Lpr ei ole Lappee

imatralaisille tiedoksi

V...tuttaa, kun imatralaiset ja muut eteläkarjalaiset Imatrasta ylöspäin puhuvat Lappeenrannasta Lappeena. Tämä ei ole nimeltään Lappee vaan Lappeenranta ja Lappee oli vanha emäpitäjä, joka poistui olemasta jo vuonna 1967.

Tiedoksi siis imatralaisille ja muille yhtä junteille.

46

5315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myxa

      Mistähän tämä sana Lappee on tullut ? Arvauksia, tietämystä ! Annan vastauksen 30.09, jos sitä ennen ei ole tullut oikeata vastausta.

      • kruuse ite

        siitä ku aikanaa tämän nimettömän pitäjän kunnanjohtaja joi liikaa jallua ja kaatui kesken perustamisjuhlan lappeelleen, tästä kunta sai nimeksee Lappee.


      • juuseri83

        "Saimaan eteläistä osaa, nykyistä pikku Saimaata, nimitettiin vanhimpina aikoina Lapp(een)vedeksi (Lappevesi, Lappeves, Lapves) ja myöhemmin aina 1800-luvun alkuun asti Lapvedeksi. Sittemmin nämä nimet (Lappeenvesi ja Lapvesi) unohtuivat ja pikku Saimaa ja pelkkä Saimaa tulivat tilalle. "

        Lainaus kirjasta Lappeenranta 300 vuotta kaupunkina. Kirjoittanut T.G.Murto, 1949

        Tuon Lapveden rannalla tuossa Linnoituksen niemekkeellä ruvettiin sitten pitämään markkinoita jne...

        Olettaisin että nimi tulee tuosta vedestä. Sitä kirja ei kylläkään kerro mistä tuo vesi sitten on nimensä saanut. Kerro jos tiedät.


      • Juukoki

        Se vastaus jäi


    • Kaupunkilainen

      Pienet on kuviot Lappeessa. Tai Lappeenrannassa jos tollanen juttu hitsaa. Kaikilla kaupungeilla on omat nimensa ja niiden muunnokset,onkohan itsetuntosi ihan kohdallaan landepaukku Lappeelainen???

    • nmnbnbnm

      Lappee on ulkopaikkakuntalaisten yleisesti käyttämä LYHENNE tai LEMPINIMI Lappeenrannasta, jolla ei ole mitään tekemistä entisen Lappeen pitäjän kanssa, joka nyt sattuu olemaan samanniminen.

      Vähän sama kuin että sanotaanhan Helsinkiäkin Stadiksi. Ja Rovaniemeä Rolloksi.

      Ei tää ole niin vakavaa...

      • Lappeenranta-all-night-long

        Jep, noin mäkin oon käsittänyt eli että on ulkopaikkakuntalaisten käyttämä lyhenne tai lempinimi.

        Ei ole vakavaa, mutta sanon nyt kuitenkin, että itse asuin Lappeenrannassa yli 30 vuotta enkä koskaan käyttänyt Lappeenrannasta nimitystä Lappee eikä käyttänyt kukaan kavereistanikaan. Ja siis ollaan syntyperäisiä lappeenrantalaisia. Meille Lappeenranta oli vain Lappeenranta, ei siis lempinimiä. Itseasiassa vasta aikuisiällä aloin kuulemaan tuota Lappee -nimitystä. Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään pidä tuosta Lappee -nimityksestä, kuulostaa jotenkin junttimaiselta, vaikkei nyt "nimi miestä (kaupunkia) pahennakaan.


      • tiitiäisihme
        Lappeenranta-all-night-long kirjoitti:

        Jep, noin mäkin oon käsittänyt eli että on ulkopaikkakuntalaisten käyttämä lyhenne tai lempinimi.

        Ei ole vakavaa, mutta sanon nyt kuitenkin, että itse asuin Lappeenrannassa yli 30 vuotta enkä koskaan käyttänyt Lappeenrannasta nimitystä Lappee eikä käyttänyt kukaan kavereistanikaan. Ja siis ollaan syntyperäisiä lappeenrantalaisia. Meille Lappeenranta oli vain Lappeenranta, ei siis lempinimiä. Itseasiassa vasta aikuisiällä aloin kuulemaan tuota Lappee -nimitystä. Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään pidä tuosta Lappee -nimityksestä, kuulostaa jotenkin junttimaiselta, vaikkei nyt "nimi miestä (kaupunkia) pahennakaan.

        Kotkan ja Haminan seudullakin puhutaan Lappeesta. Itse olen 32 vuotta Lappeenrannassa asunut ja siis syntyperäinen ja koskaan tullut mieleenkään alkaa puhua kaupungistani Lappeena.


      • seudulla
        tiitiäisihme kirjoitti:

        Kotkan ja Haminan seudullakin puhutaan Lappeesta. Itse olen 32 vuotta Lappeenrannassa asunut ja siis syntyperäinen ja koskaan tullut mieleenkään alkaa puhua kaupungistani Lappeena.

        ainakaan kukaan minun ystävistäni ei ole puhunut lappeesta. lappeenrannaksi kutsuttiin siellä. pari kaveria oli miehikkälästä ja he puhuivat lappeesta.


      • todellakaan

        voi olla niin vakavaa. Itse syntyperäisenä lappeenrantalaisena käytän tuota lyhyttä ja ytimekästä lyhennettä koko ajan. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, eikö se niin ollut.


      • Lappeenranta-all-night-long
        tiitiäisihme kirjoitti:

        Kotkan ja Haminan seudullakin puhutaan Lappeesta. Itse olen 32 vuotta Lappeenrannassa asunut ja siis syntyperäinen ja koskaan tullut mieleenkään alkaa puhua kaupungistani Lappeena.

        Hyvä, että tästä kaupungista löytyy vielä tervejärkisiä, asioista niiden oikeilla nimillä ajattelevia kansalaisia :)


    • Lpr:ssa joskus muinoin asunut

      Lappeenranta oli aikoinaan sananmukaisesti Lappeen rantaa. Eli Lappeenrannan kaupunki oli linnotuksessa. Lappee oli todella mahti pitäjä, johon kuului mm.99,9 % nykystä Lappeenrantaa.

      Lappeen kirkko oli Lppeen seurakunnan kirkko.

      • sama

        Lappeen kirkko ON vieläkin Lappeen seurakunnan kirkko


      • tintti-00
        sama kirjoitti:

        Lappeen kirkko ON vieläkin Lappeen seurakunnan kirkko

        menkäähän maalaiset ja lappeen juntit vanhalle linja-auto asemalle odottelemaan kyytiä, kotia päin.


      • myxa

        Lähellä käydään, mutta kumminkin...
        Vastaus tulee 30.9, ellei Sarhimaa tai Vuorinen ennätä ensin..


      • xxcccvv

        Jätit Lauritsalan pois laskuista, eli ei sentään 99,9% kuulunut Lappeen pitäjään...


      • Muinainen lappeenrantalainen

      • sama

    • aivan sama

      Lpr ei ole Lappee vaan Lepra!! Kuka oikeesti jaksaa tollasesta vinkua...hah

      • jennijay

        tää on Lepra.


      • Moilanen
        jennijay kirjoitti:

        tää on Lepra.

        Puhu vaan omasta puolestani.

        Täältä ääni Lappeenrannalle.


      • Moilanen
        Moilanen kirjoitti:

        Puhu vaan omasta puolestani.

        Täältä ääni Lappeenrannalle.

        No voi yhen kerran...siis puhu vaan omasta puolestasi. Mun puolesta ei quqaan puhu :D


      • .........

        Lepra se o... toimii!... :)


    • 4tttre

      Lappeen junttihan tieteilee.

    • yep

      minuakin henkilökohtaisesti vituttaa nämä apinat jotka lyhentää lappeenrannan lappeeksi!!
      yhtä idioottimaiselle kuulostaa kuin hesa..

    • oi dooris

      ..Lappeenrantalainen puhuessaan menemisestä lappeeseen tarkoittaa menemistä tuonne Doorikseen.
      Ite oon kuullut sitä yökerhoakin nimitettävän yleisesti Lappeeksi tietysti Hotellin mukaan. Siksi melkein naurattaa kun kuulee ulkopaikkakuntalaisen 16-18 -vuotiaan pojankollin menevän ylpeänä lappeeseen.

      Hehe heh. et pääse vielä :)

      • puhut...

        kyllä se Hotelli Lappeessa oleva Doris merkitsee ainakin meille paikkakuntalaisille sitä OIKEAA LAPPEEta, joten kutsuttakoon Lappeenrantaa sen oikealla nimellään vastedes:)


      • .....
        puhut... kirjoitti:

        kyllä se Hotelli Lappeessa oleva Doris merkitsee ainakin meille paikkakuntalaisille sitä OIKEAA LAPPEEta, joten kutsuttakoon Lappeenrantaa sen oikealla nimellään vastedes:)

        lappee on disko, ei kaupunki.


      • lprjunttilaaa

        Lappeelaiset ne vasta kunon juntteja onkin porukassa luuleevat asuvansa jossain Helsingin kupeessa kaikkine mä ja sä puheineen. Hehe heh mitä urveloita juntteja koko kyläpahanen täynnä...


    • Lappeeläinen

      Lapinveden ranta on tarkoittanut rantaa josta muinoin on lähdetty vesiteitä Lappiin, jonka raja oli silloin paljon etelämpänä kuin nyt. Siitä nimi lyheni käytössä Lapveen rannaksi ja lopulta Lappeenrannaksi. Lappee tarkoittaa siis Lapin vettä.

    • 850rulaa

      Ennen sanottiin Lypyr, nykyään Lepra. Jälkimmäinen on hyvin kuvaava nimi tälle hajanaiselle maalaispitäjälle.

    • Lappukylä

      Läppä ranta, läpvesi, läpi läpi, lapuri, villimiehenranta, siis villin maallisen ranta, villin Lappalaisen miehen ranta.. jne.

      Kuitenki. Vain tavallinen tylsä ja joskus pahalle haisevakin pikkukaupunki.
      Sentään on joku koulu, se hyvä.
      Mutta pitäisi olla myös töitä e Karjalan alueella.

      • Sohvapottu

        Niin, ja muijallekin töitä!


      • Laajaongelma
        Sohvapottu kirjoitti:

        Niin, ja muijallekin töitä!

        Massa työttömyys on koko Kaakkois-Suomen ongelma!!!
        Siis e Karjala, Kymi ovat vakavaa massa-työttömyyden aluetta.
        Elinkeinorakenne huono.
        Työpaikkoja liian vähän.
        Kotkassa esim on eniten ihmisiä Suomessa toimeentulotuella!!


    • gheg

      Lappeenranta on perseestä, vaikka siellä itse asunkin, mutta pois lähden kun se on mahdollista.
      En kaipaa tätä suuruuden hullua junttilaa.

      • Suuruudenhulluauhoa

        Minne suuruuden hullu menee?


      • dqqd

        Vittu vaikka Ruokolahdelle.


    • IsoIigori

      Oikeammin se on Lappeengrad venäjän läntisin provinssi.

      • Anonyymi

        =DD
        Melko hyvä. Mutta onko tuokin enne?


    • junttieinari-emäpitäjä

      Olkoon mikä hyväjään. evvk...

    • Anonyymi

      Nurkkakultuuri kukoistaa
      Kunnioitan Lappen pitäjää ja historiaa.

    • Anonyymi

      Osuvin nimi on Lepra, kertoo paikasta aivan kaiken. Tyhjentävä nimitys.

      • Anonyymi

        Etelä-Kurjala jonka pääpaikka on Lappeenranta kurjuuden kehto.


      • Anonyymi

        Kevyt kenkäiset käyttää sitä sanaa. Samoin ne, jotka ei paljoa ajattele.


    • Anonyymi

      Lepra on Lepra vaikka voissa paistais.

      • Anonyymi

        Muu muu vaan sinnekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe