Syksyn uutiset kertoivat että Renault siirtää Skandinavian maahantuonnin oman organisaationsa haltuun kuten se teki Nissanille pari vuotta sitten. Renault omistaa käytännössä määräysvallan Nissanissa 40% omistuksellaan. Tällä palstalla levisi saman tien "goodbye Bilia" -henkinen kirjoittelu ja kaiken arveltiin nyt muuttuvan hyväksi. (muuttuivatko Nissan-toiminnot - Aro Yhtymä on edelleen Nissan-edustaja). Huonoa oli vain se että tämä tapahtuu vasta vuoden päästä.
Bilian kommentit julkisuudessa olivat vähän erisävyisiä ja Bilia oletti tekevänsä uuden sopimuksen kun nykyinen menee umpeen 2007 lopussa. Muussa tapauksessa Bilialle syntyisi "toiminnan uudelleenjärjestelyjä". Toisin kuin me Bilian asiakkaat luulemme, Renault-toiminnot _ovat_ Bilialle varsin tärkeä tulonlähde. Biliahan ei ole Renaultin maahantuoja, vaan se on piirimyyjä. Maahantuoja on Volvo Auto Oy ja tämä siis muuttuu. Bilia on (kai?) Volvon omistama.
Volvon ja Renaultin kytkentä Skandinaviassa tapahtui kun Volvon ja Renaultin piti fuusioitua 80-luvulla. Ruotsissa Volvon pienomistajat estivät fuusion ja valmis konsepti peruuntui. Maaorganisaatiot oli kuitenkin jo ehditty fuusioida ja esimerkiksi Suomessa Renaultin maahantuoja Autorex Oy katosi ja tilalle tuli Volvo Auto Oy.
Myöhemmin Volvon emoyhtiö kuitenkin siirtyi monikansalliseen omistukseen ja olin siinä uskossa että Volvon omistaa Ford. Nyt kuitenkin Kauppalehdessä kerrottiin Volvon omistajajärjestelyjen yhteydessä että Volvon suurin osakkeenomistaja on Renault, noin 20% osuudella. Sillä se käyttää tosiasiallista määräysvaltaa Volvo-yhtymässä.
http://www.iht.com/articles/2006/09/06/bloomberg/bxvolvo.php
Renault on siis Volvon isäntä. Tämä panee vielä enemmän ihmettelemään, miksi Renault-kuskit tuntuvat olevan Volvon (eli renaultin) omistamassa Biliassa "kuin ilmaa". On vaikea kuvitella että Volvo-kuskit hyväksyisivät BIliassa yhtä huonoa palvelua. Onkohan kysymys pikemminkin auton omistusmuodosta, Volvot taitavat olla firmojen leasing-autoja ja kohtelu on toisenlaista kuin itsensä kipeäksi maksaneen rellukuskin. Biliaan tuli jonotusnumerot joskus vuosi sitten ja Volvolla ja Renaultilla on samat jonotusnumerot. Palvelu (?) on siis tiskille saakka yhtä hidasta molemmille. Mutta joutuukohan Volvo-kuskikin tuomaan uudehkon autonsa saman vian takia useampaan kertaan? Koska ensimmäisellä kerralla vikaa ei löydetä tai vika kiistetään tai varaosa joudutaan tilaamaan Ruotsista.
Kuka omistaa Volvo-yhtymän..
7
2418
Vastaukset
- v70
Volvo konserni ja Volvo Personbilar ovat eri yhtiöitä. Jälkimmäinen on osa Ford-konsernia. Ensin mainittu, ks. http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/Volvo Group/our companies/
- 2008 alussa
http://www.volvocars.se/footer/about/NewsEvents/News/news.htm?item={9863E738-8DE9-41F0-9DC4-0DC3090BFFDA}
- mja
2008 alussa kirjoitti:
http://www.volvocars.se/footer/about/NewsEvents/News/news.htm?item={9863E738-8DE9-41F0-9DC4-0DC3090BFFDA}
Em linkissä ei ollut mitään uutta, mainitsin asian ja ensimmäisessä kirjoituksessani eli: Renault siirtää Skandinavian maahantuonnin v.2008 alussa omalle yhtiölleen, kuten se teki muutama vuosi sitten Nissanille. Pohdiskelin pikemminkin Bilian tilannetta, Biliahan on muodollisesti itsenäinen piiriedustaja, joskin Volvon omistama. Sen asema on samanlainen kuin esimerkiksi Auto-Salvan, vaikka välillä tuntuu kuin Bilia olisi maahantuoja.
Bilian Renault-sopimus menee umpeen 2007 lopussa ja lehtitietojen mukaan se pyrkii neuvottelemaan Renaultin kanssa uuden jatkodiilin. Se on varmaan rahasta kiinni. Renaultille voi olla hyvinkin edullisempaa jatkaa nykyisen verkoston sopimuksia kun rakentaa (tai ostaa) tyhjästä uusi. Vertaa taas Nissaniin: ainakin pääkaupunkiseudulla valtuutetut huollot ovat kaikki Autokeskuksen. Ja Autokeskus jatkaa Nissanien ja jenkkiautojen myyntiä kuten ennenkin. Ulospäin ei mikään ole muuttunut.
Talousuutisissa ainakin Bilian edustaja on toiveikas. Samalla selvisi että Renault-omistajat eivät olekaan Bilialle pelkkä rasite, kuten välillä vaikuttaa. Sitäpaitsi, uusien EU-direktiivien mukaan uusien autojen kauppa vapautuu muutenkin tehtaiden otteesta. Firma voi edustaa tiettyä merkkiä jos sen resurssit täyttävät tehtaan vaatimukset. - v70
mja kirjoitti:
Em linkissä ei ollut mitään uutta, mainitsin asian ja ensimmäisessä kirjoituksessani eli: Renault siirtää Skandinavian maahantuonnin v.2008 alussa omalle yhtiölleen, kuten se teki muutama vuosi sitten Nissanille. Pohdiskelin pikemminkin Bilian tilannetta, Biliahan on muodollisesti itsenäinen piiriedustaja, joskin Volvon omistama. Sen asema on samanlainen kuin esimerkiksi Auto-Salvan, vaikka välillä tuntuu kuin Bilia olisi maahantuoja.
Bilian Renault-sopimus menee umpeen 2007 lopussa ja lehtitietojen mukaan se pyrkii neuvottelemaan Renaultin kanssa uuden jatkodiilin. Se on varmaan rahasta kiinni. Renaultille voi olla hyvinkin edullisempaa jatkaa nykyisen verkoston sopimuksia kun rakentaa (tai ostaa) tyhjästä uusi. Vertaa taas Nissaniin: ainakin pääkaupunkiseudulla valtuutetut huollot ovat kaikki Autokeskuksen. Ja Autokeskus jatkaa Nissanien ja jenkkiautojen myyntiä kuten ennenkin. Ulospäin ei mikään ole muuttunut.
Talousuutisissa ainakin Bilian edustaja on toiveikas. Samalla selvisi että Renault-omistajat eivät olekaan Bilialle pelkkä rasite, kuten välillä vaikuttaa. Sitäpaitsi, uusien EU-direktiivien mukaan uusien autojen kauppa vapautuu muutenkin tehtaiden otteesta. Firma voi edustaa tiettyä merkkiä jos sen resurssit täyttävät tehtaan vaatimukset.Siis Volvon henkilöautoja valmistava yhtiö on jo aikaa sitten myyty Ford-konsernille. Renault-nimi ilmenee jäljellä olevissa muissa Volvo-konsernin omistajayhteyksissä.
Lainaus henkilöautoyksikön nettisivuilta:
"Since 1999, Volvo Cars has been a wholly-owned subsidiary of Ford Motor Company, one of the biggest carmakers in the world. Together with Jaguar, Land Rover and Aston Martin, Volvo is part of Premier Automotive Group (PAG), Ford Motor Company’s premium car division. Volvo Cars is a “Centre of Excellence for Safety” for Ford Motor Company and a “Centre of Excellence for Telematics” for PAG. The “Volvo” name is the property of Volvo Trademark Holding AB, which is owned jointly by the Volvo Car Corporation and the company’s former owner AB Volvo." - mja
v70 kirjoitti:
Siis Volvon henkilöautoja valmistava yhtiö on jo aikaa sitten myyty Ford-konsernille. Renault-nimi ilmenee jäljellä olevissa muissa Volvo-konsernin omistajayhteyksissä.
Lainaus henkilöautoyksikön nettisivuilta:
"Since 1999, Volvo Cars has been a wholly-owned subsidiary of Ford Motor Company, one of the biggest carmakers in the world. Together with Jaguar, Land Rover and Aston Martin, Volvo is part of Premier Automotive Group (PAG), Ford Motor Company’s premium car division. Volvo Cars is a “Centre of Excellence for Safety” for Ford Motor Company and a “Centre of Excellence for Telematics” for PAG. The “Volvo” name is the property of Volvo Trademark Holding AB, which is owned jointly by the Volvo Car Corporation and the company’s former owner AB Volvo."Kyllä minä ymmärsin jo aikaisemmasta viestistäsi että Volvo Passenger cars on eri yhtiö kuin se kuorma-autoyhtiö. Ja sinä tunnut olevan siitä aivan hyvin kärryllä.
En kylläkään edellisessä viestissäni enää kirjoittanut tästä asiasta - joka tuli minulle aivan selväksi - vaan Suomen tulevista Renault-henkilöautojen myynti-ja huoltojärjestelyistä. Arvelin että tilanne toistuu samanlaisena kuin Renaultin hallitseman Nissanin kohdalla tapahtui: eli että Volvo-ketju tullee jatkamaan Renaultien myynti- ja huoltotoimintaa Suomessa, vaikka maahantuoja vaihtuu. Samalla tavoin kuin Aro Yhtymä jatkaa Nissanin myynti- ja huoltotoimintaa Suomessa, vaikka Nissan perusti oman maahantuontiyhtiön. - v70
mja kirjoitti:
Kyllä minä ymmärsin jo aikaisemmasta viestistäsi että Volvo Passenger cars on eri yhtiö kuin se kuorma-autoyhtiö. Ja sinä tunnut olevan siitä aivan hyvin kärryllä.
En kylläkään edellisessä viestissäni enää kirjoittanut tästä asiasta - joka tuli minulle aivan selväksi - vaan Suomen tulevista Renault-henkilöautojen myynti-ja huoltojärjestelyistä. Arvelin että tilanne toistuu samanlaisena kuin Renaultin hallitseman Nissanin kohdalla tapahtui: eli että Volvo-ketju tullee jatkamaan Renaultien myynti- ja huoltotoimintaa Suomessa, vaikka maahantuoja vaihtuu. Samalla tavoin kuin Aro Yhtymä jatkaa Nissanin myynti- ja huoltotoimintaa Suomessa, vaikka Nissan perusti oman maahantuontiyhtiön.Jos yhteistyöllä on pitkät perinteet, niin miksei huoltotoiminta voisi jatkuakin. Tällaisia ilmoituksia on jo toisaalla annettu. 25 vuotta volvo ja renu olivat kimpassa - volvo olisi halunnut jatkaa autokaupan yhteistyötä.
- Jussi-
mja kirjoitti:
Kyllä minä ymmärsin jo aikaisemmasta viestistäsi että Volvo Passenger cars on eri yhtiö kuin se kuorma-autoyhtiö. Ja sinä tunnut olevan siitä aivan hyvin kärryllä.
En kylläkään edellisessä viestissäni enää kirjoittanut tästä asiasta - joka tuli minulle aivan selväksi - vaan Suomen tulevista Renault-henkilöautojen myynti-ja huoltojärjestelyistä. Arvelin että tilanne toistuu samanlaisena kuin Renaultin hallitseman Nissanin kohdalla tapahtui: eli että Volvo-ketju tullee jatkamaan Renaultien myynti- ja huoltotoimintaa Suomessa, vaikka maahantuoja vaihtuu. Samalla tavoin kuin Aro Yhtymä jatkaa Nissanin myynti- ja huoltotoimintaa Suomessa, vaikka Nissan perusti oman maahantuontiyhtiön.Sehän on nyt vain aivan selvää, siis vain tämä asia että Renault ei ole uudistanut maahantuontisopimusta 1.1.2008 alkaen, vaan jatkossa toimii tehdas itsenäisenä maahantuojana. Samalla tietenkin menee jälleenmyyntisopimuksen (ehkäpä) tietyn varauksin uusiksi. Mikäli nyt en ihan väärin muista niin saksassa, jossa Nissaneita ja Renuja myytiin aikanaa samassa pisteessä, huomattiin Nissanin selvästi kärsivän suuresta ja mahtavasta Renaultista, joten myynnitkin eriytettiin erikseen. Tuli Renault myyntejä/ huoltoja ja Nissan myyntejä/huoltoja. Pieni vaara kuitenkin on, että koska Renault on sanonut sopimuksen irti, ts. ei ole allekirjoittanut enää uutrta sopimusta, niin samalla menee jälleenmyyntisopimukset uusiksi. Ja mehän tiedämme, että Pienen Volvon omistaa Ford, Bilian omistaa Volvo,niin tuskin Suuri emoyhtiö (Ford) antaa myydä noin vain Jotain ranskalaisia Relluja,esim. Biliassa, ellei siitä ole mitään takeita, näistähän ei ole puhutttu yhtään.
Ilmeisesti tässä vaiheessa tulee myös jälleenmyynntisopimukset/huoltopaikat uudelleen jakoon. No eihän tässä mitään hätää olisi, emme me järkevät Renault-autoilijat ole tähänkään asti tarvinneet kauheasti Oy Volvo Auto Ab:n ylihinnoiteltuja varaosia, eikä Oy Volvo Auto Ab:n valtuuttamia huoltoja, kiitos muiden järkevien varaosatoimittajien ja asiallisten ts. ei ryöstöhintaisten huoltojen olemassa olon. Itse luulisin, että nyt koska tehdas on maahantuoja, ei ole enään välikäsiä niin paljon. Ennen tehdas on myynyt maahantuojalle (Volvo), sitten Volvo on myynyt Diilerille ja Diileri kuluttajalle. Toivon mukaan 1.1.2008 tapahtuu muutos että Renault tehdas joka on maahantuoja, myy osat siis maahantuojalle, (joka on Renault) ja Maahantuoja myy Diiderille, siis ainakin yksi välikäsi putoo pois. Voi olla että se ei näy hinnoissa, koska olemme tottuneet ko. korkeisiin hintoihin.
Kukaan siis ei ole sanonut että tulee uudet jälleenmyyjät, ehkäpä jälleenmyyjissä ei ole vikaa, tai jos on niin ainakin asenteissa. Yleensä jälleenmyynti on toiminut, mutta se huolto... ottasivat oikeesti Bilia/Wetteri/keskusautohalli/Käyttöauto oppia Suomen eniten myydyltä Merkiltä, siellä oikeasti osataann palvella asiakasta, jopa niin että ei tarvitse sanoa että "meillä on niin kiirettä, että varatkaa huolto mieluummpin internetin välityksellä ja kertokaa siinä samalla mikä autossanne on vikana, niin me yritämme ehkä korjata automme, jos osaamme." Tälläistä tekstiä saa,kun ostaa auton Pirkanmaalta!
Jos ajatellaan että myyjiksi tulisi Nissan -kauppa, joka voisi olla ihan lookista, ainakin jälleenmyyntipisteet lisääntyisi, ajatellaan pieniä paikkakuntia, missä ei ainakaan ole mitää Volvo-lasipalatseja.. mutta voihan olla että 1.1. 2008 menee siis jälleenmyyntisopimuksetkin uusiksi.
Ainakin meidän, jotka tiedämme näistä asioista jotain,niin meidän pitäisi vaikuttaa suoraan Renaultin päämajaan, että mitä Te aijotte tehdä asian suhteen, itse en ainakaan itkisi,jos vuonna 2008 ei tarvitse huollattaa Volvo-piirimyyjällä enään.
Maahantuonti on siis erikseen kuin jälleenmyynti, se vaan sattuu olemaan niin että Maahantuoja Volvo omistaa nuo muutamat jälleenmyyntiliikkeet nimeltä Bilia. Ei sen kummempaa.
Jos asiaa katsotaan uudelta tasolta, niin mikää ei välttämättä muutu jos ajatellaan että maahantuojana toimii tehdas, ja myynti on "vielä" Volvolla, se on se ainoa asia mikä näkyy ulos päin, ja se ei välttämättä ole hyvä asia, niin kauan kuin Renaultin tehdas Ranskassa tajuaa, että ainakin nyt se on rasite.
Mutta katotaan,mitä tapahtuu, joku voisi sanoa että mielummin vaikka Delta-Autostakin, ainakin ne osaavat sen myynnin, tarjouskirjeitä lähettelevät tasaiseen tahtiin kaikista perheemme Renaulteista, moni ostaakin sen Fiiatin juuri siksi että ...=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161