Moi,
Auto on Passat tdi 66kw vuosimalli-00. Nyt kovien pakkasten aikaan autosta katosi tehot kesken ajon, eli turbo lähti pelistä pois. Tehot palasivat, kun käytti virrat pois.
Huoltoon soitin, epäilivät turbon magneettiventtiiliä tai, että saako kone kunnolla ilmaa. Onko tästä viasta kokemuksia? Maksaako magnettiventtiili paljon ym.
Toinen vika, kylmä moottori sammuu hetken päästä käynnistyksestä/ajossa välillä nykäisee..
Huollosta taas arvelivat virransyöttörelettä(juotosvikaa siinä) Onko tästä kokemuksia/paljonko virransyöttörele maksaa?
Kolmas vika/ominaisuus. Puhallin sirisee -25 pakkasesta ylöspäin. Ääni kuuluu matkustajan airbagin seutuvilta. Lauhemilla keleillä sirinää ei kuulu. Tästäkin juttelin huollon kanssa. Tuntui olevan tuttu ominaisuus. Puhaltimen moottori pitää rasvata/vaihtaa. Hanskalokero pitää ottaa pois, ennen kuin pääse moottoriin käsiksi. Onko tästä taas kenelläkään kokemuksia? Paljonko esim. moottori maksaa? Auttaako pelkkä rasvaus...ym.
Kiitos jo etukäteen kommenteista.
Passat Tdi hyytyy pakkaseen......
42
10853
Vastaukset
- Sleeper
Tuohan on ihan normaalia dieseleille, jos on kovat pakkaset. Paljonko oli pakkasta, kun meinasi hyytyä? Diesel-polttoainehan kestää jotain -33´C ja sitä kovemmalla pakkasella ei dieseli oikein kulje suodattimen läpi.. Alle -25´C hyytymistä voi estää suodattimen vaihdolla syksyisin. Tänään näin Jyväskylässä uuden 500-sarjan diesel BMW:n hyytyvän linja-autopysäkille sinisen savun saattelemana, kun pakkasta oli pikkusen reilut -30´C eli eipä tuosta voi oikein autoa syyttää.
Puhallinhan sirisee, koska laakereiden rasvan ominaisuudet ei riitä näin koviin pakkasiin. Itse en huolestuisi, jos näillä pakkasilla auto ei meinaa toimia, sillä sehän on ihan normaalia..
PS: vm.-89 Toyota Landcruiser ei ole (vielä) hyytynyt.- Tdi
Hyytymisellä tarkoitin tuota turbon katoamista, eli turbo ei toimi, auto kulkee ihan laiskasti ei ota kierroksia, mutta kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, niin taas turbo pelittää ja auto kulkee. Pakkasta oli n. -26 astetta.
- pekka
Kova pakkanen ja diesel on yhdistelmä jossa jäätämisen mahdollisuus kannattaa muistaa ennekuin ryhtyy hakemaan monimutkaisia vikoja. Ei tarvita yli polttoaineen suodatettavuus rajojen alittavia lämpöjä riittää että auto esim seisoo ajamatta jonkun päivän jossa se ruokalusikallinen kosteutta tiivistyy tankkiin jne.
VW ei ole paha jäätymään,suodatinta ei totaalisen tukkoon saa mitenkään usein sulaa hetkessä kun kone sammuuu,vika tuppaa toistumaan ja pahenee odottelemalla ja lopulta estää kyllä ajamisen.
Tuo puhallinvika on kyllä tyyppivika ja pitäisi mennä takuun piikkiin kuluttajasuojalainkin perusteella.Kannattaa ainakin vedota usein eivät ryhdy "vaativan" asiakkaan kanssa tinkaamaan. - Vemppu
jos auto meinaa hyytyä jos vähän pakkasta paukauttaa :-) Kertoo vain jostain suunnitteluviasta...
No, toiset hyytyy helpommin kuin toiset. Jossain vaiheessa hyytyvät kaikkia.
Talvilaadun suodatettavuus taitaa olla tuota 32-33´C. Arktinen kestää vielä enemmän mutta aika harvalta huoltikselta sitä ainakaan täältä päin saa. - PSA
Minä olen ajellut nyt 370 tkm -95 mallin 306 SRTD:llä eikä siinä ole koskaan ollut ongelmia pakkasella, ei edes näillä -40 C hipovilla lukemilla. Polttoaineen suodatin on lämpivä ( niin kai nykyään kaikissa dieseleissä ? ). Yhden ainoan kerran jäätyi tankin ilmaventtiili kun ajoin kesälaadun dieselillä yli - 20 C kelillä. Meno alkoi hiipumaan, mutta kun antoi välillä tankin korkista ilmaa, niin taas mentiin. Ilmamassamittarit ja muut elektroniikkavempeleet eivät renaa, koska niitä ei ole. Tehoa tulee kuitenkin 66 kw ja kuluttaa 5,4 - 6,4 l/sadalla.
Työkaveri ajoi 450 tkm TD-Passatilla (1,6 koneella) eikä siinäkään ollut pakkasongelmia. Taitaa tämä uusi tekniikka olla arempaa pakkasessa. - kipi
Tdi kirjoitti:
Hyytymisellä tarkoitin tuota turbon katoamista, eli turbo ei toimi, auto kulkee ihan laiskasti ei ota kierroksia, mutta kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, niin taas turbo pelittää ja auto kulkee. Pakkasta oli n. -26 astetta.
sama vika -00 TDI 90hp. Seat cordobas..yhtäkkiä tulee helvetin laiskaksi eikä kulje kuin 120km/h. Tiedä sitte onko turbosta kiinni?
- toyota tiesel
kipi kirjoitti:
sama vika -00 TDI 90hp. Seat cordobas..yhtäkkiä tulee helvetin laiskaksi eikä kulje kuin 120km/h. Tiedä sitte onko turbosta kiinni?
tankissa....tekee samallaisia ilmiöitä yli -20 pakkasissa
- näin on
Tdi kirjoitti:
Hyytymisellä tarkoitin tuota turbon katoamista, eli turbo ei toimi, auto kulkee ihan laiskasti ei ota kierroksia, mutta kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, niin taas turbo pelittää ja auto kulkee. Pakkasta oli n. -26 astetta.
Se on mangneettiventtiili eli solenoidi joka säätää turbon toimintaa sesijaitsee yleensä rintapellissä ja maksaa 50e
- TDI
Kyllä taitaa vika olla siinä turbon venttiilissä. Itellä oli just sama vika, joka korjautui venttiilin vaihdolla. Hinta oli jotain 70 euroa. Mutta nyt pakkasilla on vika tullut pari kertaa uudelleen. Tosi hankala kun lähtee ohittamaan ja just sillon ei turbo olekkaan mukana. Jos olisi ilmamassa mittari niin vika olisi kokoajan päällä. Sitten kun sinulta menee se, niin osta tarvikkeesta on 100 euroa halvempi. Muista vioista ei ole kokemusta. Mutta kun vaihdat volkkarin pois niin asiat paranee. Minä korjaan koko vian sillä lailla.
- Tdi
Kyllä noita samoja vikoja on ihan muillakin merkeillä. Nyky dieseleissä tahtoo mennä samat osat ilmamassamittarit, paluuletkut, magneettiventtiilit ym. Itse vaidoin vajaa vuosi sitten auton, edellinen oli toinen saksalaismerkki, jossa oli liikaa vikoja.. :-)
- TDI
Tdi kirjoitti:
Kyllä noita samoja vikoja on ihan muillakin merkeillä. Nyky dieseleissä tahtoo mennä samat osat ilmamassamittarit, paluuletkut, magneettiventtiilit ym. Itse vaidoin vajaa vuosi sitten auton, edellinen oli toinen saksalaismerkki, jossa oli liikaa vikoja.. :-)
Niin mutta kyllä tuon hintaluokan auton pitäisi olla jo semmonen, ettei ole niin pirusti pikku vikoja. Kyllä tuntuu että passatti on jokin testi versio. Massamittari,tukivarret,turbon venttiili,ovien lukot,kylmä kun hitlerin pakastin. Tässä muutama sivuttuna. Sorry vaan, tämä on kumminkin totta. Sitten siihen kun vielä huolloissa hinnat on niin pirun kalliita että..... Elä siis mieti eläkä valvo ostetaan VOLVO (runo) Ainakin itte vaihdan kun kesä koittaa.
- Talviautoja
TDI kirjoitti:
Niin mutta kyllä tuon hintaluokan auton pitäisi olla jo semmonen, ettei ole niin pirusti pikku vikoja. Kyllä tuntuu että passatti on jokin testi versio. Massamittari,tukivarret,turbon venttiili,ovien lukot,kylmä kun hitlerin pakastin. Tässä muutama sivuttuna. Sorry vaan, tämä on kumminkin totta. Sitten siihen kun vielä huolloissa hinnat on niin pirun kalliita että..... Elä siis mieti eläkä valvo ostetaan VOLVO (runo) Ainakin itte vaihdan kun kesä koittaa.
Muistan vaan erään talvitestin -97 TM:ssä ,jossa ainaki pikkuvolvo S40 jäi peränpitäjäksi ja testissä oli melkein kymmenen autoo.Testattiin Kylmäkulutus,vetokyky liukkaalla,lämpiäminen,valot ym. Mun mielestä jos laittaa autoon rahaa kiinni ja ettii hyvää talviautoo kannattaa lukee joku talvitesti ehkä toikin muistaakseni 1/-97 lehti. Muuten ..ei ne volvot ihan huonojakaa ole,tehoa löytyy ja tyylikkäitä on esim V40.
- SO
Tuo relevika on hehkutuksen releen juotosvika. Rele on avattavaa mallia ja jos asentajalla pysyy kolvi kädessä, homma on ns. 10 minuutin juttu. Uusi rele maksaa n. 100e. Itse korjautin viime syksynä vanhan releen hintaan 5e, en tosin volkkarilla, vaan autosähköalan erikoiskorjaamossa. Mielenkiintoista releessä oli se, että siinä oli VW:n ja Audin logot ja teksti "Made in Tunisia". Kertookohan se osaltaan syyn moisiin kylmäjuotoksiin.
- Hehkutusrele?
Jos auto nykii ajossa, en ymmärrä miksi kyseessä olisi hekun virransyöttö? Voiko olla mottorinohjausjärjestelmän virtarele?
- SO
Hehkutusrele? kirjoitti:
Jos auto nykii ajossa, en ymmärrä miksi kyseessä olisi hekun virransyöttö? Voiko olla mottorinohjausjärjestelmän virtarele?
Hehkutuksen releen kautta kulkee sähkö (tai joku herätevirta) syöttöpumpulle. Jos rele on rikki, et saa lämmintä moottoria käyntiin 30C helteessä vaikka kuinka jauhat startilla. Tämän on meikäläinen kokenut.
- vokus
Pakkasta oli -35 ja lämmöt laski esim. risteyksissä odotellessa aivan nollille, mutta jonkin verran lämpöä koppiin tuli.
Kone kävi kuin traktori ja polttoainekäyttöinen Eberikään ei enää toiminut; ilmeisesti akkuvahti tuli peliin mukaan. Sama tilanne tänä aamuna; eberi oli käynnistynyt, mutta kauan ei ollut puhaltanut.
Ajon aikana lämmöt nousee kohtuullisesti, mutta ei normaaliin. - P00
Sigh, mullakin tismalleen samanlainen auto (-00 TDI 66kW) ja teki tänä aamuna ekaa kertaa juuri noin. Tehot katosi yli 2 tonnin kierroksilla (kun pakkanen ajon aikan putosi 29stä>22een). Ajoin huoltikselle ja tankkasin tankin täyteen "lämmintä" polttoainetta maan alta, ja siinä seistessä jokin muukin paikka taisi sulaa, kun tehot tuli takaisin eikä sitten enää sillä kertaa kadonneetkaan.
- ei enää volsua
Sinähän sammutit moottorin tankkaamisen ajaksi, kuten pitääkin...?
- vompatti
dieselin valinnasta tämän päivän muodin mukaan ;). Mulla ei ole bensa-auton mitään vaikeuksia vaikka on 30 astetta pakkasta :)
- Nainen ja Passat
Minulla on 2004 mallinen Passat 1,9 turbo diesel, vien sen huoltoon aina kun koelautaan tulee ilmoitus. Auto on joka päivä käytössä, pakkasillakin. Ei ole koskaan jättänyt tielle, eikä ole ollut yhtään mitään ongelmaa. Olen lueskellut mielenkiinnolla noita turbojen rikkoutumisia yms. vikoja, olisiko käyttäjästä johtuvia vikoja. Odottelen uutta Passattia kaksi litraista automaattia, diesel sekin tulevaksi n. kuukauden päästä, toivottavasti meillä olisi yhtä mukava ja huoleton taipale edessämme senkin kanssa. Ps. tämä nykyinen ei ole perheessämme ensimmäinen Passat dieselinä ja kaikista on hyvät kokemukset.
Ps. täytyy tapahtua jotain todella epämiellyttävää, että Passatista luopuisin.
- ei enää volsua... ikinä.
Se on se ahtopainesolenoidi noilla diagnooseilla. Katselepa pari-kolme sivua vanhoja viestejä Passatin ethojen leikkautumisesta 2500 kierroksen paikkeilla... kyselijä taisi olla "Tapani"...
- Mie
Sama vika näyttöö olevan jutun aiheena täälläkin
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=588&posting=21500000000057522 - mie vuaa..
Hjuu, oompa joskus noista vioista kuullut.
Virransyöttöreleen voi joko juottaa tai ostaa uuden jossa ei ole jatkossa irtoilevia juotoksia. Rakenne muuttunut.
Virta menee mm.moottorinohj.laitt. josta nykiminen tai käynnistymättömyys.
Tehottomuus..
KUULLOSTAA ahtopaineen magn.venttiililtä, tarkistettavissa ohjearvoista mittaamalla. Toki voi laittaa tarvikkeen jos löytyy.
Puhaltimen voi rasvata, auttaa joksikin aikaa.
Uusi puhallin pitemmäksi aikaa.
Puhaltimeen pääsee käsiksi irroittamalla 7 ruuvia h.lokerosta. Ei paha homma. - GOLF TDI
Polttoaine syötön rele maksaa töineen n. 100 euroa, jos autossasi on imuilmaa säätelevä mittari, sen vaihtaminen maksaa yli 400 euroa töineen.Puhaltimen ääni johtuu laakerista , joka vinkuu kovilla pakkasilla. Ääni ei aiheuta mitään toimenpiteitä, se katoaa lämpötilan noustessa.
- osssss
vaan voi vaatia rasvausta sanoi korjaaja.
- osssss
Pusliin voiteluainetta niin vinku lähtee.
- Audisti
Mulla ollut Audi A6 tdi -98/99 ajoa takana kolmattasataa tuhatta. Ei ole hyytynyt eikä tehoja kadonnut, vaikka on tullut ajettua tosi kylmässäkin.
- ...
Ööh, eikös Audi ja VW ole saman konsernin tuotteina melkolailla samoista komponenteista kasattuja eli tuskin VW:tä Audiin vaihdettaessa teknisesti kovin erilaisia tuotteita saa. Audihan on VW-konsernin premiummerkki paremmalla viimeistelyllä ja eri muotoisella korilla ja epäilemättä myös paremmalla katteella valmistajalle kun ihmiset maksavat mielikuvista.
- Tietomies
... kirjoitti:
Ööh, eikös Audi ja VW ole saman konsernin tuotteina melkolailla samoista komponenteista kasattuja eli tuskin VW:tä Audiin vaihdettaessa teknisesti kovin erilaisia tuotteita saa. Audihan on VW-konsernin premiummerkki paremmalla viimeistelyllä ja eri muotoisella korilla ja epäilemättä myös paremmalla katteella valmistajalle kun ihmiset maksavat mielikuvista.
Tosiasia kuitenkin on, että Audissa käytetään laadukkaampia komponentteja kuin VW:ssä. Ero ei tosiaankaan ole pelkästään korissa ja muotoilussa. Nimimerkillä kokemusta on...
- Keino
... kirjoitti:
Ööh, eikös Audi ja VW ole saman konsernin tuotteina melkolailla samoista komponenteista kasattuja eli tuskin VW:tä Audiin vaihdettaessa teknisesti kovin erilaisia tuotteita saa. Audihan on VW-konsernin premiummerkki paremmalla viimeistelyllä ja eri muotoisella korilla ja epäilemättä myös paremmalla katteella valmistajalle kun ihmiset maksavat mielikuvista.
Tuolla päättelykyvyllä sun kannattaa ostaa koko konsernin halvin menopeli, jos niissä kerta käytetään samoja komponentteja.
K-raudassakin myydään vain yhtä ja samaa paskaa... - osssss
... kirjoitti:
Ööh, eikös Audi ja VW ole saman konsernin tuotteina melkolailla samoista komponenteista kasattuja eli tuskin VW:tä Audiin vaihdettaessa teknisesti kovin erilaisia tuotteita saa. Audihan on VW-konsernin premiummerkki paremmalla viimeistelyllä ja eri muotoisella korilla ja epäilemättä myös paremmalla katteella valmistajalle kun ihmiset maksavat mielikuvista.
Asialinja.
- hell no
sellasia ne passatit on....mun kaverilla on 97 ja se pitää sitä aina pakkasella käynnis jotta se saa sen sitte käyntiin....hommaa LADA kunnon siperia auto kestääki jotain pakkasta
- Perat
Oli itellä -96 tdi passatissa sama vika-eli turbo pelistä pois,sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen normaali.Se venttiili oli 70 euroa ja töineen Autotalo Laakkosella 158e....
- osssss
oli aikanaan.Takuuseen meni silloin.
- osssss
tehoaako rasvaus puhallinmoottoriin.
- Sylvi sentään
Kuka viitsii kaivella vuoden 2003 keskusteluja???
- osssss
Sylvi sentään kirjoitti:
Kuka viitsii kaivella vuoden 2003 keskusteluja???
juuri ajella näillä vanhoilla autoilla ja viat voi kiinnostaa.Kaiken huipuksi monet viat on samoja uudemmissa?
- sehän on....
Sylvi sentään kirjoitti:
Kuka viitsii kaivella vuoden 2003 keskusteluja???
osssss - palstan vakiohäirikkö. Lienee Toyotalla hommissa.
- osssss
sehän on.... kirjoitti:
osssss - palstan vakiohäirikkö. Lienee Toyotalla hommissa.
Taitaa olla vw:llä kun tietää kaikki viat ja ominaisuudet.
- osssss
Sylvi sentään kirjoitti:
Kuka viitsii kaivella vuoden 2003 keskusteluja???
No suomen autojen keski-ikä 12 vuotta.Taitaa meitä köyhiä todella kiinnostaa kaikki tieto vanhojen volkkareiden vioista.Ja eikö ensimmäiset 1.9tdi tulleet jo 1990 luvun alkupuolella?
- Taksilla!
Pakkaset tulevat taas!
- Anonyymi
Kiisseli on tyhmä valinta näihin oloihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818