Työharjoittelijan oikeudet?

voi jee...

Voisko joku kertoa työharjoittelijan oikeuksista? Tai minun kohdallani pitäisi ehkä puhua työelämävalmennettavan oikeuksista, kun olen yli 25.

Mitään erityistä halua minulla ei palkattomaan työhön ole, mutta nyt se taitaa olla kahdesta pahasta pienempi.

Olen aikaisemmin ollut työharjoittelussa mm. toimistotöissä, myymälässä yms. Asiallisten hommien (toimistossa toimistotyöt, myymälässä myynti, asiakaspalvelu, somistaminen) lisäksi tehtäväkseni on sälytetty mm. tiskaamista, siivoamista sekä yleensäkin kaikkea sellaista hanttihommaa, jota kukaan palkkaa saava ei viitsi tehdä. Nämä hommat ovat odottaneet joskus jopa vuosia tekijäänsä. Kun minä tulen työpaikalle harjoitteluun, ne pitääkin tehdä välittömästi.

Kysyn siis, voinko esim. haastattelussa sanoa että tulen harjoittelemaan nimenomaan esimerkiksi toimistotyötä, en polkemaan kaksi vuotta vanhoja pahvilaatikoita lyttyyn (tehty on), tiskaamaan tai luutuamaan lattioita. Eräässä paikassa kun asialliset hommat loppuivat, luutusin lattiaa, päivästä toiseen, koko päivän.

Lisäksi tahtoisin tietää, onko työharjoittelijalla/työelämävalmennettavalla mitään lakisääteisiä taukoja? Onko velvollisuutta tehdä ylitöitä? Olen joutunut tekemään pitempää päivää (sovittu työaika oli klo 9-15) sekä töitä ruokatauoilla.

Voiko työpaikka tai työvoimatoimisto edellyttää lääkärintodistusta jokaisesta sairauspäivästä? Palkattoman homman takia ei huvittaisi mennä puoleksi päiväksi jonottamaan terveyskeskukseen. Jos aamulla ensi töikseni oksennan, en tarvitse lääkäriä kertomaan että taitaa olla maha sekaisin.

Työharjoittelun minimiaika on käsittääkseni kuukausi. Entä jos lopetan vaikka kahden viikon jälkeen? Voiko siitä tulla karenssi? En usko että työnantaja voi asiaan vaikuttaa juuta tai jaata, koska enhän minä ole työsuhteessa, jossa olisi irtisanomisajat. Mutta mitä sanoo KELA tai työkkäri?

Entä jos kohtelu työharjoittelupaikassa ei ole asiallista (työpaikkakiusaamista, nimittelyä)? Voinko sen perusteella lähteä kesken kaiken, vai tuleeko siitäkin karenssi?

50

14434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sannapa

      niin työharjoittelusta voi olla jotain hyötyäkin.

      Jos ei kestä kaikkea päälle kasattavaa paskaa, niin työharjoittelusta voi olla enemmän hyötyä kuin haittaa... siis maine menee. Kannattaa lähteä asenteella, että kaiken kestää - tai sitten ei lähde ollenkaan työharjoitteluun.

      Sivistyneet tavat, ihmisoikeudet, säännöt ja lait pitäisi olla käytössä, mutta niitä peräänkuuluttava työharjoittelija osoittautuu hankalaksi työntekijäksi - ei omia oikeuksiaan puolustavaksi työntekijäksi.

      Katsos työtön on aina väärässä, asennevikainen, kouluttamaton, tyhmä, laiska... jne.

    • Sinullakin olemassa

      Kaikkeen ei tarvitse alistua ! Työharjoittelupaikan voi vaihtaa kesken harjoittelun, jos kemiat siellä eivät pelaa. Soitat ensin kurssin vetäjälle ja kerrot, että haluat vaihtaa paikkaa. Hänen tehtävänsä on etsiä sinulle uusi harjoittelupaikka. Ei ole mitään järkeä virua sellaisessa paikassa kuukautta, jos esim. työpaikalla kiusataan tai nimitellään. Tästä voit myös soittaa työkkäriin ellei kurssin vetäjä ota asiakseen etsiä sinulle uutta paikkaa.

      Ylityöt eivät kuulu työharjoitteluun. Työaika on se, mikä on määrätty. Lakisääteiset tauot koskevat myös sinua esim. kahvitauot ja ruokatauko.

      Jos on sovittu, että menet nimenomaan toimistotöitä harjoittelemaan, niin siihen ei kuulu siivousta, sillä ethän sinä sitä sinne mennyt harjoittelemaan.

      Jos olet sairas, niin sinun pitää hommata lääkäriltä sairasloma-ajalta todistus ihan kuin työelämässäkin toimitaan. Siinä ei ole kellään nokan koputtamista, kun lääkäri on loman määrännyt.

      Jos lopetat koko kurssin kesken kaiken, niin karenssia tulee, sillä olet vienyt joltakin arvokkaan opiskelupaikan. Irtisanomisaikoja tässä tapauksessa ei tunneta.

      Jos oleminen työharjoittelupaikassa alkaa olla asiatonta, niin ei sinun ole siellä pakko olla koko kuukautta. Paikkaa voi aina vaihtaa.

      • voi jee...

        Kiitti vastauksista. Mihin taukoihin siis minulla on oikeus? Ruokatauko ainakin? Entä muita taukoja? Montako ja miten pitkiä ne ovat?


      • Tauoista kyselit
        voi jee... kirjoitti:

        Kiitti vastauksista. Mihin taukoihin siis minulla on oikeus? Ruokatauko ainakin? Entä muita taukoja? Montako ja miten pitkiä ne ovat?

        Ruokatauko puoli tuntia ja kahvitauot n.10 min /kerta aamupäivällä ja iltapäivällä.


      • djdjkdjkd
        Tauoista kyselit kirjoitti:

        Ruokatauko puoli tuntia ja kahvitauot n.10 min /kerta aamupäivällä ja iltapäivällä.

        Minulle sanottiin työharjoittelussa, että ruokatauko 20 min ja kahvitauko 8 min. Työpäivän virallinen pituus 7,5 tuntia, mutta tauot mukaan laskettuina olen 8 tuntia, joskus muutamia minuutteja yli.

        Joudun tekemään myös töitä, jotka eivät oikeasti kuuluisi työntekijöiden toimenkuvaan.


    • Orjat tekevät kaiken

      Ja ilmaiseksi vielä ja saavat siitä hyvästä nimittelyt ja haukkumiset niskoilleen. Ei kuulosta hyvälle. Nyt ilmoitat oitis työkkäriin, miten sinua on tässä työpaikassa kohdeltu - ihminen se olet sinäkin. Toista harjoittelijaa tälläiseen työpaikkaan ei enää anneta, ellei ääni muutu kellossa.

      Törkeää hyväksikäyttämistä !

    • Harjoitellut

      Toimistotöitä menin kans harjoittelemaan, mut siinä ohessa tiskasin / isot tiskit kaksi kertaa päivässä, keitin sumpit kahdesti päivässä ja loppuaikoina, kun työt kävivät vähiin, niin siivosin komeroita. Kului se aika näinkin, mutta opinko sitten jotain uutta, se on taas toinen juttu.

      Kuulemma hyvinkin yleisiä hommia ilmaiselle harjoittelijalle ?!

      • ja työtehtävät

        Tuota noin, ymmärrän kyllä pointin kun ajattelee menevänsä toimistotöihin harjoittelemaan.

        Mutta, todellisuuttahan on se, että useassakin toimistossa on joku, joka tekee ns. paskahommia toimistotöiden ohella.

        Se,ettei näitä töitä, siivouksia tms. ei ole tehty, johtuu usein siitä, että toimistoissa voidaan pitää parin vuoden välein "talkoita" tuhoten vanhoja papereita yms. Siksi voi tuntua, että on "likaista". Tottahan toki, juuri "ylimääräistä" työvoimaa saatuaan firma laittaa tekemään niitä rästihommia.

        Kyllä meillä työpaikalla ihan normaalistikin töissäolevat ihmiset keittävät kahvia, tiskaavat tiskejä ;reskontrahoitaja tiskailee, atk-vastaava putsaa kahvikonetta, myyjät, toimistotyöntekijät ja toimitusjohtaja tuhoavat ja siistivät arkistoja parin vuoden välein.

        Minä en suhtautuisi ihan noin negatiivisesti. Vaikka ymmärrän kyllä, että halua olisi oppia "ihan oikeitakin töitä".


      • jerppu
        ja työtehtävät kirjoitti:

        Tuota noin, ymmärrän kyllä pointin kun ajattelee menevänsä toimistotöihin harjoittelemaan.

        Mutta, todellisuuttahan on se, että useassakin toimistossa on joku, joka tekee ns. paskahommia toimistotöiden ohella.

        Se,ettei näitä töitä, siivouksia tms. ei ole tehty, johtuu usein siitä, että toimistoissa voidaan pitää parin vuoden välein "talkoita" tuhoten vanhoja papereita yms. Siksi voi tuntua, että on "likaista". Tottahan toki, juuri "ylimääräistä" työvoimaa saatuaan firma laittaa tekemään niitä rästihommia.

        Kyllä meillä työpaikalla ihan normaalistikin töissäolevat ihmiset keittävät kahvia, tiskaavat tiskejä ;reskontrahoitaja tiskailee, atk-vastaava putsaa kahvikonetta, myyjät, toimistotyöntekijät ja toimitusjohtaja tuhoavat ja siistivät arkistoja parin vuoden välein.

        Minä en suhtautuisi ihan noin negatiivisesti. Vaikka ymmärrän kyllä, että halua olisi oppia "ihan oikeitakin töitä".

        Oma kokemukseni tästä ilmaisesta "harjoittelusta" on ihan positiivinen. Olin työkkärin järjestämällä kurssilla, joka oli tarkoitettu henkilöille, jotka halusivat vaihtaa alaa.
        Itse halusin takaisin alalle, jolla olin työskennellyt ennen tätä surullisenkuuluisaa lamaa, eli v. 1991. Kurssin kautta katselimme mahdollisia "työharjoittelupaikkoja". Kävin haastattelussa, aloitin harjoittelun, joka kesti 6 viikkoa, eli olin ilmaisena työntekijänä kuusi viikkoa. Nyt minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, palkka on se, jonka kehtasin pyytää (pikkaisen yli tessin), viihdyn hyvin ja porukka on mahtava. Eli ei ne työkkärin kurssit aina ihan pilipalia ole.


      • suhde...
        jerppu kirjoitti:

        Oma kokemukseni tästä ilmaisesta "harjoittelusta" on ihan positiivinen. Olin työkkärin järjestämällä kurssilla, joka oli tarkoitettu henkilöille, jotka halusivat vaihtaa alaa.
        Itse halusin takaisin alalle, jolla olin työskennellyt ennen tätä surullisenkuuluisaa lamaa, eli v. 1991. Kurssin kautta katselimme mahdollisia "työharjoittelupaikkoja". Kävin haastattelussa, aloitin harjoittelun, joka kesti 6 viikkoa, eli olin ilmaisena työntekijänä kuusi viikkoa. Nyt minulla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, palkka on se, jonka kehtasin pyytää (pikkaisen yli tessin), viihdyn hyvin ja porukka on mahtava. Eli ei ne työkkärin kurssit aina ihan pilipalia ole.

        on 4 viikkoa koulutusta ja kuusi kuukautta työharjoittelua tai 6 viikkoa koulutusta 6,5 - 8,5 kuukautta työharjoittelua.

        Joten hieman ihmettyttää minkä hyödyllisen kurssin sinä olet käynyt, jossa työharjoittelua on ollut vain 6 viikkoa?

        Katsos kun työllisyyskursseilla pääpaino on aina työharjoittelussa.


      • Jämä
        suhde... kirjoitti:

        on 4 viikkoa koulutusta ja kuusi kuukautta työharjoittelua tai 6 viikkoa koulutusta 6,5 - 8,5 kuukautta työharjoittelua.

        Joten hieman ihmettyttää minkä hyödyllisen kurssin sinä olet käynyt, jossa työharjoittelua on ollut vain 6 viikkoa?

        Katsos kun työllisyyskursseilla pääpaino on aina työharjoittelussa.

        Aiemmin oli teoriaosuus pidempi ja harjoittelu lyhempi nyt on päinvastoin. Haluavat päättäjät ilmaiseen orjatyöhön pidempään ja säkällä joku voi tietysti jatkoksi ansiotyö pestin saada..


      • voi jee...

        Minullakin sopimukseen on yleensä kirjattu esim. "toimistotyöt ja muut avustavat tehtävät". Kyllä minä kahvit keitän ja asioilla juoksen, mutta ne väkisin keksityt hommat joihin nakitetaan kun ei muuta tehtävää ole, tympivät. Huoneellinen lehtiä, joissa vuosikausien pölyt (eli niitä ei lueta, joutaisivat roskikseen) aakkosjärjestykseen ja muuta sellaista. Tuo "avustavat tehtävät" ilmestyy sopimukseen kuin sopimukseen.

        Tuskinpa palkkaa saavat työntekijät laskevat paperiliittimiä sillä välin kun odottelevat pääsyä kopiokoneelle tai muusta syystä ei ole hommia. Mutta harjoittelijahan saattaisi laiskistua, jos sille ei mitään keksisi.


      • koulutusputkilainen
        ja työtehtävät kirjoitti:

        Tuota noin, ymmärrän kyllä pointin kun ajattelee menevänsä toimistotöihin harjoittelemaan.

        Mutta, todellisuuttahan on se, että useassakin toimistossa on joku, joka tekee ns. paskahommia toimistotöiden ohella.

        Se,ettei näitä töitä, siivouksia tms. ei ole tehty, johtuu usein siitä, että toimistoissa voidaan pitää parin vuoden välein "talkoita" tuhoten vanhoja papereita yms. Siksi voi tuntua, että on "likaista". Tottahan toki, juuri "ylimääräistä" työvoimaa saatuaan firma laittaa tekemään niitä rästihommia.

        Kyllä meillä työpaikalla ihan normaalistikin töissäolevat ihmiset keittävät kahvia, tiskaavat tiskejä ;reskontrahoitaja tiskailee, atk-vastaava putsaa kahvikonetta, myyjät, toimistotyöntekijät ja toimitusjohtaja tuhoavat ja siistivät arkistoja parin vuoden välein.

        Minä en suhtautuisi ihan noin negatiivisesti. Vaikka ymmärrän kyllä, että halua olisi oppia "ihan oikeitakin töitä".

        Harjoittelu oli muuten ihan ok, mutta töitä ei aina ollut tarpeeksi. Keittelin sitten kahvia yms. oma-alotteisesti. Niin siihen sanoi jo yksi, että hänkin haluaisi välillä keittää, kun se katkaisee mukavasti vähän päivää. Onneksi katseltiin, että hänellä oli sitten sellaista hommaa, mitä pystyin tekemään. Ongelmaksi tuli se, että mm. kaikkiin ohjelmiin ei voitu antaa oikeuksia, koska mm. palkkahallinnon kanssa oli todella tarkkaa, kuka sitä saa käyttää. Alunperin oli suunniteltu palkanlaskentaa, mutta jouduin sitten tyytymään avustaviin tehtäviin. Tiskit siellä hoidettiin vuorojärjestelmällä, minä tiskasin monesti mutta moni halusi että saa tiskata itsekin.


      • aketeeminen kurssi
        Jämä kirjoitti:

        Aiemmin oli teoriaosuus pidempi ja harjoittelu lyhempi nyt on päinvastoin. Haluavat päättäjät ilmaiseen orjatyöhön pidempään ja säkällä joku voi tietysti jatkoksi ansiotyö pestin saada..

        Ei kulu rahaa opettajiin, ja lisäksi harjoittelijasta usein peritään maksua 500-1000 euroa kk ALV. Kurssinjärjestäjä saa kahdesta tuutista fyrkkaa valtiolta ja harjoittelupaikalta Hyvää bisnestä.


      • Nuo tiskit, kaffeenkeitot ja muut irtotyöt "kuuluvat" toimistotyöhön.

        Olen noita tehnyt asenteella 'tästäkin-saan-palkkaa', sopparissa lukenut pääkirjanpitäjä.


      • dfgsgdgsd
        aketeeminen kurssi kirjoitti:

        Ei kulu rahaa opettajiin, ja lisäksi harjoittelijasta usein peritään maksua 500-1000 euroa kk ALV. Kurssinjärjestäjä saa kahdesta tuutista fyrkkaa valtiolta ja harjoittelupaikalta Hyvää bisnestä.

        Onko tämä edelleen totta?


    • on.....

      samat oikeudet kuin työntekijällä, eli saa pitää tauot. Ylitöitä saa tehdä jos korvataan ne sitten takaisin vapaana. Eli jos esim. on 7h päivässä max tunti määrä ja teet enemmän niin niin siitä kertyy helposti yli määräistä se 7h eli yks vapaa päivä( ma 10h, ti 11h siinä jo 7h yli määräisiä tunteja eli yks vapaa päivä)
      Ja niistä töistä siellä harjoittelu paikalla. Millaisen sopimuksen on sinulle laadittu eli mitä sinun pitäisi oppia? Tuskin siivoamaan päivästä toisen, jos et harjoittele siivous ammattiin. Eli mitä sun pitäis oppia siellä niin sen sun pitää myös saada tehdä.Eli edetä niin harjoittelussa mitä sopimuksessa sanotaan. Ite olin keittiössä harj. ja minun sopimuksessa luki että kokin apulainen. Mä en siis joutunut olemaan koko harjoittelu aikaa tiskissä. Niin ja kyllä saa itekin vaatia mitä haluis oppia, kannattaa keskustella asiasta työkkärin kanssa ja töharjoittelu paikan. Töitä ei tehdä ruokatauoilla. Siihen ei ole kenenkään velvollisuus. Kyllä yleemsä sairauspäiviltä vaaditaan lääkäritodistus. Mutta sitä ei tarvitse näyttää kuin työkkäril, koska se sen työmarkkinatuen maksaa.Jos sairaana niin ilmoittaa pitää poissaolosta sekä työkkäriin että työharjoittelu paikkaan. Karenssi ajoista minä en valitettavasti tiedä :( Kysyppä työkkäristä.

    • JL__79

      Menin ICSL:n kautta työharjoitteluun Priorite/Protum Oy:lle. ICSL:ssä ei siis ole mitään vikaa mutta yritys oli omituinen. Minun olis pitäny olla täysi ammattilainen viikon työssä olon jälkeen siis ilman pahempaa opastusta. Toimen kuvani oli avoin tietotekniikan työhön, ohjaukseen, esitelmöintiin ja ohjelmointiin liittyvä. Tein oikolukua ja englanninkäännöksiä sekä siivoamiseta ja lopuksi ohjelmointitehtävän. Mitään varotuksia saamatta pomo yllättävästi ilmoitti että sopimus irtisanoutuu nyt ja ihmettelin että olen työharjoittelussa että nopeaa toimintaa on turha odottaa jos ohjeet ovat epäselvät ja ei opasteta oikeastaan Ollenkaan eikä kerrota mitä on tehnyt väärin. Työajat olisivat olleet ylitöitä ylitöitä ylitöitä 10- 03 yöllä ja palkkaahan en saanut. Siivotakin piti lattiat ja muutakin jos olisin suostunut ja tiskit jne... En ole koskaan ennen työharjoittelusta lentänyt pihalle hitauden takia ja ohjelmoinnissa sain uuden ohjelmointi kielen nenän eteen ja melko hankalan tehtävän että tee tuosta ja aikaa voit käyttää niin kauan kuin haluat mutta päivässä tai parissa tunnissa se olisi pitänyt saada valmiiksi. Nähtävästi kun olin viikon päästä saanut kaiken melkein valmiiksi minua ei enää tarvittu ja sain kenkää. Suosittelen kaikille Priorite / Protumin rentoa ja avointa työilmapiiriä jossa saat rehtiä palautetta ja työajat ovat ihmisystävällisiä.

      • maahan tallottu työh

        olin tehnyt lähihoitaja kotipalvelu-työharjoittelua 5 viikkoa putkeen töitä. Olin mielestäni onnistunut hyvin (jatkuvaa saunotusta, siivousta jne). Eilisessä työharjoittelupalaverissa ohjaaja haukkui minut opettajalle ja sain nroksi 2. Syyt olivat: olin liian ahkera, reipas ja oma-aloitteinen. !!! On hyvin säälittävää, että tuollainen huonon ilmapiirin omaava työpaikan ohjaaja voi mollata työharj. heidän sisäisten ristiriitojen vuoksi. En välitä nro.sta, muuta vääristä moitteista olen pettynyt. Myöskään työnohjausta en saanut kunnollista, vaan haukkumista. Onko teillä muilla kokemuksia että työharjoittelija saa päällensä kaiken sonnan mikä velloo huonossa työilmapiirissä.


    • Tuleva orja

      Itselläni ei ole kokemusta, kuin yhdestä pakkotyöstä, ja siellä sain asiallista kohtelua. Varmaan näissä pakkotyöharj.paikoissa on paljosti eroja, mutta silti uskallan väittää, ettei työttömällä, joka tähän rumbaan joutuu, ole mitään oikeuksia, velvollisuuksia vaan, ja jos et niihin alistu, rapsahtaa karenssi. Korjatkaa, jos olen väärässä.
      Itselleni tehtiin eka 3kk sopimus ja loispummiyrittäjä olis halunnut jatkaa sitä, mutta työkkäri ei. Olin silloin liiton rahalla ja yli 25v joten koko orjatyölaki ei edes koskenut minua. Suostuin, kun en tiennyt,että olisin voinut kieltäytyä. Nyt olen viisaampi, mutta eipä se enää auta. Liiton rahat loppuu kohta ja sen jälkeen olen vapaata riistaa kaikille loispummiyrittäjille, joihin työkkäri minut osoittaa.

      • Orjatar_olin

        Menin työharjoitteluun erääseen toimistoon. Aamulla esittäytymisen (vain nimet) jälkeen sain juuri ja juuri laitettua talvivaatteet ja laukun naulakkoon harjoittelun ohjaajan "vahtiessa" vieressä, kun minulle iskettiin jo käteen työtä ja osoitettiin erään huoneen suuntaan. "Tuolla teet sen ja sitten katotaan mitä sen jälkeen." Kello oli 8:10.

        Olen ollut monessa paikassa tuuraamassa ihan palkallisena ja parissa harjoittelussakin, ja joka kerta on ensin tutustuttu paikkaan, kerrottu jotain ihmisistä jotka työskentelee siellä, tehty harjoittelusopimus heti alkuun ym.

        Minut haluttiin pois näkyviltä, eikä ketään kiinnostanut vaikka minun piti tehdä kaikkia mahdollisia töitä harjoittelussa. Mun luonteella ei olla paikassa jossa ei olla vähääkään kiinnostuneita, ja olen kyllä tietoinen siitä että se on oma vikani, joku muu olisi voinut viihtyäkin sellaisessa ilmapiirissä. Tosin epäilen että aika harva loppujen lopuksi, ainakaan pitemmän päälle.

        Törkeimmältä tuntui se eka aamu. Oli kuin olisin joutunut todellakin orjatyöhön ilman ihmisoikeuksia, tekemään kaiken sen paskan mitä muut ei muka "ehdi". Kumma kun olivat siihen asti pärjänneet, nimittäin se työ oli sellaista että sitä kasautui sinne päivittäin.

        Pari viikkoa meni ja hain sitten toisen paikan. Eli kannattaa vaihtaa, mutta katsokaa ettei väliin jäisi kovin montaa päivää ettei työkkärillä ole valittamista. Tai sopikaa vaihdosta kouluttajan kanssa, jos olette jollain kurssilla. On eri asia olla työelämävalmennuksessa kuin työvoimakoulutuksessa, kun työelämävalmennuksessa ei ole kouluttajia mukana vaan haet paikan itse työkkärin sopimuksella.


    • Se on lahja

      Sinä et joudu maksamaan siitä. Parin vuoden päästä joudut maksamaan, ei kenelläkään ole silloin enää aikaa opettaa sinua ILMAISEKSI.

      • maksakaa minulle

        ..just joo, vielä pitäisi maksaa siitä, että joutuu neuvomaan osaamiseltaan jälkeenjääneitä tolloja, jotka eivät suojatyöpaikastaan ole viitsineet lähteä yhtään kouluttamaan itseään. Nämä kutsuvat opettamiseksi sitä, että antavat joitain simppeleitä tehtäviään tehtäväksi, hah. Kyllä on helkkari vie osattava aika paljon muuta kuin kehua itseään, jos maksamaan tuosta joutuisi. Ainakin minulle neuvonnan pitäisi olla 300 kertaa parempi, aiemmissa harjoitteluissa on ollut niin päin, että minä olen se joka neuvoo: miten tehdään excelillä kaavio, miten wordissa jäsennetään jne. Jos minun pitää maksaa, en neuvo yhtään mitään ja silloin on opetusta saatava 8 tuntia, työpanosta ei irtoa sekuntiakaan.

        Vain osaamattomalla tollolla on aikaa päivästä toiseen kirjoittaa typeryyksiä netissä. Ajatella, jos tuonkin ajan kaaleppi itse kouluttaisit itseäsi? Ehkä olet joku pyörätuoliin sidottu, kolarissa päänsä satuttanut katkera invalidi, se selittäisi paljon.


      • orjatar_olin
        maksakaa minulle kirjoitti:

        ..just joo, vielä pitäisi maksaa siitä, että joutuu neuvomaan osaamiseltaan jälkeenjääneitä tolloja, jotka eivät suojatyöpaikastaan ole viitsineet lähteä yhtään kouluttamaan itseään. Nämä kutsuvat opettamiseksi sitä, että antavat joitain simppeleitä tehtäviään tehtäväksi, hah. Kyllä on helkkari vie osattava aika paljon muuta kuin kehua itseään, jos maksamaan tuosta joutuisi. Ainakin minulle neuvonnan pitäisi olla 300 kertaa parempi, aiemmissa harjoitteluissa on ollut niin päin, että minä olen se joka neuvoo: miten tehdään excelillä kaavio, miten wordissa jäsennetään jne. Jos minun pitää maksaa, en neuvo yhtään mitään ja silloin on opetusta saatava 8 tuntia, työpanosta ei irtoa sekuntiakaan.

        Vain osaamattomalla tollolla on aikaa päivästä toiseen kirjoittaa typeryyksiä netissä. Ajatella, jos tuonkin ajan kaaleppi itse kouluttaisit itseäsi? Ehkä olet joku pyörätuoliin sidottu, kolarissa päänsä satuttanut katkera invalidi, se selittäisi paljon.

        Siitähän se riemu repeää kun harjoittelija osaa oikeasti tehdä jotain paremmin kuin varsinaiset työntekijät. Siksi olen pyrkinyt olemaan esittelemättä atk-taitojani ym kovin ahkerasti ihmisille jotka ei ole ns. pomoja. Nimittäin varsinaiset työntekijät alkaa pelkäämään oman työpaikkansa puolesta heti kun paikalle tulee nuori harjoittelija, jolla on mahdollisesti jopa korkeampi koulutuskin kuin heillä (joskus pelkästään lukio on sellainen...).


      • edeltävä
        orjatar_olin kirjoitti:

        Siitähän se riemu repeää kun harjoittelija osaa oikeasti tehdä jotain paremmin kuin varsinaiset työntekijät. Siksi olen pyrkinyt olemaan esittelemättä atk-taitojani ym kovin ahkerasti ihmisille jotka ei ole ns. pomoja. Nimittäin varsinaiset työntekijät alkaa pelkäämään oman työpaikkansa puolesta heti kun paikalle tulee nuori harjoittelija, jolla on mahdollisesti jopa korkeampi koulutuskin kuin heillä (joskus pelkästään lukio on sellainen...).

        Ei se koulutus takaa osaamista, mutta itseltäni noita tietotekniikan juttuja tultiin ihan kysymään, kun tiesivät että olin käynyt alan kursseja. Koomisin tilanne on ollut se, kun neuvon laskentapäällikölle Excelin käyttöä, aika perusasioita, tämä 2000 -luvulla. Joillain on kyllä ollut koulutusta enemmän kuin minulla, mutta osaamista silti vähemmän.


      • työtön luuseri
        orjatar_olin kirjoitti:

        Siitähän se riemu repeää kun harjoittelija osaa oikeasti tehdä jotain paremmin kuin varsinaiset työntekijät. Siksi olen pyrkinyt olemaan esittelemättä atk-taitojani ym kovin ahkerasti ihmisille jotka ei ole ns. pomoja. Nimittäin varsinaiset työntekijät alkaa pelkäämään oman työpaikkansa puolesta heti kun paikalle tulee nuori harjoittelija, jolla on mahdollisesti jopa korkeampi koulutuskin kuin heillä (joskus pelkästään lukio on sellainen...).

        Olin harjoittelijana yhes raksafirmas. ne ei tiennyt et mulla on oikein alan koulutuskin ja kokemusta talonjen rakentamisesta 10 vuotta. Siel raksafirmas tehtiin aivan sutta ja sekundaa.
        Yhes paikas piti remontoida yht asuntoo ja ne firman työntekijät teki aivan pas.kaa jälkea. Jättivät kylppäristä vesieristykset kokonaan tekemättä. siihen vaan mättivät lattian ja seinälaatat seiniin. Sitten kun oli valmista niin kerroin sille talonomistajalle mitä ne oli tehnyt. Sanoin et mä olen vaan harjoittelija ja työelämä valmennuksessa ja en päätä mistään asioista. Se talon omistaja sit haastoi sen firman oikeuteen ja tuli iso lasku kun tuli raksatarkastajat purkamaan uutta kylppäriä ja saunaa. Selitin sille talonomistajalle kaikki juurta jaksain et mitä ne oli tehnyt ja sit joutusin todistajaksi vielä. Raksafirman pomo katto suu auki et tollanen työkkärin työtön tietää tollasia asioita muka.


    • Hitto näitä...

      Siis ensinnäkin työharjoittelijan, mikäli ei ole alaa opiskeleva vaan työtön työnhakija ja tutustumassa itselleen täysin uuteen alaan, ei ole pakko tehdä työtä työharjoittelun aikana! HÄN ON TUTUSTUMASSA ALAAN. Joka tarkoittaa sitä että hän voi todellakin vaikka seurata vierestä kun MUUT, ne palkkaa saavat työntekijät tekevät työtä.
      Tälle on ihan oikea selityskin ja se on se, että monilla aloilla ei voi osallistua työhön jos ei ole koulutusta.

      Älkää tehkä niitä "paskahommia" työharjoittelupaikoissanne vaan seuratkaa intensiivisesti muiden työskentelyä jos kevyttä työtä, joka KUULUU ALAN TOIMENKUVAAN ei sillä hetkellä satu olemaan tarjolla.*

      Älkää ruokkiko niitä työnantajia jotka pitävät työkkärin kautta tulevia työharjoittelijoita ILMAISENA TYÖVOIMANA.

      • !!!!!!!1hnkp

        Työn TEKEMINEN ja työn HARJOITTELU ovat todella kaksi eri asiaa. :D Kai sen nyt tajuaa vesipääkin!


      • atrhjaehjnaerj
        !!!!!!!1hnkp kirjoitti:

        Työn TEKEMINEN ja työn HARJOITTELU ovat todella kaksi eri asiaa. :D Kai sen nyt tajuaa vesipääkin!

        Työn tekeminen ja työn harjoitteleminen ovat tosiaan eri asia, mutta kaikki harjoittelupaikan antajat eivät tätä käsitä.

        "Harjoittelija" voi joutua tekemään todella raskasta, vaikeaa ja jopa vaarallista työtä. Vakituiset työntekijät saavat tekemästään työstä palkan, harjoittelija ei, vaikka harjoittelija joutuisikin kovemman työn eteen kuin vakituinen työntekijä.


      • Että silleen
        !!!!!!!1hnkp kirjoitti:

        Työn TEKEMINEN ja työn HARJOITTELU ovat todella kaksi eri asiaa. :D Kai sen nyt tajuaa vesipääkin!

        Eräässä työpaikassa oli työharjoittelija työharjoittelussa.
        Koska työpaikalla oli työharjoittelija, niin vakituinen työntekijä sai mahdollisuuden tehdä keikkatöitä muutamana päivänä, kun vakituisen työntekijän työt hoiti työharjoittelija.
        Vakituinen työntekijä lähti keskellä viikkoa hoitamaan omia keikkatöitä ja työharjoittelijalle sanottiin, että nämä työt saat tehdä valmiiksi sillä aikaa, kun olen täältä poissa.
        Ilman työharjoittelijaa ei keikkatöihin olisi ollut aikaa lähteä.
        Samoin vakituinen työntekijä ryyppäsi ja oli muutaman päivän poissa työpaikaltaan, kun työharjoittelija teki vakituisen työntekijän työt.
        Työharjoittelijalle siirtyi vastuu saada työt määräaikaan mennessä valmiiksi.
        Tämä on muuten tosi juttu.


    • työtön mies

      työelämävalmennuksessa olevan ei pidä olla 4 tuntia enempää töissä. en itse ole koskaan suostunut olemaan enempää. ja sun e ole pakko tehdä mitään pas.ka hommia kuten luutata lattioita. Jos olet niin nössö että et osaa laittaa hanttiin niin silloin sulle annetaan just kaikki pas.ka hommat.

      • Anonyymi

        Työelämävalmennuksessa ei tarvitse olla edes 4 sekuntia töissä. Koska mitään tautisia työelämävalmennuksia ei kuulu olla olemassakaan. Ne ovat pelkkää sosiaalipornoa ja orjatyötä.


    • nimetön--

      Ihmiset hyvät jos teille tulee pakolliseksi mennä työelämävalmennukseen niin etsikää itse se paikka ja pitäkää huoli että teitä ei siellä käytetä hyväksi ja että työajat inhimilliset. Jos joku on harjoittelussa ja vaaditaan että tekee 7,5h/pv niin sillon tietää jo että siellä paikassa halutaan vain ilmaista työvoimaa. Joten katsokaa että papereihin tulee max. se 6h kyllä sellaisia paikkojakin vielä löytyy missä oikeasti ei käytetä pelkkänä orjana vaan arvostetaankin. Voit itse vaikuttaa siihen mihin päädyt jos olet aktiivinen etsiessä harjoittelupaikkaa. Lisäksi kannattaa etsiä sellainen paikka ja työ mistä oikeasti tykkää.

      nimimerkillä: työelämävalmennuksessa ja pidän erittäin paljon paikasta jossa olen, iloinen siitä että saa tehdä ilmaiseksi töitä....koska saan tehdä sitä mistä tykkään enkä joudu tekemään sitä mitä en halua. Valinnan vapaus mikä parasta!

    • sryer

      Oon ite työharjoittelussa autokorjaamolla. Valmistun katsastusmieheksi. Alussa tympiviä asijoita joita jouduin töissä tekemään: johtajien autojen pesu ja vahaus, renkaiden vaihto, postin avaaminen, roskisten tyhjentäminen hallissa ja toimistossa on 20 kpl erillaisia roskiksia ja ne pitää vähintään kerranviikossa tyhjentää. Mutta ne kuuluvat korjaamon työtehtäviin enkä oo niistä valittanut, kohta harjoittelu loppuu ja uskon että saan hyvät paperit. Tauot työssä tunnin ruokatauko ja 2 kpl 15 min kahvitaukoa.

      • Näin se menee

        Työharjoittelun lopussa työpaikalla kyllä kehutaan kovasti hyvänä työntekijänä, mutta jos sieltä palkallisia töitä pyydät, niin alkaa kehumispuheet katkomaan.
        Yleensä yrittävät päästä tilanteesta eroon, että juu, kyllä meillä töitä on, mutta nyt tällähetkellä ei ole oikein mitään tarjolla, mutta otamme kyllä yhteyttä jälkeenpäin, kunhan töitä ilmaantuu.
        Tuskinpa ottavat yhteyttä, mutta ottavatkin uuden ilmaisen työharjoittelija, kun edellisen määräaika umpeutuu.


    • VakkaritEitykkkää

      Meillä oli töiss tykokeilussa eli työharjoittelussa yksi kaveri, ja oli tosi jämäkkä ja toimelias työntekijä, no siitäkös ei vakituiset tykänneet yhtään että toi harjoittelija tekee hommia koko ajan myös silloin kun he vain lorvivat tupakalla ja istuskelivat kahvilla, niin tuo harjoittelija painoi hommia vaikka ei mitään pallkkaa edes :D

    • Anonyymi

      minulla oli tet viikko 2v sitten kun olin 16v tokmanissa Espoossa. se oli ihan kamala kokemus ikinä. aikuiset työntekijät olivat hemmetin ilkeet vitun masentuneet. kaikki oli ihan agressiivinen. koko ajan töitä ei kukaan edes kertonut minulle että minulla on tauot tai se että sieltä saa tehdä kahvin aamulla. yks vitun työntekijä käski mua nostaa minua isompi laatikko joka oli täynä pepsin 2l pulloi vaikka nään ett muut kantaa tavarat käryllä.

    • Anonyymi

      Harjoittelijan ei tarvitse sietää myöskään pään aukomista tai vittuilua mikäli hoitaa asiat niin hyvin kuin pystyy. Monissa kouluissa, ainakin toivottavasti käytössä nettipäiväkirja/ work seed mihin kirjataan päivän hommat, miten on mennyt ja lisätään kuvia. Toimii portfolion lisäksi myös hyvänä "oikeusturvana" mikäli esim työ/harjoittelupaikan esihenkilö päättää varoittamatta ruveta säälittäväksi kasaksi paskaa. Nimimerkillä itse latasin nettipäiväkirjaan erittäin mellevän täyslaidallisen, hyvin perustein. Koulun opet tietää vallan hyvin että teen asiat niin vimpan päälle kun voin ja jos on jotain häikkää niin mulla on tapana kysyä asiaa niinkun pitää ja olen dokumentoinut joka päivän erittäin hyvin.

      • Anonyymi

        Ilmainen työharjoittelu on riistoa. Jos totta puhutaan työharjoitteluja ei pitäisi olla olemassakaan. Ainoastaan ammatilliseen koulutukseen on perusteltua sisällyttää harjoittelu, mutta siihenkin kuuluu harjoittelijan palkka.

        Ajatelkaa kuinka paljon suomalaisia on kusetettu raatamaan ilmaiseksi milloin milläkin verukkeella. Ja kaikki on omaa syytä kun sä olet tyhmä etkä tajua kun sua kusetetaan. Sä et "tajua omaa arvoasi" etkä ole "tajunnut pitää puoliasi" 🤦

        Kusetus on kusettajan syytä.

        https://trainee.fi/tieda-arvosi-palkka-kuuluu-myos-harjoittelijalle/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmainen työharjoittelu on riistoa. Jos totta puhutaan työharjoitteluja ei pitäisi olla olemassakaan. Ainoastaan ammatilliseen koulutukseen on perusteltua sisällyttää harjoittelu, mutta siihenkin kuuluu harjoittelijan palkka.

        Ajatelkaa kuinka paljon suomalaisia on kusetettu raatamaan ilmaiseksi milloin milläkin verukkeella. Ja kaikki on omaa syytä kun sä olet tyhmä etkä tajua kun sua kusetetaan. Sä et "tajua omaa arvoasi" etkä ole "tajunnut pitää puoliasi" 🤦

        Kusetus on kusettajan syytä.

        https://trainee.fi/tieda-arvosi-palkka-kuuluu-myos-harjoittelijalle/

        Ja sitten siellä pitää myös opettaa sitä työtä mitä olet mennyt harjoittelemaan. Harjoittelu ei ole sitä että menet tekemään työpaikalle ilmaiseksi kaikki ne työt joita vakihenkilöstö ei itse viitsi tehdä. Sitten harjoittelun päätyttyä kukaan ei ole opettanut sinulle sitä työtä jota oli tarkoitus harjoitella.

        Ja sitten sinut julistetaan jälleen kerran tyhmäksi kun et ole osaaja. Et osaa mitään. Et opi mitään. Vajakki.

        Harjoittelu ei ole sitä että harjoittelijana joudut katselemaan kulman taakse katoavia selkiä ja kiusaantunteita katseita kun yrität saada jonkun opettamaan sinulle työtä jota menit harjoittelemaan. Harjoittelu ei ole sitä että sinua on oikeus kohdella kuin aivokääpiötä hoidokkia jota vakihenkilökunta kohtelee kuin olisit taakka. Ylimääräinen rasite jo valmiiksi tarkoitetun vakihenkilökunnan marttyyrin hartioilla. 😭

        Harjoittelu ei ole sitä että harjoittelet millaista on olla työpaikalla kuin ylimääräinen roska jota paskapåinen työntekijäkaarti kohtelee kuin ilmaa tai jätettä.

        Tätähän se OIKEA harjoittelu suomalaisilla työpaikoilla yleensä tarkoittaa. Ei mitään tekemistä työn harjoittelemisen kanssa. Työharjoittelu tai mikälie valmennus on keinotekoisesti keksitty nimike jolla on sosiaalinen tilaus suomalaisille säälittäville itsetunto- ongelmaisille työyhteisölle. Suomalainen tautien työyhteisö kertakaikkiaan tarvitsee sen jonkun omegan sinne työpaikalle.

        Työharjoittelu/valmennus/kokeilu u name it => SOSIAALIPORNO.


        Itsetunto-ongelmainen Suomi on sosiaalipornon mallimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmainen työharjoittelu on riistoa. Jos totta puhutaan työharjoitteluja ei pitäisi olla olemassakaan. Ainoastaan ammatilliseen koulutukseen on perusteltua sisällyttää harjoittelu, mutta siihenkin kuuluu harjoittelijan palkka.

        Ajatelkaa kuinka paljon suomalaisia on kusetettu raatamaan ilmaiseksi milloin milläkin verukkeella. Ja kaikki on omaa syytä kun sä olet tyhmä etkä tajua kun sua kusetetaan. Sä et "tajua omaa arvoasi" etkä ole "tajunnut pitää puoliasi" 🤦

        Kusetus on kusettajan syytä.

        https://trainee.fi/tieda-arvosi-palkka-kuuluu-myos-harjoittelijalle/

        "Tiedä arvosi" on myös suomalaista itsetuntopornoa.

        Tuossa yritetään herätellä tyhmää ja tietämätöntä harjoittelijaa tajuamaan oma arvonsa ja vaatimaan oikeuksiaan. Koska oletusarvoisesti harjoittelijoihin kohdistuva riisto JOHTUU työharjoittelijan omasta heikosta omanarvontunnosta. Kunhan sitä itsetunto- ongelmaista harjoittelijaa vaan tsemppataan tajuamaan oma arvonsa niin kyllä se riistäjä sitten alkaa kohtelemaan oikein ja maksamaan palkkaa.

        Hyväksikäytön ongelmasta tehdään hyväksikäytetyn osapuolen henkilökohtainen ongelma kuten aina hyväksikäyttökuvioissa. Vika sijoitetaan riistettävään kohteeseen, hänen oletettuihin heikkouksiinsa ja persoonallisuuden piirteisiinsä eikä riistäjään.

        Ja oletusarvoisesti köyhiin kohdistuva riisto korjaantuu vain sillä että harjoittelija ryhdistäytyy vaatimaan omia oikeuksiaan. Kaikki ongelmat korjaantuvat vain tajumalla, ryhdistäytymällå ja vaatimalla.

        Tämähän ei ole realismia.


    • Anonyymi

      Mistä lähtien ihmisiä on pitänyt valmentaa työelämään?

      Ajatelkaa kuinka monta vuosikymmentä paskapäiset päättäjät ovat pitäneet meitä avoimesti pilkkanaan.

    • Anonyymi

      Suomessa kaikista viimesijaisimmalla sosiaaliturvalla kituva PAKOTETAAN orjaksi ja pelleksi jo nyt riittämättömän tuen aivan järjettömän leikkausten uhalla

      Nämä ehdot täysimääräisen tuen saamiseksi ovat karmeaa katsottavaa. Toimeentulotukiorjan aivan fundamentaalisimpien perusoikeuksien päälle räitään ja paskotaan estoitta kun häneltä evätään esimerkiksi ilmaisen harjoittelun lopettaminen "ilman pätevää syytä". Jos niin teet tuen perusosasta napsaistaan melkein puolet pois

      Toim ei ntulotuella kituva on velvoitettu esim. kuntouttavaan työtoimintaan jos työttömän palveiuja niin päättää.

      Nuori alle 24 vuotias on syrjinnän kohteena perusoikeuksiensa toteutumisessa vanhempaa verraten. Mielivaltaisia velvoitteita ja pakkotoimia riittää.

      https://trainee.fi/tieda-arvosi-palkka-kuuluu-myos-harjoittelijalle/

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Työharjoittelijan oikeus ja velvollisuus on kusta orjapiiskureiden muroihin aina ja joka paikassa

    • Anonyymi

      Tämä ketju on OKSETTAVAA luettavaa. Sosiaalitukiorjien työttömien riisto, kaikenlainen kusetus, hyväksikäyttö ja varsinkin sosiaalipornoilu on ollut aivan järkyttävää 90- luvun lamasta asti kun kusipäiset suuret ikäluokat keksivät orjatyömallin "korjaamaan" laman seurauksena aiheutunutta työttömyysongelmaa.

    • Anonyymi

      Ei kannata alistua orjuudelle, näin itsekin päätin 12v sitten. Se on tullut myös työkkärille hyvin selväksi, mutta joskus jos löydän kivan paikan itse nii olen tehnyt kyllä, nehän saa heti proviikat siitä itselleen vaikka itse hait paikan. Voisikin tehdä taas yhden keikan, siitähän tienaakin enemmän kuin normi kakkatöistä jos vaa tunnit sovitetaan palkkaan "sopivasti".

      • Anonyymi

        Pakko alistua jos toimeentuloa uhataan leikata melkein puolella jos et suostu


      • Anonyymi

        Miksipä et pitkäaikaistyöttömiä suostuisi? Pitkäaikaistyöttömiä sinulle pitää minkä tahansa paskan kelvata. Ja muistaa olla nöyrä ja kaikista eteesi tarjotuista mahdollisuuksista kiitollinen.

        Sinulle painotetaan että kunhan ensin käyt kolmekymmentä vuotta putkeen säännöllisesti eri paikoissa todistelemasta päästyäsikin erilaisissa työharjoittelussa ja työkokeiluissa olevasi työpaikan arvoinen, hyvä ja ahkera työntekijä niin kyllä se polku siitä aukee.

        Kun se polku ei aukeekaan, olet siltikin orjuutesi yhteiskunnalle velkaa ilmaisesta ylläpidostasi.

        Olet KOKO ELÄMÄSI pyhälle yhteiskunnallemme velkaa saatanan riesa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko alistua jos toimeentuloa uhataan leikata melkein puolella jos et suostu

        Tästähän lähtee valitukset kaikkiin Suomen oikeusasteisiin välittömästi unohtamatta EU ihmisoikeistuomioistuinta


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe