Voiko Kotkan ammatilliseen koulutuskeskukseen merenkulkualan perustutkintoon hakea pelkältä peruskoulupohjalta ja tarvitseeko ennen hakemista olla hankittuna merimieslääkärintodistus? Ja onko mahdollista muuttaa Länsirannikolta 15-vuotiaana (täyttäen samana vuonna 16) tuonne opiskelemaan vai pitäisikö ensin esim. lukiota käyden odottaa täysi-ikäisyyteen asti?
Kotka
14
1056
Vastaukset
- hakea
Merkkariin voi hakea suoraan peruskoulupohjalta. Ja länsirannikolta muuttaminen onnistuu hyvin, koska koulussa on ilmainen (avainpantti 300e) asuntola, joka on tarkoitettu juuri pitkästä matkasta muuttaville. Kouluun tullessa ei tarvitse olla merimieslääkärintodistusta, mutta se pitää hankkia pian kouluunpääsyn jälkeen.
Ihmettelen kyllä sinun tapauksessa, että miksi en mene Raumalle merkkariin? Sinne olisi kait vähän lyhyempi matka länsirannikolta.- inthenavy
Eihän Raumalla ole esim. vahtiperämiehen koulutukseen mahdollisuutta...
- Panic!
inthenavy kirjoitti:
Eikö ole...? Voi ei, mä luulin...ihan kun olisin tuolta rauman sivuilta lukenut...
Eli ensi vuodeksi ajattelit sinne hakea? Itse olen päättänyt, että haen raumalle ja kotkaan. Raumalle olisin ( tähän asti ) halunnut enemmän..
Oletko varma tuosta vahtiperämiesjutusta? Sehän on ainoa koulutusohjelma josta voi jatkaa merikapteeniksi. Elämän läpi mukana roikkunut unelmani :) - Panic!
inthenavy kirjoitti:
Heti paniikinomaisesti sinne sivuille hyökkäsin, ja löysin etsimäni..."KANSIPÄÄLLYSTÖN KOULUTUSOHJELMA, 120 ov (3 vuotta)
Vahtiperämies
Koulutusohjelmasta valmistuu vahtiperämiehiä, joilla on oikeus toimia aluksen vahtipäällikkönä aluksen komentosillalla tai pienalusten päällikkönä (asetus 1256/97)"
Olin lukevinani tuon jo aiemmin. Eli eikös tämä ole se jota haluaisit? Itse ( jos vain pääsen kouluun ) haluan tämän tutkinnon...
Olet siis nyt 15-vuotias? Ihan vain uteliaisuuttani kysyn.
Ja tiedätkö, saako tästä koulusta ns."tyttöpisteitä"? Edes oponi ei osannut vastata kysmykseen.. - Minähän vain
Olet ehkä itse tuolla koulussa? Varovainen arvaus :)
Jos olet, niin minkälaiset ovat nämä asuntolat? - joooopakuun
inthenavy kirjoitti:
itse olen raumalla ja kyllä ainakin tähän asti on vahtiperämiehiä koulutettu ja tullaan kouluttaan. asuntola on siisti, mut ehkä hiukan tiukat säännöt.
- Panic!
joooopakuun kirjoitti:
itse olen raumalla ja kyllä ainakin tähän asti on vahtiperämiehiä koulutettu ja tullaan kouluttaan. asuntola on siisti, mut ehkä hiukan tiukat säännöt.
