ymmärrättekö

nuorison käyttämää

suomenkieltä? Kässäri, kyssäri, sussari mainitakseni. Kun luen noista ilmaislehdistä tekstiviestipalstoja, en ymmärrä puoliakaan.

9

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika

      Älä välitä, ei niitä ymmärrä kaikki muutkaan. Minä koin ongelman ensi kerran jo 60-luvulla, kun muutimme pohjoisesta etelään ja 3-vuotias pojannaskali oppi pihalla hesan slangia. Oli siinä äidillä ihmetyksen sormi hämmästyksen suussa, kun yritti poikansa puheita tulkita!

      • koko ajan,

        saa vaikutteita tv-ohjelmista sun muista ja muodostuu näitä lainasanoja. Englannin kieli on aika iso vaikuttava tekijä.
        Äitini ei koskaan 50-luvulla kysynyt: Millaisessa vuorovaikutuksessa olet tuon naapurin Eijan kanssa? Aiti kysyi: Onko Eija kiva leikkikaveri?
        Noin niinkuin esimerkkinä tässä ilmaisin.


      • Sen kehitti Suomenlinnan rakentamisen aikoihin hesalainen nuoriso, etteivät savosta tulleet rakentajat ymmärtäisi mitä he puhuivat. Perustuu paljolti venäläisten sanojen vääntelyyn.


    • soilike

      Minun täytyy usein sanoa heille puhelimessa, että hiukan hitaammin , tai toistaisitko
      Puhuvat kyllä selvää suomea.
      Yhteen pötkyyn, ilman pilkkuja ja pisteitä.
      Ei laaksoa, ei kukkulaa.
      Monotonisesti Räikkösen tapaan

      Onkohan nykyään koulussa suullisen esittämisen koulutusta?

      • opetellaan puhumista.

        Äidinkielen opetuksen/oppimisen osa-alueet:
        1. kuunteleminen
        2. puhuminen
        3. kirjoittaminen
        4. lukeminen
        5. kielentuntemus

        Huomio! Mikä onkaan ekana, mikä tokana.


      • Abuela
        opetellaan puhumista. kirjoitti:

        Äidinkielen opetuksen/oppimisen osa-alueet:
        1. kuunteleminen
        2. puhuminen
        3. kirjoittaminen
        4. lukeminen
        5. kielentuntemus

        Huomio! Mikä onkaan ekana, mikä tokana.

        ja joittenkin vanhempienkin, olen ihmetellyt jo vuosia tuota ihmeellistä kiekaisua sanojen lopussa.
        Sitä nousevaa intonaatiota, jota joissakin kielissä käytetään kysymyslauseissa. Minusta se ei kuulu suomenkieleen, ihan särähtää korvissa.

        Pojantyttärelle kun sanoin siitä, hän katsoi ihmeissään, ei hän itse edes huomannut 'kiekuvansa'.


      • Hintriika
        Abuela kirjoitti:

        ja joittenkin vanhempienkin, olen ihmetellyt jo vuosia tuota ihmeellistä kiekaisua sanojen lopussa.
        Sitä nousevaa intonaatiota, jota joissakin kielissä käytetään kysymyslauseissa. Minusta se ei kuulu suomenkieleen, ihan särähtää korvissa.

        Pojantyttärelle kun sanoin siitä, hän katsoi ihmeissään, ei hän itse edes huomannut 'kiekuvansa'.

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kerran vaan näin yhden asiantuntijan telkkarissa sanovan, ettei siitä tarvitse olla huolissaan. Kuuluu kuulemma kielen kehitykseen... Mieli tekisi väittää vastaan.

        Minulla tulee aina mieleen Ele Alenius, jolla on puheessaan aina ollut tuo loppukiekaus. Muistaako kukaan sitä nukketeatteriohjelmaa, joka aikanaan oli jossakin poliittisessa viihdeohjelmassa? Siinä oli Alenius-nukke, joka osasi loppukiekaisun!


      • Hintriika
        Hintriika kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kerran vaan näin yhden asiantuntijan telkkarissa sanovan, ettei siitä tarvitse olla huolissaan. Kuuluu kuulemma kielen kehitykseen... Mieli tekisi väittää vastaan.

        Minulla tulee aina mieleen Ele Alenius, jolla on puheessaan aina ollut tuo loppukiekaus. Muistaako kukaan sitä nukketeatteriohjelmaa, joka aikanaan oli jossakin poliittisessa viihdeohjelmassa? Siinä oli Alenius-nukke, joka osasi loppukiekaisun!

        Jälkipostissa tuli mieleen, että jos joku muistaisi tarkemmin tuon ohjelman nimen, niin sitä voisi toivoa YLEn elävään arkistoon, joka avattiin eilen. Nukketeatteri oli oikeastaan Itse Valtiaiden varhaisversio!


    • a-woman1

      Ei meidän kannata murehtia; ei nuorisokaan ymmärrä meidän kieltämme!
      Ainakin väittävät niin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1671
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1268
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1169
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      193
      930
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      888
    6. 69
      778
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      770
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      715
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      640
    Aihe