Tyhmä(kö) kysymys

....

Kysyisin teiltä maanviljelijöiltä, karjatilallisilta ja muilta asiasta tietäviltä, että minkälaista on maanviljelijän ja karjatilallisen arki nykyään? Ihan vain kiinnostuksesta pyydän kuvaamaan työpäivää. Onko työ vielä nykyäänkin hirveän ruumiillista vai joko koneet tekevät suurimman osan?

Kiitos, jos joku viitsii vastata.

12

1653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ns.isäntä

No minun päivät alkaa kuudelta navetalla ja tulen sieltä kahdeksan kieppeillä pois.Neljältä menen iltatöille navettaan ja kuuden jälkeen sieltä pääsee pois jos ei ole erikoista eli poikimisisa ,erilleen lypsyjä paljoa tms.

Koneella lypsän vanhan mallin parsinavetassa neljällä yksiköllä.Jauhot ja nappulat menee käsin veivattavalla kärryllä lehmien eteen.Säilörehu menee kottikärryllä kipaten pöydälle tai hamsterilla.Kärry täytetään kiskonostimella halkaistusta pyöröpaalista.
      Päivällä tehdään sitten mitä moninaisempia töitä vuodenajan mukaan.Äskettäin oli säilörehun teot,puinnit ,kuivaukset ,juolan torjunta ruiskutukset ja nyt on sitten lannanajoa ja kyntämistä. Väliin on remonttia navetalla ja koneetkin reistaavat.

Lokakuun loppuun on kiireisempää aikaa. sitten kun on kaikki eläimet navetassa (nyt ne on vielä laitumella) niin navetta-aika pitenee tunnilla molemmista päistä. Talviaikaan huollan koneita, omia ja jonkun verran muidenkin traktoreita ja muuta kalustoa.Muutakin urakointia on mutta sitä on vähennety jatkuvasti koska äijä vanhenee eikä paukut enää riitä.

Olen työntänyt noita kottikärryjä jo 33 vuotta vaika en ole vielä viittäkymmentä.Lomaa on tullut pidettyä vasta viimeisen kymmenen vuoden ajan ne muutamat päivät. Olen lopen kyllästynyt lehmien hoitoon.Muuten kaikki muut maataloustyöt on ihan mukavia tehdä mutta nuo elukat kyrsii. Vanhan tekniikan navetassa on taistelun makua tässä karjan hoidossa eikä viitti investoida kun jatkajaa ei ole. Olen ylpeä siitä ettei poikani ole kiinnostunut jatkamaan maataloutta.

Mutta viikon päästä mulla alkaa kuuden päivän loma enkä ajattele silloin lehmiä.

• samanlaista

kuin ns. isäntä kuvasi töitä.
      Meillä navettaan aamulla viideksi ja 7-8 aikaan pois. Aamupala ja sitten niihin muihin töihin, jotka melkein samat kaikilla tiloilla. Talvisin enimmäkseen metsä töitä ja koneiden huoltoa.

Lypsy neljällä yksiköllä parressa ja jauhot käsin kärryistä ja aiv pien kuormaajalla, ei viitsi repiä niitä rehulavoja liukkaalle pöydälle. Aikaa menee saman verran, mutta huomattavasti vähemmän rasittavaa. Emäntä hoitaa lypsyn ja isäntä ruokinnat ja kone- ja ulkotyöt. Lapset vähän häiritsevät työskentelyä, koska ovat vielä niin pieniä, ettei voi jättää yksin sisälle (o-3 vuotiaita). Aina kesken aamu lypsyn haettava tenavat navettaan mukaan.

Fyysisestä rasituksesta.
      Ainahan niitä rasittavia töitä riittää ja joka muuta väittää, valehtelee. Metsätyöt, eläinten siirrot, polttopuut, erilaiset lapiointi ja talikointi työt jne.

Henkisesti rasittavaa.
      Työn yleinen aliarvostus, BYROKRATIA, epätietoisuus jatkuvuudesta huomioiden mm. velat
      Ns. lomat HAH aina jompikumpi navetassa lomittajan kanssa ja ei ne työt lomituksen ajaksi lopu, meillä 2-5 vuoden välein pidetään parin viikon loma ja lähdetään kauas.

• Viljelijä

Keväällä ja syksyllä kuukauden työrupeamat.
      Talvet espanjan mökillä.

• niinpä joo

Vai pitäiskö sun taas esittää tähän väliin se pimeämyynti kysymys ??? :)

• Emäntä -77

Aika samanmoisia hommia tehdään meilläkin, tosin ei noin katkerin mielin, kuin tuo ensimmäinen kirjoittaja.

Kauheasti ei meillä enää talikko-pelissä tehdä, käytetään yleensä suoraan rehun toimittamiseen traktoria ja ahtaammissa tiloissa pienkuormaajaa.

Karjaa on aika paljon, mutta kyllä niistä eläimistä mieleen aina ihan mukaviakin yksilöitä jää.

Hyvillä mielin tehdään, vaikka työ on kyllä aika sitovaa ja päivät pitkiä (10-11 h/päivä). Hommia voi kuitenkin (joinakin vuodenaikoina) vähän järjestellä omien voimien/tarpeiden mukaan ja siitä sitä voimaa sitten taas saa kesän rankempia aikoja varten.

Ylpeä olen, jos lapsemme sitten aikanaan jatkajaksi jää ( nyt vielä tosin potkuttelee vasta tuolla minun masussa, joten asia ei vielä ajankohtainen ).

• aloittaja

Jostain syystä mulla kiinnostaisi itsekin kokea tuollaista maanviljelijän/karjanhoitajan arkea. Vaikka olenkin maalta kotoisin, en ole maatöissä ollut. Navettakokemukset rajoittuu lapsuuden ajan mummilan navetassa vierailuihin, jolloin sai silitellä lehmiä. Hämärä muistikuva on myös heinänteosta (tai siis sen katselemisesta, pieni kun olin). Enää ei mummilassa ole lehmiä eikä tuttavapiirissä muutenkaan tilallisia.

Voiko tällainen tavallinen ihminen käydä missään ihan konkreettisesti tutustumassa tilan toimintaan? Tuskin kuitenkaan ihan kenen tahansa kotiovelle voi mennä kolkuttelemaan, että saako käydä katsomassa lehmiä :)

• Emäntä -77
        aloittaja kirjoitti:

Jostain syystä mulla kiinnostaisi itsekin kokea tuollaista maanviljelijän/karjanhoitajan arkea. Vaikka olenkin maalta kotoisin, en ole maatöissä ollut. Navettakokemukset rajoittuu lapsuuden ajan mummilan navetassa vierailuihin, jolloin sai silitellä lehmiä. Hämärä muistikuva on myös heinänteosta (tai siis sen katselemisesta, pieni kun olin). Enää ei mummilassa ole lehmiä eikä tuttavapiirissä muutenkaan tilallisia.

Voiko tällainen tavallinen ihminen käydä missään ihan konkreettisesti tutustumassa tilan toimintaan? Tuskin kuitenkaan ihan kenen tahansa kotiovelle voi mennä kolkuttelemaan, että saako käydä katsomassa lehmiä :)

...tietysti se on vähän hankalaa, jos ei tuttava piirissä ole tuottajia.

Maatalousnäyttelyn (Farmari) yhteydessä kyllä on usein tilavierailukohteita, joissa voi käydä tutustumassa. Niissäkään ei välttämättä aina pääse ihan ruokintakäytävälle saakka kulkemaan, (hygienia ja tartuntatauti syistä) mutta sitten voi jutustella isäntäväen kanssa tarkemmin.

Myös monet koulutilat päästävät varmasti vierailemaan, koska asiasta kiinnostuneena saatat olla myös tuleva opiskelija. Vilkaiseppa netistä maatalousoppilaitoksia, missä olisi lähin.

Itse en pidä sinua ollenkaan hulluna. Tai sitten meitä hulluja on tässä maassa paljon :).
        Usein kuulee valtavaa valitusta siitä, kuinka kauhea ala tämä on. Minun mielestäni tämä on todella hieno ala: Työtä ja sitoutumista vaativa, mutta myös hyvin antoisa ja haastava. Lähde vaan rohkeasti tutkimusmatkalle esim. noille koulutiloille ja käy näyttelyissä yms. jos asia kiinnostaa.

• Paalinpyörittäjä
        aloittaja kirjoitti:

Tervetuloa vaan, meillä olisi kerran päivässä sulle parin tunnin työrupeama.
        Voisit jakaa jauhot ja laittaa heiniä eteen ja silitellä saa kaikkia, jotka kiinni saat.

• Tere! Meillä mennään noin puol seitsämän sikalaan. Kiimantarkkailut ja tarkistukset sekä mahdollisten porsimisien hoito pois heti ensin. Sitten ruokinta ja sen seuranta ja siivous. Aamukahvi sikalalla, astutukset ,siirrot, porsaiden hoito (loveamiset, tatuointi, siirrot)ja ym. hommat. Noin kello kymmenen pois. Iltapäivällä noin kolmelta sikalaan ja rutiinit eli ruokinta , kiimat ja siivous. Porsimisia seurataan kameroilla ympärivuorokauden .
      Rehujen teot ja viljan siirrot tehdään päivällä. Peltohommat samoin kuten myös konepuolen rempat. Jonkin verran tehdään metsätöitä talvella. Sikala osastojen pesua parina päivänä viikossa. Normaali aikaan pyritään tekeen hommat puol seitsämän ja ilta kuuden välillä.
      Viikonloppuisin tehdään vain pakolliset työt, jotta jäisi lapsille aikaa. Ja viikonloppuisin pystyy selviytmään sikalasta yksin , niin toinen saa levätä.

Viimeksi pidetty yhdessä lomaa kun nuorin syntyi eli kolmisen vuotta sitten.

• Kissarouva

Jos todella haluat päästä tutustumaan oikeesti maatilen elämään niin laita ilmoitus Maaseuden Tulevaisuuteen että haluat tutustua niin ja niin kauan aikaa tähän työhön ja millä ehdoin palkalla vai ilman jne.Eiköhän tuota löydy aika montaan harjottelupaikkaa.

Itte olen lypsänyt lehmiä kohta 30v vaikka olen reilusti alle 50v.Elämä vaan menee joskus niin.
      Jokaisella tilalla ne rutiinit on aika pitkälle omansa ,mutta esim lypsykarja tiloilla kumminkin suht koht samaa rataa.

Ja meillä se menee näin mun osalta.Navetalle 6-6,30 välillä pois noin 9.30.Päivätarkastua ja mahdollinen siementäjä tai eläin lääkäri päivän aikaan.Iltanavetalle n15.00ja pois 17.30 ja iltatarkastu noin 21.00-22.00.Nukkumaan 23 maissa.
      Mitä teen navetalla lypsän 40 lehmää parsissa 4 irottimiselle koneella.Sais olla viideskin kerkeää kyllä lypsää.Hoidan pikkuvasikat ja siivouksen.Isäntä jakaa jauhot ja aivt lehmille ja sonneille.Hoitaa jauhatukset ja paalien haut.Ja tulee jos kerkeää kaveriksi lopettelemaan töitä.

Mutta kesä aikaa on sitten kaikki navettatyöt mulla ja lisäksi muut hommat..haet ja viet sitä ja tätä sinne ja tänne tiiät koko ajan missä on oma/t miehet ja vielä isännän veljenkin ja sen pojat,kun on yhteuís toimintaa.Kännykkään on oltava koko ajan tavattavissa aina on joku jossakin ja tietysti joku loppuu tai hajoaa tai häviää.

Päivä alkaa 5.30 ja loppuu ehkä jos hyvin käy jo 24 maissa.Siihen mahtuu kaikkea mahdollista.

Rakenettiin tässä navettaa muutama vuosi sitten niin rakennus mies tuumas että oot kai lähtenyt ennenkin.Kun kysyn että mitä meinaa niin sano "että teit navetan ja keitit kahvit 9.00 läksit ja kävit kaupungissa a 90 km edes takasin ja tulit ja laitoit ruuan klo11.30 taas läksit kävit kirkolla a50 km edes taksin keitit päiväkahvit klo 14.00 ja taas menit kaupunkiin vaan toiseen kun aamulla a110 km edes takasin ja nyt oot siinä ja klo on 16.45 ja tätä saakelin ryllinkiä sä oot puottanut koko kesän ja sulla ei ole ketään kaveria omissa töissäs."

Enkä mä pönttö ollut huomannut mitään outoa koko touhussa.Sitä samaa se on ollut ja on edelleen koko ajan menet ja tulet viet ja haet.
      JA kun ees tietäs aina mitä on ees hakemassa kun ukot huutaa puhelimen että ala mennä ja kyllä sä tiiä't että sellanen ja sellenen osa tai nippeli tms. JA mulla ei oo ees kun haju mikä se VOIS olla ja mihin tulla.
      Joo esim automatiikalla varustettuun pyöröpaalaajaan on todella kiva etsiä osia tai soittaa ja kysellä...jipii ja jihuu!

Pitää sitä olla remonttireiskanakin.Joo vaihdettiin tässä kesken paaluiden isännän kanssa paalaimen iso ketju..pyörittää koko systeemiä kuulema.Älkää vaa kysyeekää enempää,en tiiä. Olipa mukavan rasvanen homma.Ensiksi purat ja haet sitten ketjun jostakin 150 km päästä kiireellä ja saat sakot matkalla a150e ja tuut pois ja laita sitä paikalleen ja juokset navetalle lomittajalle elukoita syöttämään ja sit kuulet että on liian oitkä eikun poi se ketju ja lyhennetään ja ja laitetaan takasin.
      Tuli vielä kaupunki vieraita siinä lopuilla hommaa,mutta lähtivät karkuun kun ei näkynyt naamasta muuta valkeeta kun silmämunat.

Ainut onni oli asiassa että ne oli lakomiehen aiv.t jotka kuivi pelolla liikaa,eikä meidän.

Isäntä yöllä nauro että katoitko peiliin kun läksit kaupunkiin.Noh en todellakaan kattonut,mutta ihmettelin kun polissit sano että kyllä he uskovat että rouva on ollut remonttia tekemässä ja varaosaliikeessä löyty palvelu jopa alle aika yksikön ja lomittajakin totes että oot ollut remontissa..mulla oli sitä saakurin rasvantöljää naamassa ja nenässä ja sittenmin löyty kaupunki puserostakin. Et silleen. Ja joillakin oli hauskaa.ISÄTÄ KUULI KUNNIANSA kun ei sanonut kun läksin.Ainut missä se oli varmaan lieventävä asia oli nuo polissit,olisvat varaan ottanet kortin pois kun ei ollut vyökään kiinni ja vauhtia oli 39,5 yli sallitun.

Joo se tuosta.Meillä on jatkaja opiskelemassa jo ammattia ihan omasta halustaan.Toinen ei vielä tiiä mitä haluaa.Olen siitä hirmu äidiksi että olen sanonut lapsille että jos kerran syöttä leipee tässä talossa niin työn on maistuttava ja sitä on opittava tekemäänja kunolla kans eikä pinnaamalla.Vapaata saavat ja nukkua pitkään ,mutta sillon kun on kiire ja tarvii useampaa kättä niin töihin.JA ajattelun,oma toimisuuden ja kysymisen taitoa on aina kehitettävä.

Mitä tulee paperitöihin niin hoidan ne siinä sivussa ja perästä heit pois.Kirjanpidon hoitaa tilitoimisto ja ulkoistettu on myös eu-lomakkeiden täyttö.Muuten paperityöt mulla.
      Traktoria ajan koneeen kun koneen kanssa kun laitetaan säädöt kohdalleen.VAAN ei ole himo hommaa ja koetan välttää viimmiseen asti tuota työtä.Onneksi poika ajaa jo kaikki koneeta.

Lomittajan kanssa on oltava joku omista kaverina ja se on ollut nyttuo poikamme.Tyttökin pystyy muuten tekemään työt kun ei tarvii traktoria käyttää paljoa.On muutaman päivän tehneetkin jo kahestaan ihan kokeilumielessä.
      Ulkomailla ei olla käyty kun tallinassa,viipurissa ja tukholmassa.Pitemälle i vielä uskalla lähteä jää liian iso vastuu.

Lomittajan olen ollut itte 10v ja tiiän sen homman.JA oln edelleen sitä mieltä että kuka jatkaa tilalla maataloutta niin sen olis oltav vähintään vuosi mielummin kaks lomittjan.
      Avaa muuten silmiä kummasti ja tuo uutta näkökantaa ja oppiakin.
      Tästä saa olla ihan vapaasti erimieltä.On näitä nuoria isäntiä ja emäntiä joille olen sanonut kun ovat oottaneet tilaa ittelleen että lomittakaa oottaessanne kuntaan.Ja ovat olleet todella tyytyväisiä koemaansa ja näkemäänsä.

Jos ei muuta niin avaa se ainakin silmiä.
      Et näin meillä.

• Emäntä -77

Oli niin mukava lukea toisen emännän kesä-kokemuksia, kun tuntuivat niin tutuilta. Muiden alojen naisväelle kun on niin vaikea näistä jutella, kun eivät pysty sitä todellisuutta (luonnollisestikaan) ymmärtämään.

Tsemppiä ja jaksamista sinne ! Saman mallista on elo täälläkin. Mutta toisaalta vaikka se aikamoista hullunmyllyä aina onkin niin minä en ainakaan siitä luopuisi. Sen verran turpeeseen kasvanut olen.

Mukavaa syksyn jatkoa ! Toivotaan että pakkasten tullen alkaa kuviot vähän helpottumaan.

• Kissarouva
        Emäntä -77 kirjoitti:

Oli niin mukava lukea toisen emännän kesä-kokemuksia, kun tuntuivat niin tutuilta. Muiden alojen naisväelle kun on niin vaikea näistä jutella, kun eivät pysty sitä todellisuutta (luonnollisestikaan) ymmärtämään.

Tsemppiä ja jaksamista sinne ! Saman mallista on elo täälläkin. Mutta toisaalta vaikka se aikamoista hullunmyllyä aina onkin niin minä en ainakaan siitä luopuisi. Sen verran turpeeseen kasvanut olen.

Mukavaa syksyn jatkoa ! Toivotaan että pakkasten tullen alkaa kuviot vähän helpottumaan.

Niin eipä täällä ole tunkuun asti meitä naisia kirjoittamassa.Odottelen tässä kun nuo isännät kerkeää tuolta pellolta tupaan niin kysyn tässä sitten tai oikeesti nostan kissanpöydälle eräästä aiheesta.Luulisin että herää aika värikäs keskustelu.

Niin jo on tätä hommaa tullut tehtyä sen verrran kauan,kohta 30 v lehmän lypsyä enkä ole vielä kun muutaman vuoden yli 40,että on liiat ruusut varisseet jo pois silmiltä ja muutenkin elämästä.
        Vielä sillon kolmekymppisenä sitä luuli jaksavansa vaikka mitä ja oli kova usko lähestulkoon kaikkeen .Vaan siperia on opettanut ettei ole ropotti ja jaksamisellakin on rajansa.

Terveyskään ei ole itestään selvyys.Sen vaan tuppaa huomaamaan vasta sitten kun sen on ,menettänyt jo pysyvästi.

Parisuhdekkaan ei toimi niinkuin ennen,vaikka luulis että mihinkä se siitään muutuu.Vaan muuttuu se.Sekin pitää huomata ja tunnustaa.Pitäis osata ennekoida tuokin ja mieltää että mikä jotuu tai johtaa mihinkin.Ei se ole ollenkaan niin helppo juttu kuin olettaa vois .JA jos perheessä on pari murkkua,yhellä neljäkympin ikä kriisi ja toisella alkava viidenkympin kriisi ja ollaan oltu yhdessä pitkään voin sanoa että soppa on valmis,ei puutu kun hämmnetäjä.

Tuossa tilanteessa pitäis kaikkien aikuisten pysähtyä ja todella miettiä erikseen ja yhdessä missä mennään ja mikä on.
        JOO tuo nyt oli vaan sellanen oppitunti teille nuoremille,laittakaa korvan taa.Ehkä joku joka on samalla ikäkymmenellä ponjas mistä puhun.

Kovin olet pirtsakka,hyvä niin se tuo liikettä elämään.Muista vaan että et kadota tuota iloa elämästä vaikka välillä ei olis niin aurinkoista.

Aurinkoista syksyä sinne sinullekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8079
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2131
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2042
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1688
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    8. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      996
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      985
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe