Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uunin lasiluukku räjähti rikki

kuka korvaa?

Meidän asuntomme on noin vuoden vanha ja muutettaessa uuteen valmistuneeseen taloon kodinkoneet olivat ihan uusia. Nyt ihan yllättäen uunin lasinen luukku "räjähti" rikki. Onneksi lasit ei tulleet kenenkään päälle. Kukaan ei rikkoutumishetkellä kolhaissut uunin lasiluukkua eikä siihen ole törmäilty tai kolhittu aikaisemminkaan. Uuni oli vielä vähän lämmin ennen rikkoutumista, mutta ei ollut päällä, kun sen lasi hajosi.

Uuni on Boschin rosteripintainen keraaminen liesi-uuni ("laadukas huippukodinkone") ja uunin luukussa on kaksi lasia, koska varsinainen uunin luukun lasi on vielä ehjä. Kuitenkin uunin luukku vääntyi lasin mennessä rikki eli uuni on nyt käyttökelvoton.

Olen soittanut valmistajalle, mutta ne vaan tylysti sanoo, ettei he ota vastuuta, koska lasi ei mene rikki, jos sitä ei kolhita (näin takuu ei korvaa). Mutta kun me emme ole sitä kolhineet (mites se todistetaan?). Laitteen myynyttä myyjää on vaikeaa saada vastuuseen, koska pitäs tietää ekaksi myyjä. Rakennuttajan kanssa on ollut aikaisemmin ongelmallista asioiden selvittämisessä, joten sitä kautta en haluaisi lähteä selvittämään laitteen myyjää ja todennäköisesti rakennuttajaa ei enää kiinnosta sellaiset asiat, koska rakentajaa ei laitteiden takuut kiinnosta.

Onko tällainen kovin yleistä, siis uunin lasiluukun räjähtely? Kypsyttää tosiaakin toi valmistajan tyly kohtelu, luulin saaneeni (maksoimme vielä lisähintaa paremmista kodinkoneista) huippulaadukkaat kodinkoneet ja vaatisin myös huippuasiakaspalvelua. Mielestäni minulla olisi oikeus saada uusi liesi-uuni rikkoutuneen tilalle.

18

12070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otappas

      yhteyttä kuluttaja-asiamieheen .

    • ei ole tullut vastaan

      vastaavaa. Myyjä ei ole todellisuudessa vastuussa vaan maahantuoja/valmistaja, toki myyjälläkin on omat vastuunsa.
      Suosittelen ottamaan yhteyttä suoraan maahantuojaan ja jos ja kun eivät suostu keskustelemaan niin kunnan kuluttajansuojaan yhteyttä.

      Valmistaja ei voi vältellä vastuutaan, selittämällä, että ei voi hajota, kyllä voi hajota ja hajosi. Älä anna periksi, maksaja on valmistaja/maahantuoja.

    • Katrilli

      Hei!

      Hesarissa oli vastikään juttu, uunin lasin räjähtämisestä, ja kuka vastaa? Jutussa oleva uuni oli myös Bosch. Jos pääset lukemaan verkkohesaria niin juttu löytyy: hinta ja laatu 23.8.06. Hae vaikka sanalla uunin*

    • Hemppa61

      Kuulostaa hankalalta, kun et voi rakennuttajan kanssa sopia asiaa, ei tunnu hänen kukkarossaan noin pieni asia. Mutta jos niin on, ota yhteyttä paikkakuntanne kuluttaja-asiamieheen. Hän voi, jos on asiansa osaava, saada asian nopeasti kuntoon puhelimitse rakennuttajan kanssa. Joten anna hänen yhteystietonsa kuluttajaneuvojalle.

    • kainuussa
    • ....

      kyllä meillä ainakin meni takuuseen, kun uunin lasiluukku pamahti kesken paiston rikki.Merkki on Siemens ja ikää sillloin reilu 1v. Kutsuttiin vaan merkkihuolto paikalle, tilasivat uuden lasin ja lasku lähti maahantuojalle, joka on sama Bosch merkkisille tuotteille myös.

    • pärkkele

      7v vanhasta Uposta räjähti uunin luukun ulommainen lasi ihan samalla tavalla.

      Ei ole Upon mielestä kuulemma valmistusvika. Mikähän se mahta sitten olla, jos lasi räjähtää itsekseen jo kun uuni on sammutettu ja jäähtymässä?

      • rikkinainen

        Voihan olla että luukun lasiin on josksu joku käynyt ja se siksi pamahti rikki. On epätodennäköistä että vasta 7 vuoden käytön jälkeen valmistusvika tulisi esiin. Se olisi tullut väärän lasijännityksen vuoksi jo aiemmin esiin.


    • Huoltoeemeli

      Uunien lasiluukkujen poksahtelu ei ole mitenkään harvinaista. sitä tapahtuu kaikenmerkkisillä uuneilla. Jos siinä on valmistusvaiheessa tullut vika, se todennäköisesti hajoaa parin-kolmen ensimmäisen käyttökuukauden aikana jolloin takuu sen korvaa. Jos lasi hajoaa vuosien jälkeen, se tai luukun runko on saanut siipeensä jossain vaiheessa. sitä takuu ei tietenkään korvaa. Luukun taipunut runko tai nesteen läikähtäminen kuumalle lasille voi aiheuttaa jännityksen joka jossain vaiheessa hajoittaa lasin.

    • Näin entisenä Upon liesitehtaan työntekijänä pystyn tähän asiaan vastaamaan ilman ketään puoltamatta tai muutakaan. Kodinkoneen valmistaja on vastuussa jos lieden luukun ulommainen lasi "räjähtää"...tai kodinkoneen myyjä.

      Lasin "räjähtäminen" johtuu lasiin tulevasta pintajännityksestä, joka voi syntyä ihan miten hyvänsä, kyse ei ole luukun tai lasin valmistusvirheestä. Näitä korjauksia tehtiin silloin tällöin. Luukkujen laseja saattoi pamahdella pakkauksen jälkeisestä paineesta. Tämä asia on siis tiedossa, asiasta ei vain puhuta tai he eivät puhu ketkä asiasta tietävät.

      • Unohdin mainita että tietenkin lieden iällä on merkitystä miten kodinkonemyyjät ja tehtaat ottavat vastuuta asiasta. Saattaahan se juomalasikin poksahtaa käteen milloin vain. Kolmen vuoden ikäisessä liedessä jos mitään rasitusta ei luukkuun ole päässyt syntymään niin kannattaa kyllä vielä yrittää saadakkin vastuuseen myyjää tai valmistajaa.


      • LasinMuisti

        Jatkona tähän vanhaan keskusteluketjuun lisään tuoreen juuri tänään Elecktroluxin antaman vastauksen tapaukseeni, jossa Rosenlew-uunin uloin suojalasi räjähti tuhannen päreiksi. Kyseessä oli jo 10 vuotta vanha hella, jota oikeasti oli käytetty vasta vajaa 2 vuotta. Tuota selitystä lasin muistista on oikein ymmärrä....

        Itse epäilen syyn olleen uuninluukun heppoisessa rakenteessa. Uloin suojalasi on yläreunastaan heppoisesti kiinnitetyssa uunin kahvassa (kahva siis kiristää lasin kiinni heppoiseen peltipalkkiin joka on kiinnitetty luukun runkoon pienillä peltiruuveilla, 1 per reuna). Näin syntyy helposti sorkkaraudan tyyppinen "vääntöilmiö", kun luukkua vedetään tai suljetaan hiukan vahvemmin.

        Mielenkiintoinen on myös maininta, että maahantuoja ei lainkaan myönnä lasiosille takuuta??

        Mutta näin vastattiin:
        Hei,

        Kiitos yhteydenotostasi ja pahoittelut tilanteesta!
        Valitettavasti kuitenkaan tässä vaiheessa laitteen elinkaarta maahantuoja ei voi ottaa korjauskustannuksiin osaa.
        Mikäli lasissa on valmiste- tai materiaalivirhe, ei se kestä ensimäistä kuumennusta vaan tulee alas käyttöönoton yhteydessä.
        Materiaalina lasilla on muisti. Se kerää itseensä pintajännitettä ja jännitteen purkaantuessa turvalasi hajoaa. Lasiosille maahantuoja ei myönnä takuuta.

        Ystävällisin terveisin....


      • TotuusSattuuQC
        LasinMuisti kirjoitti:

        Jatkona tähän vanhaan keskusteluketjuun lisään tuoreen juuri tänään Elecktroluxin antaman vastauksen tapaukseeni, jossa Rosenlew-uunin uloin suojalasi räjähti tuhannen päreiksi. Kyseessä oli jo 10 vuotta vanha hella, jota oikeasti oli käytetty vasta vajaa 2 vuotta. Tuota selitystä lasin muistista on oikein ymmärrä....

        Itse epäilen syyn olleen uuninluukun heppoisessa rakenteessa. Uloin suojalasi on yläreunastaan heppoisesti kiinnitetyssa uunin kahvassa (kahva siis kiristää lasin kiinni heppoiseen peltipalkkiin joka on kiinnitetty luukun runkoon pienillä peltiruuveilla, 1 per reuna). Näin syntyy helposti sorkkaraudan tyyppinen "vääntöilmiö", kun luukkua vedetään tai suljetaan hiukan vahvemmin.

        Mielenkiintoinen on myös maininta, että maahantuoja ei lainkaan myönnä lasiosille takuuta??

        Mutta näin vastattiin:
        Hei,

        Kiitos yhteydenotostasi ja pahoittelut tilanteesta!
        Valitettavasti kuitenkaan tässä vaiheessa laitteen elinkaarta maahantuoja ei voi ottaa korjauskustannuksiin osaa.
        Mikäli lasissa on valmiste- tai materiaalivirhe, ei se kestä ensimäistä kuumennusta vaan tulee alas käyttöönoton yhteydessä.
        Materiaalina lasilla on muisti. Se kerää itseensä pintajännitettä ja jännitteen purkaantuessa turvalasi hajoaa. Lasiosille maahantuoja ei myönnä takuuta.

        Ystävällisin terveisin....

        "Lasiosille maahantuoja ei myönnä takuuta."

        Tämä ei tarkoita etteikö kukaan olisi asiasta vastuussa. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai myyjän myöntämä vapaaehtoinen suoja laitteen tai tavaran rikkoutumisen varalle. Varsinainen kuluttajan suoja on tuotevastuu. Kuluttajasuojalain mukaan laitteen tai tuotteen pitää kestää normaalisti odetettavissa olevan ajan ja tämä aika on useissa tapauksissa (poislukien selkeästi kuluvat ja vaihdettavat osat) usein pidempi kuin myönnetty takuuaika. Valmistaja on siis vastuussa tuotteestaan vaikka ei mitään takuuta edes myöntäisi.

        Rippuu siis ihan siitä mikä asia on mennyt rikki ja kuinka pitkän käytön jälkeen että onko valmistaja vastuussa. Pelkästä takuusta sitä ei voi päätellä. Epäselvissä tapauksissa kannattaa olla yhteydessä kuluttasuojalautakuntaan ja pyytää sielä suositusta asian ratkaisussa.


      • TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Lasiosille maahantuoja ei myönnä takuuta."

        Tämä ei tarkoita etteikö kukaan olisi asiasta vastuussa. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai myyjän myöntämä vapaaehtoinen suoja laitteen tai tavaran rikkoutumisen varalle. Varsinainen kuluttajan suoja on tuotevastuu. Kuluttajasuojalain mukaan laitteen tai tuotteen pitää kestää normaalisti odetettavissa olevan ajan ja tämä aika on useissa tapauksissa (poislukien selkeästi kuluvat ja vaihdettavat osat) usein pidempi kuin myönnetty takuuaika. Valmistaja on siis vastuussa tuotteestaan vaikka ei mitään takuuta edes myöntäisi.

        Rippuu siis ihan siitä mikä asia on mennyt rikki ja kuinka pitkän käytön jälkeen että onko valmistaja vastuussa. Pelkästä takuusta sitä ei voi päätellä. Epäselvissä tapauksissa kannattaa olla yhteydessä kuluttasuojalautakuntaan ja pyytää sielä suositusta asian ratkaisussa.

        Edelleenkään tuotevastuulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tuotevastuu korvaa tuotteen muulle ominaisuudelle aiheuttaman vahingon. Tuotevastuu ei koskaan korvaa itse tuotetta. En tiedä kuinka monta kertaa tätä pitää kirjoittaa.

        Kuluttajansuojalaissa on virhevastuu. Ilmeisesti tarkoitat sitä.


    • Siemenserillisuuni

      Minulle kävi reilut neljä vuotta vanhan Siemens erillisuunin luukun lasin kanssa samalla tavalla. Laitoin uunin lämpiämään hetkeksi ennen pellin laittoa uuniin. Uuni kerkesi olla päällä 225 C noin 10 minuttia ennen kuin avasin luukun laittaakseni pellin sisälle uuniin. Kun avasin uuninluukun kuului kova poksahdus ja luukun sisempi lasi räjähti aivan pieniksi palasiksi ympäri keittiötä. Otin yhteyttä Siemensille, josta ohjeistivat tekemään reklamaation. No sain vastuksen, etteivät korvaa lasia "koska olenhan voinut vaikka sen pellin siihen itse kolauttaa" ??!! Ja jos kuulemma jos tämä vastaus ei miellytä, niin voin halutessani olla yhteydessä haluamiini tahoihin (tällä viitattiin kuluttaja-asiamieheen). En ole hetkeen näin tylyä asiakaspalvelua saanut missään! Sanoin, että voimme vaikka vaihtaa lasin itse, mutta haluamme uuden lasin rikkoutuneen tilalle, koska kyllä sen tulee kestää normaalia kotikäyttöä pidempään kuin reilut neljä vuotta. Uuni kaiken lisäksi ei ollut ihan halvin malli mitä myynnissä oli -sillä näköjään kuitenkaan ole laadun kanssa mitään tekemistä? Siemensiltä ei tullut enää mitään vastausta sähköpostiini, kun vastasin ettei lähtökohtaisesti ole ollut tapana valehdella vaan lasi rikkoutui itsestään ja että ehkä heillä siitä jotain tietoa onkin miten ne voivat poksahdella hajalle tuolla tavoin? Suututtaa aivan hitsisti.

    • Siemens

      Miten muuten Siemens uunit ovat niitä merkkejä joista näitä uuniluukun lasien hajoamisia tuntuu riittävän? Monta eri ketjua löytyy netissä. Poikkeuksetta uunin merkki on Siemens.
      Meillähän tapahtui joitakin vuosia sitten samanlainen Siemens kalusteuunin luukunlasin hajoaminen. Väittivät muuten meillekin silloin, että ollaan itse hajotettu lasi. Kodinkoneiden merkki vaihtui sen jälkeen ja on muistettu jakaa tätä kokemusta ja asiakaspalvelun laatua mitä Siemensiltä saimme. Ole ihmeessä yhteydessä kuluttaja asiamieheen, itse en silloin jaksanut pienten lasten kera alkaa vääntämään asiasta. Todella paska maku jäi suuhun kyseisestä yrityksestä!

    • Anonyymi

      AEG:stä hajosi aikoinaan sisälasi (niitä on neljä), sain uuden veloituksetta. Ehkä parempi firma :) .

      Nyt 8 vuoden jälkeen sisälasi hajosi kun tein 500C puhdistuksen.

      Lasissa oli jotain roiskeita, yritin raaputtaa irti kynnellä (en siis millään terävällä). Kun ei onnistunut päätin ajaa sen superkuuman puhdistuksen. Ehkä kynnestä sitten jäi jotain likaa tai moinen raaputtaminen riittää.

    • Anonyymi

      Tuttu tapaus meille kävi samoin,vaimo avasi uunin laskien kanne alas kuului kova
      pamaus uunista uloinlasi meni pieniksi palasiksi.Onneksi luuku oli ala-asennossa
      lasin paloja oli koko lattia täynnä vaimo pelästyi niin maan perusteellisesti oli jo
      muuttoa tekemässä,sain hänet rauhoittumaan sanoen ettei tässä mitään hätiä ole
      molemmat säilyttiin hengissä. Pamaus oli kyllä sanoin kuvaamattoman kova.
      Ajatella uuni oli käytössä vasta 30-vuotta ja rapiat,vaimoni kanssa tuumattiin ettei nämä nykyajan uunit ole tehty käyttöä varten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe