tyrä ja pennutus

emppu04

Mulla on reilu 2v bichon frise narttu ja haavena olis että tässä seuraavassa juoksussa kokeiltas astuttaa, mutta nyt alkanut mietityttää kun sillä on synnynnäinen napatyrä, eläinlääkäri todennut että ei tarv. operoida silloin ihan pentuna tarkistettu ja kerran myöh. että miten kun narttu on kantava miten tyrä asian kanssa käy? Oireileeko kasvaako onko haittaa?? Onko kellään kokemuksia?

6

2666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatellen...

      Näin ihan maalaisjärjellä ajatellen voisi kuvitella, että tyrä voisi revetä tiineyden aikana, koska vatsa kasvaa niin paljon ja tyrän päälle tulee valtava paine. Kannattaa kysellä eläinlääkäriltä asiasta. Ehkä tyrä kannattaa leikata umpeen ennen astutusta.

      Onko muuten tyrä perinnöllinen vika? Jos on, onko asiallista pennuttaa tyrällistä koiraa?

      • Tyrä syntyy siitä kun narttu katkaisee napanuoran huonosti, vetää tai tapahtuu jotain muuta. Ei todellakaan ole perinnöllistä.


    • paivansadeko

      perinnöllinen ja polygeeninen. Useat geenit vaikuttavat napatyrän ilmenemiseen. Periytyminen on lähinnä resessiivistä.

      Usein napatyrä myös tulee emän vähän rajummasta "pennunhoidosta". Kuten täällä jo mainittiinkin :)

      Jos koira olisi minun niin leikkauttaisin napatyrän ennen astutusta. Toimenpide on pieni.

      • emppu04

        Eläinlääkärille soittelin eilen ja juttelin tuosta tyräasiasta kun on niin monenlaista "maalaisjärjellä" ajateltua mielipidettä... napatyrä ei aiheuta ongelmia kantoaikana kun se on sellainen kuroutunut eli ei ole sisälle painettavissa, ei repeä yms. eli näinhän mulla oli käsitys mutta rupesi kuitenkin mietityttämään


      • paivansadeko
        emppu04 kirjoitti:

        Eläinlääkärille soittelin eilen ja juttelin tuosta tyräasiasta kun on niin monenlaista "maalaisjärjellä" ajateltua mielipidettä... napatyrä ei aiheuta ongelmia kantoaikana kun se on sellainen kuroutunut eli ei ole sisälle painettavissa, ei repeä yms. eli näinhän mulla oli käsitys mutta rupesi kuitenkin mietityttämään

        se onkin vähän eri juttu. Meillä ei ole ollut kuin yksi koira jolla oli napatyrä. Sekin oli aivan pieni. Leikattiin kun koira oli noin 5 kuukauden.
        Ainahan sitä miettii kaikennäköistä ja eihän kysyvä tieltä eksy :)


      • paivansadeko
        emppu04 kirjoitti:

        Eläinlääkärille soittelin eilen ja juttelin tuosta tyräasiasta kun on niin monenlaista "maalaisjärjellä" ajateltua mielipidettä... napatyrä ei aiheuta ongelmia kantoaikana kun se on sellainen kuroutunut eli ei ole sisälle painettavissa, ei repeä yms. eli näinhän mulla oli käsitys mutta rupesi kuitenkin mietityttämään

        vielä. Onnea tulevalle pentueelle. Toivon että, kaikki menee hienosti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe