kehitysvammaistenhoitaja/lähihoitaja

kehitysvammaisten hoitajaksi?

Heips! Kertoisitteko minkälaista on työskennellä kehitysvammaisten parissa? Työn positiivisia ja negatiivisia puolia? Itseäni kiinnostaisi ihmisläheinen hoitotyö ja kehitysvammaisten auttaminen. Onko työ henkisesti raskasta? Onko kokemuksia oppisopimuksella kouluttautumisesta kys. alaan. Kertokaa kokemuksianne.

5

4502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoito-apulainen

itse ole tykännyt ollakehitysvammaistyöstä. itsestä tuntuu että henkisesti raskainta on "työtoverit".jos on huono tuuri että olet joutunut sellaiselle osastolle jossa on huonotyöilmapiiri ja tekemistäsikyläillään ja työkavritrittäätpomottaaja arvostelevat työtäsi. itse kehitysvammaisten kanssa työskentely on tosi mukavaa hommaa. olenvielä ollut käytöshäiriöistenparissa jotka käyvät päälle ja silti heiss on persoonia joihin kiintyy, ja työ on hyvin rentoa. pitimennätöihin lasten pariin. muttakehitysvammaistyön "rentous" tekee mielestäni siitä kivan työn. ohjelmassa on autojeluita, rantasaunalla käyntiä. makkaranpaistoa yms. työkaverit voivat tehdä työstä raskaamman kuinmitäse itseasiassa on. jaminustatuntuu että hoitoalallaon juuri paljon "tällaisia" luonnevikaisia hoitajia. mutta edelisellä osastolla oli tosi mukavt työkaverit ja yöntekokin oli sen takia paljon mukavampaa vaikka oli "hankalammat" asiakkaat. suosittelen menemistä töihin alalle.laitoksissaonkyllä paljon töitä,kouluttamattomillekin. sillä tavalla saat selvyyden alasta. ja oisio se sinun juttu.. :)

• pitkän linjan

Asiasta saat selvän vaan, menemällä harjoittelemaan ko.paikkaan. Yritä kuitenkin valita hieman kevyemmästä päästä eli mielellään vaikka avopuolelta.

Työssä minusta raskainta on fyysinen kuormitus, mutta sitä kai on kaikessa hoitotyössä? Henkisesti en ole kokenut työtä koskaan raskaaksi 20 vuoden aikana, päinvastoin! Pienistä asioista oppii iloitsemaan ja asioita ajattelemaan aivan eri kantilta.

Maailma jossa työskentelen on aivan omansa
      -parempi maailma-
      Siinä seurassa voit olla vain aito oma itsesi (tietenkin ammatillisuus pitää muistaa), sinä olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet! Siellä ei peitellä tunteita, ei tarvitse koskaan miettiä, mitä minusta ajatellaan, se sanotaan suoraan. Se maailma on iloa täynnä! Iloa pienistä asioista! Siinä maailmassa sinä voit kasvaa!

Olen ollut kouluttajana oppisopimusopiskelijalle. Kyllähän se vaatii voimia. Suosittelen mieluumin kuitenkin ihan vaan suoraan lähihoitaja-kouluun hakua ja siinä sivussa keikanheittoa, saattaa käydä vähemmän raskaaksi ja perusteellisemmaksi opetukseksi.
      Toivottavasti löydät paikkasi tästä maailmasta!

• aloittaja

Kiitos vastauksista. Tuota olen itsekkin ajatellut, että kuinka raskasta tuo oppisopimuksella opiskeleminen on ja onko se kovin hyvä vaihtoehto?

Kertoisitko oppisopimuksella opiskelemisen huonoista puolista ja miksi kannattaisi mielummin mennä oppilaitokseen? Kuulisin mielelläni hyviä perusteluja.

• hoitsukonkari
        aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Tuota olen itsekkin ajatellut, että kuinka raskasta tuo oppisopimuksella opiskeleminen on ja onko se kovin hyvä vaihtoehto?

Kertoisitko oppisopimuksella opiskelemisen huonoista puolista ja miksi kannattaisi mielummin mennä oppilaitokseen? Kuulisin mielelläni hyviä perusteluja.

Oppisopimuksella opiskellessa tahti on aivan valtavana nopea ja yhteisiä kokoontumisia on melkoisen vähän. Aikuiskoulutuspuolella taas käydään myös tiukkaan tahtiin oppialueita eteenpäin, mutta siellä on tilaa ja aikaa myös tuiki tärkeille keskusteluille. Opetus on perusteellista ja laajaa. Harjoittelupaikkoja on tietääkseni laajemmin tarjolla aikuisopinnoissa. Yleensä ihmiset haluaa oppisopimuksella opiskella vain siinä omassa talossa tai muuten tutuissa paikoissa. Itselläni oli aikuisopintoihin mennessä melkoisesti työkokemusta eri puolilta ja ajattelin mennä myös vain näitä tuttuja ja turvallisia polkuja pitkin, mutta opettaja sai minut näkemään, että näkökulman laajentaminen tekee hyvää. Työpaikalla oli myös nähtävissä suoranaista kateutta oppisopimusopiskelijaa kohtaan, vaikka hän paiski töitä ja opiskelua aivan tappotahtia! Enempiä en osaa perustella! Viisautta päätöksiisi ja kuuntele vielä muidenkin mielipiteitä ennen päätöstäsi!

• annk70

Hei!
      Työ on erittäin palkitsevaa.... Oppii itsekin nauttimaan elämän pienistä asioista. Työ vie kyllä mukanaan, olen nykyisin tilapäishoitajakin....joten "työt tuli kotiin". Olen työskennellyt jo yli 10v. keh.vammaisten parissa ja olen tosi tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe