Toyota miehet huomio!

mies77

Auto on Toyota Tercel 1.3 -83 eli sama kone kuin Corolla DX:ssä. Kysymys kuuluu, että miksi katoaa öljyä 1l/1000km? Ei savuta, vaikka antaa kenkää, ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä, syö vaan öljyä niin pirusti. Mitään pahempia tiivistevuotojakaan ei ole.

Kaveri neuvoi, että kannattaa kattoo jos huohottajan letku on kaasarin päästä jäätynyt tukkoon? Öljynä on bilteman 5w-50 täyssynteettinen.

16

2395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kölli

.....ettei katoa jäähdytysjärjestelmään! (=kannentiivistevuoto)

Näkyy harmaana mönjänä esim. syylärinkorkissa.

• mies77

katoa. Ja öljykin on pysynyt 3000km kirkkaan värisenä.

• Kölli
        mies77 kirjoitti:

katoa. Ja öljykin on pysynyt 3000km kirkkaan värisenä.

.....iso pois, koneen läpi se menee tuollainenkin määrä tasaisena polttona ilman, että itse huomaat sitä.

Vai miten olet muka todennut että ei savuta???

PS. Tuon koneen öljytilavuus on 3litraa??? jos olet olet lisännyt sinne tuona aikana 2litraa, ei se voi kovin huonoa ollakaan. Ja 5W-XX on vanhalle Tojolle liian ohutta, vaihda 10W-XX se on niin paljon halvenpaakin, että lisäily ei tee "mattia kukkaroon" ja todennäköisesti kulutus putoaa muutaman desin/1000km

• mies77
        Kölli kirjoitti:

.....iso pois, koneen läpi se menee tuollainenkin määrä tasaisena polttona ilman, että itse huomaat sitä.

Vai miten olet muka todennut että ei savuta???

PS. Tuon koneen öljytilavuus on 3litraa??? jos olet olet lisännyt sinne tuona aikana 2litraa, ei se voi kovin huonoa ollakaan. Ja 5W-XX on vanhalle Tojolle liian ohutta, vaihda 10W-XX se on niin paljon halvenpaakin, että lisäily ei tee "mattia kukkaroon" ja todennäköisesti kulutus putoaa muutaman desin/1000km

No olen käyttänyt kaasua pohjassa ja kattonut pölläyttääkö. Pakokaasut ovat ihan tasaisen harmaita. Joo, 3,5litraa on öljytilavuus ja olen nyt kaatanut 4 litraa sisään, mittatikussa on alle puolet jäljellä. Ja 4 litralla olen päässyt nyt joku 3000-3300km.

Mitäs muuten onko väliä että laittaako sinne täyssynteettistä tai tavallista öljyä? Koneella on ajettu jo 263000km.

• Kölli
        mies77 kirjoitti:

No olen käyttänyt kaasua pohjassa ja kattonut pölläyttääkö. Pakokaasut ovat ihan tasaisen harmaita. Joo, 3,5litraa on öljytilavuus ja olen nyt kaatanut 4 litraa sisään, mittatikussa on alle puolet jäljellä. Ja 4 litralla olen päässyt nyt joku 3000-3300km.

Mitäs muuten onko väliä että laittaako sinne täyssynteettistä tai tavallista öljyä? Koneella on ajettu jo 263000km.

....että tuon ikäinen moottori on alunperinkin suunniteltu paksummille mineraaliöljyille ja voit huoletta vaihtaa sellaisiin.

Katsopas ohjekirjasta, valmistajan öljyluokitusvaatimuksia, esim. Mobil Super 10W-40 täyttää kirkkaasti asetetut vaatimukset.

Tärkeintä on että öljy vaihdetaan riittävän usein. Halpa öljy kannattaa vaihtaa useammin kuin kallis synteettinen. Sinun tapauksessasi, jossa öljy kulutuksen kautta osittain uusiutuu, riittää kyllä 10tkm:n vaihtoväli

• hustler

autosi on yli 20 v vanha,ja jos et ole tehnyt täydellistä koneremonttia öljyn kulutus on ihan asiallinen,pysyypähän liikkuvat osat aina tuoreessa öljyssä.

• mies77

Tosiaan koneella on ajettu 263000km. Mutta tuntuu vain jotenkin että öljyä kuluisi liikaa...mietin tässä, että onkos sillä tässä vaiheessa enään merkitystä että käyttääkö täyssynteettistä tai tavallista öljyä? Tuskin toi pannu 150000km enempi kestää.

• Zamichu
        mies77 kirjoitti:

Tosiaan koneella on ajettu 263000km. Mutta tuntuu vain jotenkin että öljyä kuluisi liikaa...mietin tässä, että onkos sillä tässä vaiheessa enään merkitystä että käyttääkö täyssynteettistä tai tavallista öljyä? Tuskin toi pannu 150000km enempi kestää.

Niin siis mä suosittelen käyttämään esson ihan normaalia mineraali öljyä ylipäätään monet synteettiset öljyt pesee vanhan "kalvon" pois metalli pinnalta ennen kuin tekee uuden ja yleisesti ottaen se ei ole hyvä se.... mulla on edelleen corolla vm 90 ja se syö suunnilleen saman verran öljyä kun siel on synteettiset (sen lisäks kun koneen käynnistää niin jöutuu usein muisteleen että onko siel öljyä lähtee meinaan hiukkasen ruma ääni) mut kun sinne pistää mineraalia niin se putoo vähintään puoleen ja kerrottakoon että kyseessä on 2ee kone joita on valmistettu 90 vuonna väljinä... tosin sittemmin korjattu mutta pieni välys on... noh öljyä ei kuitenkään pääse palo tilaan ja sillonhan käyttö autossa pieni väljyys on hyvästä... anyway pointti oli et kannattaa käyttä mineraaliöljyjä mielellään aina

• Korollisti
        mies77 kirjoitti:

Omassa autossani on 4A-FE-kone,syksyllä oli öljynvaihto,kysyin myyjältä mitä litkua sinne kannattaisi laittaa,autolla ajettu silloin vajaa 300tkm ja vastaus oli 5w/50 on hyvä noin paljon ajetulle ja talveksi.Ekalla 2500km:llä hävisi puolet mittatikussa,sen jälkeen 4000tkm:n matkalla on jäänyt siihen puoleenväliin asteikkoa,eli ilmat kun kylmeni niin kulutus loppui. :O Tuokaan kärry ei tietääkseni savuta eikä haise pakokaasu liukasteelle.Ok,Tercelin kone ja toi oma ei ole ehkä ihan vertailukelpoisia mutta kerroin vaan oman kokemukseni aiheeseen liittyen.Niin ja nuo öljyt on Mobilin ja taitaa vieläkin mennä vaihtoväli lisäilemättä,ajettu 307tkm :) Niin,ja edellinen Corolla samalla koneella söi litran verran 3000tkm:llä mutta sekään ei savuttanut eikä mitään.

• a-a

Välttämäti Toyotamies kun vois väittää että se öljy katoo venttiilijuurikumien kautta, jos sieltä putken päästä tulee vähänkin harmaata. Helvettiin semmoset halpahalli/biltema öljyt. Käytä merkkiöljyjä,vaikka ne hiukan enemmän maksaiskin ja voit tuupata 10-15 tkm samoilla öljyillä.

• mies77

että öljymerkistä johtuu? ite pidän että samaa paskaa ne kaataa niihin kannuihin. Etiketit ovat erilaisia.

• Kölli
        mies77 kirjoitti:

että öljymerkistä johtuu? ite pidän että samaa paskaa ne kaataa niihin kannuihin. Etiketit ovat erilaisia.

API SE on huonompi kuin SF ja SG taas parempaa jne.

Väittäisin, että paksuus on ratkaisevampaa öljynkulutukseen kuin merkki, mutta eroja niissä jonkin verran on. Sen verran olen ed. kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että ihan mitä tahansa paskaa ei hyväkuntoiseen moottoriin kannata laittaa. Sun autos ikäiseen alkaa olla kyllä aivan sama.

• a-a
        mies77 kirjoitti:

Toisten mielestä kulutuksessa on suuriakin eroja öljy merkkien kohdalla, ite en henk.kohtasesti vaan laittas semmosia, mutta ne venttiilijuurikumit kyllä.

• Mörö
        Kölli kirjoitti:

API SE on huonompi kuin SF ja SG taas parempaa jne.

Väittäisin, että paksuus on ratkaisevampaa öljynkulutukseen kuin merkki, mutta eroja niissä jonkin verran on. Sen verran olen ed. kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että ihan mitä tahansa paskaa ei hyväkuntoiseen moottoriin kannata laittaa. Sun autos ikäiseen alkaa olla kyllä aivan sama.

Itselläni samalla k-sarjan koneella varustettu "auto". Venttiilinkumeja minäkin epäilen, ei 1 l/1000 km vielä kauheasti savuta.

Kun ajokkini 6 vuotta ja 150 tkm sitten ostin, se söi (tai oikeastaan oksensi) öljyä, kokeilin niin mineraali- kuin synteettisiäkin. Ei auta, jos stefat vuotaa.. Niiden vaihdon jälkeen olen käyttänyt vain täyssynteettistä, ns. "kallista" öljyä. Varmuuden vuoksi. Ehkä turhaan, mutta kun verrataan öljykustannuksia esim. bensaan öljynvaihtovälillä, niin mielestäni aivan sama maksaako öljy 5 tai 35 €.

Öljyä ei ole sittemmin pahemmin vienyt, paitsi sen jälkeen kun hioin venat ja laitoin uudet venakumit 1,5 vuotta sitten.. Ilmeisesti vähän horommat kuin vanhat, mutta en ole jaksanut vaihtaa, koska ei se vieläkään hirmuisesti vie, desin tai pari / 1000 km. Koneella ajettu nyt 365 000.

Jos sun autos on muuten hyvä ja aiot pitää sitä vielä pitkään, niin sinuna en ihan mitä tahansa kakkaa koneeseen laittaisi. Voi se idän ihmeesi vielä kestää vaikka isältä pojalle. Paitsi ei ainakaan pelleiltään täällä etelässä näillä teiden suolauksilla ;)

• tojo

puhut, nimittäin mun ex-DX corolla (4K kone) ei hyväksynyt alkuunkaan täyssynteettistä Biltema öljyä, vaan hävisi öljytilasta ilmakehään tikunvälillinen 1000km aikana. Sama homma Nesteen öljyn kanssa; ei tosin niin nopeasti. Esson 10w-30 tai 40 pysyi koneessa moitteetta. Autolla oli tuolloin ajettu n.230tkm.

• pp

vika öljyissä laitappa teboilin 10w30 tai 5w40
      niin rupee auttamaan ainakin mulla loppu öljyn syönti mulla on ke 70 vm 82

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe