suomenkieltä? Kässäri, kyssäri, sussari mainitakseni. Kun luen noista ilmaislehdistä tekstiviestipalstoja, en ymmärrä puoliakaan.
ymmärrättekö
9
573
Vastaukset
- Hintriika
Älä välitä, ei niitä ymmärrä kaikki muutkaan. Minä koin ongelman ensi kerran jo 60-luvulla, kun muutimme pohjoisesta etelään ja 3-vuotias pojannaskali oppi pihalla hesan slangia. Oli siinä äidillä ihmetyksen sormi hämmästyksen suussa, kun yritti poikansa puheita tulkita!
- koko ajan,
saa vaikutteita tv-ohjelmista sun muista ja muodostuu näitä lainasanoja. Englannin kieli on aika iso vaikuttava tekijä.
Äitini ei koskaan 50-luvulla kysynyt: Millaisessa vuorovaikutuksessa olet tuon naapurin Eijan kanssa? Aiti kysyi: Onko Eija kiva leikkikaveri?
Noin niinkuin esimerkkinä tässä ilmaisin. Sen kehitti Suomenlinnan rakentamisen aikoihin hesalainen nuoriso, etteivät savosta tulleet rakentajat ymmärtäisi mitä he puhuivat. Perustuu paljolti venäläisten sanojen vääntelyyn.
- soilike
Minun täytyy usein sanoa heille puhelimessa, että hiukan hitaammin , tai toistaisitko
Puhuvat kyllä selvää suomea.
Yhteen pötkyyn, ilman pilkkuja ja pisteitä.
Ei laaksoa, ei kukkulaa.
Monotonisesti Räikkösen tapaan
Onkohan nykyään koulussa suullisen esittämisen koulutusta?- opetellaan puhumista.
Äidinkielen opetuksen/oppimisen osa-alueet:
1. kuunteleminen
2. puhuminen
3. kirjoittaminen
4. lukeminen
5. kielentuntemus
Huomio! Mikä onkaan ekana, mikä tokana. - Abuela
opetellaan puhumista. kirjoitti:
Äidinkielen opetuksen/oppimisen osa-alueet:
1. kuunteleminen
2. puhuminen
3. kirjoittaminen
4. lukeminen
5. kielentuntemus
Huomio! Mikä onkaan ekana, mikä tokana.ja joittenkin vanhempienkin, olen ihmetellyt jo vuosia tuota ihmeellistä kiekaisua sanojen lopussa.
Sitä nousevaa intonaatiota, jota joissakin kielissä käytetään kysymyslauseissa. Minusta se ei kuulu suomenkieleen, ihan särähtää korvissa.
Pojantyttärelle kun sanoin siitä, hän katsoi ihmeissään, ei hän itse edes huomannut 'kiekuvansa'. - Hintriika
Abuela kirjoitti:
ja joittenkin vanhempienkin, olen ihmetellyt jo vuosia tuota ihmeellistä kiekaisua sanojen lopussa.
Sitä nousevaa intonaatiota, jota joissakin kielissä käytetään kysymyslauseissa. Minusta se ei kuulu suomenkieleen, ihan särähtää korvissa.
Pojantyttärelle kun sanoin siitä, hän katsoi ihmeissään, ei hän itse edes huomannut 'kiekuvansa'.Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kerran vaan näin yhden asiantuntijan telkkarissa sanovan, ettei siitä tarvitse olla huolissaan. Kuuluu kuulemma kielen kehitykseen... Mieli tekisi väittää vastaan.
Minulla tulee aina mieleen Ele Alenius, jolla on puheessaan aina ollut tuo loppukiekaus. Muistaako kukaan sitä nukketeatteriohjelmaa, joka aikanaan oli jossakin poliittisessa viihdeohjelmassa? Siinä oli Alenius-nukke, joka osasi loppukiekaisun! - Hintriika
Hintriika kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kerran vaan näin yhden asiantuntijan telkkarissa sanovan, ettei siitä tarvitse olla huolissaan. Kuuluu kuulemma kielen kehitykseen... Mieli tekisi väittää vastaan.
Minulla tulee aina mieleen Ele Alenius, jolla on puheessaan aina ollut tuo loppukiekaus. Muistaako kukaan sitä nukketeatteriohjelmaa, joka aikanaan oli jossakin poliittisessa viihdeohjelmassa? Siinä oli Alenius-nukke, joka osasi loppukiekaisun!Jälkipostissa tuli mieleen, että jos joku muistaisi tarkemmin tuon ohjelman nimen, niin sitä voisi toivoa YLEn elävään arkistoon, joka avattiin eilen. Nukketeatteri oli oikeastaan Itse Valtiaiden varhaisversio!
- a-woman1
Ei meidän kannata murehtia; ei nuorisokaan ymmärrä meidän kieltämme!
Ainakin väittävät niin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694899KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923840- 1883611
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783279Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241961
- 1851833
- 301696
- 431405