Joo, niin arvelinkijn...Sain kauheen paniikkikohtauksen, et kaikki suunnitelmat menee pieleen ja uusiks. Oukkei, kiitti valaisusta :)
- inthenavy
Jostain mielestäni luin että vain Kotkassa olisi vahtiperämiehen koulutus, mutta kait sitten luin väärin... :)
- mutta myös
raumalla on vahtiperämies koulusta. Haussa ei mitään tyttöpisteitä saa. mutta olen käsittänyt, että kyllä sinne helposti pääsee! Olen itse kotkassa, perämieheksi opiskelen. Nille jotka ovat sinne nyt sitten hakemassa haluan selventää, että milleen linjalle ei voi hakea ihan noin vaan. Kaikki opiskelijat aloittavat merenkulunperustutkinto linjalla. Kolmannessa tai neljännessä jaksossa(en muista varmasti) on haku tuleville linjoille. Oppilaat keräävät pisteitä vuoden aikana eri oppiaineista ja haku perustuu siis oppimenestykseen. Jos esim. suurin osa haluaa perämieslinjalle niin todellisuudessa sinne pääsee ne joilla on parhaat pisteet.(Hyvin menestyneet oppilaat) Jos pisteet eivät riitä niin se on sitten melkovarma paikka korjaajana tai konemestarina. Ottakaa tämä huomioon. Millekään linjalle ei siis suoraan papereilla pääse. Tähän asti vain lukion käyneet jotka ovat hakeneet yo-koodilla kouluun ovat päässeet suoralla haulla tahtomallensa linjalle. Mutta siis nekin aloittavat muiden mukana perustutkinto linjalla.
- Panic!
mutta myös kirjoitti:
raumalla on vahtiperämies koulusta. Haussa ei mitään tyttöpisteitä saa. mutta olen käsittänyt, että kyllä sinne helposti pääsee! Olen itse kotkassa, perämieheksi opiskelen. Nille jotka ovat sinne nyt sitten hakemassa haluan selventää, että milleen linjalle ei voi hakea ihan noin vaan. Kaikki opiskelijat aloittavat merenkulunperustutkinto linjalla. Kolmannessa tai neljännessä jaksossa(en muista varmasti) on haku tuleville linjoille. Oppilaat keräävät pisteitä vuoden aikana eri oppiaineista ja haku perustuu siis oppimenestykseen. Jos esim. suurin osa haluaa perämieslinjalle niin todellisuudessa sinne pääsee ne joilla on parhaat pisteet.(Hyvin menestyneet oppilaat) Jos pisteet eivät riitä niin se on sitten melkovarma paikka korjaajana tai konemestarina. Ottakaa tämä huomioon. Millekään linjalle ei siis suoraan papereilla pääse. Tähän asti vain lukion käyneet jotka ovat hakeneet yo-koodilla kouluun ovat päässeet suoralla haulla tahtomallensa linjalle. Mutta siis nekin aloittavat muiden mukana perustutkinto linjalla.
Kiitos, tuo selvensi asioita hyyyyvin paljon. En tiennytkään tuota "linjalle haku"-systeemistä... ajattelin ( en todellakaan tiedä miksi ), että kukin vain pääsee haluamallensa linjalle... Onko totta, että kouluun pääsee helposti? Jos sitä sis tarkoitit :)
Myös se, että tuolle nimenomaiselle linjalle, haluaa suurin osa.. Nyt alkoi stressi, vaikka en edes tiedä, että pääsenkö tuohon kouluunkaan :D
Voisitko joteskin selventää, että minkälaiset ovat buo kokeet? Vai soveltuvuustestit, mitälie? Olen ihan paniikissa, koska matematiikassa EN loista. Kaikki muu menee, mutta ei matikka!
Ja nyt kun täällä asiasta tietävä on, niin tarvitaanko siihen hyvä kskiarvo? Oponi sanoi, että seiskan keskiarvo voisi hyvin riittääkin..
Olisin hyvin, hyvin kiitollinen jos vielä viitsisit nostaa tietotasoani :)
Kaikki tieto tulee tositarpeeseen :) - vastauksia
Panic! kirjoitti:
Kiitos, tuo selvensi asioita hyyyyvin paljon. En tiennytkään tuota "linjalle haku"-systeemistä... ajattelin ( en todellakaan tiedä miksi ), että kukin vain pääsee haluamallensa linjalle... Onko totta, että kouluun pääsee helposti? Jos sitä sis tarkoitit :)
Myös se, että tuolle nimenomaiselle linjalle, haluaa suurin osa.. Nyt alkoi stressi, vaikka en edes tiedä, että pääsenkö tuohon kouluunkaan :D
Voisitko joteskin selventää, että minkälaiset ovat buo kokeet? Vai soveltuvuustestit, mitälie? Olen ihan paniikissa, koska matematiikassa EN loista. Kaikki muu menee, mutta ei matikka!
Ja nyt kun täällä asiasta tietävä on, niin tarvitaanko siihen hyvä kskiarvo? Oponi sanoi, että seiskan keskiarvo voisi hyvin riittääkin..
Olisin hyvin, hyvin kiitollinen jos vielä viitsisit nostaa tietotasoani :)
Kaikki tieto tulee tositarpeeseen :)pääset aika varmasti jo sillä 7 keskiarvolla. ellei sitten hirmuista tunkua alalle ala tulla. Merimiehistä, varsinkin valmistuvista on pula. En usko siis, että kouluun pääsy olisi sinulle mikään ongelma. mitään pääsykoetta ei ainakaan viimeisenä kahtena vuotena ole ammattikoulun puolelle ollut. Siis, Kotkaan, raumasta en siis tiedä.
Se kuinka moni haluaa perämieslinjalle.. no, joinakin vuosina buumi kyseiselle linjalle on suurempi. Viime vuonna lähes kaikki kuitenkin pääsivät sille linjalle mihin halusivat. Lukuvuoden aikana kerättävät pisteet ovat kuitenkin tärkeitä, varsinkin jos todella haluat vain yhelle linjalle...etkä esim korjaajaksi.
Pisteitä tulee seuraavasti:
Matikasta (pisteet kerrotaan kahdella)
äidinkielestä (pisteisiin kahden kurssin arvosana)
fy&ke
ammatillisista opinnoista, navigaatioon kuuluvat aineet, siis kansipuolella
-laivaoppi, vahdinpito ja merimiestaito, huolto ja kunnossapito, merimiestyö (näiden aineiden arvosanojen keskiarvo)
konepuolella: matallityöt, dieselmoottorit, laivakoneistot ja konevahdinpito (arvosanojen keskiarvo)
Ja lisäksi poissaolot, niistä voi saada enintään 5 pistettä jos poissaoloja on alle 20
Pisteet kerätään siis kouluun päästyä, eikä siihen vaikuta edellinen todistus. poikkeuksena ne joilla on hyväksilukuja ja aiempi arvosana. huonoa arvosanaa ei kannata hyväksilukea.
Enpäs pelottele enempää.. mutta siis, älä ota paineita.. kyllä näistä kaikki selviytyy, vaikka ei mikään super lahjakkuus olisikaan. =)) Tsemppiä, jos vielä jotain mitä jäi sanomatti niin voi kysyä. - Panic!!!
vastauksia kirjoitti:
pääset aika varmasti jo sillä 7 keskiarvolla. ellei sitten hirmuista tunkua alalle ala tulla. Merimiehistä, varsinkin valmistuvista on pula. En usko siis, että kouluun pääsy olisi sinulle mikään ongelma. mitään pääsykoetta ei ainakaan viimeisenä kahtena vuotena ole ammattikoulun puolelle ollut. Siis, Kotkaan, raumasta en siis tiedä.
Se kuinka moni haluaa perämieslinjalle.. no, joinakin vuosina buumi kyseiselle linjalle on suurempi. Viime vuonna lähes kaikki kuitenkin pääsivät sille linjalle mihin halusivat. Lukuvuoden aikana kerättävät pisteet ovat kuitenkin tärkeitä, varsinkin jos todella haluat vain yhelle linjalle...etkä esim korjaajaksi.
fy&ke
-laivaoppi, vahdinpito ja merimiestaito, huolto ja kunnossapito, merimiestyö (näiden aineiden arvosanojen keskiarvo)
konepuolella: matallityöt, dieselmoottorit, laivakoneistot ja konevahdinpito (arvosanojen keskiarvo)
Ja lisäksi poissaolot, niistä voi saada enintään 5 pistettä jos poissaoloja on alle 20
Pisteet kerätään siis kouluun päästyä, eikä siihen vaikuta edellinen todistus. poikkeuksena ne joilla on hyväksilukuja ja aiempi arvosana. huonoa arvosanaa ei kannata hyväksilukea.
Enpäs pelottele enempää.. mutta siis, älä ota paineita.. kyllä näistä kaikki selviytyy, vaikka ei mikään super lahjakkuus olisikaan. =)) Tsemppiä, jos vielä jotain mitä jäi sanomatti niin voi kysyä.Kiitos,kiitos,kiitos ja kiitos! Tosta oli tosi paljon apua, ja tietoakin oli tosi paljon. Älä silti ihmettele, jos joskus lähitulevaisuudessa taas ryntään tänne ja huutelen neuvoja ja vastauksia :)
Kiitos vielä :) - riittää :))
vastauksia kirjoitti:
pääset aika varmasti jo sillä 7 keskiarvolla. ellei sitten hirmuista tunkua alalle ala tulla. Merimiehistä, varsinkin valmistuvista on pula. En usko siis, että kouluun pääsy olisi sinulle mikään ongelma. mitään pääsykoetta ei ainakaan viimeisenä kahtena vuotena ole ammattikoulun puolelle ollut. Siis, Kotkaan, raumasta en siis tiedä.
fy&ke
Enpäs pelottele enempää.. mutta siis, älä ota paineita.. kyllä näistä kaikki selviytyy, vaikka ei mikään super lahjakkuus olisikaan. =)) Tsemppiä, jos vielä jotain mitä jäi sanomatti niin voi kysyä.Okei...taas olisi kysymyksiä. Viimeksi annoit nii paljon hyvää informaatiota, että olin kaaaauan tyytyväinen :D
Vielä niistä asuntoloista kyselisin... Minkälaiset ne ylipäätään ovat? siis, onko siellä kahden hengen huoneet? Vai omat? Ja tiukkoja sääntöjä...? Entäääs..mitäs vielä keksisin... Niin, onko tytöllä ja pojilla eri huoneet? Ei mitään kovin tärkeitä kysymyksiä, mutta on nekin tietämisen arvoisia :) Haitko muuten molempiin, Raumaan ja Kotkaan?
Jos VIELÄ saan udella hetken, oletko itse tyttö vai poika?Teksistäsi sitä on vaikea päätellä :D
Kiitos, taas.... :) - vastauksia jälleen=)
riittää :)) kirjoitti:
Okei...taas olisi kysymyksiä. Viimeksi annoit nii paljon hyvää informaatiota, että olin kaaaauan tyytyväinen :D
Vielä niistä asuntoloista kyselisin... Minkälaiset ne ylipäätään ovat? siis, onko siellä kahden hengen huoneet? Vai omat? Ja tiukkoja sääntöjä...? Entäääs..mitäs vielä keksisin... Niin, onko tytöllä ja pojilla eri huoneet? Ei mitään kovin tärkeitä kysymyksiä, mutta on nekin tietämisen arvoisia :) Haitko muuten molempiin, Raumaan ja Kotkaan?
Jos VIELÄ saan udella hetken, oletko itse tyttö vai poika?Teksistäsi sitä on vaikea päätellä :D
Kiitos, taas.... :)Oon tyttö, hain ainoastaan Kotkaan. En asustele itse asuntolassa, mutta sen verran tiedän, että tilat ovat olleet remontissa koko vuoden 2005 ja nyt sitten syksyllä avattiin uudelleen. ovat ihan uutukaisen hienoja.=) Tytöt ja pojat ovat erikseen. Tietääkseni näissä soluissa on kaksi tai kolme huonetta, eli oma huone opiskeliajalle, jonka saa lukkoon. Tietääkseni on ihan omat huoneet! Jokaisessa solussa on sitten myös yhteinen tila, keittiö.. jossa voi laittaa ruokaa, syödä ym. eli jääkappi/pakastin.. (normaali keittiö) Tämä tila on siis aina esim. kahden tai kolmen opiskelijan yhteinen. Kaikkien tilat ja huoneet tarkastetaan viikottain, tällä varmistetaan että siisteydestä pidetään huolta.
Joskus asuntolassa saattaa olla aika kovaakin menoa, ainakin oli nyt alkusyksyllä, mutta se lienee jo mukavasti rauhoittunut. Tästä valvonnasta en tiedä, miten tarkkaa se on. Kun pitää itse järjen päässä, eikä käyttäydy apinalauman tavoin, niin eiköhän siellä ihan mukavaa ole. Jos sulla on vielä kysyttävää niin laita postia [email protected] niin voin kertoa lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794