Lagotto Romagnolo

Ihana rotu!

Ihana rotukuvaus! Ihanat turkinvärit! Ihana luonne! :D

Tässä olisi pari kysymystä kyseisestä rodusta :)

1.Onko turkki pakko trimmata? Sehän pitäisi trimmata kerran vuodessa..

2. Mikä olisi paras vuodenaika sen trimmaamiseen?

3. Lähteekö lagotosta paljon "koirapölyä"? Meillä ei ole ketään allerginen, kysyinpähän vain

4. Miten tämä rotu eroaa Espanjanvesikoirasta?

5. Tietääkö joku lagoton hinnan?

Tässä oli kysymykset :)
Mutta olisi vielä yksi juttu.. kun siitä sanotaan että se sopii sohvakoiraksi hyvin, niin ei kai se sitten ole laiska? :P Että kai sillä energiaakin on?

84

28253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • useamman

      ja ovat aktiivisia koiria.
      Hankalia tapauksia, varsinkin vieraita kohtaan, epäluuloisia ja vaikeasti lähestyttäviä.
      Pyrkivät johtamaan omaakin väkeä.
      Erittäin uskollisia omalle laumalle.
      Vaatii todella määrätietoisen koulutuksen "söpöstä" ulkonäöstä huolimatta

      • niin..

        "söpöstä"?? Ihanan nallekarhun näkönen, ja tuskin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Tämä rotu on hyvin miellyttämishaluinen! Lagotto ei todellakaan ole vaikeasti lähestyttävä! Mistä olet saanut nämä tiedot? Tuskin tunnet yhtäkään Lagottoa.


      • ja kaikki
        niin.. kirjoitti:

        "söpöstä"?? Ihanan nallekarhun näkönen, ja tuskin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Tämä rotu on hyvin miellyttämishaluinen! Lagotto ei todellakaan ole vaikeasti lähestyttävä! Mistä olet saanut nämä tiedot? Tuskin tunnet yhtäkään Lagottoa.

        nämä olivat tälläisiä.
        Ihminen joka katsoo koirakirjasta, että onpa söpö, eikä juuri muuta, on kyllä pulassa Lagoton kanssa ennen pitkää, jollei osaa ottaa älykästä otetta koiraan.


      • lagoton onnellinen omistaja
        ja kaikki kirjoitti:

        nämä olivat tälläisiä.
        Ihminen joka katsoo koirakirjasta, että onpa söpö, eikä juuri muuta, on kyllä pulassa Lagoton kanssa ennen pitkää, jollei osaa ottaa älykästä otetta koiraan.

        Itse omistan lagoton ja tunnen myös useampia ja mielestäni tuo kuvaus antaa todella väärän kuvan rodusta!

        Lagotot ovat luonteeltaan herkkiä, mutta miellyttämisen haluisia ja ovat helppo kuluttaa. Liian ankara ei saa olla ettei koira aristu.
        Joskus tapaa lagoton joka suhtautuu epäluuloisesti vieraisiin, mutta heti tutustuttuaan tähän häntä vispaa. Oma koirani hyppäisi syliin ja pussaisi kaikkia jos voisi. :) Ei kuitenkaan hypi ja meuhkaa koska on opetettu kohtaamaan ihmiset nätisti.
        Tietysti ei saa ajatella, että onpas söpö koira, ja ottaa vaan nurkkiin pyörimään. Jokainen koira pitää olla valmis kouluttamaan ja antamaan sille aikaa. Pennusta asti toisiin koiriin ja ihmisiin tutustuttaessa koira aikuisenakin on paljon avoimemi ja osaa suhtautua vieraisiin. Pätee joka rotuun.


      • veikko14
        niin.. kirjoitti:

        "söpöstä"?? Ihanan nallekarhun näkönen, ja tuskin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Tämä rotu on hyvin miellyttämishaluinen! Lagotto ei todellakaan ole vaikeasti lähestyttävä! Mistä olet saanut nämä tiedot? Tuskin tunnet yhtäkään Lagottoa.

        Tunnen minäkin lagoton ja olen samaa mieltä, että luonnetta kyllä löytyy ja haukkuvatkin. KAIKKI KOIRAT/RODUT on koulutettava MÄÄRÄTIETOISESTI ja positiivisesti vahvistamalla.


      • KAIKKI...JOKAINEN
        niin.. kirjoitti:

        "söpöstä"?? Ihanan nallekarhun näkönen, ja tuskin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Tämä rotu on hyvin miellyttämishaluinen! Lagotto ei todellakaan ole vaikeasti lähestyttävä! Mistä olet saanut nämä tiedot? Tuskin tunnet yhtäkään Lagottoa.

        koira tarvitsee määrätietoisen koulutuksen ihan rodusta riippumatta.


      • koiranainen

        Yhdyn kyllä "useamman" mielipiteeseen, etteivät ole helppoja koiria ja vaativat hyvän koulutuksen. Minulla on lagotto, joka on epäluuloinen vieraita kohtaan, äärettömän rakastava omaa perhetta kohtaan (ei pyri johtamaan) ja erittäin energinen. Ei todellakaan mikään sohvakoira vaan aktiivisen ihmisen koira. Mutta hyvä koira sille, joka jaksaa kouluttaa, touhuta aktiivisesti ja puleerata turkkia. Turkin hoito ei ole vaikeaa, jos koiran siihen pienestä totuttaa.


      • BCFly
        lagoton onnellinen omistaja kirjoitti:

        Itse omistan lagoton ja tunnen myös useampia ja mielestäni tuo kuvaus antaa todella väärän kuvan rodusta!

        Lagotot ovat luonteeltaan herkkiä, mutta miellyttämisen haluisia ja ovat helppo kuluttaa. Liian ankara ei saa olla ettei koira aristu.
        Joskus tapaa lagoton joka suhtautuu epäluuloisesti vieraisiin, mutta heti tutustuttuaan tähän häntä vispaa. Oma koirani hyppäisi syliin ja pussaisi kaikkia jos voisi. :) Ei kuitenkaan hypi ja meuhkaa koska on opetettu kohtaamaan ihmiset nätisti.
        Tietysti ei saa ajatella, että onpas söpö koira, ja ottaa vaan nurkkiin pyörimään. Jokainen koira pitää olla valmis kouluttamaan ja antamaan sille aikaa. Pennusta asti toisiin koiriin ja ihmisiin tutustuttaessa koira aikuisenakin on paljon avoimemi ja osaa suhtautua vieraisiin. Pätee joka rotuun.

        Yksikään koira ei ole miellyttämishaluinen. Evät siis miellytä. Koirat ovat opportunisteja, eivät ne ajattele kuin itseään. Inhimillistäminen taitaa olla se suurin ongelma, kun puhutaan eläimistä. Myös lagotoissa on ääripäästä toiseen yksilöeroja. Mutta yleisellä tasolla voidaan kyllä todeta, että vesikoirat on kusisukkia, herkkiä, joilla voi olla dominoivia ominaisuuksia, joista tulekin se käsitys, että varauksellisuus ja suhtautuminen on huono mm. vieraita kohtaan. Koulutuksella pystyy jonkin verran vaikuttamaan koiraan, mutta geeneille ei mitään voi. Arkuus ja dominanssi on kuitenkin periytyviä ominaisuuksia.

        Tekemisen haluinen koira voi kuitenkin olla, etenkin jos osaa kouluttaa ja ymmärtää koiraansa omana yksilönä. Koulutuksestakin sellainen, että vain tieytyn kaavan noudattaminen, esim. vain postiviinen vahvistaminen ei välttämättä toimi. Erilaisia koulutusmenetelmiä voi joutua hyödyntämään, joka kannattaakin ettei tule sokeaksi. Kuitenkin jokainen koira on oma yksilönsä ja koulutusta pitää miettiä sen kannalta. Asioissa etenee yleensä siten, että suhtautuu kriittisesti kaikkiin vanhoihin kuulopuheisiin ja uskomuksiin koirista, sekä kuuntelee tarkoin uusia tietolähteitä. Myös eri koulutustapojen yhdisteleminen ja soveltaminen on myös suotavaa.


      • Anonyymi

        Hieman ristiriitainen vastaus. Pyrkivät johtamaan omaakin perhettään, mutta ovat uskollisia perheelleen.


      • Anonyymi
        niin.. kirjoitti:

        "söpöstä"?? Ihanan nallekarhun näkönen, ja tuskin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Tämä rotu on hyvin miellyttämishaluinen! Lagotto ei todellakaan ole vaikeasti lähestyttävä! Mistä olet saanut nämä tiedot? Tuskin tunnet yhtäkään Lagottoa.

        Ei ekaksi koiraksi. Jos sattuu määrätietoinen pentu niin toiseksi jää jos ei ole napakka ja päättäväinen itse!


    • muori

      1. Kyllä se turkki kannattaa trimmata, että pysyy helpommin hoidettavana(hoitoa ei muuta kaipaa kuin pitää takut poissa) eli leikataan n.3 centtiseksi tai jollei ole juuri menossa näyttelyyn niin voidaan ajella ihan lyhyeksi.
      2. Minä leikkailen koirani turkkia vähän väliä siis aina, kun se näyttää minusta epäsiistiltä, muttei sitä niin hirveän usein tarvitse tehdä.
      3. Lagotto ei tietääkseni pahemmin pölyä ja karvaahan siitä ei lähde paitsi kammatessa.
      4. Lagotto on hieman sirompi kuin espanjalaiset ja lyhyt turkkisempi ja hännän pitää olla semmoinen porkkanan tai sapelin muotoinen. Lagotossa ei saa olla mustaa väriä. Espanjalaisten luonteista en tiedä, mutta varmaan ihanania ovat nekin.
      5.Hinta on 1200 euroa.

      Vaikka viihtyy sohvalla niin kuvaus laiska ei tähän koiraan sovi. Energiaa todella on.

    • lagoton onnellinen omistaja

      Tässäpä vastauksia:

      1. Turkkia täytyy trimmata. Turkki kasvaa todella nopeasti ja sitää pitää siistiä suunnilleen kerran 2 kuussa. (siistiminen on helppoa ja sen voi tehdä itse tavallisilla saksilla.)
      Kahdesti vuodessa turkki olisi hyvä trimmata ihan lyhyeksi.
      Turkkia voi myös pitää lyhyenä läpi vuoden, jos ei ole tarkoitusta mennä näyttelyihin. Lyhyenä turkki on helpompihoitoinen. Harjata lagottoa ei tarvitse.

      2.Ainakin keväällä turkki olisi hyvää ajaa lyhyeksi ja vaikkapa syksyllä toisen kerran.

      3.Vähemmän kuin karvansa iroottavista koirista. Irtokarvan mukana pölyävää koirapölyä siis näin ollen tule. Tietysti turkki pölisee jonkin verran.

      4.En hirveästi tiedä Esoanjan vesikoirista..

      5. Lagoton pentu maksaa suunnilleen 1200e

      Lagotto ei todellakaan ole laiska!!! Lagotot on todella pirteitä ja terhakoita koiria jotka tarvitsee paljon aktiviteetteja ja liikuntaa!
      Sisällä ovat aika rauhallisia eivätkä "hörsyä" ympäriinsä. Ulkona virtaa piisää vaikka kuinka pitkille lenkeille, varsinkin metsässä on ihana juosta ja touhuta. :)

      Suosittelen lämpimästi ttä rotua!

      • Anonyymi

        Meillä lagotto romagnolo - pentu (2019)maksoi 2300 euroa keskisuomalaisesta kennelistä. Ei ollut kuulemma kallein muttei halvinkaan. Kasvattaja sanoi, että hinta määräytyy markkinoiden kysyntä-tarjonnan mukaan. Sijoitukseen olisi saanut lagoton reilulla tuhannella eurolla, muttei haluttu luopua koirasta pennutuksen ajaksi. Ihanin rotu minkä tiedän! Ensin katsottiin villakoiraa,mutta niiden hinnat hipovat 3tonnia mikä oli mielestämme jo liikaa koirasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä lagotto romagnolo - pentu (2019)maksoi 2300 euroa keskisuomalaisesta kennelistä. Ei ollut kuulemma kallein muttei halvinkaan. Kasvattaja sanoi, että hinta määräytyy markkinoiden kysyntä-tarjonnan mukaan. Sijoitukseen olisi saanut lagoton reilulla tuhannella eurolla, muttei haluttu luopua koirasta pennutuksen ajaksi. Ihanin rotu minkä tiedän! Ensin katsottiin villakoiraa,mutta niiden hinnat hipovat 3tonnia mikä oli mielestämme jo liikaa koirasta.

        Mistä sää oot koiran hommannu?!😳 Mulla on villakoira joka tuli 2017 ja makso 1400:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sää oot koiran hommannu?!😳 Mulla on villakoira joka tuli 2017 ja makso 1400:D

        2017 jälkeen nykyhetkeen villakoirienkin hinnat nousseet yli kahden tonnin melkein kaikissa kenneleissä. Meillä villis keskikokoinen maksoi 2500 egeä viime syksynä! Ej-rekkariin menevän pennun olisi saanut toisesta kennelistä 2000 eurolla. Tosin näitä kääpiö-keskikokoisia villiksi syntyy yleensä 2-4 pentua vain.. Tutkimukset ja alv ym astutusmaksut kun huomioi niin rotujen hinnat kipuavat.. Varsinkin pienet villikset kalliimpia, koska pentuja syntyy vain muutama. Rodut, jotka suosittuja tai pentuja syntyy 7 tai enemmän usein halvempia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sää oot koiran hommannu?!😳 Mulla on villakoira joka tuli 2017 ja makso 1400:D

        Meillä lagotto maksoi eteläsuomesta 2500 euroa, mutta on ollut investoinnin veroinen, sopii hyvin harrastuksiin. Jostain pienestä koti kennelistä voi saada lagoton alle 2t mutta kyllä hinnat ovat lagotoissa päälle 2t nykyään.. Vähintään lähemmäs 2t.


    • ainatätämieltä

      lagotto on maailman paras ja ihanin koirarotu !

    • Bestis on mun kaveri

      Minun bestikselläni on maailman ihanin lagotto. Sen nimi on Zero. Se on aina iloinen kun tulen niille kylään. se hyppii ja vispaa häntäänsä! Söpöä :)

      • Lagotto :(

        Ei Lagotot voi olla ihania!!!! minun veljelläni oli 2 lagottoa. Huom OLI. Sillä niistä molemmista kasvoi vihaisia koiria. ihan totta. Vaikka niitä hoidettiin hyvin. Lagotot ei mielestäni sovi lapsiperheisiin. VAARALLINEN KOIRAROTU


      • ? o_o
        Lagotto :( kirjoitti:

        Ei Lagotot voi olla ihania!!!! minun veljelläni oli 2 lagottoa. Huom OLI. Sillä niistä molemmista kasvoi vihaisia koiria. ihan totta. Vaikka niitä hoidettiin hyvin. Lagotot ei mielestäni sovi lapsiperheisiin. VAARALLINEN KOIRAROTU

        Kuinka voit väittää noin? Tunnen monia lagottoja, yksikään tuntemani lagotto ei ole tippaakaan agressiivinen. Veljesi varmaan hankki koiransa huonolta kasvattajalta. Ehkäpä kannattaisi ottaa selvää koiransa suvusta ja alkuperästä, ennen kuin menee hankkimaan sellaisen.


    • Kaksi lagottoa

      Lagotoissa valitettavasti esiintyy arkuutta, joka voi kääntyä aggressioksi. Mutta tämäkin ongelma on HELPOSTI vältettävissä, kun viitsii vähän vaivautua etsimään tietoa kasvattajista ja tulevan koiransa vanhemmista sekä sosiaalistaa ja kouluttaa koiran pentuvaiheessa hyvin. Ja nämäkin ovat ihan perusasioita, joita jokaisen koiranomistajan tulisi tietää ja tehdä.

      Mutta kyllä lagottojen mainetta mustamaalataan ihan suotta. Itse olen nähnyt satoja lagottoja ja niistä on vain muutama ollut oikeasti aggressiivinen. Muutama arka on joukkoon mahtunut, tottakai. Mutta suurin osa on ollut näitä sydämenvalloittajia, jotka rakastavat kaikkia ihmisiä.

      Ja se, että koiria hoitaa hyvin, ei riitä siihen, ettei ongelmia synny. Pitää osata myös kouluttaa oikealla tavalla ja lukea koiran kieltä.

      • koikoiranen

        Miten jo valmiiksi pilattu ja aggresiivinen koira voi oppia rakastamaan ihmisiä. Omasta mielestäni lagottojen omistajat vain katsovat koiriensa tekosia läpi sormien eivätkä ota vastuuta koiransa teoista ja samalla lykätään näitä himputin nameja samalla koiran suuhun kun se ärisee ihmisille tai muille koirille. Olen jo ihan tarpeeksi katsonut uutisia kun rottweilerita ja muita isoja työkoiria mustamaalataan mutta oikeasti lagotot ovat huomattavsti pahempia ja hullumpia. "Söpö" naama ja liian pehmeä omistaja ei tule muuta kuin paha mieli.


      • ddsdsddsds
        koikoiranen kirjoitti:

        Miten jo valmiiksi pilattu ja aggresiivinen koira voi oppia rakastamaan ihmisiä. Omasta mielestäni lagottojen omistajat vain katsovat koiriensa tekosia läpi sormien eivätkä ota vastuuta koiransa teoista ja samalla lykätään näitä himputin nameja samalla koiran suuhun kun se ärisee ihmisille tai muille koirille. Olen jo ihan tarpeeksi katsonut uutisia kun rottweilerita ja muita isoja työkoiria mustamaalataan mutta oikeasti lagotot ovat huomattavsti pahempia ja hullumpia. "Söpö" naama ja liian pehmeä omistaja ei tule muuta kuin paha mieli.

        No kyllä noista kahdesta väittäisin että rotikat kuitenkin "pahempia". Olen kohdannut lenkillä monta rotikkaa, jotka vastaantullessaan täysiä remmirähjiä ja omistajalla sitten täysi työ pidellä niitä etteivät hyökkää tänne. En kylläkään ole tavannut kuin muutaman lagoton, mutta ainakin ne ovat olleet täysipäisempiä kuitenkin. Saksalaiset ovat muutenkin natseja italialaisiin verrattuina.


    • hattarahäntä

      Lagoton omistajana sanoisin, että suurin ongelma lagoton kanssa on se, että ne ovat PIRUN FIKSUJA. Ihan oikeasti.

      Toisaalta se tarkoittaa sitä, että ne oppivat kaiken nopeasti. Ne on periaatteessa helppo kouluttaa: Jos niille kertoo, mitä niiden haluaa tekevän ja antaa niille pätevän syyn ajatella, että tottelevaisuus kannattaa, ne oppivat tempun käytännössä kertaoivalluksesta.

      Se toinen puoli asiassa on, että jos lagotto haluaa keksiä itselleen tekemistä tai heittäytyä hankalaksi, se keksii tuhat yksi keinoa pitää omistajaansa pilkkanaan. Lagotto katsoo ja tulkitsee omistajansa jokaista ilmettä ja jos se huomaa, että sinulla on pallo hukassa, se käyttää sen välittömästi hyväkseen.

      Monia koiria voi esimerkiksi hämätä niin, että kun koira on varastanut kengän niin heittää pallon toiseen suuntaan. Kenkä jää siihen ja koira ryntää pallon perään.
      Ei muuten todellakaan toimi lagoton kanssa. Se katsoo kun heität pallon menemään, tuijottaa sinua arvioivasti ja toteaa, että yrität huijata sitä. Koska yrität saada kengän takaisin, se on ilmeisesti huippusaalis. Joten... Lagotto ei todellakaan jätä kenkää siihen vaan piirileikki voi alkaa. Siinä sitten tuijottelette toisianne ja pohditte, kumman hermo palaa ensin. Yleensä se on omasi, sillä jollei lagotto saa sinuun muuten liikettä, se rupeaa pureskelemaan kenkääsi, koska se on oppinut, että omistajan on huomattavasti vaikeampi esittää väliinpitämätöntä, kun vaarana on omaisuuden tuhoutuminen. Silloin, kun ketään ei ole kenkää jahtaamassa, se ei voisi koiraa vähempää kiinnostaa.

      Tämä oli yksi elävä esimerkki minun lagottoni ensimmäiseltä parilta vuodelta. Energiaa piisasi ja huomasin, että siinä on omat ongelmansa, että koira alkaa olla omistajaansa älykkäämpi. Onneksi meillä oli voimavaroja kestää tämän ajan yli, sillä nyt tilanne on tasoittunut huomattavasti. Rakastan lagottoani mielettömästi, enkä vaihtaisi sitä mihinkään toiseen koiraan, mutta en voi sanoa etteikö välillä olisi ollut todella hankalaa.

      • Huhhuhheijaa

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Lagottojen on nyt 2v ja toivon todella, että nuo varastelut vähitellen loppuisivat. Merkkejä kyllä jo on.


    • noomy

      Hei haluaisin aikuisen Lagotto Romagnolon. Onko mitään hyviä vinkkejä mistä löytäisin sellaisen?

    • vierailija11

      Itelläni on lagotto ja ei todellakaan ole ollut vaikea tapaus. Mitä nyt sillon vuotiaana kokeili rajoja. Ei hauku muuta, kun jos kuulee jonkun tulevan tai käskystä. Todella helppo kouluttaa. Hinta on siinä 1000-1200 yleensä. Lagotosta voi saada aran jos käsittelee liian kovakouraisesti. Ja kaikille, ketä ovat tässä sanoneet lagottoa vaikeaksi/agressiiviseksi, muistutan, että MINKÄ TAHANSA KOIRAN SAA PILATTUA ja se, että tuntemanne lagotot ovat agressiivisia pyytäisin katsomaan ennemmin omistajaan, kuin koiraan, kiitos. Keväisin itse vedän koiran turkin lyhyeksi. Laiska ei missään tapauksessa ole, aikuinen lagottoo on sisällä rauhallinen ja ihana halinalle, mutta ulkona virtaa riittää vaikka kuinka paljon. Tarvii aktiviteettiä. Kaikin puolin ihana koirarotu, eikä lähde edes karvaa!

    • sivusta seurannut

      En tunne paremmin rotua ,mutta näen niitä ihan päivittäin ulkoilemassa omistajiensa kanssa.
      Näitä on täällä useammilla,ilmeisesti ulkonäkö houkutellut ottajia.
      Vaikuttavat vaativilta kouluttaa,siis täällä hyökkivät melkein kaikki toisia koiria päin.Vika voi olla osaamattomissa omistajissakin,mutta ei se kivalta näytä kun koira käy ihan ylikierroksilla.Eivät siis ole tottuneet,tai eivät muuten hyväksy vieraita koiria.Poikkeus täälläkin vahvistaa säännös,yksi nuori koira on muiden vastakohta,tulee juttuun muidenkin koirien kanssa.On iloinen ja antaa vieraidenkin silitellä itseään.Itse olen myös tulevaisuudessa koiraa ottamassa,mutta vaikka ulkonäkö houkutteleekin,taidan valita jonkun helpomman rodun.Paljon kun ulkona liikkuu,näkee miten mitkäkin rodut käyttäytyvät.Ja myös sen että jos ei omistajan taidot riitä,niin miten sitten käy.

      • koikoiranen

        olet siis tavannut juuri oikeita lagottoja.


      • dddsdddsdds

        Miten niin ruma kikkarapää ulkonäkö voi houkuttaa? En usko että kukaan ottaa lagottoa ulkonäön perusteella...


    • Lago -Otto

      Olen ihanan 2,5 vuotiaan Lagottouroksen omistaja. Päivääkään en vaihtaisi pois, mutta jos olisin tiennyt miten energisestä ja aktiivisesta rodusta on kyse, en näin jälkikäteen olisi ottanut ensimmäiseksi koiraksi. Meidän onnemme, että voimme pitää koiraa mukana töissä niin koira pysyy tyytyväisenä viettäessään suurimman osan ajasta oman lauman lähistöllä. Vaihtuvat ihmiskontaktit työpaikalla pitävät koiran sosiaalisena, sillä Lagotolla on taipumusta arkuuteen, joka saattaa vahvistua ulkopuoisia koiria ja ihmisiä kohtaan, jos esim lomalla koira on vain isäntäväen kanssa. Lagotto on reaktiivinen rotu ja siksi joskus kiusallisenkin haukkuherkkä. Ainakin meidän koira on myös herkkä koville äänille, joihin koira pitää ehdottomasti tutustuttaa myönteisen kokemusten eli herkkujen kautta. Lagottoa suurempaa hetkkusuuta ja ahmattia nimittäin koiramaailmasta saa hakea.

    • Papu lagotto

      Lagottoni (uros 1v) on aina ollut hyvin arka uusia asioita ja ihmisiä kohtaan, mutta ei silti ole agressiivinen. Lisäksi sillä on loputon määrä energiaa, jota se kuluttaa pahan tekoon ellei sille riittävästi keksi virikkeitä ja liikuntaa päivittäin. Kaikenlainen aivotyöskentely vie ainakin minun lagotolta liiat energiat parhaiten ja sen jälkeen on taas rauhallista (vähän aikaa:))
      Koulutusta en kyllä ole kokenut mitenkään helppona vaan melko haastavana mielummin (vartaan borderterrieriin josta minulla on enemmän kokemusta).
      Yksilöitä ovat nuo koiratkin tiuetysti ja monet tekijät vaikuttaa "lopputulokseen"

    • Portugalin vesikoira

      Miksei Portugalin vesikoira ???
      Omaa hurmaavan, erittäin älykkään luonteen, ei minkäänlaista arkuutta. Tulee toimeen kaikkien kanssa (Ihmiset sekä muut koirat)
      Tähän rotuun kannattaa tutustua...

    • lagotto

      kahden oman lagoton kokemuksella :) ja monien monien tuttujen

      1.Onko turkki pakko trimmata? Sehän pitäisi trimmata kerran vuodessa..
      väristä riippuen (valkea huopuu helposti) yksilöstä riippuen harjaan kerran kuussa tai harvemmin tai useammin auki, jolloin aina kastellaan, pestään jotta turkki kihartuu. Takkuja tarvitsee selvitellä pidemmässä turkissa usammin. Jos hankit lagoton kotikoiraksi, on turkki superhelppo kun pidät sen max.3cm karvassa niin ei takkuunu. Kone ajeua suositellaan kerran pari vuodessa.

      2. Mikä olisi paras vuodenaika sen trimmaamiseen?
      kevät, syksy koska märkää ja loskaa. Keskellä talvea en ehkä nahkalle ajaisi. Perus siistimis trimmaamista ympäri vuoden.

      3. Lähteekö lagotosta paljon "koirapölyä"? Meillä ei ole ketään allerginen, kysyinpähän vain
      Hyvin vähän koska karvaahan ei irtoa

      4. Miten tämä rotu eroaa Espanjanvesikoirasta?
      itsepäisempi ja hassuttelevampi :D Kooltaan myös pienempi ja tukin ei anneta kasvaa kuten perron.

      5. Tietääkö joku lagoton hinnan?
      1200e on yleinen

      Tässä oli kysymykset :)

      Mutta olisi vielä yksi juttu.. kun siitä sanotaan että se sopii sohvakoiraksi hyvin, niin ei kai se sitten ole laiska? :P Että kai sillä energiaakin on?

      voi kyllä, ei sovi pelkäksi sohvakoiraksi ollenkaan. Viihtyy kyllä sielläkin, mutta tarvitsee kyllä paljon liikuntaa. Ei nyt vedä vertoja millekkään bc:lle, mutta se on kuitenkin koira. Riippuu millaiseen liikunta määrään sen totuttaa. Tutun koirat ulkoilee joskus 30km päivässä rankkaa pyörän kanssa juoksua tms., omat ulkoilee vapaana paljon, mutta ei läheskään noin paljoa :D

    • <3 harkinnassa

      Kellään vinkata hyvii kasvattajia näist?!

      • huom

        hopeanuolen kennel siikajoella.


      • dsdsdsfffsfs
        huom kirjoitti:

        hopeanuolen kennel siikajoella.

        Miksi kennelin nimi on Hopeanuolen, jos ei se edes kasvata akitoja? Harhaanjohtavaa mainontaa! Joku ostaa akitana pennun, ja kun se kasvaa, huomaakin sen olevan vain italialainen tryffeleitä haisteleva karvapallo...


    • vaativakoira

      Kaikki jotka harkitsevat lagoton ottamista voisivat mennä tutkimaan tämän sivun perusteellisesti: http://www.lagottoromagnolo.fi/ Sieltä löytyy rotumääritelmä ja trimmausohjeet ja kasvattajat ja vaikka mitä muuta! minulla on itselläni 2,5 vuotias lagottouros (kennelnimeltään Hopeanuolen Zumba) ja se on todella energinen ja fiksu, eikä pelkää yhtään mitään. lagottoja on hyvin erilaisia, kaikki todella vaativia ja energisiä. Rotuun täytyy tutustua todella tarkasti ennen kun hankkii lagoton!

    • koikoira

      Aivan hullu rotu. Trimmauksen yhteydessä useaan kertaan ollut puremavaara ja useamman lagoton olen elämäni aikana nähnyt ja enkä ole yhtään mukavaa yksilöä tavannut. Useat koirakaverini näyttelyissä kertovat että eivät mielellään arvostele lagottoja koska aina on ollut puremavaara. Olen myös humannut että lagottojen omistajat ovat myös niitä herkkinä yksilöitä samalla lailla kuin omistajansakkin. Ei hyvä yhdistelmä!

      • fdssffsdsdfffsdf

        "Useat koirakaverini näyttelyissä kertovat"

        Sinulla on siis kavereina koiria, jotka osaavat puhua?

        "lagottojen omistajat ovat myös niitä herkkinä yksilöitä samalla lailla kuin omistajansakkin"

        Kuka ne lagottojen omistajat omistaa?


      • hupulupu

        tunnen omistajan jolla on useampi lagotto ja hänen koirat tuntuu olevan aivan sekoja ! uskomatonta haukuntaa ja ulvontaa jota saattaa jatkua jopa useamman tunnin, yksi aloittaa ja toiset tulevat mukana. Agressiivisuus näyttää olevan rodun yleispiirre , räkytys ja hyökkäily. en tiedä miksi ottaa koiria jos niitä ei osaa kouluttaa ja kasvattaa . .. rotu taitanee olla aika vaikea kasvatuksen kannalta? tuota rotua on aika vaikea kellekään suositella.


    • 1.Onko turkki pakko trimmata? Sehän pitäisi trimmata kerran vuodessa..

      Vanhempieni lagoton turkki trimmataan n. 3 kertaa vuodessa, koska se pidetään ihan lyhyenä. Turkki on trimmattava, koska muuten se vaan kasvaa ja kasvaa eikä koiran ole kiva liikkua maahan asti ulottuvan karvapallon alla.

      2. Mikä olisi paras vuodenaika sen trimmaamiseen?

      Meillä vika trimmi koitetaan ajoittaa ennen pakkasia. Ihan naku koira pitäisi kyllä pukea.

      3. Lähteekö lagotosta paljon "koirapölyä"? Meillä ei ole ketään allerginen, kysyinpähän vain

      Pölymäärästä en tiedä, mutta kaikki koirat erittävät hilsettä. Sopivuus allergikolle riippuu siitä allergikosta.

      4. Miten tämä rotu eroaa Espanjanvesikoirasta?

      Olettaisin lagoton olevan hieman rauhallisempi. Espanjanvesikoirilla lie enemmän harrastusominaisuuksista (koulutettavuudesta jne.) kiinnostuneita kasvattajia.

      5. Tietääkö joku lagoton hinnan?

      Mun tietääkseni toi porukoiden koira maksoi 1200 € 4 vuotta sitten.

      Tässä oli kysymykset :)

      Mutta olisi vielä yksi juttu.. kun siitä sanotaan että se sopii sohvakoiraksi hyvin, niin ei kai se sitten ole laiska? :P Että kai sillä energiaakin on?

      En mä nyt ihan sohvakoiraksikaan luonnehtisi, mutta ei tuo mikään häsläävä elohiirikään ole. Pärjää lenkkeilyllä, vapaanaololla ja satunnaisella aktivoinnilla. Ei ole lähellekään yhtä vilkas kuin porukoiden espanjanvesikoiraa sisältävä seropi.

      Koira oli pentuna syötävän söpö, mutta osoitti kyllä merkkejä siitä, että kouluttamatta ei pärjää. On arka/epäluuloinen, mutta ei sairaalloisuuteen asti. Pehmeä, herkkä, muistaa kaikki kokemansa pahat, koulutuksessa vaaditaan lempeää ja harkitsevaa kättä. Itsenäisempi kuin mun collie.

    • Koirasenperhe

      Meillä on pian 6-vuotias lagottouros, jonka kanssa on ollut sekä iloja että ongelmia. Meillä lagotto on ollut ensimmäinen perheen koira emmekä ole osanneet hanskata kaikkia tilanteita, mutta niinhän jonkun koiran on aina oltava se ensimmäinen. Meidän lagotto on pentuajan hyperenergisyyden jälkeen ollut kiltti, rauhallinen, ystävällinen, leikkisä ja temputtelua janoava kaveri. Välillä se kyllä hakeutuu vaatehuoneen peränurkkaan ja haluaa olla täysin tauhassa omissa oloissaan. Saa se olla. Ongelmana meillä on ollut sen arkkuus ja epäluuloisuus. Tämä ominaisuus vaan kypsyi siinä vähitellen ja huomaamatta. Paukkuarkuutta alkoi tulla pari vuotta sitten. Se tutustuu ja hyväksyy muutamien tapaamiskertojen jälkeen uuden ihmisen, muttemme voi ajatellakaan, että vieras voisi alkaa silittää sitä ; se kyllä puree. Vaikka on söpö kuin leikkinalle. Aika koville meille on ottanut pärjätä tämän kaverin kanssa. Ns. "ammattiapuakin" on hankittu ja saatu. Käsittääkseni ongelmia esiintyy aika paljon ja siihen on hyvä olla varautunut. Mutta on siitä ihn hirveän paljon iloakin ollut meille kaikille.

    • dsssdsddsassddsdds

      No ruma se ainakin on, kuten muutkin kikkararodut.

    • 3lagottoa

      Mielestäni Lagotto vaatii hyvän sosialistamisen ihan pennusta! Todella tärkeitä ovat ensimmäiset kuukaudet uudessa kodissa! Mikään pentu ei ole lelu tai vauvan korvike! Lagotto on älykäs rotu,joka lukee omistajaansa kokoajan,jos itse olet epävarma,niin ihan varmasti koirasikin on(sama pätee muihinkin rotuihin). Usein syytetään rotua,kun omistajan on niiin vaikea katsoa peiliin! Aina mua ihmetyttää kodit joissa on aina luonteeltaan ns.ongelmakoira,eikö siinä vaiheessa tule mieleen,että omassa toimintamallissa voisi olla vikaa. Lagotto on UPEA koira oikeissa käsissä😃

      • Koirahakusessa

        Olen jokusen vuoden kuluttua jäämässä eläkkeelle ja etsin aktiivista ja älykästä koiraa. Minulla on hyvää aikaa tutkailla mikä koira olisi sopiva. Lagotto täyttää todella monta toivettani. Mahtaisiko se pärjätä kerrostalossa jossa kuuluu porraskäytävän ääniä huoneistoon haukkumatta. Pysyykö haukkumisen kouluttamaan pois? Muuten se olisi kiva kaveri mökillä sienimetsässä ja muutenkin seurana.


    • hintavahauva

      Hinta 1500-2000 euroa tällä hetkellä :O

      • Sienestäjä12

        meillä on Lagotto tyttö ollut 10 vuotta, metsässä oppi itse keräämään kanttarelleja, kun oli ensin koristani maistanut mitä olin sinne laittanut:) Erinomainen kotivahti ja lasten leikkikaveri, varautuu vieraisiin, mutta nopeasti kyllä tekee sinun kaupat. Kyllä me etsimme nyt saman rodun kaveria meidän epelille.


      • Tarkka-tyttö

        Vastuulliset kasvattajat ovat pyrkineet pitämään hinnan 1500 euron paikkeilla. Jos pentueen isäkoira ei asu Suomessa ja astutusmatka on on jouduttu tekemään ulkomaille, voi hinta olla vähän korkeampi. Myös erittäin hyvin menestyneet näyttelyvalioiden jälkeläiset saattavat maksaa yli 1500 €. Pari kasvattajaa länsirannikolla pyytää 1800 € ilman mitään järkevää perustetta - paitsi rahanhimo. Näiden kenneleiden kasvatustyö ei edes ole kovinkaan vastuullista, vaikka kotisivuilla runoillaankin, että kasvatit toimivat monissa tehtävissä esim. terapia-koirina . Terveystilastoja sivuilta ei löydy eikä myöskään infoa siitä, että samalla nartulla teetetää tiuhaan tahtiin jopa 4 pentuetta! Suosittelen tutustumaan Suomen Kennelliiton Koiranet-palveluun, jossa näkyvät kaikki tärkeät tiedot kenneleiden kasvatustyöstä ja esim. pentueiden määrä per vuosi. Kennelin nimeä klikkaamalla löytyy tarkat tiedot pentueista: https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=298&Lang=fi


      • Tarkka-tyttö

        Edellisessä viestissä olikin virhe. Toisessa näistä kenneleistä samalla nartulla on teetetty 4 pentuetta ja toisessa 5 pentuetta. Nämä 5 pentuetta on tehty vuoden välein, paitsi kerran jolloin väliä on ollut 2 vuotta. Aivan törkeää kasvatustoimintaa, joka jo lähenee tehtailua. Viimeisin pentue tällä 5-pentueen nartullatehtiin nartun ollessa lähes 7v ja se kuoli alle 10 vuotiaana, vaikka lagotot ovat pitkäikäinen rotu (paitsi jos, menehtyvät syöpään).
        Koiranetin taulukosta näkee myös, mitä muita rotuja sama kasvattaja kasvattaa...

        https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=298&Lang=fi


      • Haukkulagsu
        Tarkka-tyttö kirjoitti:

        Vastuulliset kasvattajat ovat pyrkineet pitämään hinnan 1500 euron paikkeilla. Jos pentueen isäkoira ei asu Suomessa ja astutusmatka on on jouduttu tekemään ulkomaille, voi hinta olla vähän korkeampi. Myös erittäin hyvin menestyneet näyttelyvalioiden jälkeläiset saattavat maksaa yli 1500 €. Pari kasvattajaa länsirannikolla pyytää 1800 € ilman mitään järkevää perustetta - paitsi rahanhimo. Näiden kenneleiden kasvatustyö ei edes ole kovinkaan vastuullista, vaikka kotisivuilla runoillaankin, että kasvatit toimivat monissa tehtävissä esim. terapia-koirina . Terveystilastoja sivuilta ei löydy eikä myöskään infoa siitä, että samalla nartulla teetetää tiuhaan tahtiin jopa 4 pentuetta! Suosittelen tutustumaan Suomen Kennelliiton Koiranet-palveluun, jossa näkyvät kaikki tärkeät tiedot kenneleiden kasvatustyöstä ja esim. pentueiden määrä per vuosi. Kennelin nimeä klikkaamalla löytyy tarkat tiedot pentueista: https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=298&Lang=fi

        Ainakin Kennel Nuxossa syntyy mielestäni pentuja todella paljon, kun ilmeisesti kaikki narttupennut myydään ostajille omiksi koiriksi niin sanotulla jalostusoikeuden pidättämisellä. Meidänkin narttu on menossa sinne synnyttämään nuxolle pentuetta varmaan piakkoin. Nuxossa hinta on 1800, joka on mielestäni aika korkea kun vielä lisäksi jää jalostusoikeus Nuxolle yhdelle pentueelle ja ne terveystarkastukset maksetaan itse omakustanteisesti. Nuxosta saa nopeasti pennun jos lagoton haluaa. Lagotto on haukkuherkkä rotu. Tietty on niitä rauhallisempia tapauksia, jotka toisaalta voi olla myös tosi arkoja.


      • Maksaako kasvattaja nartun käytöstä korvauksen niin kuin kuuluu vai syö ja säästää samaa kakkua käyttämällä toiselle myytyä koiraa ilmaiseksi?


      • Anonyymi
        Tarkka-tyttö kirjoitti:

        Edellisessä viestissä olikin virhe. Toisessa näistä kenneleistä samalla nartulla on teetetty 4 pentuetta ja toisessa 5 pentuetta. Nämä 5 pentuetta on tehty vuoden välein, paitsi kerran jolloin väliä on ollut 2 vuotta. Aivan törkeää kasvatustoimintaa, joka jo lähenee tehtailua. Viimeisin pentue tällä 5-pentueen nartullatehtiin nartun ollessa lähes 7v ja se kuoli alle 10 vuotiaana, vaikka lagotot ovat pitkäikäinen rotu (paitsi jos, menehtyvät syöpään).
        Koiranetin taulukosta näkee myös, mitä muita rotuja sama kasvattaja kasvattaa...

        https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=298&Lang=fi

        nuxo kennel se on .Pentuja,pentuja ... 1800 euro jokaselta...Rahat ovat pääasia omistajalle!


      • Anonyymi
        Tarkka-tyttö kirjoitti:

        Edellisessä viestissä olikin virhe. Toisessa näistä kenneleistä samalla nartulla on teetetty 4 pentuetta ja toisessa 5 pentuetta. Nämä 5 pentuetta on tehty vuoden välein, paitsi kerran jolloin väliä on ollut 2 vuotta. Aivan törkeää kasvatustoimintaa, joka jo lähenee tehtailua. Viimeisin pentue tällä 5-pentueen nartullatehtiin nartun ollessa lähes 7v ja se kuoli alle 10 vuotiaana, vaikka lagotot ovat pitkäikäinen rotu (paitsi jos, menehtyvät syöpään).
        Koiranetin taulukosta näkee myös, mitä muita rotuja sama kasvattaja kasvattaa...

        https://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=298&Lang=fi

        Kennelliiton ohjeissa on, että nartulla saa teettää viisi pentuetta. Ihan heidän ohjeistuksessa tämä on ja eläinsuojelulain puitteissa tämä päätetty. Kennelliitossa on näist asioista äänestetty ja varmaan siellä tietämystä on! Pentutehtaissa voidaan nartulla teettää vaikka kymmenet pennut. Lisäksi kennelliittoon rekisteröitävien pentujen vanhempien on nykyään TÄytettävä Pevisan ehdot. Rekisteröidyt koirat on todellakin eettisesti ja moraalisesti kestävää luonnonvaraa. Monia puhdasrotuisia ei saa enää nykyään rekattuu koska vanhempien tulee täyttää tietyt kovat kriteerit! Monet koirat kuolevat ennen kymmentä ikävuotta ilman yhtä pentuettakaan. Nääs nää asiat ei oo niin mustavalkoisia.


      • Anonyymi
        Haukkulagsu kirjoitti:

        Ainakin Kennel Nuxossa syntyy mielestäni pentuja todella paljon, kun ilmeisesti kaikki narttupennut myydään ostajille omiksi koiriksi niin sanotulla jalostusoikeuden pidättämisellä. Meidänkin narttu on menossa sinne synnyttämään nuxolle pentuetta varmaan piakkoin. Nuxossa hinta on 1800, joka on mielestäni aika korkea kun vielä lisäksi jää jalostusoikeus Nuxolle yhdelle pentueelle ja ne terveystarkastukset maksetaan itse omakustanteisesti. Nuxosta saa nopeasti pennun jos lagoton haluaa. Lagotto on haukkuherkkä rotu. Tietty on niitä rauhallisempia tapauksia, jotka toisaalta voi olla myös tosi arkoja.

        Maria Axo kennel NUXO (Parainen) maksimoi voiton. Pennun saa sieltä nopeasti. Pentueita tehdään paljon. Usein isäkoira on ulkomainen tuontikoira jolla on italialaiset a-lonkat (eli voi olla oikeasti ihan mitä vaan). Sitten samalla urokselle teetetään nopeasti maksimimäärä pentuja eikä pentuja terveystutkita.

        Narttukoiria Maria Axo myy, mutta pitää jalostusoikeuden ja omistajan pitää myös maksaa terveystutkimukset.

        Surullista että ihmiset tukee tällaista ahneutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maria Axo kennel NUXO (Parainen) maksimoi voiton. Pennun saa sieltä nopeasti. Pentueita tehdään paljon. Usein isäkoira on ulkomainen tuontikoira jolla on italialaiset a-lonkat (eli voi olla oikeasti ihan mitä vaan). Sitten samalla urokselle teetetään nopeasti maksimimäärä pentuja eikä pentuja terveystutkita.

        Narttukoiria Maria Axo myy, mutta pitää jalostusoikeuden ja omistajan pitää myös maksaa terveystutkimukset.

        Surullista että ihmiset tukee tällaista ahneutta.

        oli myöskin käyttäny 2 pentueelle isäksi urosta jonka vanhemmat on isä ja tytär...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maria Axo kennel NUXO (Parainen) maksimoi voiton. Pennun saa sieltä nopeasti. Pentueita tehdään paljon. Usein isäkoira on ulkomainen tuontikoira jolla on italialaiset a-lonkat (eli voi olla oikeasti ihan mitä vaan). Sitten samalla urokselle teetetään nopeasti maksimimäärä pentuja eikä pentuja terveystutkita.

        Narttukoiria Maria Axo myy, mutta pitää jalostusoikeuden ja omistajan pitää myös maksaa terveystutkimukset.

        Surullista että ihmiset tukee tällaista ahneutta.

        Tämä Axo on täysin huijari ja ajattelee vain rahaa.
        Toimii myös sijaisperheenä ja ei hoida työtä vaan rahastaa lapsilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Axo on täysin huijari ja ajattelee vain rahaa.
        Toimii myös sijaisperheenä ja ei hoida työtä vaan rahastaa lapsilla.

        Siinä se katkeran ääni... rahastaa lapsillakin.
        Tuskin, joten ei koirillakaan. Ikävää, kun ei ymmärrä arvostaa, kun lapsi pääsee turvaan.


    • norobo

      Lagotto ei ole söpö pörröinen sohvankoriste. Se on työkoira, tryffelinetsijä, joka tarvitsee harrastavan haltijan ja paljon aivotyötä. Se ei ole seurakoiraryhmän koira, se on vesikoira (vedestä noutaja alunperin). Kehotan näitä rodun perään huokailevia ottamaan muun rotuisen koiran, seurakoiraryhmästä niitä palleroita löytyy. Koirarotuna ei ole mitenkään erityisen ihana. Niissä on paljon arkuutta, ääniherkkyyttä, tietyssä pituudessa rasittavan työläs turkki joka kantaa kotiin kuraa ja likaa, ja omat rotukohtaiset sairautensa. Rotukuvaus ei anna todellista kuvaa lagotoista, se on vain viite jonka joku on kirjoittanut. Elävät koirat ovat luonteiden ja ulkonäkönsä puolesta suurella vaihteluvälillä.

      Minulla on lagotto, ja tunnistan pidättyväisen ja etäisyyttä pitävän luonteen, työlään turkinlaadun ja tämä vaatii jo entuudestaan koiraihmisen taidot. Pesen sen tassu- ja jalkakarvat monta kertaa päivässä, puunaan sen karvoja käsittelen sitä eri keinoin kuin edellisisä koiriani. Moni saa hermoromahduksen koiran turkinlaadun vuoksi ja leikkaa turkin lyhyeksi, eikä se sen jälkeen enää ole mitenkään söpö. Pentutehtailijoita rodussa on, ja pennutettavien koirien tilanne ei ole erinomainen. On hyviä terveitä koiria, mutta paljon sellaisia narttuja pennutetaan joiden ei pitäisi tehdä pentuja jo luonteensa takia. Useammat tuntemani lagottojen omistajat ovat sanoneet koiriensa olevan herkkiä, on arkoja ja pelokkaita, osa todella hankalasti käsiteltäviä. Räksyttäviä on, ja jos on kokematon henkilö, tämän rotuisesta pennusta saa aivan varmasti tehtyä itselleen ison ongelman ja ympäristölle riesan. Eli vaikka rotukuvaus on ihana, pentu ei ole se mitä rotukuvaus kertoo. Turkinväri ei pitäisi olla ollenkaan valintaperuste, hanki barbi tai pehmokoira jo turkinväri on tärkeänpi kuin luonne. Ja rodulla ei ole "ihana luonne". Jokainen pentu on yksilö, ja rodussa on paljon sen luontesia koiria, jotka ovat ensisijaisesti työkoiria.

    • pettynytomistaja

      osalla kasvattajista mennyt homma ihan tehtailuksi... 9 pentuetta vuodessa ja samaa urosta käytetään kolmelle nartulle yhtäaikaa. lisäksi pennuista pyydetään 1800€. katsokaa tarkkaan mistä pentunne otatte

      • Anonyymi

        se on totta...pentutehdas Nuxo


      • Anonyymi

        Kyllä samaa urosta voi käyttää samaan aikaan kolmelle tai useammalle nartulle, erityisesti siinä tapauksessa, jos kasvattaja omistaa uroksen itse ja uros on terve ja tutkittu! Tietysti kasvattaja voi ja saa käyttää omaa urostaan miten haluaa. Jotkin kasvattajat hankkivat itselleen uroksen esim ulkomailta, juuri siksi, että sitä käytetään siinä jalostustyässä. Olisi typerää jakaa urosta muille nartulle kuin käyttää omassa työssä. Jalostusuroksen käytöstä saa todella pienen korvauksen. Miksi kasvattaja ei käyttäisi omaa urosta? Tarviiko aina olla niin kateellinen ja koko ajan moittia toisten tekemisiä. Ja arvostella toisten tekemisiä. Kirjoittaako jotku kasvattajat täällä palstoilla kun ovat niin hehhhulin kateellisia toisilleen..


      • Anonyymi

        Voi hohhoijaa kun joku kateellinen täällä panettelee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on totta...pentutehdas Nuxo

        Joku kateellinen täällä kommentoi.. Olen itse hankkinut tuolta koiran ja ihana koira on. Terveitä koiria eikä Nuxo ole kallein. Oma toinem lagsu maksoi 2000 rapiat pieneltä kasvattajalta. Lagsu on haasteellinen rotu kouluttaa ja vaatii aikaa. Ei useinkaan riittää pelkkä pissalenkki vaan aktiviteetteja sisällä ihan vaikka. Luita, temppujen opettelua ym aivohommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä samaa urosta voi käyttää samaan aikaan kolmelle tai useammalle nartulle, erityisesti siinä tapauksessa, jos kasvattaja omistaa uroksen itse ja uros on terve ja tutkittu! Tietysti kasvattaja voi ja saa käyttää omaa urostaan miten haluaa. Jotkin kasvattajat hankkivat itselleen uroksen esim ulkomailta, juuri siksi, että sitä käytetään siinä jalostustyässä. Olisi typerää jakaa urosta muille nartulle kuin käyttää omassa työssä. Jalostusuroksen käytöstä saa todella pienen korvauksen. Miksi kasvattaja ei käyttäisi omaa urosta? Tarviiko aina olla niin kateellinen ja koko ajan moittia toisten tekemisiä. Ja arvostella toisten tekemisiä. Kirjoittaako jotku kasvattajat täällä palstoilla kun ovat niin hehhhulin kateellisia toisilleen..

        Ei sitä omistakaan kannata käyttää muutamaaenemmälle. Rotuon pieni, joten yhden uroksen liikakäyttöä kannattaa välttää. Jos, sillä myöhemmin ilmeneekin perinnöllistä sairautta, se on sitten pennuillaankin. Onhuomioitava myös sukusiitosaste. Jos käyttää monelle nartulle, jälkeläiset sukua toisilleen, joten tulevien narttujen joita tarkoitus pennuttaa, suvussta puolet samaa niistä pentueista eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä omistakaan kannata käyttää muutamaaenemmälle. Rotuon pieni, joten yhden uroksen liikakäyttöä kannattaa välttää. Jos, sillä myöhemmin ilmeneekin perinnöllistä sairautta, se on sitten pennuillaankin. Onhuomioitava myös sukusiitosaste. Jos käyttää monelle nartulle, jälkeläiset sukua toisilleen, joten tulevien narttujen joita tarkoitus pennuttaa, suvussta puolet samaa niistä pentueista eteenpäin.

        Sen takia onkin hyvä, jos joku kasvattaja investoi hankkimalla uroksen esim ulkomailta tai ihan eri suvusta kuin omat nartut. Että saadaan Suomeen lisää geenipoolia ulkomailta. Lagotto ei ole enää pieni rotu vaan kasvattajia on paljon ja uusia tulee koko ajan mikä on rikastava asia rodun kannalt. Usein kasvattajat eivät vain itse halua omistaa uroksia kun niiden omistaminen ei ole niin kannattavaa kuin nartun vaan nimenomaan kalliimpaa. Jos uros on hyvästä suvusta ja sukutaulu selvillä monen sukupolven ajan ja pieni sukusiitosaste omille nartuille, ja Pevisat paukkuu, niin ei ole kasvatustyöhön liittyvää OIKEAA ongelmaa siin et käyttää usealle nartulle yhtä aikaa. Koska yleensä kasvattajat haluaa pitää itsellään vain narttuja jotka synnyttää ja uroksia lainataan ulkopuolelta. On eettistä osallistua itse, jos varaa siihen on, rodun kehittämiseen juurikin vaikka sillä tuontiuroksella! Mutta monesti kasvattajat yrittää välttää uroksen hankkimista koska sen taloudellinen hyöty ei ole niin suuri. Ja jos joku kasvattaja ottaa siitä hyödyn, niin toiset katkerat kasvattajat arvostelee. Näin se menee kaikessa ihmisten välisessä toiminnassa. Ain arvostelua löytyy..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on totta...pentutehdas Nuxo

        Mitenhän tämän nuxon toiminnan saisi pennunostajille tietoon…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on totta...pentutehdas Nuxo

        Kyllä törkeä pentutehdas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenhän tämän nuxon toiminnan saisi pennunostajille tietoon…

        Se maksaa eläinsuojeluvalvoja hiljaiseksi


    • Ihmetelen

      Kumpi rotu on helpompi kouluttaa Lagotto vai Bouvier. Harrastan pk- puolen lajeja. Minkä hintainen on Bouvier-pentu.

    • Epäonnistunutko

      Minulla on ollut collie, belgianpaimenkoira bordercollie mennyt hyvin kasvatukset ei ongelmaa colliet eli n. 15 vuotiaiksi belkkari 9v hälle tuli epilepsia johon ei lääkitys enää auttanut nyt oli lagotto haettiin kasvattajalta jolla oli montaa rotua ja koirat asuivat omassa talossaan kaikki lähti menemään hyvin pentu oli sosiaalinen pari vuotiaana alkoi arkuus ääniä ja koiria ja joitain ihmisiä kohtaan samoin levottomuus toimenpiteitä tehtäessä ei mitään murinaa tms sitten alkoi murinat meille omille ihmisille ei vieraille. Sitten alkoi yhtäkkisiä murinoita vaikka sylissä lähti pois ja murisi ei mitään syytä seuraavana jos heräs vierestä kun vaikka liikutti kättä pelösty ja otti kiinni ihan kunnolla. Lenkkeiltiin leikittiin tehtiin tehtäviä en sitte tiedä oliko vika minussa vai koirassa mutten uskaltanut koiraa enää pitää. Kasvattajalle laitoin pentukuvia ja viestejä aluksi mutta kun ei kommentoinu edes peukulla lopetin yritykset. Olen tapauksesta surullinen.

      • Anonyymi

        Voi miten kurjaa. Tiedän uroksen joka oli herkkä puremaan, en siksi siihen koskenutkaan. Senveli oli kuulemma myös purrut ihmistä, joten jotain vikaa täytyy olla sukulinjoissa. Jos jälkeläiset luonnevikaisia.


    • Anonyymi

      Hankimme vastikään lagoton. Oli siis pentu ja ensimmäinen perheessämme kyseistä rotua. Kasvattaja oli mielestäni hyvä. Facebookissa on sivu, jossa kyseisen kasvattajan koirien omistajat voivat lähettää kuvia ja puhia muiden kesken yms. Ilmapiiri on kannustava ja neuvoja annetaan. Kasvattaja on mukana kaikessa. Pentukoulua järjestää myös ja on ilmainen kasvateille. Sieltä on tullut opittua paljon vaikka on paljon vielä koulutettavaa. Olen itse teini ja taidan olla päävastuussa pennun koulutuksessa. Kasvattaja antaa neuvoja eikä kuitenkaan tungettele. On myös vastuullinen eikä sitä pentutehtailuakaan ole. Koirilla tehtiin 1-2 pentuetta eikä sairaita, huono lonkkaisia tai vanhoja käytetty. ”Joskus on vain paras olla teettämättä koiralle pentuja” tyylillä mentiinkin. Seuraava pentue taisi olla vuoden 2020 lopulla.

      Lagoton koulutus ei ole mikään mahdoton tehtävä ja siinä pitää olla todella kärsivällinen. Rotu on fiksu ja keksii mm. miten jotkut ”temput” voi tehdä helpommin. Rasittavaa, mutta saa korjattua kunhan ei ole liian myöntyväinen. Lagotoilla täytyy olla sääntöjä, niinkuin kaikilla koirilla, eikä niistä kannata luopua koska ”koira ei vain kuuntele enkä halua ärhäistä takaisin” lopulta on koira, joka ei ketään kunnioita. Ei tietenkään pidä ruveta liiallisuuksiin. Lagoton saa siis koulutettua, jos siinä hermot riittää. Ja on määrätietoinen.

      Lagottomme on siis pian 5 kk ja ensi viikolla menemme näyttelyyn. Saa nähdä millainen hulapaloo siitäkin tulee. Ainakin tulee opittua jotain. Alussa pentu oli aivan kamala kirjainmellisesti, mutta kyllä sitä pientä kikkarakarvaa rupesi rakastamaan enkä kestäisi enään olla ilman vauveliani. <3

      • Anonyymi

        Sinun koira on pentu vasta, joten ei tiedä millainen on aikuisena 2v.
        Arkoja tiedän, jotka ei vieraan tai vieraan koiran luo uskalla. Pakenisivat, jollei olis hihnassa.
        Tiedän myös sellaisia, jotka on vihaisia, muillekoirille ja ihmisille. Seon kurjaa, kun halusivat iloisen ja sosiaalisen, jatulikin päinvastainen.

        Toivottavasti sinun koira pysyy kivana, ihmisille ja koirille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun koira on pentu vasta, joten ei tiedä millainen on aikuisena 2v.
        Arkoja tiedän, jotka ei vieraan tai vieraan koiran luo uskalla. Pakenisivat, jollei olis hihnassa.
        Tiedän myös sellaisia, jotka on vihaisia, muillekoirille ja ihmisille. Seon kurjaa, kun halusivat iloisen ja sosiaalisen, jatulikin päinvastainen.

        Toivottavasti sinun koira pysyy kivana, ihmisille ja koirille.

        Oma koirani on edelleen pieni enkeli joka ei muita kiusaa. Tulee hyvin toimeen pentujen kanssa ja saa monen koiran juoksemaan kanssaan kilpaa (kylläkin yleisesti ottaen voittaa ja se taitaakin olla syy sille miksi se rakastaa juoksemista niin paljon). Oppii todella nopeasti uusia asioita ja tarjoaa paljon namujen toivossa. Tietenkin luonne voi vielä muuttua ehkä hieman tasaisemmaksi, kun ei ole vielä kahtakaan. <3


      • Anonyymi

        Nimenomaan kannattaa hieman iäkkäämpää narttua (alle 8 vuotta) käyttää jalostukseen, jos sillä on vain 1-2 pentuetta ennestään ja se on hyväkuntoinen sekä terve. Sairaudet puhkeaa usein vasta myöhemmällä iällä ja mikäli aina käytetään vain nuoria koiria jalostukseen niin esim epilepsia on harvoin ehtinyt edes puhjeta. Kennelliitto ei kiellä teettämästä esim 8 vuotiaalla pentuja, mutta siitä pitää olla eläinlääkärin todistus.


    • Anonyymi

      Lagoton hinta näyttää olevan 2000€- 2600€. Etelä-Suomessa on kalleimmat hinnat pennuilla ja kenneleissä mistä tulee eniten pentuja taitaa hinta olla myös korkein.

      • Anonyymi

        Missä kenneleissä on yli 2000€?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kenneleissä on yli 2000€?

        Hankikoira listalla Nuxon hinta 2500€ pennusta jonka vanhemmat on vain pakolliset tutkimukset tehtyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankikoira listalla Nuxon hinta 2500€ pennusta jonka vanhemmat on vain pakolliset tutkimukset tehtyinä.

        Tuo on röyhkeä kennel on kaukana toiminnasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kenneleissä on yli 2000€?

        Nuxossa 2500


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuxossa 2500

        Maria Axo tuo italiasta siellä tutkittuja uroksia, käyttää kaikille nartuillensa niin kauan kunnes jälkeläismäärä täyttyy ja myy koiran eteenpäin. jalostuskoirilla ei ole näyttelytulosta, ei luonnetulosta eikä selkätutkimusta tehtynä, mutta pennuista pyydetään 2500e ja ihmiset ostaa. älkää ostako koiraa tuosta pentutehtaasta.


    • Anonyymi

      Meillä on perheessä nyt 4-vuotias Lagotto-uros. Kyseessä on ensimmäinen koira ja koiraa on koulutettu sitä mukaa, kun tarvetta on havaittu. Kaikki virheet on siis varmasti tullut tehtyä. En voi suositella Lagottoa ensimmäiseksi koiraksi, enkä ainakaan Lagotto-urosta kaupunkiin. Koirassa on toki paljon hyviäkin puolia ja ehkä osaavissa käsissä siitä saa kelpo koirakansalaisen. Meillä noviiseilla on ollut suuria haasteita koiran ulkoiluttamisen kanssa (muutoin koira on ihana perhekoira). Koira on valikoivasti remmirähjä, eikä siihen voi luottaa. Tämä johtuu ilmeisesti juurikin Lagotoilla olevasta ns. pelkogeenistä, joka meillä aktivoitui muuton yhteydessä, kun koira oli 2-vuotias. Siihen asti kaikki oli mennyt melko mallikkaasti. Koira jäi muuton jälkeen ilmeisesti vaille kunnollista sosiaalistamista uuteen ympäristöön (johtuen vauvasta perheessä) ja emme olleet ymmärtäneet kastroida sitä ajoissa. Tilanne ei ole kuitenkaan vieläkään muuttunut parempaan, vaikka olemme todella yrittäneet ja koira on nyt kastroitukin. Koiran kanssa lenkillä ollessa, joutuu jatkuvasti olemaan valppaana ja stressaamaan siitä, osaako se käyttäytyä. Tämä johtuu siitä, että koira stressaa. Koira on todella reaktiivinen ja jos sen pitää vain mennä ohi jostain, oli se sitten kävelijä, juoksija, pyörä, auto, toinen koira, asiaan pitää todella paneutua. Koiraa pitää käskyttää ja niitä nameja käyttää. Tämäkään ei silti aina auta ja se on tehnyt lenkeistä jo epämiellyttäviä kokemuksia. Ei ole hauskaa, kun koira yrittää hyökätä jonkun lapsen/vanhuksen päälle. Se on aivan kamalaa. Kävimme ns. "koirakuiskaajallakin", joka sanoi, ettei sellaista tilannetta saa päästää syntymään, että koira joutuisi reagoimaan uusiin asioihin ensin. Omistajan pitää olla askeleen edellä koiraa, jotta voisi olla sen johtaja. Voi olla näin, mutta voin myös kertoa, että kaupunkiympäristössä todella raskasta toteuttaa. Että tällainen avautuminen.

    • Anonyymi

      varokaa kennel nuxoa. pentuja myydään ylihintaan, kun ongelmia tulee niin kasvattajaa ei enää kiinnosta. kennelistä tulee useita sairaita koiria, mutta niistä ei kerrota mihinkään julkisesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe