Mitenkäs voisi kirjoittaa niin että tyhmätkin tajuavat?
kaikille tyhmille
11
1047
Vastaukset
- KultaharjaLeijona
...niin millähän erottelet "tyhmät" ja "viisaat"?
Tällaista erottelua ei mielestäni olekaan. (paitsi lukuun ottamatta Einsteiniä ja Pekka Puupäätä yms. x) )
No, jos kuitenkin haluat edes jonkinlaista vinkkeliä, niin... :
1.Käytä mahdollisimman helppoja sanoja ja lauseita tekstissäsi. (Puhekieli)
2.Kerro novessasi tms. arjen tapahtumista, eli ei mitään elämää suurenpaa.
3.(tavuta) =D - Che
Ohjeita kirjoittajalle, joka haluaa kirjoittaa niin, että tyhmäkin tajuaa:
Oletus: Tyhmä osaa lukea
1. Kirjoita lyhyitä lauseita, joissa käytät yksinkertaisia yleisiä sanoja.
esim. kissa, tyttö, minä, auto
2. Älä missään tapauksessa käytä sivistyssanoja.
3. Kirjoita yksinkertaisista asioista, kuten kaupassa käymisestä ja polkupyörällä ajamisesta.
4. Kerro kaikki kahteen kertaan.
5. Älä kirjoita pitkiä tekstejä, tyhmä ei ole tottunut lukemaan niitä.
Toivottavasti autoin sinua edes vähän.
Muuten, miten mahdat jakaa ihmiset tyhmiin, viisaisiin jne.?
Se, että ei tajua jotain yksittäistä asiaa, ei tee välttämättä tyhmäksi. Moni toteaa olevansa tyhmä, kun ei tajua jotain. Kukaan ei tajua kaikkea. Olenko minä tyhmä?- petteri
Minä lisäisin vielä, että käytä ainoastaan isoja kirjaimia. Kaikkien oletettujen hauskojen kohtien jälkeen voisi sulkeissa kirjoittaa (VITSI. NAURA NYT.)
- Che
petteri kirjoitti:
Minä lisäisin vielä, että käytä ainoastaan isoja kirjaimia. Kaikkien oletettujen hauskojen kohtien jälkeen voisi sulkeissa kirjoittaa (VITSI. NAURA NYT.)
Vinkki: Ekaluokan äidinkielen kirja
Hiirellä on aakkoset,
kaikki hauskat kirjaimet... - Rêveuse
Che kirjoitti:
Hiirellä on aakkoset,
kaikki hauskat kirjaimet...*naurahdus*
Miksei meillä ollut tuollaista aloitusriimiä?
Olisi meistäkin varmaan kehittynyt paljon viisaampia ihmisiä. - suzanne
Che kirjoitti:
Hiirellä on aakkoset,
kaikki hauskat kirjaimet...sit siihen liittys joku laulu, mitä kaikki aina tunteella hoilasi opettajan mankan tahdissa... Ja siinä kirjassa oli henkilöinä ainakin kouluhiiri, ja joku jänis... Aulis? Ja sitten kaksi karhua, Onni ja Enni tai jotain sinne päin. Ja sitten kettu ja joku tyttö... Ääh, en mä muista. Siitä on niin kauan aikaa. Mut sen mä muistan ihan varmasti, että siellä takana oli joku esimerkkilause, missä luki "Sanna saunoo saunassa" ja mä olin ihan ylpeä, että olin päässyt äikänkirjaan ja muut ei... (mun oikea nimi on Sanna)
Kaikenlaisia kummallisuuksia. - chapeau
suzanne kirjoitti:
sit siihen liittys joku laulu, mitä kaikki aina tunteella hoilasi opettajan mankan tahdissa... Ja siinä kirjassa oli henkilöinä ainakin kouluhiiri, ja joku jänis... Aulis? Ja sitten kaksi karhua, Onni ja Enni tai jotain sinne päin. Ja sitten kettu ja joku tyttö... Ääh, en mä muista. Siitä on niin kauan aikaa. Mut sen mä muistan ihan varmasti, että siellä takana oli joku esimerkkilause, missä luki "Sanna saunoo saunassa" ja mä olin ihan ylpeä, että olin päässyt äikänkirjaan ja muut ei... (mun oikea nimi on Sanna)
Kaikenlaisia kummallisuuksia.Meillä oli myös tuo sama. Kirjan nimi taisi olla Iloinen aapinen tai jotain siihen suuntaan.
- Che
suzanne kirjoitti:
sit siihen liittys joku laulu, mitä kaikki aina tunteella hoilasi opettajan mankan tahdissa... Ja siinä kirjassa oli henkilöinä ainakin kouluhiiri, ja joku jänis... Aulis? Ja sitten kaksi karhua, Onni ja Enni tai jotain sinne päin. Ja sitten kettu ja joku tyttö... Ääh, en mä muista. Siitä on niin kauan aikaa. Mut sen mä muistan ihan varmasti, että siellä takana oli joku esimerkkilause, missä luki "Sanna saunoo saunassa" ja mä olin ihan ylpeä, että olin päässyt äikänkirjaan ja muut ei... (mun oikea nimi on Sanna)
Kaikenlaisia kummallisuuksia.Lisää muisteloita kultaisesta lapsuudesta...
Meillä on selvästi ollut sama kirjasarja. Se Aakkoslaulu oli aika alussa sitä kirjaa. Muistelisin, että se oli sittenkin tokaluokan kirja, sillä siinä oli jo "kunnon tekstiä".
Muistan myös Auliksen, Onnin, Ennin, sen ketun ja muut, kaikkien nimiä en vain saa nyt mieleeni. Taisi siellä olla joku Päköpää tai vastaava ja joku merirosvon näköinen koira. Ihmeen hyvin muistan sen kirjan eri kappaleet... Siinä kirjassa ollut näytelmäkin taidettiin näytellä jossain koulun juhlassa, minä taisin olla hovineito. :) Tai ehkä muistan sittenkin väärin... Harmi, että se kirja on tuolla jossain ulkovarastossa jäätyneenä.
Muistaisi nyt edes sen aakkoslaulun kokonaan! Mutta kun ei muista... - Rêveuse
Che kirjoitti:
Lisää muisteloita kultaisesta lapsuudesta...
Meillä on selvästi ollut sama kirjasarja. Se Aakkoslaulu oli aika alussa sitä kirjaa. Muistelisin, että se oli sittenkin tokaluokan kirja, sillä siinä oli jo "kunnon tekstiä".
Muistan myös Auliksen, Onnin, Ennin, sen ketun ja muut, kaikkien nimiä en vain saa nyt mieleeni. Taisi siellä olla joku Päköpää tai vastaava ja joku merirosvon näköinen koira. Ihmeen hyvin muistan sen kirjan eri kappaleet... Siinä kirjassa ollut näytelmäkin taidettiin näytellä jossain koulun juhlassa, minä taisin olla hovineito. :) Tai ehkä muistan sittenkin väärin... Harmi, että se kirja on tuolla jossain ulkovarastossa jäätyneenä.
Muistaisi nyt edes sen aakkoslaulun kokonaan! Mutta kun ei muista...Olenhan minä sittenkin nähnyt tuon kirjan. Opetin sen avulla naapurin pojalle suomea, ja monet iloiset "lase leivakeura"-harjoitukset (ne jotka ovat saksaa lukeneet, tietävät, miten niille olisi luontevaa kirjoittaa "laivakoira") tuli korjattua :) Pikkuveljelläkin oli tuo samainen kirja, mutta minulla ei.
Johtunee kai siitä, että kävin ekaa luokkaa joskus vuonna yksi ja kaksi... (tai no, yhdeksänyksi ja -kaksi.) Siitä on muuten kauan... Ja minä en tosiaankaan muista, miten aapinen alkoi, kuvituksen kyllä . - suzanne
Che kirjoitti:
Lisää muisteloita kultaisesta lapsuudesta...
Muistaisi nyt edes sen aakkoslaulun kokonaan! Mutta kun ei muista...pikkusisko on nyt ensimmäisellä luokalla ja omistaa saman kirjan, joten...
Hiirellä on aakkoset
kaikkihauskat kirjaimet
on A B C D E F G
näin se hiiri laulelee
Hiirellä on aakkoset
kaikki hauskat kirjaimet
on H I J K L M N
hiiri kuiskaa: ymmärrän
Hiirellä on aakkoset
kaikki hauskat kirjaimet
on O P Q R S T U
niistä hiiri innostuu
Hiirellä on aakkoset
kaikki hauskat kirjaimet
on V X Y Z Å Ä Ö
koko kirjainpiiri
ja pieni harmaa hiiri
että sellaisia. - Che
suzanne kirjoitti:
pikkusisko on nyt ensimmäisellä luokalla ja omistaa saman kirjan, joten...
Hiirellä on aakkoset
kaikkihauskat kirjaimet
on A B C D E F G
näin se hiiri laulelee
Hiirellä on aakkoset
kaikki hauskat kirjaimet
on H I J K L M N
hiiri kuiskaa: ymmärrän
Hiirellä on aakkoset
kaikki hauskat kirjaimet
on O P Q R S T U
niistä hiiri innostuu
Hiirellä on aakkoset
kaikki hauskat kirjaimet
on V X Y Z Å Ä Ö
koko kirjainpiiri
ja pieni harmaa hiiri
että sellaisia.No kiitos! Nyt tuli tuokin selvitettyä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733