Adma hei!

acim la i nen

Luitko kokonaan IOK:n? Jos, niin muistatko että siellä missään olisi puhuttu "avainten valta-opin" puolesta sillä tavalla kuin se vanhoillisuudessa ymmärretään? Käsittääkseni ihminen ei voi ACIM:n mukaan antaa toiselle anteeksi tämän toisen syntejä vaan ainoastaan lakata syyttämästä toista omistaan koska kaikki paha minkä näen on ainoastaan omaa projisointiani.

6

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • log

      Viimeksi kävi huonosti kun kirjoitin tänne mutta teillä on käsissä sellanen kirja johon pitää vielä tutustua.

      Verkkoon kirjoittelen mahdollisimman paljon.

    • admata.

      En tiedä mainitsemastasi Admasta, mutta ilmeisesti tarkoitat minua;)

      Luin vain noin 200 ensimmäistä sivua, siis alle 1/3 osan kirjasta.

      >>
      Käsittääkseni ihminen ei voi ACIM:n mukaan antaa toiselle anteeksi tämän toisen syntejä vaan ainoastaan lakata syyttämästä toista omistaan koska kaikki paha minkä näen on ainoastaan omaa projisointiani.
      >>

      Samoin käsitin. Peruslähtökohta on sama kuin buddhalaisuudessa, että kaikki on harhaa ja tämä harha muodostaa kärsimyksen, eli helvetin mikä on mielentila jossa voi olla jo maan päällä ollessaan. Harhasta pääsemme vain kun lakkaamme projisoimasta harhaisesti. Ainut varsinainen "synti" on ihmisen oma projisointi, joka estää häntä näkemästä Jumalan rakkautta ja armoa ihmisille. Kun ihminen avaa silmänsä ja herää, niin hän huomaa että Jumala on jo armahtanut aivan kaikki ihmiset. Ihmisten täytyy kuitenkin kääntyä Jumalan puoleen, jotta he voisivat Jumalan armon nähdä. Tämä puolestaan ei ole mahdollista niin kauan kuin ylläpidetään omaa egoa, joka on vain itse itsensä projisoima harha.

      Tuollaisen käsityksen muistelisin saaneeni. Toisten ihmisten osuus voi olla vain se, että valaisee toiselle ihmiselle oven, josta tämä itse voi kulkea. Tietysti siinä mielessä tarvitaan anteeksiantamusta, että ellei näe toisia armahdettuina, niin ei voi nähdä myöskään itseään armahdettuna.

      Sinänsä hämmästelen että sinä kysyt minulta IOK:sta? Olet varmastikin itse perehtynyt siihen paljon minua paremmin ja olethan vuosia siteerannut sitä useilla palstoilla. Olet siis mielestäni huomattavasti parempi asiantuntija IOK:n suhteen kuin minä.

      • acim la i nen

        Ja lupaan jatkossa yrittää olla vääristelemättä sinun nikkiäsi. :) Tässä oli nyt vain kysymyksessä samanlainen vääristys kuin esim. että Tanelista tehdään Tane.

        Kun kysyin sinulta IOK:sta niin halusin vain tarkistaa että olenko sittenkin missannut jotain, koska jopa sinä uskonasioita syvästi ymmärtävänä tunnut henkilökohtaisesti hyväksyvän myös avaintenvaltaopin, siis sen että toinen ihminen voi antaa synninpäästön toselle "Jeesuksen nimessä ja veressä"-mantran lausumalla. Se olisi se toinen tapa, toinen olisi itse Jumalan puoleen kääntyminen.

        Jos sinä ymmärrät IOK:n käsityksen niin sinulle tuon pitäisi olla yhtä mahdotonta kuin se minullekin. Nyt toisaalta pelkään että koet tämän henkilökohtaisena uskoosi puuttumisena ja että minä käyttäydyn kuin mikä tahansa lahkolaiskäännyttäjä joka yrittää taivuttaa sinut omaan oppiinsa. Älä kuitenkaan ota sitä niin vaan otetaan tämä sellaisena havainnointi-juttuna josta aikaisemmin olemme keskustelleet. Jokaisella on oikeus uskoa miten haluaa mutta siltihän voidaan yhdessä tuumin kääntää kaikki mahdolliset kivet ylösalaisin ja laittaa kaikki kortit pöydälle.


      • admata.
        acim la i nen kirjoitti:

        Ja lupaan jatkossa yrittää olla vääristelemättä sinun nikkiäsi. :) Tässä oli nyt vain kysymyksessä samanlainen vääristys kuin esim. että Tanelista tehdään Tane.

        Kun kysyin sinulta IOK:sta niin halusin vain tarkistaa että olenko sittenkin missannut jotain, koska jopa sinä uskonasioita syvästi ymmärtävänä tunnut henkilökohtaisesti hyväksyvän myös avaintenvaltaopin, siis sen että toinen ihminen voi antaa synninpäästön toselle "Jeesuksen nimessä ja veressä"-mantran lausumalla. Se olisi se toinen tapa, toinen olisi itse Jumalan puoleen kääntyminen.

        Jos sinä ymmärrät IOK:n käsityksen niin sinulle tuon pitäisi olla yhtä mahdotonta kuin se minullekin. Nyt toisaalta pelkään että koet tämän henkilökohtaisena uskoosi puuttumisena ja että minä käyttäydyn kuin mikä tahansa lahkolaiskäännyttäjä joka yrittää taivuttaa sinut omaan oppiinsa. Älä kuitenkaan ota sitä niin vaan otetaan tämä sellaisena havainnointi-juttuna josta aikaisemmin olemme keskustelleet. Jokaisella on oikeus uskoa miten haluaa mutta siltihän voidaan yhdessä tuumin kääntää kaikki mahdolliset kivet ylösalaisin ja laittaa kaikki kortit pöydälle.

        >>
        tunnut henkilökohtaisesti hyväksyvän myös avaintenvaltaopin, siis sen että toinen ihminen voi antaa synninpäästön toselle "Jeesuksen nimessä ja veressä"-mantran lausumalla.
        >>

        Tässä on kysymys ehkäpä väärinkäsityksestä.
        En usko kuin yhteen mahdolliseen tapaan ja tämä on se, että Jumala kirkastaa ihmiselle Jumalan armon olevan tarjolla hänelle henkilökohtaisesti ja ihminen hyväksyy tämän Jumalan tarjouksen omalle kohdalleen.

        Toiselle uskovaiselle on annettu valta luvata ja vakuuttaa syntien olevan todella anteeksi jos / kun ihminen uskoo Jeesus Nasareeniin Jumalan valittuna poikana ja haluaa seurata Hänen opetuksiaan sekä luottaa Hänen antamaan lupauksiin elämästä kaikille, jotka Häneen uskovat.

        Varsinainen avain on kuitenkin yksin sekä luottamukseksi että ojentautumiseksi määritelty usko. (Hepr. 11:1) Tuota avainta käyttää Pyhä henki, joka avaa lukon ihmisten sydämissä, minne ei yksikään ihminen, uskovainen tai ei, kykene näkemään. Pyhä henki on puolestaan yksi Jumalan olemus ja pidän aika huvittavana ajatusta että Jumala olisi niin rajoittunut ettei kykenisi toimimaan muutoin kuin ihmisten avulla. Raamatussa Jeesus kuitenkin lupaa Pyhän hengen suoraan taivaasta kaikille niille, jotka Jumalalta tätä anovat.(Luuk. 11:13)

        Avaintenvaltaopissa piilee siis suuri vaara, joka on joissain liikkeissä toteutunut. Huomio voi kiinnittyä ihmiseen ja ihmisen julistukseen uskomiseen sen sijaan että uskotaan Jeesukseen. Tällöin homma ei toimi, vaan mantraa tarvitaan aina uudestaan ja uudestaan. Kyse on siitä ettei kannettu vesi pysy kaivossa, kun kaivossa ei ole suoraa yhteyttä lähteeseen.

        >>
        Nyt toisaalta pelkään että koet tämän henkilökohtaisena uskoosi puuttumisena ja että minä käyttäydyn kuin mikä tahansa lahkolaiskäännyttäjä joka yrittää taivuttaa sinut omaan oppiinsa.
        >>

        Älä turhaan muista pelkää:) Pidän kommenttejasi sekä mielenkiintoisina että haastavina. Osaat asetella kysymyksesi niin että asioita on lähes pakko punnita ja pohtia useammalta puolelta. Tämä on hyvä lahjakkuus sinulle. Sitä paitsi tämä palsta käsittelee Ihmeiden oppikurssia, joten tällä palstalla voi vapaasti yrittää taivutella ihmisiä uskomaan Ihmeiden oppikurssiin, sekä myös vastaavasti esittää kritiikkiä sitä kohtaan:)

        >>
        Jokaisella on oikeus uskoa miten haluaa mutta siltihän voidaan yhdessä tuumin kääntää kaikki mahdolliset kivet ylösalaisin ja laittaa kaikki kortit pöydälle.
        >>

        Juuri näin:) Tee ihmeessä uusia avauksia, niin saadaan hieman elämää tällekin palstalle.


      • acim la i nen
        admata. kirjoitti:

        >>
        tunnut henkilökohtaisesti hyväksyvän myös avaintenvaltaopin, siis sen että toinen ihminen voi antaa synninpäästön toselle "Jeesuksen nimessä ja veressä"-mantran lausumalla.
        >>

        Tässä on kysymys ehkäpä väärinkäsityksestä.
        En usko kuin yhteen mahdolliseen tapaan ja tämä on se, että Jumala kirkastaa ihmiselle Jumalan armon olevan tarjolla hänelle henkilökohtaisesti ja ihminen hyväksyy tämän Jumalan tarjouksen omalle kohdalleen.

        Toiselle uskovaiselle on annettu valta luvata ja vakuuttaa syntien olevan todella anteeksi jos / kun ihminen uskoo Jeesus Nasareeniin Jumalan valittuna poikana ja haluaa seurata Hänen opetuksiaan sekä luottaa Hänen antamaan lupauksiin elämästä kaikille, jotka Häneen uskovat.

        Varsinainen avain on kuitenkin yksin sekä luottamukseksi että ojentautumiseksi määritelty usko. (Hepr. 11:1) Tuota avainta käyttää Pyhä henki, joka avaa lukon ihmisten sydämissä, minne ei yksikään ihminen, uskovainen tai ei, kykene näkemään. Pyhä henki on puolestaan yksi Jumalan olemus ja pidän aika huvittavana ajatusta että Jumala olisi niin rajoittunut ettei kykenisi toimimaan muutoin kuin ihmisten avulla. Raamatussa Jeesus kuitenkin lupaa Pyhän hengen suoraan taivaasta kaikille niille, jotka Jumalalta tätä anovat.(Luuk. 11:13)

        Avaintenvaltaopissa piilee siis suuri vaara, joka on joissain liikkeissä toteutunut. Huomio voi kiinnittyä ihmiseen ja ihmisen julistukseen uskomiseen sen sijaan että uskotaan Jeesukseen. Tällöin homma ei toimi, vaan mantraa tarvitaan aina uudestaan ja uudestaan. Kyse on siitä ettei kannettu vesi pysy kaivossa, kun kaivossa ei ole suoraa yhteyttä lähteeseen.

        >>
        Nyt toisaalta pelkään että koet tämän henkilökohtaisena uskoosi puuttumisena ja että minä käyttäydyn kuin mikä tahansa lahkolaiskäännyttäjä joka yrittää taivuttaa sinut omaan oppiinsa.
        >>

        Älä turhaan muista pelkää:) Pidän kommenttejasi sekä mielenkiintoisina että haastavina. Osaat asetella kysymyksesi niin että asioita on lähes pakko punnita ja pohtia useammalta puolelta. Tämä on hyvä lahjakkuus sinulle. Sitä paitsi tämä palsta käsittelee Ihmeiden oppikurssia, joten tällä palstalla voi vapaasti yrittää taivutella ihmisiä uskomaan Ihmeiden oppikurssiin, sekä myös vastaavasti esittää kritiikkiä sitä kohtaan:)

        >>
        Jokaisella on oikeus uskoa miten haluaa mutta siltihän voidaan yhdessä tuumin kääntää kaikki mahdolliset kivet ylösalaisin ja laittaa kaikki kortit pöydälle.
        >>

        Juuri näin:) Tee ihmeessä uusia avauksia, niin saadaan hieman elämää tällekin palstalle.

        ..vakuutus syntien anteeksiannosta "synkkaa" täsmälleen Pyhän Hengen näkemyksen kanssa eli että ihminen toimii vain Jumalan suorana äänitorvena niin homma on okei. Mutta kuinka tavallista tämä on? ACIM kyllä hyväksyy tämän näkemyksen. Ja apostoleillahan aivan ilmeisesti oli tällainen kyky ja yhteys Jeesukseen ja sitä kautta "avainten valta". He pystyivät kertomaan ihmiselle että asiat tämän eivät olleet kunnossa silloin kun ne eivät olleet.
        Mutta niin hullulta kuin se saattaa tuntuakin, siis mikä minä olen toisaalta ketään arvostelemaan, niin minusta esim. vanhoillislestadiolaiset aivan selvästi jakavat syntien anteeksiantamusta "lihansa voimasta". Kuten joskus olen sanonut heillä ei tunnu olevan haisuakaan siitä mistä parannuksenteossa on kysymys. ACIM kutsuu tällaisia parantajia UNHEALED HEALEReiksi. Tällöin tuo ihmisen sisäinen eheytymisprosessi jää tapahtumatta. Otetaan oikotie onneen. Laitetaan laastari parantumattoman haavan päälle.

        Ja jos vähän juoruan tässä eräästä kirjoittajasta tuolla Raamattu-palstalla niin minusta näyttää kyllä selvästi siltä että hän kirjoittelee Totuutta isolla T:llä ja että hän on todella Pyhän Hengen ohjauksen alla. Silloin tällöin hämmästelen että mistä se kaikki nuo asiat ymmärtää vaikkei ole ACIM:ia lukenut. ;)


      • acim la i nen kirjoitti:

        ..vakuutus syntien anteeksiannosta "synkkaa" täsmälleen Pyhän Hengen näkemyksen kanssa eli että ihminen toimii vain Jumalan suorana äänitorvena niin homma on okei. Mutta kuinka tavallista tämä on? ACIM kyllä hyväksyy tämän näkemyksen. Ja apostoleillahan aivan ilmeisesti oli tällainen kyky ja yhteys Jeesukseen ja sitä kautta "avainten valta". He pystyivät kertomaan ihmiselle että asiat tämän eivät olleet kunnossa silloin kun ne eivät olleet.
        Mutta niin hullulta kuin se saattaa tuntuakin, siis mikä minä olen toisaalta ketään arvostelemaan, niin minusta esim. vanhoillislestadiolaiset aivan selvästi jakavat syntien anteeksiantamusta "lihansa voimasta". Kuten joskus olen sanonut heillä ei tunnu olevan haisuakaan siitä mistä parannuksenteossa on kysymys. ACIM kutsuu tällaisia parantajia UNHEALED HEALEReiksi. Tällöin tuo ihmisen sisäinen eheytymisprosessi jää tapahtumatta. Otetaan oikotie onneen. Laitetaan laastari parantumattoman haavan päälle.

        Ja jos vähän juoruan tässä eräästä kirjoittajasta tuolla Raamattu-palstalla niin minusta näyttää kyllä selvästi siltä että hän kirjoittelee Totuutta isolla T:llä ja että hän on todella Pyhän Hengen ohjauksen alla. Silloin tällöin hämmästelen että mistä se kaikki nuo asiat ymmärtää vaikkei ole ACIM:ia lukenut. ;)

        ACIMia en ole lukenut, eikä minun tarvitsekaan sitä lukea,
        koska se totuus, jota saan Jumalan armosta julistaa,
        on toteutunut erään toisen kirjan ilmoitusten mukaisesti:

        "Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan
        koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään,
        vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille,
        mitä on tuleva.

        Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille
        ilmoittaa, hän saa minulta.

        Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin,
        että hän saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa."

        Nämä olivat siis Jeesuksen sanat, jotka olen
        saanut todeksi elää, kun ahtaan portin kautta
        sain hänet kohdata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe