MIKÄ ON TOTUUS ?

Yykaakoo

Tuo oli Pilatuksenkin kuuluisa kysymys. Ja kun siihen yrittää vastata milloin missäkin tilanteessa, on vastassa yleensä useita eri totuuksia.

On henkilökohtaisia totuuksia = omia mielipiteitä, joita en koskaan voi yleistää laajemmaksi totuudeksi. Voi että minulla 'keittää', kun näin tapahtuu. Tapahtuu kyllä hyvin usein.

Yleisiä totuuksia on niin vähän: Aurinko nousee idästä...maapallo on pyöreä...aamu tulee aina yön perään...Mutta meidän ikiomat, rakkaat mielipiteemme ja arvomme ovat erilaisia. Miten hirveästi me ihan turhaan riidelläänkään vain sen takia, ettei kestetä toistemme erilaisuuksia! Kun tarttis ainoastaan tajuta henkilökohtaisen ja yleispätevän totuuden ero! Miten se voi olla niin vaikeaa? Miten?

Kun sitten joudutaan ilmiriitaan näiden mielipide- ja arvoerojen tähden, ruvetaan henkilökohtaisella tasolla toisiaan sättimään. Herranjestas kun mää oon hämmästyny.Ollaanko me täällä palstoilla siis niinku enempi semmottii reppanoita itsetuntovammaisia ihmisiä? Vai onko vain niin, että paha kello kauas kuuluu?

7

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä on tullut

sanotuksi!

• Reino

,,,

• valhetta vaan

kaikki on laulut maan, mutta ne lauletaan...

• käsite.

Jos 4 ihmistä katsoo samaa lamppua eri suunnilta niin näkevät sen myös erinlaisena vaikka kyse on samasta lampusta.Kaikki ovat oikeassa ainakin lamppu asiassa. -myrkkis-

• äläkä muuta sano !
      oli vaan yksi kokemus minullakin juuri tästä samasta asiasta ,kun avasin postini ,oli yksi selvittämässä kuinka HÄIRIKÖITÄ palstalla ,oli tullut puheeksi" Niistä kuuluisista RAUTIAISISTA "--minähän en mitääv FAKTAA kertonut ,mutta postilaatikkoni kolahti ---olin taukki, jonkun mielestä (en nyt viitsi nimimerkkiä "kertoa.
      En koskaan ole sanonut että olisin joku tietoviisas --niinkun olivat kuuluisat 70 luvun Rautiaiset.
      (Se siitä ja loput kirjeeseen)

• Se on ehdoton totuus, että ehdotonta totuutta ei ole. Otanpa esimerkin (en yritä piruilla!)
      "Yleisiä totuuksia on niin vähän: Aurinko nousee idästä...maapallo on pyöreä..."
      Aurinko ei nouse idästä, se näyttää jostakin "harhaanjohdetusta" siltä. Se vain näyttää nousevan, koska maapallon pinta pyörii paljon vikkelämmin, kuin aurinko liikkuu. Maapallo ei ole pyöreä, se on ihan samanlainen puolitotuus kuin "päärynä on pyöreä".

Otetaanpa mikä tahansa totuus, siitä löytyy aina epätarkkuus, joka tekeekin sen epätotuudeksi. Siis "totta Mooses" kukin voi inttää totuudeksi mitä tahansa.

Kun savolainen avaa suunsa, vastuu siirtyy kuulijalle. (Opin puhumaan Savossa ;)

• OliviaKoo

Mielestäni vain konkreettiset asiat ovat totuuksia. Se, että minulla on olohuoneessani musta sohvapöytä, on totta, sitä ei voi kukaan kiistää. Eikä sitä, että minulla on kaksi lasta. Eikä sitä, että asun kaupungissa.

Ne ovat totuuksia. Mutta. Myös mielipiteet ovat totuuksia, tottakai, ne ovat totuuksia itselle, eikä niitä voi kukaan kiistää.
      Jos minusta joku vaate on kaunis, se on minulle totta, jollekin toiselle se ei sitä ole.

Tieteessä löydetään uusia "totuuksia" kaikenaikaa.
      On mielenkiintoista seurata, miten "totuudet" muuttuvat tiedon lisääntyessä.

Palstakirjoittelun totuudet ovat sitten mitä ovat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      72
      5027
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      190
      3923
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      208
      3877
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3392
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      3049
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2024
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      195
      1923
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1716
    10. HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ

Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus
      Kiuruvesi
      99
      1457
    Aihe