Ärtyisä

akka!

Minkä ikäisenä teille alkoi tulla oireita ja minkä ikäisenä aloititte hormonihoidon? Itse olen nyt 44-vuotias, kiukkuinen, ärtyinen, haluton ja väsynyt akka. Kuukautisia minulla ei ole tullut enää n. kolmeen vuoteen, mutta se lienee johtuvan siitä, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon syön Thyroxinia. Pitääkö näiden oireiden vuoksi hakeutua jo lääkäriin ja mitä negatiivisia vaikutuksia hormonihoidon aloittamisella on?
Nimi. Perheonni natisee, kun akka on ärtyisä

9

1989

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakea apua

asiantuntevalta lääkäriltä. Minä sain avun hormoneista.

• Hikipäässä

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ,ollut jo vuosikymmeniä.Johtuneeko siitä ,vaihdevuodet alko 43v rajulla oireilulla.Sain Divinaa joka auttoi,söin sitä tosi monta vuotta.Sitten oli välillä hormonilaastaria ei mitään tehoa sillä.Nyt on ollut Indivinaa vuosia välillä olen kokeillut olla ilmankin oireet palaa aika pian.Aloitin eilen kuuden viikon tauon jälkeen syömään niitä taas,pakko on kun ei voi ilman ees nukkua.Ikää on nyt 54v ,liekö kukaan syöny hormoneita näin kauan.Mahtaako lääkäri suostua enää niitä määräämään,viimeksi sanoin etten pysty töissä olemaan ilman lääkitystä.
      Eikä siinä vielä kaikki,mulla huononi näkö.
      Kaihi tuli molempiin silmiin,vuodessa näkö meni melkein tyystin.Nyt on silmät leikattu ja näkee hyvin.Tämäkin vaiva tuli ennen aikojaan.
      Tässä on näitten vaivojen kans välillä ihmeissään,saa ajatella että mitähän seuraavaksi.Toivottavasti ei syöpä,vaikka oon noita hormoneja syönyt luvattoman kauan jo toistakymmentä vuotta.Olen ajatellut ottaa kaiken avun vaivoihini,mitä sitä suotta kärsimään.
      Nautin elämästä päivä kerrallaan.
      Oikein hauskoja päiviä sullekki,toivottavasti saat apua pian.Olenhan minäkin kohtalonlapsi saanut.

• Kilpparilainen minäkin

Minullakin kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja olen pian 55v., muttei vielä rajuja vv-oireita, menkat ovat olleet muutaman vuoden vähäisemmät kuin aiemmin ja nyt olivat n. ½ vuotta poissa, ja taas tulivat, saa nähdä, tässä kuussa?
        Näin nyt, mene ja tiedä, miten yöllä, alkaako yöhikoilut, sun muut. Tai alkaako joka päiväiset hikipuuskat?? Milloin ärtyisyys?? Olen odottanut, koska olen lukenut näitä palstoja. Milloin haluttomuus, yms...
        Elän päivän kerrallaan, koska lukemani perusteella saattavat rajutkin oireilut alkaa ihan yks kaks.
        Luontaistuotteilla olen pärjännyt tähän saakka.. siis tähän saakka.

• toisin
        Kilpparilainen minäkin kirjoitti:

Minullakin kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja olen pian 55v., muttei vielä rajuja vv-oireita, menkat ovat olleet muutaman vuoden vähäisemmät kuin aiemmin ja nyt olivat n. ½ vuotta poissa, ja taas tulivat, saa nähdä, tässä kuussa?
        Näin nyt, mene ja tiedä, miten yöllä, alkaako yöhikoilut, sun muut. Tai alkaako joka päiväiset hikipuuskat?? Milloin ärtyisyys?? Olen odottanut, koska olen lukenut näitä palstoja. Milloin haluttomuus, yms...
        Elän päivän kerrallaan, koska lukemani perusteella saattavat rajutkin oireilut alkaa ihan yks kaks.

Varmaan myös sillä mitä syöt on vaikutusta, näin ainakin itse uskon (52v eikä vielä vaihdevuosista tietoa) Ehkei ennen vanhaan ollutkaan niin paljoa vaivoja, jokaisessa kodissa lähes kävi leipäjuuret maitohappobakteereilla ei niitä tarvinnut purkista syödä. Samoin ei ollut niin steriiliä joten sellaisista vitamiineista kuin foolihappo ja B12 ei ollut puutetta. Samoin muutkin vitamiinit tuli ruuasta kun ei ollut "turhia" energian lähteitä. Työ oli ruumillista eli ruokaakin syötiin reilummin.

• leinikki
        Kilpparilainen minäkin kirjoitti:

Vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta hormoneihin, silloin kun täyttää tyroksiinia ? Onko mitään tutkimusta, tietoa. Vaihdevuosioireita alkanut tulla, olen vasta 48 v. ja syönyt vuoden tyroksiinia...Kysyisin mitä luontaistuotteita olet käyttänyt? Itse olen syönyt jonkin verran soijaa ja soijatabletteja, onko muuta tehokasta..?

• Nainen vm-52
        leinikki kirjoitti:

Vaikuttaako kilpirauhasen vajaatoiminta hormoneihin, silloin kun täyttää tyroksiinia ? Onko mitään tutkimusta, tietoa. Vaihdevuosioireita alkanut tulla, olen vasta 48 v. ja syönyt vuoden tyroksiinia...Kysyisin mitä luontaistuotteita olet käyttänyt? Itse olen syönyt jonkin verran soijaa ja soijatabletteja, onko muuta tehokasta..?

Olen kuullut, että kilpparin oireet ja vv-oireet voimistavat toisiaan, jos ei hoida itseään. Olen vitamiinien ja ruoan avulla yrittänyt pitää oireet kurissa.
        Mulle soija teki tosi *hallaa*, eli menin tosi vajaalle, vaikka käytin vain soijarouhetta, eli laitoin leipätaikinaani 1 dl sitä, eli en syönyt edes päivässä tuota leipää kokonaan, alkoi tulla tosi voimakkaita vajaatoiminnan oireita, menin verikokeisiin, kappas, TSH 1,15 oli mennyt 5,37, ja lääkärini sanoi minulle, soija on myrkkyä kilpparilaisille. Silloin loppui tämän tädin soijan syömiset siihen paikkaan ja TSH alkoi tulla taas hyviin lukemiin.
        Taas vastaavasti, jos syön liian paljon parsa- ja kukkakaalia, ja persikkaa, menee liikatoiminnan puolelle.
        Aamulla ekana otan, kun voi syödä Thyroxin ottamisen jälkeen H 1006 FIN tippoja veteen tiputettuna ja annan olla suussa kielen päällä, sitten syön jotain ja otan yhden Magnesan, jossa on B1 ja B2 vitamiinia, sekä yhden Magnesian, kaksi helokkikapselia, yhden seleenipillerin ja C-vitamiinipillerin. Seuraavalla välipalalla otan Calcia 600, jossa on D-vitamiinia, ja seuraavalla sinkin. Niin joo ja aamuaterian jälkeen juon sitruunamelissateetä, milloin muistan, se rauhoittaa myöskin sydäntä ja vahvistaa sitä.
        Illalla iltapalalla otan 3 helokkia, 2 kalaöljykapselia, seleenin, B12-vitamiinin, sen aloitin viikko sitten, kolme Magnesan ja yhden Manesian. Magnesiumia sen mukaan, onko sydämentykytyksiä, kun niitä aiheuttaa kilpparisairauskin. Eli minä otan Magnesiumia nykyisin 550mg.
        Sekä puolelta päivin ennen ateriaa H 1006 FIN tippoja, kuten ennen iltapalaakin. Sekä illalla viimeiseksi juon sitruunamelissateetä, rauhoittaa yötä varten.
        H 1006 FIN tipat eivät vaikuta Thyroxin imeytymiseen. Niitä otetaan 5-30 tippaa kerralla, oireiden mukaan, tai voi kysyä lisää Luontaistuotekaupasta. On jokin vahvempikin tippa, jos tuo ei auta, en vain tiedä vielä sen nimeä.
        Tsemppiä meille.

• leinikki
        Nainen vm-52 kirjoitti:

Olen kuullut, että kilpparin oireet ja vv-oireet voimistavat toisiaan, jos ei hoida itseään. Olen vitamiinien ja ruoan avulla yrittänyt pitää oireet kurissa.
        Mulle soija teki tosi *hallaa*, eli menin tosi vajaalle, vaikka käytin vain soijarouhetta, eli laitoin leipätaikinaani 1 dl sitä, eli en syönyt edes päivässä tuota leipää kokonaan, alkoi tulla tosi voimakkaita vajaatoiminnan oireita, menin verikokeisiin, kappas, TSH 1,15 oli mennyt 5,37, ja lääkärini sanoi minulle, soija on myrkkyä kilpparilaisille. Silloin loppui tämän tädin soijan syömiset siihen paikkaan ja TSH alkoi tulla taas hyviin lukemiin.
        Taas vastaavasti, jos syön liian paljon parsa- ja kukkakaalia, ja persikkaa, menee liikatoiminnan puolelle.
        Aamulla ekana otan, kun voi syödä Thyroxin ottamisen jälkeen H 1006 FIN tippoja veteen tiputettuna ja annan olla suussa kielen päällä, sitten syön jotain ja otan yhden Magnesan, jossa on B1 ja B2 vitamiinia, sekä yhden Magnesian, kaksi helokkikapselia, yhden seleenipillerin ja C-vitamiinipillerin. Seuraavalla välipalalla otan Calcia 600, jossa on D-vitamiinia, ja seuraavalla sinkin. Niin joo ja aamuaterian jälkeen juon sitruunamelissateetä, milloin muistan, se rauhoittaa myöskin sydäntä ja vahvistaa sitä.
        Illalla iltapalalla otan 3 helokkia, 2 kalaöljykapselia, seleenin, B12-vitamiinin, sen aloitin viikko sitten, kolme Magnesan ja yhden Manesian. Magnesiumia sen mukaan, onko sydämentykytyksiä, kun niitä aiheuttaa kilpparisairauskin. Eli minä otan Magnesiumia nykyisin 550mg.
        Sekä puolelta päivin ennen ateriaa H 1006 FIN tippoja, kuten ennen iltapalaakin. Sekä illalla viimeiseksi juon sitruunamelissateetä, rauhoittaa yötä varten.
        H 1006 FIN tipat eivät vaikuta Thyroxin imeytymiseen. Niitä otetaan 5-30 tippaa kerralla, oireiden mukaan, tai voi kysyä lisää Luontaistuotekaupasta. On jokin vahvempikin tippa, jos tuo ei auta, en vain tiedä vielä sen nimeä.
        Tsemppiä meille.

En tiennyt soijan sopimattomuudesta kilpirauhaselle! Meni siis sekin vaihtoehtoestrogeni! Todella kurjaa kilpirauhastulehduksen jälkeen joutua sen suhteen hitaalle ja tyroksiinille..samaan aikaan kun lähestyn 50 v.Luulen että vaihdevuosioireet ovat tulleet etuajassa asian takia!Miten voi luottaa verikokeisiin, jotka suht harvoin, jos kilppariarvot heittelevät noin hurjasti ja helposti jopa ruoan takia!Siis arvot heittelevät koko ajan? Miten lienee sitten hormokorvauslääkkeet tyroksiinin kanssa?Mieluummin pysyisin luontaistuotteissa yms.Voi jos saisi hormoninsa ja rauhasensa tasapainoon!

• Nainen vm-52
        leinikki kirjoitti:

En tiennyt soijan sopimattomuudesta kilpirauhaselle! Meni siis sekin vaihtoehtoestrogeni! Todella kurjaa kilpirauhastulehduksen jälkeen joutua sen suhteen hitaalle ja tyroksiinille..samaan aikaan kun lähestyn 50 v.Luulen että vaihdevuosioireet ovat tulleet etuajassa asian takia!Miten voi luottaa verikokeisiin, jotka suht harvoin, jos kilppariarvot heittelevät noin hurjasti ja helposti jopa ruoan takia!Siis arvot heittelevät koko ajan? Miten lienee sitten hormokorvauslääkkeet tyroksiinin kanssa?Mieluummin pysyisin luontaistuotteissa yms.Voi jos saisi hormoninsa ja rauhasensa tasapainoon!

Oletkos käynyt tuossa osoitteessa?
        http://www.kilpirauhas.info/

• Apu löytyi!!!

Hei, olen 44-vuotias nainen ja myös vajaatoimintaa on, tosin syön vain yhden lastentabun, jolla T4V 10 ja TSH oli 4.05, joten pitää yrittää nostaa annosta...minulla tulee vielä menkat mutta epäsäännölliset monta vuotta, selvät vaihtarioireet: aamuyön unettomuus, masennus, kiukuttelu, väsymys, nivelkolotukset, ärtymys, muisti huonontunut jne. jne. FSH oli tammikuussa 5 eli normaali. Mutta gyne sanoi, että hoidetaan oireita, vaikka labrat näyttäiskin normaalia. Ei ne aina kerro totuutta. Eli sain Femilar-e-pillereitä, joita voi syödä 50-vuotiaaksi asti eikä huomaa mitään vaihtarioireita. Nyt olo on tyyni ja tasainen sisäisesti, ei ärsytä enää mikään. Jess! Nämä lamaa omat surkeat heittelevät hormonit ja tilalle tulee luonnon estrogeeni, alussa 1 mg ja lopussa 2 mg, sekä neutraali keltarauhashormoni, mikä ei esim. tee finnejä kuten monet muut.
      Käy gynellä ja pyydä Femilareja!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe