressa iässä. kaikkien pelaajien pitäisi olla minimissään 12v.

• Avantasia
        -.-.-.-.-.- kirjoitti:

Kaikki vanhemmat lukekaa noi kaikkien pelaajien tekstit matkan varrelta tähän viestiin. se mikä jäi mun edellisestä pitkästä viestistä, se että liikuntakin on hyödyllistä. ite käyn kuntosalilla 2 kertaa viikosssa, josku kerran jos ei ole aikaa (HUOM. toi "ei ole aikaa" ei tarkoita pelaamista, vaan kavereiden ja perheen kanssa olemista.) Joskus tulee pelattua 1 tunti tai kaks ja joskus tule pelattua 5-7 tunttia, kuten viikon loppuisin. Mutta ei joka viikonloppuisin kun menen tapaamaan isovanhempia tai kavereita.

Minä en tajua semmoisia vanhempia, jotka haluavat lapsensa olevan " täydellisiä ja ei-kieroonkasvaneita", vaan mä olen semmoisten vanhempien puolella jotka tajuavat antaa lapsellensa jonkin verran armoa.

Mutta siinä tapauksessa, jos lapsi alkaa olla yhtämääräivelä kuin pahin joukon johtaja pelissä ja uhkaava, tekisi mieli tappaa kuten NPC:seen pelissä, niin ehdottaisin lopettaa lapsen peliaika ja viedä vaikka mielisairaalaan tai jollekin joka voi auttaa. Pahimmassa tapauksessa ottaisin ton mielisairaalan.

Ja jos teillä on nuoria lapsia kuten juuri koulun alottaneita tai nuorempia ja teillä on WoWia pelaava lapsi, niin pitäkää nuorin pois sen pelin läheltä niin teidän ei tarvitse pelätä että nuoremmasta tulee samanlainen tyypi kuten hänen isoveljestään tai siskostaan. Ei ole kivaa kun hänkin alkaa pelata WoWia niin nuoressa iässä. kaikkien pelaajien pitäisi olla minimissään 12v.

Joopa joo kaikilla on oma mielipide jopa mulla

itsekkin pelaan aika paljon arkisin about 3 tuntia ilta viikonloppuisin enemmän mutta joo toi tunti on aika vähän kun mietti pelin luonnetta ja kuinka vaikeaa loppujen lopuksi on välillä löytää peli kavereita johonkin low level instaan joskus odotettu parantajaa useampikin tunti ja raideissa taas menee väkisin useampi tunti.

Mitä kielen käyttöön tulee itse jo koulusta poistuneena harvemmin normaali elämässä tulee englantia käytettyä tämä on ihan hyvä konsti pitää kielitaitoa yllä kun käy kilta kavereiden kanssa keskustelua ihan yleisistä asioista ventrilossa tai kirjoittelee party chattiin silloin kun wowin aloitti tajusi miten ruosteessa englannin kielen taito oli joten siitä kiitos blizzardille että osaan taas englantia paremmin kuin eglantilaiset itse=)

Jos ikä kysymystä vielä käsitellään mielestäni 10-vuotias on kenties liian nuori tai jos annetaan pelata eiköhän sille se tunti per päivä riitä, tehtävien selostukset saattavat olla sen ikäiselle ja kielitaidon omaavalle turhan hankalia ja muutenkin tullut huomattua kuinka nuoria loppupeleistä kaikki nuo spämmerit ja häiriön aiheuttajat ovat joten luetaanpa ne ikärajat pakettien kyljestä eiks jeh???

Ja tosissaan vanhemmille tutustukaa peliin, ei se kuitenkaan ole niin paha kuin sanotaan joskus jostain tullut luettua todella mielenkiintoisia tekstejä joissa wowiin muka liittyy satanismia sun muuta palvontaa ei tod muuten pidä paikkaansa saanut ainakin hyvät naurut noista teksteistä jos ei muuta. Peli todellakin antaa myös valmiuden sosiaalisuudelle monissa paikoissa et pärjää yksin joten on pakko turvautua toiseen ja "keskustella" itse kun aloitin olin aika ujo joku tuli pelissä sanoo moi ni suurinpiirtein juoksin karkuun mutta nykyään puhun ihmisten kanssa ventissä ja kirjoittelen pelissä ja olen tavannut muutaman kilta kaverin ihan face to face suomalaisessa killassa kun olen.

Lopuksi haluasin vielä toivottaa kaikille ikimuistoisia hetkiä hyvän pelin seurassa kuhan nyt vaa tulis jo Ice Crown citadel.......sitä odotellessa

• Falader
        -.-.-.-.-.- kirjoitti:

Juup kiitos kiitoksista :) pahoittelen toki kirjoitusvirheitäni kiva kuulla että porukato vat kanssani samaa mieltä haluaisin todella vielä korostaa että vanhempien kannattaisi tutustua peliin kunnolla ennen kuin alkaa tuomita

• SIME
        Falader kirjoitti:

Juup kiitos kiitoksista :) pahoittelen toki kirjoitusvirheitäni kiva kuulla että porukato vat kanssani samaa mieltä haluaisin todella vielä korostaa että vanhempien kannattaisi tutustua peliin kunnolla ennen kuin alkaa tuomita

Vaikken kauheen vanha ookkaan voin sanoa että tämä kyseinen tietokone ei vaikuta elämässäni millään tavalla muuten kuin kuluttaa päivästäni (24h) 3-4 h. Koe numerot ovat kaikki 9-10 luokkaa, olen saanut 3 kertaa seiskan.
        Itselläni tämä sujuu niin ,että peliaikaa saa enemmän jos koulu sujuu ja mitä tulee world of warcraftiin niin Englannin kielen taitoni on kehittynyt huimasti! On hyvä myös osata näitä OMG ROFL WTF lyhenteitä,koska se edistää kommunikointia näitten jenkkien kanssa. Sanon myös ,että
        viikkoraha ei kannata ellei sen eteen tee jotain. Rahat kannattaa antaa jos kokeissa menee hyvin.
        esim. 9:stä 5 euroa ja 10:stä 10 euroa. Luulen että lapsenne ei enää kohta näe muuta vaihtoehtoa kuin ruveta lukemaan.

TOIVOTTAVASTI AUTTOI ETES JOTAKUTA! =D

• asasa
        Ewerttiu kirjoitti:

Paistaa läpi pahasti ennakkoasenteet, kaikki ovat yksilöitä jos et ole huomannut, miettii että mitäköhän itse olet nuorena hommaillut kuin noinkin kauheat ennakkoluulot. Yhtälailla niitä aikuisistakin löytyy.

• Orgioo
        asasa kirjoitti:

Paistaa läpi pahasti ennakkoasenteet, kaikki ovat yksilöitä jos et ole huomannut, miettii että mitäköhän itse olet nuorena hommaillut kuin noinkin kauheat ennakkoluulot. Yhtälailla niitä aikuisistakin löytyy.

PELATAAN YHDES ALASTI WOWIA HEIJARI PYSTYSSA VOIDAAN HARRASTAA MUUTAKI VÄLILLÄ! KAIKILLA MUKAVAA

• laatikkopoju
        Orgioo kirjoitti:

PELATAAN YHDES ALASTI WOWIA HEIJARI PYSTYSSA VOIDAAN HARRASTAA MUUTAKI VÄLILLÄ! KAIKILLA MUKAVAA

Mitä mulle tuli mieleen tossa matkalla alas, niin kaikki wowia terrorisoivat ( ei ne jotka pelaa muita pelejä) eivät ole nähneet pelistä muutakun jotain 3 min ja tulevat tänne valittamaan.

kuten toi "Pelien kannattaja" sanoi ei kaikki tai ei kukaan ( mun mielestä) saisi olla alipainosia.
        on parempi olla lihava kuin alipainoinen tyyppi joka sairastuu 5-10X vuodessa. Liian vähä ravinto heikentää puolostus kykyä.

Koska tää on wowi palsta puhun myös siitäkin. wowissa voi tavata uusia personnalisuuksia, hahmot joilla pelaajat pelaavat ovat peilikuvia niistä pelaavista pelaajista.

Esim1. tyyppi, joka pöllii tavaroita instoista tai killan pankista (kutsutaan meidä kielellä Ninjaksi) on saanut elämänä aikana kaiken mitä haluaa.

Esim2. Tyyppi, joka on rauhallinen ja ei hauku muita mitenkään antaa muille ajatuksen että se on mukava tyyppi ja sen kanssa voisi viettää aikaa IRL (paitsi jos on jossai seka killassa, muuten ei mitään jos on oman kielisessä killassa)

Ja vanhemmat, jotka luulevat 1-2 tunnin olevan riittävästi joka päivälle 24/7 ovat menneet IHAN päin metsikköä. 1-2h ei riitä mitenkään wowin pelaamiseen kuten välillä sanottiin instoissa menee pakosti yli 2h ja joissakin tehtävissä. Ja jos noin teette niin ette olisi ostaneet koko peliä, koska se ostettu peliaika menee harakoille. 2 tuntii per joka ikinen päivä vastaa 120h tuntia kahdessa kuukaudessa joka on tosi vähän ja 3-5 tuntii on ton 290-300 tunnin välillä ottaen huomioon että toi oli myös 2k ajalta laskettu. ei peliaika mene niin ettäse kuluu vain silloin kun sitä peliä pelaa, vaan se kuluu silloinkin kun olet pelaamatta. jos se olisi toi se kuluu vain kun pelaa jokaiseela olisi peliaikaa aninakin vuoden kun katsoo peli ajassa on 1344h joka menisi yli vuoden tai kaks. Mun kaverit ottivat 2 kuukautta eroa pelistä paraantaakseen numeroitaan, kun noi lukio ja ammattikoulut ovat vielä edessä päin. Ei liikuntakaan pahaa tee niille jotka pelaa 8hper päivä, joka on hirveä määrä, ja eikä joskus liika pelaaminenkaan tee pahaa.

mun vanhemmat laittoivat viime joulun jälkeen kun sain wowin ja oman koneen rajat näin: (paitsi pari viikkoa pelin saannin jälkeen oli täysin vapaata) MA-PE klo 17-20 ja LA-SU 11-15 ja 17-22 ei oo hirvee, mut kyll mä oon keksinyt muutakin tekemistä muuta kuin wowi.

vanhemmat eivät osta mulle peliaikaa vaan ostan ne mun kokeista saaduilla rahoilla 10€ 10, 5€ 9, 3,5€ 8 ja 1,5€ 7. Alimmista numeroista joudun peliarestiin pariks päiväks.

• laatikkopoju
        laatikkopoju kirjoitti:

Mitä mulle tuli mieleen tossa matkalla alas, niin kaikki wowia terrorisoivat ( ei ne jotka pelaa muita pelejä) eivät ole nähneet pelistä muutakun jotain 3 min ja tulevat tänne valittamaan.

kuten toi "Pelien kannattaja" sanoi ei kaikki tai ei kukaan ( mun mielestä) saisi olla alipainosia.
        on parempi olla lihava kuin alipainoinen tyyppi joka sairastuu 5-10X vuodessa. Liian vähä ravinto heikentää puolostus kykyä.

Koska tää on wowi palsta puhun myös siitäkin. wowissa voi tavata uusia personnalisuuksia, hahmot joilla pelaajat pelaavat ovat peilikuvia niistä pelaavista pelaajista.

Esim1. tyyppi, joka pöllii tavaroita instoista tai killan pankista (kutsutaan meidä kielellä Ninjaksi) on saanut elämänä aikana kaiken mitä haluaa.

Esim2. Tyyppi, joka on rauhallinen ja ei hauku muita mitenkään antaa muille ajatuksen että se on mukava tyyppi ja sen kanssa voisi viettää aikaa IRL (paitsi jos on jossai seka killassa, muuten ei mitään jos on oman kielisessä killassa)

Ja vanhemmat, jotka luulevat 1-2 tunnin olevan riittävästi joka päivälle 24/7 ovat menneet IHAN päin metsikköä. 1-2h ei riitä mitenkään wowin pelaamiseen kuten välillä sanottiin instoissa menee pakosti yli 2h ja joissakin tehtävissä. Ja jos noin teette niin ette olisi ostaneet koko peliä, koska se ostettu peliaika menee harakoille. 2 tuntii per joka ikinen päivä vastaa 120h tuntia kahdessa kuukaudessa joka on tosi vähän ja 3-5 tuntii on ton 290-300 tunnin välillä ottaen huomioon että toi oli myös 2k ajalta laskettu. ei peliaika mene niin ettäse kuluu vain silloin kun sitä peliä pelaa, vaan se kuluu silloinkin kun olet pelaamatta. jos se olisi toi se kuluu vain kun pelaa jokaiseela olisi peliaikaa aninakin vuoden kun katsoo peli ajassa on 1344h joka menisi yli vuoden tai kaks. Mun kaverit ottivat 2 kuukautta eroa pelistä paraantaakseen numeroitaan, kun noi lukio ja ammattikoulut ovat vielä edessä päin. Ei liikuntakaan pahaa tee niille jotka pelaa 8hper päivä, joka on hirveä määrä, ja eikä joskus liika pelaaminenkaan tee pahaa.

mun vanhemmat laittoivat viime joulun jälkeen kun sain wowin ja oman koneen rajat näin: (paitsi pari viikkoa pelin saannin jälkeen oli täysin vapaata) MA-PE klo 17-20 ja LA-SU 11-15 ja 17-22 ei oo hirvee, mut kyll mä oon keksinyt muutakin tekemistä muuta kuin wowi.

vanhemmat eivät osta mulle peliaikaa vaan ostan ne mun kokeista saaduilla rahoilla 10€ 10, 5€ 9, 3,5€ 8 ja 1,5€ 7. Alimmista numeroista joudun peliarestiin pariks päiväks.

toi perjantai on myös 17-22! :D:D:D

• Falader
        laatikkopoju kirjoitti:

toi perjantai on myös 17-22! :D:D:D

Kukas sinulle kokeista rahat maksaa >:)? No vanhmmant, meni vähän offtopicicis mutta kuulosti aiheelta josta voisi vähän vääntää kätää

• dfeqwfgafweg

ja haluateko tietää millainen on wowin pelaajan ja "normaali" ihmisen lauseet.
      Wowia pelaava: srry vaan mut mä oon vähän kiireinen.
      "normaali" ihminen: anteeksi hrra/rva, mutta voisitteko väistää, koska minulla olisi iso hoppu.

toi eka on aika yleinen jos on oikeasti kiire, ei kai nyt kukaan jää selittelee kovassa kiireessä vanhalle rva/hrra:lle että on kiire

• 12+2= hmm ehkä 14

Tunnen monta ihmistä jotka sanoo "sori, voisitko väistää" sen sijaan et alkais rouvittelemaan/herrattelemaan, ja kukaan heistä ei pelaa wowia, tahi mitään muita pelejä, (Itse pelaan wowia pari tuntia per päivä).

• muumi95
    • ettäs näin (y)

omat porukkani rajoitti omaa pelaamistani aikoinaan siihen 1h/pv, mikä on oikeasti älyttömän vähän peliaikaa!. ja tuolloin olin 15. ja ps3 oli turha edes haaveilla, vaikka kesä töistä tienatuilla rahoilla olisi sen saanut. no kotona pelaaminenhan sitten jäi. no löytyihän sitten uusi viikonloppu harrastus nimeltä alkoholi ja eikun keskustaan ja kaverin faijan luo kittaamaan Saarenmaata! ja loppujen lopuksi olin ajautunut erittäin huonoon seuraan, varasteltiin mopoja jne.... että jes! onneksi pääsin irtautumaan porukasta ja löysin pelaamisen! alkoholiakaan en pahemmin enään juo tupakkaa poltan. silloin kun täytin 18 heti ensimäiseksi 52" lcd televisio, ps3, xbox360, kotiteatteri, kone itse kasattuna ja pikku broidille itselleen ps3 myös! porukoiden ilme olis pitäny ikuistaa XD huonekalujakaan ei ollut kuin tärkeimmät sänky, pöytä ja tuolit, sohva, atk-taso, tv taso ja kirjahylly. ja tosiaan muutin vuokralle 10 pv sen jälkeen kun täytin 18, nyt olen 20 ja wowittanut 2 vuotta! ja voin itsekkin sanoa että englannin taito paranee pelaamisen myötä 15 vuotiaana en englantia pahemmin osannut mutta nyt toimii paremmin kuin ikinä :).ja itse pelaajana pidän hiljaisesta ympäristöstä pelaamiseni aikana! huomaa keskittymisen heti häiriintyvän jos kaveri porukka kylässä meluamassa ja itse yrittää keskittyä raidaamiseen! suosittelisin vanhempia pitämään ne "rajoitukset" vähän järkevempinä 1h/pv on vähän varsinkin jos on raidi porukkaa etsimässä... siinä voi joskus mennä se tunti! ja sehän ei sitten vituttais kun peliaikana vaan odotellu et pääsispä jo raidaan! ja oho netti katkes? uskon että tämän jälkeen tulisi huutoa tyylin: NYT SE SAATANAN PIUHA TAKASIN!!! jne... pelit ei ole pahempia kuin elokuvat!
      toivottavasti ei haittaa jos kerroin vähän omaa tarinaani mausteeksi :)

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4836
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      202
      2597
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1655
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      24
      1517
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      29
      1425
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      149
      1108
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1044
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe