Maasähkön maatason erotus

fmas

Olisi kysymys tuosta maasähköjärjestelmän maatason erottamisesta veneen ja laituritolpan välissä. Lueskelin aiheesta Mastervoltin sivuilta ja siellä mielestäni ansiokkaasti selitettiin miten vuotovirrat voidaan katkaista suojaerotusmuuntajalla. Eli vaihe ja nolla tulee muuntajasta läpi ja maataso luodaan "keinotekoisesti" veneeseen erottamalla erotusmuuntajalta tulevasta nollasta se maataso. Kun muuntajasta pääsee läpi vain vaihtovirtaa ja vuotovirrat lienee tyypillisesti tasavirtaa, niin jotenkuten ymmärrän miten toi homma toimii.

Ongelmana on vaan suojaerotusmuuntajan paino ja hinta. Vastaavaan ongelmaan on myynnissä joissain veneliikkeissä (ainakin Meredin) maatason galvaaninen erotin, jolla pitäisi tuo veneen/vetolaitteen korroosia myös estyä. Mutta kyseinen boksi liitetään ilmeisesti pelkästään maista tulevan maajohdon väliin. Miten se voi toimia ilman galvaanista yhteyttä? Ja maista tuleva nolla on myös yhteydessä maatasoon (maissa), joten luulisi vuotovirran kulkevan sitäkin kautta. Onko tämä "maatason galvaaninen erotin" siis humpuukia vai onko mulla ongelmia ymmärtää tämä ongelma?

27

8155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on keksintö

      Suojamaan idea on, että laitteeseen tullut eristysvika aiheuttaa suojamaan kautta oikosulun ja sulakkeen palamisen, eikä tapa käyttäjäänsä. Jos suojamaa katkaistaan galvaanisesti, ei suojamaadoitusjärjestelmä enää toimi suunnitellulla tavalla. En tunne tuota Meredinin systeemiä, mutta kuulostaa pahalta.

      Suojaerotusmuuntaja on kallis ja painava mutta varma ja turvallinen. Toisaalta en näe mitään tarvetta kytkeä suojamaata veneen metalliosiin jolloin ymmärtääkseni vuotovirtojakaan ei synny. Pitää vain huolehtia, että akkulaturi on galvaanisesti erotettua mallia ja muita laitteita on turha liittää veneen 12V-järjestelmään. Ei kotonakaan kaikkia metalliastioita tai edes tiskipöytää maadoiteta.

      • Muuntaja

        Itselläni on Mastervoltin uusi suojaerotusmuuntaja (Mass GI). Painaa vain kuusi kiloa ja on siis kevyt verrattuna vanhoihin malleihin. Käytössä myös täysin äänetön. Maasähkö voi olla huoletta päällä vaikka sata vuotta putkeen. Suojaa myös veneen sähköjärjestelmiä virta- ja jännitepiikeiltä


      • fmas

        Pääsitkin jo oikeastaan seuraavan kysymykseeni, eli noiden maatasojen erottamiseen. Omassa veneessäni 230V maasähkön perään tulisi akkulaturi, lämminvesivaraaja ja invertterin lähtöpuolen (230V) maataso.

        Oman tulkintani mukaan lasikuituisessa veneessä, jollainen omanikin on, pitäisi estää vuotovirrat maasähkön maatasosta moottorin ja vetolaitteen kautta veteen. Jotain vuotovirtoja akkulaturin ja invertterin kautta varmaan voi esiintyä, mutta mistäs tietää onko nämä merkitseviä? Myös lämminvesivaraajan rungosta voisi teoriassa jäähdytysnestettä pitkin syntyä galvaaninen yhteys moottoriin. Onko tämä jo kuvittelua vai oikeasti mahdollista?

        Toi Mastervoltin pieni erotusmuuntaja voisi olla hyvä vaihtoehto myös. Miten paljon se mahtaa maksaa?


      • fmas kirjoitti:

        Pääsitkin jo oikeastaan seuraavan kysymykseeni, eli noiden maatasojen erottamiseen. Omassa veneessäni 230V maasähkön perään tulisi akkulaturi, lämminvesivaraaja ja invertterin lähtöpuolen (230V) maataso.

        Oman tulkintani mukaan lasikuituisessa veneessä, jollainen omanikin on, pitäisi estää vuotovirrat maasähkön maatasosta moottorin ja vetolaitteen kautta veteen. Jotain vuotovirtoja akkulaturin ja invertterin kautta varmaan voi esiintyä, mutta mistäs tietää onko nämä merkitseviä? Myös lämminvesivaraajan rungosta voisi teoriassa jäähdytysnestettä pitkin syntyä galvaaninen yhteys moottoriin. Onko tämä jo kuvittelua vai oikeasti mahdollista?

        Toi Mastervoltin pieni erotusmuuntaja voisi olla hyvä vaihtoehto myös. Miten paljon se mahtaa maksaa?

        Vaikka mitä neuoja täällä annetaankin tuo erotusmuuntaja ratkaisuna on ainoa järkevä vaihtoehto. Ikävä kyllä se ei ole ilmainen mutta saattaa kyllä tienata hintanssa koht lyhyessäkin ajassa. Sen hinta on melko tarkasti 1000 €.
        Asensin omaan veneeseen jonka jälkeen zinkit eivät kulu läheskään samalla tavalla mikä pidän merkkinä siitä että galvaaniset virrat ovat vähentyneet.


    • vts00x

      yksinapaisen ihmelaitteen yksinkertainen idea ole se, että maapotentiaali kytkeytyy tietyn kokoisen diodisillan läpi. Tästä taisi olla linkkivinkki palstalla juuri tämän kesän aikana (http://www.smartgauge.co.uk/galv_tran.html).

      Ylimenovastus on riittävän iso tappamaan pienen vuotovirran (tai jännite-eron), mutta tarpeeksi pieni mahdollistaakseen TN-S -järjestelmän vikapiirin toiminnan. Silloin suojajohtimessa kulkee merkittävästi isompi virta ja vikapiirissä oleva suojalaite laukeaa. Jos ja kun käytetään vikavirtasuojakytkintä, vikavirran ei tarvitse olla 15-30 mA suurempi suojalaitteen laukaisemiseksi.

      Suojaerotusmuuntajat ovat muuten monta vuotta olleet veneiden maasähköpistorasioiden suojauksessa pienvenesatamissa kiellettyjä. Kielto koskee siis vain tätä kiinteätä osuutta maissa, ei veneen sisäpuolisia asennuksia.

      • "Suojaerotusmuuntajat ovat muuten monta vuotta olleet veneiden maasähköpistorasioiden suojauksessa pienvenesatamissa kiellettyjä. Kielto koskee siis vain tätä kiinteätä osuutta maissa, ei veneen sisäpuolisia asennuksia."
        Mitä on tällaisen kiellon takana???


      • vts00x
        LonelyBird kirjoitti:

        "Suojaerotusmuuntajat ovat muuten monta vuotta olleet veneiden maasähköpistorasioiden suojauksessa pienvenesatamissa kiellettyjä. Kielto koskee siis vain tätä kiinteätä osuutta maissa, ei veneen sisäpuolisia asennuksia."
        Mitä on tällaisen kiellon takana???

        veikkaisin satamaolosuhteiden olevan turhan vaativia suojaerotuslaitteille. Vielä A2:n aikaan suojaerotusmuuntaja oli hyväksytty suojausmenetelmä, mutta ei enää SFS 6000 aikana. Olin sitä itsekin kirjoittelemassa -90 -luvun lopulla, mutten enää jaksa muistaa, saimmeko esikuvastandardin perusteita koskaan nähtäväksemme.


      • fmas

        Tuollahan se olikin selitettynä aika selkeästi. Eli diodien kynnysjännite estää noi vuotovirrat. Ongelmana mainittiin kapasitanssit joiden kautta (vaihto)virta pääsee maatasoon galvaanisen erottimen "takana" veneen puolella. Mutta toinenkin ongelma tossa mun mielestä on, nimittäin eikös maa ja nolla ole kytketty yhteen keskuksessa josta sähkö tulee laituritolppiin? Eikö vuotovirrat silloin tule ihan yhtä hyvin 0-johdinta pitkin?


      • vts00x
        fmas kirjoitti:

        Tuollahan se olikin selitettynä aika selkeästi. Eli diodien kynnysjännite estää noi vuotovirrat. Ongelmana mainittiin kapasitanssit joiden kautta (vaihto)virta pääsee maatasoon galvaanisen erottimen "takana" veneen puolella. Mutta toinenkin ongelma tossa mun mielestä on, nimittäin eikös maa ja nolla ole kytketty yhteen keskuksessa josta sähkö tulee laituritolppiin? Eikö vuotovirrat silloin tule ihan yhtä hyvin 0-johdinta pitkin?

        aihuta mikään nolla- tai vaihejohdinta pitkin kulkeva (kuormitus)virta, vaan se (vuoto)virta joka palaa "väärää reittiä" vettä pitkin. Ts. veneen metallirungon tai muiden maasähkön maapotentiaaliin kytkettyjen laitteiden kautta.


      • Muuntaja
        vts00x kirjoitti:

        aihuta mikään nolla- tai vaihejohdinta pitkin kulkeva (kuormitus)virta, vaan se (vuoto)virta joka palaa "väärää reittiä" vettä pitkin. Ts. veneen metallirungon tai muiden maasähkön maapotentiaaliin kytkettyjen laitteiden kautta.

        Ongelman aiheuttaja voi olla joko oma vene tai sitten esim lähistöllä oleva toinen vene, jonka kautta tapahtuu vuotovirtaa. Suojaerotusmuntaja on ainoa varma ratkaisu eristää oma vene kokonaan "muusta sähkömaailmasta". Samalla saa suojan erilaisilta virtapiikeiltä joita maasähkön kautta saattaa tulla veneen elektroniikkaan. Ukkosen ainakin tiedetään aiheuttaneen em. ilmiöitä ikävin seurauksin.


      • fmas
        vts00x kirjoitti:

        aihuta mikään nolla- tai vaihejohdinta pitkin kulkeva (kuormitus)virta, vaan se (vuoto)virta joka palaa "väärää reittiä" vettä pitkin. Ts. veneen metallirungon tai muiden maasähkön maapotentiaaliin kytkettyjen laitteiden kautta.

        Eli tarkoitin juuri vuotovirtaa 0-johdinta pitkin. Jos nolla ja maa on yhdessä siellä laituripään keskuksessa, niin luulisi että vuotovirta (tasavirtakomponentti) voi tulla veneeseen myös 0-johdinta pitkin, eikä pelkästään maajohtimesta. Vai menikö joku pieleen tässä päättelyssä?


      • toivo
        fmas kirjoitti:

        Eli tarkoitin juuri vuotovirtaa 0-johdinta pitkin. Jos nolla ja maa on yhdessä siellä laituripään keskuksessa, niin luulisi että vuotovirta (tasavirtakomponentti) voi tulla veneeseen myös 0-johdinta pitkin, eikä pelkästään maajohtimesta. Vai menikö joku pieleen tässä päättelyssä?

        Muuntajaa ei asenneta siksi että vuotovirta estyisi nollajohtimessa, vaan kun käytetään erotusmuuntajaa niin maajohdinta (keltavihreä) ei kytketä eikä saa kytkeä veneessä. Vuotovirta kulkee nimenomaan maajohdinta pitkin.Sehän yhdistää oman veneen metalliosat maasähkö keskuksen kautta toisiin veneisiin sekä sähköverkon maahan. Vaikka nolla johdin onkin sähköverkon puolella maatasossa niin veneessä se ei voi olla mitenkään veneenmetalliosissa kiinni ja silloihan siinä ei voikulkea vuotovirtaa. Verkon nollajohdin on ja pitää olla yhtä hyvin eristetty kaikista veneen metalliosista kuin vaihejohdinkin, koska pistotulpan kääntymisen takia se voi olla yhtähyvin vaihejohdin.Kun käytetään erotusmuuntajaa koskettaminen jännitteelliseen johtimeen ei ole vaarallista koska jännitettä maata vasten ei ole.


      • fmas
        toivo kirjoitti:

        Muuntajaa ei asenneta siksi että vuotovirta estyisi nollajohtimessa, vaan kun käytetään erotusmuuntajaa niin maajohdinta (keltavihreä) ei kytketä eikä saa kytkeä veneessä. Vuotovirta kulkee nimenomaan maajohdinta pitkin.Sehän yhdistää oman veneen metalliosat maasähkö keskuksen kautta toisiin veneisiin sekä sähköverkon maahan. Vaikka nolla johdin onkin sähköverkon puolella maatasossa niin veneessä se ei voi olla mitenkään veneenmetalliosissa kiinni ja silloihan siinä ei voikulkea vuotovirtaa. Verkon nollajohdin on ja pitää olla yhtä hyvin eristetty kaikista veneen metalliosista kuin vaihejohdinkin, koska pistotulpan kääntymisen takia se voi olla yhtähyvin vaihejohdin.Kun käytetään erotusmuuntajaa koskettaminen jännitteelliseen johtimeen ei ole vaarallista koska jännitettä maata vasten ei ole.

        Tämä selvensi jo aika hyvin. Tuota pistotulpan kääntymistä rasiassa en ollut ajatellutkaan, kun en vielä ehtinyt tutkimaan noita piuha/rasia-juttuja.

        Ihan teoreettisesti voisi vielä väittää että nollan kauttakin korroosiota aiheuttavaa vuotovirtaa maihin voisi tapahtua esimerkiksi akkulaturin kautta. Mutta lienee aika epätodennäköistä.

        Toisaalta kaiken tämän keskustelun ja hyvien vinkkien jälkeen kaikki vaihtoehdot on edelleen avoimia:
        1. Pitää maasähkön maataso tiukasti erillään veneen metalliosista => ei vuotovirtaa
        2. Ostaa Meredinin diodisilta ja kytkee sen maasähkön maajohtimen väliin => diodien kynnysjännite estää pienen tasavirran kulkemisen läpi
        3. Ostaa suojaerotusmuuntaja => varmin ratkaisu, mutta kallis (ja minulle ehkä vähän liioittelua kun vene tulee olemaan maasähkön perässä ehkä 10-15 vuorokautta kesässä). Tosin aion vielä tutkia mitä tällaiset muuntajat maksaa muualla kuin veneliikkeessä...


      • venesähkömies
        fmas kirjoitti:

        Tämä selvensi jo aika hyvin. Tuota pistotulpan kääntymistä rasiassa en ollut ajatellutkaan, kun en vielä ehtinyt tutkimaan noita piuha/rasia-juttuja.

        Ihan teoreettisesti voisi vielä väittää että nollan kauttakin korroosiota aiheuttavaa vuotovirtaa maihin voisi tapahtua esimerkiksi akkulaturin kautta. Mutta lienee aika epätodennäköistä.

        Toisaalta kaiken tämän keskustelun ja hyvien vinkkien jälkeen kaikki vaihtoehdot on edelleen avoimia:
        1. Pitää maasähkön maataso tiukasti erillään veneen metalliosista => ei vuotovirtaa
        2. Ostaa Meredinin diodisilta ja kytkee sen maasähkön maajohtimen väliin => diodien kynnysjännite estää pienen tasavirran kulkemisen läpi
        3. Ostaa suojaerotusmuuntaja => varmin ratkaisu, mutta kallis (ja minulle ehkä vähän liioittelua kun vene tulee olemaan maasähkön perässä ehkä 10-15 vuorokautta kesässä). Tosin aion vielä tutkia mitä tällaiset muuntajat maksaa muualla kuin veneliikkeessä...

        Jos aijot hankkia erotusmuuntajan, soita Muuntosähkön muuntajamyyntiin. Siellä 3.5kW:n yksivaihemuuntaja maksaa koteloimattomana pitkälti alle 300€. Sieltä minä niitä tilaan.
        Pienemmissä veneissä käytän tuota Meredinin galvaanista erottajaa, on vaan sika-kallis hinta muutamasta diodista.


    • Sekavaatietoa

      Eikö ongelma poistu jos maista tulevaa keltavihreää ei kytketä ollenkaan veneen maasähköliitäntään?

      • sähkönörtti

        Ei poistu. Jossain kohtaa sähköverkkoa (yleensä rakennuksen sähkökeskuksesssa) suojamaa ja nolla on vedetty galvaanisesti yhteen. Lisäksi suojamaan jättäminen pois on laiton ja potentiaalisesti hengenvaarallinen kytkentä. Viritelmän tekijä saattaa päästä pahimmassa tapauksessa tutkimaan valtion tarjoamaa täyttä ylläpitoa (all inclusive hotellissa).

        Ainoa toimiva keino on se, mikäedellä on esitetty. Suojaerotusmuuntaja. Tuo diodihässäkkä ei anna täyttä suojaa sekään, vaikka on parempi kuin ei mitään suojaa.


    • sähkkis

      No nyt alkoi ihan kiinnostamaan. Jotta tasavirtapiiri syntyisi veden ja sähkön jakeluverkon kautta kahden veneen välillä, pitäisi siis kahdessa veneessä olla sähköverkon maajohto jotenkin yhteydessä, moottorin ja potkurin tai metalliveneen rungon kautta veteen. Nollajohdin ei toivottavasti ole missään veneessä koskaan tekemisissä akun miinusnavan tai laiterunkojen kanssa. Miten tuo virtapiiri sitten voisi syntyä.
      - Maasähkölaturissa maajohto on jotenkin yhteydessä tasavirtapuolen miinusjohtoon. En näe mitään syytä miksi näin olisi mutta voihan se olla jossain laitteessa näin tehty jonkun aivopierun seurauksena, mistä sen tietää. Varminta olisi ehkä käyttää suojaeristettyä maasähkölaturia jonka pistokkeessa ei ole maata laisinkaan.
      - Jokin veneen verkkovirtalaiteen metallirunko on galvaanisesti yhteydessä moottoriin tai veneen metallirunkoon ja sitä kautta veteen.
      - Lämminvesivaraajan kautta moottorin jäähdytysveden kiertoon ja siitä potkuriakselin kautta veteen.
      Voisiko tasavirtapiiri toteutua periaatteessa yhden veneen ja jonkun kaukana olevan maasähkökeskuksen välillä veden ja maaperän kautta. Suojaerotusmuuntaja on tietenkin varma ja turvallinen keino sillä silloin galvaaninen yhteys sähköverkkoon puuttuu tyystin. Diodihässäkkäkin kait toimii. Jos veneessä ei ole lämminvesivaraajaa ja maasähkölaturi suojaeristetty, aika vaikea kuvitella että mitään yhteyttä tasasähkölle veteen syntyisi. Ehkä moottorin jäähdytysvesi kiertoon kytketty lämminvesivaraaja on tässä se todennäköisin ongelman lähde, metallirukoisessa veneessä vaihtoehtoja tasavirran kulkeutumiselle veteen on tietenkin enemmän.

    • hggfddgjloy

      Off topic: kertokaas viisaammat tarvitseeko pelkkä akkujen lataus jotain suoja-/erotuslaitteita? Mulla on veneessä asennettuna tällainen laturi:

      https://www.marinea.fi/victron-blue-smart-ip67-vesitiivis-laturi-12v13a

      Jätän sen yleensä viikoksi päälle kun olen maissa. Laturi on siis ihan jatkoroikalla laiturisähkössä ja laturin piuhat ovat suoraan akun ja - navoissa.

      • Meillä on käytössä ihan sama systeemi. Kiva saada tietää onko tämä laillista.


      • Galvanoidaan

        Periaatteessa ei pitäisi olla ongelmaa, jos laturin alumiinirunko ei ole kosketuksissa veneen metalliosien kanssa. Laturin rungossahan on suojamaa. Ja toivottavasti laturin lähdön miinusjohtoa ei ole kytketty laturin runkoon galvaanisesti. Muuten ei pitäisi olla ongelmaa.

        Viikon aika on vähän pitkä laillisuuden kannalta. Mutta hiukan on tulkinnavarainen miten lain sanaa väliaikainen tulkitaan. Jatkojohto pitää ainakin olla roiskevesitiivis kumikaapeli (ulkokäyttö). Viikko on myös pitkä aika akun ylilatauksen kannalta. Ylilatausta se ylläpitolatauskin on.


    • LämminJaVarattu

      Itse myös miettinyt kaapelikelaa jossa 3x2,5mm johdotus. Töpseli kiinni laiturin pistorasiaan. Veneessä laitan akkulaturin töpselin tuohon kaapelikelan pistorasiaan kiinni. Joskus toiseen pistorasiaan ehkä lämppäri puhaltamaan. Mihin noita erottimia oikein tarvitsisin? Kelpaako normi töpseli kaapelikelaan vai pitääkö hommata jonkinmoinen muutoskappale jolla saa sen kiinni johonkin caravaanarien pistokkeeseen?

      • Kelpaako normitöpseli ... Meillä homma toimii niin että venekerhon pistoke on juuri tällainen "caravaanarien pistoke" noin 40 cm pitkä. Siihen liitytään normaali Shukolla, siis se sun kaapelikelasi.Huom. jos ostat tällaisen kappaleen niin huomio että niitä on useimpia ja ne muistuttavat toisiaan (ostin väärän).


      • Svinhu

        Kaapelikela ja CTek on ollut mulla käytössä puisessa purjeveneessä vuosikausia. Meillä on venerannassa tavallista parkkipaikkapistorasiaa muistuttava kotelo vikavirtasuojakytkimellä. Siitä halvalla 3x1,5mm2 kumikaapelilla veto hyttiin jossa vain CTek sen perässä. Helppo, hyvä ja mielestäni ihan tarpeeksi laillinenkin.


    • sähkösebbo

      Asensin omaan veneeseen galvaanisen erottimen. Mittailin hiukan tuota kapistusta ja kävi ilmi, että se on käytännössä 0,7v diodi, joka aiheuttaa suojamaalle "kynnyksen" ja vuotovirtausta ei pääse ihan heti syntymään

      • lkhgfd23

        Erottimessa on 2 diodia, rakennusohje löytyy netistä. Itse tehtynä se vaan on laiton.


    • Virratta

      Voiko tuon erottimen korvata vikavirtasuojalla?

      • Sähköiskuavastaan

        Ei voi. Aivan eri laite.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8550
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2429
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2241
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1932
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1758
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1737
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      21
      1332
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1143
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1033
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe