Karonkasta olikin tuossa alempana juttua, mutta mitä päivällä pidettävässä väitöstilaisuudessa pitää huomioida, jos on vieraana? Pitääkö viedä kukkia, lahjoja tms. sälää. Ei kai noita iltapukuja ja frakkeja vielä silloin päivällä pidetä, vai kuinka?! Mulla ei ole hajuakaan tuollasista väitöstilaisuuksista, kun en ole itse ikinä yliopistossa edes opiskellut, APUA! Väittelijä ei ole niin hyvä tuttu, että kehtaisin siltä kysellä näitä tyhmiä kysymyksiä...
Väitöstilaisuus
6
33099
Vastaukset
- Farkut jalassa
olen ollut kuokkavieraana n 20 ssä väitöstilaisuudessa, yhden lapsuuden kaverinkin siellä ei tarvi pukua, ellei tunne kaveria läheltä ettei ilkeä farkuissa tilaisuuteen mennä. varsinaisessa juhlatilaisuudessa jos sinne menee juhlavaatteet,lahjat annetaan sitten varsinaisessa juhlassa ei väitöspaikalla.
- pukkaa
Väitöstilaisuus on kaikille avoin, täysin julkinen tilaisuus, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua. Useimmiten kuuntelemassa on myös opiskelijoita, joilla on tavallinen arkiasu yllään. Väittelijän henkilökohtaisilla vierailla saa kyllä olla hieman farkkuja parempaa yllään, sillä asuvalinnallakin kunnioitetaan väittelijää ja hänen työtään.
Useimmiten väittelijä tarjoaa heti väitöstilaisuuden jälkeen kahvit läsnä olleille. Kahvituksen aikana ei pidetä puheita, väittelijää vain onnitellaan ja keskustellaan muiden osallistujien kanssa. Tämä tilaisuus on ollut ainakin minun kokemukseni mukaan melko lyhyt.
Sitten vasta karonkassa pidetään juhlavat puheet tiukasti protokollan mukaan, annetaan lahjat ja pidetään muuten hauskaa.
Jos taas ei ole kutsua / aikomusta osallistua karonkkaan, mutta on ollut väitöstilaisuudessa ja haluaa muistaa väittelijää, niin kahvitilaisuudessa sen sopii mainiosti tehdä.
Voisit muuten yrittää etsiä, onko tuttavasi yliopiston sivuilla ohjeita väitöstilaisuuteen liittyvistä asioista. Muutamalla yliopistolla nimittäin on. - antiakateeminen
Ok, päivällä voi siis ottaa rennommin ja illalla karonkassa sitten hienommin. Iltatilaisuudesta sainkin jo aiemmin tarkempia ohjeita, joten eiköhän se suju. :-)
- kukkia heti
väitöstilaisuuden jälkeen. Lahja viedään sitten karonkkaan. Kukat eivät ole välttämättömät, mutta lähisuku yleensä antaa väitöksen jälkeen kukat. Mielestäni karonkkakutsun saaneelle farkut ovat liian arkinen asu; opiskelijoille, jotka seuraavat tilaisuutta olematta kutsuttuja, farkut käyvät. Laittaisin jotain siistiä, tummat housut tai hameen, väitöstilaisuuteen. Siisti pukeutuminen on kohteliasta ja osoittaa arvostusta väittelijää kohtaan.
- Annareetta80
Samaan aiheeseen liittyen kuin antiakateemisen viestikin. Mitä viedä lahjaksi uudelle tohtorille? Olisiko jollain hyviä ideoita?
- TY sivuilta
Ainakin Turun yliopiston sivulta löytyy ohjeita karonkkaperinteestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670