Iltapäivätoiminta

AuRinKO

Mitä ajatuksia teissä vanhemmissa herättää koululaisten iltapäivätoiminta?

Oletteko olleet tyytyväisiä:
Toiminnan sisältöön?
Ohjaajiin?

Kommentteja!

23

3145

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karamelli

Lapsihan on siellä hoidossa, vähän samaan malliin kuin tarhassa. Aikuiset ovat katsomassa perään, ettei kaikkia päättömyyksiä keksitä, miten sitä koulun jälkeistä vapaa-aikaa vietetään vanhempien tuloon asti.

Toiminnan laatu riippuu kerhosta ja siitä, kuinka moptivoituneita ohjaajat ovat. Yleensä kerhoissa leikitään, askarrellaan, leivotaan, liikutaan ja tehdään ehkä pari, kolme retkeä lukuvuoden aikana.

Ohjaajat ovat suurimmaksi osaksi tukirahalla palkattuja pitkäaikaistyöttömiä siitä syystä, ettei kukaan halua maksaa näille palkkaa. Niin vähäarvoisesta työstä nyt puhutaan.

Muistaakseni vuonna 2008 astuu voimaan laki, joka vaatii ip-ohjaajalta kelpoisuuden toimia työssään (tavallinen kadunmies ei enää pääse). Kelpoisuuden voi hankkia tutkinnolla ja/tai osoittaa pätevyytensä työkokemuksella.

Vielä tuo tutkinto ei paina vaakakupissa yhtään =/
      T: Kahden vuoden työkokemuksen ja tutkinnon omaava TYÖTÖN ip-ohjaaja.

• olet työtön!

Mistä tarhasta puhut-eläintarha,omenatarha,apinatarha,puutarha,
        koiratarha-?
        Lapset ovat päiväkodissa, lapsitarhaa ei ole olemassakaan.

• Karamelli
        olet työtön! kirjoitti:

Mistä tarhasta puhut-eläintarha,omenatarha,apinatarha,puutarha,
        koiratarha-?
        Lapset ovat päiväkodissa, lapsitarhaa ei ole olemassakaan.

Vielä vähän lisää sitä pilkkua, jos se antaa sulle hyvän olon ja tekee onnelliseksi =P

• se alkup.
        Karamelli kirjoitti:

Vielä vähän lisää sitä pilkkua, jos se antaa sulle hyvän olon ja tekee onnelliseksi =P

käyttää osaamisestaan ammattilaisen sanoja. Ei ole olemassakaan mitään lastentarhoja, ne ovat päiväkoteja. Jos olet iltapäiväkerhonohjaaja, et varmaan pidä siitä, että sua kutsutaan lapsenvahdiksi, vai mitä?

• Karamelli
        se alkup. kirjoitti:

käyttää osaamisestaan ammattilaisen sanoja. Ei ole olemassakaan mitään lastentarhoja, ne ovat päiväkoteja. Jos olet iltapäiväkerhonohjaaja, et varmaan pidä siitä, että sua kutsutaan lapsenvahdiksi, vai mitä?

Kuitenkin on, että lapsenvahteja työntekijät ovat niin ip:ssa kuin TARHASSAKIN.
        Edelleen, kummallista on, että puhekielen nimityksistä ruvetaan ärähtelemään... Mieleen tulee lähinnä hirveä tarve pätemiseen ko. mainitsijalta.

PS: Eikö tämän ketjun tarkoitus ollut puhua siitä, mitä mieltä ollaan iltapäiväkerho toiminnasta?!? Yhtään mielipidettä itse asiasta en ole vielä havainnut muita kuin omani.

• ohi otsikon
        Karamelli kirjoitti:

Kuitenkin on, että lapsenvahteja työntekijät ovat niin ip:ssa kuin TARHASSAKIN.
        Edelleen, kummallista on, että puhekielen nimityksistä ruvetaan ärähtelemään... Mieleen tulee lähinnä hirveä tarve pätemiseen ko. mainitsijalta.

PS: Eikö tämän ketjun tarkoitus ollut puhua siitä, mitä mieltä ollaan iltapäiväkerho toiminnasta?!? Yhtään mielipidettä itse asiasta en ole vielä havainnut muita kuin omani.

Mutta kyllä minusta ainakin siinä millaista kieltä käyttää omasta työstään ja tutkinnostaan, osoittaa myös jonkinlaista asennoitumista ammattiinsa. Jos pitää itseään ip-kerhossa tai pk:ssa vain lastenvahtina niin sitten kait sitä on. Mutta minun mielstäni esim. pk:n hoitajat/opettjat ovat siellä olevien lasten tärkeimpiä kasvattajia vanhempien jälkeen. Joskus jopa merkityksellisempiä. Lapsi on pk:ssa 8-10 tuntia vuorokaudesta, joten työntekijä ei voi olla vaikuttamatta lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Ja kaikkialla missä toimitaan lasten kanssa, vastuu on todella huima. kuinkahan usein sitä oikeastaan tulee ajatelleeksi.

• viilari
        ohi otsikon kirjoitti:

Mutta kyllä minusta ainakin siinä millaista kieltä käyttää omasta työstään ja tutkinnostaan, osoittaa myös jonkinlaista asennoitumista ammattiinsa. Jos pitää itseään ip-kerhossa tai pk:ssa vain lastenvahtina niin sitten kait sitä on. Mutta minun mielstäni esim. pk:n hoitajat/opettjat ovat siellä olevien lasten tärkeimpiä kasvattajia vanhempien jälkeen. Joskus jopa merkityksellisempiä. Lapsi on pk:ssa 8-10 tuntia vuorokaudesta, joten työntekijä ei voi olla vaikuttamatta lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Ja kaikkialla missä toimitaan lasten kanssa, vastuu on todella huima. kuinkahan usein sitä oikeastaan tulee ajatelleeksi.

mutta kyllä ammattilaisen tunnistaa siitä että hän käyttää ammattisanastoa. Itse olen taideopettaja ja opetan iltapäivisin kuvataidekoulussa ja näen punaista kun tulee joku äiti luokan ovelle kysymään että "sinäkös se olet se kerhotäti?"
        Alkuperäiselle: iltapäivätoimintaa on varmasti yhtä monen tasoista kuin on vetäjiäkin. Vaikka lasten kanssa työskentelevillä olisi minkälainen koulutus, niin silti meissä aikuisissa on eroja siinä miten lasten kanssa touhutaan. Itse näkisin, että puuha on mielekästä jos lapset viihtyvät siellä.

• ohi otsikon
        viilari kirjoitti:

mutta kyllä ammattilaisen tunnistaa siitä että hän käyttää ammattisanastoa. Itse olen taideopettaja ja opetan iltapäivisin kuvataidekoulussa ja näen punaista kun tulee joku äiti luokan ovelle kysymään että "sinäkös se olet se kerhotäti?"
        Alkuperäiselle: iltapäivätoimintaa on varmasti yhtä monen tasoista kuin on vetäjiäkin. Vaikka lasten kanssa työskentelevillä olisi minkälainen koulutus, niin silti meissä aikuisissa on eroja siinä miten lasten kanssa touhutaan. Itse näkisin, että puuha on mielekästä jos lapset viihtyvät siellä.

sen vielä sallin, että eivät aina tiedä mikä on kenenkin koulutus. En minä aina osaa aivan toisen alan ammattilaisia nimittää oikeilla nimikkeillä. Mutta miten voi odottaa että toinen arvostaa ja kunnioittaa ammattiani tai työtehtävääni, jos itse en puhu siitä ammattinimikkeillä (en tarkoita nyt ammattislangia tai sivistyssanoja). Mutta riittänee tältä illalta.

• Karamelli
        ohi otsikon kirjoitti:

sen vielä sallin, että eivät aina tiedä mikä on kenenkin koulutus. En minä aina osaa aivan toisen alan ammattilaisia nimittää oikeilla nimikkeillä. Mutta miten voi odottaa että toinen arvostaa ja kunnioittaa ammattiani tai työtehtävääni, jos itse en puhu siitä ammattinimikkeillä (en tarkoita nyt ammattislangia tai sivistyssanoja). Mutta riittänee tältä illalta.

Olenhan toki itse ylpeä ammatistani ja tunnen kutsumusta alalle.
        Puhekielessä vain on vakiintuneet nimitykset...

Eikä meilläpäin ole mitään väliä sillä, vaikka alan ammattilaisia olisi pilvin pimein tarjolla. Työpaikan ip:sta saa se, joka on tukikelpoinen... Silläkin on merkitystä, että se joka on täysin ilmainen saa paikan vielä varmemmin kuin toisen vuoden tukilainen, jolle palkkaa ei kokonaan tukina saa.

Kilpaile siinä sitten ammattilaisena (=oikean palkan arvoisena) ilmaistyövoiman kanssa =/

Jos nyt menisi jakeluun, että täälläpäin on töissä vain "kerhontätejä" ja "lapsenkaitsijoita", AMMATTILAISET ovat kortistossa odottamassa seuraavaa tukikelpoisuusaikaa.

• tukikelpoinen
        Karamelli kirjoitti:

Olenhan toki itse ylpeä ammatistani ja tunnen kutsumusta alalle.
        Puhekielessä vain on vakiintuneet nimitykset...

Eikä meilläpäin ole mitään väliä sillä, vaikka alan ammattilaisia olisi pilvin pimein tarjolla. Työpaikan ip:sta saa se, joka on tukikelpoinen... Silläkin on merkitystä, että se joka on täysin ilmainen saa paikan vielä varmemmin kuin toisen vuoden tukilainen, jolle palkkaa ei kokonaan tukina saa.

Kilpaile siinä sitten ammattilaisena (=oikean palkan arvoisena) ilmaistyövoiman kanssa =/

Jos nyt menisi jakeluun, että täälläpäin on töissä vain "kerhontätejä" ja "lapsenkaitsijoita", AMMATTILAISET ovat kortistossa odottamassa seuraavaa tukikelpoisuusaikaa.

Itse toimin tällä hetkellä ip-ohjaajana ja olen juuri tälläinen tuen kautta työni saanut. Silti tiedän olevani ns. ammattilainen tässä hommassa, vaikka juuri tätä kyseistä ohjaajan koulutusta minulla ei olekaan. Ei se takaa ammattitaitoa, jos on opiskelut ja paperit kyseiseen ammattiin hankkinut. Ammattitaito on paljon muutakin kuin tutkintopaperit. Itselläni ainakin riittää mielenkiintoa ja motivaatiota toimia työssäni lasten parhaaksi ja hyvin ovat lapset viihtyneet ja myöskin vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä.

• Karamelli
        tukikelpoinen kirjoitti:

Itse toimin tällä hetkellä ip-ohjaajana ja olen juuri tälläinen tuen kautta työni saanut. Silti tiedän olevani ns. ammattilainen tässä hommassa, vaikka juuri tätä kyseistä ohjaajan koulutusta minulla ei olekaan. Ei se takaa ammattitaitoa, jos on opiskelut ja paperit kyseiseen ammattiin hankkinut. Ammattitaito on paljon muutakin kuin tutkintopaperit. Itselläni ainakin riittää mielenkiintoa ja motivaatiota toimia työssäni lasten parhaaksi ja hyvin ovat lapset viihtyneet ja myöskin vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä.

Ketään, olenhan itsekin tehnyt työtä tuella, peräti kaksi vuotta. Mutta myönnät kai itsekin, että hivenen ottaa kupolista KUN on vielä työn ohessa hankkinut pätevyyden hommaan ja sen jälkeen onkin työtön kun ei ilmaisten työntekijöiden kanssa oikein pysty "työpaikasta" kilpailemaan.

Toki tukilaisissakin on hyviä ja päteviä ohjaajia (tosin ei kaikki), ei minulla niitä vastaan ole mitään vaan tätä systeemiä, se on sairas.

• ylikoulutetuko

olen iltapäiväkerhossa työssä ja koulutukseltani olen luokanopettaja.

• Karamelli
        ylikoulutetuko kirjoitti:

Olet työhön rutkasti ylikoulutettu. Jo terveydenhuolto-oppilaitoksen käynyt henkilö katsotaan päteväksi ip-ohjaajaksi.

Nykyään järjestetään täsmäkoulutusta titteli on koululaisten aamu- ja iltapäiväkerho-ohjaaja. Minulla on juuri tuo täsmäkoulutus. Toki myös yo-tutkinto, eli jotain yleissivistävää taustaa kuitenkin.

• ohjaajana???
        ylikoulutetuko kirjoitti:

Ei helevetti. eikö ole meillä enää mitään itsekunnioitusta.
        Tän on pakko olla provo.

Terkuin, työtön opettaja

• provo tämä
        ohjaajana??? kirjoitti:

Ei helevetti. eikö ole meillä enää mitään itsekunnioitusta.
        Tän on pakko olla provo.

Terkuin, työtön opettaja

olen lastentarhanopettajan virassa oleva myös luokanopettajan pätevyyden omaava ope. Lastentarhanopettajan työhön kuuluu täällä meillä myös iltisten ohjaaminen... joten siinäpä ollaan kun muutakaan työtä ei nyt ole kiikarissa. Ltokin on kyllä ylikoulutettu näihin kerhoihin. Itsekunnioitusta.... hm... sitä pitää miettiä kun perheelle on leipääkin tienattava.

• eri vuosina

kokemukseni perustuu kahden pojan ip-kerhovuosiin.(Ajalta jolloin se ei edes ollut lakisääteistä )Toinen oli kerhossa 2 vuotta ja toinen samssa ekaluokan ajan. Toimintaan olen tyytyväinen. Sen tarkoitustahan kai on olla vapaamuotoista ( sehän on lasten vapaa-aikaa) eikä niin kurinalaista kuin koulu tai eskari. Leikkimahdollisuuksia oli monenlaista, ulkoilua mahdollisimman paljon, läksyjenteko mahdollisuus, vanhempi poika pääsi tekemään jopa pienimuotoisia puutöitä, välipala oli mielestäni kunnollinen.

Kaksi ohjaajaa, joilla kummallakin koulutus. Toinen ohjaaja oli esikoiseni mennessä kerhoon ollut siellä ainakin viisi vuotta. Mukavimmalta tuntui, kun ko. ohjaaja jo edellis keväänä kysyi että tuleeko "Mikko" syksyllä ip-kerhoon? Olimme matkalla päiväkodista kotiin ja reitti kulki kerhon ohi. Samassa kerhotilassa pidettiin äiti-lapsi -kerhoa, jossa olin käynyt kuopuksen vauva-aikana, neljä vuotta aikasemmin. ja ohjaaja muisti vielä lapsen nimiäkin! (Huom. kyseessä on iso kaupunki)

Esikoisen aikana ryhmä oli poikavoittoinen ja välillä oli riitojakin, joita selviteltiin vanhempien kanssa ja ohjaaja oli mukana. Mutta asia selviää keskustelemalla. Ei kyräilemällä ja takanapäin puhumalla

• äippä

Ekaluokkalaisen tyttären koulussa iltapäiväkerhoa pitää seurakunta ja olemme olleet todella erittäin tyytyväisiä toimintaan. Ohjaajat mukavia, antavat lasten leikkiä omia leikkejään ohjatun ohjelman ohessa. Koulussa myös aamuparkki klo 7:30-9:00, mitä olemme käyttäneet.

Kerhossa käynti on tytölle vapaaehtoista. Isovanhemmat asuvat koulun vieressä, mutta kaikki kaverit ovat kerhossa, joten sinne pitää päästä vaikka äippä olisikin kotona sairaslomalla.

Itse en kuulu kirkkoon, mutta seurakunnan ip-ohjaajille miljoonat kiitokset hyvästä palvelusta!

• iltapäiväkerho ohjaaja

Valmistuin 2006 keväällä iltapäiväkerho ohjaajaksi. sain heti syksyllä töytä ipstä ja olen sielä tosin olen viahtanut toiseen kerhono töyhin. pidän tästä alasta

• Iltapäiväkerho ohjaaja

Valmistuin 2006 keväällä iltapäiväkerho ohjaajaksi. sain heti syksyllä töytä ipstä ja olen sielä tosin olen viahtanut toiseen kerhono töyhin. pidän tästä alasta

• Kiinnostunut alan vaihdosta

Mitä aamu- ja iltapäiväkerho-ohjaaja tienaa kuukaudessa?

• mammuli 71
        Kiinnostunut alan vaihdosta kirjoitti:

Mitä aamu- ja iltapäiväkerho-ohjaaja tienaa kuukaudessa?

1350kk mun palkka 6h/pvässä ja mulla ei ole vielä tutkintoa.

• saijas1

Minun mielestäni iltapäivätoiminnalla on todella iso merkitys lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta. Oma lapseni aloittaa liikunnallisessa iltapäiväkerhossa Kaisaniemessä (Move 4 Fun), enkä voisi olla äitinä tyytyväisempi. Lapsi saa monipuolista liikuntaa päivittäin ja lisäksi ryhmän ollessa pieni, tulee ryhmäkavereista melko varmasti läheisiä. Ensimmäåisen luokan alkaessa (kaikkea uutta ja jopa pelottavaa), on mielestäni erityisen tärkeää, että lapsi kokee myös turvallisia rutiineja.

• Huh mitkä hinnat

Taitaa olla kyseisen ip-kerhon laittama "mainos" =D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe